چطور متاکریتیک به صنعت بازی صدمه می زند

  • Thread starter Thread starter FaRd!N
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

FaRd!N

Nothing as it Seems
کاربر سایت
files_hotTopics_meta%5Bb3c8f3c0a4a497d9d7afeb470e9a864c%5D.jpg


سایت‌های گرد‌ آورنده امتیازات منتقدین و در راس آن‌ها متاکریتیک؛ نه می‌شود کاملا با آن‌ها کنار آمد و نه می‌شود بدون آنها سر کرد. آیا از این قبیل سایت‌ها ابزاری در دست گیمرها هستند تا بتوانند با کمکش پی به کیفیت واقعی یک عنوان ببرند و یا چماقی است در دست ناشران و سود جویان این صنعت تا توسط آن، هر دو طرف این معامله، گیمر و سازنده را برای رسیدن به حداکثر سود، فریب داده و تحت فشار بگذارند؟ آیا می‌شود به سیستمی که از نحوه کارش اطلاعات شفافی در دست نیست اعتماد کرد؟ چرا باید یک تجربه شخصی را با چوب عدد و ارقام بسنجیم و تعامل پذیر‌ترین نوع هنر را تا سطح اعدادی چون 7، 6 یا حتی 9 تقلیل دهیم؟
مقاله پیش رویتان حاصل ترجمه انجام شده از مقاله جنجالی سایت تخصصی کوتاکو است و محوریت اصلی‌اش هم در مورد سایت متاکریتیک و بحث‌ها و حواشی پیرامون آن است. در مقاله مصاحبه‌هایی با کهنه‌کاران صنعت بازی‌سازی و منتقدین این حوزه قرار دارد اما از طرف دیگر نظرات اشخاصی چون موسس سایت متاکریتیک و تام چیک درباره سیستم گردآوری و امتیاز دهی‌شان آورده شده تا تمام مواد لازم برای نتیجه‌گیری منصفانه و با در اختیار داشتن تمامی واقعیت‌ها برای مخاطب فراهم باشد. علاوه بر این، مثال‌هایی ریز و درشت از تاثیرات سوئی که این اعداد و ارقام منتشر شده از سوی متاکریتیک بر بازی‌های بعضا معروف داشته‌اند را هم می‌توان در جای‌جای مقاله دید. تاثیراتی که گستره صدمات‌شان از تخته شدن در یک استدیو تا وارد شدن ضررهای میلیونی به بازی‌ساز را شامل می‌شود. در چند هفته اخیر نیز سایت‌های معروفی چون Eurogamer و Joystiq از سیستم نمره دهی صرف نظر کرده و اعتراضی به سیستم متاکریتیک داشته‌اند. پس اگر از طرفداران پر و پا قرص متاکریتیک هستید، پیشنهاد می‌شود مقاله را با دقت مطالعه کنید، تا اگر حتی پس از اتمام این مقاله باز هم بر نظر خود پافشاری کرده باشید، لااقل کورکورانه اینکار را انجام ندهید. اما اگر از منتقدان سایت‌های جمع آوری کننده امتیازات و اتفاقات پشت پرده مربوطه‌اش باشید، بازهم مطالعه مقاله برایتان چندان خالی از لطف نخواهد بود.


ترجمه این مقاله توسط آرش مرادی، فردین باقریان و هادی دربانی انجام شده است.


 
سیستم متاکریتیک مشکل چندانی نداره به نظرم (گرچه به نظرم حق AC:U و Sunset overdrive خیلی بیشتر از نمره هایی که گرفتن بود مخوصا سانست ) :d

فقط این تام چیک *** رو باید از متاکریتیک حذف کنن :| به هیلو فک کنم داد 4 به فورزا همن یه چیزی بین 2 و 4 داد یادم نمیاد دقیقا :|

البته به نظرم Destiny هم خیلی حقش خورده شد :|

همچنین FH2 هم حقش 90 به بالا بود !
 
بنظرم متاکریتیک منبع خوبیه واسه ارزش گذاری روی بازی ها اما بعضی سایتای معلوم الحال که توش سهم دارن میان یک دفعه به بازیی که همه سایتا بالا 9 دادن بهش 4 میدن و متاشو میکشونن پایین کارو خراب میکنه و ارزش نمره رو میاره پایین! این قطعا نظر شخصی نیست که بخوای خودتو از بقیه متفاوت جلوه بدی.
از این سایتا هم خیلی هست!

ولی در کل دنیای گیم بدون یک سایت که روی بازی ها ارزش گذاری کنه بنظرم جالب نیست!
 
بازی خوب = امتیاز خوب
به نظرم متا مشکلی نداره، مشکل اونجایی هست که مثلا متای 80 رو بگیم متوسط، در حالیکه یه بازی با متای 80 واسه علاقه مندان به اون سبک قطعا ارزش بازی کردن داره. و البته همین امتیازها و نقدها هستن که باعث میشه خیلی از بازی های ناقص تو پاچه ملت نرن، در کل متا خیلی هم خوبه :دی
کاملا اشتباهه بازی های مثل دستینی و درایوکلاب و فورزا 5 اولش ناقص بودند ولی کم کم همشون تکمیل شدن ولی نقدهاشون اصلا سطح بازی ها رو نشون نمیده در این نسل از اینطور بازی ها بیشتر هم خواهد اومد مخصوصا بازی های آنلاین محور ولی راجب این بحثی که میگین امتیاز باید باشن تا تو پاچه ملت نره همین دلیل هست که یوروگیمر امتیاز رو حذف کرد ! چون کسی با نقد کاری نداره همه نمره رو میبینن و تمام ! نمونش هم نقد یوروگیمر lbp3 بود الانم میشه با نقد تشخیص داد که تو پاچه نره فقط باید زحمت کشید نقد رو خوند + اون نتیجه گیری آخره نقد که جای نمره رو گرفته . مشکل امتیاز هست نه نقد اشتباه برداشت نکنید نقد خیلی هم خوبه ولی این عددها هستن که خراب میکنند کارو
 
کاملا اشتباهه بازی های مثل دستینی و درایوکلاب و فورزا 5 اولش ناقص بودند ولی کم کم همشون تکمیل شدن ولی نقدهاشون اصلا سطح بازی ها رو نشون نمیده
یعنی یکی میخواد درایو کلاب رو نقد کنه باید 3 ماه صبر کنه تا بازی تکمیل بشه !؟ :-/ و اگه بازی مثل خیلی بازی ها هیچوقت تکمیل نشد چی !؟ :-/

چشمشون کور (منظور شرکت خاصی نیست) از همون اول بازی رو کامل بدن بیرون :دی
 
تا حد خیلی زیادی با مقاله موافقم :دی این سیستم ارزش گذاری عجیب و غریب و تغییرات نمرات و هزار تا عیب و ایراد دیگه یه طرف ، محدود کردن بازیها با نمره هم یه طرف دیگه ی قضیه ـس :دی
اینکه اثر بد همیشه هست که توش شکی نیست ، نه تنها توی بازیها بلکه توی تمام آثار ... ولی نکته ای که وجود داره بازیها برعکس هر اثر دیگه ای یه چیز شسته رفته و یه پکیج بسته بندی شده نیست که براتون کادو پیچ کنن و شما فقط تماشاش کنید ، هر کسی بسته به نحوه ی بازی کردنش ، بسته به سلیقه ـش ، بسته به توانایی کارکشیدنش از امکانات بازی و هزاران عامل دیگه می تونه تجربه ی متفاوتی از یه بازی داشته باشه ! این چیزیه که با اعداد و ارقام قابل سنجش نیست.
کسی که به عنوان مثال سلیقه ـش با یه جو ، اتمسفر یا سبک خاصی راحت تر ارتباط برقرار میکنه چه طور می تونه مثلاً به خاطر متای 70 بازی ای که توی اون موارد ذکر شده ی مورد علاقه ـش تجربه ـش نکنه چون یه سری گفتن تجربه کردنش توصیه نمیشه (به قول این از خود راضیا صرفه جویی در وقت و هزینه ! لول) و بره به جاش یه اثری رو تجربه کنه که مثلاً متای 90 داره ولی هفت پشت باهاش بیگانه ـس یا از سبک و حال و هواش متنفره ؟ حالا شرایط بر عکس همینم هست ! یعنی ممکنه از دید یکی مثل همین فردی که از اون متا 70 ـیه خوشش میاد بخوای نقد بنویسی ممکنه نتیجه چیز دیگه ای باشه !
یا مثلاً چه طور میشه توی یه نسل (حالا کار رو گسترده تر نمی کنیم و توی چند نسل هم نمی بریم) یه بازی اولای کار میاد و یه انقلابی هم به پا میکنه و ... و آخرشم متای بالایی میگیره ولی چند سال بعدش شماره های بعدی همون عنوان میان و خیلی بهتر و پر و پیمون تر ظاهر میشن و قطعاً لذت بازی کردنشون بیشتر از اون شماره اولیه ـس (هزاران مثال مستند هم براش وجود داره) ولی متای پایین تری میگیرن ؟! این یعنی بازی های بدتری هستن ؟! یا اینکه توی دنیای گیمینگ باید هر روز منتظر انقلاب و تحول و کودتا و قیام و جنبش آزادی خواهی و ... باشیم ؟
اینجور بحث ها بیشتر به درد نوشتن تاریخچه ی سبک ها و عناوین و صرفاً ادای احترام به خالق یا گسترش دهندش می خوره. چون وقتی یه چیزی جا افتاد دیگه مهم نیست کی شروعش کرده بلکه مسئله ی مهم اینه که کی استفاده ی بهتری ازش می کنه ...
حالا از یه طرف باند و باند بازیها رو هم به این قضایا اضافه کنیم خیلی راحت میشه متوجه شد قضاوت بر اساس تجربه و سلیقه ی خودمون از خیلی این نمره دادن ها منطقی تر و معتبر تره.

در مورد آینده ی این قضایا هم به نظرم بهتره مثل Eurogamer باشه. اگه کسی واقعاً هدفش نقد بیطرفانه و صرفاً آگاه کردن مخاطب هست ، بیاد نقدش رو بکنه نکات مثبت و منفی رو هم بگه آخرش هم به عنوان جمع بندی یه توصیه ای بکنه. اگه واقعاً هدف روشن کردن خریدار باشه ، مخاطب با خوندن این نکات خودش می فهمه فلان نکته ی منفی واقعاً براش حیاتیه ، یا بود و نبودش توی بازی براش فرقی نداره و بعد تصمیم به خرید یا عدم خرید بگیره. نه بیاد طبق نمره ی منتقد بگه چیزایی که برای اون مهم بوده باید برای منم مهم باشه و بالعکس.
 
عناوین زیادی مثل Destiny هستند که سلام میرسونن. بازی MMO ـی که بعد از 2-3 روز بازی کردن نقد براشون نوشته میشه و نمره داده میشه.
من خودم بازی نکردم و نمی تونم در مورد بازی نظر بدم، ولی بازی 9 سپتامبر عرضه شده و اینم یه سری از نقدهایی که حداقل 2 هفته بعد از عرضه بازی اومدن (همشون واسه 23 سپتامبر به بعد هستن)، حداقل 2 هفته بازی فکر کنم کافی باشه دیگه؟ :-/
Games Master UK 77
CD-Action 75
RPGamer 70
The Digital Fix 70
RPG Fan 70
Gamers' Temple 70
MMORPG.com 70
TheSixthAxis 70
Pure Xbox 60
Hyper Magazine 70
X-ONE Magazine UK 60

این بازی حد امتیازاتش همین بوده، حالا میخواد 2 روز بعدش نقد بشه یا 2 ماه.
کاملا اشتباهه بازی های مثل دستینی و درایوکلاب و فورزا 5 اولش ناقص بودند ولی کم کم همشون تکمیل شدن ولی نقدهاشون اصلا سطح بازی ها رو نشون نمیده در این نسل از اینطور بازی ها بیشتر هم خواهد اومد مخصوصا بازی های آنلاین محور ولی راجب این بحثی که میگین امتیاز باید باشن تا تو پاچه ملت نره همین دلیل هست که یوروگیمر امتیاز رو حذف کرد ! چون کسی با نقد کاری نداره همه نمره رو میبینن و تمام ! نمونش هم نقد یوروگیمر lbp3 بود الانم میشه با نقد تشخیص داد که تو پاچه نره فقط باید زحمت کشید نقد رو خوند + اون نتیجه گیری آخره نقد که جای نمره رو گرفته . مشکل امتیاز هست نه نقد اشتباه برداشت نکنید نقد خیلی هم خوبه ولی این عددها هستن که خراب میکنند کارو
اتفاقا درستش همینه، طرف وقتی داره 60 دلار میگیره باید بازی کامل بده دست ملت. چرا Forza Horizon 2 متاش شد 86؟ واسه اینکه یه بازی کامل بود. اینکه کسی نقد رو نمی خونه تقصیر سیستم نیست، تقصیر اونی هست که مستقیم میره سراغ نمره. الان هم فرقی نکرده، همون فرد باز نقد رو نمیخونه و مستقیم توصیه EG رو نگاه میکنه.
 
آخی چه روز خوبی :دی اون از یوروگیمر اینم از این :دی
اینایی که طرف داری میکنن از متاکریتیک فکر کنم کلی بازی خوب رو از دست داده باشن تا الان . کلی بازیی که شاید اگه بازی میکردن خوششون میومد . کلی بازی با متای مثلا 70 که شاید اگه بازی میکردن نظرشون به اون 3 -4 تا منتقدی که به بازی 8 و 9 دادن نزدیک تر بود (تا به اونایی که به بازی زیر 7 دادن )
 
اگه اینطوزی باشه ما ورشکست میشیم بخوایم هر بازی بخریم ارزش گزاری کنیم ؟! اصلا منطقی نیست واقعا مشکلتون چیه با متا ؟ یکسری بازی واقعا جالب نبودن بایدم اونجوری نابود بشن . وقتی مثال یوبی سافت میاد ی بازی با زیادترین مشکلات تکنیکی میده و انواع اقسام باگ و ارزش نمیده به مخاطب حقش که بازخوردش همین باشه
لول مگه هر بازی اومد شما باید بخری و بازی کنی؟ نه خیر.
بعد چقدر هم شما به محتوای نقدها اهمیت میدیدن واقعا;;) کشوری که سرانه مطالعه-ش 3 دقیقه هم نمیشه، معلومه نباید این انتظار بی جا رو از مردمش داشت. شما میرید توی یه سایت و اون عدد رو میخونی و صفحه رو میبندی، غیر از اینه؟:-/ متا برای خیلی ها مهمه و دلیلش هم کاملا مشخصه و نیازی به توضیح نداره.
بعد نکته جالب تر قضیه اینجاست میشینین دور هم و دونه دونه ه کدوم که نمره دلخواهتون رو نداده یا باهاش حال نکردین، اسقاطش میکنین، مگه اینطور نیست/نبوده؟:-/ خلاصه بگم، اگه متا رو قبول دارین، پس یحتمل امثال تام پیک و نمیدونم گیم اسپات و اینا هم رو هم باس قبول داشته باشین دیگه؟:-/
دقیقا من بازیکن قبل از اینکه مثلا AC:U عرضه بشه و بازیش کنم چطوری میتونم براش ارزش گذاری کنم و ببینم 60$ (به عبارت بهتر 200 خورده ای تومن پول برا منی که اینجام ) ارزش داره یا نه !؟ :-/ دیگه همه ی نمایش هاش رو هم که دیده باشم که نمیدونم اون تو چه خبره ! شرکت هم که نمیاد از مجموعه ی زیبا و با ارزش باگ هاش به من تریلر نشون بده :دی

حالا AC:U نه X ، Y و ......
خب کارهای زیادی میتونین بکنین. یکی اینکه سابقه بازی ساز رو در نظر بگیری، نمیتونی؟:-/:biggrin1: (مثلا من الان بخوام اسکایریم بخرم، واینمیسم منتقد بهم بگه بازی باگ داره چون خودم این موضوع رو کاملا از قبل میدونم) پیش نمایش بخونی. ویدئو های Hands On رو ببینی. ویدئو های گیم پلی رو ببینی و ... . اینجوری یه نمای کلی از وضعیت بازی دستت میاد. با اینکه نقد بازتاب نظرات شخصی یه نفر هست، اما حداقلش میتونی یه نگاه به یوزر اسکور ها یا نقدهای بازیکن هایی که واقعا بازی رو درست و حسابی انجام دادن، بندازین و یه نمای کلی دستت بیاد (هر چند همونطور که قبلا هم گفتم، اونم همچین پاک و منزه! نیست:biggrin1:)
ممکنه یه بازی نمره های داغون زیادی داشته باشه و شما طرفش نرین و بعد از یه مدت میرین سراغش و میبینین نه تنها از نظر شما اون بازی هیچ مشکلی نبوده، بلکه یکی از خاطره انگیزن ترین بازی هایی هم بوده که تا حالا بازی کردین (اتفاقی که برای خودم چندین بار افتاده). حالا اینجا استناد میکنین به حرف یه نفر دیگه.
 
آخی چه روز خوبی :دی اون از یوروگیمر اینم از این :دی
اینایی که طرف داری میکنن از متاکریتیک فکر کنم کلی بازی خوب رو از دست داده باشن تا الان . کلی بازیی که شاید اگه بازی میکردن خوششون میومد . کلی بازی با متای مثلا 70 که شاید اگه بازی میکردن نظرشون به اون 3 -4 تا منتقدی که به بازی 8 و 9 دادن نزدیک تر بود (تا به اونایی که به بازی زیر 7 دادن )
من Ryse با متای 60 رو بازی کردم، خوشم هم اومد از بازی :دی اصلا بحث یه چیز دیگه هست، وگرنه مسلما فقط نگاه کردن به امتیازات و اینا که خب کار جالبی نیست.
 
من خودم بازی نکردم و نمی تونم در مورد بازی نظر بدم، ولی بازی 9 سپتامبر عرضه شده و اینم یه سری از نقدهایی که حداقل 2 هفته بعد از عرضه بازی اومدن (همشون واسه 23 سپتامبر به بعد هستن)، حداقل 2 هفته بازی فکر کنم کافی باشه دیگه؟ :-/
Games Master UK 77
CD-Action 75
RPGamer 70
The Digital Fix 70
RPG Fan 70
Gamers' Temple 70
MMORPG.com 70
TheSixthAxis 70
Pure Xbox 60
Hyper Magazine 70
X-ONE Magazine UK 60

این بازی حد امتیازاتش همین بوده، حالا میخواد 2 روز بعدش نقد بشه یا 2 ماه.
همین که میگی {من خودم بازی نکردم و نمی تونم در مورد بازی نظر بدم} ولی در آخر خیلی راحت براش حد امتیاز تعیین میکنی و نظر هم میدی خودش عمق فاجعه رو میرسونه !! سازنده خیلی اشتباه کرد چون اولا تا 2 هفته بازی مثل درایوکلاب که خیلی به آنلاین وابسته هست سرورهاش تعطیل بود , پچ آب و هواش 2 ماه بعد اومد که همین یوروگیمر براش تاپیک اختصاصی زد , تا همین 1 ماه و نیم پیش که آخرین پچش اومد حدود 3 و نیم گیگ و هنوزم ساپورت میشه مثل پیست های ژاپن و ... براش dlc میاد . درسته ایراد از خودشون بوده و چوبشم باید میخوردن ولی حده امتیازاش اونی نیست که شما بازی نکرده تعیین میکنی !! برا همین من F5 هم مثال زدم
من Ryse با متای 60 رو بازی کردم، خوشم هم اومد از بازی :دی اصلا بحث یه چیز دیگه هست، وگرنه مسلما فقط نگاه کردن به امتیازات و اینا که خب کار جالبی نیست.
همین رایز رو که متاش 60 شد و خدارو شکر خوشت هم اومد پس حده امتیازاش همون 60 بوده ؟ یا در این مورد استثنا وجود داره ؟
 
جز متا، خیلی از پلیر ها معیار ارزش گذاری دیگه ای نمی بینن جلو روشون. خیلی ها هم نمی تونن برن 60$ پول یه بازی رو بدن و ببینن خوششون می یاد یا نه! به حرف خیلی از پلیر های دیگه هم نمی شه اعتماد کرد، اگه می شد وضع نمره ی کاربر ها تو همین Metacritic این طوری نبود.
نقدی که منتقد از بازی منتشر می کنه خوبه، بازی رو بررسی می کنه و ضعف ها و خوبی هاش رو بیان می کنه. منقد هم هر کسی نیست، کسی که سررشته داره تو این کار.

اما نکته ای که هست چیه؟ اصلا چرا ما معیار هایی داریم مثل این Metacritic که به عقیده خیلی ها خراب می کنه این صنعت رو؟ مشکل دقیقا این جملست به نظر من: too long; Didn't read
پلیر حال و حوصله نداره بشینه 4 تا نقد و بررسی بخونه از سایت های مختلف، ببینه از نظرشون نقطه ضعف و کاستی یه بازی چیه، نمره رو می بینه و خلاص. در حالی که شما وقتی می خوای برای 60$ پول یه بازی رو بدی، دقیقا باید بدونی با چی سر و کار داری. چقدر وقت می بره خوندن یه بررسی؟
پلیر اگه بره و بررسی ها رو بخونه و ببینه چرا از این بازی داره نمره کم می شه، اون وقت می تونه قضاوت کنه که بازی رو می خواد بخره یا نه. برای مثال وقتی می بینه بزرگترین مشکل یه بازی داستانشه و برای اون پلیر داستان هم اهمیتی نداره و صرفا دنبال چند ساعت فان ـه، چرا باید اون بازی رو بیخیال بشه؟ در حالی که متقدر فقط به خاطر داستان داره 2 نمره کم می کنه از بازی.
پلیر اگه بره بررسی ها رو بخونه، بعد از یه مدت می تونه منتقد هایی که سلیقشون به سلیقه خودش نزدیک تره رو پیدا کنه و راحت تر تصمیم بگیره تو خرید بازی

ولی مشکل چیه؟ دیگه این که خود بررسی چی می گه برای خیلی از پلیر ها مهم نیست، مهم اون نمره، اون خوب/بد/زشت/ و اون تعداد ستاره ایه که آخر بررسی منتقد به بازی می ده.
برای همینه که همچین معیار های ارزش گذاری ای وجود داره

------------------------

به هر حال، این سایت های مثل metacritic وجود دارن و شدن معیار اصلی تو انتخاب یه بازی، ولی این که ناشر ها چه استفاده از از متا می کنن, یه بحث دیگست.
همین obsidian که مثالش رو زدین، قرار بوده اگه متای بازیشون بالا 85 شد، از ناشر Bonus بگیرن. متا پایین این عدد شده و بونوس ـی هم نگرفتن. چرا متا پایین شده؟ چون بازی باگ داشته، در واردی غیر قابل بازی بوده. خوب الان خیلی ها خورده می گیرن به متا، ولی وقتی سازنده می یاد بازی با این همه باگ عرضه می کنه، Bonus هم انتظار داره؟
AC Unity امسال پر از باگ و .. عرضه شد، روی PC هم که تقریبا غیر قابل بازی بود، خب منتقد ها حق دارن تو بررسی هاشون بتوپن به بازی (و البته نمرات بازی رو بیارن پایین)
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or