بحث این رو توی تاپیک نینتندو دایرکت کردیم
ولی خب اون قدر نوشتم که گفتم حیفه اینا رو این جا هم نذاریم... صرفا تحلیل ها و پیش بینی های خودمه
حاجی اگه منبع لیک رو بذاری اون یکی
تاپیک هم دست بوس میشیم
داسک اصولا نباید خبری از بخش نینتندو نداشته باشه
ولی الان که تمرکز کپکام رفته واسه انحصاری ساختن رو سوییچ با مانستر هانترها یعنی الان اونم به این دست اطلاعات کامل دسترسی داره. در حد مدیرعامل باید نفوذ داشته باشی از ریز و بم این همه پروژه تو کپکام با هم خبر داشته باشی
... تقریبا همه لیک هاش در مورد Monster Hunter Rise درست بود
واسه همین اگه الان میگه همچین چیزی هست پس هست
منتها خب الان که این جا گذاشتی مجبورم بحثش رو همین جا کنم
مشکل همه تون الان اینه که اگه بازی انحصاری داشته باشه؟ درسته؟ خب این برای نینتندو هم بحث پیچیده ایه احتمال زیاد.
ببین ما الان تقریبا میدونیم کنسول صفحه فول اچ دی داره با 4K Upscale روی تلویزیون... همین! و یه سری شایعات در مورد دو صفحه ای بودنش که از پارساله.
یعنی عملا نمیدونیم این سیستم چیه.
یه چیزی که اگه یکم با نینتندو آشنا باشید اینه که اینا ریویژن کنسول هاشون اصولا هیچ وقت فقط ورژن قویتر شده کنسول نبوده. همیشه یه سری موارد به شدت کلیدی تر هم تغییر می کرده.
DSi، دوربین عقب و جلو رو به DS اضافه کرد.
Gameboy Color، اسم اش روشه! صفحه رنگی داشت که تو گیم بوی اصلی نبود
New 3DS رسما یه C-Stick جدید برای کنترل دوربین تو بازی ها داشت.
(اینا همه جدا از افزایش قدرت سخت افزاری و کیفیت صفحه نمایش تو هر سه مورده)
ما هنوز نمیدونیم سوییچ جدید، فقط ورژن قویتر شده سوییچ ـه یا چیز جدیدی هم به کنسول اضافه کرده. تنها چیزی که میدونم اینه که امکان نداره یهو یه چیزی از سوییچ فعلی کم کنن واسه یه ویژگی جدید. اون کار رو واسه لایت کردن.
اگه همچین ویژگی کلیدی ای داشته باشه کنسول خیالتون راحت باشه همون اول کاری بازی انحصاری بر اساس همون ویژگی رو اون سیستم داریم
تازه جدا از همون، یه سری بازی هم خیلی سریع ورژن Enhance شده شون رو با کلی تغییر گرافیکی رو اون سیستم میدن که بولد ترین تغییرش براساس همون ویژگی جدید دستگاهه.
نینتندو به خاطر یه سری ویژگی بهونه داره بازی انحصاری بده روش یعنی یا کامل بازی های خودش رو بر اون اساس Enhance کنه.
نمیشه هم اون وقت چیزی گفت بهشون.
این اتفاق دقیقا سر سه تا سیستم بالا اتفاق افتاد. مخصوصا سر New 3DS که بیشترین آمار بازی های انحصاری خودش رو با بازی هایی مثل Xenoblade 3D و Minecraft و Fire Emblem Warriors و... داشت (اورآل نزدیک 15 تا بازی انحصاری داشت New 3DS که ویرچوال کنسول SNES هم به طرز عجیبی جزوشون بود که خودش یه کتگوری عظیم از بازی های محبوب اون دوران بود) تقریبا همشون روی C-Stick به عنوان ویژگی کلیدی برای کنترل دوربین تاکید داشتن.
=================
واسه سوییچ یه چیز دیگه البته فرق داره. سوییچ سیستم خیلی قویتری نسبت 3DS ـه. ولی از طرفی یه سطح عجیبی از اختلاف رو برای تحمل خیلی از بازی های نسل هشتمی داره. یعنی تقریبا همه میدونن اگه نینتندو رو این ریویژن سوییچ واقعا یه دست بکشه و قویتر کنه پردازش اش رو رسما از پس بازی های PS4 برمیاد (یا اکثرشون)
این برای خیلی دولوپرها و مشتری های گشنه (
) عجیب ایده وسوسه کننده ایه. برای خود من هم هست. این خیلی در رو واسه بازی های جدید وا می کنه و فراتر از چیزیه که 3DS با ورژن NEW بهش رسیده بود.
از اون طرف نزدیک 65 میلیون کنسول از خانواده ضعیف تر فروش رفته. اگه بخوام روراست باشم اون 15 میلیون فروشی که ناشی از وجود لایته خیلی این جا حساب نیست، چون مشتری اون دستگاه کاری به این موضوع اصولا از اول هم نداشته که سراغ اون گزینه رفته که حالا فکر کنه سرش کلاه رفته
منتها بازم اون 50 میلیون کنسول OG ـی که فروش رفته مسئله است و مسئله سنگینی هم هست. نه تنها پلیر فکر می کنه سرش کلاه رفته، خود نینتندو و ناشرهای تردپارتی که بازی شون رو انحصاری ریویژن جدید می کنن هم عملا انگار دارن رو یه وسیله جدید میفروشن چون پلیر بیسی که دارن دوباره از صفر شروع شده
=================
از این جا به بعد تحلیل تمومه و من کامل دارم صرفا پیش بینی از تو کون خودم و براساس تاریخچه عجیب غریب نینتندو درمیارم
احتمال زیاد اتفاقی که می افته:
- کنسول پرو به طور قطع وجود داره، دو تا تاریخ ریلیز احتمالی وجود داره براش. یکی 27 مارس ـه. روزی که Monster Hunter Rise و Balan براش میان.
- یا روزی که ادامه Zelda: BotW بیاد (اینو دلیلی ندارم جز این که زلدا سیستم سلر ابتدایی وحشتناک خوبیه و خب نینتندو، سوییچ عادی و لایت رو با یه زلدا داد بیرون ) البته این دو تا روز میتونن یکی باشن و زلدا هم 27 مارس عرضه شه... که بعیده ولی یه احتماله، سعی نکنید خیلی در مورد این چیزای نینتندو حدس بزنید
- کنسول یه ویژگی مرموز داره. نمیدونم خداییش چیه. ولی هر چی هست، بلافاصله دو تا بازی MH:Rise و Zelda:BotW 2 ازش استفاده می کنن. لذا ورژن این کنسول شون ارجحیت داره برای خرید (جدا از کیفیت گرافیکی بهتر) - (در نظر بگیرید این جا MH:Rise بخش خیلی مهمی از معادله است. بازی پرفروش ترین فرنچایز کپکام تو نسل اخیره و فقط تو خود ژاپن هر فرنچایزی غیر از دراگون کوئست/پوکمون/انیمال کراسینگ رو میتونه بخوره از لحاظ فروش. به طور حتمی هم نینتندو هم کپکام رو این بازی حساب ویژه باز کردن)
- پشت بند این ها آروم آروم موج اول ورژن Enhance شده مابقی بازی ها واسش معرفی میشن. به احتمال زیاد این آپدیت ها مجانی اند. مگه خیلی تغییر ایجاد شه. موج اول شامل بازی هایی مثل ویچر 3، مورتال کامبت 11، Doom و... میشه. اینا بازی های تردپارتی گنده ای اند که رو سوییچ فروش واقعا خوبی داشتن ولی خب نمیشه گفت ورژن ایده آلی بودن. حالا فرض کنید امثال این بازی ها با کیفیت یه بازی نسل هشتی (شایدم یخورده بهتر حتی. خدا میدونه) روی صفحه پورتابل بدون اتکار به کلود قابل اجرا باشه و مجبور نباشی پول اضافه بدی اگه قبلا خریده باشی شون. بای دیفالت سیستم سلر خوب و دلیل قانع کننده ای واسه خیلیاست که کوچ کنن به ریویژن بعد.
- موج دوم با بازی های Enhance شده خود نینتندو شروع میشه و شک نکنید BotW اولی و Xenoblade ها و بایونتا 3 و متروید پرایم 4 (هر وقت این دو تا لعنتی بیان ) بازی هایی اند که روش نینتندو مانور میده. این دفعه تغییرات گرافیکی خیلی عظیم نیست. همشون 4K میان بالا و... ولی تمرکز روی گیمیک یا ویژگی جدید سوییچ ـه
- بعدش برسیم به دوره ای که نینتندو رسما سرویس Select شو راه بندازه و بازی های انحصاری سوییچ رو بذاره به حراج کامل و آتیش بزنه به مالش این ایده همیشه جوابیه که یه عده بازم بیان سمت کنسول نینتندو تو یک سوم انتهایی عمرش و بازی هایی که فرصتش نبوده رو تجربه کنه
- تو همین دوره سر و کله یه سری بازی کاملا انحصاری روی سوییچ جدید پیدا میشه، چه تردپارتی چه فرست پارتی. مسئله اینه بازی های خیلی گنده ای نیستن که بازار و مخاطب کنسول اصلی از نداشتن شون دلخور شن و باز از همه مهم تر خیلی رو ویژگی جدید کنسول تاکید داره.
- بعدش می افتیم به نفس های آخر سوییچ و این جاست که به نظر من اون قدر پلیر بیس سوییچ پرو افزایش داشته که نینتندو دست به همچین حرکتی بزنه. سوییچ به گفته نینتندو میشه گفت قراره حداقل 7 سال عمر کنه. اگه تو 4 سالگی اش کنسول پرو عرضه شه، از سال ششم چیزایی که میگم پیش میاد. اتفاقی که تو این دوره می افته اینه که همزمان با پخش شدن حدس و Speculation در مورد کنسول نسل بعد نینتندو. یه موج جدید از بازی های کاملا انحصاری روی ریویژن جدید سوییچ میاد. اینا بازی های گنده ای اند. یه چی تو مایه های RE2 Remake و RDR 2 و امثالهم... رسما ایده پورتابل زدن شون بیشتر از این که کسی رو مجبور به خرید کنسول کنه (چون تو آخر عمر دستگاهیم) کسایی که دستگاه رو دارن رو مجبور می کنه دوباره دست به جیب شن واسه بازی های جدید. این بازی ها فقط رو سیستم پرو اجرا میشن ولی خب اون قدر سنگین اند که انتظار نمیره پرفرومنس ایده آلی داشته باشند. فکر کنید مثلا سایبرپانک 540p~720p رو حالت دستی ولی نکته اش این جاست که کنسول نسل بعد نینتندو احتمال زیاد بکوارد کامپتیبل ـه (اگه ادامه مسیر سوییچ باشه و نزنن تو خط یه مدل جدید از سخت افزار که خدا میدونه چیه ) این بازی ها دوباره ورژن Enhance شده شون کنار موج جدید انحصاری های خود سوییچ که همیشه سیستم سلر ترین بازی های بازارند سیاست کاملا مستحکمی واسه فروش دستگاه جدیده.
- کلا جدا از همه این ها، خییییییییییییلی بعیده نینتندو بازی خاص و بزرگی رو انحصاری Pro کنه. برید برنامه نینتندو که هفته پیش سر گزارش مالی شون ارائه دادن رو بخونید. اینا میخوان IP هاشون رو تقریبا تو هر نوع مدیوم سرگرمی ممکن (از فیلم و پارک تفریحی تا اسباب بازی و مرچندایزهای رسمی) کامل پخش کنن و افراد جدیدی که جذب میشن رو بکشونن سمت سوییچ که مرکز فرماندهی شونه. اینایی که جذب میشن اصولا گیمر حرفه ای نیستن و حتی ایده این که یه ماریو فقط روی یه ریویژن باشه و روی کی نباشه به اندازه کافی گیج کننده است و جدا از اون کار رو برای جذب این نوع مخاطب سخت می کنه. تا حد ممکن تلاش نینتندو اینه که ورود به اکوسیستم سوییچ راحت باشه و اصن وجود چیزی مثل لایت برای همینه. کنسول پرو کامل واسه افزایش طول عمر دستگاهه. جفتشون کنار هم برای دو نوع مخاطب جدا کار می کنن