چطور متاکریتیک به صنعت بازی صدمه می زند

  • Thread starter Thread starter FaRd!N
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

FaRd!N

Nothing as it Seems
کاربر سایت
files_hotTopics_meta%5Bb3c8f3c0a4a497d9d7afeb470e9a864c%5D.jpg


سایت‌های گرد‌ آورنده امتیازات منتقدین و در راس آن‌ها متاکریتیک؛ نه می‌شود کاملا با آن‌ها کنار آمد و نه می‌شود بدون آنها سر کرد. آیا از این قبیل سایت‌ها ابزاری در دست گیمرها هستند تا بتوانند با کمکش پی به کیفیت واقعی یک عنوان ببرند و یا چماقی است در دست ناشران و سود جویان این صنعت تا توسط آن، هر دو طرف این معامله، گیمر و سازنده را برای رسیدن به حداکثر سود، فریب داده و تحت فشار بگذارند؟ آیا می‌شود به سیستمی که از نحوه کارش اطلاعات شفافی در دست نیست اعتماد کرد؟ چرا باید یک تجربه شخصی را با چوب عدد و ارقام بسنجیم و تعامل پذیر‌ترین نوع هنر را تا سطح اعدادی چون 7، 6 یا حتی 9 تقلیل دهیم؟
مقاله پیش رویتان حاصل ترجمه انجام شده از مقاله جنجالی سایت تخصصی کوتاکو است و محوریت اصلی‌اش هم در مورد سایت متاکریتیک و بحث‌ها و حواشی پیرامون آن است. در مقاله مصاحبه‌هایی با کهنه‌کاران صنعت بازی‌سازی و منتقدین این حوزه قرار دارد اما از طرف دیگر نظرات اشخاصی چون موسس سایت متاکریتیک و تام چیک درباره سیستم گردآوری و امتیاز دهی‌شان آورده شده تا تمام مواد لازم برای نتیجه‌گیری منصفانه و با در اختیار داشتن تمامی واقعیت‌ها برای مخاطب فراهم باشد. علاوه بر این، مثال‌هایی ریز و درشت از تاثیرات سوئی که این اعداد و ارقام منتشر شده از سوی متاکریتیک بر بازی‌های بعضا معروف داشته‌اند را هم می‌توان در جای‌جای مقاله دید. تاثیراتی که گستره صدمات‌شان از تخته شدن در یک استدیو تا وارد شدن ضررهای میلیونی به بازی‌ساز را شامل می‌شود. در چند هفته اخیر نیز سایت‌های معروفی چون Eurogamer و Joystiq از سیستم نمره دهی صرف نظر کرده و اعتراضی به سیستم متاکریتیک داشته‌اند. پس اگر از طرفداران پر و پا قرص متاکریتیک هستید، پیشنهاد می‌شود مقاله را با دقت مطالعه کنید، تا اگر حتی پس از اتمام این مقاله باز هم بر نظر خود پافشاری کرده باشید، لااقل کورکورانه اینکار را انجام ندهید. اما اگر از منتقدان سایت‌های جمع آوری کننده امتیازات و اتفاقات پشت پرده مربوطه‌اش باشید، بازهم مطالعه مقاله برایتان چندان خالی از لطف نخواهد بود.


ترجمه این مقاله توسط آرش مرادی، فردین باقریان و هادی دربانی انجام شده است.


 
مقاله رو خووندم پستای چند صفحه اخیرم خووندم ولی قانع نشدم که چرا متا صدمه میزنه(دلایل قانع کننده و کافی و پرتعداد نیس)

حالا شاید بین صدها بازی که سالانه تولید میشه تو یکی دو تاش به عنوان پاداش و ...نمره متا معیار باشه و رشوه بدن و مهمونی بگیرن و گاهی هم چند تا منتقد بیهوده مثل تام چیک جهت بدن به نمرات و متا و نهایتا سلیقه سازندگان و ......

ولی در نهایت اینها خیلی قوی و متواتر نیست که بگیم صنعت بازی رو فرا گرفته و ....... .در عوض اگه بخواهیم برای نکات مثبت متا مقاله بنویسیم فکر کنم موارد خیلی بیشتر و کاملتری رو شامل میشه .......در نتیجه این مشکلای کم(در برابر وسعت تعداد بازی و موارد مثبت)قابل چشم پوشی هست


.
 
این برداشت توئه، نه واقعیت.
نمیدونم والا من دو هزار بار دیگه هم این فرض رو بخونم به این برداشت نمیرسم!:دی نمیدونم چجوری همچین برداشتی میکنی از اون جمله!

کل پست رو ول کردی چسبیدی به همون یه تیکه :دی
اینکه به متا به چشم یه منبع ارزش گذاری برای بازیها نگاه میشه از اینکه ساعت 12 ظهر بیام بگم روزه ، واضح تر و روشن تره ! همچین چیزی توی تک تک جملات مقاله داره فریاد زده میشه :دی حالا باور کردن یا نکردنش پای خودتونه :دی
 
دست مریزاد بابت انتخاب خوب و ترجمه ی خوب

من با این بحث که ناشرها از متا به عنوان اهرم فشار استفاده میکنند زیاد ارتباط برقرار نکردم. معلوم نیست دامنه ی واقعیتش چقدره. فروش چرا قطعا توی قراردها مهمه ولی متا نه!
درسته که متای بالا معمولا با فروش بالا هم همراهه و قطعا استانداردهایی داره، ولی از اونجا که متای 10 هم نمیتونه یه بازی بفروش رو به زیر بکشه پس به نظرم بهتره همون فروش را اصل قرار بدیم که طبیعی هست چون ناشرها در واقع جزو شرکتهای اقتصادی و صنعتی هستند تا شبیه یه گالری آوانگارد توی پاریس!

بهترین قسمتهای مقاله هم اونجایی بود که صحبت ها در مورد مضررات متا و مسائل روانشناختی میچرخید. یعنی اینکه چرا متا مهمه واسه خیلی ها یا چه تاثیری توی تجربه ی ما میذاره و اینا. نمونه ش صحبتهای تام بیزل:

"متا این استدلال غلط را ترویج می‌دهد که تمامی نظرات باید با مساوات منظور شوند، و اینکه یک نقد "بد" یک نقد فاقد علاقه‌مندی است. اما این واقعیت ندارد. من بعضی اوقات مجاب می‌شوم
بازی‌هایی را بازی کنم که منتقد بخصوصی،‌ ازنظر متا به آن نقد "بدی" نسبت داده باشد. متاکریتیک فرصتی برای بحث یا حتی پیگیری بازی‌های متفاوت با سبک‌های خاص باقی نمی‌گذارد.
همه‌چیز فقط یک 7، یا یک 8 یا یک 6.5 است. این بی‌ارزش‌ترین چیزی است که می‌توانم تصورش را بکنم."

 
Phantom Pain v گرامی رفتی یه قسمت از حرف های من رو گذاشتی و بقیه رو هیچی دیگه !!!!

همه صحبت های من به صورت زنجیر وار به هم متصل هستش من چی میگم شما چی میگین ! من میگم جلوی چیزی رو الان نگیری و اصلاحش نکنی بعد ها نتیجه کار رو میبینی !

اگه مقاله رو خونده باشی گفته که رشوه دادن ها به همون سایت های نقد ، مهمونی ها ، فشار ناشرین روی منتقدین ، شفاف نبودن متاکریتیک ، قرار داد های پهنانی و خیلی موضوعات دیگه که بهش اشاره شد مجمع این صحبت ها میشه خودش یه ناهنجاری !

دوستان میگن فرد ناشناس !!! الان اگه اون مقاله رو خونده باشن کامل ، خیلی از افراد مشهور چه مستقیم و چه غیر مستقیم دارن میکن رشوه و این جور چیزا هست بعد دوستان میان میگن نه همه چی گل و بلبله !!!

واقعا من موندم چه جوری میشه کاملا یه طرفه به چیزی نگاه کرد من خودم با نقد و این جور چیزا حال میکنم و خیلی هم به درد بخوره ولی بخوایم بگیم که هیچ مشکلی وجود نداره و همه چیز خوبه رو نه اصلا قبول ندارم ....... این سیستم باید اصلاح بشه همون کاری که یورو گیمر کرد و من یقین دارم این داستان همه گیر میشه خود یورو گیمر هم چیزایی دیده و شنیده و تجربه کرده که اومده قوانین نقدش رو اصلاح کرده .

همیشه همین طور بود اصلاحات و درست کردن و مرتب کردن قوانین تو هر بخشی یه عده ای پیدا میشن که جلوش وایستن !! تا بوده همین بوده ............

نام فساد رو آوردم جلوی متا شد عجیب و غریب ؟؟؟؟؟!!!! چیزی که توش دستکاری بشه و دزدی بشه و در قبالش پول گرفته بشه میشه فساد ، میشه افراد فاسدی که دارن از یه سیستم ناقص دزدی میکنن شما نام دیگه ای پیدا کردی بذار هیچ مشکلی نیست ..........

ببینید اخه این مسله زیاد بیش از حد داره بزرگ میشه شما به هر سیستمی میتونی اتهام فساد بزنی با یکسری شاهدین یکی دو نمونه ولی این سیستم اصلی رو زیر سوال نمیبره به عنوان مثال بهترین بازیکن دو سال قبل تو رای گیری ها اولیه مسی شده بود بعدش که تمدید شد مدت زمان قرار گیری رونالدو انتخاب شد برای همین مسله هزار تا مقاله سند ارائه شدش که مشکل داره بوده مافیا کمپانی هایی که اسپانسر ها عظیم هستند تو این مسله نقش داشتند حالا به خاطره این نمونه بیام کل این سیستم رو زیره سوال ببریم پس تمام وقت هایی زیدان بهترین بازیکن دنیا شده قبل ترش خوده مسی شده بوده کاکا شده بود اصلا اعتبار نداره ؟
این نمونه های رشوه ای که شما میگی خیلی کم هستند و به اون شکل تاثیر گذار نیستند مثلا برای نمرات واچ داگز یوبیسافت کلی هدیه داده بود به یکسری از منتقدین ولی این باعث شدش متای واچ داگز به حد و اندازه های GTA برسه ؟ مسلما نه شاید بشه یک بخشی از سیستم بخری رشوه بدی میتونی بری منتقد گیم اسپات رو بخری در بدترین فرض ممکن ولی هیچ وقت نمیتونی بری 80 90 تا منتقد رو بخری که یک بازی مهم رو نقد میکنن.اگر به رشوه دهی بود همین اکتیویژن میرفت کل متا مدیر کل کل منتقد های گیم رو میخرید که destiny که گرون ترین بازی تاریخ محسوب میشه اینطوری تو متا fail نشه.مسائلی که تو این تاپیک داره بیش از حد بزرگ میشه در حده دو سه نمونه هست که صد در صد هم قابل تایید نیستند.
 
بنظر من نه تنها هیچ صدمه ای نمیزنه بلکه خیلی هم مفیده
شخصا دوتا معیار برای انتخاب بازی دارم: (اونم بازی های کنسول که الان حدود 200 تومن پولشه!)
1-امتیاز Metacritic
2-دیدن گیم پلی بازی
 
این قضیه یه چیز کاملا طبیعی هست، شما تو امتحان بگیر 9.75 رد میشی، یه 0.25 ناقابل بالاتر بگیری قبول میشی. این دیگه از بدشانسی سازنده های New Vegas بود که امتیاز بازیش مستقیم شد 84
این بیشتر شبیه اینکه مثلا بابات بهت بگه اگه نمرت 19 بشه فلان چیز رو برات می خرم بعد نمرت بشه 18.75 بعد برات نخره،از نظر تکنیکی کارش درسته ولی از نظر اخلاقی نامردیه :d
 
این بیشتر شبیه اینکه مثلا بابات بهت بگه اگه نمرت 19 بشه فلان چیز رو برات می خرم بعد نمرت بشه 18.75 بعد برات نخره،از نظر تکنیکی کارش درسته ولی از نظر اخلاقی نامردیه :d
فرقی نداره، من منظورم اینه تفاوت بین "شدن" و "نشدن" تو این قضیه یه چیز عمومی هست و هر جایی ممکنه اتفاق بیفته :دی
 
فرقی نداره، من منظورم اینه تفاوت بین "شدن" و "نشدن" تو این قضیه یه چیز عمومی هست و هر جایی ممکنه اتفاق بیفته :دی
مشکل دقیقا همین نمره هست دیگه ! اینطور اختلاف نمره ها در متاکریتیک هیچ گونه حقانیتی درش نیست و معنی برتری هم نیست ! بازی با متا 80 یا 81 مثلا چه فرقی دارن ؟! هیچی فقط یکی مثل تام جیک و امثال اون که در متا کم نیستن در حال حاضر و اهمیتی هم ندارن باعث اینطور اختلاف نمرات میشن و همونا که اهمیت ندارن خود به خود اهمیت دار میشن !! برا همینه که یوروگیمر خودشو از شره عدد راحت کرده و معیاری گذاشته که بازی یا واجبه بازی کردنش یا توصیه میشه یا نه . البته خوده من هم با دیدن عدد و ارقام عادت کردم ولی بد نیست روش جدید یوروگیمر هم ببینیم
 
فرقی نداره، من منظورم اینه تفاوت بین "شدن" و "نشدن" تو این قضیه یه چیز عمومی هست و هر جایی ممکنه اتفاق بیفته :دی
شدن و نشدنش که درسته ولی بیشتر مانور همه رو قضیه اخلاقی این موضوع هست
در کل تمامی نظراتی که در مخالف و موافقت با متا داده شده،اکثریتش درسته ولی همشون موردی هستن،مثلا نظراتی که در موافقت با متا است درباره یکسری موضوعات و بازی ها کاملا درسته،نظراتی هم که در مخالف با متا داده شده درباره یکسری موضوعات و بازی ها درسته به همین خاطر قضاوت درباره درستی و نادرستی این سیستم رو دشوار می کنه
 
دوست عزیز اولا فیلم رو با بازی قاطی نکنین که امتیاز دهی و رنجش کاملا متفاوت هست الان 61 نمره خیلی خوبی هست که یه فیلم میتونه از منتقد ها بگیره این که حالا میتونست بیشتر هم بشه یا نه اون عدد داستانش متفاوته اما بازم الان امتیاز کمی نداره.
نکنه فکر کردی فقط خودت اینا رو میدونی و بقیه بی اطلاعن:dشما هنوز اصل مطلبو درک نکردی"پس بهت حق میدم اینجوری نظر بدی;)
در مورد بازی هم که گفتی"بخوام مثال بزنم راحتترین موردش Beyond هست(البته نمیدونم شما بازیش کردی یا نه).یکی بهش 10/10 میده"یکی بهش 2/10.بعد بحث میانگین پیش میاد.مقاله رو اگه خونده باشی گفته دقیقا مشخص نیست معیار متاکریتیک چیه که خب این خودش سواله بزرگیه.در کل متاکریتیک یه چیزی تو مایه های انتخاب بهترین فوتبالیست سال فیفا شده که معیارش اصلا مشخص نیست.پس بهتره بقیه سایت ها هم مثل یوروگیمر قید نمره دادن به این شکل رو بزنن و یه متر دیگه واسه انتشار نقدشون پیدا کنن تا این جنجالهایی که قبلا توی صنعت گیم نبود از بین بره
 
توی مقاله و اینجا یکی از بحثا اینه که "ناشر خیلی به متا اهمیت میده و سازنده رو برای بدست آوردن متای خوب و بالا تحت فشار قرار میده (یعنی متا رو اصلی ترین معیار سنجش کیفیت کار سازنده میدونه) و همین کارش باعث شده بازیا تکراری بشن و ریسک پذیری از بین بره."

به این فکر کردین که ناشر اگه مثلا بیخیال متا بشه و معیار فروش رو برای سازنده در نظر بگیره (که میدونیم خیلیا این رو معیار اصلیشون قرار دادن) اونوقت چی میشه؟

اگه میبینید بازی ها همه به فرانچایزهای ادامه دار تبدیل شده بخاطر کسب متای بالاتر نیست (که میبینید تقریبا همه فرانچایزها به مرور متاشون میاد پایین) بلکه بدلیل فروش بیشتر و سود دهی بالا تره.
اگه میبینید مولتی پلیر داره بیخود و بی جهت و با حداقل کیفیت به بعضی بازیا اضافه میشه (که دقیقا عامل کاهش متاشون هم هست) دلیلش جذب مخاطب با بیشتر کردن گیمپلی بازی و در نتیجه فروش بیشتر هست، نه بالا بردن متا

اصلا فرض کنید ناشر متا رو ملاک قرار نده، نظر منتقدا رو ملاک قرار نده، چه چیزی رو برای متر کردن کار سازنده استفاده کنه؟ مسلما میزان فروش میمونه نه؟

مثال های خیلی خوبی هم زدن دوستان: RE 6 با معیار متا یکی از ضعیفترین های این فرانچایزه و با معیاری مثل فروش از بهتریناس. حالا شما گیمرها، طرفدارای اصیل و غیر اصیل بازی ترجیح میدید کپکام کدوم معیار رو در نظر بگیره که بازی به خواسته شما نزدیکتر بشه؟

حق بازیهای خلاقانه و کوچیک و ناشناس رو متا داره بهتر ادا میکنه یا معیارهایی مثل فروش؟ خداییش خیلی از این بازیها رو تا قبل از کسب متای عالیشون میشناختین؟

در مورد AC چطور؟ متا داره وضعیت بازی رو بهتر نشون میده یا میزان فروشش؟ بنظر شما UBI بخاطر متای بالاتر داره هرسال AC میسازه یا این کارش بدلیل فروش بالاشه؟ جواب مشخصه

متا چیز بی عیبی نیست که تنها معیار مناسب باشه ولی اگه ناشری اون رو مهمترین معیار سنجش قرار بده هم نمیشه ازش خورده گرفت.
 
آخرین ویرایش:
مگه imdb به صنعت فیلمسازی ضرر میرسونه که متا به گیم ضربه بزنه؟:d
کلا متا یه معیار (نه چندان دقیق) واسه سنجش بازی هاست. اینی هم که یکی بازی رو که متای 70 داره عالی میدونه نظر شخصیشه! در هر حال نظر اکثر منتقدا روی اون بازی مثبت نبوده که اینو میشه به اکثر گیمرها هم تعمیم داد.
درست مثل imdb. یه فیلمی نمرش 6 میشه ولی بعضیا هستن که اونو شاهکار میدونن. در حالی که درصد کسایی که از اون فیلم لذت نمیبرن بیشتره. هر چیزی یه متر و معیاری نیاز داره و متا قطعا یه معیار عالی نیست ولی به نظرم ضرری واسه گیم نداره:d
 
@TCSCELL

فکر کنم جمله بندی پستم زیاد جالب نبود برای همین درست متوجه منظورم نشدی :دی بزار بخش بخش بگم، از دید من:


  • نظر منتقد (خود متن) = هیچ ایرادی نداره.
  • نمره منتقد (به معنای میزان رضایت) = نباشه بهتره ولی خب بازم مشکل خیلی بزرگی نیست( به شرطی که بعدا نگن IGN به فلان بازی داد 9 یا 8 یا... . فقط به عنوان نظر شخصی اون منتقد، نه یه چیز حرفه ای)
  • نمره منتقد (به معنای تعیین ارزش بازی) = باید حذف بشه.
  • گرفتن میانگین بر اساس نظرات شخصی یه عده و تعیین ارزش بازی با استفاده از اون = باید حذف بشه.

بحث طولانی شده، پس خیلی خلاصه میگم. به طور کلی من با هر سایتی که بخواد ارزش بازی رو با یه عدد مشخص کنه مشکل دارم. IGN, GS, GI و... فرقی نمیکنه اسمشون چی باشه. با سایتایی مثل متا یا GR هم بیشتر از بقیه مشکل دارم چون میان این نمرات رو کنار هم میزارن و باعث میشن خیلیا بدون اینکه اصلا بدونند بازی چه ایرادی داره صرفا با دیدن یه عدد بیخیال اون بشن.

لُب کلام، تعیین ارزش بازی بر اساس عدد باید حذف بشه.

اصولا کم پیش میاد نقدای تصویری ببینم ولی خب بین اینایی که دیدم بهترین شیوه نقد مال نقدی بود که TGBS از Devil May Cry 3 و 4 داشت. اول پیش زمینه ای از سری رو میگه، بعدش میره سروقت نکات مثبت، بعدش نکات منفی و نهایتا هم بدون اینکه بخواد نمره بده به بازی نظر کلیش رو میگه:
watch?v=ZPqrXC5hpSQ

از دید من این نوع نقد کردن(گذشته از محتواش) بهترین نوع نقده.
 
این بیشتر شبیه اینکه مثلا بابات بهت بگه اگه نمرت 19 بشه فلان چیز رو برات می خرم بعد نمرت بشه 18.75 بعد برات نخره،از نظر تکنیکی کارش درسته ولی از نظر اخلاقی نامردیه :d
ببینید اینا گفتن بازیتون به فلان امتیاز متاکریتیک برسه پاداش می گیرین

حالا بگیم این معیار زشته...ok قبول...پس اینا اگه بخوان با یه نعایاری پاداش بدن چی باید جاشو بگیره :
میزان فروش؟پس بازیسازا میرن سمت ساخت بازیهای صرفا بفروش و صنعت صدمه میخوره
جوایز اخر سال؟پس بازیسازا میرن سمت ساخت بازیهای صرفا منتقد پسند و صنعت صدمه میخوره

پس همونطور که می بینید هر معیاری در کنار خوبیهاش نواقصی هم داره و ما نمیتونیم سیستم صد درد صد بی عیب درست کنیم و وجود یه سیستم با کارایی مثلا 90 درصد بهتر از نبود سیستم و صرفا خووندن نقد و هر کی هر کی شدنه

.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or