چطور متاکریتیک به صنعت بازی صدمه می زند

  • Thread starter Thread starter FaRd!N
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

FaRd!N

Nothing as it Seems
کاربر سایت
files_hotTopics_meta%5Bb3c8f3c0a4a497d9d7afeb470e9a864c%5D.jpg


سایت‌های گرد‌ آورنده امتیازات منتقدین و در راس آن‌ها متاکریتیک؛ نه می‌شود کاملا با آن‌ها کنار آمد و نه می‌شود بدون آنها سر کرد. آیا از این قبیل سایت‌ها ابزاری در دست گیمرها هستند تا بتوانند با کمکش پی به کیفیت واقعی یک عنوان ببرند و یا چماقی است در دست ناشران و سود جویان این صنعت تا توسط آن، هر دو طرف این معامله، گیمر و سازنده را برای رسیدن به حداکثر سود، فریب داده و تحت فشار بگذارند؟ آیا می‌شود به سیستمی که از نحوه کارش اطلاعات شفافی در دست نیست اعتماد کرد؟ چرا باید یک تجربه شخصی را با چوب عدد و ارقام بسنجیم و تعامل پذیر‌ترین نوع هنر را تا سطح اعدادی چون 7، 6 یا حتی 9 تقلیل دهیم؟
مقاله پیش رویتان حاصل ترجمه انجام شده از مقاله جنجالی سایت تخصصی کوتاکو است و محوریت اصلی‌اش هم در مورد سایت متاکریتیک و بحث‌ها و حواشی پیرامون آن است. در مقاله مصاحبه‌هایی با کهنه‌کاران صنعت بازی‌سازی و منتقدین این حوزه قرار دارد اما از طرف دیگر نظرات اشخاصی چون موسس سایت متاکریتیک و تام چیک درباره سیستم گردآوری و امتیاز دهی‌شان آورده شده تا تمام مواد لازم برای نتیجه‌گیری منصفانه و با در اختیار داشتن تمامی واقعیت‌ها برای مخاطب فراهم باشد. علاوه بر این، مثال‌هایی ریز و درشت از تاثیرات سوئی که این اعداد و ارقام منتشر شده از سوی متاکریتیک بر بازی‌های بعضا معروف داشته‌اند را هم می‌توان در جای‌جای مقاله دید. تاثیراتی که گستره صدمات‌شان از تخته شدن در یک استدیو تا وارد شدن ضررهای میلیونی به بازی‌ساز را شامل می‌شود. در چند هفته اخیر نیز سایت‌های معروفی چون Eurogamer و Joystiq از سیستم نمره دهی صرف نظر کرده و اعتراضی به سیستم متاکریتیک داشته‌اند. پس اگر از طرفداران پر و پا قرص متاکریتیک هستید، پیشنهاد می‌شود مقاله را با دقت مطالعه کنید، تا اگر حتی پس از اتمام این مقاله باز هم بر نظر خود پافشاری کرده باشید، لااقل کورکورانه اینکار را انجام ندهید. اما اگر از منتقدان سایت‌های جمع آوری کننده امتیازات و اتفاقات پشت پرده مربوطه‌اش باشید، بازهم مطالعه مقاله برایتان چندان خالی از لطف نخواهد بود.


ترجمه این مقاله توسط آرش مرادی، فردین باقریان و هادی دربانی انجام شده است.


 
مدتهاست که نمره متا تبدیل شده به بحث اصلی فروم ها. یک موضوع حاشیه ای حالا جای متن رو گرفته و خیلیها بی وقفه در موردش صحبت میکنن. یکم اگه کلاهمون رو قاضی کنیم میبینیم تقریبا توی هیچ فروم تخصصی و بین هیچ کدوم از طرداران محصولات فرهنگی اعم از فیلم، موسیقی، کتاب و ... این اصرار عجیب بر روی ارزش گذاری آثار بر مبنای یک سری عدد و رفم وجود نداره. مسئله اینه که واقعا نمیشه ارزش یک اثر رو روی نمودار آورد. حداقل این تأکید عجیب و غیرعادی روی نمرات چند تا سایت و مجله جای سوال داره. ما اینجا با ماشین و هواپیما و تانک سر و کار نداریم که بتونیم قابلیتهاشون رو با عدد نشون بدیم. خیلی ها ادعا دارند که بازی هم نوعی هنره. آیا هنر رو میشه با نمره ارزش گذاری کرد؟
به نظرم نه تنها تأکید زیاد روی متا، که مسئله فروش عناوین، و گاهی وقتا رزولشون و ازین دست بحثها آزار دهنده میشه. نمیگم اصلا نباید در موردشون حرف زد ولی اینها همه یک سری حاشیست که باید در حد همون حاشیه هم باقی بمونه.
 
متاکریتیک یه عامل منفی توی صنعت حساب میشه.
درکل لپ کلامت اینه که متا باید از صنعت بازی حذف بشه ؟؟؟ اونقت من گیمر واسه خرید یه بازی باید به کدوم سایت اطمینان کنم ؟؟؟ باید برم تمام نقد ها رو بخونم که تصمیم بگیرم ایا فلان بازی خوبه یا بده ؟؟ خب همین کاری که یوروگیمر داره میکنه فرقی با امتیاز دادن نداره اخرش یه lable میچسبونه به بازی. یا نکنه انتظار داری 60 دلار بدن بازی رو بخرن بعدش خوب یا بدش رو خودمون مشخص کنیم ؟؟ :d
مثلان بازی The order 1886 هیچ تضمینی نیست که این بازی خوب از اب دربیاد . اولین بازی AAA هست
که R&D داره میساره . منی که خیلی هم به بازی علاقه دارم اگه متاش زیر 70 بشه سراغش نمیرم.
میانگین امتیاز منتقد ها اینو میگه که یه جای کار میلنگه . حالا اونوقت میرم نقدها شو میخونم ببینیم
مشکل بازیش چیه . اگه داستانش مشکل داشت منی که برام داستان مهمه سراغش نمیرم اگه
گیم پلی بود منی که گیم پلی برام مهمه بیخیالش میشم . قضیه خیلی سادست .

اکثر اوقات از روی تریلر و گیم پلی بازی ها میشه فهمید از بازی خوشتون میاد و براتون ارزش خریدن داره یا نه. اگر در مواردی هم در مورد بازی دو دل هستید یا واقعا میخواید ارزشش رو بدونید، برید نقدای هوادارای اون سبک/بازی که بهشون اطمینان دارید یا
نقد منتقدایی که میدونید نظرشون نزدیک به نظر شماست رو بخونید.

در بدترین حالت میتونید بازی رو یکی دو روز کرایه کنید تا ببینید بازی با سلیقه شما جوره و ارزش خریدن داره یا نه.
LOL
تجربه نشون داده هیچ وقت از رو گیم پلی و تریلر نمیشه فهمید بازی خوبه یا بد. بحث علاقه جداست.
نمونه اخرش همین AC/U و The crew. خیلی راحت میرم به متا یه نگاهی میندازم نقد ۲ تا سایت معتبر
رو میخونم همه چی دستم میاد. به نظر من هیچ بازی تو متا حقش خورده نشده . حتی اگه چند تا سایت
بخوان شیرین بازی دربیارن ولی مجموع امتیاز ها اون کیفیت واقعی بازی رو نشون میده . این به من ثابت شدست
 
آخرین ویرایش:
تو همین مقاله هست. :arrowd:

ممنون فردین جان، میگم یه جا خونده بودمش، نگو همین مقاله بود :دی

درکل لپ کلامت اینه که متا باید از صنعت بازی حذف بشه ؟؟؟ اونقت من گیمر واسه خرید یه بازی باید به کدوم سایت اطمینان کنم ؟؟؟ باید برم تمام نقد ها رو بخونم که تصمیم بگیرم ایا فلان بازی خوبه یا بده ؟؟ خب همین کاری که یوروگیمر داره میکنه فرقی با امتیاز دادن نداره اخرش یه lable میچسبونه به بازی. یا نکنه انتظار داری 60 دلار بدن بازی رو بخرن بعدش خوب یا بدش رو خودمون مشخص کنیم ؟؟ :d

:arrowd:
اکثر اوقات از روی تریلر و گیم پلی بازی ها میشه فهمید از بازی خوشتون میاد و براتون ارزش خریدن داره یا نه. اگر در مواردی هم در مورد بازی دو دل هستید یا واقعا میخواید ارزشش رو بدونید، برید نقدای هوادارای اون سبک/بازی که بهشون اطمینان دارید یا نقد منتقدایی که میدونید نظرشون نزدیک به نظر شماست رو بخونید.

در بدترین حالت میتونید بازی رو یکی دو روز کرایه کنید تا ببینید بازی با سلیقه شما جوره و ارزش خریدن داره یا نه.

- - -ویرایش - - -

LOL
تجربه نشون داده هیچ وقت از رو گیم پلی و تریلر نمیشه فهمید بازی خوبه یا بد. بحث علاقه جداست.
نمونه اخرش همین AC/U و The crew. خیلی راحت میرم به متا یه نگاهی میندازم نقد ۲ تا سایت معتبر
رو میخونم همه چی دستم میاد. به نظر من هیچ بازی تو متا حقش خورده نشده . حتی اگه چند تا سایت
بخوان شیرین بازی دربیارن ولی مجموع امتیاز ها اون کیفیت واقعی بازی رو نشون میده . این به من ثابت شدست

عزیزم شما بجای لول فرستادن اول بفهم طرف چی داره میگه بعد جواب بده.

هیچکس اینجا نمیگه نقدها باید حذف بشن، بحث روی اون نمره مسخره ایه که آخر سر بدون هیچ معیار خاصی به بازی داده میشه. قربونش برم همه هم با همون نمره به صورت غیبی با 30 ثانیه نگاه کردن به صفحه متاکریتیک خوب یا بدن بودن بخش های مختلف بازی رو متوجه میشن و در مورد خریدشون تصمیم میگیرن.
 
وجود متا اتفاقا خیلی هم مفید و کسی نمیتونه اینو رد کنه

ولی مساله اینجاس در صنعت بازی برخلاف موسیقی و سینما و ....کل کل شدیدی بین فنها هست و متا میشه دستاویز بحثهای اونها (تا یه جورایی بقوبولن بازی و پلتفرم خودشون برتر)

و از اینجاس که به عرش بردن امتیازات متا باعث میشه سازنده ها هم بهش حساس بشن و ازش پیروی کنن

+

در کل به نظرم متا معیار خوبی هست و مفید بوده و بالاخره وجود یه معیار بهتر از نبود معیار(یه منتقد یا کسی که می شناسم نظرشو بخوونم بهتر از اینه که نظر دوستان و افرادو تو یوتیوب بخوونم که مشخص نیس کین و چه سلیقه های درهمی دارن)

.
 
وقتی موقع قرار داد با ناشر، سازنده میاد میگه فرضا ما به 1.5 میلیون دلار بودجه احتیاج داریم، بعد ناشر میاد میگه یه میلیون الان، نیم میلیون "پاداش" (بر اساس متا)، اون دیگه پاداش نیست، بودجه ای که سازنده از اول لازم داشته.

در ضمن اینکه بازی متاش فلان عدد بشه، پاداش گیرتون میاد و نمیدونم حق این بازی 95 یا هر عدد دیگه ای نبوده/هست، یه چیز کاملا چرت و بی معنیه. روی یه تجربه شخصی (که برای هر آدمی متفاوته) نمیشه با عدد ارزش گذاشت. فیلم که نمیبینیم که برای همه یکسان باشه :دی داریم بازی میکنیم و بازی هم بسته به توانایی خود بازیکن، وقتی که پاش میزاره، درجات سختیی که تست میکنه و... میتونه یه تجربه کاملا متفاوت رو ارائه بده و این چیزیه که دادن نمره به یه بازی و سنجیدنش بر اساس اون رو کاملا بی معنی میکنه. چون اگه حساب کنی خیلی وقتا در واقع شخص داره به توانایی خودش در لذت بردن از اون بازی نمره میده نه کیفیت اون عنوان (خصوصا وقتی بحث گیم پلی مطرح باشه).
چیزی که فردین گذاشت و لایک کردی رو فبول داری ؟!
بیایید به زبان ساده شروع کنیم. ناشر قصد پرداخت 1 میلیون دلار به سازنده، در قبال کاری که انجام می‌دهند را دارد؛ اما سازنده درخواست 1.2 میلیون دلار دارد. در اینجا اگر این بودجه قبلا توسط ناشر پیش‌بینی نشده، پیشنهادی از طرف ناشر به سازنده، به‌عنوان پاداش داده می‌شود
خب پس این نمیشه موقع بستن قرارداد :دی پس یعنی اون حق و حقوقی که موقع بستن قرارداد ساخت بازی بستن سوای این حرف هاست :دی

کی گفته فیلم برا همه یکسانه ؟؟!؟!!؟ :-o:-o فیلم که 1000000000000000000000 بار سلیقه ای تره :| :دی
بعد اونی که تو میگی بر میگرده به من توی گیمر :دی فکر نمیکنم درجه سختی و بازی کردن بلد بودن یا نبودن شامل حال نقد منتقد بشه ها :-/ :دی
شرط رو میگذارن سر متا چون بین سازنده و ناشر هیچ متر دیگه ای نیست !! نمیتونن بگن که خب خودمون تریلرها رو میبینیم ، پیش نمایش ها رو میخونیم خودمون میگیم خوبه یا بده :دی
 
میگم یه جا خونده بودمش، نگو همین مقاله بود
حالا نمیخوام این بحث رو خیلی طولانی کنم ولی اون چیزی که من گفتم که این نبود :دی یه منبع ناشناس اومده یه مثال زده (!)، حالا دلیل نمیشه این مطلبی که کوتاکو نوشته که حتما درست باشه چون منبعش اسم نداره :دی سر قضیه New Vegas هم خود سازنده گفته که اون قضیه متای بیشتر، پاداش هست و اسمی از دستمزد در قبال متا نیاورده، یعنی برداشت من اینه حالا خودت بخون ببین چی برداشت میکنی :دی
Fallout: New Vegas was a straight payment, no royalties, only a bonus if we got an 85+ on Metacritic, which we didn't
 
والا ما قبلا 100 تا بازی برای PS2 و PS1 میخریدم نصفشون بی کیفیت بودن و اصلا نمی شد بازی کرد
ولی از وقتی نقد ها و نمرات رو میبینم و بعد بازی میخرم دیگه خیلی کم شده یک بازی بخرم که بی کیفیت باشه و نشه بازیش کرد
 
کسی نمیگه نمرات و متای کلی باید به کل حذف بشه و نابود بشه بلکه باید اصلاح بشه و قوانین جمعی در تمامی سایت ها درش مد نظر قرار بگیره مثلا همین مربع هایی که گیم اسپات قبلا گذاشته بود خیلی خیلی عالی بود و باید سایت ها رو همین چیز ها کار کنن و بیشترش کنن و به نظرم کاشکی یه قانون مرجع و رسمی بود که تمامی سایت های نقد ازش پیروی میکردن و همین طور کسایی که میرن سبک های مختلف رو نقد میکنن تو اون سبک ها ماهر باشن و بدونن چی به چیه مثلا من خودم رو میگم برم بازی های استراتژیک رو نقد کنم :| که اصلا از این سبک هیچی سرم نمیشه !!! هیچی دیگه نقدم میشه یه نقد چرت و پرت که به درد لای جرز هم نمیخوره .........

تونستم منظورم رو برسونم مثلا همین بازی های ورزشی من هر سال میرم بیشتر نقد های بازی های ورزشی تو بخش فوتبال رو میخونم خدا شاهده بعضی هاشون که نقد مینویسن اصلا نمیدونن فوتبال چیه و مشخصه یکی رو انتخاب کردن فقط بیاد نقد کنه و یه نمره ای به بازی فوتبال بده !!!

کاشکی یه قوانین کلی و رسمی و یه ارگان خاصی بود که بتونه نظارت داشته باشه در نقد هایی که میشه مثلا همین نا مشخص بودن متای های که سایت متاکریتیک میده شما شک نکنین که توش رشوه و این جور چیزا هست این قانون کلی هر ارگانی هستش که اگه روش نظارت درست نباشه و همین طور اون ارگان مجبور نباشه که پاسخگو باشه که چی کار میکنن صد در صد به فساد کشیده میشه !

وقتی رئیس متاکریتیک بهانه های من دراوردی میاره و میگه ما به خاطر این دلیل و اون دلیل نمیگیم که به بازی های چه جوری نمره میدیم کاملا میشه از این حرف ها و صحبت های ضد و نقیضش پی برد که یه جای کار میلنگه !

ایده آل که هیچ وقت روی کره زمین وجود نداره و رشوه و فساد در هر ارگانی هست ولی وقتی فساد از یه حدی عبور کنه و از نقطه قرمز بگذره دیگه تبدیل میشه به یک معذل و مشکل بزرگ و باعث ضربه زدن به پیکره اون بخش های مرتبط به اون ارگان به فساد کشیده شده میشه !

به نظر من قوانین متا باید اصلاح بشه و یه تکونی بخوره و هر کسی از روی شکم و بدون هیچ نظارتی بیاد به بازی ها نمره بده این وضع خواهد بود ..........

کسی نگفت به تمامی بازی ها نامردی شده و یا به تمامی بازی ها لطف شده ولی در این سال هایی که من دیدم بازی هایی به خاطر نمرات متا که حقشون نبود نمره بدی بگیرن سقوط کردن و فروش خوبی نداشتن خصوصا امروزه که متا بسیار بسیار مهم شده در فروش یک بازی !

البته استثناهایی هم بوده ولی کلی بخوایم در نظر بگیرم نمرات متا امروز یکی از اصلی ترین دلایل خرید یک بازی توسط گیمر ها شده چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم .........
 
آخرین ویرایش:
بعد اونی که تو میگی بر میگرده به من توی گیمر :دی فکر نمیکنم درجه سختی و بازی کردن بلد بودن یا نبودن شامل حال نقد منتقد بشه ها :-/ :دی

اونوقت حکم اینا چیه کایزر ؟ :-/:دی

"امتیاز دادن به یک بازی تا حدود زیادی وابسته به طرز تفکر شخص است"، این را Kim Swift از استودیوی Airtight می‌گوید و چنین ادامه می‌دهد: ‌"فکر کنم یکی از ترسناک‌ترین تجربه‌های یک بازی‌ساز این باشد که منتقدی با جمله "من اصولا از این دسته بازی‌ها متنفرم" نقد خود را شروع کند، و آن موقع است باید گفت: اوه، لعنتی!!! "


 
حالا نمیخوام این بحث رو خیلی طولانی کنم ولی اون چیزی که من گفتم که این نبود :biggrin1: یه منبع ناشناس اومده یه مثال زده (!)، حالا دلیل نمیشه این مطلبی که کوتاکو نوشته که حتما درست باشه چون منبعش اسم نداره :biggrin1: سر قضیه New Vegas هم خود سازنده گفته که اون قضیه متای بیشتر، پاداش هست و اسمی از دستمزد در قبال متا نیاورده، یعنی برداشت من اینه حالا خودت بخون ببین چی برداشت میکنی :biggrin1:
چیزی که فردین گذاشت و لایک کردی رو فبول داری ؟!

خب پس این نمیشه موقع بستن قرارداد :دی پس یعنی اون حق و حقوقی که موقع بستن قرارداد ساخت بازی بستن سوای این حرف هاست :دی

کی گفته فیلم برا همه یکسانه ؟؟!؟!!؟ :-o:-o فیلم که 1000000000000000000000 بار سلیقه ای تره :| :دی
بعد اونی که تو میگی بر میگرده به من توی گیمر :دی فکر نمیکنم درجه سختی و بازی کردن بلد بودن یا نبودن شامل حال نقد منتقد بشه ها :-/ :دی
شرط رو میگذارن سر متا چون بین سازنده و ناشر هیچ متر دیگه ای نیست !! نمیتونن بگن که خب خودمون تریلرها رو میبینیم ، پیش نمایش ها رو میخونیم خودمون میگیم خوبه یا بده :دی
اون حرفی که در مورد ناشر زدم بر اساس همین مطلبی بود که فردین گذاشت، حالا درست و غلطش پای خود منبع ناشناس Kotaku.

وقتی میگم فیلم یکسانه یعنی همه اونایی که نگاهش میکنند دقیقا اون 1 ساعت و 34 دقیقه و 36 ثانیه براشون پخش میشه و میبینندش :دی چیز اضافه ای نداره که یکی ببینه، یکی نه :دی از این نظر فیلم برای همه یکسانه. ولی بازی اینطوری نیست. کسی که یه بازی رو تموم کرده ممکنه خیلی چیزایی رو که توی بازی وجود داشته نبینه. از این نظر هیچوقت نمیشه یه بازی رو درست و کامل به صورت فک وار با یه عدد سنجید.

چرا دقیقا شامل حال منتقدا نمیشه؟ :-/ وقتی منتقد هنوز یه بخشی از بازی رو ندیده، چطوری میخواد دقیقا ارزش اون رو با یه عدد بسنجه؟ با عوض شدن درجه سختی خیلی چیزا تغییر میکنه. AI دشمن بهتر میشه، Encounter های بازی تغییر میکنه، چینش مهمات، سلاح ها و سایر موارد توی Map تغییر میکنه و... وقتی طرف هیچکدوم از اینا رو ندیده یا بلد نیست از بعضی قابلیت های بازی استفاده کنه، چطوری میخواد با یه نمره ارزش اون رو بسنجه؟

از DmC برات مثال میزنم که خودم پیگیر نقداش بودم. طرف برمیگرده خیلی راحت توی نقد DmC مینویسه من هیچی از این بازی ها(HnS) سرم نمیشه و فقط با دکمه زنی (کورکورانه) یه بار بازی رو تا آخر رفتم، بعد آخرش زرتی به بازی میده 9، این بابا دقیقا چطوری ارزش بازی رو حساب کرده؟ چطور بدون دیدن درجات سختی بالاتر بهش نمره داده؟ چطور بدون خریدن همه قابلیت های دانته و تست کردن اونها تونسته ارزش گیم پلی رو بسنجه؟ بدی متاکریتیک جمع آوری نقدها نیست، بدی این سیستم نمره دهیی هست که توی اون وجود داره.

منتقد بازی رو یه بار تا آخر میره، بر اساس همین تجربه اش بازی رو نقد میکنه و نقدش هم توی متا ثبت میشه، تا اینجاش درست بدون هیچ مشکل. ولی وقتی به بازی نمره میده، بعد نمره میره توی متا ثبت میشه و یه عدد کلی بدست میاد و بعدش این عدد کلی توی جاهای مختلف میاد به عنوان فکت استفاده میشه، روی تصمیم خریدار تاثیر میزاره و حتی توی کارنامه سازنده برای سرمایه گذاری ناشر روی پروژه بعدی اونها ثبت میشه.... اینجاست که مشکل به وجود میاد.
 
خوب در راستای بحثی که ایجاد شده داشتم دقایقی به صنعت گیم بدون متا فکر میکردم دیدم یه چیزی به این شکل در میاد !
بازیهای سالانه مثل Cod و AC و FIFA به جای سالانه میشن 6 ماهه ! تازه برای ساختشون هم خیلی به خودشون زحمت نمیدن بیان چندتا استدیو رو درگیر ساخت بازی کنن ! یه استدیو کارشون رو راه میندازه !
در راستای پیشرفت هر ساله ی PES 8-| تا جایی پیش میره که میشه پرو اوولوشن کاکرو ادیشن و سوباسا ادیشن !
سازنده ها و استدیوهای بزرگ میرن سمت بازیهای 1 دلاری موبایل و مثلا Valve ادامه ی سری Angry Birds رو میسازه !!!
شخصیت های کارتونی و مارول رو توی تک تک بازیها مشاهده میکنین ! مثلا اسپایدر من تو بایوشاک یه نقشی داره یا سوپرمن و آیرون من توی مس افکت فرمانده میشن !!!
کلا هر چی زرد هست ازش برای فروش بازیها استفاده میکنن و به اندازه ی کافی میلک میفرماین ! دیگه کسی نیست بهش امتیاز بده یا اگرم هست یه مدال هست که جایی ثبت نمیشه که ازش بترسن !:|
DLC هم به تعداد نامحدود برای هر بازی در نظر گرفته میشه ...
راستی مارتین ادانل هم روی موزیکای بازی Temple Run کار میکنه !:-s

متا هست وضعیت اینجوریه نباشه دیگه واویلا ;)
 
حکم شرعیش اینه که اشتباهه :دی
ولی خب چه ربطی به حرف من داره ؟!:-/ :دی

ربطش اینجاست که وقتی طرف از یه چیزی خوشش نمیاد نمیشه گفت طرف زیر و بم اون سبک یا بازی رو بلده و ریز به ریز بازی رو بررسی کرده و بعد نقد کرده :دی مَخلص کلام اینکه یعنی طرف شیکمی بازی رو تموم کرده و نقدش بول شت محضه ! :دی و اون شیکمی بازی کردن یعنی اینکه میگی "فکر نمیکنم درجه سختی و بازی کردن بلد بودن یا نبودن شامل حال نقد منتقد بشه ها" حداقل در این مورد درست نیست :دی
 
@Farshad360

اولا این برای بار 100000. کسی نمیگه متا حذف بشه! این از این.

در مورد ادامه حرفات بگم که متا سال 2001 تاسیس شده. قبل از اون شرایط چطوری بود؟ :-/ مطمئنم خیلی بهتر از الان بود. کلی ایده و بازی های جدید داشتم. الان همه چی داره میره به سمت چیزایی که فکر میکنن نمره میاره. بازی دارن OW میشن. سازنده ریسک نمیکنه. لول آپ به سبک RPG و ... مچپونه تو بازیش، به زور مولتی میخواد بسازه براش و هزار کار دیگه که الان اپیدمی شده بین بازی ها. ناشر میخواد پول بیشتر بدست بیاره به واسطه نمره. فکر میکنی ملت نشستن و نگاه میکنن که متا براشون تصمیم بگیره؟ فیدبک های منفی پدر ناشر و سازنده رو در میاورد.
 
من پست ها رو که میخونم احساس میکنم (به کسی برنخوره:دی) بعضی ها تکلیفشون با خودشون هم روشن نیست که به چی دارن اعتراض میکنن!:دی
یه بار مشکل اون عدد انتهای نقد به عنوان نمره کلیه، یه بار اینه که منتقد اصلا از سبک بازی سر در نمیاره و بازی رو ناقص انجام میده میاد همینجوری دل به خواهی به بازی یه نمره ای میده؛ خب الان این موضوعات چه ارتباطی به وبسایت متاکریتیک داره؟:-/ متاکریتیک فقط نقدای سایت های عضو خودش رو یه جا جمع میکنه و از نمرات اونها میانگین میگیره (حالا با قوانین خاص خودش). کاری که یه بچه 10 ساله هم میتونه بکنه بذاره تو بلاگش.
مشکل اصلی شما به نظر میاد برمیگرده به اون Nتا سایتی که به بازی ها امتیاز میدن و شما با اون امتیاز دادن و نقد شدن بازی توسط افراد غیر مجرب مشکل دارین:دی این امتیاز دادن ها هم اصلا هیچ ارتباطی با متاکریتیک نداره. خیلی قبل تر از اینکه این وبسایت تاسیس بشه، مجلاتی بودن که به بازی های SNES و Commodore 64 امتیاز میدادن! متاکریتیک فقط این امتیاز ها رو جمع آوری میکنه. یعنی اگه متاکریتیک این کار رو نکنه، من نوعی برم امتیازهای بازی ها رو جمع بزنم و میانگین بگیرم، دیگه مشکلی نداره!؟:-/ اگه جوابتون مثبته که بحثی که الان داره پیش میره منطقیه. اگه جوابتون منفیه، پس کلا مشکلتون متاکریتیک نیست، مشکلتون سیستم نقدی 99% سایت های دنیاست.

کلا تو مقوله هنر چیزی به نام فکت نداریم. علم که نیست با دو دو تا چار تا ثابت کرد! کلا نقد، نظر شخصیه. چه نقد فیلم، چه نقد موسیقی و چه نقد بازی. من وقتی یه نقد مینویسم، هر چقدر هم سعی کنم حرفم رو توی نقد با دلیل ثابت کنم، باز هم فقط نظر شخصی منه. وقتی یه نفر دیگه در مورد همون بازی نقد بنویسه، اون هم نظر شخصی اونه. این نظرات شخصی که با هم جمع بشن، هیچ فکتی رو بوجود نمیارن، تنها کمکی برای افرادی هست که میخوان بدون بازی کردن، در مورد اون بازی قضاوت کنن (حالا اینکه این کار درسته یا غلط، یه بحث دیگه اس). متاکریتیک فقط کمکی هست برای اینکه این افراد، راحت تر این قضاوت رو انجام بدن.
اگر مشکل شما وبسایت متاکریتیکه، یعنی مخالف این هستین که این افراد راحت قضاوت کنن و مخالف خود عمل قضاوت از روی نظر شخصی دیگران نیستین. اگه مشکلتون نفس این عمل قضاوت از روی نظر شخصی دیگرانه، پس مشکلتون وبسایت متاکریتیک نیست، مشکلتون 99% وبسایت ها مرتبط با ویدیو گیمه.

به نظر خودم متاکریتیک به عنوان مرجعی که نظرات شخصی وبسایت های مختلف رو جمع آوری میکنه و به عنوان ارزش گذاری میانگین، امتیازشون رو هم میانگین میگیره، با تمام کاستی هاش، باز فوایدش بیشتر از ضررهاشه. هیچ سیستمی بی نقص نیست. متاکریتیک هم از این قاعده مستثنی نیست. ولی دیگه اینکه بگیم سیستم کلهم بی فایده است و فقط ضرره، اشتباهه.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or