PlayStation Final Fantasy XVI

سازنده
Creative Business Unit III
تاریخ انتشار
June 2023
ناشر
Square Enix
پلتفرم‌ها
  1. PlayStation 5
Opera Snapshot_2022-04-08_114535_na.finalfantasyxvi.com.png
Some are kings, some knights, some naught but pawns—but all shall play
.their part in a game guided by the unforgiving hand of fate

-----------------------------------------------------------------------------------

استدیو سازنده: Square Enix Creative Business Unit III
ناشر: Square Enix
کارگردان: Hiroshi Takai
کارگردان خلاق و نویسنده اصلی: Kazutoyo Maehiro
کارگردان هنری: Hiroshi Minagawa
طراح شخصیت ها: Kazuya Takahashi
تهیه کننده: Naoki Yoshida
آهنگساز: Masayoshi Soken
پلتفرم: PS5
تاریخ انتشار: 22 ژوئن امسال (1 ام تیر ماه)



"شخصیت های اصلی"

"کلایو راسفیلد"
1683049798817.png

"جاشوا راسفیلد"
1683049928661.png

"جیل واریک"
1683050245354.png

Opera Snapshot_2022-04-09_165551_na.finalfantasyxvi.com.png
"ولیستیا"
Opera Snapshot_2022-04-08_111824_na.finalfantasyxvi.com.png

"آیکون‌ها و دامیننت‌های آن‌ها"

Opera Snapshot_2022-04-08_114149_na.finalfantasyxvi.com.png

"قلمروها های داخل ولیستیا"

Opera Snapshot_2022-04-08_113134_na.finalfantasyxvi.com.png
Opera Snapshot_2022-04-08_113350_na.finalfantasyxvi.com.png

"تریلر معرفی بازی"

Opera Snapshot_2022-04-08_114842_na.finalfantasyxvi.com.png

.تمامی اطلاعات پست اول توسط Reza.zareei ترجمه شده است.
 
آخرین ویرایش:
تو بازی شمشیر زیاده، ولی آپگرید شمشیرها کاملا خطیه! یعنی صرفا و صرفا Atk میره بالا
قرار نیست بهت قابلیت خاص، عنصر خاص، یا هیچ چیز دیگه ای بده!
مثلا توی FF7 هر سلاح تعداد متریای خاص داره، Skill Treeه سلاحه متفاوت داره ، اسکیل مخصوص داره و ...
اینجا هیچ!

بعد بازی سیستم کرفتینگی که داره ته جوکه!
صرفا چند ساعت اول بازی به درد میخوره
بعدشم مثلا میری کرفت کنی، ولی خوب آیتمیه که از زدن بونتی هانت گرفتی، چه به عنوان ریوارد میدادن چه الان کرفت کنی تفاوتی نمیکرد حقیقتا:-"

در مورد پارتی ممبرها گفتن، پارتی صرفا کاراکتر همراه هست
یعنی حتی مثل KH یا FF VII R ، تو نمیتونی آیتم روشون ببندی یا کارهای ترکیبیی انجام بدی... پارتی در حد کاراکتر همراه آنچارتد و یا حتی با تعامل کمتر هست :D (و حتی فرصت نمیشه چندان اتک و اسکیل هاشون رو ببینی، چون تو یک سمت محیط مبارزه درگیری، بقیه یه سمت و سوی دیگه :D )

کلا اسم RPG اوردن کنار بازی خیلییییی اشتباهه! چون نیست! به صرف اینکه یک بازی ماموریت فرعی داشته باشه، بهش نمیشه گفت RPG :D

اون Abilityها جالبن، حال میدن، ولی خوب بازی ساده ست؛ و هیچ فرقی نمیکنه چندان از کدوم Ability استفاده کنی:D بیشتر نقش خوشگلی در مبارزات رو دارن و نه کارایی:D


چیزهایی که نام بردی شما بسیار نا امید کننده بود .... من ترجیح میدم برم FF12 یا Dragon Age Inquisition بازی کنم اگر دنبال گیم پلی نقش آفرینی درست باشم و یا Divinity
یادم رفته بود که Baldor's Gate داره میاد چند وقت دیگه !! 👌


خب با این تعریفایی که می کنین اینا احتمالا گیم رو زورکی ساختن با دستور مدیر عامل تا برگردن سر mmo عزیزشون


کاش از اول سر همین 14 عزیز می موندند و نمیرفتند سراغ 16 که این طور کیفیت 14 افت نکنه 😐😐😐

ببینیم جمعه توی Fanfest چی نشون میدن
 
  • Like
Reactions: Reza.zareei
چیزهایی که نام بردی شما بسیار نا امید کننده بود .... من ترجیح میدم برم FF12 یا Dragon Age Inquisition بازی کنم اگر دنبال گیم پلی نقش آفرینی درست باشم و یا Divinity
یادم رفته بود که Baldor's Gate داره میاد چند وقت دیگه !! 👌
بازی برای من دقیقا نقطه مقابل FF12ه و در عین حال از نظرهایی شبیه به هم:دی

من اونجا کاراکترها و داستان و ... برام جذاب نبود، ولی از اونطرف بازی خیلی کارا برای انجام دادن داشت و پر از موارد مخفی و جالب و چالش بر انگیز بود

اینجا پر از کاراکترهای خوب و جذاب ، صحنه های سینمایی و اپیک و ماندگار هست...
ولی از اونطرف گشت و گذار و ریواردینگ بودن بازی اصلا جالب نیست (جلوتر یکم بهتر میشه ولی همونم خیلی کمه:-" )

اگر FF16 و FF12 رو با هم قاطی کنند، اون موقع به نظرم یه بازی پرفکت رو خواهیم داشت:-"
در کل بازی ارزش بازی کردن رو داره حتما، اما انتظار یک بازی شاهکار بی ایراد...و یا حتی کم ایرادی که بشه ازش چشم پوشی کرد و بهش گفت شاهکار رو نداره:-"
 
نائوکی یوشیدا (Naoki Yoshida)، تهیه‌کننده Final Fantasy 16، نسبت به حواشی منفی ایجاد شده برای این بازی توسط برخی کاربران، واکنش نشان داده است.
Final Fantasy 16 بیشتر از یک ماه پیش منتشر شد و اتفاقاً نمرات مثبتی دریافت کرد اما با این وجود در سطح اینترنت، افرادی هستند که به اصطلاح آن را ترول می‌کنند. تهیه‌کننده سری که همیشه در فضای رسانه‌ای حاضر بوده و به حواشی حول فرنچایز واکنش نشان می‌دهد، در ویدیوی پشت صحنه مخصوصی که در تلویزیون ژاپن پخش شده، به صحبت درباره این افراد پرداخته است.
در این ویدیو که توسط رسانه Eurogamer کشف و به کوشش استریمر Audrey of Aitai Kimochi ترجمه شده است، یوشیدا ترول‌های منفی اینترنتی Final Fantasy 16 را «خسته‌کننده» می‌خواند:
«افراد زیادی وجود دارند که نه آن‌ها را دیده‌ام، ملاقات کرده‌ام یا باهاشان حرف زده‌ام و فقط سر شما فریاد می‌کشند. عجیب است. مگر ما با آن‌ها چه کرده‌ایم؟ شاید آن‌ها این حرف‌ها را از روی بدخواهی می‌نویسند. این خسته کننده است.»

نائوکی یوشیدا
 
F14NYdqWAAAOD6d.png
کاشکی این سایت کوتاکو زودتر بسته شه اینا کی خفه میشن .ج.ا ک.شی تا چه حد
اینو یک شخصی که خیلی از بازی خوشش اومده گذاشته و متن این دو مقاله رو مقایسه کرده با هم. کسی خواست لینک رشته توییتو این زیر گذاشتم.
رشته توییت
 
بازی برای من دقیقا نقطه مقابل FF12ه و در عین حال از نظرهایی شبیه به هم:D

من اونجا کاراکترها و داستان و ... برام جذاب نبود، ولی از اونطرف بازی خیلی کارا برای انجام دادن داشت و پر از موارد مخفی و جالب و چالش بر انگیز بود

اینجا پر از کاراکترهای خوب و جذاب ، صحنه های سینمایی و اپیک و ماندگار هست...
ولی از اونطرف گشت و گذار و ریواردینگ بودن بازی اصلا جالب نیست (جلوتر یکم بهتر میشه ولی همونم خیلی کمه:-" )

اگر FF16 و FF12 رو با هم قاطی کنند، اون موقع به نظرم یه بازی پرفکت رو خواهیم داشت:-"
در کل بازی ارزش بازی کردن رو داره حتما، اما انتظار یک بازی شاهکار بی ایراد...و یا حتی کم ایرادی که بشه ازش چشم پوشی کرد و بهش گفت شاهکار رو نداره:-"

من 12 رو پانزده بار بازی کردم.
محبوب ترین شماره در این سری از لحاظ گیم پلی برای من بود.
هرگز خسته نمیشدم، دنیای بسیار غنی که دوست داشتی هر گوشه اش رو ببینی.
من تمام map ها رو تا آخرین قدم میرفتم بلکه treasure box تهش باشه.

بله داستان و کاراکترها خیلی معمولی بود در 12 متاسفانه.

الان هم هوس کردم روی PS4 بازیش کنم اما ندارمش.
 
من در نظر دارم درخواست دیگری داشته باشم از دوستانی که بازی رو تمام کردن 🙏 🙏 🙏

ممنون میشم 5 تا عنوان محبوب از سری فاینال رو از بعد داستان مطرح کنید که من و یا شاید دیگران ببینیم که 16 در قیاس با بقیه ی شماره ها در کجا ایستاده از نظر جذابیت داستانی 🙌
 
  • Like
Reactions: Arima Kishou
بازی رو تمام کردم.دقیقا جمع ماموریت های اصلی و فرعی باهم 30 ساعت بسیار لذت بخش شد.
انتظار نداشتم اینقدر بازی خوبی باشه.
داستان بازی و ارتباط با کارکترها بسیار عالی و احساسی جوری که اشک درمیاره، باس ها نه در حد خدای جنگ اما بسیار سطح کیفی بالایی داشتن هم در تنوع تعداد هم در سبک مبارزات، مبارزات شخصیت خودمون و گیم پلی فوق العاده متنوع و زیبا و تنوع قدرت ها بسیار عالی کار شده ، موسیقی دلنشین و گرافیک قابل قبول.طراحی محیط ها هم دوس داشتم هرچند محیط های شهری تنوع خوبی داشتن اما فضاهای باز زیادی خالی بودن.
بنظرم اگر بازی تنوع سلاح داشت و ماموریت های فرعی رو بهتر طراحی میکردن چون چنگلی به دل نمیزنن و همچنین پرفورمنس با ثبات روی ۶۰ میداد آنچنان نقطه ضعف خاصی نداشت. مطمنم سال آینده اگر ps5 pro بیاد یه پچ مخصوص میگیره و‌ ۶۰ فریم میده و دیگه بازی قشنگ میشه هلو.
در کل خیلی راضی بود.نمره من به بازی 9.5 هست .
 
آخرین ویرایش:

فروش Final Fantasy 16 انتظارات بالای اسکوئر انیکس را برآورده نکرده است​

بازی Final Fantasy 16 بعد از آنکه در ماه گذشته منتشر شد، بیش از ۳ میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رفت و شرکت اسکوئر انیکس (Square Enix) مدت کوتاهی پس از آن اعلام کرد که فروش اولیه این اثر را بسیار قوی می‌داند. با این حال، به نظر می‌رسد که از آن زمان تاکنون شتاب فروش بازی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
ر اساس گزارش جدید بلومبرگ (Bloomberg)، تاکاشی کیریو (Takashi Kiryu)، رئیس کمپانی اسکوئر انیکس در جریان گزارش مالی سه ماهه‌ی اول سال مالی ۲۰۲۳/۲۰۲۴ این شرکت اعلام کرد که فروش Final Fantasy 16 مطابق انتظارات آن‌ها نبوده است. به گفته‌ی وی، پایگاه هواداران بازی روی PS5 تا حدودی در فروش کمتر از حد انتظار این اثر نقش داشته است.
از سوی دیگر، به طور کلی سود عملیاتی اسکوئر انیکس در سه ماهه‌ی اخیر با ۷۹% کاهش از ۱۴.۴ میلیارد ین به ۳ میلیارد ین رسیده است. اگرچه فروش بازی‌هایی مانند Final Fantasy 16 و Final Fantasy Pixel Remaster به افزایش فروش ودرآمد کمک کرد، هزینه‌های توسعه عناوین AAA مانند Final Fantasy 16 بخش زیادی از سود عملیاتی را از بین برده است.
 
تا حالا حدود دوساعت بازی کردم اکشن سریع و لذت بخشی داره
اما افت فریم بعضی جاها کمی اذیت میکنه
ماموریتهای فرعی هم که کلا تو دیوار
ادامه بدم ببینیم چی میشه ... 8->
 
  • Like
Reactions: Starless
حدود 67 ساعت طول کشید تا تمام مراحل (اصلی + فرعی) و تمام هانت ها رو انجام بدم . از نیمه دوم بازی خیلی جذاب تر میشه ولی متاسفانه این بازی کلا نمیتونه لحظات ناب خودش رو حفظ کنه ی جاهایی واقعا غرق هیجان میشی و یک جاهایی از تکرار کردن یکسری کارها کلافه. با zantetsuken خیلی حال کردم . چه بیلد های خفنی میشه باهاش ساخت. متقاعدم کرد که یک نیوگیم پلاس دیگه باهاش برم.
داستان بازی هم با این که خوب و قابل قبول هست ، چیز خاصی در خودش نداشت ، حتی تعلیق و کشمکش های بازی هم تکراری بود . ولی باز قطعا توی این وضعیت فاجعه داستان نویسی و قصه گویی های صنعت بازی ، خوب عمل کرده.. یکسری شخصیت ها واقعا خوب ساخته شده بودند ولی خیلی ها هم تو دیوار بودند . رو اعصاب ترین بخش بازی هم رومانس های کلایو و جیل بود . هیچ حسی نسبت به این جیل نداشتم . وقتی مقایسش میکنم با بانوی باکمالاتی مثل ینیفر ، تازه متوجه عمق فاجعه میشم

بقیه قسمت های بازی مشکلی نداشت و خیلی خوب بود. موسیقی ، گرافیک ، صداپردازی و....
حرف برای گفتن زیاد هست . این بازی فرصت های سوخته زیادی داشت که اگر درست استفاده میشد ، با یک شاهکار درست و حسابی طرف بودیم .
خودم بهش 8.5 میدم.
 
گیم پلی و مبارزات بازی عالیه و همینطور گرافیکش مخصوصا تو مراحل خطی و نبرد Eikon ها کاملا نسل بعدی و فوق العادست. فقط کاش بازی رو کاملا خطی درست میکردن و مراحل جانبی رو به کل حذف میکردن. الان که دارم روی Final Fantasy Mode میرم و فقط مراحل اصلی رو انجام میدم بیشتر از بازی لذت میبرم.
 
بعد از ۷۰%درصد از بازی:

۱. داستان اصلی بازی جذابه
۲. اما روایت داستان خوب نیست
۳. بازی به طرز ناعادلانه‌ای آسونه
۴. سیستم اپگرید بازی واقعا داغونه
۵. ماموریت های جانبی آبدوخیارین
۶.مبارزات حماسین ولی چلنجینگ نیستند.
۷. اون گپ بین خط اصلی داستان رو خیلی بد طراحی کردن و به پلیر حس وقت تلف کردن میدن.
 
داستان اصلی و کرکترها شاهکار بودن خصوصن داستان👍
بازی میتونست تبدیل ب ابر شاهکار هم بشه ب شرطی ک طراحیه دنیاش غنی تر و عمق بیشتری میداشت ب هر حال در کنار موسیقی خیلی خوبش ی عنوان ب یاد موندنی شد برام💫
 
بازی تموم شد.

در مورد فاینال فانتزی ۱۶ حرف زیاد دارم. راستش این اولین تجربه‌ی من از سری مجموعه فاینال فانتزی بود. یه تجربه دو سه ساعته از نسخه هفت ریمیک هم داشتم ولی خب بیخیالش شدم.

دو سه ساعت اول بازی واقعا طوفانی شروع میشه. به شکلی حماسی با کرکتر های بازی، کات سین ها و ست پیس های پر زرق و برق و ویس اکتینگ انگلیسی خفن که واقعا من رو امیدوار کرد. یادمه بعد از این تجربه ( تا رسیدن به hideout اول) انقدر از بازی خوشم میومد که توی گروه تلگرامی به بچه ها گفتم فاینال فانتزی ۱۶ دقیقا یادآور روزای خوب گیمینگ برای من هست و حس میکنم یه نوجوون ۱۵ ساله وسط نسل هفت گیمینگ هستم.

اما این حس کم کم از بین رفت. علت هم زیاد دارم براش که مختصرا مینویسیم در موردشون.

دنیای بازی لخت بود. یه دنیای خالی از ریواردز یا کوئست درست حسابی که به صورت رندوم هر گوشش یه سری enemy رویت میشدن که باید اونا رو می‌کشتی و گیل جمع میکردی. کلا من بعد از یه مدت این واقعیت که این بازی rpg نیست و یه بازی اکشن با یه دنیای نسبتا بزرگ و خالی هست رو قبول کردم.

ماموریت های جانبی بازی واقعا آبکی بود. فک کن چنتا باس فایت خفن رو سلاخی کردی بعد میایی توی کمپ باید بشقاب سیب زمینی سرو کنی برای بقیه!(wtf) تعدد این مدل ماموریت های جانبی که از لحاظ کیفی حتی خیلی پایین تر از فچ کوئست‌های اساسینز کرید (توی اساسین باز به موارد جالبی برمیخوردی) بودن باعث شد از یه جایی به بعد بیخیال این ماموریت های جانبی بشم.

سیستم ریوارد بازی و اپگرید کردن سلاح ها بازی فاجعه بود. در طول بازی این همه گیل و ایتم کرفتینگ بدست آوردیم تهش خلاصه میشد به اپگرید خطی سلاح کلایو که فقط چارتا عدد اپگرید میشد و در عمل تو هیچ تفاوتی نمی‌دیدی! هیچ آیتم جذابی از مرچنت ها نمیشد خرید چون عملا چیزی وجود نداشت برای خرید! آخر بازی حدود ۱۶۰هزار گیل بلا استفاده موند روی دستم.

بازی به شدت آسون بود. من اصلا گیمر هاردکور خودم رو محسوب نمی‌کنم. توی بازی های سولزبرن فقط دیمن سولز رو تا انتها بردم و توی زمینه مبارزات سخت واقعا می‌لنگم در این حد که بعضی از باس های گاست آو سوشیما کفریم میکردن یا من یه عید رو سر یه باس سکیرو مونده بودم. ولی پسر این بازی هیچ چالشی نداشت. هیچی! روی آخرین درجه سختی امکان نداشت یه باس منو بکشه به جز مواردی محدود که حواسم میرفت سمت گوشی( بله درست شنیدید من توی خیلی از مبارزات که اتفاقا مبارزات خفن و مهم بازی بودن از اونجایی که یهو وسط مبارزه کاتسین میومد من سرم میرفت توی گوشی یهو می‌دیدی یه qte از دست دادم) یا در طول بازی انقدر کم آیتم هیلینگ استفاده میکردم یهو میدیدم عه باس منو کشت چون هیل نکرده بودم در صورتی که فول بود آیتم های هیل کردنم! همه باس ها با داج کردن و استفاده از ایکان خیلی ساده نابود می‌شدن! حالا بگذریم سازنده برای من گیمر گزینه داج کردن اتوماتیت و ضربه زدن اتوماتیک هم گذاشته. (واقعا سازنده چرا انقدر آیتم برای راحت کردن بازی در اختیار پلیر قرار میده). من استفاده نکردم از این قابلیت ها ولی گویا تروفی داره استفاده از قابلیت داج کردن اتوماتیک!(wtf). درسته من پلیر میتونم از این قابلیت استفاده نکنم که نکردم ولی توی سازنده عملا داری گیمر رو تشویق می‌کنی که از چیت استفاده کنه. خب چرا؟ اونم برای همچین بازی‌ای که باید مبارزاتش نفس گیر باشه!

مورد بعدی پیسینگ وحشتناک بد بازی بود. واقعا کفری کرد منو یه جاهایی. این رفت و برگشت های تکراری و خسته کننده به پناهگاه توی اوج داستان و جاهایی که واقعا حس میکنی بازی داره تو رو به یه سمتی جلو میبره خیلی رو مخی بود. به خصوص آخرای بازی که عملا بی معنی بود برای من.


نکات مثبت بازی برای من:

کرکتر دیزاین خوب شخصیت های اصلی به خصوص کلایو، جیل، سید و جاشوا.

ویس اکتینگ محشر زبان انگلیسی

داستان حماسی

کامبت بازی

موسیقی عالی

طراحی مبارزات باس های اصلی که واقعا در حد و اندازه های بلاک باستر های خفن هالیوودی بود.

این چیزایی که گفتم نظر شخص من بود. به اون کسایی که به بازی ۱۰ دادن کاملا احترام میزارم ولی فاینال فانتزی ۱۶ برای من یه تجربه ۵۰ساعته نسبتا خسته کننده بود.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or