چطور متاکریتیک به صنعت بازی صدمه می زند

  • Thread starter Thread starter FaRd!N
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

FaRd!N

Nothing as it Seems
کاربر سایت
files_hotTopics_meta%5Bb3c8f3c0a4a497d9d7afeb470e9a864c%5D.jpg


سایت‌های گرد‌ آورنده امتیازات منتقدین و در راس آن‌ها متاکریتیک؛ نه می‌شود کاملا با آن‌ها کنار آمد و نه می‌شود بدون آنها سر کرد. آیا از این قبیل سایت‌ها ابزاری در دست گیمرها هستند تا بتوانند با کمکش پی به کیفیت واقعی یک عنوان ببرند و یا چماقی است در دست ناشران و سود جویان این صنعت تا توسط آن، هر دو طرف این معامله، گیمر و سازنده را برای رسیدن به حداکثر سود، فریب داده و تحت فشار بگذارند؟ آیا می‌شود به سیستمی که از نحوه کارش اطلاعات شفافی در دست نیست اعتماد کرد؟ چرا باید یک تجربه شخصی را با چوب عدد و ارقام بسنجیم و تعامل پذیر‌ترین نوع هنر را تا سطح اعدادی چون 7، 6 یا حتی 9 تقلیل دهیم؟
مقاله پیش رویتان حاصل ترجمه انجام شده از مقاله جنجالی سایت تخصصی کوتاکو است و محوریت اصلی‌اش هم در مورد سایت متاکریتیک و بحث‌ها و حواشی پیرامون آن است. در مقاله مصاحبه‌هایی با کهنه‌کاران صنعت بازی‌سازی و منتقدین این حوزه قرار دارد اما از طرف دیگر نظرات اشخاصی چون موسس سایت متاکریتیک و تام چیک درباره سیستم گردآوری و امتیاز دهی‌شان آورده شده تا تمام مواد لازم برای نتیجه‌گیری منصفانه و با در اختیار داشتن تمامی واقعیت‌ها برای مخاطب فراهم باشد. علاوه بر این، مثال‌هایی ریز و درشت از تاثیرات سوئی که این اعداد و ارقام منتشر شده از سوی متاکریتیک بر بازی‌های بعضا معروف داشته‌اند را هم می‌توان در جای‌جای مقاله دید. تاثیراتی که گستره صدمات‌شان از تخته شدن در یک استدیو تا وارد شدن ضررهای میلیونی به بازی‌ساز را شامل می‌شود. در چند هفته اخیر نیز سایت‌های معروفی چون Eurogamer و Joystiq از سیستم نمره دهی صرف نظر کرده و اعتراضی به سیستم متاکریتیک داشته‌اند. پس اگر از طرفداران پر و پا قرص متاکریتیک هستید، پیشنهاد می‌شود مقاله را با دقت مطالعه کنید، تا اگر حتی پس از اتمام این مقاله باز هم بر نظر خود پافشاری کرده باشید، لااقل کورکورانه اینکار را انجام ندهید. اما اگر از منتقدان سایت‌های جمع آوری کننده امتیازات و اتفاقات پشت پرده مربوطه‌اش باشید، بازهم مطالعه مقاله برایتان چندان خالی از لطف نخواهد بود.


ترجمه این مقاله توسط آرش مرادی، فردین باقریان و هادی دربانی انجام شده است.


 
ببینید اینی که الان تمام بازی ها تبدیل شدن به Open World یا سعی دارن به زور Multi اضافه کنن یا اکشن بشن بیشتر از این که مشکل متا باشه ناشی از تغییر سلیقه عمومی مخاطبای صنعت گیمه.همونطوری که بچه ها بالاتر گفتن اتفاقا همین اخیرا می بینید که کلی بازی جمع و جور تر که روال بالا رو طی نمی کنن به لحاظ متا بیشتر مورد استقبال قرار می گیرن.

متای Resident Evil 6 الان تقریبا کمترین متا توی سری هستش، یعنی عملا کل متا و سایت هایی که اون رو تشکیل دادن اعلام کردن همون اول که آقا این بازی ارزش خریدن نداره، اما نتیجه چی شده؟Resident Evil 6 پرفروش ترین عنوان توی سری شد.خوب مشخصا کاپکام رویه قبلی رو حالا با کمی تغییر ادامه خواهد داد.یعنی عملا اینجا متا برای کاپکام نقش آن چنانی نخواهد داشت.

اتفاقا اگه به متا باشه الان باید تمام ناشرها رو به خلاقیت بیارن چون بازی های خلاقانه تر بیشتر به لحاظ متا موفق میشن.دلیل اینکه این صنعت توی یک گرداب تکرار افتاده را باید بیشتر توی مسائل دیگه جستجو کرد.

مثال میزنم الان یک بازی ساختار شکن مثل Alien Ioslation اتفاقا در بین منتقدین هم خیلی خوب مورد استقبال قرار گرفت و حتی نزدیک به 30 تا سایت و مجله اون رو به عنوان بازی سال انتخاب کردن تازه فروشش از مرز یک میلیون گذشته.در حالی که یک بازی مثل Assassin's Creed Unity که تکرار مکررات برای بار 7-8 هستش توی ساعات اولیه به این فروش دست پیدا کرده،جالب تر اینه که به از دید منتقدین و همین سایت متا هم مورد استقال چندانی نبوده.خوب الان مشکل متا چیه این وسط که احتمالا ناشر Alien بخواد روال ناشر Assassin's رو توی محصولات بعدیش ادامه بده؟

در مورد اینی هم که شما مگید متا امتیازات سایت های رو که منتقدینش بدون اطلاع از سبک بازی اون رو نقد میکنن رو هم توی میانگین گیریش اعمال میکنه بازم به اون صورت موافق نیستم.ببینید امتیاز هر بازی متشکل از میانگین امتیازات بالاتر از 50 سایت مختلف هستش.یعنی امتیاز هر سایت اغلب کمتر از 2 درصد امیتاز مجموع رو تشکیل میده، یعنی حتی اگه 5-6 تا سایت و منتقد هم این وسط مشکل داشته باشن توی خروجی نهایی اونقدر ها هم تاثیر گذار نیست.منظورم اینه که این تجمیع امتیازات و تعداد زیاد اون عملا امکان اشتباه رو کمتر میکنه.
 
خب من حوصله ـم شد (:دی) رو رفتم میانگین همین بازی مورد بحث یعنی New Vegas رو گرفتم، نسخه X360 بیشترین نقد رو داره و میانگین نمرات بازی به صورت عادی میشه 83.65، فکر نمیکنم اون وزن نمرات خیلی تاثیر زیادی رو میانگین کلی که متا اعلام میکنه داشته باشه.
 
امین رضا به نظرم مقاله را نخوندی! چون حرف های فردین بر اساس همین مقاله هست.
اوکی من نخوندم ، اصلا مقاله در مورد دعوای سازنده و ناشر نیست در مورد به زور اضافه کردن مولتی و OW کردن و لول آپه :دی

میشه بگی کجای مقاله میگه قبل 2001 و قبل متا همه چی بهتر از بعد 2001 و بعد متاس ؟!
میشه بگی کجای مقاله میگه هرکس لول آپ داشته باشه و OW باشد متای بیشتری کسب میکنه !؟

میشه بگی به فرض اگه تو مقاله این چیزها گفته شده باشه مگه مقاله وحی منزله !؟
گیریم تو مقاله این چیزها گفته شده باشه ، من ازشون استفاده کنم دلیل میشه که دیگه حرف هام ضد گلوله بشه !؟

هرچند از اونجایی که من و سوال هام ارزش جواب دادن نداشتیم ،فکر میکنم کارم تو این تاپیک تموم شده باشه ولی راستیتش نمیدونم چی میخوام اینجا :دی

پ.ن:اعداد احمقانه است ، Yes و No عاقلانه است :))
پ.ن2: این نیو وگاسی که الآن خیلی ها دارن بخاطرش با دستمال اشک گوشه ی چشمشون رو پاک میکنن ، مطمئنا 99%ـشون نصف من هم بازیش نکردن :دی مطمئنا 0.1 هم پولی بابت نسخه اورجینال بازی ندادن ، این هم تقصیر متاس !؟
تو این یکی دو ساله چند تا بازی Open-world دیدیم؟ چندتای اینا واقعا Open-World بودنشون لازم بود؟ چقدرشون برای بالاتر بردن زمان بازی کلی مراحل فرعی مسخره و تکراری گذاشته بودن؟
مثال !؟
واقعا فکر میکنید چرا باید مولتی پلیر به بازی اضافه میشد؟ واقعا برای بازی لازم بود و یا برای جلب نظر منتقدین و در نتیجه فروش بالاش بود؟ آخرش هم دیدیم که مشکلات پیش اومده باعث شد چی بر سر یکی از بهترین استودیو ها بیاد و باعث شد کن لوین هم به سمت بازیسازی مستقل روی بیاره.
10 تا بازی برا من مثال میزنی که متاشون بخاطر اضافه شدن مولتی بیشتر شده باشه !؟
مثلا بگو بایوشاکی که 2007 اومد مولتی نداشت ، متاش شد 96 ، ولی بایوشاک 2یی که بعد از اون اومد و مولتی داشت متاش بیشتر از 96 شد ! بعد دوباره همین بایوشاک اینفینیتی که اومد و مولتی نداشت تو متا عنوان ناموفقی بود .
یا مثلا برام بگو یکی از دلایلی اصلی که عنوان TR 2013 تونست متای 86 بگیره مولتی بوده وگرنه بدون مولتی متاش زیر 80 میشد :دی اصلا هم بزرگترین دلیلی که تو نقدها به TR 2013 گیر میدادن و بخاطرش نمره کم میکردن مولتی نبوده ! :دی
البته خواستی هم میتونی جواب ندی ، چون دیگه فکر نکنم بیام اینورا :دی
 
خب من حوصله ـم شد (:دی) رو رفتم میانگین همین بازی مورد بحث یعنی New Vegas رو گرفتم، نسخه X360 بیشترین نقد رو داره و میانگین نمرات بازی به صورت عادی میشه 83.65، فکر نمیکنم اون وزن نمرات خیلی تاثیر زیادی رو میانگین کلی که متا اعلام میکنه داشته باشه.

از نظر عقلی هم همین جوری باید باشه. یعنی اگه نمرات بازی انحراف معیار چندانی نداشته باشن، میانگین وزنی و میانگین غیر وزنی تفاوت چندانی نخواهد داشت.

فقط زمانی این فرمول موثر میشه که یا تعداد نقدها خیلی کم باشه (که قبلاً فکرش رو کردن و برای کمتر از 4 نقد میانگینی محاسبه نمیشه)
یا زمانی که نقدها خیلی پراکنده باشن (این مورد هم بسیار کم پیداست)
--------------
این که بازی ها تمایل به OW یا MP پیدا کردن و این تمایل هم احیاناً معقول نیست، کمترین نقش در این عارضه به خاطر متا بوده.
 
من باب این قضیه میانگین وزنی گرفتن سایت متاکریتیک... چند وقت پیش واسه خودم سوال شد، یکم سرچ کردم در رابطه اش و این مطلب رو پیدا کردم! میزان ضرایبی که برای هر وبسایت در نظر میگیره رو محاسبه کردن، البته تخمینی هست که یه کاربر با بررسی هاش انجام داده، و بعدش وبسایت متاکریتیک هم بش واکنش نشون داده :دی

Metacritic score-weighing process revealed - report • Eurogamer.net
 
[MENTION=8883]Frobary[/MENTION]
مشکل اینه که خیلی سطحی دارین به قضیه نگاه میکنین. بابا وقتی اینجا متا مطرح میشه به معنی مشکل دار بودن یا نبودن متا نیست، بلکه بحث سر اینه که توجه بیش از حد به متا باعث شده ناشرین بزرگ هم اون رو شرط بستن قرارداد با استودیو ها بکنن و این عامل باعث بوجود آمدن مشکلات میشه. من خودم هم دوست دارم به فیلم و بازی و خیلی چیزهای دیگه امتیاز بدم و میانگین بگیرم ولی الان این اهمیتی که به متا داده میشه صنعت رو تحت الشعاع قرار داده. وقتی ناشر میاد و میگه امتیازت فلان باید باشه تا پاداش و ... بهت تعلق بگیره بازیسار هم فکرش میره سمت کسب امتیاز بیشتر. این هم از چند راه ممکنه که یکی از اینا که اتفاقا از بدترین نوعشون هم هست رواج پیدا کرده و اونم استفاده از عناصر منتقد پسند هست. همین باعث میشه جلوی خیلی از نوآوری ها گرفته بشه و سازنده ها از ترس شکست به سمت چیزهایی روی بیارن که نتیجه گرفتن.
تو این یکی دو ساله چند تا بازی Open-world دیدیم؟ چندتای اینا واقعا Open-World بودنشون لازم بود؟ چقدرشون برای بالاتر بردن زمان بازی کلی مراحل فرعی مسخره و تکراری گذاشته بودن؟ چند تا بازی اومدن که مولتی پلیر داشتن و واقعا دلیلی برای بودنش داشتن؟
همه اینا از چه چیز نشات میگیرن؟ از اهمیتی که مردم برای متا قاعلن و بر اساس اون سمت خرید بازیها میرن. بایوشاک هم مطمئن باش اگه اون تیم قوی پشت بازی نبود این موفقیت ها رو بدست نمیاورد. یعنی اگه بجای irrational هر استودیوی دیگه ای بود ممکن بود بازی به عرضه هم نکشه. من تو پستم هم گفتم:
آخرش هم اعتراف کردن که نمیتونن به دنیای بایوشاک اینفینیت مولتی پلیر اضافه کنن و به کل کنسلش کردن و دو سال وقت و هزینه که براش گذاشته بودن به همین سادگی به هدر رفت. واقعا فکر میکنید چرا باید مولتی پلیر به بازی اضافه میشد؟ واقعا برای بازی لازم بود و یا برای جلب نظر منتقدین و در نتیجه فروش بالاش بود؟ آخرش هم دیدیم که مشکلات پیش اومده باعث شد چی بر سر یکی از بهترین استودیو ها بیاد و باعث شد کن لوین هم به سمت بازیسازی مستقل روی بیاره.
اگه فشاری جهت اضافه کردن مولتی نبود الان استودیوی به این بزرگی هم به این حال و روز میافتاد؟
خوبه خودتم میگی. بایوشاک به لطف کن لوین و تیمش به مولتی پلیر نیازی نداشت ولی به واسطه فشار ناشر برای اضافه کردن مولتی دو سال از وقتشون به هدر رفت. حالا فرض کن یه استودیوی کوچکتر باشه و ناشر براش شرط متا بذاره. اینم مجبوره برای رسیدن به اون مولتی رو جا بده و احتمالا از دیگر قسمتهای اصلی بازی غافل بشه.
مولتی رو متا تعیین نمیکنه ولی مولتی رو امتیازات تاثیر مستقیم داره و همین امتیازات هم در شرایط فعلی روی فروش. حالا این نمونه ای از این عناصر هست. وگرنه Open-World شدن بازیها که دیگه واقعا داری حالت مسخره ای به خودش میگیره.
این قضیه یه چیز کاملا طبیعی هست، شما تو امتحان بگیر 9.75 رد میشی، یه 0.25 ناقابل بالاتر بگیری قبول میشی. این دیگه از بدشانسی سازنده های New Vegas بود که امتیاز بازیش مستقیم شد 84
بازم خودت جواب خودتو دادی. تو امتحان معیاری واسه جدا کردن 9.75 با 10 هست ولی اینجا سلیقه شخصی ملاکه که هیچ متر و معیاری نمیتونه اندازش کنه و ناشرین هم میان با همین عدد قرارداد هاشونو تنظیم میکنن.
 
مشکل اینه که خیلی سطحی دارین به قضیه نگاه میکنین. بابا وقتی اینجا متا مطرح میشه به معنی مشکل دار بودن یا نبودن متا نیست، بلکه بحث سر اینه که توجه بیش از حد به متا باعث شده ناشرین بزرگ هم اون رو شرط بستن قرارداد با استودیو ها بکنن و این عامل باعث بوجود آمدن مشکلات میشه. من خودم هم دوست دارم به فیلم و بازی و خیلی چیزهای دیگه امتیاز بدم و میانگین بگیرم ولی الان این اهمیتی که به متا داده میشه صنعت رو تحت الشعاع قرار داده. وقتی ناشر میاد و میگه امتیازت فلان باید باشه تا پاداش و ... بهت تعلق بگیره بازیسار هم فکرش میره سمت کسب امتیاز بیشتر. این هم از چند راه ممکنه که یکی از اینا که اتفاقا از بدترین نوعشون هم هست رواج پیدا کرده و اونم استفاده از عناصر منتقد پسند هست. همین باعث میشه جلوی خیلی از نوآوری ها گرفته بشه و سازنده ها از ترس شکست به سمت چیزهایی روی بیارن که نتیجه گرفتن.
تو همون سال 2010 که New Vegas عرضه شد، ده ها بازی به صورت Retail وارد بازار شدن، حالا یه دونه ناشر پیدا شده که واسه بازیش اومده شرط متا گذاشته نه صنعت رو تحت تاثیر قرار میده نه هیچ چیز دیگه ای. از سال 2010 به اینور چند تا خبر این مدلی اومده که یه ناشر اومده واسه پاداش یا دستمزد شرط متا گذاشته؟ تعداد بازی ها چقدر بوده؟ اصلا این قضیه چیزی نیست که آدم حتی بخواد بهش فکر کنه :دی هر وقت هر سال 20% بازی ها این مدلی شدن اون وقت میشه گفت مشکل داره به وجود میاد، نه الان.
بازم خودت جواب خودتو دادی. تو امتحان معیاری واسه جدا کردن 9.75 با 10 هست ولی اینجا سلیقه شخصی ملاکه که هیچ متر و معیاری نمیتونه اندازش کنه و ناشرین هم میان با همین عدد قرارداد هاشونو تنظیم میکنن.
هیچ فرقی نداره، همون امتحان هم اگه تشریحی باشه ممکنه یه نفر به یه سوال مثلا 3 نمره کامل بده، یکی دیگه برگه رو تصحیح کنه بده 2.5، خودم تجربه ـش رو دارم که میگم، مطمئنا خیلی های دیگه هم تجربه ـش رو دارن :دی
 
^ ^
کسی البته ادعای نگاه عمیق نداره (!)، ولی شمایی که داری عمیق نگاه میکنی، چرا به این موضوع نظر شخصی بودن توی نقد ها هی تاکید میکنی؟
جدا فکر میکنی بازی x که متاش شده ۹۵ از مجموع ۸۰ تا منتقد، همین اگه میشه ۸۰۰، حتی ۸۰۰۰ منتقد، در سراسر دنیا، امتیاز هاش نمیشه همین عدد؟!
نظر من اینه اونایی که جلوی متاکریتیک وایسادن، یه جای کارشون میلنگه. چون درست نمیگن چرا و با چیِ این خطکش و معیار مشکل دارن...!
 
تو همون سال 2010 که New Vegas عرضه شد، ده ها بازی به صورت Retail وارد بازار شدن، حالا یه دونه ناشر پیدا شده که واسه بازیش اومده شرط متا گذاشته نه صنعت رو تحت تاثیر قرار میده نه هیچ چیز دیگه ای. از سال 2010 به اینور چند تا خبر این مدلی اومده که یه ناشر اومده واسه پاداش یا دستمزد شرط متا گذاشته؟ تعداد بازی ها چقدر بوده؟ اصلا این قضیه چیزی نیست که آدم حتی بخواد بهش فکر کنه :دی هر وقت هر سال 20% بازی ها این مدلی شدن اون وقت میشه گفت مشکل داره به وجود میاد، نه الان.

هیچ فرقی نداره، همون امتحان هم اگه تشریحی باشه ممکنه یه نفر به یه سوال مثلا 3 نمره کامل بده، یکی دیگه برگه رو تصحیح کنه بده 2.5، خودم تجربه ـش رو دارم که میگم، مطمئنا خیلی های دیگه هم تجربه ـش رو دارن :دی
دوست گرامی داستان این New Vegas فقط یه مثال هستش تو همین مقاله هم گفته شده که از این دست داستان ها در جا های دیگه بوده و فقط رسانه ای نشده ! و خیلی ها سکوت کردن و نمیخوان حرف بزنن ! شما شک نکن پشت پرده از این قرار داد ها هستش بازم میگم کسی نگفت که متا باید کاملا برداشته بشه همه صحبتشون اینه که قوانینش باید اصلاح بشه و یه تکونی بخوره من چند صفحه قبل کمی توضیح دادم ......

وقتی رئیس متا کریتیک خیلی راحت میاد میگه ما نمیتونیم بگیم که چه جوری معیار و سنجش نمرات سایت ها رو تعیین میکنیم و بهانه های مزخرف میاره دیگه فاتحه کار رو باید خوند ......... ایشون چون هیچ نظارتی روش نیست و هیچ قانونی نیست که بخواد ازش حساب پس بگیره با خیال راحت خلاصه حرف هاش اینه که همینی که هست میخواین بخواین نخواستین هم نخواستین فعلا قدرت در دست ما هستش و متا کریتیک در فروش بازی ها تاثیر گذار هستش ............

یعنی خیلی راحت میتونه پشت پرده هر کاری دلش خواست بکنه من یه بار گفتم و باز هم میگم هر ارگانی که نظارتی روش نباشه و قوانین و کارهاشون شفاف نباشه شما شکن نکن اون ارگان به فساد کشیده میشه .........

الان گیم دیگه تبدیل به صنعت بسیار بزرگی شده و جایی هم که پول زیاد باشه درش رشوه و فساد و این جور چیز ها هم بزرگ و بزرگ تر میشه باید یه سازمانی ، چیزی باشه که قوانین مرجعی برای تمامین منتقدین تعیین کنه ! و کلا یه شکل و شمایل درستی بگیره چون متای یک بازی در فروشش تاثیر بسیار بسیار زیادی داره امروزه !!!

در ضمن شما که میگین هر قت 20 درصد بازی ها این داستان ها براشون اتفاق افتاد موضوع خطرناک میشه یعنی باید آدم وایسته تا برسه به این مقدار و بعدش که اوضاع خراب شد همه بسیج بشن و به فکر درمان بیفتن ؟؟!! پیشگیری همیشه بهتر از درمانه هر چند که من خودم همین الان میگم بالای 20 درصد از این داستان ها و رشوه و قرارداد های پنهانی و از این مشکلات امروزه در صنعت گیم وجود داره ...........

من نمیدونم چرا بعضی دوستان جبهه میگیرن واقعا مگه کسی گفت که متا و نمرات و نقد ها باید برچیده بشه ؟؟؟!؟!!!!! آخه کدوم عقل سالمی این رو قبول داره نظر خیلی از دوستان اینه که باید قوانینش اصلاح بشه فقط همین .......

البته هر چند که صحبت های من یه طرف داستان هستش و مشکلا صنعت گیم همون طور که یه سری از دوستان گفتن فقط به متا بر نمیگرده و موضوعات دیگه ای هم هست ولی این قوانین متا و مشکلاتش درصدی و بخشی از این مشکلا صنعت گیم هستش و این که تمامی مشکلات صنعت گیم رو بندازیم گردن متا و این جور چیزا اصلا درست نیست ...........
 
آخرین ویرایش:
دوست گرامی داستان این New Vegas فقط یه مثال هستش تو همین مقاله هم گفته شده که از این دست داستان ها در جا های دیگه بوده و فقط رسانه ای نشده ! و خیلی ها سکوت کردن و نمیخوان حرف بزنن ! شما شک نکن پشت پرده از این قرار داد ها هستش بازم میگم کسی نگفت که متا باید کاملا برداشته بشه همه صحبتشون اینه که قوانینش باید اصلاح بشه و یه تکونی بخوره من چند صفحه قبل کمی توضیح دادم ......

وقتی رئیس متا کریتیک خیلی راحت میاد میگه ما نمیتونیم بگیم که چه جوری معیار و سنجش نمرات سایت ها رو تعیین میکنیم و بهانه های مزخرف میاره دیگه فاتحه کار رو باید خوند ......... ایشون چون هیچ نظارتی روش نیست و هیچ قانونی نیست که بخواد ازش حساب پس بگیره با خیال راحت خلاصه حرف هاش اینه که همینی که هست میخواین بخواین نخواستین هم نخواستین فعلا قدرت در دست ما هستش و متا کریتیک در فروش بازی ها تاثیر گذار هستش ............

یعنی خیلی راحت میتونه پشت پرده هر کاری دلش خواست بکنه من یه بار گفتم و باز هم میگم هر ارگانی که نظارتی روش نباشه و قوانین و کارهاشون شفاف نباشه شما شکن نکن اون ارگان به فساد کشیده میشه .........

الان گیم دیگه تبدیل به صنعت بسیار بزرگی شده و جایی هم که پول زیاد باشه درش رشوه و فساد و این جور چیز ها هم بزرگ و بزرگ تر میشه باید یه سازمانی ، چیزی باشه که قوانین مرجعی برای تمامین منتقدین تعیین کنه ! و کلا یه شکل و شمایل درستی بگیره چون متای یک بازی در فروشش تاثیر بسیار بسیار زیادی داره امروزه !!!

در ضمن شما که میگین هر قت 20 درصد بازی ها این داستان ها براشون اتفاق افتاد موضوع خطرناک میشه یعنی باید آدم وایسته تا برسه به این مقدار و بعدش که اوضاع خراب شد همه بسیج بشن و به فکر درمان بیفتن ؟؟!! پیشگیری همیشه بهتر از درمانه هر چند که من خودم همین الان میگم بالای 20 درصد از این داستان ها و رشوه و قرارداد های پنهانی و از این مشکلات امروزه در صنعت گیم وجود داره ...........

من نمیدونم چرا بعضی دوستان جبهه میگیرن واقعا مگه کسی گفت که متا و نمرات و نقد ها باید برچیده بشه ؟؟؟!؟!!!!! آخه کدوم عقل سالمی این رو قبول داره نظر خیلی از دوستان اینه که باید قوانینش اصلاح بشه فقط همین .......
وقتی یه آدم ناشناس از یه استودیو ناشناس میاد یه حرفی میزنه، چرا باید حرفش رو قبول کنیم؟ مسلما تو هر سیستمی مشکل وجود داره و از هر سیستمی هم میشه سواستفاده کرد، ولی جالب اینجاست که به استناد مدارک تایید نشده داریم یه سیستم رو کلا می کوبیم! در ضمن متاکریتیک چیزی نیست که نشه جلوش ایستاد، شما فرض کن فساد این سیستم کاملا ثابت بشه، قرار نیست که انقلاب جهانی علیه ـش صورت بگیره تا نابود بشه، خیلی راحت 20 تا سایت معتبر ازش کنار میکشن خود به خود ناک اوت میشه :دی
 
اوکی من نخوندم ، اصلا مقاله در مورد دعوای سازنده و ناشر نیست در مورد به زور اضافه کردن مولتی و OW کردن و لول آپه :دی

میشه بگی کجای مقاله میگه قبل 2001 و قبل متا همه چی بهتر از بعد 2001 و بعد متاس ؟!
میشه بگی کجای مقاله میگه هرکس لول آپ داشته باشه و OW باشد متای بیشتری کسب میکنه !؟

میشه بگی به فرض اگه تو مقاله این چیزها گفته شده باشه مگه مقاله وحی منزله !؟
گیریم تو مقاله این چیزها گفته شده باشه ، من ازشون استفاده کنم دلیل میشه که دیگه حرف هام ضد گلوله بشه !؟

هرچند از اونجایی که من و سوال هام ارزش جواب دادن نداشتیم ،فکر میکنم کارم تو این تاپیک تموم شده باشه ولی راستیتش نمیدونم چی میخوام اینجا :دی

پ.ن:اعداد احمقانه است ، Yes و No عاقلانه است :))
پ.ن2: این نیو وگاسی که الآن خیلی ها دارن بخاطرش با دستمال اشک گوشه ی چشمشون رو پاک میکنن ، مطمئنا 99%ـشون نصف من هم بازیش نکردن :دی مطمئنا 0.1 هم پولی بابت نسخه اورجینال بازی ندادن ، این هم تقصیر متاس !؟

دوباره میگم برو مقاله را بخون!! فک نکنم تو مقاله چیزی با این عنوان باشه که سیستم متا بده. فقط شامل یه سری مثال ها و اتفاقات و مصاحبه با یه عده بوده که یه سری اتفاقات و استفاده های نا بجایی که از این نمره شده را بیان کرده! همین!
مثلا فلان جا، فلان ناشر، فلان کار را کرده. فلان منتقدی که نمراتش تو متا ثبت میشه، همچین کاری را کرده!
فلان سازنده به خاطر اینکه بازی نمره بیشتری بگیره، فلان کار را کرده! و امثال اینها!
اینها یه سری اتفاقاتی بوده که افتاده و به این معنی نیست که همیشه و همه جا این اتفاقات میوفته!


------
یه چیزی هم از نظر خودم بگم!:دی
من خودم بخوام یه بازی را بخرم فاکتورهای مختلفی دارم! یکیش هم همین متا هست!
منظور این که خودم تا حد و اندازه موقع خرید نیم نگاهی به متا دارم و برام کاملا بی ارزش نیست. حالا عوامل دیگه ای هم هستن مثل ژانر بازی و تعریفی که دوستان از بازی می کنن و شاید هم مطالعه یکی دو تا نقد و سازنده و ...
 
آخرین ویرایش:
وقتی یه آدم ناشناس از یه استودیو ناشناس میاد یه حرفی میزنه، چرا باید حرفش رو قبول کنیم؟ مسلما تو هر سیستمی مشکل وجود داره و از هر سیستمی هم میشه سواستفاده کرد، ولی جالب اینجاست که به استناد مدارک تایید نشده داریم یه سیستم رو کلا می کوبیم! در ضمن متاکریتیک چیزی نیست که نشه جلوش ایستاد، شما فرض کن فساد این سیستم کاملا ثابت بشه، قرار نیست که انقلاب جهانی علیه ـش صورت بگیره تا نابود بشه، خیلی راحت 20 تا سایت معتبر ازش کنار میکشن خود به خود ناک اوت میشه :دی
خب همین دیگه !! چون قانون و نظارتی نیست کسی نمیتونه حرفی بزنه چون دیگه شرکت های دیگه بهش کار نمیدن و اون آدم از نون خوردن میفته اگه هم بیاد موضوع رو رسانه ای کنه آب از آب تکون نمیخوره الان چون اسم گیم میاد وسط خیلی ها فکر میکنن همه چیز در این بخش بچه بازی هست !

شما خودت میدونی الان دیگه واقعا بخش گیم تبدیل به صنعت بزرگ و پول ساز شده و خیلی خوبی ها داره مثل اشتغال زایی و خیلی موضوعات عالی دیگه .

درباره این کاری که یورو گیمر کرد عالی بود نمره رو برداشت یعنی یکی از بهترین کار هایی که میشد کرد همین بود دیگه جز متا ثبت نمیشه چون نمره ای نمیده که بخواد در متا ثبت بشه اگه سایت های دیگه به جای دادن نمره بیان از چیزایی مثل اون مربع های گیم اسپات و همچنین قسمت های + و - استفاده کنن خیلی خیلی خیلی بهتر میشه و نمرات متاکریتیک از بین میره همیشه قدرت در دست یه ارگان بیفته اون قسمت فاسد میشه به نظر شخصی من متاکریتیک به این وضع داره دچار میشه یعنی اگه قوانین اصلاح نشه و یه بازنگری رخ نده متاکریتیک تبدیل به غول بی شاخ و دمی میشه که دیگه نمیشه جلوش رو گرفت ...........

در ضمن همین فشار رسانه ای و مقاله ها و سیستم نظارتی یعنی پاسخ و جواب باعث شده که سایتی مثل یورو گیمر بیاد نحوه نقد و امتیاز دهیش رو عوض کنه !!!

رسانه کارش همینه میره به قسمت هایی که مشکل دار هستن و مو رو از ماست میکشن بیرون و این یعنی فشار روی کسایی که قصد دارن خلاف جهت آب شنا کنن ........
 
آخرین ویرایش:
وقتی رئیس متا کریتیک خیلی راحت میاد میگه ما نمیتونیم بگیم که چه جوری معیار و سنجش نمرات سایت ها رو تعیین میکنیم و بهانه های مزخرف میاره دیگه فاتحه کار رو باید خوند ......... ایشون چون هیچ نظارتی روش نیست و هیچ قانونی نیست که بخواد ازش حساب پس بگیره با خیال راحت خلاصه حرف هاش اینه که همینی که هست میخواین بخواین نخواستین هم نخواستین فعلا قدرت در دست ما هستش و متا کریتیک در فروش بازی ها تاثیر گذار هستش ............


.

عزیز من مگر مدیر عامل متا چقدر میتونه تو نمرات یک بازی تاثیر داشته باشه ؟ مثلا یک بازی که سطح متای هفتاد هست رو میتونه بیاره 90 کنه ؟ نمرات حاضر اماده هستند و نسبت به اعتبار سایت ها ضریب دارن بعضی از نمرات سایت ها که اتفاقا فضایی هم نمره میدن شاید 0.01 هم تاثیر ندارن تو متای نهایی ؟ مثلا پشت پرده میتونه چه چیزی رخ بده شما یک نمونه تو همین نسل جدید بزن که مثلا متای عجیبی گرفتش و یا مثلا نسبت به حقش به مقدار 10 فاصله داره .(البته به دور از فن بازی علایق کاملا شخصی )

@Frobary
مشکل اینه که خیلی سطحی دارین به قضیه نگاه میکنین. بابا وقتی اینجا متا مطرح میشه به معنی مشکل دار بودن یا نبودن متا نیست، بلکه بحث سر اینه که توجه بیش از حد به متا باعث شده ناشرین بزرگ هم اون رو شرط بستن قرارداد با استودیو ها بکنن و این عامل باعث بوجود آمدن مشکلات میشه. من خودم هم دوست دارم به فیلم و بازی و خیلی چیزهای دیگه امتیاز بدم و میانگین بگیرم ولی الان این اهمیتی که به متا داده میشه صنعت رو تحت الشعاع قرار داده. وقتی ناشر میاد و میگه امتیازت فلان باید باشه تا پاداش و ... بهت تعلق بگیره بازیسار هم فکرش میره سمت کسب امتیاز بیشتر. این هم از چند راه ممکنه که یکی از اینا که اتفاقا از بدترین نوعشون هم هست رواج پیدا کرده و اونم استفاده از عناصر منتقد پسند هست. همین باعث میشه جلوی خیلی از نوآوری ها گرفته بشه و سازنده ها از ترس شکست به سمت چیزهایی روی بیارن که نتیجه گرفتن.


.

عزیز مگر عناصر منتقد پسند چیه ؟ مثلا یک بازی متاش شده بالا 90 شده گیمری از اون بازی بدش بیاد ؟ تو صنعت گیم نظر منتقد ها م گیمر ها به شدت به هم نزدیک هست بر عکس سینما به خاطره گستردگی مخاطب هاش از هر لحاظی نظر منتقد ها و مخاطب ها تو خیلی از موارد به هم دور هست دقیقا بر عکس صنعت گیم.

- - -ویرایش - - -

نمرات متاکریتیک از بین میره همیشه قدرت در دست یه ارگان بیفته اون قسمت فاسد میشه به نظر شخصی من متاکریتیک به این وضع داره دچار میشه یعنی اگه قوانین اصلاح نشه و یه بازنگری رخ نده متاکریتیک تبدیل به غول بی شاخ و دمی میشه که دیگه نمیشه جلوش رو گرفت ...........

در ضمن همین فشار رسانه ای و مقاله ها و سیستم نظارتی یعنی پاسخ و جواب باعث شده که سایتی مثل یورو گیمر بیاد نحوه نقد و امتیاز دهیش رو عوض کنه !!!

فساد متا دیگه چه صیغه ای بودش یکهو در امد از اون وقتی بحث سره فشار ناشرین بود حالا متا هم فاسد شدش ؟ اصلا متا مفسد فلعرض سایتی مثل gamerakings چی اونجا هم فاسد هست ؟
 
Phantom Pain v گرامی رفتی یه قسمت از حرف های من رو گذاشتی و بقیه رو هیچی دیگه !!!!

همه صحبت های من به صورت زنجیر وار به هم متصل هستش من چی میگم شما چی میگین ! من میگم جلوی چیزی رو الان نگیری و اصلاحش نکنی بعد ها نتیجه کار رو میبینی !

اگه مقاله رو خونده باشی گفته که رشوه دادن ها به همون سایت های نقد ، مهمونی ها ، فشار ناشرین روی منتقدین ، شفاف نبودن متاکریتیک ، قرار داد های پهنانی و خیلی موضوعات دیگه که بهش اشاره شد مجمع این صحبت ها میشه خودش یه ناهنجاری !

دوستان میگن فرد ناشناس !!! الان اگه اون مقاله رو خونده باشن کامل ، خیلی از افراد مشهور چه مستقیم و چه غیر مستقیم دارن میکن رشوه و این جور چیزا هست بعد دوستان میان میگن نه همه چی گل و بلبله !!!

واقعا من موندم چه جوری میشه کاملا یه طرفه به چیزی نگاه کرد من خودم با نقد و این جور چیزا حال میکنم و خیلی هم به درد بخوره ولی بخوایم بگیم که هیچ مشکلی وجود نداره و همه چیز خوبه رو نه اصلا قبول ندارم ....... این سیستم باید اصلاح بشه همون کاری که یورو گیمر کرد و من یقین دارم این داستان همه گیر میشه خود یورو گیمر هم چیزایی دیده و شنیده و تجربه کرده که اومده قوانین نقدش رو اصلاح کرده .

همیشه همین طور بود اصلاحات و درست کردن و مرتب کردن قوانین تو هر بخشی یه عده ای پیدا میشن که جلوش وایستن !! تا بوده همین بوده ............

نام فساد رو آوردم جلوی متا شد عجیب و غریب ؟؟؟؟؟!!!! چیزی که توش دستکاری بشه و دزدی بشه و در قبالش پول گرفته بشه میشه فساد ، میشه افراد فاسدی که دارن از یه سیستم ناقص دزدی میکنن شما نام دیگه ای پیدا کردی بذار هیچ مشکلی نیست ..........
 
@TCSCELL

سینا من اون بخشی از صحبت هات که به پست من ربط داشت رو جواب میدم.

مشکل من با متا از اول مشخص بوده و هیچوقت تغییر هم نکرده، از دید من مشکل این سیستم نمره دهی متاست. بخشی از این مشکل هم برمیگرده به عدم درک منتقد از بازیی که داره انجام میده. وقتی منتقد رسما میاد میگه من از این بازی هیچی نمیدونم (یا همونطوری که توی مقاله بود، نقدش رو با جمله "من از این سبک خوشم نمیاد" شروع میکنه)، کاملا مشخصه که نظر اون شخص نمیتونه یه معیار درست برای سنجیدن ارزش بازی باشه، ولی خب این به معنی نیست که طرف نباید در مورد بازی نظر بده یا اون رو نقدش کنه. بهرحال بازی رو تا آخر رفته و میخواد نظرش رو بگه و این مورد هیچ مشکلی هم نداره. حتی اگه خیلی هم دلش میخواد میتونه از دید خودش به بازی نمره هم بده و میزان رضایتش از اون عنوان رو با نمره بیان کنه (بهرحال اینکاریه که هممون توی بخش "نمرات کاربرا به بازی های X" انجام میدیم). مشکل از اونجا شروع میشه که متا میاد این نمرات(شخصی) رو با هم جمع میکنه و اونا رو توی سایتش به عنوان میانگین قرار میده و ارزش بازی با اون نمره مشخص میشه.(نه ماهیت نقد)

وگرنه ایجاد یه سایت برای جمع آوری نقد منتقدا نه تنها کار بدی نیست و آسیبی به صنعت نمیزنه، بلکه میتونه نقش یه بایگانی خیلی خوب رو هم برای صنعت ایفا کنه، ولی به شرطی که نقش اون سایت فقط جمع آوری و بایگانی نقدها برای استفاده کاربرا باشه، نه نشون دادن ارزش بازی با یه عدد. چون نهایتا هرچقدر هم که نقد و نظرات یه منتقد منطقی باشه، هنوزم فقط نظرشخصی اونه.

پ.ن: این مطالبی که بالا نوشتم فقط نظر منه، ممکنه نظر احسان، فردین و باقی بچه هایی که از متاکریتیک انتقاد میکنند با من فرق داشته باشه. پس این بالایی ها نظر تمام منتقدای متا نیست، صرفا نظر یکی از انتقاد کننده های متاست.
خب به نظر من اصلا مشکلی که تو داری منطقی نیست:دی الان سیستم نقد 99% سایتای دنیا همین امتیاز دادن با عدده. وقتی سایتای عضو متاکرتیک با عدد امتیاز میدن، درستش هم همینه که برای "تعیین نظر جمعی" این سایت هایی که با عدد امتیاز دادن، امتیازها رو میانگین بگیریم.
سایت X اومده نقد کرده (کاری با شرایط نقد ندارم) در آخر امتیاز داده. سایت Y نقد کرده، در آخر امتیاز داده. سایت Z نقد کرده، در آخر امتیاز داده. من نوعی میخوام برم ببینم نظر جمعی این منتقدایی که به بازی امتیاز دادن چی بوده، دو تا راه دارم. راه سخت و راه آسون. راه سختش اینه که برم تک تک نقد ها رو بخونم، راه آسونش اینه که تک تک امتیاز ها رو بینم. متاکریتیک اومده در یک جا، هم راه سختش رو برات گذاشته هم راه آسونش رو. هم میتونی نقدهایی که یه جا جمع شده رو تک تک بخونی، هم میتونی امتیازهایی که یه جا جمع شده رو ببینی.
اون عددی که اون بالا نمایش میده اصلا چیز مهمی نیست! تو میگی مشکلت اون عدده. در حالی که مشکلت ریشه پیداش اون عدده که ریشه اش هم وبسایت هایی هستن که امتیاز دادن. چطور میشه که با نسبت دادن یه عدد به یک بازی توسط یک سایت، دو سایت، ده سایت و صد سایت مشکلی نداری ولی همین که یه سایت بیاد میانگین این نمرات (که یه چیز خیلی منطقی هم هست و همه جا حتی تو مهندسی هم از میانگین استفاده میشه!) رو یه جا قرار میده مشکل داری؟:دی
همین میشه که الان بازی ها به طرز وحشتناکی یه نواخت شدن ( مثلا Ubisoft شده کپی پیست، همه بازی هاش از یه نوع مکانیک استفاده می کنن) و برای فروش بازی متوصل به تبلیغات میشن.
اینکه یوبی سافت همه بازی هاش از یه مکانیک استفاده میکنن ربطی به متاکریتیک نداره، برمیگرده به (عذر میخوام) سادگی و حماقت مخاطبش. وقتی هر آشغالی درست میکنه، روز اول صف میکشن که بخرن، باید هم سعی کنه رمز موفقیت AC رو به زور فرو کنه تو بازی های دیگه اش! شماره اول AC از نظر منتقدین و میانگین، امتیاز چندان خوبی نیاورد (سالی که ما فقط 8 بازی مختلف داشتیم که میانگین امتیازشون بالای 90 بود! 10 تا بازی مختلف داشتیم که بین 85 تا 89 بودن.) ولی فروش فوق العاده ای کرد. این به متا برنمیگرده.
دقیقاً ربطش برمیگرده به این که متاکریتیک میاد مجموعه ای از همین نقد ها و نمرات پنچر رو با فرمولی که هیچ کسی ازش خبر نداره جمع میزنه و به عنوان ارزش یه بازی و فکت فرو میکنه توی حلق ملت ! شاید بگی این نمرات فکت نیست ، ولی وقتی خودشون میگن که این میانگین هاشون برای صرفه جویی در وقت و هزینه ی ملته یعنی دقیقاً دارن میگن میانگینی که دارن ارائه میدن فکته!به بیان ساده تر همون نقد هایی که داره بهش اعتراض میشه تبدیل میشه به یه نمره ، همین نمره ها کنار هم میشن مجموعه ای از نمرات و بالاخره همین نمرات میشن ورودی متاکریتیک و در نهایت خروجی میشه ارزش یه بازی ! اگه ارزش یه بازی اینه ، که ... :-j
این برداشت توئه، نه واقعیت.
نمیدونم والا من دو هزار بار دیگه هم این فرض رو بخونم به این برداشت نمیرسم!:دی نمیدونم چجوری همچین برداشتی میکنی از اون جمله!
TCSCELL@

سینا بخدا الان با این پستی که دادی منم متوجه شدم که اصلا متوجه نشدی اعتراض ها به چی هست. :دی ماها میدونیم مشکلمون چیه اما تو متوجه نشدی. چیزی که توی مقاله هم مشخص شده و عیانه. نیازی نیست دوباره توضیح بدم. همرو.
من اصلا به حرفای تو اعتراضی کردم؟:-/ جبهه مخالف متاکریتیک یکی نیستن و هر کی داره به یه چیزی اعتراض میکنه:دی
حرف تو و هادی با حرفی که علی زد اصلا یکی نبود و روی صحبت های من هم به حرفای علی بود بیشتر تا شماها:دی چون کلا دو تا حرف متفاوت دارین میزنین.
در مورد صحبت های تو و هادی با توجه به بحث دیروز توی تحریریه اصلا نمیتونم اینجا صحبت کنم چون مجبورم از اونجا رفرنس بدم که نمیشه:دی
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or