چطور متاکریتیک به صنعت بازی صدمه می زند

  • Thread starter Thread starter FaRd!N
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

FaRd!N

Nothing as it Seems
کاربر سایت
files_hotTopics_meta%5Bb3c8f3c0a4a497d9d7afeb470e9a864c%5D.jpg


سایت‌های گرد‌ آورنده امتیازات منتقدین و در راس آن‌ها متاکریتیک؛ نه می‌شود کاملا با آن‌ها کنار آمد و نه می‌شود بدون آنها سر کرد. آیا از این قبیل سایت‌ها ابزاری در دست گیمرها هستند تا بتوانند با کمکش پی به کیفیت واقعی یک عنوان ببرند و یا چماقی است در دست ناشران و سود جویان این صنعت تا توسط آن، هر دو طرف این معامله، گیمر و سازنده را برای رسیدن به حداکثر سود، فریب داده و تحت فشار بگذارند؟ آیا می‌شود به سیستمی که از نحوه کارش اطلاعات شفافی در دست نیست اعتماد کرد؟ چرا باید یک تجربه شخصی را با چوب عدد و ارقام بسنجیم و تعامل پذیر‌ترین نوع هنر را تا سطح اعدادی چون 7، 6 یا حتی 9 تقلیل دهیم؟
مقاله پیش رویتان حاصل ترجمه انجام شده از مقاله جنجالی سایت تخصصی کوتاکو است و محوریت اصلی‌اش هم در مورد سایت متاکریتیک و بحث‌ها و حواشی پیرامون آن است. در مقاله مصاحبه‌هایی با کهنه‌کاران صنعت بازی‌سازی و منتقدین این حوزه قرار دارد اما از طرف دیگر نظرات اشخاصی چون موسس سایت متاکریتیک و تام چیک درباره سیستم گردآوری و امتیاز دهی‌شان آورده شده تا تمام مواد لازم برای نتیجه‌گیری منصفانه و با در اختیار داشتن تمامی واقعیت‌ها برای مخاطب فراهم باشد. علاوه بر این، مثال‌هایی ریز و درشت از تاثیرات سوئی که این اعداد و ارقام منتشر شده از سوی متاکریتیک بر بازی‌های بعضا معروف داشته‌اند را هم می‌توان در جای‌جای مقاله دید. تاثیراتی که گستره صدمات‌شان از تخته شدن در یک استدیو تا وارد شدن ضررهای میلیونی به بازی‌ساز را شامل می‌شود. در چند هفته اخیر نیز سایت‌های معروفی چون Eurogamer و Joystiq از سیستم نمره دهی صرف نظر کرده و اعتراضی به سیستم متاکریتیک داشته‌اند. پس اگر از طرفداران پر و پا قرص متاکریتیک هستید، پیشنهاد می‌شود مقاله را با دقت مطالعه کنید، تا اگر حتی پس از اتمام این مقاله باز هم بر نظر خود پافشاری کرده باشید، لااقل کورکورانه اینکار را انجام ندهید. اما اگر از منتقدان سایت‌های جمع آوری کننده امتیازات و اتفاقات پشت پرده مربوطه‌اش باشید، بازهم مطالعه مقاله برایتان چندان خالی از لطف نخواهد بود.


ترجمه این مقاله توسط آرش مرادی، فردین باقریان و هادی دربانی انجام شده است.


 
به نظرم جدای از نمره , بهترین کار میتونه مثلا خواندن متن نقد ها باشه . نکات مثبت و منفی برای مثال و توضیحات گیم پلی و موسیقی و ... در آن نقد .
جدای از این تست کردن دموی بازی در صورت وجود هم میتونه کمک کنه به نظرم
 
متا کریتیک و کلا نقد برای این ایجاد شده که من تجربه نکرده بدونم چه چیزی انتظارمو می کشه! این که بگید تا چیزی رو تجربه نکردید پس نمی تونید در مورد نقدها و کیفیت و اینجور چیزا نظر بدید غیرمنطقیه!
دستنی یه بازی MMOـه که برخلاف اکثر بازی های MMO شصت دلار پول باید برای خریدش بدی و بر خلاف بقیه بازی های خوبی که محتوای کامل در ازای پولی که می دی بهت می دن محتوا نداره! تازه از DLC های روی دیسک هم چیزی نگیم بهتره که عین دزدیه! حالا چطور دستنی خوب میشه الله و اعلم! :دی
 
خب کارهای زیادی میتونین بکنین. یکی اینکه سابقه بازی ساز رو در نظر بگیری، نمیتونی؟:-/:biggrin1: (مثلا من الان بخوام اسکایریم بخرم، واینمیسم منتقد بهم بگه بازی باگ داره چون خودم این موضوع رو کاملا از قبل میدونم) پیش نمایش بخونی. ویدئو های Hands On رو ببینی. ویدئو های گیم پلی رو ببینی و ... . اینجوری یه نمای کلی از وضعیت بازی دستت میاد. با اینکه نقد بازتاب نظرات شخصی یه نفر هست، اما حداقلش میتونی یه نگاه به یوزر اسکور ها یا نقدهای بازیکن هایی که واقعا بازی رو درست و حسابی انجام دادن، بندازین و یه نمای کلی دستت بیاد (هر چند همونطور که قبلا هم گفتم، اونم همچین پاک و منزه! نیست:biggrin1:)
ممکنه یه بازی نمره های داغون زیادی داشته باشه و شما طرفش نرین و بعد از یه مدت میرین سراغش و میبینین نه تنها از نظر شما اون بازی هیچ مشکلی نبوده، بلکه یکی از خاطره انگیزن ترین بازی هایی هم بوده که تا حالا بازی کردین (اتفاقی که برای خودم چندین بار افتاده). حالا اینجا استناد میکنین به حرف یه نفر دیگه.
سابقه بازی ساز !؟ یعنی بازی ساز خوب ممکن نیست بازی بد بده دست ملت ؟! مثلا ممکن نیست استودویو و بازی ساز بزرگ نَک بسازه ؟ :دی
نقد نخونیم ولی پیش نمایش و Hands On بخونیم ؟! جدا !؟ :-/ :دی خدا رو شکر خودت هم قبول داری که این هم مثل اون مشکل داره :دی
یوزر اسکور هم که فکر کنم شوخی بود /:) اگه متا یه دونه روانی داره ، تو یوزر اسکور 1% عاقل پیدا میشه :دی

کاملا ممکنه !! هم برا من پیش اومده هم برا شما پیش اومده هم برا خیلی های دیگه پیش اومده ! ولی فقط من و تویی که شب تا صبح ، صبح تا شب رو گیم خوابیدیم مخاطب منقدها نیستیم ، فقط هم من و تو بازی نمیخریم :دی
 
35686142358092522178_971112f316fcb1fa9cbc0041d53b19dd064e9650942d3cf1c6ee7c16c9ce6e32.jpg


مشکل از اونجاست که این همه قانون برای خودمون گذاشتیم و میگیم متاکریتیک اگه فلان نمره میانگین رو داده به فلان بازی یا فیلم یا هرچی پس اون خوبه !

100% غیر این هست شما با چه معیاری مثلا میخواید بازی مثل The Sims 4 رو با Hotline Miami مقایسه کنید ؟ یا اصلا چه طوری دوتا فیلم کمدی و ترسناک رو که یک نمره میانگین یکسان رو گرفتن میتونید مقایسه کنید؟

کلا کانسپت و مفهوم این نمره ها زیره سوال هست (مگه مدرسه ست ؟) ، هیچ منطقی درش وجود نداره از نظر من. اما بخش عمده ای از این بی منطقی تقصیر خودمونه چون ما همیشه دنبال یک نفر سوم برای تایید حرفامون هستیم !

آقا فلان بازی بده چون گیم اسپات گفته ! فلان بازی خوبه چون فلان سایت نمره 10 داده !

حتی وقتی می خوایم یک بازی رو بخریم به خواسته ها و علایق خودمون هم پشت می کنیم !

کم پست دیدم توی این فروم که کسی بیاد بگه من این بازی رو خریدم چون ازش خوشم میاد ! چون دوست دارم سبکش رو ! اکثرا یه لینک Review ضمیمه پست می کنن و تمام.

خیلی خوب شد که EG هم این سبک Recommend و Not Recommend رو پیش گرفته ، حداقل از شر این نمره های لعنتی کم کم خلاص میشیم ...
 
متا مهمه ولی نه دیگه تا این حد!!
به نظرم باید یکان متا رو حذف کنن، مثلا میانگین امتیازای بازی شد ۸۷ اینا رو ۸ نشون بدن که اینقدر تفاوت های امتیازا تو چشم نیاد!!:d
 
اجبار نیست که حتماً برای تعیین کیفیت بازی آدم به متاکریتیک رجوع کنه.میشه منتقد یا سایتی رو که نقدهاش به سلیقه مون اون نزدیک تره رو ، دنبال کنیم ! :دی
 
هر چیزی هم جنبه ی مثبت داره هم منفی مهم اینه که کدومش بیشتره قطعا جنبه ی مثبت متا بیشتر هست با خوندن نقدها و دیدن میانگین اون ها تا حد زیادی به انتخاب گیم درست با توجه به سلیقه فرد می شه اشاره کرد همچین معیاری بسیار خوبی برای سنجش بازی ها یا فیلم ها به شمار میاد به هر حال در این سایت user score هم براش گذاشتن که افراد معمولی هم امتیاز بدن
 
همین که میگی {من خودم بازی نکردم و نمی تونم در مورد بازی نظر بدم} ولی در آخر خیلی راحت براش حد امتیاز تعیین میکنی و نظر هم میدی خودش عمق فاجعه رو میرسونه !! سازنده خیلی اشتباه کرد چون اولا تا 2 هفته بازی مثل درایوکلاب که خیلی به آنلاین وابسته هست سرورهاش تعطیل بود , پچ آب و هواش 2 ماه بعد اومد که همین یوروگیمر براش تاپیک اختصاصی زد , تا همین 1 ماه و نیم پیش که آخرین پچش اومد حدود 3 و نیم گیگ و هنوزم ساپورت میشه مثل پیست های ژاپن و ... براش dlc میاد . درسته ایراد از خودشون بوده و چوبشم باید میخوردن ولی حده امتیازاش اونی نیست که شما بازی نکرده تعیین میکنی !! برا همین من F5 هم مثال زدم

همین رایز رو که متاش 60 شد و خدارو شکر خوشت هم اومد پس حده امتیازاش همون 60 بوده ؟ یا در این مورد استثنا وجود داره ؟
دارم میگم به نسبت امتیازاتی که گرفته، فکر کنم منظورم خیلی واضح بود. متای این بازی 75 هست، این امتیازاتی که گذاشتم هم عموما 70 اینجاها بودن، یعنی اینکه اگه همه منتقدها میزاشتن 2 هفته بعد نقد میکردن هم احتمالا متاش همین میشد. باز میگم سازنده میتونه بزاره بازیش کامل بشه بعد عرضه کنه، وقتی ناقص عرضه میکنه باید منتظر عواقبش هم باشه، حالا میخواد DC باشه یا Forza 5 یا هر بازی دیگه ای.

بستگی به دیدگاه طرف داره، من خودم بودم نمره بیشتری بهش میدادم ولی خب منکر ایرادات بازی از جمله تکراری شدن روند بازی و خسته کننده بودن اون نمیشم، حالا ممکنه این ایرادات واسه خیلی ها مهم باشه.
 
خب اين معلومه كه تجربه ي هر هنري به خصوص بازي از فرد به فرد متفاوته و هيچ دو نفري رو نميشه پيدا كرد كه از يه بازي دقيقا به يه اندازه لذت ببرن.ولي خب اين درست نيست كه ما به متاكريتيك صرفا به چشم چند تا عدد نگاه كنيم. اصلا ميتونيم اون اعداد رو اسكيپ كنيم و فقط خلاصه ي نقد ها رو بخونيم. مثلا وقتي يه منتقد ميگه باگ از سر و روي بازي ميباره اين چيزي نيست كه شايد يه نفر خوشش بياد يكي نه! مسلما همه از باگ بدشون مياد. و خب وقتي طرف داره 60 دلار براي يه بازي خرج ميكنه معلومه دلش ميخواد اثري رو تهيه كنه كه رو اعصابش رژه نره.
در كل به نظر من اين بخش نمرات رو از متاكريتيك حذف كنن بهتره، چون نميگم همه ولي 90 درصد افراد وقتي ميرن به اين سايت فقط به پايين اسكرول مي كنن نمرات رو ببينن:d ولي اگه خبري از نمره نباشه طرف مجبور ميشه ده دقيقه وقت بذاره خلاصه نقد ها رو بخونه ببينه منتقد اصلا چرا از بازي ناليده يا ازش خوشش اومده!
 
آخرین ویرایش:
این که شرکت ها و سازنده ها از متاسکور این نوع استفاده یا سوءاستفاده رو می کنن به هیچ عنوان نه مشکل ما مصرف کننده هاست نه مشکل خود متاکریتیک!

متاکریتیک خیلی جای خوبی هست برای سنجش خوبی یک بازی. منم تا حالا شخصا نشده که یک بازی AAA پایین متای 75 بکنم بگم چقدر این منتقدا اشتباه می کردن و اینا. نظر کلی منتقد های اکثرا حرفه ایه، حالا ممکنه یه آدم مریض مثل تام چیک باشه یا بحث پول و خصومت شخصی واسه منتقد باشه، ولی هیچ فرقی ایجاد نمی کنه :دی هیچ بازی هم الکی نمره‌ش کم نمی شه. اینم مسلمه که وقتی یه چیز بزرگ بشه ازش این همه سوء استفاده می شه و همه بهش عمیق نگاه می کنن.

خب منم دارم میگم که این تقریبا یه نمای کلی از وضعیت بهت میده هر چند اونم کامل نیست
biggrin1.gif
نَک هم لانچ تایتل بود. خودت دیگه میباست همون اول تا تهش میرفتی
yahoo_29.gif
biggrin1.gif

من گفتم نقد نخونین؟
yahoo_7.gif
کاش نقد رو میخوندین. مشکل اینه نمیخونین. اگه میخوندین که الان این مشکلات وجود نداشت
biggrin1.gif
شما امتیاز رو نگاه میکنین، بله
biggrin1.gif

در مورد یوزر اسکور یا نقد های کاربر ها (خودمو مثال میزنم) مثلا توی استیم کاربرا میتونن برای بازی ها نقد بنویسن. وقتی طرف یه نقد برای بازی مینویسه، همونجا نشون میده که چند ساعت بازیش کرده و محتوای نقدش چجوریه. یه سری هم هستن که مثلا زده 0.1 ساعت بازی کرده و بعد نقد منفی رد کرده
biggrin1.gif
توی این نقدها بگردی، پیدا میشن کسایی که بیشتر از منتقد سایت ها و مجلات برای بازی وقت گذاشتن و یه نقد درست و حسابی نوشتن که + و - بازی رو نشون داده باشه. حداقل جامعه آماریش بیشتره.
در مورد پیش خرید بازی ها چی میگی؟
biggrin1.gif
اون که قبل از همه اینا اتفاق میوفته
biggrin1.gif


عالی جان شما تمام نقد ها رو می خونی دمت گرم :دی ولی خوب خود مقاله رو خوندی که منظور نویسنده کوتاکو فشار ناشر ها رو سازنده ها بوده؟ تو داری اصلا در مورد یک چیز دیگه بحث می کنی :دی
 
آخرین ویرایش:
سابقه بازی ساز !؟ یعنی بازی ساز خوب ممکن نیست بازی بد بده دست ملت ؟! مثلا ممکن نیست استودویو و بازی ساز بزرگ نَک بسازه ؟ :دی
نقد نخونیم ولی پیش نمایش و Hands On بخونیم ؟! جدا !؟ :-/ :دی خدا رو شکر خودت هم قبول داری که این هم مثل اون مشکل داره :دی
یوزر اسکور هم که فکر کنم شوخی بود /:) اگه متا یه دونه روانی داره ، تو یوزر اسکور 1% عاقل پیدا میشه :دی

کاملا ممکنه !! هم برا من پیش اومده هم برا شما پیش اومده هم برا خیلی های دیگه پیش اومده ! ولی فقط من و تویی که شب تا صبح ، صبح تا شب رو گیم خوابیدیم مخاطب منقدها نیستیم ، فقط هم من و تو بازی نمیخریم :دی
خب منم دارم میگم که این تقریبا یه نمای کلی از وضعیت بهت میده هر چند اونم کامل نیست:biggrin1: نَک هم لانچ تایتل بود. خودت دیگه میباست همون اول تا تهش میرفتی8-|:biggrin1:
من گفتم نقد نخونین؟:-/ کاش نقد رو میخوندین. مشکل اینه نمیخونین. اگه میخوندین که الان این مشکلات وجود نداشت:biggrin1: شما امتیاز رو نگاه میکنین، بله:biggrin1:
در مورد یوزر اسکور یا نقد های کاربر ها (خودمو مثال میزنم) مثلا توی استیم کاربرا میتونن برای بازی ها نقد بنویسن. وقتی طرف یه نقد برای بازی مینویسه، همونجا نشون میده که چند ساعت بازیش کرده و محتوای نقدش چجوریه. یه سری هم هستن که مثلا زده 0.1 ساعت بازی کرده و بعد نقد منفی رد کرده:biggrin1: توی این نقدها بگردی، پیدا میشن کسایی که بیشتر از منتقد سایت ها و مجلات برای بازی وقت گذاشتن و یه نقد درست و حسابی نوشتن که + و - بازی رو نشون داده باشه. حداقل جامعه آماریش بیشتره.
در مورد پیش خرید بازی ها چی میگی؟:biggrin1: اون که قبل از همه اینا اتفاق میوفته:biggrin1:
عالی جان شما تمام نقد ها رو می خونی دمت گرم
biggrin1.gif
ولی خوب خود مقاله رو خوندی که منظور نویسنده کوتاکو فشار ناشر ها رو سازنده ها بوده؟ تو داری اصلا در مورد یک چیز دیگه بحث می کنی
biggrin1.gif
اونو خوندم مهدی ولی من پیرو بحثی که شروع شد رفتم. در مورد مقاله بحث نمیکنم اصلا
biggrin1.gif
 
آخرین ویرایش:
ای کاش یه سایتی مثل IMDB برای صنعت گیم بود که کاربران نظر میدادن ،
البته نظرات منتقدین هم بعضی وقت ها درسته مثلا قبلا میگفتم The Evil Within بهترین بازی 2014 هست ولی الان فهمیدم فقط یه کپی هست ، ولی بعضی جاها هم بی انصافی میکنند مثلا Middle-earth: Shadow of Mordor گیم پلیش که درست حسابی نبود ، نصف بازی کپی از بازی ها دیگه هست ولی امتیاز بالایی گرفت
 
آخرین ویرایش:
شکر میون کلامتون
35686142358092522178_971112f316fcb1fa9cbc0041d53b19dd064e9650942d3cf1c6ee7c16c9ce6e32.jpg


مشکل از اونجاست که این همه قانون برای خودمون گذاشتیم و میگیم متاکریتیک اگه فلان نمره میانگین رو داده به فلان بازی یا فیلم یا هرچی پس اون خوبه !
خیلی گیف بی ربطیه! ایشون منظورش قوانین در مقابل هرج و مرج(chaos) بود ، اصلا ربطی به این قضیه نداره.
 
به نظره من بر عکس متا خیلی هم خوبه وقتی بازی ساز هایی که فقط به فکره جیب خودشون هستند مثل ubi .... بازی های ناقص میدن دست مردم و با تبلیغات بزرگ فروششون رو تضمین میکنن تنها یک چیز باعث میشه گیمر ها و ما خریدار ها گولشون رو نخوریم اونم نمرات و نقد های منتشر شده از بازی ها هست. وقتی من دارم 60 دلار هزینه میکنم توقع بازی خوب دارم حالا فرض کنید متا نباشه ubi میاد مثل واچ داگز ابر هایپ کلی تبلیغات دروغین میکنه این وسط سره من مصرف کننده کلاه میره اگر نقد ها از بازی ها منتشر نشه. وقتی بازی سازی میاد گیمپلی ده سال پیش رو با گرافیک امروزی کناره محتوای کم که با dlc های پولی در صدد جبرانش هست تحویل ملت میده روی یک کنسول که 8 گیگ رم داره با اون بازی سازی که میاد کلی خلاقیت خرج میکنه کلی محتوا میذاره روی بازیش کلی ایده های جدید وارده صنعت گیم میکنه نباید فرقشون یکجا مشخص بشه ؟ یا بازی سازی میاد یک بازی دست ملت میده سرور هاش یکماه بعده از عرضه بازی هنوز مشکل دارن نباید مورده نقد قرار بگیره؟

تا همین الان با ورود به نسل هشت به شخصه (بین بازی هایی که شخصا انجام دادم) هیچ موردی رو ندیدم که در حق بازی کم لطفی شده باشه .به قوله محمد عزیز "بازی خوب = نمره خوب "
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or