کاری ندارم این محاسبه درسته یا نه.ولی سوالی که پیش میاد اینه که فقط برای 32 مگ حافظه پرسرعت چرا باید 1.57 میلیار ترانزیستور به تعداد die اصلی اضافه بشه که هم باعث مصرف بیشتر و هم حرارت بیشتر بشه ؟
فقط برای یه حافظه 32 مگابایتی واسط؟
اصلا این با عقل جور در میاد؟
چرا نیومد از یه حافظه پرسرعت gddr5 برای بافر و واسط استفاده کنه که ظرفیتش میتونست 30 تا 40 برابر 32 مگابایت باشه با همون پهنای باند حالا با تاخیر بیشتر؟
روش محاسبه درسته معمولا سطح بزرگی از die پردازنده ها متعلق به کچه هاش هست که اونها هم از نوع حافظه های استاتیک (SRAM) هستن مثلا:
تو این عکس شاید حتی نصف بیشتر سطح die پردازنده رو کچه هاش که حافظه های استاتیک (SRAM) هستن اشغال کردن .
***********************************************
خوب من اگر دلیلش رو به صورت فکت میدونستم مطمئن باش الان تو اینتل یا آی بی ام یه شغل خوب داشتم ساعت 4:40 صبح تو بازی سنتر نبودم :d ولی تا اونجایی که من میدونم (با سواد محدود) نقش این eSRAM خیلی میتونه مهم باشه:
1) میتونن به عنوان کچه مشترک بین CPU و GPU ازش استفاده کنن (بحث scheduling یا زمانبندی)
2) تاخیر (Latency) این حافظه خیلی پایینه نقش Latency حافظه تو عملکرد GPU خیلی حیاتیه حتی تا جایی که نقش تاخیر رو تو عملکرد GPU از سرعت اجرا مهمتر میدونن!! مثلا میگن GPU ای که 100 کلاک برای رسیدن داده صبر میکنه 1% قدرت تئورتیکالش (تازه نه واقعیش) بهره وری داره.
The latency of the main memory directly influences the efficiency of the GPU, thus its performance: reducing wait time can be more important than increasing execution speed. Unfortunately, memory has huge latency (today, by a factor of 100 or more): A GPU waiting for 100 clocks for data would run at 1/100 efficiency, i.e. 1% of theoretical performance!
SiSoftware Zone
3) ramـی که روی یه die با CPU یا GPU قرار داشته باشه (embedded) تاخیر فوق العاده کمتری نسبت به تاخیری که clock cycle خارجی حافظه اصلی ایجاد میکنه داره (بین 500 تا چند 1000 برابر) یعنی تو فاصله ای که CPU یا GPU از حافظه اصلی یک داده رو میخونن داده های یه حافظه embedded صدها یا حتی هزاران بار Read/Write و پردازش شدن برای همین هست که پهنای باند یک حافظه کوچیک embedded باعث بالا رفتن پهنای باند کل سیستم میشه چیزی که طراح PS4 هم بهش اذعان داره:
"One thing we could have done is drop it down to 128-bit bus, which would drop the bandwidth to 88 gigabytes per second, and then have eDRAM on chip to bring the performance back up again," said Cerny
"یکی از کارهایی که ما میتونستیم انجام بدیم این بود که گذرگاه رو به 128 بیت تقلیل بدیم که باعث میشد پهنای باند به 88 گیگ بر ثانیه برسه و اونوقت با قرار دادن یک eDRAM عملکرد بالا رو دوباره به اون برگردونیم"
Gamasutra - Features - Inside the PlayStation 4 With Mark Cerny
صحبت سرنی در مورد یه حافظه DRAM هست حافظه های SRAM که به دلیل نداشتن تایم رفرش خیلی سریعترن.
4) از eSRAM به عنوان فریم بافر میتونن استفاده کنن و .....
خلاصه اینقدر نقشش مهم بوده که حتی خود مایکروسافت تو توضیحات سخت افزاریش خیلی برجسته بهش اشاره میکنه:
Xbox One | What It Is - Xbox.com
************************************************************
حالا از همه این حرفا گذشته کل قضیه پیچیده تر از این حرفاس که کسی تو سطح آدمای معمولی که هیچی حتی بالاتر بتونه در موردش
نظر قطعی بده , تاثیر همه اینا فقط تو واقعیت مشخص میشه یا تو عمل کارایی تئوریکشو داره یا اینکه نداره که فقط زمان ثابت میکنه ولی به نظر من اگر BF4 رو 1080/60p اجرا کنه یعنی یه کارایی کرده! :d