Multi Platform DOOM: The Dark Ages

سازنده
id Software
تاریخ انتشار
2025 May 15
ناشر
Bethesda Softworks
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S
DOOM-TheDarkAges_Premium_16x9.jpg

Developer: id Software
Publisher: Bethesda Softworks
Composer: Finishing Move
Engine: id Tech 8
Genre: First-person Shooter
Platforms: Microsoft Windows, Xbox Series X|S, PlayStation 5

Release Date: May 15th, 2025

DOOM,_The_Dark_Ages_Game_Cover.jpeg

Key Art


هشتمین نسخه از فرنچایز افسانه‌ای DOOM و سومین نسخه از از سری مدرن آن در شوکیس اکس باکس در 9 ژوئن 2024 معرفی شد. داستان این نسخه در ادامه نسخه Eternal روایت می‌شود و همانند نسخه قبلی، از لحاظ داستانی برای نسخه 2016 حکم پیش درآمد را دارد.
اید سافتور کار بر روی این نسخه را پس از انتشار آخرین بسته الحاقی اترنال، یعنی Ancient Gods شروع کرد و این بازی در سال 2022 وارد مرحله full production شد. بر خلاف دو نسخه قبلی که بر گیمپلی سریع و نفس‌گیر تاکید داشتند، این نسخه از دووم اسلیر یک تانک متحرک و مخرب ساخته است که با استفاده از سپر اره‌ای خود، دشمنان را قطعه قطعه می‌کند.

50a64b3a-b0e4-4dc8-a9a2-039c48084c26.jpg doom-the-dark-ages-demon.jpg

فضای این نسخه بر خلاف دو نسخه قبلی، تاثیرپذیرفته از المان‌های Dark Fantasy و قرون وسطایی است که می‌توان گفت روح جدیدی به این سری بخشیده است.
آهنگساز افسانه‌ای این سری یعنی میک گوردون، با توجه به دعاوی حقوقی که با ناشر این سری، یعنی بتزدا پیدا کرد، دیگر بر روی این سری کار نمی‌کند. هم‌اکنون، گروه Finishing Move که سابقه کار بر روی چند نسخه از Halo را در کارنامه خود دارند، وظیفه ساخت موسیقی برای این عنوان را بر عهده گرفته‌اند. باید دید که آیا آن‌ها می‌توانند جای خالی بزرگ میک گوردون را برای عاشقان این سری پر کنند یا خیر.

426810637_founditonreddit.png dtda_reveal_05.jpg

نکته متمایزکننده این نسخه با نسخه‌های قبلی آن این است که به بازیکن اجازه می‌دهد گیمپلی را بنا بر سلیقه دلخواه خود تغییر دهد، برای مثال سرعت آن را کم یا زیاد نماید. بنا بر ادعای اید سافتور، این نسخه بزرگ‌ترین بخش داستانی ساخته شده برای این فرنچایز را دارا خواهد بود.


 
آخرین ویرایش:
متاسفانه بازی به این خفنی فروشش تا الان روی استیم جالب نبوده.من از شب اول چک میکردم و ناامیدم کرد.درسته رو گیم پس هست ولی oblivion و expdation 33 رو داشتیم که فروشش خیلی خوب بود.حتی به فروش هفته اول اترنال و ۲۰۱۶ هم نرسید.نمیدونم بحث قیمته یا چی ولی این مقدار فروش برای همچین بازیه خفنی اصلا توجیه نداره.
به نظرم یه دلیل مهمش قیمت بالای بازی باشه (۸۰یورو) . حقیقت تلخیه ولی برای Dark Ages این قیمت با توجه به مارکت و جامعه هدفی که داره مناسب نبود.
 
آخرین ویرایش:
به نظرم یه دلیل مهمش قیمت بالای بازی باشه (۸۰یورو) . حقیقت تلخیه ولی برای Dark Ages این قیمت با توجه به کیفیت و کمیتی که ارائه می‌ده زیاده .
کیفیت و کمیت؟! بازی ۲۲ مرحله داره، یه تجربه کمپین فوق العاده کامله به لحاظ محتوا، کیفیتش هم که شما برو یه مثال دیکه به جز این بازی توی این چند سال توی ژانر اول شخص بیار که تجربه با کیفیت تری رو در این ابعاد ارائه بده.
 
کیفیت و کمیت؟! بازی ۲۲ مرحله داره، یه تجربه کمپین فوق العاده کامله به لحاظ محتوا، کیفیتش هم که شما برو یه مثال دیکه به جز این بازی توی این چند سال توی ژانر اول شخص بیار که تجربه با کیفیت تری رو در این ابعاد ارائه بده.
اره درست میگی منظورم رو اشتباه رسوندم. دو تا بازی Claire و Oblivion (یا صدتا بازی دیگه) کیفیتشون ثابت شده هست و پنجاه یورو هستند. نمیدونم اسمش رو چی بذارم ولی الان که این دوگانگی قیمتی پیش اومده و رنج بازی های خوب تو ۵۰ رو میبینم و رنج بازی های خوب تو ۸۰ رو تو مارکت میبینم، میتونست با قیمت گذاری زیر ۸۰ یورو به اون موفقیتی که میخواست دست پیدا کنه باتوجه به سبک و جامعه هدفش. به خصوص تو سالی که داره از در و دیوار بنگر میریزه. مثلا الن ویک ۲ هم زیر ۸۰ بود ولی از همه نظر خوب بود . نکته ضعف فروشش عدم عرضه فیزیکی و رو استیم بود که اینو دووم نداشت (البته فیزیکی رو داره چون صرفا یه کده ولی حداقل رو قفسه مغازه ها تو چشم میاد)
همین اشتباه قیمت گذاری Avowed هم انجام داد.
*پیامم رو ادیت کردم.
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: irainianA and uriel
کیفیت و کمیت؟! بازی ۲۲ مرحله داره، یه تجربه کمپین فوق العاده کامله به لحاظ محتوا، کیفیتش هم که شما برو یه مثال دیکه به جز این بازی توی این چند سال توی ژانر اول شخص بیار که تجربه با کیفیت تری رو در این ابعاد ارائه بده.
هرچی باشه اصلا 100 تا مرحله داشته باشه
این قیمت مناسب نیست

مخصوصا که بخش مولتی هم نداره !
و فعلا هیچ خبری از dlc های احتمالی هم نیست که اصلا داشته باشه یا خیر
و بعد اونها رو هم جدا میفروشه
 
هرچی باشه اصلا 100 تا مرحله داشته باشه
این قیمت مناسب نیست

مخصوصا که بخش مولتی هم نداره !
و فعلا هیچ خبری از dlc های احتمالی هم نیست که اصلا داشته باشه یا خیر
و بعد اونها رو هم جدا میفروشه
چون مالتی پلیر نداره قیمتش بالا هست؟! نمیدونم از دید شما شاید بازی ای که مالتی نداره باید ۴۰ دلار باشه ولی بحث کیفیت در شکل ارائه اثر هست نه مالتی و سینگل و...
ضمنا رسما اعلام شد که بازی بزرگترین لانچ تاریخ id software رو تجربه کرده و کلا این بحث با این خبر خاتمه پیدا میکنه‌ .
Screenshot_۲۰۲۵۰۵۲۱-۰۷۴۹۲۵_Instagram.jpg
 
ولی واقعا عجیب بود به قطار نفرتی علیه این بازی شکل گرفت که حتی به دلیل موجه هم نداشت. ووک و این چیزها هم که میگن اصلا نداره.
این روزها هم اوضاع یه جوری شده که یه تعدادی تو اینترنت منتظر نشستن هر بازی که میاد شکست بخوره. من تا چپتر ۱۳ بازی رسیدم تنوع مراحل و گیمپلی بازی عالیه. هر چی میریم جلوتر مکانیزمهای جدیدی برای مبارزه باز میشه و تنوع نبردها بیشتر میشه.
بهترین شوتر نسل نهم در حال حاضر همینه که فکر نکنم تا اخر نسل کسی به گرد پاش برسه.
ترکیب سلاح سرد و گرم تو هیچ شوتر دیگه ای به این خوبی نیست.
طراحی سلاح‌ها هم با این تم قرون وسطی بینظیره، اخه یعنی چی یه کله اسکلت رو به عنوان خشاب بزاری رو سلاح یا یهو وسط شلیک با شاتگان گرز بکشی بیرون؟ چجوری میشه این ترکیب جواب بده؟ که تو TDA جواب داده.

خلاصه هیچ بازی نیست که اندازه Doom جهنم و شیاطین و مبارزه خونین رو زیبا به تصویر بکشه. این خیلی جالبه، خشونت این بازی حال به هم زن نیست، زیباست و این واقعا برای من عجیبه.

id به خوبی تونسته که یه سه گانه کامل ارائه بده که هر شماره با قبلی متفاوت هست.
حالا منتظریم ماشین گیمز ولف ۳ رو بده 😁
 
ولی واقعا عجیب بود به قطار نفرتی علیه این بازی شکل گرفت که حتی به دلیل موجه هم نداشت. ووک و این چیزها هم که میگن اصلا نداره.
این روزها هم اوضاع یه جوری شده که یه تعدادی تو اینترنت منتظر نشستن هر بازی که میاد شکست بخوره. من تا چپتر ۱۳ بازی رسیدم تنوع مراحل و گیمپلی بازی عالیه. هر چی میریم جلوتر مکانیزمهای جدیدی برای مبارزه باز میشه و تنوع نبردها بیشتر میشه.
بهترین شوتر نسل نهم در حال حاضر همینه که فکر نکنم تا اخر نسل کسی به گرد پاش برسه.
ترکیب سلاح سرد و گرم تو هیچ شوتر دیگه ای به این خوبی نیست.
طراحی سلاح‌ها هم با این تم قرون وسطی بینظیره، اخه یعنی چی یه کله اسکلت رو به عنوان خشاب بزاری رو سلاح یا یهو وسط شلیک با شاتگان گرز بکشی بیرون؟ چجوری میشه این ترکیب جواب بده؟ که تو TDA جواب داده.

خلاصه هیچ بازی نیست که اندازه Doom جهنم و شیاطین و مبارزه خونین رو زیبا به تصویر بکشه. این خیلی جالبه، خشونت این بازی حال به هم زن نیست، زیباست و این واقعا برای من عجیبه.

id به خوبی تونسته که یه سه گانه کامل ارائه بده که هر شماره با قبلی متفاوت هست.
حالا منتظریم ماشین گیمز ولف ۳ رو بده 😁
زنده باد.
کلا منطق نمرات پشت این بازی همیشه عجیب بوده. دلیل هیتش هم کاملا سلیقه ای و نامعلومه.
کلیت بازی همیشه شاهکار بوده تمام نسخه هاش.
 
چون مالتی پلیر نداره قیمتش بالا هست؟! نمیدونم از دید شما شاید بازی ای که مالتی نداره باید ۴۰ دلار باشه ولی بحث کیفیت در شکل ارائه اثر هست نه مالتی و سینگل و...
ضمنا رسما اعلام شد که بازی بزرگترین لانچ تاریخ id software رو تجربه کرده و کلا این بحث با این خبر خاتمه پیدا میکنه‌ .
View attachment 380448

البته زده ٣ مليون پلير و نه ٣ مليون فروش.
بازى روى گيم پس هست و افراد زيادى رايگان بهش دسترسى دارن.
 
البته زده ٣ مليون پلير و نه ٣ مليون فروش.
بازى روى گيم پس هست و افراد زيادى رايگان بهش دسترسى دارن.
آره ولی زده ۷ برابر سریعتر به این رکورد رسیده. فروش بازی با توجه به گیمپس بازم تو این حالت شرایط مطلوبی رو طی میکنه.
 
  • Like
Reactions: Dante _Sparda
آره ولی زده ۷ برابر سریعتر به این رکورد رسیده. فروش بازی با توجه به گیمپس بازم تو این حالت شرایط مطلوبی رو طی میکنه.

اوناشو من نميدونم ولى اينام به تبعيت از كمپانى مادرشون ياد گرفتن آماراى مورد دار بدن :D
 
آره ولی زده ۷ برابر سریعتر به این رکورد رسیده. فروش بازی با توجه به گیمپس بازم تو این حالت شرایط مطلوبی رو طی میکنه.
Eternal هم روز اول رو گیم پس اومد؟ اگه نه که خب طبیعیه خیلی از کسایی که گیم پس دارن بازی های خوب که میاد رو دانلود میکنن. ولی خب زیادن آدمایی که بعد یکی دوساعت ول میکنن. کافیه میزان اچیومنت پایانی بازی های رو گیم پس (مایکروسافت) رو با تعداد افرادی که همون تروفی رو روی کنسول های سونی گرفتن مقایسه کنید.
 
آره ولی زده ۷ برابر سریعتر به این رکورد رسیده. فروش بازی با توجه به گیمپس بازم تو این حالت شرایط مطلوبی رو طی میکنه.
با اطمینان نمیشه گفت متاسفانه ، که شرایط مطلوبی رو طی میکنه .

کریستوفر درینگ میگه بر اساس تخمین امپر بیش از ۲ میلیون از این پلیرها روی پلتفرم xbox هستند که متاثر از gamepass هست.
Screenshot_21-5-2025_14031_www.neogaf.com.jpeg
 
Eternal هم روز اول رو گیم پس اومد؟ اگه نه که خب طبیعیه خیلی از کسایی که گیم پس دارن بازی های خوب که میاد رو دانلود میکنن. ولی خب زیادن آدمایی که بعد یکی دوساعت ول میکنن. کافیه میزان اچیومنت پایانی بازی های رو گیم پس (مایکروسافت) رو با تعداد افرادی که همون تروفی رو روی کنسول های سونی گرفتن مقایسه کنید.
نه، اترنال مال قبل از خریده شدن زنیمکس توسط مایکروسافت بود. اترنال در دوره کرونا اومد و صد در صد خالص فروش خودش رو میشد حساب کرد. منتها دارک ایج خب از روز اول عرضه روی گیم پس رو داشته که خب با همه این وجود آمارش واقعا خوبه

با اطمینان نمیشه گفت متاسفانه ، که شرایط مطلوبی رو طی میکنه .

کریستوفر درینگ میگه بر اساس تخمین امپر بیش از ۲ میلیون از این پلیرها روی پلتفرم xbox هستند که متاثر از gamepass هست.
View attachment 380511
در هر حال مایکروسافت با گیم پس قطعا باید برای دولوپرهاش شکل خاصی از تامین مالی رو در نظر گرفته باشه، چون همین آمار گیم پس میتونه نشون دهنده فروش بالقوه بازی و میزانی که میتونست بفروشه باشه. این دیگه ارتباطی به قیمت و کیفیت خود بازی نداره، این رسما برمیگرده به سیاست های عجیب و غریب مایکروسافت برای عرضه عناوینش و هدف احتمالا بلند مدت گیم پس. که حقیقتا نمیدونم جوابگو خواهد بود یا نه، سیستم عجیبی رو برای عرضه و فروش عناوینش داره که من واقعا سر در نمیارم که چجوری دنبال سود هست با این شرایط!
 
آخرین ویرایش:
بازی خیلی جذابه
منی که نسخه های قبل رو نمیپسندیدم این نسخه رو عالی میدونم
قیمتم چرا گرون باشه ؟! خب کسی میخواد یا با اشتراک رو گیم پس بازی کنه
یا میخواد 80 بده رو اکانتش باشه
یا رو بقیه پلتفرما خرج کنه
نینتندو هر اشغالی رو 80 بگه میگیم به به (خودمن یکیشما)
حالا این بازی به این زیبایی کلی اخ و اوخ
خدایی کم لطفی میکنید
 
دوستان یه بازی 12-10 ساعته کاملا سینگل پلیر بدون میکروترنزکشن و بخش مولتی پلیر که درآمدزایی برای استودیو داشته باشه ، با این کیفیت و نوآوری 80 دلار زیاده براش؟

اگه یه بازی باشه که بخواد نون حلال ببره سر سفره سازنده هاش همین بازیه که بدون اون مسائل یه بازی کامل رو در اختیار پلیر گذاشته.

در مورد نسخه ای از COD با یه کمپین 5-4 ساعته که صحبت نمیکنیم که بگیم مبلغ زیادیه.
مخصوصا اینکه این بازی نمونه دیگه ای نداره ، یعنی اگه حتی چیزی شبیهش توسط استودیوی دیگه ای ساخته میشد میتونستیم بگیم فلانی اون رو اینقدر میفروشه ولی اینها دارن گرونتر میدن و بهش ایراد گرفت.

خلاصه این حرفها رو اصولا پلیرهای جدیدتری تو سطح نت میزنن که هیچ ایده ای در مورد درستی نظری که میگن ندارن.
بیاین اینجا تکرارشون نکنیم.
==========
قیمت بازیهای AAA و پرخرج ازاین به بعد همین 80 دلاره یا بیشتر.
باقی کمپانیها هم نمه نمه به این صف میپیوندن ، دیگه باید کم کم باهاش کنار بیایم.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or