PlayStation Final Fantasy XVI

سازنده
Creative Business Unit III
تاریخ انتشار
June 2023
ناشر
Square Enix
پلتفرم‌ها
  1. PlayStation 5
Opera Snapshot_2022-04-08_114535_na.finalfantasyxvi.com.png
Some are kings, some knights, some naught but pawns—but all shall play
.their part in a game guided by the unforgiving hand of fate

-----------------------------------------------------------------------------------

استدیو سازنده: Square Enix Creative Business Unit III
ناشر: Square Enix
کارگردان: Hiroshi Takai
کارگردان خلاق و نویسنده اصلی: Kazutoyo Maehiro
کارگردان هنری: Hiroshi Minagawa
طراح شخصیت ها: Kazuya Takahashi
تهیه کننده: Naoki Yoshida
آهنگساز: Masayoshi Soken
پلتفرم: PS5
تاریخ انتشار: 22 ژوئن امسال (1 ام تیر ماه)



"شخصیت های اصلی"

"کلایو راسفیلد"
1683049798817.png

"جاشوا راسفیلد"
1683049928661.png

"جیل واریک"
1683050245354.png

Opera Snapshot_2022-04-09_165551_na.finalfantasyxvi.com.png
"ولیستیا"
Opera Snapshot_2022-04-08_111824_na.finalfantasyxvi.com.png

"آیکون‌ها و دامیننت‌های آن‌ها"

Opera Snapshot_2022-04-08_114149_na.finalfantasyxvi.com.png

"قلمروها های داخل ولیستیا"

Opera Snapshot_2022-04-08_113134_na.finalfantasyxvi.com.png
Opera Snapshot_2022-04-08_113350_na.finalfantasyxvi.com.png

"تریلر معرفی بازی"

Opera Snapshot_2022-04-08_114842_na.finalfantasyxvi.com.png

.تمامی اطلاعات پست اول توسط Reza.zareei ترجمه شده است.
 
آخرین ویرایش:
باید تمام کنم ریبرث رو تا این نظر رو بدم.
صحبتم این بود که الان که دارم ریبرث رو میرم، 16 اون قدر به نظرم افتضاح و بد نیست.
چون مشابه بعضی از اون کم و کاستی ها رو هم دارم در ریبرث میبینم.

سیستم گیم پلی و فایت های ریبرث اصلا جای نفس کشیدن برای 16 نمیذاره اما 16 هم نقاط قوتی داره که بازی رو برای من به یادماندنی کرده و هنوز در ریبرث چنینی لحظاتی رو تجربه نکردم با اینکه چپتر 10 هستم و بازی هم کلا 14 چپتر هست.

در کل ریمیک از هر دوی این ها بهتره به نظرم.

من نه ریمیک رو تونستم تحمل کنم نه ریمیک
اما 16 رو مثل مرد صبح تا شب نشستم پاش و خیلی دوسش داشتم
 
  • Like
Reactions: reza8
به عنوان کسی که تا حالا فاینال فانتزی بازی نکردم من باهاش حال میکنم 😅
فقط چرا آپدیت پرو نمیده 😂 حالت فریمش تاره حالت گرافیکشم فریم پایین
دقیقا فلسفه ساخت بازی و این جراحی که تو گیم پلی و ساده سازیش انجام دادن همین بود که پلیرهایی که با مجموعه آشنا نیستن رو جذب کنن.
ولی خب اونقدری تغییرات داشته که فن بیس خود بازی رو اصلا نادیده گرفته.
به نظر منم بازی بدی نیست و به عنوان یه بازی جدید خیلی باکیفیته ولی خب نمیشه گفت که فف هم هست.

برای آپدیت پرو فکر کنم سونی باید روی اسکوئر کمی فشار بیاره.
در مقابل باید ببینیم اونقدری بازی برای خود اسکوئر انگیزه گذاشته که بخوان برگردن و آپدیت بدن یا نه کلا گذاشتنش کنار.
 
ریبرث برای من مشکلش این هست که زیادی طولانیه حالا جلوتر که بری کات سین های بهتر می بینی ولی کلا بازی نیاز نداشت اینقدر طولانی باشه تغییرات توی داستان هم مثل ریمیک کار خراب میکنه ولی از نظر گیم پلی و جذابیت آیتم ها به نظرم صد هیچ بهتر از 16 هست از نظر منطق رفتار شخصیت ها بازم ریبرث بهتر میدونم همینطور ماموریت های فرعی و گردش در محیط حداقلش یک پاداش خوب در انتظار آدمه ولی 16 اصلا اینطوری نیست.شخصیتهای 16 هیچکدوم در حد npc های فرعی 7 مثل جانی به یاد موندنی نیست برای من.در کل الان به نظرم انتظار اسکوار از فروش بالای 16 غیر منطقی بود بازی چیزی خاصی نداره که حتی پلیر های جدید سمت خودش بکشه از ریبرث میشه ایراد گرفت ولی همون گیم پلیش وچلنجی که داره کم کم 8 از 10 هست

بله من هم موافقم که خیلی طولانیه ! هم این بازی و هم 16 به میزان قابل توجهی محتوای بیخودی دارن.
اگر از هر دوی این بازی درصدی از محتوا کم میشد برای جفتشون بهتر بود.
ریبرث به این دلیل طولانی هست که میخواستند جوری بازی اصلی رو خورد کنن که حتما ازش 3 بازی در بیاد.

من در چند پست قبلیم گفتم که ریبرث اگر یک بازی مجزا بود خیلی چیز جالبی نبود.
شما همین بازی رو تصور کن اما با یک سری کارکتر جدید ... حالا ببین اگر این طوری بود چقدرش رو میرفتی؟ من خودم اگر دارم به زور ادامه میدم به خاطر این هست که ببینم تهش آخر چی میشه و به خاطر اینه که 4 تا نکته داستانی ببینم بلاخره.
ریبرث خیلی سرگرم کننده میتونه باشه با اون همه کانتنت و مینی گیم که واقعا هم جای تحسین داره که این همه مینی گیم درست و حسابی طراحی کردن، اما برای منی که دنبال داستان هستم حوصله سر بر هست.

گیم پلیش واقعا خوبه اما اون قدری چلنج نداره واقعا ... من دارم روی Dynamic میرم که بازی برام آسون نشه اما با این حال تمام باس ها رو همون دفعه ی اول میزنم و حتی به عنوان مثال ااکساندر رو فقط با یک درجه کاهش و رفتن به یکی از معبد هاش زدم اون هم توی اولین باری که رفتم بگیرمش.
باس های 16 خیلی به یادماندنی تر بود.

در مورد شخصیت های 16 نمیتونم با شما بصورت کامل موافقت کنم.
همین جا در ریبرث، اگر بازی رو یک عنوان مجزا در نظر بگیری یعنی در نظر نگیری که ریمیک وجود داره و یک راست بیای ریبرث رو بازی کنی هیچ چیز خاصی از شخصیت های اصلی هم نمیبینی چه برسه به فرعی ها.
حداقل تا اینجا که چپتر 10 بوده که شخصیت های اصلی هیچ عمق و نگرانی و یا هدف خاصی رو بروز ندادن و صحبت خاصی نداشتند با هم.

من خودم توی 16 از 3 تا شخصیت خیلی خوشم اومد که کلایو و دیان و سید بودن.
با اینکه دیان حدودا در 30-40 درصد انتهایی بازی شروع به شکل گرفتن میکنه اما خیلی قوی شکل میگیره و من اصلا انتظار نداشتم از اون کاراکتر خوشم بیاد.


من نه ریمیک رو تونستم تحمل کنم نه ریمیک
اما 16 رو مثل مرد صبح تا شب نشستم پاش و خیلی دوسش داشتم

به زودی میشه 2 ماه که من دارم ریبرث رو بازی میکنم .... شما خودت تصور کن که چقدر کشش داشته برام.
اما ریمیک رو هر روز بازی میکردم و 16 رو هم به جز 1 هفته که داستان توی ذوقم زده بود، هر روز بازی کردم .

من هم جو و اتمسفر 16 رو خیلی بیشتر از ریبرث دوست دارم و شخصیت کلایو هم از تمام شخصیت های ریبرث برام پررنگ تر بود.

ریمیک واقعا بازی خوبی بود، مخصوصا که من خودم شخصا دنبال این بودم که ببینم بازی کجا و چطوری تمام میشه.
در عین حال هم حضور سفیروث این ور و اون ور در بازی، برام سوال ایجاد کرده بود و دنبال اون جواب ها هم بودم اما ریبرث شکر خدا همه شاد و شنگول هستند و انگار که نه انگار چه اتفاقاتی توی ریمیک افتاده بود.

من همون موقع که فهمیدم وینست نه تنها قابل کنترل نیست، بلکه هیچ نقشی توی فایت ها حتی بصورت npc نداره ناامید شدنم شروع شده بود 😅😅😅
حالا فعلا هم که هنوز به دست بوسیشون نرسیدم.
 
بله من هم موافقم که خیلی طولانیه ! هم این بازی و هم 16 به میزان قابل توجهی محتوای بیخودی دارن.
اگر از هر دوی این بازی درصدی از محتوا کم میشد برای جفتشون بهتر بود.
ریبرث به این دلیل طولانی هست که میخواستند جوری بازی اصلی رو خورد کنن که حتما ازش 3 بازی در بیاد.

من در چند پست قبلیم گفتم که ریبرث اگر یک بازی مجزا بود خیلی چیز جالبی نبود.
شما همین بازی رو تصور کن اما با یک سری کارکتر جدید ... حالا ببین اگر این طوری بود چقدرش رو میرفتی؟ من خودم اگر دارم به زور ادامه میدم به خاطر این هست که ببینم تهش آخر چی میشه و به خاطر اینه که 4 تا نکته داستانی ببینم بلاخره.
ریبرث خیلی سرگرم کننده میتونه باشه با اون همه کانتنت و مینی گیم که واقعا هم جای تحسین داره که این همه مینی گیم درست و حسابی طراحی کردن، اما برای منی که دنبال داستان هستم حوصله سر بر هست.

گیم پلیش واقعا خوبه اما اون قدری چلنج نداره واقعا ... من دارم روی Dynamic میرم که بازی برام آسون نشه اما با این حال تمام باس ها رو همون دفعه ی اول میزنم و حتی به عنوان مثال ااکساندر رو فقط با یک درجه کاهش و رفتن به یکی از معبد هاش زدم اون هم توی اولین باری که رفتم بگیرمش.
باس های 16 خیلی به یادماندنی تر بود.

در مورد شخصیت های 16 نمیتونم با شما بصورت کامل موافقت کنم.
همین جا در ریبرث، اگر بازی رو یک عنوان مجزا در نظر بگیری یعنی در نظر نگیری که ریمیک وجود داره و یک راست بیای ریبرث رو بازی کنی هیچ چیز خاصی از شخصیت های اصلی هم نمیبینی چه برسه به فرعی ها.
حداقل تا اینجا که چپتر 10 بوده که شخصیت های اصلی هیچ عمق و نگرانی و یا هدف خاصی رو بروز ندادن و صحبت خاصی نداشتند با هم.

من خودم توی 16 از 3 تا شخصیت خیلی خوشم اومد که کلایو و دیان و سید بودن.
با اینکه دیان حدودا در 30-40 درصد انتهایی بازی شروع به شکل گرفتن میکنه اما خیلی قوی شکل میگیره و من اصلا انتظار نداشتم از اون کاراکتر خوشم بیاد.




به زودی میشه 2 ماه که من دارم ریبرث رو بازی میکنم .... شما خودت تصور کن که چقدر کشش داشته برام.
اما ریمیک رو هر روز بازی میکردم و 16 رو هم به جز 1 هفته که داستان توی ذوقم زده بود، هر روز بازی کردم .

من هم جو و اتمسفر 16 رو خیلی بیشتر از ریبرث دوست دارم و شخصیت کلایو هم از تمام شخصیت های ریبرث برام پررنگ تر بود.

ریمیک واقعا بازی خوبی بود، مخصوصا که من خودم شخصا دنبال این بودم که ببینم بازی کجا و چطوری تمام میشه.
در عین حال هم حضور سفیروث این ور و اون ور در بازی، برام سوال ایجاد کرده بود و دنبال اون جواب ها هم بودم اما ریبرث شکر خدا همه شاد و شنگول هستند و انگار که نه انگار چه اتفاقاتی توی ریمیک افتاده بود.

من همون موقع که فهمیدم وینست نه تنها قابل کنترل نیست، بلکه هیچ نقشی توی فایت ها حتی بصورت npc نداره ناامید شدنم شروع شده بود 😅😅😅
حالا فعلا هم که هنوز به دست بوسیشون نرسیدم.
جالبه که تمام مواردی که میگی از جمله باس فایتها و شخصیتها برای من بر عکسه.به هر حال من از همه نظر ریبرث برای من عنوان بهتری هستش همین طور همین شاد و شنگول طبق نیمه دوم نسخه اورجینال هست و به نوعی توی بیشتر فاینالها چنین بخشهای هست.اصلا یکی از دلایلی که میگم 16 حتی در حد 15 هم حس فاینال نمیده همینه.از طرفی واقعا از نظر چلنج ریبرث و 16 قابل مقایسه برای من نیستن .ضمن اینکه تمام باس فایتهای 16 برای من آسون و خسته کننده هستن صرفا تبدیل شدن به ایفریت و هر باس جدید تر دمیج و کات سین بیشتر داره همین .به هر حال نظر سلیقه ای هست برای من ریبرث حداقل ارزش پلی دادن دو دور دیگه هم داره ولی 16 اصلا و ابدا.
 
  • Like
Reactions: m.d.makan
فکر کنم تنها ففی باشه که بعدها بخوایم از یادمون بره که همچین نسخه ای هم تو مجموعه داشتیم.

همین الانشم احتمالن از یاد خیلی ها رفته :D .اگه به زور tekken و این جور collab ها نبود بعید میدونم خیلی اسم clive رو جایی میشنیدیم . نمیخوام هیت بدم کسایی که بازی رو دوست داشتن خیلی خوبه و براشون خوشحالم ولی به شخصه برام یکی از boring ترین cast و دنیا و lore رو بین کل سری رو داشته به خصوص توی cast حتا زده رو دست 10 و 12

مشکل pacing به rebirth کاملن وارده و میتونست بهتر باشه ولی یه جورایی هم اجتناب ناپذیره چون داره میانه داستان رو روایت میکنه و خب به جز اواخرش و صحنه ی معروفش چیز خاص دیگه ای نداره ولی به هر حال من خیلی دارم ازش لذت میبرم ودنیاش و جزئیاتش رو نسبت به اورجینال حتا بیشتر دوست دارم
 
آخرین ویرایش:
جالبه که تمام مواردی که میگی از جمله باس فایتها و شخصیتها برای من بر عکسه.به هر حال من از همه نظر ریبرث برای من عنوان بهتری هستش همین طور همین شاد و شنگول طبق نیمه دوم نسخه اورجینال هست و به نوعی توی بیشتر فاینالها چنین بخشهای هست.اصلا یکی از دلایلی که میگم 16 حتی در حد 15 هم حس فاینال نمیده همینه.از طرفی واقعا از نظر چلنج ریبرث و 16 قابل مقایسه برای من نیستن .ضمن اینکه تمام باس فایتهای 16 برای من آسون و خسته کننده هستن صرفا تبدیل شدن به ایفریت و هر باس جدید تر دمیج و کات سین بیشتر داره همین .به هر حال نظر سلیقه ای هست برای من ریبرث حداقل ارزش پلی دادن دو دور دیگه هم داره ولی 16 اصلا و ابدا.

اوایل 16 برای من 10/10 هست.
من تا اون جایی که با بندیکتا میجنگیم رو 2 بار رفتم و قبل از اینکه بازی رو پاک کنم که ریبرث رو نصب کنم، یک بار دیگه اون قسمت دمو و فلش بکش رو رفتم.
و اگر برای ریبرث هایپ نبودم که سریعتر بازی کنم تا جایی که برای اولین بار آلتیما رو میبینیم، بازی رو ادامه میدادم چون اون تیکه برای من خیلی جذاب بود و ریتم فوق العاده در داستان پردازی داشت.
با اینکه ایراداتی مثل ساید کویست و اسلحه ها و غیره رو از همون اول میبینیم و از همون اول وجود داره.

حالا من برعکس شما بعید میدونم که ریبرث رو دوباره بازی کنم ( البته از وقتی که یوفی اومده توی گروه جذابیت بازی برام خیلی بیشتر شده ) در حالیکه ریمیک رو 2 بار بازی کردم.
فکر میکنم ریبرث برای من مثل 13 خواهد شد و فقط 1 بار میرم ( 15 هم که تنها شماره ای بوده که ول کردم و هیچ وقت تمام نکردم).
 
تازه بازی رو شروع کردم و... به طرز فجیعی در اکثر زمینه‌ها برای من یه حالت دوگانه‌ای داره و فعلاً که تا اونجا رفتم که بندیکتا غم و غصه می‌خوره و چشم‌هاش می‌درخشه و گردباد میاد بازی ناامیدم کرده.
گیم‌پلی بعضی جاها به شدت جذاب و خفن می‌شه و مبارزه با باس‌ها و بخش‌های حماسی خیلی خوبه با اون موسیقی‌های محشرشون، ولی بقیه جاها انقدر ساده و آسونه که فکر می‌کنم سازنده‌های بازی از دستشون رفته و یه سری اشتباهات بنیادین داشتن که این‌طوری شده. :دی خودآزاری ندارم و دنبال گیم‌پلی خیلی سخت و فجیع نیستم و معمولاً بازی‌ها رو دور اول روی نرمال می‌رم، ولی این دیگه رسماً شبیه تماشای کاتسینه و یه جورایی حس توهین بهم دست می‌ده! :| به جز مبارزات نزدیک، حتی جاهایی که مثلاً دشمنان قوی یه جادویی می‌فرستن و باید جاخالی بدیم هم می‌شه با کلی تأخیر این کار رو انجام داد و نیازی به دقت بالایی نیست. بعد نه‌تنها گزینه خاصی برای سخت‌تر کردن بازی نیست، که از اون طرف گزینه‌های کمکی مختلفی برای آسون‌تر کردنش هم گذاشتن که دیگه واقعاً عجیبه.
طراحی شخصیت‌ها هم یه حالت دوگانه‌ای برام داره و بعضی‌ها خوب هستن و بعضی‌ها کله‌شون شبیه سنجابه یا مثلاً نسبت سر به بدن‌شون عجیبه! :دی همین‌طور گرافیک که بعضی جاها فوق‌العاده هست، ولی بعضی جاها انگار افتاده توی ماشین لباسشویی و رنگش رفته. فریم‌ریت هم با اینکه توی مبارزات اکثراً خوبه، ولی بعضی جاهای آروم انقدر پایین میاد که انگار 30fps هست نه 60fps.
کارگردانی بازی هم یکی دیگه از موارد دوگانه هست که یه جاهایی در حد فیلم‌های سینمایی درجه یک می‌شه و آدم قشنگ توی حس و حال حماسی غرق می‌شه و یه جاهایی یادآور دوران PS2. یا مثلاً پُر از این حالت‌هایی هست که ۱۰ متر راه می‌ری و یه در رو باز می‌کنی و کاتسین پخش می‌شه و بعدش ۵ متر دیگه می‌ری و کاتسین بعدی و... خب کلاً اون بخش‌های راه رفتن رو حذف می‌کردن دیگه.
در مجموع تا اینجای کار که پایین‌تر از انتظارم بوده و تنها مواردی که باعث می‌شن ادامه بدم، باس‌ها و بخش‌های GoWطور هستن، در کنار موسیقی و کمی هم کنجکاوی بابت داستان.
بازی تا آخر همین قدر آسون می‌مونه یا از یه جایی به بعد یه دفعه سخت می‌شه؟ اگه قراره همین مدلی بمونه، ترسی بابت از دست دادن مأموریت‌های جانبی و Level Up نداشته باشم و فقط همون بخش اصلی رو برم. :دی
 
بازی تا آخر همین قدر آسون می‌مونه یا از یه جایی به بعد یه دفعه سخت می‌شه؟
از نیمه ها سخت میشه، در حدی که با وجود رفتن تمام جانبی ها بازم سر بعضی باس ها و مناطق مویی رد میکنم
البته من روی اون حالت سختیه بالاتره رفتم که اسمش رو یادم نیست
و اینکه بازی خیلی طولانیه به همین زودی نامید نشید، من الان حدود ۳۵ ساعت بازی کردم تازه ماموریت ۴۲ از ۶۸ هستم.
 
  • Like
Reactions: Dinosaur
آخرش خیلی خوب بود 😭😭😭😭

چندین سال بود اینجوری بازی، بازی نکرده بودم، یه جاهاییش خسته کننده میشد اگر میخواستین ماموریت های جانبی رو برید، جانبی ها یه نمه داستانی داشتن هرکدوم که آخریاش جذابتر میشد ولی خسته کننده بودن.
اما خط داستان اصلی و اتفاقاتش خیلی خوب بود، گیم پلی عالی، باس فایت ها اوووووووف عااااالی
لذت بردیم
حلالشون باشه
 
بازی تا آخر همین قدر آسون می‌مونه یا از یه جایی به بعد یه دفعه سخت می‌شه؟ اگه قراره همین مدلی بمونه، ترسی بابت از دست دادن مأموریت‌های جانبی و Level Up نداشته باشم و فقط همون بخش اصلی رو برم. :دی


هر چقدر قدرت های آیکان های بیشتری رو میگی بازی آسون تر میشه.
نیمه ی بازی به بعد که واقعا نیاز به فکر کردن نداره.
البته باس فایت ها بعضا همچنان سخت هستند اما بصورت کلی و میانگین بازی خیلی آسون میشه.
با تمام این اوصاف برای من بازی خوبی بود به نسبت Rebirth که فکر میکنم 3.5 ماه میشه شروعش کردم و 2/3 رو رفتم و تمامش نکردم هنوز.
من این بازی رو دوست داشتم هر چقدر آسون و هر چقدر به نظرم داستان جای کار داشت و سوراخ سمبه ی داستانی زیاد داشت اما به هر حال یک چیزی بود که روایت داشت بر عکس Rebirth که باید هر چپتر رو بچلونی که 2 دقیقه داستان ببینی.
 
دوستان من میخوام این فرانچایز رو تجربه کنم.
فقط موندم اول کدوم نسخه رو برم؟ اول ریبرث رو برم بعد این نسخه رو؟
ممنون
هیچکدوم از نسخه های شماره دار فاینال بهم ارتباطی نداره البته بعضی از نسخه های شماره دار دنباله دارند که در دنباله اونها شماره نسخه اصلی ذکر میشه ریبرث دنباله ریمیک 7 هستش قبلش باید ریمیک رو برید در کل شماره 7 سری بیشترین دنباله و پیش درآمد رو در کل سری داره. ولی 16 کاملا داستان مستقل داره و از نظر گیم پلی هم با بقیه سری تفاوت زیادی داره شاید برای شروع خوب باشه ولی بعدا اگه علاقه پیدا کردی بقیه سری برید باید بدونید هم از نظر گیم پلی و هم تاحدودی از نظر تم داستان تفاوت زیادی با بقیه نسخه های سری داره.از نظر گیم پلی ریمیک 7 و دنبالش ریبرث از هر جهت بهتر و سختره ولی 16 آسونتر و راحتره
 
آخرین ویرایش:
دوستان من میخوام این فرانچایز رو تجربه کنم.
فقط موندم اول کدوم نسخه رو برم؟ اول ریبرث رو برم بعد این نسخه رو؟
ممنون

حسین اول اینو برو به درد تو بیشتر میخوره
اونا حوصله سر برن و وقت گیر تر نسبت به 16
 
  • Like
Reactions: Destro and u.s.a

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or