چطور متاکریتیک به صنعت بازی صدمه می زند

  • Thread starter Thread starter FaRd!N
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

FaRd!N

Nothing as it Seems
کاربر سایت
files_hotTopics_meta%5Bb3c8f3c0a4a497d9d7afeb470e9a864c%5D.jpg


سایت‌های گرد‌ آورنده امتیازات منتقدین و در راس آن‌ها متاکریتیک؛ نه می‌شود کاملا با آن‌ها کنار آمد و نه می‌شود بدون آنها سر کرد. آیا از این قبیل سایت‌ها ابزاری در دست گیمرها هستند تا بتوانند با کمکش پی به کیفیت واقعی یک عنوان ببرند و یا چماقی است در دست ناشران و سود جویان این صنعت تا توسط آن، هر دو طرف این معامله، گیمر و سازنده را برای رسیدن به حداکثر سود، فریب داده و تحت فشار بگذارند؟ آیا می‌شود به سیستمی که از نحوه کارش اطلاعات شفافی در دست نیست اعتماد کرد؟ چرا باید یک تجربه شخصی را با چوب عدد و ارقام بسنجیم و تعامل پذیر‌ترین نوع هنر را تا سطح اعدادی چون 7، 6 یا حتی 9 تقلیل دهیم؟
مقاله پیش رویتان حاصل ترجمه انجام شده از مقاله جنجالی سایت تخصصی کوتاکو است و محوریت اصلی‌اش هم در مورد سایت متاکریتیک و بحث‌ها و حواشی پیرامون آن است. در مقاله مصاحبه‌هایی با کهنه‌کاران صنعت بازی‌سازی و منتقدین این حوزه قرار دارد اما از طرف دیگر نظرات اشخاصی چون موسس سایت متاکریتیک و تام چیک درباره سیستم گردآوری و امتیاز دهی‌شان آورده شده تا تمام مواد لازم برای نتیجه‌گیری منصفانه و با در اختیار داشتن تمامی واقعیت‌ها برای مخاطب فراهم باشد. علاوه بر این، مثال‌هایی ریز و درشت از تاثیرات سوئی که این اعداد و ارقام منتشر شده از سوی متاکریتیک بر بازی‌های بعضا معروف داشته‌اند را هم می‌توان در جای‌جای مقاله دید. تاثیراتی که گستره صدمات‌شان از تخته شدن در یک استدیو تا وارد شدن ضررهای میلیونی به بازی‌ساز را شامل می‌شود. در چند هفته اخیر نیز سایت‌های معروفی چون Eurogamer و Joystiq از سیستم نمره دهی صرف نظر کرده و اعتراضی به سیستم متاکریتیک داشته‌اند. پس اگر از طرفداران پر و پا قرص متاکریتیک هستید، پیشنهاد می‌شود مقاله را با دقت مطالعه کنید، تا اگر حتی پس از اتمام این مقاله باز هم بر نظر خود پافشاری کرده باشید، لااقل کورکورانه اینکار را انجام ندهید. اما اگر از منتقدان سایت‌های جمع آوری کننده امتیازات و اتفاقات پشت پرده مربوطه‌اش باشید، بازهم مطالعه مقاله برایتان چندان خالی از لطف نخواهد بود.


ترجمه این مقاله توسط آرش مرادی، فردین باقریان و هادی دربانی انجام شده است.


 
مشکل بزرگ من با متا اینه که باعث جا انداختن Scale نمره دهی60 تا 100 یا 6 تا 10 شده و ارزشی که مثلا نمره 8/10 چند سال قبل داشت رو از بین برده
 
نَک هم لانچ تایتل بود. خودت دیگه میباست همون اول تا تهش میرفتی8-|:biggrin1:
اذیتمون نکن علی :| :دی این یه مثال بود که هم ناشرش خر بود ، هم استودیو هیولایی داشت هم بازی ساز اَبَری (!!) پشتش بود :دی
من گفتم نقد نخونین؟:-/ کاش نقد رو میخوندین. مشکل اینه نمیخونین. اگه میخوندین که الان این مشکلات وجود نداشت:biggrin1: شما امتیاز رو نگاه میکنین، بله:biggrin1:
منظور از نقد نخونید همین ارزش گذاری رو نگذارید به دست دیگران باشه ، بود ! اگه بحث پیرامون متاس که متا به غیر از نمره چیز دیگه ای برا دیدن نداره ، اگه منظور نقد و منم که من هیچوقت نقد هیچ بازی رو کامل نمیخونم ولی نقد اون 2-3 جایی که باشون حال میکنم رو میخونم :دی
در مورد یوزر اسکور یا نقد های کاربر ها (خودمو مثال میزنم) مثلا توی استیم کاربرا میتونن برای بازی ها نقد بنویسن. وقتی طرف یه نقد برای بازی مینویسه، همونجا نشون میده که چند ساعت بازیش کرده و محتوای نقدش چجوریه. یه سری هم هستن که مثلا زده 0.1 ساعت بازی کرده و بعد نقد منفی رد کرده:biggrin1: توی این نقدها بگردی، پیدا میشن کسایی که بیشتر از منتقد سایت ها و مجلات برای بازی وقت گذاشتن و یه نقد درست و حسابی نوشتن که + و - بازی رو نشون داده باشه. حداقل جامعه آماریش بیشتره.
متاسفانه به غیر از استیم بعید میدونم جایی یه همچین سیستمی داشته باشه من و خیلی های دیگه هم که استیمی نیستم پس هیچی :دی

ولی مساله اینجاست چرا یوزر اسکور آری ولی کریتیک اسکور خیر !؟ :-/
در مورد پیش خرید بازی ها چی میگی؟:biggrin1: اون که قبل از همه اینا اتفاق میوفته:biggrin1:
پیش خرید رو کی انجام میده !؟ خوره جماعت :دی یکی که نمیدونه بازی چیه که نمیره مثلا TW3 پیش خرید کنه ! غیر از اینه !؟ :دی
==============================================
در نهایت : به جای اینکه آقای X که نه وقتش رو داره نه حالش رو داره و نه اصلا شاید علمش رو داشته باشه که بره تریلر ببینه ، پیش نمایش و Hands On بخونه ، چه میدونم بازی‌کست گوش کنه و یوزر اسکورها رو چک کنه که ببینه الآن که میخواد بازی ABCD رو بخره بازی خوبی هست یا نه ، در عرض 30 ثانیه با چک کردن متاش که مجموعه ای از نزدیک 100 تا نقده جواب سوالش رو پیدا کنه :دی
عالی جان شما تمام نقد ها رو می خونی دمت گرم :biggrin1: ولی خوب خود مقاله رو خوندی که منظور نویسنده کوتاکو فشار ناشر ها رو سازنده ها بوده؟ تو داری اصلا در مورد یک چیز دیگه بحث می کنی :biggrin1:
نه علی یه جمله ای گفت من هم یه چیز دیگه گفتم کلا بحثمون از اول ربطی به مقاله نداشت :| :دی

از اول هم فکر کنم مشخص بود بحث تاپیک میاد به این سمت
yahoo_65.gif

مشکل بزرگ من با متا اینه که باعث جا انداختن Scale نمره دهی60 تا 100 یا 6 تا 10 شده و ارزشی که مثلا نمره 8/10 چند سال قبل داشت رو از بین برده
اتفاقا به نظرم تازه الآن 80 داره معنا پیدا میکنه :دی 5 سال پیش 80 شاید برا یه بازی معمولی/خوب بود الآن برا یه بازی خوب/ خیلی خوب :دی
 
آخرین ویرایش:
کلیت متا خوبه به نظرم ولی باید یه مقدار غنی سازی بشه :d مثلا چیه امثال تام و یه سری سایت مریض که جز ترول کردن یا کوبیدن یا هر چیز دیگه ای باید نمره هاشون ثبت بشه... اگر بیان سایت هایی که حداقل از نظر گیمر ها و بقیه معتبره رو فقط قرار بده خیلی هم بهتر میشه! حالا یکی با نقد های گیم اسپات کنار نمیاد یکی هم با یورو گیمر. ولی وقتی کلیت محتوی یک بازی خوب باشه و سایت مریض هم تو این میانگین حضور نداشته باشه صدرصد وضعیت متا به اون چیزی که یک گیم حقشه بیشتر نزدیک میشه...

در آخر باید یه حکایتی از شیخ و مریدان برای متا بسازند که چه بسا این بشکه نمره جمع کن به سطوح آید و درش را گل بگرفته و گیمر ها از شدت شوق جامه از تن دریده و سر به بیابان ها بگذارند...:d
 
وقتی طرف بازی دست مردم میده که کلا از 2 فریم بالاتر نمیره یا قول داستانی میده که جنگ ستارگان جلوش کم میاره بعد شکست میخوره دیگه نباید انتظار نمره 9 یا 10 داشته باشه.. متا هم فکر کنم فقط میانگین رو میگیره..
 
نشستم مقاله را خوندم. تشکرات ویژه ما را بابت ترجمه پذیرا باشید @};- :دی

برداشت من از مقاله این بود که خودِ سیستم متا بد نیست. این اتفاقاتی که به خاطر بها دادن به متا میافته بده!
مثلا bethesda میاد برای پاداشی که برای سازنده Fallout: New vegas در نظر گرفته شرط متا میذاره. یا ناشرین دیگه به نحوی برای فرار از پرداخت حق سازنده از متا استفاده می کنن!
یا اینکه سازنده به خاطر اینکه بازیش منتقدپسند باشه و نمرات بالا کسب کنه، شاید ریسک نکنه و یه سری از ایده هاش را حذف کنه!
این حرکت نقدهای مشاوره ای هم خیلی حرکت زشتی هست!:|
کلا به نظر خودم هم سیستم متا بد نیست. اینکه میانگینی از نمرات منتقدین داشته باشیم خوبه. ولی خب یه سری مشکلات هم در نمره هایی که در نظر گرفته میشن هم وجود داره. مثلا به قول خود تام چیک نمره 6 از نظر اون یعنی بازی خوبه ولی از نظر خیلی سایت های دیگه نمره 6 به یک بازی متوسط داده میشه و نمراتی که دارای ارزش متفاوت در دیدگاه منتقدهاشون داره، با هم میانگین گرفته میشه. تو مقاله هم اشاراتی به کارهایی که ناشرها برای نمرات بالاتر می کنن هم شد (مثال تو مقاله که اشاره داشته sega به صورت غیر مستقیم درخواست نمره بالاتر از 8 از یک سایت داشته)، که یه مقدار آدم بدبین میشه به نمراتی که سایت ها میدن.

----------------------
تو پست های دوستان دیدم صحبت از یوزر اسکور استیم شد! خواستم بگم چیز خیلی خوبی هست! فقط همین :دی
 
اینکه متا رو به عنوان معیار قطعی سنجش کیفیت بازی در نظر بگیریم که مسلما غلطه ولی میشه ازش به عنوان یه جامعه آماری خوب استفاده کرد. متاسفانه الان طرز استفاده از اون مشکل ساز شده، اینکه اون رو معیار مطلق بدونیم مشکل زا شده، اینکه بازیها رو از روی متاشون میکوبیم مشکل ساز شده...اینکه تاپیک های مربوط به متای یه بازی خیلی شلوغتر از تاپیک اصلی خود بازی میشه مشکل سازه.

ما گیمرا خودمون متا رو بیش از حدی که هست بزرگش کردیم و اینقدر بهش اهمیت دادیم و مثل چکش کوبیدیمش تو سر هم که حتی طرف وقتی میگه طرفدار فلان بازیه که متاش شده مثلا 65 ملت مسخرش میکنن و همین توجه زیاد گیمرها روی ناشرها و سازنده هام تاثیر گذاشته.

متا سالهاست با همین سیستم با تمام مشکلاتش داره کار میکنه ولی این ما گیمرا بودیم که تغییر کردیم و بجای اینکه از متا به عنوان یه جامعه آماری خوب استفاده کنیم تبدیلش کردیم به خدای مطلق صنعت گیم تا حدی که بعضیا میترسن بازی مورد علاقشون که میخواد بیاد نکنه متاش کم بشه که آبروش میره :|

یه سری هم که فقط 0 و 1 به قضیه نگاه میکنن و میگن برآورد نظرات این همه سایت (خوب و بد منطقی و غیر منطقی) کشکه و در عوض نظر خودم و دوستم فقط ملاکه چون من و دوستم از همه بیشتر میفهمیم!!! یا برعکسش طرف حتی متا رو بیشتر از چشمای خودش قبول داره.

خلاصه طرز فکرتون نسبت به متا درست باشه، با تمام معایبش میتونه چیز مفیدی هم باشه.
 
این سواستفاده که ناشرین بازی از متا برای فشار آوردن به سازنده های بازی می کنن به نظرم درست نیست،حالا یک سازنده ماه ها زحمت کشیده باشه بعد فقط به خاطر نمره الکی فقط یک منتقد کل پاداشش از بین بره خیلی مسخره است
ناهماهنگ بودن نظر یکسری از منتقدین هم باعث شده متا ناقص بشه،مثلا اگه برای اکثر منتقدین نمره 7 یعنی متوسط یکهو برای چند تا منتقد شاید نمره 6 یعنی بازی خوب و کلا قاعده رو بهم می ریزه
قشنگ ترین جمله مقاله فکر کنم این بود که اگه یک بازی 2 تا نمره 100 گرفته باشه و دوتا نمره 0 آیا یک بازی متوسط هست یا بازی هست که فقط یک عده عاشقش هستن و یک عده ازش متنفر
 
اذیتمون نکن علی :| :biggrin1: این یه مثال بود که هم ناشرش خر بود ، هم استودیو هیولایی داشت هم بازی ساز اَبَری (!!) پشتش بود :biggrin1:

منظور از نقد نخونید همین ارزش گذاری رو نگذارید به دست دیگران باشه ، بود ! اگه بحث پیرامون متاس که متا به غیر از نمره چیز دیگه ای برا دیدن نداره ، اگه منظور نقد و منم که من هیچوقت نقد هیچ بازی رو کامل نمیخونم ولی نقد اون 2-3 جایی که باشون حال میکنم رو میخونم :biggrin1:

متاسفانه به غیر از استیم بعید میدونم جایی یه همچین سیستمی داشته باشه من و خیلی های دیگه هم که استیمی نیستم پس هیچی :biggrin1:

ولی مساله اینجاست چرا یوزر اسکور آری ولی کریتیک اسکور خیر !؟ :-/

پیش خرید رو کی انجام میده !؟ خوره جماعت :biggrin1: یکی که نمیدونه بازی چیه که نمیره مثلا TW3 پیش خرید کنه ! غیر از اینه !؟ :biggrin1:
==============================================
در نهایت : به جای اینکه آقای X که نه وقتش رو داره نه حالش رو داره و نه اصلا شاید علمش رو داشته باشه که بره تریلر ببینه ، پیش نمایش و Hands On بخونه ، چه میدونم بازی‌کست گوش کنه و یوزر اسکورها رو چک کنه که ببینه الآن که میخواد بازی ABCD رو بخره بازی خوبی هست یا نه ، در عرض 30 ثانیه با چک کردن متاش که مجموعه ای از نزدیک 100 تا نقده جواب سوالش رو پیدا کنه :biggrin1:
خب تو یه نیگا به باقی لانچ تایتل ها بنداز. تقریبا همشون از نبود محتوای کامل و عجله توی ساخت بازی و ... رنج میبرن. در حالیکه همون استودیو با وقت کافی، بازی خوبی داده بیرون:biggrin1:

من نگفتم یوزر اسکور آری و متا خیر:biggrin1: آخه چرا حرف تو دهن من میذاری؟:biggrin1: من فقط گفتم شاید به خاطر جامعه آماری بزرگتری که داره، بهتر بشه قضاوت کرد. مطمئنا وقتی یه بازی رو 5000 نفر نقد کردن، هر 5000 نفر که دیگه خر نیستن:biggrin1: (بازم میگم هر چند اونم به طور کامل نمیشه بهش استناد کرد)

نه منظورم این بود که اونی که پیش خرید رو انجام میده هم بر اساس همین چیزایی که گفتم (پیش نمایش و ویدئوهای گیم پلی و Dev Diary و ...) اینکارو انجام میده.
===============
دقیقا من با همین قسمت "در نهایت" مشکل دارم. این اصلا درست نیست که فقط با یه نگاه به یه عدد تصمیم بگیره چی بازی کنه و چی بازی نکنه. وقتی قراره برای یه محصول 60$ پیاده شه، بهتره قبلش به طور کامل ازش اطلاعات جمع کنه و جوانب رو بسنجه و بعد بخره. حالا شاید توی پست هام از کلمات اشتباهی استفاده کردم که منظورمو بد رسونده باشه اما نمیدونم تونستم الان منظورمو برسونم یا نه:biggrin1:
یا مگر این که با نمره مخالف باشی
آره دقیقا من با همین نمره مخالفم.
 
این سیستم نمره دهی اگه حذف بشه بهتره برای متا چون هیچ معیاری نیست تو نمره دادن بیان حرکت Eurogamer کنن خیلی مواقع مثلا من نقد sunset خوندم داخل gamespot تعریف و تمجید حسابی بعد اخرش ی 8 اونم برای مشکلات کوچیک . به نظرم نمره دهی کلا خیلیا مثل تام چیک که ادم نخاله ای هست باعث میشه متای ی بازی نزول پیدا کنه از ارزشش .
حداقل دست اینجور افراد کوتاه تر میشه تو گند زدن . ولی کلا نقد و منتقد باید باشه و معیار خوبیه ولی سیستم امتیازدهی معیارش واسه خود منتقد هم مشخص نیست .
ولی در اخر این خود مردم هستن که خودشون متوجه میشن تز متن نقد یک نفر که چقدر با رعایت نکات نقد نوشته شده و یکی مثل تام چیک.
 
این پاداش و فشار ناشر رو الان فهمیدم...
هیچ چیز خودش مشکل نداره ولی مجریانش مشکل دارن.خیلی بده به خاطر متا سازنده بدبخت رو زیر فشار برد
باید تو نقد باز های تمام انلاین مثل دستینی روششون عوض کنن.
تو بعضی بازی ها هم مثل order که مولتی ندارن نیان به خاطر نداشتن مولتی یا open world نبودن تو سرش بزنن!
بعضی منتقدا هم که دیگه نوبرشن!!!طرف اول نقد میگه من از سبک SH بدم میاد...دیگه خودتون تا اخرش بفهمید:|
این تام چیک و گیم اسپات و پالیگان(جیره خور:whistling:)رو از متا حذف کنن موشکلی نیست
 
این جمله خداست، کل فلسفه مقاله هم تو همین چند جمله خلاصه شده :d
"ما انسان‌ها از بررسی کمی موارد مختلف لذت می‌بریم. دوست دارم بدانم امتیاز متای تابلوی مونالیزا چند بود، چون شنیده‌ام برای مدت مدیدی در مستراح لویی چهاردهم نصب‌شده بود."
 
یادمه یه بازی سال ۲۰۱۰ اومده یود به اسم Nier. مشکلاتی داشت که رو اعصاب بود اما سبک و حس و حال بازی خیلی خوب بود یک سری صحنه هاش هیچ وقت یادم نمیره طراحی محیطش و ... بعد که نمراتشو دیدم, متوجه چیزی شدم.

اینکه اگه اول چشمم به متاش میخورد هیچ وقت بازیش نمیکردم (68) :d
 
تشکر میکنم از بچه هایی که برای ترجمه این مقاله زحمت کشیده بودن @};- واقعا با خوندن یه سری مسائل مخ آدم سوت میکشه، نقدهای مشاوره ای؟! فشار آوردن به منتقد برای دادن نمره بالا؟! یا بازیت متاش 95 باشه یا کلا نساز؟! یا خدا! معلوم نیست این صنعت به کجا داره کشیده میشه.
======
در مورد متا من همیشه نظرم رو گفتم که چیز بی ارزشیه و بعد از خوندن این مقاله بیشتر به درست بودن نظر قبلیم پی بردم.

فواید متاکریتیک برای افراد مختلف حاضر در صنعت:

برای ناشر:
- خوردن حق سازنده و محروم کردن اونا از پاداشی که لیاقتش رو دارن

برای سازنده:
- پایمال شدن زحمات چندین ساله و شبانه روزیشون

برای منتقد:
- تحت فشار قرار گرفتن توسط ناشر و عذاب وجدان برای محروم کردن سازنده از حقش

برای هوادارای کنسولی:
- فرو کردن اعداد متا توی چشم و چار دشمن (!)

برای پست دهنده های فروم:
- در رفتن از زیر بحث و ارائه توضیح منطقی برای ادعاهاشون

برای مشتری واقعی:
- ارزش گذاری یک بازی بر اساس یه نمره کاملا مسخره و بی معنی، بدون هیچ توضیح درست و حسابی

همونطوری که میبینید متاکریتیک واقعا یکی از حیاتی ترین سیستم های موجود در صنعته که واقعا نمیشه صنعت رو بدون اون تصور کرد.

=====

به طور کلی این ایده که براساس تجربه شخصی به بازی نمره داده بشه، بعد یه نفر بیاد صرفا با دیدن میانگین اون نمرات خوب یا بد بودن بازی رو بسنجه و تصمیم بگیره اون رو بخره یا نه، یکی از احمقانه ترین چیزاییه که تا الان توی زندگیم دیدم.

اکثر اوقات از روی تریلر و گیم پلی بازی ها میشه فهمید از بازی خوشتون میاد و براتون ارزش خریدن داره یا نه. اگر در مواردی هم در مورد بازی دو دل هستید یا واقعا میخواید ارزشش رو بدونید، برید نقدای هوادارای اون سبک/بازی که بهشون اطمینان دارید یا نقد منتقدایی که میدونید نظرشون نزدیک به نظر شماست رو بخونید.

در بدترین حالت میتونید بازی رو یکی دو روز کرایه کنید تا ببینید بازی با سلیقه شما جوره و ارزش خریدن داره یا نه. ولی اینکه بگید متاش 90 ـه پس میخرمش یا برعکس متا شده 70 پس طرفش نمیرم، مسخره ترین و احمقانه ترین کار ممکنه.
 
مشکل اینه بیش از حد به متا ارزش میدیم
مثلا سری فیلم های ترنسفرمز متاش به 50-60 نمیرسه ولی هر شماره نزدیک 1میلیارد فروش میکنه چون که کسی به نقد فیلم کاری نداره و میدونه قرار 2ساعت سرگرم بشه
ولی الان وضع برای بازی ها کاملا برعکس شده خیلی ها حتی طرف بازی با متا 70 نمیرن
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or