این سرویس انلاین نینتندو یه Perk خیلی عجیب و غریبی داره اونم اینه که هر از گاهی (دقیقا، هر از گاهی! هیچ قاعده زمانی خاصی نداره) یهو نینتندو میاد میگه "این بازی" تا 6 روز مجانیه. دانلودش کنید و تا 6 روز تجربه اش کنید اگه خوشتون اومد تخفیف کلفت هم خورده میتونید بخریدش
در وهله اول کلا خبری از همهمه و کبکبه نیست و اگه اکانت توییتر نینتندو رو چک نکنی مدام یا هی تو تب سرویس انلاین سوییچ نچرخی ممکنه کلا از کف ات بره این بازی مفت ها
در وهله دوم... کثافتا 6 روز خیلی کمه!
مخصوصا با سرعت بازی کردن من هیچی رو نمیشه 6 روز تموم کرد. البته چون 6 روزه من همیشه زورم رو میزنم و دم آخری تموم می کنم
و در وهله سوم...... درسته بازی ها خیلی به ندرت و تو زمان ها محدود پخش میشن ولی انتخاب ها همیشه انتخاب های خوبیه و ارزش داره تجربه شون برای یه عده و بازی خز و خیل نمیارن که سرویس رو پر کنند
منم اصولا سرویس رو هیچ وقت برای این Perk اش تمدید نمی کنم. عموما برای همون بازی های رترو و بخش آنلاین سرویس میخرم. ولی اینم یه جورایی یه چیز اضافه برنامه ای ایه که هر از گاهی میاد و زندگی ما رو به هم می ریزه
پارسال River City Girls اومد رو سرویس و پنج روزه تمومش کردم و به شدت چسبید
و امسال نوبت یه بازی دیگه بود که قبل عرضه واقعا باهاش حال کرده بودم و منتظرش بودم ولی نشد بخرمش و الان رو سرویس اومد و به نظرم با یه سری اما و اگرها به شدت در حد انتظارم ظاهر شد.
اونم Eastward ـه.
چه دوست داشته باشید یه بچه بامزه رو بغل کنید و نازش کنید و چه دوست داشته باشید کله یه بچه رو با چکش خورد کنید Eastward در هر دو صورت برای شماست
(جدی میگم تو یه برهه ای از بازی من رسما داد زدم I Will Kill a Child، کسایی که بازی کردن میدونن کجاش)
Eastward کار یه استدیوی شانگهایی ـه که این اولین کارشونه. سال 2021 برای همه پلتفرم ها به غیر از پلی استیشن میاد (که باعث میشه فکر کنم نوشتن در موردش این جا یخورده بیهوده است
) و روایتگر قصه یه مرد ریشو و کم صحبت (شما بخونید بی صحبت! این بشر تو کل بازی هیچی نمیگه
) به نام John ـه. جان یه معدن کار خستگی ناپذیره که تو یکی از گشت و گذارها به یه دختر موسفید مرموزی برمیخوره و نجاتش میده. این دو تا بعدش شروع می کنن با هم زندگی کردن و اسم دختره میشه Sam. جان و سم زندگی ساده خودشون رو تو دهکده زیرزمینی Portrock Island می گذرونن تا این که یه سری اتفاقات دست به دست هم میدن و سم و جان مجبور میشن عازم سفری شن که نهایتش سرنوشت دنیا رو تغییر میده.
بازی به وضوح الهام های زیادی از JRPG هایی مثل دراگن کوئست، فاینال فانتزی و سری Mother (Earthbound) گرفته ولی اکثر این الهامات تو ساختار داستان و روایی بازی خلاصه میشن.
خود بازی یه اثر اکشن ادونچر به سبک زلداهای کلاسیک ـه که تو محیط میتونی بچرخی و با NPC ها صحبت کنی و اصل گیم پلی تو سیاهچال ها و دانجن هاییه که پر معماها و باس فایت های خفن اند.
با وجود این که جان یه شخصیت اصلی صامت ـه ولی این برای بازی خیلی مشکلی ایجاد نمی کنه چون در حقیقت بازی دو تا شخصیت اصلی داره و سم به عنوان شخصیت اصلی دیگه دوبرابر یه آدم عادی حرف میزنه و اون انرژی ای که از یه بچه تو مواجهه با بالا و پایین زندگی میشه گرفت رو ازش میگیری که خیلی ترکیب خوش فرمیه برای روایت بازی و جان هم شخصیت خودشو بدون صحبت کردن تا آخر بازی حفظ می کنه.
نقطه قوت داستان بازی بدون شک شخصیت ها و دنیاپردازی شه. از Portrock Island گرفته تا Easter City هر شهر کامل فضا و شخصیت ها و دنیای خودشو داره. حتی اگه بعضی هاشون خیلی تعامل کوتاهی باهاشون داشته باشید بازم ساخت و پرداخت شون خیلی معناداره. من بعضا بازی AAA می کنم که میری تو یه هاب یا شهر. همه چی به جنریک ترین شکل ممکن طراحی شدن. انگار نه انگار شخصیت که هیچی، آدم این جا زندگی می کنه. Eastward اصلا این جوری نیست. تک تک گوشه کنار دنیاش پر زندگی از نوع رنگارنگیه که... به داستان بازی کلی رنگ و بو میدن. اره! و به نظرم همینه که پیام اصلی داستان رو بهتر از چیزی که باید میرسونه.
چون اگه بخوایم از بازی یه ایراد اصلی بگیریم پلات تقریبا قابل پیش بینی و Pacing بدشه. این دوتا ایرادهایی اند که هر بازی اکشن ادونچری رو میتونه نابود کنه. خوشبختانه همون جور که گفتم دنیاپردازی خلاقانه و شخصیت پردازی های به شدت درخشنده بازی هم تو زمینه شخصیت های اصلی ای مثل Sam و John هم تو زمینه شخصیت های فرعی مثل Isabela و Alva و... باعث میشه جذابیت بازی خودشو خیلی خوب نگه داره. اسپویل هم نمی کنم ولی چند تا لحظه از بازی واقعا خیلی خوب میتونن از لحاظ احساسی مخاطب رو درگیر کنن. در کل با این که نقدها بیشتر از همه چیز به داستان بازی ایراد گرفتن، و از نظر منم ضعیف ترین بخش بازی ـه این بخش به نظرم در کل راضی کننده بود داستان و اگه سخت نگیرید و خودتون رو با دنیای بازی همراه کنید خیلی لذت بخشه سفر جان و سم.
پیکسل آرت این بازی گادلایکه.
یعنی به خاطر پیکسل آرتش هم که شده استدیوی Pixpil از الان تو دیدرس منه که ببینم بازی بعدی شون چی میشه (که البته گویا پروژه فعلی شون DLC همین بازیه)
نمیدونم چطوری تعریف کنم از پیکسل آرت بازی. همه چیز خداست. از طراحی محیط گرفته تا انیمیشن شخصیت ها و طراحی هاشون. باور نکردنیه چه قدر تنوع داره طراحی شخصیت ها و انیمیشن هاشون و چقدر تا آخر بازی همه چیز تنوع خودشو حفظ می کنه. افکت های سه بعدی و نورپردازی بازی حتی از بازی های 2D HD اخیر هم بهتره. خدا میدونه ساخت همچین چیزی چقدر وقت از اینا گرفته. مخصوصا این که انجین شون Custom made بوده و...
موسیقی هم عالیه. توضیح خاصی نمیشه داد. ولی اون حس Retro و کلاسیک بودن فضا رو داره و به نظرم بیشتر از هر چی یادآور Fez بود برام موسیقی بازی.
خوشبختانه گیم پلی بازی هم درخشش فوق العاده ای داره
بازی همون جور که گفتم تو بخش اکشن ادونچر خودش از فرمول مشابه زلداهای کلاسیک تبعیت می کنه که اونم گشتن تو دانجن های پیچیده، شکست دادن دشمن ها با دامنه خاصی از اسلحه ها و حل معماهای مختلفه. کاری که توش دوباره Eastward خیلی موفقه، ایجاد تنوعه
هیچ وقت حس نمی کنی دانجن های بازی و نوع معماها و حتی مبارزات شون قراره تکراری بشه. تا آخرین لحظه 18 ساعت گیم پلی بازی، کامبت و معماها هیجان خودشون رو حفظ می کنند.
به سبک زلداهای کلاسیک هم گشت و گذار تو محیط شما رو با صندوقچه های مختلف روبرو می کنه که از پول تا آیتم های ارتقا بهت جایزه میدن. بهترین اش هم تیکه قلب هاییه که اگه 4 تا ازش جمع کنید به جون تون یکی اضافه میشه (بعد از زدن هر باس هم یه قلب میگیرید دوباره به سبک زلداهای کلاسیک)
به سبک زلداهای مدرن هم، (
) یه مکانیک اشپزی داره بازی که برای پر کردن جون تون خیلی بهش وابسته اید. این مکانیک اشپزی خیلی شبیه اشپزی BotW ـه که توش مواد رو با هر ترکیبی که بریزید یه نتیجه متفاوت با افکت های متفاوت میگیرید ازش که آزمون و خطا توش واقعا حال میده.
تنوع اسلحه های بازی هم مثل تفنگ و اره پرت کن و بمب اتوماتیک و از راه دور و... هم شون خیلی عالین. از همون اواخر چپتر 1 بازی کنترل Sam رو هم میتونید به عهده بگیرید که اونم قابلیت های خودش رو داره و تو چپتر دو به بعد میتونید بین سم و جان جابجا شید با یه دکمه که کلی پتانسیل برای معماها و کامبت باز می کنه و مطمئن باشید بازی از تک تک این پتانسیل ها استفاده می کنه
خوشبختانه بازی تو 18 ساعت تموم میشه و به نظرم نقطه خیلی خوبیه. دقیقا قبل از این که خسته کننده بشه و بعد این که حس کنید خیلی کوتاهه بازی پرونده خودشو می بنده و حالا اگه بیشتر هم بخواهید ازش، DLC بازی تو راهه و امیدوارم اونم همین قدر خوب از آب دربیاد و مشکلات پیسینگ و داستان هم حل کنه.
Free Trial این بازی رو سوییچ ساعت 10 صبح امروز تموم می شد و من ساعت 8 صبح رسیدم بازی رو تموم کنم
به عنوان کسی که تو 24 ساعت گذشته نزدیک 10 ساعت پای این بازی بودم میتونم با قاطعیت بگم که گول متای 82 بازی رو نخورید. بهتر از این حرفاست Eastward
حداقل حداقلش، بازی یه Action Adventure خیلی خوب با آرت استایل استثنایی ـه و اگه بخواهید میتونه بیشتر هم باشه.