Multi Platform DOOM: The Dark Ages

سازنده
id Software
تاریخ انتشار
2025 May 15
ناشر
Bethesda Softworks
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S
DOOM-TheDarkAges_Premium_16x9.jpg

Developer: id Software
Publisher: Bethesda Softworks
Composer: Finishing Move
Engine: id Tech 8
Genre: First-person Shooter
Platforms: Microsoft Windows, Xbox Series X|S, PlayStation 5

Release Date: May 15th, 2025

DOOM,_The_Dark_Ages_Game_Cover.jpeg

Key Art


هشتمین نسخه از فرنچایز افسانه‌ای DOOM و سومین نسخه از از سری مدرن آن در شوکیس اکس باکس در 9 ژوئن 2024 معرفی شد. داستان این نسخه در ادامه نسخه Eternal روایت می‌شود و همانند نسخه قبلی، از لحاظ داستانی برای نسخه 2016 حکم پیش درآمد را دارد.
اید سافتور کار بر روی این نسخه را پس از انتشار آخرین بسته الحاقی اترنال، یعنی Ancient Gods شروع کرد و این بازی در سال 2022 وارد مرحله full production شد. بر خلاف دو نسخه قبلی که بر گیمپلی سریع و نفس‌گیر تاکید داشتند، این نسخه از دووم اسلیر یک تانک متحرک و مخرب ساخته است که با استفاده از سپر اره‌ای خود، دشمنان را قطعه قطعه می‌کند.

50a64b3a-b0e4-4dc8-a9a2-039c48084c26.jpg doom-the-dark-ages-demon.jpg

فضای این نسخه بر خلاف دو نسخه قبلی، تاثیرپذیرفته از المان‌های Dark Fantasy و قرون وسطایی است که می‌توان گفت روح جدیدی به این سری بخشیده است.
آهنگساز افسانه‌ای این سری یعنی میک گوردون، با توجه به دعاوی حقوقی که با ناشر این سری، یعنی بتزدا پیدا کرد، دیگر بر روی این سری کار نمی‌کند. هم‌اکنون، گروه Finishing Move که سابقه کار بر روی چند نسخه از Halo را در کارنامه خود دارند، وظیفه ساخت موسیقی برای این عنوان را بر عهده گرفته‌اند. باید دید که آیا آن‌ها می‌توانند جای خالی بزرگ میک گوردون را برای عاشقان این سری پر کنند یا خیر.

426810637_founditonreddit.png dtda_reveal_05.jpg

نکته متمایزکننده این نسخه با نسخه‌های قبلی آن این است که به بازیکن اجازه می‌دهد گیمپلی را بنا بر سلیقه دلخواه خود تغییر دهد، برای مثال سرعت آن را کم یا زیاد نماید. بنا بر ادعای اید سافتور، این نسخه بزرگ‌ترین بخش داستانی ساخته شده برای این فرنچایز را دارا خواهد بود.


 
آخرین ویرایش:
سر اترنال هم میگفتن چیه این هی بپر بپر‌. وای چقدر سخته و سرگیجه گرفتیم و فلان :D بخصوص سر dlcهاش که یه عده تسمه تایم پاره کردن و کوبیده شد بازی. سر همون ۲۰۱۶ هم میگفتن چرا مثل doom 3 نیست.
اینا هرچی بسازن پشتش حرف هست! بجای اینکه از هر نسخه لذت ببرن همش درگیر حاشیه‌ان این نسخه فلانه بیساره! همین شیلد خودش به تنهایی گیم چنجر شده از بس که خوبه وای به حال باقی مسائل!
 
خب بازی تموم شد.
چیزی جز شاهکار نمیتونم در وصف تجربه ای که از این بازی گرفتم بگم.
وقتی نمرات اومد یکم نا امید شدم ولی وقتی همون مراحل اولیه رو رفتم فهمیدم نمرات این بازی کاملا سلیقه ای بوده.
برای من اترنال بازی ۱۰ از ۱۰ نبود چون با سرعت بازی مشکل داشتم اما انگار این نسخه رو برای من ساخته بودن😁
کاهش سرعت بازی واقعا برای من عالی بود.
آوردن شیلد و این که صرفا یه چیز برای اضافه شدن نباشه و این حجم از عمق گیم پلی تو استفاده از شیلد به کار رفته باشه حیرت انگیزه‌
پری کردن ضربات با شیلد تا آخرین مرحله برای من کوچیکترین خستگی و تکراری شدن نداشت.
بدون شک bad ass ترین نسخه اسلیر رو شاهد هستیم.هیچکس بدون ترس اسمش رو به زبون نیاورد تو بازی😎😎
دیگه لازم به تعریف از گیم پلی اسلحه و تنوع اون ها هم که نیست.فقط شاید بشه از این ایراد گرفت که بر خلاف اترنال لازم نیست تو بازی های اسلحه عوض کنی و با دو سلاح تقریبا میشه بازی رو تموم کرد.
اضافه کردن کات سین و شاخ و برگ دادن به داستان هم پیشرفت خیلی خوبی بود.
برای من بهترین نسخه تو این ۳گانه همین Dark Ages بود.
۹/۵ از ۱۰👏👏
 
سر اترنال هم میگفتن چیه این هی بپر بپر‌. وای چقدر سخته و سرگیجه گرفتیم و فلان :D بخصوص سر dlcهاش که یه عده تسمه تایم پاره کردن و کوبیده شد بازی. سر همون ۲۰۱۶ هم میگفتن چرا مثل doom 3 نیست.

سندروم نوستالژی میگن بهش. همیشه نسخه‌ی قبلی بهتره و نسخه‌ی جدید فحش میخوره. بعدا همین دارک ایجز هم عزیز میشه :D
 
كلا يه عده فقط دوس دارن به خودشون و بقيه يه چيزى رو زهر مار كنن.
البته انتظارات خيلى عجيبى هم ازين بازى درست شده بود كه نميدونم بر چه اساسى بود :D
توقعات عجیب و غریب همه داشتیم! حتی اولش که نمرات اومد هم خورد تو ذوقمون!
ولی نشستیم بازی کردیم و نه تنها حالمون گرفته نشد که داریم کیف عالمو میکنیم! بازی هیچ نقصی نداره رسما البته بجز بخش اژدها سواریش! نمیدونم با چه معیاری میشه همچین شاهکاری رو زهرمار خودت کنی.
 
سندروم نوستالژی میگن بهش. همیشه نسخه‌ی قبلی بهتره و نسخه‌ی جدید فحش میخوره. بعدا همین دارک ایجز هم عزیز میشه :D
نوستالژی نیست حقیقتش اینه که چون هر سه بازی کاملا متفاوت هستن کاملا طبیعیه کسی که یکی از عناوین سری رو خیلی زیاد دوست داشته باشه حالش از بقیه به هم بخوره. اونایی که شوتر نرمال و ساده دوست داشتن یهو مواجه شدن با یه شوتر character action طور با هزار جور مکانیک و ریتم خاص، بعد اونایی هم که با اون استایل خیلی حال کردن الان خوردن به یه شوتری که خیلی از اون المان ها رو حذف یا ساده سازی کرده.
 
دوستان بیکار شدین برین تاپیکهای Doom Eternal رو بخونین.
اوایل 2020 به بعد رو بخونین که بازی تازه منتشر شده بود.

دقیقا همین بحثی که اینجا هست اونجا هم هست.
یه خط درمیون یکی تعریف میکنه و میگه عاشقشم و دوست دیگه ای میگه این زبالست و قبلی خیلی بهتر بود :D

DOOM Eternal

Doom Eternal | PC

==========
خلاصه اینکه این موارد طبیعیه.
در مورد همه فرانچایزهایی که با هرنسخه تو گیم پلی تغییرات زیادی میدن این بحثها رو میبینیم.
مثل فاینال فانتزی ها و...
از این مجموعه ها که هر نسخه با قبلی تفاوتهای زیادی داشته باشه کم داریم.
برای همین این شکل از بحثها رو زیاد نمیبینیم و خب شاید برامون عجیب باشه.
 
سر اترنال هم میگفتن چیه این هی بپر بپر‌. وای چقدر سخته و سرگیجه گرفتیم و فلان :D بخصوص سر dlcهاش که یه عده تسمه تایم پاره کردن و کوبیده شد بازی. سر همون ۲۰۱۶ هم میگفتن چرا مثل doom 3 نیست.
ری اکشن های اترنال که خیلی منفی بود بابا موقع عرضه. ۹۰٪ کامیونیتی عملا فقط غر میزدن چرا پلتفرمینگ داره،موومنت سریعه یا اکونومی مهمات و اینا کلا عوض شده. ۱ سال بیشتر طول کشید تا نظرات برگرده. سر نسخه بعدی هم این دارک ایج میشه شاهکار و نسخه بعدی اشغال خطاب میکنن و این چرخه ادامه دارد.
 
اینا هرچی بسازن پشتش حرف هست! بجای اینکه از هر نسخه لذت ببرن همش درگیر حاشیه‌ان این نسخه فلانه بیساره! همین شیلد خودش به تنهایی گیم چنجر شده از بس که خوبه وای به حال باقی مسائل!
حس میکنم کلا یه جو بد تو گیمینگ راه افتاده که انگار مردم منتظرن بازیا شکست بخورن. نمیدونم چرا. برای این بازی اولش بدون خوندن نظرات بقیه سریع دانلود کردم رفتم سراغش خیلی حال کردم. بعد اومدم میبینم تو توییتر همه دارن هیت میدن. جالبه هیت ها بیشتر از سمت کساییه که حتی بازی رو بازی نکردن ولی کسایی که رفتنش کلی تعریف میکنن.
 
من تا چپتر ۱۵ بازی کردم و میتونم بگم بازی شاهکاره. اگر نیازی به حرکت کردن تو بازی نمیبینید یعنی درجه سختی رو به اندازه کافی بالا نذاشتید من که همون اول که با nightmare شروع کردم انقدر سخت بود که الان ego رو گذاشتم کنار و با ultra-violence میرم جلو. میتونم با نبود دابل جامپ کنار بیام چون مپ ها زیاد مخصوص دابل جامب نیست ولی چقدر جای Dash خالیه تو این بازی. بازی از نظر رنگ بندی و طراحی سینماتیک خیلی از GOW های اسکاندیناوی الهام گرفته بنظرم.انگار داری GOW اول شخص بازی میکنی.

در مورد مقایسه با اترنال بگم که بنظرم جایگاه اترنال خیلی افسانه ای تر شد چون این بازی اصلا شبیه اترنال نیست و هویت مخصوص به خودش رو‌داره فکر نمیکنم دیگه چیزی شبیه به اترنال ببینیم.
 
Despite boasting 3 million players, DOOM: The Dark Ages has reportedly sold less than 1 million copies in its first week.

More than 2 million players have opted for Xbox Game Pass, effectively paying $12 instead of $70 to play the game

بیش از دو میلیون پلیر به واسطه‌ی گیم‌پس بازی رو انجام دادن. نمیدونم فروش اولیه‌ی ۲۰۱۶ و ایترنال چقدر بوده ولی خب اینجا مشخص بود گیم‌پس تاثیرش رو خواهد گذاشت.
 
حس میکنم کلا یه جو بد تو گیمینگ راه افتاده که انگار مردم منتظرن بازیا شکست بخورن. نمیدونم چرا. برای این بازی اولش بدون خوندن نظرات بقیه سریع دانلود کردم رفتم سراغش خیلی حال کردم. بعد اومدم میبینم تو توییتر همه دارن هیت میدن. جالبه هیت ها بیشتر از سمت کساییه که حتی بازی رو بازی نکردن ولی کسایی که رفتنش کلی تعریف میکنن.
همه جا آدمی که هیچ کاری برای انجام دادن نداره و هیچ چیزی رو تجربه نکرده ولی در مورد همه چیز اظهار نظر میکنه وجود داره.
تو همین BC داریم ، ردیت ، انجمنهای استیم ، ResetEra و امثالهم همچنین.

یکسری هستن که همیشه مخالفت کنن حالا یکبار ضد بازی حرف میزنن و بار دیگه به نفع یه بازی دیگه.
تخصصشون هم حرف زدن در مورد بازی اونهم درحالیه که اصلا تجربش نکردن (حالا چه تعریف و چه نقد)...
که به لطف وجود اینترنت و انواع محتواهایی که در دسترسه این روزها این راحت ترین کاره.
 
خب این بازیم تموم شد و WTF واقعا! اترنالز شاید شوتر نفسگیر و پرجنب و جوشی بود ولی به لحاظ شخصیت پردازی، ترکیب گیم پلی دور و نزدیک و حماسی بودن حتی به گرد پای نسخه امسال نمیرسه! دووم جدید یه حماسه خونین و دارک و وحشیانه‌اس که فقط میتونم بگم God of War III ژانر شوتر اول شخصه! بهترین تعریفی که از عظمت اسلیر این فرنچایز بتونه نمایش بده همین نسخه جدیده از بس که جذاب و تاثیرگذار به تصویر کشیدنش!
این بشر برای نابودی اهریمنا عملا هر بلایی که میشد تصور کرد رو پشت سر گذاشت و همچنان با ابهت دیوانه وارش دریای خون توی جهنم راه مینداخت! قشنگ کریتوس GOW III رو انگار داشتم میدیدم! بهترین تصمیمشون روایت داستان از طریق کات سین بود که باعث شد جنبه متفاوت و به یاد موندنی از اسلیر ببینم اونم در پس زمینه های عجیب و غریبی که عملا نیمه دوم بازی ادمو مبهوت خودش میکنه. در عین حال چقدر شیلد و پری کردنش و ترکیبش با سلاحهای دور و نزدیک خفن بود و جالبه که توی ۲۲تا چپتر، بازی ذره ای تکراری نمیشه! این عملا یه کار استادانه میطلبه که بعید میدونم هیچ استودیویی بتونه حتی نصف این چپترارو دربیاره و در نهایت تکراری نشه بازیش!
خلاصه که آقا اب دستتونه بذارید زمین و بشینید این حماسه عجیب و غریبو تجربه کنید! من همچنان از بابت ۴ چپتر پایانی کرک و پرم ریخته و باورم نمیشه چه سکانسها و باس فایتها و مبارزاتی رو با این حجم از دیوانگی و وحشی گری و خفن بودنی در ژانر اول شخص تجربه کردم! چی ساختن اینا!
 
آخرین ویرایش:
خب این بازیم تموم شد و WTF واقعا! اترنالز شاید شوتر نفسگیر و پرجنب و جوشی بود ولی به لحاظ شخصیت پردازی، ترکیب گیم پلی دور و نزدیک و حماسی بودن حتی به گرد پای نسخه امسال نمیرسه! دووم جدید یه حماسه خونین و دارک و وحشیانه‌اس که فقط میتونم بگم God of War III ژانر شوتر اول شخصه! بهترین تعریفی که از عظمت اسلیر این فرنچایز بتونه نمایش بده همین نسخه جدیده از بس که جذاب و تاثیرگذار به تصویر کشیدنش!
این بشر برای نابودی اهریمنا عملا هر بلایی که میشد تصور کرد رو پشت سر گذاشت و همچنان با ابهت دیوانه وارش دریای خون توی جهنم راه مینداخت! قشنگ کریتوس GOW III رو انگار داشتم میدیدم! بهترین تصمیمشون روایت داستان از طریق کات سین بود که باعث شد جنبه متفاوت و به یاد موندنی از اسلیر ببینم اونم در پس زمینه های عجیب و غریبی که عملا نیمه دوم بازی ادمو مبهوت خودش میکنه. در عین حال چقدر شیلد و پری کردنش و ترکیبش با سلاحهای دور و نزدیک خفن بود و جالبه که توی ۲۲تا چپتر، بازی ذره ای تکراری نمیشه! این عملا یه کار استادانه میطلبه که بعید میدونم هیچ استودیویی بتونه حتی نصف این چپترارو دربیاره و در نهایت تکراری نشه بازیش!
خلاصه که آقا اب دستتونه بذارید زمین و بشینید این حماسه عجیب و غریبو تجربه کنید! من همچنان از بابت ۴ چپتر پایانی کرک و پرم ریخته و باورم نمیشه چه سکانسها و باس فایتها و مبارزاتی رو با این حجم از دیوانگی و وحشی گری و خفن بودنی در ژانر اول شخص تجربه کردم! چی ساختن اینا!
آقا حقیقتا منو به وجد آوردین، دم شما گرم😍👌
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or