Multi Platform DOOM: The Dark Ages

سازنده
id Software
تاریخ انتشار
2025 May 15
ناشر
Bethesda Softworks
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S
DOOM-TheDarkAges_Premium_16x9.jpg

Developer: id Software
Publisher: Bethesda Softworks
Composer: Finishing Move
Engine: id Tech 8
Genre: First-person Shooter
Platforms: Microsoft Windows, Xbox Series X|S, PlayStation 5

Release Date: May 15th, 2025

DOOM,_The_Dark_Ages_Game_Cover.jpeg

Key Art


هشتمین نسخه از فرنچایز افسانه‌ای DOOM و سومین نسخه از از سری مدرن آن در شوکیس اکس باکس در 9 ژوئن 2024 معرفی شد. داستان این نسخه در ادامه نسخه Eternal روایت می‌شود و همانند نسخه قبلی، از لحاظ داستانی برای نسخه 2016 حکم پیش درآمد را دارد.
اید سافتور کار بر روی این نسخه را پس از انتشار آخرین بسته الحاقی اترنال، یعنی Ancient Gods شروع کرد و این بازی در سال 2022 وارد مرحله full production شد. بر خلاف دو نسخه قبلی که بر گیمپلی سریع و نفس‌گیر تاکید داشتند، این نسخه از دووم اسلیر یک تانک متحرک و مخرب ساخته است که با استفاده از سپر اره‌ای خود، دشمنان را قطعه قطعه می‌کند.

50a64b3a-b0e4-4dc8-a9a2-039c48084c26.jpg doom-the-dark-ages-demon.jpg

فضای این نسخه بر خلاف دو نسخه قبلی، تاثیرپذیرفته از المان‌های Dark Fantasy و قرون وسطایی است که می‌توان گفت روح جدیدی به این سری بخشیده است.
آهنگساز افسانه‌ای این سری یعنی میک گوردون، با توجه به دعاوی حقوقی که با ناشر این سری، یعنی بتزدا پیدا کرد، دیگر بر روی این سری کار نمی‌کند. هم‌اکنون، گروه Finishing Move که سابقه کار بر روی چند نسخه از Halo را در کارنامه خود دارند، وظیفه ساخت موسیقی برای این عنوان را بر عهده گرفته‌اند. باید دید که آیا آن‌ها می‌توانند جای خالی بزرگ میک گوردون را برای عاشقان این سری پر کنند یا خیر.

426810637_founditonreddit.png dtda_reveal_05.jpg

نکته متمایزکننده این نسخه با نسخه‌های قبلی آن این است که به بازیکن اجازه می‌دهد گیمپلی را بنا بر سلیقه دلخواه خود تغییر دهد، برای مثال سرعت آن را کم یا زیاد نماید. بنا بر ادعای اید سافتور، این نسخه بزرگ‌ترین بخش داستانی ساخته شده برای این فرنچایز را دارا خواهد بود.


 
آخرین ویرایش:
هوگو مارتین کارگردان بازی دیشب تو استریم تایید کرد که قرار به زودی برای مشکلات بازی پچ بدن .
اسلوموشن قابل خاموش کردن
میکس صدا و ساکتی موزیک بازی
دشمنا تو محیط ها بیشتر پخش میشن
درجه سختی بازی افزایش پیدا میکنه
 
دوستان یه بازی 12-10 ساعته کاملا سینگل پلیر بدون میکروترنزکشن و بخش مولتی پلیر که درآمدزایی برای استودیو داشته باشه ، با این کیفیت و نوآوری 80 دلار زیاده براش؟

اگه یه بازی باشه که بخواد نون حلال ببره سر سفره سازنده هاش همین بازیه که بدون اون مسائل یه بازی کامل رو در اختیار پلیر گذاشته.

در مورد نسخه ای از COD با یه کمپین 5-4 ساعته که صحبت نمیکنیم که بگیم مبلغ زیادیه.
مخصوصا اینکه این بازی نمونه دیگه ای نداره ، یعنی اگه حتی چیزی شبیهش توسط استودیوی دیگه ای ساخته میشد میتونستیم بگیم فلانی اون رو اینقدر میفروشه ولی اینها دارن گرونتر میدن و بهش ایراد گرفت.

خلاصه این حرفها رو اصولا پلیرهای جدیدتری تو سطح نت میزنن که هیچ ایده ای در مورد درستی نظری که میگن ندارن.
بیاین اینجا تکرارشون نکنیم.
==========
قیمت بازیهای AAA و پرخرج ازاین به بعد همین 80 دلاره یا بیشتر.
باقی کمپانیها هم نمه نمه به این صف میپیوندن ، دیگه باید کم کم باهاش کنار بیایم.
قبول دارم که ارزش بازی های اینچنینی با چالش های تولیدی که دارن شاید حتی خیلی بیشتر از 80 یورو هم باشه. ولی خب باید مارکت رو هم صادقانه و در زمان خودش بررسی کرد. الان سه گانه مس افکت از 70 یورو چند وقت پیش تخفیف خورده شده بود فکر کنم 7 یا 8 یورو شده بود. مطمینا نشون دهنده کیفیت پایینش نیست! مارکت در زمان مختلف یه قیمت گذاری میطلبه.
مسئله اینه که امسال که سال شلوغی هم هست و دووم داره رو گیم پس عرضه میشه میمونه پلتفرم های استیم و PS. خب وقتی بازی با کیفیتی عرضه شده چرا فروشش کمه ؟ باید مارکتینگ و قیمت گذاریش رو بررسی کنیم. نمونه هایی داریم میبینم رو گیم پس عرضه شدن و رو دوتا پلفترم دیگه هم فروششون بالا بود با اینکه در بحث تبلیغات شاید ضعیفتر بودن از دووم. خب تو این مقایسه فقط میرسیم به قیمت گذاریشون که 50 یورو بودن. بازی در نهایت باید "بفروشه" تا به سود مورد نظرش برسه چون هیچکی هنوز سردرنیاورده از سیستم سوددهی گیم پس.
کسی اینجا تلاشی نمیکنه حرف کس دیگه رو تکرار کنه. و صرفا دنبال گفت و گو هستیم.
آیا بازی های AAA پرخرج شدن؟ بله
آیا 80 یورو قیمت گذاری با کاری که انجام شده نسبت داره؟ بله (باتوجه به زحمتی که برای بازی ها میره)
آیا Doom به خاطر این قیمتگذاری با وجود گیم پس به فروشی که میخواد میرسه؟ بعید میدونم.
کیس با کیس واقعا متفاوته. به قول دوستان نیننتدو هم کنسولش رو گرون کردید شدید و هم بازی هاش رو. چون واقعا تو یه مارکت متفاوت و انحصاری بازی میکنه.
در نهایت من حس میکنم چون پیامم بار منفی داره فکر میشه که دنبال هیت دادن به Doom هستم و اصلا اینجوری نیست. مسئله دلسوزی برای اینجور بازی هاست که به خاطر فروش کم سازنده هاش مدام مجبور میشن در ایده هاشون عقب نشینی کنن و کم ریسک تر جلو برن.
-----------
 
آخرین ویرایش:
به نظرم خیلی عجیبه که ما به عنوان مصرف کننده بیایم بگیم یه سری بازیا حقشونه که گرون‌تر باشن. حالا قیمت که بالاتر میره و دست ما نیست. اصولا کمپانی‌ها هم به فکر جیب خودشونن و پلیر و جیبش تو اولویت نیست اما همین مدت خیلی دیدیم که چقدر تو فضای مجازی میگن GTA 6 حقشه ۱۰۰دلار هم باشه و نوش جونشون و ازین حرفا. قیمت ۸۰دلاری هم توسط نینتندو پایه ریزی شد ولی خب اونام گرون نمیکردن بالاخره این افزایش قیمت رو شاهد میبودیم. ازون‌ور بازی‌های زیادی هم هستن که با قیمت پایین‌تر کیفیت خیلی خوبی ارائه میدن. به نظرم فقط تعداد محدودی از بازیای AAA میتونن با قیمت ۸۰$ فروش خوب و راضی کننده داشته باشه. در نهایت فکر کنم تعداد بیشتری از پلیرها صبر کنن و بازی‌هارو توی آف بخرن. ما شاید اینجا با خودمون بگیم ۱۰دلار چیه مگه واسه خارجیا، اتفاق خاصی نمیفته ولی خب در واقعیت اینجوری نیست اصلا. نمونه بعدی که خیلی عجیبه بوردرلندز ۴ هستش که پیچفورد عملا گفته طرفدارای ما اینقدر بازی رو دوس دارن که حتی بیشتر از ۸۰$ هم خرجش میکنن! به نظرم یکی دو سال آینده جنگ جالبی بین پلیرها و کمپانی‌های بیلیون دلاری سر خواهد گرفت :D
 
هوگو مارتین کارگردان بازی دیشب تو استریم تایید کرد که قرار به زودی برای مشکلات بازی پچ بدن .
اسلوموشن قابل خاموش کردن
میکس صدا و ساکتی موزیک بازی
دشمنا تو محیط ها بیشتر پخش میشن
درجه سختی بازی افزایش پیدا میکنه
نگفتن کی میاد؟
 
  • Like
Reactions: Thundersky
لعنت بر این دنوو که کاسه کوزه ما کرکیا رو ترکونده 😂
این بتزدا زرنگه هر چی کتاب داستان و قصه روز جمعه داره بدون دنوو میده بیرون مثل ایندیانا و چند تا چرت دیگه و بعد چند سال یه بازی داده که فقط گیم پلی هست دنوو میزارن اینا جایی نمی‌خابن زیرشون آب بگیره آخه کی تو دنیای گیم دنبال قصه هست اگه مرد بودی doom بدون دنوو عرضه میکردی اون سونی بدبخت بهترین بازی‌های جهان رو رایگان برای پی سی منتشر میکنه قدرش نمیدونن
 
به نظرم خیلی عجیبه که ما به عنوان مصرف کننده بیایم بگیم یه سری بازیا حقشونه که گرون‌تر باشن. حالا قیمت که بالاتر میره و دست ما نیست. اصولا کمپانی‌ها هم به فکر جیب خودشونن و پلیر و جیبش تو اولویت نیست اما همین مدت خیلی دیدیم که چقدر تو فضای مجازی میگن GTA 6 حقشه ۱۰۰دلار هم باشه و نوش جونشون و ازین حرفا. قیمت ۸۰دلاری هم توسط نینتندو پایه ریزی شد ولی خب اونام گرون نمیکردن بالاخره این افزایش قیمت رو شاهد میبودیم. ازون‌ور بازی‌های زیادی هم هستن که با قیمت پایین‌تر کیفیت خیلی خوبی ارائه میدن. به نظرم فقط تعداد محدودی از بازیای AAA میتونن با قیمت ۸۰$ فروش خوب و راضی کننده داشته باشه. در نهایت فکر کنم تعداد بیشتری از پلیرها صبر کنن و بازی‌هارو توی آف بخرن. ما شاید اینجا با خودمون بگیم ۱۰دلار چیه مگه واسه خارجیا، اتفاق خاصی نمیفته ولی خب در واقعیت اینجوری نیست اصلا. نمونه بعدی که خیلی عجیبه بوردرلندز ۴ هستش که پیچفورد عملا گفته طرفدارای ما اینقدر بازی رو دوس دارن که حتی بیشتر از ۸۰$ هم خرجش میکنن! به نظرم یکی دو سال آینده جنگ جالبی بین پلیرها و کمپانی‌های بیلیون دلاری سر خواهد گرفت :D
کمپانی های بیلیون دلاری بدون حمایت گیمرا مدت زیادی بیلیون دلاری نمیمونن. به سهام یوبیسافت نگاه میکند* :D
 
قبول دارم که ارزش بازی های اینچنینی با چالش های تولیدی که دارن شاید حتی خیلی بیشتر از 80 یورو هم باشه. ولی خب باید مارکت رو هم صادقانه و در زمان خودش بررسی کرد. الان سه گانه مس افکت از 70 یورو چند وقت پیش تخفیف خورده شده بود فکر کنم 7 یا 8 یورو شده بود. مطمینا نشون دهنده کیفیت پایینش نیست! مارکت در زمان مختلف یه قیمت گذاری میطلبه.
مسئله اینه که امسال که سال شلوغی هم هست و دووم داره رو گیم پس عرضه میشه میمونه پلتفرم های استیم و PS. خب وقتی بازی با کیفیتی عرضه شده چرا فروشش کمه ؟ باید مارکتینگ و قیمت گذاریش رو بررسی کنیم. نمونه هایی داریم میبینم رو گیم پس عرضه شدن و رو دوتا پلفترم دیگه هم فروششون بالا بود با اینکه در بحث تبلیغات شاید ضعیفتر بودن از دووم. خب تو این مقایسه فقط میرسیم به قیمت گذاریشون که 50 یورو بودن. بازی در نهایت باید "بفروشه" تا به سود مورد نظرش برسه چون هیچکی هنوز سردرنیاورده از سیستم سوددهی گیم پس.
کسی اینجا تلاشی نمیکنه حرف کس دیگه رو تکرار کنه. و صرفا دنبال گفت و گو هستیم.
آیا بازی های AAA پرخرج شدن؟ بله
آیا 80 یورو قیمت گذاری با کاری که انجام شده نسبت داره؟ بله (باتوجه به زحمتی که برای بازی ها میره)
آیا Doom به خاطر این قیمتگذاری با وجود گیم پس به فروشی که میخواد میرسه؟ بعید میدونم.
کیس با کیس واقعا متفاوته. به قول دوستان نیننتدو هم کنسولش رو گرون کردید شدید و هم بازی هاش رو. چون واقعا تو یه مارکت متفاوت و انحصاری بازی میکنه.
در نهایت من حس میکنم چون پیامم بار منفی داره فکر میشه که دنبال هیت دادن به Doom هستم و اصلا اینجوری نیست. مسئله دلسوزی برای اینجور بازی هاست که به خاطر فروش کم سازنده هاش مدام مجبور میشن در ایده هاشون عقب نشینی کنن و کم ریسک تر جلو برن.
-----------
جالبه که الان یوتوب برام ویدیو نظر Cohhcarnage درمورد دارک ایجز اومد و اون هم میگه که قیمت گذاری مناسبی نداشته.


دیشب یادمه تو بررسی طاها رسولی شنیدم که به همین موضوع اشاره کنه. فکر نکنم این افراد یا حتی خودم گیمرهای جدید باشیم! اینجا موضوع بحث درمورد افزایش قیمت تمام بازی ها نیست و بلکه قیمتگذاری Doom Dark Ages با توجه به شرایط عرضه اش هست!
 
قبول دارم که ارزش بازی های اینچنینی با چالش های تولیدی که دارن شاید حتی خیلی بیشتر از 80 یورو هم باشه. ولی خب باید مارکت رو هم صادقانه و در زمان خودش بررسی کرد. الان سه گانه مس افکت از 70 یورو چند وقت پیش تخفیف خورده شده بود فکر کنم 7 یا 8 یورو شده بود. مطمینا نشون دهنده کیفیت پایینش نیست! مارکت در زمان مختلف یه قیمت گذاری میطلبه.
مسئله اینه که امسال که سال شلوغی هم هست و دووم داره رو گیم پس عرضه میشه میمونه پلتفرم های استیم و PS. خب وقتی بازی با کیفیتی عرضه شده چرا فروشش کمه ؟ باید مارکتینگ و قیمت گذاریش رو بررسی کنیم. نمونه هایی داریم میبینم رو گیم پس عرضه شدن و رو دوتا پلفترم دیگه هم فروششون بالا بود با اینکه در بحث تبلیغات شاید ضعیفتر بودن از دووم. خب تو این مقایسه فقط میرسیم به قیمت گذاریشون که 50 یورو بودن. بازی در نهایت باید "بفروشه" تا به سود مورد نظرش برسه چون هیچکی هنوز سردرنیاورده از سیستم سوددهی گیم پس.
کسی اینجا تلاشی نمیکنه حرف کس دیگه رو تکرار کنه. و صرفا دنبال گفت و گو هستیم.
آیا بازی های AAA پرخرج شدن؟ بله
آیا 80 یورو قیمت گذاری با کاری که انجام شده نسبت داره؟ بله (باتوجه به زحمتی که برای بازی ها میره)
آیا Doom به خاطر این قیمتگذاری با وجود گیم پس به فروشی که میخواد میرسه؟ بعید میدونم.
کیس با کیس واقعا متفاوته. به قول دوستان نیننتدو هم کنسولش رو گرون کردید شدید و هم بازی هاش رو. چون واقعا تو یه مارکت متفاوت و انحصاری بازی میکنه.
در نهایت من حس میکنم چون پیامم بار منفی داره فکر میشه که دنبال هیت دادن به Doom هستم و اصلا اینجوری نیست. مسئله دلسوزی برای اینجور بازی هاست که به خاطر فروش کم سازنده هاش مدام مجبور میشن در ایده هاشون عقب نشینی کنن و کم ریسک تر جلو برن.
نه منم نگفتم که اینجا دارید هیت میدید.
متوجهم که داری در مورد قیمت بحث میکنی.

اما توضیح دادم که باید منطق درستی هم پشت نظرمون باشه.


قیمت نهایی بازی باید با بودجه بازی هم تناسب داشته باشه.
ممطمئنا بودجه یه بازی مثل Exp33 با بودجه نسخه ای از Doom نمیتونه یکی باشه ، ریمستر آبلیویون هم همینطور.
به راحتی میشه حدس زد بودجه Doom چند برابر Exp33 بوده.
آبلیویون هم که عملا ریمستره و در واقع بودجه یک پورت به انجین بهتر براش هزینه شده + اضافاتی که تو این نسخه براش هزینه شده مثل انیمیشن ها و...
ولی نهایتا خیلی کمتر از بودجه یه بازی حتی AA براش هزینه شده.

خودت میگی مورد به مورد با هم متفاوت هستن و خب این اشتباه محضه که چون اون دو تا بازی 50 دلار قیمت گذاری شدن (که یکیش AAست و اون یکی ریمستر) مابقی هم باید همون قیمت رو برای بازیشون بزارن.
میگم... مخالفتم با این نظریه که تو سطح اینترنت شکل گرفته و خیلیها مدام تکرارش میکنن رو میگم نه نظری که بالاتر دادی و خواستی بیشتر بازگو کرده باشی.
اما دوستان دیگه ای هم بودن که شاید منظور پست قبلیم اونها بودن.


در ادامه بحث این بازیها برای یه دوره فروش یک ماهه که هدفگذاری نمیشن و قیمت نمیخورن.
این بازی قراره که تا نسخه بعدی بازی و بعدها همچنان فروش بره ، تو حراجی ها تخفیف بخوره ، براش اکسپنشن منتشر بشه و...
نباید که از بازیهای AAA همرده خودش که چندماه دیگه یا سال بعد منتشر میشن قیمت پایینتری داشته باشه.


بحث قیمتگذاری حتما خیلی پیچیده تر و فنی تر از صحبتهاییه که ما اینجا میکنیم.
ولی میخوام بگم این بحث که چون گیم پس وجود داره و برای فروش بیشتر بازی باید قیمت پایینتری داشته باشه خیلی نمیتونه درست باشه.
روی این حساب چون گیم پس هست یا بازیهای دیگه ای وجود دارن که 50 دلاری هستن پس مایکرو باید از این به بعد همه AAAهاش رو 50 دلار بده؟
چه موردی مشخص میکنه که قیمت بازی باید چقدر باشه؟

بودجه ساخت و تبلیغات؟
ارزش برند ip یا استودیو؟
سبک بازی؟
یا همه این موارد؟
...
============

یه مورد دیگه هم که هست قیمتگذاری پایین برای این عنوان هم میتونه نتیجه عکس هم داشته باشه.
حتما دیدین تو سطح اینترنت که مثلا برای ویلگارد که قیمت 50 دلاری گرفت یکسری میگفتن چرا؟
نکنه بازی چیزی کم و کسر داره یا EA از فروش بازی مطمئن نیست و...
در مورد چندتا بازی دیگه هم این تکرار شد و من تو ردیت یا انجمنهای استیم این عبارت که چرا این بازی 50 دلاریه رو چندباری دیدم.

حرفم اینه که برای اینکه یه بازی 70 یا 80 دلار قیمت بخوره حتما باید دلیل درستی پشتش باشه مثل بودجه ساخت ، هزینه تبلیغات و موارد دیگه که بالاتر لیست کردم.

ولی به همون نسبت این برای یک بازی 50 دلاری هم باید صدق کنه و منطقی پشتش باشه که این تگ قیمتی رو بخوره.
نمیشه که یه بازی AAA با بودجه بالای 150-100 میلیون دلار (یا بیشتر) ساخت ولی براش تگ 50 دلاری بزنی و اندازه یه بازی AA بفروشیش!
یا برعکس یه بازی AA با بودجه پایین ساخت و قیمت 70-80 دلاری براش تعیین کرد.

هر دوی این سناریوها حتما به اون بازیها تو بحث فروش ضربه بدی میزنن ، جدای از اینکه کیفیت بازی در چه حدی باشه.
جالبه که الان یوتوب برام ویدیو نظر Cohhcarnage درمورد دارک ایجز اومد و اون هم میگه که قیمت گذاری مناسبی نداشته.


دیشب یادمه تو بررسی طاها رسولی شنیدم که به همین موضوع اشاره کنه. فکر نکنم این افراد یا حتی خودم گیمرهای جدید باشیم! اینجا موضوع بحث درمورد افزایش قیمت تمام بازی ها نیست و بلکه قیمتگذاری Doom Dark Ages با توجه به شرایط عرضه اش هست!
کی میتونه تضمین کنه که اگه قیمت بازی 60 دلار بود یا کمتر ، فروش بازی از این خیلی بهتر میشد؟
اونها هم دارن نوک بینیشون رو میبینن.
Doom مگه Avowed هست که قیمت 70 دلاریش خیلی تناسب با چیزی که ارائه میده نداشته باشه؟
داریم در مورد اعتبار سبک FPS صحبت میکنیم.

قیمتگذاری بازیها و افزایش قیمت بازیهای AAA تو هر دوره ای که انجام میشه این مخالفتها باهاش وجود داره.
مخصوصا اگه کل صنعت یک باره به اون سطح قیمتی سوییچ نکنن خب مقایسه ها انجام میشه و شاید یکسری بازیها هم قربانی اون بشن.
پلیرها چندوقت دیگه به این قیمتها عادت میکنن و مبیبینیم که برای چه بازیهایی حاضر میشن که همین 80-70 دلار رو بپردازن.

اونوقت برمیگردیم به اخبار این روزها و همهمه ای که بابت قیمتگذاری Doom انجام شد رو یادآوری میکنیم و میگیم چطور بنده خدا رو انداختن گوشه رینگ ولی الان برای بازیهای به مراتب سطح پایینتر به راحتی همون مبلغ یا حتی بیشتر رو میپردازن.
 
آخرین ویرایش:
نه منم نگفتم که اینجا دارید هیت میدید.
متوجهم که داری در مورد قیمت بحث میکنی.

اما توضیح دادم که باید منطق درستی هم پشت نظرمون باشه.


قیمت نهایی بازی باید با بودجه بازی هم تناسب داشته باشه.
ممطمئنا بودجه یه بازی مثل Exp33 با بودجه نسخه ای از Doom نمیتونه یکی باشه ، ریمستر آبلیویون هم همینطور.
به راحتی میشه حدس زد بودجه Doom چند برابر Exp33 بوده.
آبلیویون هم که عملا ریمستره و در واقع بودجه یک پورت به انجین بهتر براش هزینه شده + اضافاتی که تو این نسخه براش هزینه شده مثل انیمیشن ها و...
ولی نهایتا خیلی کمتر از بودجه یه بازی حتی AA براش هزینه شده.

خودت میگی مورد به مورد با هم متفاوت هستن و خب این اشتباه محضه که چون اون دو تا بازی 50 دلار قیمت گذاری شدن (که یکیش AAست و اون یکی ریمستر) مابقی هم باید همون قیمت رو برای بازیشون بزارن.
میگم... مخالفتم با این نظریه که تو سطح اینترنت شکل گرفته و خیلیها مدام تکرارش میکنن رو میگم نه نظری که بالاتر دادی و خواستی بیشتر بازگو کرده باشی.
اما دوستان دیگه ای هم بودن که شاید منظور پست قبلیم اونها بودن.


در ادامه بحث این بازیها برای یه دوره فروش یک ماهه که هدفگذاری نمیشن و قیمت نمیخورن.
این بازی قراره که تا نسخه بعدی بازی و بعدها همچنان فروش بره ، تو حراجی ها تخفیف بخوره ، براش اکسپنشن منتشر بشه و...
نباید که از بازیهای AAA همرده خودش که چندماه دیگه یا سال بعد منتشر میشن قیمت پایینتری داشته باشه.


بحث قیمتگذاری حتما خیلی پیچیده تر و فنی تر از صحبتهاییه که ما اینجا میکنیم.
ولی میخوام بگم این بحث که چون گیم پس وجود داره و برای فروش بیشتر بازی باید قیمت پایینتری داشته باشه خیلی نمیتونه درست باشه.
روی این حساب چون گیم پس هست یا بازیهای دیگه ای وجود دارن که 50 دلاری هستن پس مایکرو باید از این به بعد همه AAAهاش رو 50 دلار بده؟
چه موردی مشخص میکنه که قیمت بازی باید چقدر باشه؟

بودجه ساخت و تبلیغات؟
ارزش برند ip یا استودیو؟
سبک بازی؟
یا همه این موارد؟
...
============

یه مورد دیگه هم که هست قیمتگذاری پایین برای این عنوان هم میتونه نتیجه عکس هم داشته باشه.
حتما دیدین تو سطح اینترنت که مثلا برای ویلگارد که قیمت 50 دلاری گرفت یکسری میگفتن چرا؟
نکنه بازی چیزی کم و کسر داره یا EA از فروش بازی مطمئن نیست و...
در مورد چندتا بازی دیگه هم این تکرار شد و من تو ردیت یا انجمنهای استیم این عبارت که چرا این بازی 50 دلاریه رو چندباری دیدم.

حرفم اینه که برای اینکه یه بازی 70 یا 80 دلار قیمت بخوره حتما باید دلیل درستی پشتش باشه مثل بودجه ساخت ، هزینه تبلیغات و موارد دیگه که بالاتر لیست کردم.

ولی به همون نسبت این برای یک بازی 50 دلاری هم باید صدق کنه و منطقی پشتش باشه که این تگ قیمتی رو بخوره.
نمیشه که یه بازی AAA با بودجه بالای 150-100 میلیون دلار (یا بیشتر) ساخت ولی براش تگ 50 دلاری بزنی و اندازه یه بازی AA بفروشیش!
یا برعکس یه بازی AA با بودجه پایین ساخت و قیمت 70-80 دلاری براش تعیین کرد.

هر دوی این سناریوها حتما به اون بازیها تو بحث فروش ضربه بدی میزنن ، جدای از اینکه کیفیت بازی در چه حدی باشه.
من والا درمورد بازی های AAA دیگه مایکروسافت صحبت نمی کنم! :D یه کلمه نگفتم چون Clair و Elder قیمتشون 50 بودن باید این هم 50 یورو میشد یا تمام بازی های AAA مایکرو که رو گیم پس میان باید بشن 50 یورو!
تو پیامی که بعد اینی که ریپلای کردی نوشتم
"اینجا موضوع بحث درمورد افزایش قیمت تمام بازی ها نیست و بلکه قیمتگذاری Doom Dark Ages با توجه به شرایط عرضه اش هست!"
صددرصد بحث قیمتگذاری پیچیده ولی خب باید بالاخره یک سری دلایل رو واسه فروش کمتر از انتظار بازی بررسی کنیم. شما میگی در روزهای آینده تخفیف هست که خب قبول دارم ولی قبول داری که جو فروش هنگام لانچ هم خیلی عامل مهمیه؟ از دست دادن فروش روز لانچ قبول کنه ضربه میزنه. (البته همه این ها صرفا براساس احتمالات چون آمار دقیقی از بازی نیومده و صرفا امار بازیکنان استیمش دراومده).
------
من تا به حال چنین بحثی ندیدم و خب قضاوت یک بازی از روی قیمتش کاملا نادرسته! بعد برای ویلگارد تاجایی که میدونم از روز عرضه 80 یورو خورده بود! (من قیمتارو به یورو میگم منظورم همون 70 دلار آمریکاست*)
Dragon Age™: The Veilguard
تو پیام های قبلیم اشاره کردم که مثلا Alan Wake 2 فکر کنم 60 یورو (به جای 80) قیمت خورد که بازی AAA و پرهزینه هم حساب میشه. از موشن کپچرهای زیاد تا لایسنس موزیک. ولی تو اون کیس از فروش اصلا راضی نبودند که ما و خیلی ها معتقدیم از دلایلش میتونه عدم عرضه همزمان فیزیکی بازی و نیومدنش رو استیم باشه! مطمئنم اگه بازی 80 یورو قیمت میخورد فروشش کمتر میشد.
Doom Dark Ages هم داریم با شرایط خودش بررسی میکنیم.

خب به نظر تو اگه بعدا امار فروش دووم اومد بیرون و شرکت گفت به انتظاراتتمون نرسیدیم دلیلش چی میتونه باشه؟
 
نمیدونم من اشتباه میکنم یا بازی تو استیم ۷۰ دلاره؟ کجا ۸۰ دلار بوده؟

بنظرم ۷۰ دلار برای ۱۵ تا ۲۰ ساعت گیم پلی خیلی خوبه. من بعد ۱۲ ۱۳ ساعت رسیدم به سر چپتر ۱۶. بدون گشتن کامل محیط و بدست آوردن همه secretها تازه. هنوز هم ۷ تا چپتر دیگه مونده.
 
نمیدونم من اشتباه میکنم یا بازی تو استیم ۷۰ دلاره؟ کجا ۸۰ دلار بوده؟

بنظرم ۷۰ دلار برای ۱۵ تا ۲۰ ساعت گیم پلی خیلی خوبه. من بعد ۱۲ ۱۳ ساعت رسیدم به سر چپتر ۱۶. بدون گشتن کامل محیط و بدست آوردن همه secretها تازه. هنوز هم ۷ تا چپتر دیگه مونده.
در آمریکا 70 دلار و در اروپا 80 یورو هست.
 
من تا چپتر 7 بازی کردم، به نظرم یکی از بهترین شوترهایی هست که تا الان ساخته شده و کلا یکی از بهترین بازی هایی که تا الان رفتم. خیلی خیلی خفنه. کور لوپ بازی برای من معرکه است، عاشق این المان های HnS ـی شدم که تو بازی امده و تونستن یه شوتر واقعا متفاوت و عمیق بسازن. بخصوص که من خیلی دای هارد فن دووم های قبلی نبودم هیچ وقت و این اسلو پیس شدن بازی هم باز برام یه چیز کاملا مثبته نه منفی.

بعد کامبت واقعا خفن بازی داستان نقطه قوت بعدیه. کلا ستینگش. واقعا هیجان انگیزه. دیزان ها هم که معرکه هستن. من از بازی وایب GoW و Diablo میگیرم همش. به نظرم هم تو شخصیت پردازی دووم گای از کریتوس الهام گرفته شده و یه کرکتر مابعد بد اس درست کردن که همه ازش میترسن، هم اون بعد اپیک بودن و اسکیل های بزرگ تو لول دیزاین وجود داره. مثلا مثل گاو ها داری مبارزه میکنی میبینی اون ور محیط دوتا نره خر غول پیکر دارن همدیگه رو کتک میزنن. این بعد دیمانیکش هم خیلی دیابلو گونه است و در کل عجب تلفیق درست و هیجان انگیزی شده!

تنها ایرادی هم که بازی میگیرم کم بودن Enemy هاست، یعنی با توجه به این اکشن فوق خفنی که داره جا داشت حجم بیشتری انمی میریختن تو مرحله و مدام تو فایت بودیم. موسیقی هم خیلی کم رنگه و بیشتر تو میکس یکار کردن صداها شنیده بشه تا مکنیک ها جوسی تر باشن، در صورتی که به نظر من تا حدی اشتباهه و اگه موسیقی میتونست بلند تر باشه به جذابیت بازی بیشتر کمک میکرد.

پ.ن: مرحله اژدها بازی کاری کرد بعد سال ها مثل یه بچه هیجان زده بازی کنم! خیلی خوبه!
پ.ن.ن: من رو گیم پس بازی میکنم، با Xbox، اما به نظر من 80 یورو زیاده. درسته بازی خفنیه، اما نمیدونم شایدم قیمت خوبیه:دی هم عادلانه است و هم نیست:دی
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or