پس چه جوریه که مایکرو مشخصاتشو عوض کرده؟
شوما برداشتت چیه؟!چرا مایکروسافت کارت گرافیک GTX780 رو برای نمایش توانایی های گرافیکی Xbox one انتخاب کرده؟
شوما برداشتت چیه؟!
کار به موثبت منفیش ندارمیه دلیلی داره که من از درکش عاجزم ، خواستم بینم شوما میدانی یا نه؟!
برداشت من مثبته
ذهن من رو ؟!؟! :-o ذهن من رو برا چی بخونی ؟! دلیل حرکت ماکروسافت به ذهن من چه ربطی داره!؟نه متاسفانه بنده هنوز به اون درجه نرسیدم که بتونم ذهن شمارو بخونم
بازيهايي مثه ryse و فورتزا روي خود كنسول اجرا شدن ولي بازيهايي مثه dr3 رو اين كامپيوتر اجرا شدنکار به موثبت منفیش ندارم یه دلیلی داره که من از درکش عاجزم ، خواستم بینم شوما میدانی یا نه؟!
تو این 8 صفحه اخیر فقط همین یک صفحه بحث تخصصی شد و خوشم امد . ادامه بدید دوستان . این اعداد و ارقام رو با تایتان هم مقایسه کنید . من می خوامیه تایتان بخرم . برای نسل بعد کافیه یا نه ؟
قبل از هر چیز بگم حرفات درسته و احتیاط شرط عقله.
ولی واقعا اوضاع سال 2005 زمان لانچ کنسولها برای pc مثل الان نبود.سال 2005 سخت افزار کنسولها هیولا حساب میشدن.سخت افزار ps3 که اصلا چیز عجیب و غریبی بود از رم xdr گرفته تا cell با اون امار عجیب غریب پردازش شناورش که از کارت گرافیکهای اون زمان هم بالاتر بود.
ولی الان اوضاع طوری شده که تو این چند سال اخیر سونی و ماکروسافت به معماری pc ایمان اوردن .دلیلش هم معلومه مثلا سال 2008 خوب یادمه اولین بار که dead space رو روی pc بازی کردم cpu کامپیوترم یه اتلان 2 هسته ایی 2.6 گیگاهرتز بیشتر نبود با یه رم پوکیده ddr2 با 533 سرعتش بود ولی بازی رو مثل پر کاه load میکرد .خیلی سریع اطلاعات رو بارگذاری میکرد برای این بازی تنها هم نبود مثلا grid هم فریم بالاتر میداد هم زودتر load میکرد .خودتم میدونی معماری k8 مال اواخر 2003 رونمایی شد 2004 هم فکر کنم اومد تو بازار یادمه رو cpu م نوشته بود 2005 و این دقیقا زمان ساخت 2 کنسول بود .
تازه کارت گرافیکمم 8600gt بود که حتی در قیاس با 7800 gtx هم که بنچمارکها رو نگاه میکردم 7800 جلوتر بود.
ولی واقعا تو چند سال اخیر x86 سنگ تموم گذاشت .سونی و ماکرو هم به این قضیه پی بردن و به جای اینکه با ibm باشن رفتن سراغ amd.
ولی در کل در معماری x86 پیروز اول و اخر میدان pc خواهد بود از نظر قدرت .اینکه الان بعضی بازیها از رو کنسول پورت میشن و شما بازم افت فریم یا مشکلاتی دارید بخاطر اینه که کدهای اصلی برای کنسولهای این نسل نوشته شده که معماری شرکت ibm که همون powerpc هست رو دارن واین معماری تقریبا زمین تا اسمون با x86 تفاوت داره.اشکال از قدرت pcنیست. اشکال از اونیه که بد پورت میکنه .
اگر کدها بر اساس x86 نوشته بشن cpu های x86 تبدیل به هیولا میشن و اونوقت شما قدرتشون رو میبینید .شما حساب کن با 2 تا هسته x86 معماری سال 2003 با سرعت 2.6 ما داشتیم یکی از سنگین ترین ریسینگها با اون فیزیک رو بین 45 تا 60 فریم بازی میکردیم .حالا فکر کنید با 8 تا هسته x86 با معماری خیلی جدیدتر میشه چه کارهایی کرد.حالا دوباره حساب کن با یه cpu مثل سری 8 هسته ایی fx شرکت amd که کم کمش 3.2 گیگاهرتز سرعت داره یعنی 2 برابر سرعت مال کنسولها دیگه قشنگ کدها رو پودر میکنه .i7 هاسول اینتل که دیگه هیچی مثل نسیم ملایم میمونه براش!
هيچوقت (( هيچوقت )) توي نود اي كه كنسول ها عرضه شدن و در حال حاضر 28nm node اي هست GPU نخريد بگذاريد نود هاي بعدي High end اشو بخريد و لذتشو ببريد.
نود بعدي انويديا maxwell architecture هست كه نسبت DP/flop اش به kepler archtecture فعلي 2x ميشه و اگه بخواد از USMX هايي با باك هاي بالاي 250 core و front end پيچيده استفاده كنه عملكردش در بازي ها هم همون 2x به نسبت Die size برابر ميشه كه از تايتان فعلي بسيار جلوتر هست.
تايتان به نسبت GPU كنسول PS4 كارايي نرمالايز 3x ( بدون اوركلاك ) ميده و 6x براي PC كه ماكسول ايجاد ميكنه شعاع امنيت خوبي هست (با اوركلاك به شعاع خوب 7x هم ميرسيد )
همين الان در دموي UE4 elemental Demo كيفيت و حجم ذرات و سرعت اجرايي كه روي نمايش pc اي با GTX680 بود اصلا قابل قياس با نمايش PS4 نبود البته در اينده از قدرت كنسول ها بهينه تر استفاده ميشه اما اين نسل مثل نسل پيش نيست امكانات روي كنسول ها با اختلاف ٢ سال روي PC نمياد همين الان تكنولوژي هايي كه در GPU PC ها وجود داره از كنسول ها جلوتر هم هست .
Windows Display Driver Model is the graphic driver architecture for video card drivers running Microsoft Windows versions beginning with Windows Vista.
کرنل اصلی API که درایورهای کارت گرافیکها بر اساس این WDDM نوشته میشن !WDDM is simply the kernel API that the drivers are built against
large textures can be stored. This technique was demonstrated with a model of Mars which displayed a 3 GB texture using just 16 MB of GPU memory
برای استفاده از DX11.2 باید و حتما سیستم عامل از WDDM1.3 پشتیبانی کنه وگرنه به هیچ عنوان نمیشه از این ویژگیها و DX11.2 استفاده کرد.
- HLSL shader linking
- Inbox HLSL compiler
- GPU overlay support
- DirectX tiled resources
- Direct3D low-latency presentation API
- DXGI Trim API and map default buffer
- Frame buffer scaling
- Multithreading with SurfaceImageSource
- Interactive Microsoft DirectX composition of XAML visual elements
- Direct2D batching with SurfaceImageSource
رامین! معماری TITAN رو حتما نگاه کردی.تراشه ای با 7.1 میلیارد ترانزیستور.هيچوقت (( هيچوقت )) توي نود اي كه كنسول ها عرضه شدن و در حال حاضر 28nm node اي هست GPU نخريد بگذاريد نود هاي بعدي High end اشو بخريد و لذتشو ببريد.
نود بعدي انويديا maxwell architecture هست كه نسبت DP/flop اش به kepler archtecture فعلي 2x ميشه و اگه بخواد از USMX هايي با باك هاي بالاي 250 core و front end پيچيده استفاده كنه عملكردش در بازي ها هم همون 2x به نسبت Die size برابر ميشه كه از تايتان فعلي بسيار جلوتر هست.
تايتان به نسبت GPU كنسول PS4 كارايي نرمالايز 3x ( بدون اوركلاك ) ميده و 6x براي PC كه ماكسول ايجاد ميكنه شعاع امنيت خوبي هست (با اوركلاك به شعاع خوب 7x هم ميرسيد )
همين الان در دموي UE4 elemental Demo كيفيت و حجم ذرات و سرعت اجرايي كه روي نمايش pc اي با GTX680 بود اصلا قابل قياس با نمايش PS4 نبود البته در اينده از قدرت كنسول ها بهينه تر استفاده ميشه اما اين نسل مثل نسل پيش نيست امكانات روي كنسول ها با اختلاف ٢ سال روي PC نمياد همين الان تكنولوژي هايي كه در GPU PC ها وجود داره از كنسول ها جلوتر هم هست .
بابت همون بود اين جمله رو عرض كردم ديگه محمد عزيز
اما اين نسل مثل نسل پيش نيست امكانات روي كنسول ها با اختلاف ٢ سال روي PC نمياد همين الان تكنولوژي هايي كه در GPU PC ها وجود داره از كنسول ها جلوتر هم هست .
كاملتر اينو اينجا عرض كرده بودم در پاسخ به يكي از دوستان عزيز : دي
در زمان عرضه xbox 360 با xenos GPU حتي با فاصله زياد هم هيچ تكنولوژي قابل رقابت روي PC با Xenos از طرف ATI-AMD وجود نداشت تا سال ماه may 2007 (حدودا ٢ سال بعد از عرضه xbox360 ) كه اولين نسل از VLIW unified shader ها عرضه شدن .
تكنولوژي unified shader اي كه روي xbox360 بود تا سال 2006 كه انويديا متد TLP unified shader اش رو با G80 قلب 8800GTX عرضه كرد وجود نداشت و از طرف AMD-ATI ادغام شده اون زمان هم تا سال 2007 هيچ معادلي براش وجود نداشت.
قدرت كنسول ها بر اساس ميزان RAM اشون نميشه برسي كرد در نظر گرفت همين الان GTX780 با در رقابت با GTX TITAN اگر فركانس 780 رو عدد Gflops توليدي تايتان نرمالايز بشه (يعني هردو يك مقدار فلاپس توان محاسباتي توليد كنن) تفاوتشون در رزولوشن هاي حتي اغلب 1600p هم بسيار ناچيزه با اينكه GTX780 نصف TITAN رم گرافيكي داره 6GB عليه 3GB.
البته منكر اين نميشم كه ميزان رم براي دولوپر ها مهمه اما براي نشون دادن تفاوت ها براي مردم عادي موثر هست اصل كار قدرت موثر محاسباتي تراشه هاست.
-------------
متاسفانه اين اين نسل برخلاف نسل قبل تكنولوژي موجود در تراشه هاي كنسول ها نه تنها در حد همين نسل هست بلكه تراسه هاي براي PC وجود دارن كه هم از لحاظ قدرت خام محاسباتي هم تكنولوژي هاي موجود در اونها بسيار برتر هستن. مثلا تكنولوژي هاي خاص موجود درتراشه GK110 كه در ابر كامپيوتر oak ridge TITAN SC به كار رفته مثل HYPER-Q وDynamic parralisim و .. كه بازدهي برنامه هاي cuda accelrate رو روي اون SC بسيار بالابرده در كنسول ها هم استفاده ميشد كلي جلوتر از حال حاظر بودن.
متاسفانه اين نسل انويديا با performance per watte بالاتر نسبت به رقيب AMD انتخاب بسيار عالي ميتونست باسه كه كنار گذاشته شد به خاطر نداشتن دانش فني ساخت x-86 cpu ا- (در حال حاظر GTX780 با مصرف كمتر از HD7970 ghz ed بين 25% تا 40% كارايي بيشتري داره و اين نشون ميده چقدر effeciency كپلر بالاست و ميتونستن در كنسول ها از اين GPU ها استفاده كنن.)
رامین! معماری TITAN رو حتما نگاه کردی.تراشه ای با 7.1 میلیارد ترانزیستور.
این هم تصاویر معماری 780 و TITAN. هر دو GK110.
در معماری TITAN، همانطور که دیده میشه پنج تا GPC بکار رفته. و 14 تا SMX. در 780 هم 4 تا GPC داریم و 12 تا SMX.
خب تراشه TITAN با 7.1 میلیارد ترانزیستور توانایی داشتن 6 تا GPC و 18 تا SMX رو مگه نداره؟پسر فکر کن TITAN اگه 18 تا SMX داشت چه غولی می شد، یک کارت Single-GPU که به راحتی 690 رو کنار میزد.نظرت درباره دما و مصرف تو اون شرایط فرضی ما چیه؟ یعنی اشتباهات Fermi دوباره تکرار می شد؟
اون وفت انویدیا داره TITAN رو 1000 دلار ناقابل می فروشه.
انویدیا کم فروشی نکرده؟! :d
یادمه وقتی 360 اومده بود تا DIRECTX 9C رو ساپورت میکرد اما مایکروسافت با ترفندهایی چند تا از خاصیتهای DIRECTX 10 رو بر روی 360 آورد ساپورت کامل از DIRECTX11.2 توسط XBONEنوید یه تکنولوژی نو و کاملا کاستومایز شده ی خود مایکروسافت رو میده در آینده اطلاعات بیشتری خواهیم شنیدقبل از هر چیز بگم حرفات درسته و احتیاط شرط عقله.
ولی واقعا اوضاع سال 2005 زمان لانچ کنسولها برای pc مثل الان نبود.سال 2005 سخت افزار کنسولها هیولا حساب میشدن.سخت افزار ps3 که اصلا چیز عجیب و غریبی بود از رم xdr گرفته تا cell با اون امار عجیب غریب پردازش شناورش که از کارت گرافیکهای اون زمان هم بالاتر بود.
ولی الان اوضاع طوری شده که تو این چند سال اخیر سونی و ماکروسافت به معماری pc ایمان اوردن .دلیلش هم معلومه مثلا سال 2008 خوب یادمه اولین بار که dead space رو روی pc بازی کردم cpu کامپیوترم یه اتلان 2 هسته ایی 2.6 گیگاهرتز بیشتر نبود با یه رم پوکیده ddr2 با 533 سرعتش بود ولی بازی رو مثل پر کاه load میکرد .خیلی سریع اطلاعات رو بارگذاری میکرد برای این بازی تنها هم نبود مثلا grid هم فریم بالاتر میداد هم زودتر load میکرد .خودتم میدونی معماری k8 مال اواخر 2003 رونمایی شد 2004 هم فکر کنم اومد تو بازار یادمه رو cpu م نوشته بود 2005 و این دقیقا زمان ساخت 2 کنسول بود .
تازه کارت گرافیکمم 8600gt بود که حتی در قیاس با 7800 gtx هم که بنچمارکها رو نگاه میکردم 7800 جلوتر بود.
ولی واقعا تو چند سال اخیر x86 سنگ تموم گذاشت .سونی و ماکرو هم به این قضیه پی بردن و به جای اینکه با ibm باشن رفتن سراغ amd.
ولی در کل در معماری x86 پیروز اول و اخر میدان pc خواهد بود از نظر قدرت .اینکه الان بعضی بازیها از رو کنسول پورت میشن و شما بازم افت فریم یا مشکلاتی دارید بخاطر اینه که کدهای اصلی برای کنسولهای این نسل نوشته شده که معماری شرکت ibm که همون powerpc هست رو دارن واین معماری تقریبا زمین تا اسمون با x86 تفاوت داره.اشکال از قدرت pcنیست. اشکال از اونیه که بد پورت میکنه .
اگر کدها بر اساس x86 نوشته بشن cpu های x86 تبدیل به هیولا میشن و اونوقت شما قدرتشون رو میبینید .شما حساب کن با 2 تا هسته x86 معماری سال 2003 با سرعت 2.6 ما داشتیم یکی از سنگین ترین ریسینگها با اون فیزیک رو بین 45 تا 60 فریم بازی میکردیم .حالا فکر کنید با 8 تا هسته x86 با معماری خیلی جدیدتر میشه چه کارهایی کرد.حالا دوباره حساب کن با یه cpu مثل سری 8 هسته ایی fx شرکت amd که کم کمش 3.2 گیگاهرتز سرعت داره یعنی 2 برابر سرعت مال کنسولها دیگه قشنگ کدها رو پودر میکنه .i7 هاسول اینتل که دیگه هیچی مثل نسیم ملایم میمونه براش!
اوه اوه ماکروسافت wddm1.3 رو هم میخواد با dx11.2 بیاره.میدونم خبر قدیمیه ولی تازه سایتهای مشهور گذاشتنش .
DirectX 11.2 Exclusive to Windows 8.1 and Xbox One | techPowerUp
در مورد wddm:
WDDM 1.0 = Vista
WDDM 1.1 = Windows 7
WDDM 1.2 = Windows 8
WDDM 1.3= WINDOWS8.1
در مورد خود WDDM:
Windows Display Driver Model - Wikipedia, the free encyclopedia
کرنل اصلی API که درایورهای کارت گرافیکها بر اساس این WDDM نوشته میشن !
معلومه ماکروسافت خیلی کار کرده رو WDDM1.3 و فقط هم انحصار ایکس باکس وان و ویندوز8.1 هست چون کرنل یا به زبون اسونتر سیستم عامل ایکس باکس وان برمبنای ویندوز8.1 هست.
در وصف این موضوع همین بس که:
برای استفاده از DX11.2 باید و حتما سیستم عامل از WDDM1.3 پشتیبانی کنه وگرنه به هیچ عنوان نمیشه از این ویژگیها و DX11.2 استفاده کرد.
عارضم که معلومه کاملا این موضوع برای ایکس باکس وان بوده و فکر کنم میخواد سازنده بازیها رو هم مجبور کنه همه برن روی ویندوز8.1 تا از این امکانات استفاده کنن تا بتونه قدرت گرافیکی کنسولش رو بهتر نشون بده.
اینم فکر کنم مجبور شده بده برای PC وگرنه ماکروسافت زیاد خیرش به PC نمیرسه:d
یادمه وقتی 360 اومده بود تا DIRECTX 9C رو ساپورت میکرد اما مایکروسافت با ترفندهایی چند تا از خاصیتهای DIRECTX 10 رو بر روی 360 آورد ساپورت کامل از DIRECTX11.2 توسط XBONEنوید یه تکنولوژی نو و کاملا کاستومایز شده ی خود مایکروسافت رو میده در آینده اطلاعات بیشتری خواهیم شنید
این 16 مگ به عنوان کش پرسرعت بکار میره که باید داخل یه حافظه سریع وتاخیر کم باشه.large textures can be stored. This technique was demonstrated with a model of Mars which displayed a 3 GB texture using just 16 MB of GPU memory