چطور متاکریتیک به صنعت بازی صدمه می زند

  • Thread starter Thread starter FaRd!N
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

FaRd!N

Nothing as it Seems
کاربر سایت
files_hotTopics_meta%5Bb3c8f3c0a4a497d9d7afeb470e9a864c%5D.jpg


سایت‌های گرد‌ آورنده امتیازات منتقدین و در راس آن‌ها متاکریتیک؛ نه می‌شود کاملا با آن‌ها کنار آمد و نه می‌شود بدون آنها سر کرد. آیا از این قبیل سایت‌ها ابزاری در دست گیمرها هستند تا بتوانند با کمکش پی به کیفیت واقعی یک عنوان ببرند و یا چماقی است در دست ناشران و سود جویان این صنعت تا توسط آن، هر دو طرف این معامله، گیمر و سازنده را برای رسیدن به حداکثر سود، فریب داده و تحت فشار بگذارند؟ آیا می‌شود به سیستمی که از نحوه کارش اطلاعات شفافی در دست نیست اعتماد کرد؟ چرا باید یک تجربه شخصی را با چوب عدد و ارقام بسنجیم و تعامل پذیر‌ترین نوع هنر را تا سطح اعدادی چون 7، 6 یا حتی 9 تقلیل دهیم؟
مقاله پیش رویتان حاصل ترجمه انجام شده از مقاله جنجالی سایت تخصصی کوتاکو است و محوریت اصلی‌اش هم در مورد سایت متاکریتیک و بحث‌ها و حواشی پیرامون آن است. در مقاله مصاحبه‌هایی با کهنه‌کاران صنعت بازی‌سازی و منتقدین این حوزه قرار دارد اما از طرف دیگر نظرات اشخاصی چون موسس سایت متاکریتیک و تام چیک درباره سیستم گردآوری و امتیاز دهی‌شان آورده شده تا تمام مواد لازم برای نتیجه‌گیری منصفانه و با در اختیار داشتن تمامی واقعیت‌ها برای مخاطب فراهم باشد. علاوه بر این، مثال‌هایی ریز و درشت از تاثیرات سوئی که این اعداد و ارقام منتشر شده از سوی متاکریتیک بر بازی‌های بعضا معروف داشته‌اند را هم می‌توان در جای‌جای مقاله دید. تاثیراتی که گستره صدمات‌شان از تخته شدن در یک استدیو تا وارد شدن ضررهای میلیونی به بازی‌ساز را شامل می‌شود. در چند هفته اخیر نیز سایت‌های معروفی چون Eurogamer و Joystiq از سیستم نمره دهی صرف نظر کرده و اعتراضی به سیستم متاکریتیک داشته‌اند. پس اگر از طرفداران پر و پا قرص متاکریتیک هستید، پیشنهاد می‌شود مقاله را با دقت مطالعه کنید، تا اگر حتی پس از اتمام این مقاله باز هم بر نظر خود پافشاری کرده باشید، لااقل کورکورانه اینکار را انجام ندهید. اما اگر از منتقدان سایت‌های جمع آوری کننده امتیازات و اتفاقات پشت پرده مربوطه‌اش باشید، بازهم مطالعه مقاله برایتان چندان خالی از لطف نخواهد بود.


ترجمه این مقاله توسط آرش مرادی، فردین باقریان و هادی دربانی انجام شده است.


 
برای ناشر:
- خوردن حق سازنده و محروم کردن اونا از پاداشی که لیاقتش رو دارن
چه حقی !؟ چه کشکی !؟ چه خوردنی ؟!

بعد هم پاداش یه چیز تشویقیه ، کسی که حقوق کسی رو نخورده :دی
برای سازنده:
- پایمال شدن زحمات چندین ساله و شبانه روزیشون
کدوم پایمال شدن ؟! کی بازی ساخته حقش بوده متاش بشه 95 شده 65 !؟ :-/
بعد مگه نمیگی یه چیز بی ارزشه !؟ چطور یه چیز بی ارزش میتونه حق پایمال کنه ؟!
 
به نظر من فیدبک یوزرها و گیمرا مهم ترین چیزه. فایت کلاب هم فیلمیه که متای 66 داره و متای فوق العاده نداره ولی برای خیلی ها بهترین فیلم عمرشونه. نظر افراد عادی مهم تره.
 
ممنون از ترجمه بسیار شیوا و روان. بسیار لذت بردم
=============================

در مقاله واقعا به نکات خیلی مهمی اشاره کرده بود که به شخصه نظر من رو راجع به متا عوض کرد. اون سیستم مافیایی و فشار ناشرین ... همه جا هست. مثلا اسکار پارسال که به اون فیلم متوسط رسید. در مورد متای بازیها هم همین مورد هست.

اما موردی که خیلی مهم هست اینه که در مقاله فقط مشکلات مربوط به متاهای بالا و نمرات بالا اشاره شده. پس بازیها و فیلمهایی که نمره پایین گرفتن هم حتما از مشکلاتی رنج میبرن ولی با این حال این موضوع دلیل نمیشه که شما از اون اثر لذت نبرید. خیلی از بازیها و فیلمها بودن که متای کمی داشتن و ازشون لذت بردم و برعکس اون هم اتفاق افتاده

ولی به هر حال منتقدین و نمره ها و جوایز مراسم مختلف و ... خواهی نخواهی تبدیل به یک معیار انتخاب شده.

- - -ویرایش - - -

به نظر من فیدبک یوزرها و گیمرا مهم ترین چیزه. فایت کلاب هم فیلمیه که متای 66 داره و متای فوق العاده نداره ولی برای خیلی ها بهترین فیلم عمرشونه. نظر افراد عادی مهم تره.

اتفاقا اون بدتر هست. چون از روی احساسات و تعصب و بدون اصول علمی نقد نمره دهی میشهو کلا نظر شخصی هست. مثلا به تاپیک فیلم توی همین سایت که سر بزنید میبینید بعضی ها از روی غرض یا هر چیز دیگه چه نمره های درخشانی !!! به بهترین فیلمها میدن. یا توی تاپیک امتیازات بازیها توی همین سایت
 
چه حقی !؟ چه کشکی !؟ چه خوردنی ؟!

بعد هم پاداش یه چیز تشویقیه ، کسی که حقوق کسی رو نخورده :دی

کدوم پایمال شدن ؟! کی بازی ساخته حقش بوده متاش بشه 95 شده 65 !؟ :-/
بعد مگه نمیگی یه چیز بی ارزشه !؟ چطور یه چیز بی ارزش میتونه حق پایمال کنه ؟!

وقتی بخشی از قرار داد که حق سازنده است رو به اسم پاداش توی اون ذکر میکنند و ربطش میشدن به میانگین متا، میشه خوردن حق سازنده.

بی ارزش برای من گیمر، ناشر که مطمئنم کلی با این سیستم حال میکنه.
 
من الان که مقاله رو کامل خوندم فهمیدم احتمالا ea پولی داده که متای فیفا 15 از یه حدی کمتر نیاد اخه روزای اول دهنم وا مونده بود که چجوری تونسته متای 82 رو کسب کنه ولی الان به جواب سوالم رسیدم:d
 
متا یعنی اینکه AC: Unity رو بخری و بازی داغون باشه و متاش بشه 70 اینجاها، اونوقت سازنده بیاد عذرخواهی کنه و DLC مجانی یا بازی مجانی واسه خریدارن Season Pass بده.
متا یعنی Forza 5 و DriveClub و پیست هایی که مجانی به بازی اضافه میشدن.
متا یعنی Halo Collection و رسیدن از متای 90 به 85 و بعدش هم Halo 3: ODST مجانی.

اگه قرار باشه هر چیز منفی تو این صنعت رو به متا ربط بدیم، پس چیزهای مثبتش رو هم باید بهش ربط داد قاعدتا :دی و در نهایت به نظرم متا هیچ نفعی نداشته باشه حداقل میتونه جلوی بازی های ناقص و مشکل دار رو بگیره، یعنی امیدوارم بتونه بگیره.
 
آخرین ویرایش:
وقتی بخشی از قرار داد که حق سازنده است رو به اسم پاداش توی اون ذکر میکنند و ربطش میشدن به میانگین متا، میشه خوردن حق سازنده.
نخیر اشتباه میفرمایی :دی پاداش اسمش پاداشه ! جدای از اون حق سازنده هم هست . شما بازیکن تیم منی بت میگم اگه آخر سال 2016 توپ طلا بردی یا چه میدونم بالای 85 تا گل زدی بت یه میلیون دلار پاداش میدم ، خب حالا که توپ طلایی نبردی حالا که بالای 85 تا گل نزدی ، تقصیر کس خاصیه که اون 1 میلیون دلار پاداش بت تعلق نمیگیره!؟ :-/ نه !! حقوقت هم گرفتی رفتی :دی
حالا اگه نیو وگاس این همه باگ نداشت متاش جای 84 به فرض میشد 94 و پاداششون رو میگرفتن ، دیگه متاکریتیک حرمله نبود !؟ /:)
یه چیز این وسط تو پرانتز بگم که در مورد نیو وگاس میگفتن بتزدا با یه سری سایت ها (نه خود متا) زد و بند کرده که متا رو زیر 85 نگه دارن چقدر راست چقدر دروغه نمیدونم ولی خواستم تو پرانتز این نکته رو هم اضافه کنم
 
در ابتدا تشکر‌میکنم از تهیه کننده مقاله و ایجاد کننده ی تاپیک.

به نظر من خود متا و سیستمش و ایراداتش یک مساله هستش و نوع بهره برداری گیمر و یا ناشر از این سیستم و چگونگی این بهره وری یک مساله دیگه.اینی که مثلا چون من گیمر فقط با توجه به متا بازی میخرم پس باید سیستم متا حذف بشه از نوع استدلال هایی است که مسئولین وطنی در مورد فضای اینترنت و به خصوص شبکه های مجازی میکنن .

خب به نظر منم سیستم متا مثل هر سیستم دیگه ای یک سری ایراداتی داره ولی کلیتش یک ابزار مفیدی حداقل برای اکثریت جامعه که گیمر حرفه ای نیست هستش.

گیمر حرفه ای که حداقل روزانه چند ساعت بازی میکنه باید حساب خودش رو از بقیه جدا بکنه.گیمر حرفه ی باید با چشم باز بازی مورد نظرش رو وانتخاب بکنه.بله، گیمر حرفه ای نباید فقط به یک امتیاز کلی بسنده بکنه،باید نقدهای مختلف از سایت های معتبر بخونه،نظرات سایر کاربران رو بررسی بکنه و در نهایت مهمتر از همه خودش بازی رو تجربه بکنه .اما اینا چیزهایی هستش که‌یک گیمر حرفه ای باید انجام بده که فقط درصد کمی از کل‌جامعه مخاطبین این صنعت رو تشکیل میدهد.سیستم متا یک سیستم مفید برای خیل عظیم افرادی هستش که شاید فقط سالی یکی دوتا بازی انجام میدن و البته وقت این رو هم ندارن که نقد بخونن یا نظرات n. تا سایت رو بررسی بکنن و فقط میخان یک بازی خوب انجام بدن.
از طرف دیگه اینی هم که یک بازی با متای ۷۰ امکان داره با سلیقه من همخوانی داشته باشه و یا من رو بیشتر ارضا بکنه و یک بازی با متای ۹۰ نتونه انجام بده اصلا مشکل این سیستم نیست و کلا ربطی به سیستم نداره به نظر من و بیشتر مربوط به مقوله سلیقه هستش.

فعلا تا این حد.با موبایل مینویسم شاید اشکال زیاد داشته باشه.شرمنده
 
آخرین ویرایش:
نخیر اشتباه میفرمایی :دی پاداش اسمش پاداشه ! جدای از اون حق سازنده هم هست . شما بازیکن تیم منی بت میگم اگه آخر سال 2016 توپ طلا بردی یا چه میدونم بالای 85 تا گل زدی بت یه میلیون دلار پاداش میدم ، خب حالا که توپ طلایی نبردی حالا که بالای 85 تا گل نزدی ، تقصیر کس خاصیه که اون 1 میلیون دلار پاداش بت تعلق نمیگیره!؟ :-/ نه !! حقوقت هم گرفتی رفتی :دی
حالا اگه نیو وگاس این همه باگ نداشت متاش جای 84 به فرض میشد 94 و پاداششون رو میگرفتن ، دیگه متاکریتیک حرمله نبود !؟ /:)
یه چیز این وسط تو پرانتز بگم که در مورد نیو وگاس میگفتن بتزدا با یه سری سایت ها (نه خود متا) زد و بند کرده که متا رو زیر 85 نگه دارن چقدر راست چقدر دروغه نمیدونم ولی خواستم تو پرانتز این نکته رو هم اضافه کنم

وقتی موقع قرار داد با ناشر، سازنده میاد میگه فرضا ما به 1.5 میلیون دلار بودجه احتیاج داریم، بعد ناشر میاد میگه یه میلیون الان، نیم میلیون "پاداش" (بر اساس متا)، اون دیگه پاداش نیست، بودجه ای که سازنده از اول لازم داشته.

در ضمن اینکه بازی متاش فلان عدد بشه، پاداش گیرتون میاد و نمیدونم حق این بازی 95 یا هر عدد دیگه ای نبوده/هست، یه چیز کاملا چرت و بی معنیه. روی یه تجربه شخصی (که برای هر آدمی متفاوته) نمیشه با عدد ارزش گذاشت. فیلم که نمیبینیم که برای همه یکسان باشه :دی داریم بازی میکنیم و بازی هم بسته به توانایی خود بازیکن، وقتی که پاش میزاره، درجات سختیی که تست میکنه و... میتونه یه تجربه کاملا متفاوت رو ارائه بده و این چیزیه که دادن نمره به یه بازی و سنجیدنش بر اساس اون رو کاملا بی معنی میکنه. چون اگه حساب کنی خیلی وقتا در واقع شخص داره به توانایی خودش در لذت بردن از اون بازی نمره میده نه کیفیت اون عنوان (خصوصا وقتی بحث گیم پلی مطرح باشه).
 
وقتی موقع قرار داد با ناشر، سازنده میاد میگه فرضا ما به 1.5 میلیون دلار بودجه احتیاج داریم، بعد ناشر میاد میگه یه میلیون الان، نیم میلیون "پاداش" (بر اساس متا)، اون دیگه پاداش نیست، بودجه ای که سازنده از اول لازم داشته.

در ضمن اینکه بازی متاش فلان عدد بشه، پاداش گیرتون میاد و نمیدونم حق این بازی 95 یا هر عدد دیگه ای نبوده/هست، یه چیز کاملا چرت و بی معنیه. روی یه تجربه شخصی (که برای هر آدمی متفاوته) نمیشه با عدد ارزش گذاشت. فیلم که نمیبینیم که برای همه یکسان باشه :دی داریم بازی میکنیم و بازی هم بسته به توانایی خود بازیکن، وقتی که پاش میزاره، درجات سختیی که تست میکنه و... میتونه یه تجربه کاملا متفاوت رو ارائه بده و این چیزیه که دادن نمره به یه بازی و سنجیدنش بر اساس اون رو کاملا بی معنی میکنه. چون اگه حساب کنی خیلی از وقتا در واقع شخص داره به توانایی خودش در لذت بردن از اون بازی نمره میده نه کیفیت اون عنوان (خصوصا وقتی بحث گیم پلی مطرح باشه).
واسه این منبع داری؟ من دقیق نمی دونم قضیه New Vegas چیه ولی دستمزد یه چیزه، پاداش یه چیز دیگه. این چیزی که تو میگی اصلا اسمش پاداش نیست بلکه همون دستمزد هست با شرایط خاص، حالا اگه واسه این قضیه منبع داری بده ببینم چیه :دی بعدش این مسائل مالی همیشه تو این صنعت وجود داشته، جدایی نصف اعضای Infinity Wards و جدایی عینک قشنگه (!) از Team Ninja و جدایی مارتی ادانل از بانجی که همشون به شکایت و دادگاه کشیده شد و کلی مسائل دیگه. حالا یکی هم اومده پاداش رو گذاشته بر اساس متا، دلیل نمیشه بگیم متا داره این صنعت رو خراب میکنه چون اینم یه قضیه هست مثل بقیه قضیه هایی که نوشتم.
 
مهم ترین موضوع واسه انتخاب سلیقه اون فرده!

من اگه مثلا از سبک بازی RPG خوشم نیاد حتی اگه متا 99 هم بشه بازم برام فرقی نمیکنه و اون بازی رو تجربه نمیکنم!

ولی حالا من عاشق سبک ریسینگ هستم و اینجا از متا استفاده میکنم تا ببینم چقدر میتونم از روی احساس و هایپ عناوینو تجربه کنم!!!
مثلا یه بازی به اسم Crew با کلی سر و صدا و ادعا معرفی میشه و منم که تو کف بازی ریسینگ هستم فکر میکنم با چه بازی طرفم ولی متا بیرون میاد و 61
حالا با دیدن این متا حواسمو جمع میکنم و بیشتر بازی رو بررسی میکنم و سریع نمیرم بازی رو بخرم که آخرش پشیمون بشم!

من که با متا کاملا موافقم ولی مهم اینه که چه جوری ازش استفاده کنیم...:bash:
 
واسه این منبع داری؟ من دقیق نمی دونم قضیه New Vegas چیه ولی دستمزد یه چیزه، پاداش یه چیز دیگه. این چیزی که تو میگی اصلا اسمش پاداش نیست بلکه همون دستمزد هست با شرایط خاص، حالا اگه واسه این قضیه منبع داری بده ببینم چیه :دی بعدش این مسائل مالی همیشه تو این صنعت وجود داشته، جدایی نصف اعضای Infinity Wards و جدایی عینک قشنگه (!) از Team Ninja و جدایی مارتی ادانل از بانجی که همشون به شکایت و دادگاه کشیده شد و کلی مسائل دیگه. حالا یکی هم اومده پاداش رو گذاشته بر اساس متا، دلیل نمیشه بگیم متا داره این صنعت رو خراب میکنه چون اینم یه قضیه هست مثل بقیه قضیه هایی که نوشتم.

مطمئنم قبلا همچین مطلبی رو در مورد یکی از بازی ها خونده بودم ولی خب متاسفانه منبعی براش ندارم پس باور کردن یا نکردنش دیگه به خودت بستگی داره.

اون قضایا هم باز به مسائل داخلی خود استدیو مربوطه و فرق داره با پاداش دهی بر اساس متا(میانگین نمرات شخصی یه عده آدم) که بین ناشرها مد شده. برای پاداش دادن باید از فروش بازی استفاده کرد نه متا. ولی خب باز حتی اگه از این موضوع هم بگذریم، دوباره تا زمانی که این دید "متای بازی فلان شده، پس بی ارزشه و نباید طرفش رفت" بین گیمرها وجود داره، متاکریتیک یه عامل منفی توی صنعت حساب میشه.
 
مطمئنم قبلا همچین مطلبی رو در مورد یکی از بازی ها خونده بودم ولی خب متاسفانه منبعی براش ندارم پس باور کردن یا نکردنش دیگه به خودت بستگی داره.
تو همین مقاله هست. :arrowd:

در اینجا چند دلیل خیلی منطقی از کسی خواهیم داشت که در یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های منتشرکننده فعالیت داشته و درخواست داده نامش فاش نشود:
"بیایید به زبان ساده شروع کنیم. ناشر قصد پرداخت 1 میلیون دلار به سازنده، در قبال کاری که انجام می‌دهند را دارد؛ اما سازنده درخواست 1.2 میلیون دلار دارد. در اینجا اگر این بودجه قبلا توسط ناشر پیش‌بینی نشده، پیشنهادی از طرف ناشر به سازنده، به‌عنوان پاداش داده می‌شود. بدین‌صورت که، پرداخت درخواستی انجام خواهد پذیرفت به این شرط که محصول موردنظر، امتیاز متاکریتیک خاصی را رد کند. این بحث‌ها حتی در هنگام ساخت بازی نیز می‌تواند مطرح شود. باید در نظر داشت که احتمال دارد سازنده برای به انجام رساندن محصول، طبق درخواست موردنظر، نیاز به‌وقت و پول بیشتری دارد. در اینجا ناشر، بدین وسیله، ریسک پول پرداختی را بر گردن سازنده می‌اندازد که، اگر مطمئن هستید (خطاب به سازنده) محصول شما نمره متاکریتیک موردنظر رد خواهد کرد، پول درخواستی پرداخت خواهد شد!"
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or