بهترین بازیهای سال 2015 از نگاه سایتها و مجلات

AghaReza

کاربر سایت
Nov 14, 2007
1,261
نام
آقا رضا
اینایی که میگن TLOU انقلابی نبود واقعا خیلی بی انصافا. یا tlou رو بازی نکردن.
یه مثال خیلی ساده سکانس زخمی شدن جول توی مرکز تحقیقاتیو مقایسه کنید با سکانس اول phantom pain (اصلا نمیخوام بگم mgs بد بود یا هرچی خیلیم خوب بود فقط چون این دوتا سکانس خیلی شبیه همن دارم مقایسه میکنم. لطفا به کسی بر نخوره)
جول در حال مردنه.. دشمنا دارن حمله میکنن... الی با دشمنا درگیره.. بازیکن از نگرانی داره میمیره... کات میشه به زمستون و الی تنهاس... خدایی یکی از تاثیر گزار ترین سکانس هایی هست که من تو کل دوران گیمینگم دیدم. و هنر اینکه تو کل این داستان بازی باز نقش مستقیم داره و کات سین نگاه نمیکنه. فقط اونایی که بازی کردن میفهمن من چی میگم اونوقت یه عده میان میگن tlou اور ریتد بوده.
اونوقت اون سکانسو مقایسه کنین با سکانس اول phantom pain (که به نوبه خودش خیلی عالیه مخصوصا اون کات سین پایانیش که سربازا وارد ساختمون میشن و کل سکانس بدونه کات گرفته شده) ولی از لحاظ بار دراماتیک و دخالت بازی باز اصلا قابل مقایسه نیست با اتفاقی که توی tlou میوفته.

بازم میگم من هردو بازیو دوست دارم و فقط چون دوتا سکانس خیلی شبیه بودن اونو مثال زدم. لطفا طرفدارای mgs حمله نکنن.
 

JOKERACN7

کاربر سایت
Aug 8, 2014
379
نام
حمید
خب نظر من راجع به انقلاب با نظر شما فرق داره.من بعد از gta 3 دیگه منتظر انقلاب نیستم،یعنی الان به مرحله ای توی این صنعت رسیدیم که فقط میشه بهینه کرد همه چیز رو.شاید اگر این دیدگاه رو نداشتم الان vanquish رو انقلاب حساب میکردم و یا demon souls رو خیلی بالاتر از بتمن های راک استیدی.
در مورد مقایسه 2 بازی هم باز شما داری بحث رو میکشونی به سمت کلاس درس برای سازنده های دیگه و مبناش رو هم بر این اصل گذاشتی چند تا بازی شبیه انچارتد هستند و چند تا بازی شبیه بتمن. ولی به این نکته توجه نمیکنی دلیل اینکه ما کلونهای انچارتدی کمتر داریم شاید به خاطر اینه که واقعا کار سختیه و کمتر شرکتی هم از لحاظ تلنت و سرمایه ای میتونه سراغش بره.
من نمیخوام مقایسه کنم این 2 تا بازی رو چون اصلا قابله مقایسه نیستند. ولی همونقدر که به نظر شما سیستم مبارزه بتمن کلاس درس هستش برای دولوپر ها همون قدر هم playable cutscenes که ناتی داگ سر و شکل داد( و شما اصلا قبولش نداری) کلاس درس هستش. به نظر من هیچ ایرادی نداره که یکی اصلا سبک سینماتیک رو دوست نداشته باشه و ارزشی براش نداشته باشه ولی این دلیل نمیشه که فکر کنیم کار راحتیه
ادیت در ضمن بازی the warriors فکر میکنم سیستم کانتر رو داشت همینطور اسسین کربد قبل از بتمن

بحث کلون نیست ، اون بازیایی هم که من گفتم کلون بتمن نیستن، بحث استفاده از یک مکانیک یا مکانیزم گیم پلی در یک بازی دیگه هست...من میگم از بتمن این تیکه گرفته میشه و مورد استفاده قرار میگیره درنتیجه ..In my book ...انقلاب به حساب میاد. ولی بازم اره مونده به تعریف اشخاص.

من این گفتتون که playble cutscene کلاس درس هست برای بقیه رو درک نمیکنم، ....چون در این نوع کات سین ها ....nothing is at stake ...چیزی درخطر نیست ...پلیر احساس خطر نمیکنه .....فقط باید دکمه زنی کنه و رد شه که تو بازیای گذشته هم داشتیم ، این مورد رو بازتر کنید ممنون میشم.

کار راحتی نیست، کلا هیچ چیزی در ساخت بازی راحت نیست.
 

benjohn

کاربر سایت
Jun 19, 2012
5,995
نام
ehsan
جالبه تلو در میون کاندیداهای گوتی 2015 نیست ولی حضور معنوی داره. حالا حالا ها مونده TloU سایش از تاپیکای گوتی برچیده شه:d
 

JOKERACN7

کاربر سایت
Aug 8, 2014
379
نام
حمید
scsc.gif


rp819xy9zkna.gif
 

Kainé

Kuraudo Sutoraifu
کاربر سایت
May 29, 2009
10,102
نام
احسان
ممنونم. آره قبول دارم. ولی قبول داری که خود همین به تکامل رسوندن یک سیستم یک مکانیزم طوری که حس تازگی رو القا کنه و ریزنکاتی داشته باشه که خودشو متمایز کنه از بازی های دیگه ، میتونه یه انقلاب به حساب بیاد؟ ببین من ازین جهت میگم "انقلاب" هست که نشت پیدا کرد تو بازی های آتی ....این خیلی مهمه .... این سرایت پیدا کردن ، مثلا تو سال 2015 شما نقد مدمکس رو میخونی بعد میبینی منتقد اشاره میکنه به بتمن (نه به اسپایدر نه به بازیه دیگه ای) ، این نشون میده بتمن به تکامل و اوج رسوند حالا بازیای دیگه سعی میکنن مثل اون شن. امیدوارم تونسته باشم منظورمو منتقل کنم.

خب طبق این چیزی که میگی ، این جریانات برای آنچارتد هم صدق میکنه :D الان آنچارتد هم با بهره گرفتن از المانهای قبل و به تکامل رسوندنش ، استانداردهای جدیدی برای سبک خودش به وجود آورده :D
در مورد اون اشاره کردن هم عموماً به یه بازی معروف و بعضاً جدید اشاره میکنن که همه نوع قشری که داره اون مطلب رو میخونه منظور طرف رو بفهمه ، چون اگه بخوان همیشه به منشاء پیدایش یه چیز استناد کنن و برن از بازیای 20 سال پیش حرف بزنن اون گیمری که الان 5 ساله گیمر شده هنگ میکنه چون عمرش به اون زمان قد نمیده.
 

.:Frantic:.

کاربر سایت
Aug 29, 2007
1,578
نام
AmirHosein
یه کتابی هست، خاویر کرمنت نوشته خیلی هم معروفه! پیشنهاد میشه. توهینی هم نکردم کلاً خواستم بگم میتونید در کنار این بحث های قشنگ قشنگی که در مورد TLOU و U2 داشتید یکم وقت بذارید این کتاب رو هم مطالعه کنید. موفق باشید.
 

JOKERACN7

کاربر سایت
Aug 8, 2014
379
نام
حمید
خب طبق این چیزی که میگی ، این جریانات برای آنچارتد هم صدق میکنه :D الان آنچارتد هم با بهره گرفتن از المانهای قبل و به تکامل رسوندنش ، استانداردهای جدیدی برای سبک خودش به وجود آورده :D
در مورد اون اشاره کردن هم عموماً به یه بازی معروف و بعضاً جدید اشاره میکنن که همه نوع قشری که داره اون مطلب رو میخونه منظور طرف رو بفهمه ، چون اگه بخوان برن از بازیای 20 سال پیش حرف بزنن اون گیمری که الان 5 ساله گیمر شده هنگ میکنه چون عمرش به اون زمان کفاف نمیده.

دقیقا .... فقط هم نادی داگ میتونه بهبود بده ... حالا این سئوال : آیا ما در گیم پلی سری آنچارتد مکانیک یا مکانیزمی داریم که به بازی های دیگه سرایت کرده باشه؟ اون صحبت های منتقد رو هم بخونی متوجه میشی ...آنچارتد ..هسته گیم پلی آنچارتد یک شوتر سوم شخص ایندینا جونزی با صحنه های ست پیس بسیار و پلتفرمینگ و حل پازل هست ... اگزکیوشن فوق العاده.... غیر از اینه بگید تا منم بدونم.... بهبود داده ... ولی جایی کاربرد نداشته و حتی آنچارتد 1 هم الان Clunky شده ...خیلی سخت میشه بازیش کرد ... زمان روشون تاثیر میزاره، بازیی که المان انقلابی توی گیم پلیش باشه هیچ وقت زمان روش تاثیر نمیزاره ... الان برو بتمن 2009 رو بازی کن ببین اصلا حس زمختی داره ؟ خواهی دید که نداره ...ولی همین اسپایدر رو شاید ده دقیقه بزور بتونی بازی کنی .... برو هف لایف 2004 رو بازی کن ...بازم همینطور...برو BG2 عصر 90 رو بازی کن ...بازم همینطور.
کم لطفی نکن ...ولی استدلالت خوب بود ... ولی چند سال دیگه بیا ببینیم تو نقدا میگن "مد مکس" یا "بتمن" ... اون موقع استدلالت رد میشه :D مطمئن باش بتمن رو میگن ، mark my words... دلیل اصلیشم اینه که رو بتمن سیستم مبارزه بهتری نیومده ..تا وقتی که بیاد داستان همینه ... همیشه اون ...به اصطلاح Holy Grail مطرح هست ....آنچارتد Holy Grail بازی های سینمتیک بود تا وقتی که دلست اومد ...دلست الان این جام رو داره ... و بعید میدونم آنچارتد 4 بتونه ازش پس بگیره...خلاصه تو مبحث سینمتیک خاص هستن ... این خاص بودن خوبه ...درسته رو بازیای دیگه تاثیر نمیزاره ولی خب ارزش خودشو داره ... طرفداران این سبک که منو سلاخی کردن همیشه این بازیا رو بازی خواهند کرد لذت خواهند برد نوش جونشون :D ... ولی دائم این جام دست به دست میشه ... و این خیلی چیزارو نشون میده که نمیرم تو جزئیاتش .... درکل بحث من چیز دیگری بود که این دوستان عزیز اشتباه متوجه شدن و ...
 
آخرین ویرایش:

Red Ѵ

Red Devil
کاربر سایت
Jul 9, 2014
7,268
نام
وحید
بحث کلون نیست ، اون بازیایی هم که من گفتم کلون بتمن نیستن، بحث استفاده از یک مکانیک یا مکانیزم گیم پلی در یک بازی دیگه هست...من میگم از بتمن این تیکه گرفته میشه و مورد استفاده قرار میگیره درنتیجه ..In my book ...انقلاب به حساب میاد. ولی بازم اره مونده به تعریف اشخاص.

اول بیا به ما بگو ببینم این انقلاب بتمن در کدوم بازی ها استفاده شده که کلون نیستند و برای خودشون یه چیز مجزا هستن و دارن راه بتمن رو میرن!

چون من دوتا بازی AAA به یاد دارم که دقیقا از این سیستم مبارزات بتمن استفاده کردن، یکی Middle Earth Shadow Of Mordor هست و اون یکی هم Mad Max و بر حسب اتفاق هردو کلون های بتمن و نسخه های فوق ضعیفش هستند، حالا چرا! یه چیز خیلی ساده درمیونه، ناشر های این دو بازی مثل بتمن WB هستند و خود WB از استدیو راکستدی میخواد که این فرمول سیستم مبارزات رو به استدیو های دیگه بده تا ازش استفاده کنن! پس اگه دقت کنی این انقلاب نبود که وقتی میاد منتقد از Mad Max مینویسه میگه از بتمن الهام گرفته یعنی بتمن اون موقع انقلاب و شروع کننده راه بوده و بقیه پیروی کردن، بلکه اون سیستم مدمکس دقیقا همون سیستم دانگرید شده بتمن به دستور ناشر بوده.
حالا واقعا ساعت 3 نصفه شب یادم نمیاد چه بازی های دیگه ای از این سیستم انقلابی استفاده کردن و به همین مورد ممنون میشم بیای بگی کدوم بازی ها! خواهشا فقط گوگل نکن.

انقلاب اون چیزیه وقتی یه بازی مادر (سری Tomb Raider) که چندین ساله به فرمول موفق خودش رسیده بوده میاد و دقیقا بر اساس حرف سازنده های بازی بصورت تمام کمال از بازی که خودش الهام گرفته از TR بوده ( Uncharted ) تقلید کامل میکنه و سعی میکنه به مدیوم و لول اونها برسه! این یعنی انقلاب، یعنی پیش بردن صنعت گیم، یعنی سبکی که اری توش بازی میسازی رو به حد جلو ببری که بازی مادر (TR) بیاد و در نسخه های بعدش از تو تقلید کنه و حاضر بشه کل سری رو بخاطر این مورد ریبوت کنه و فرمول های فوق موفق قبلیش رو دور بریزه!
 

vaan 2

کاربر سایت
Dec 20, 2009
16,035
نام
مازیار
Sarcasm? :D

حالا، 2012 سال خاصی نبود ... من از واکینگ دد خیلی لذت بردم ولی خب ...همچین گیم نبود :D .... ولی تازگی داشت ... من بشخصه دوست دارم صنعت گیم تو گیم پلی و داستان پیشرفت کنه ... نادی داگ رو به خاطر داستانش دوست دارم ولی خب فقط تو این خلاصه نمیشه ....لول دیزاین ، پیسینگ و همینطور گیم پلی همگی عالین ، و واکینگ دد هم روح تازه ای از لحاظ قدرت داستان بخشید ولی میتونست با اضافه کردن پازل های درست و حسابی گیم پلی خوبی هم داشته باشه.

جرنی یک اثر منحصر به فرد هست ...یه هنر... جرنی نشون داد که پتانسیل گیم فراتر از هر میدیم دیگه هست ...ازون بازیاس که میشه تو بحث "گیم بهترین مدیدیم است" آورد :D ...آیا این انقلابه یه نه؟ تو تعریف من نه، چون من میگم انقلاب باید سرایت کنه به بازیای دیگه ...صنعتو ببره جلو .... بازی منحصر به فردی هست ...لنگه نداره ... و این اصلا ارزشش کمتر از "انقلاب" نیس. خیلی پیام ها رو میرسونه. و ما نیاز داریم به این بازیا.

فارکرای 3 هم دیگه فرنچایز رو تکمیل کرد و من واقعا لذت بردم ازین بازی

مس افکت 3 گند زد با اون اندینگ ...کلا اذیت کرد

بردرلندز دو رو من اونموقع نپسندیدم ولی الان که کوآپ میزنم با دوستم میفهمم چه جواهریه ....دیس آنرد یه گیم پلی فوق العاده تمیز و استلث ... عجب گیمی بود واقعا.

بازیای دیگه هم هست نمیرم سراغشون، ولی ویچر 2 بازی سالم بود....ولی الان میگم دیس آنرد (تاثیر زمان!) ... البته جرنی رو نزدم ولی به احتمال قوی اگه میزدم (همه چی دست به دست هم داد نشد :( ) بازی سالم میشد.

- - -ویرایش - - -



ممنونم. آره قبول دارم. ولی قبول داری که خود همین به تکامل رسوندن یک سیستم یک مکانیزم طوری که حس تازگی رو القا کنه و ریزنکاتی داشته باشه که خودشو متمایز کنه از بازی های دیگه ، میتونه یه انقلاب به حساب بیاد؟ ببین من ازین جهت میگم "انقلاب" هست که نشت پیدا کرد تو بازی های آتی ....این خیلی مهمه .... این سرایت پیدا کردن ، مثلا تو سال 2015 شما نقد مدمکس رو میخونی بعد میبینی منتقد اشاره میکنه به بتمن (نه به اسپایدر نه به بازیه دیگه ای) ، این نشون میده بتمن به تکامل و اوج رسوند حالا بازیای دیگه سعی میکنن مثل اون شن. امیدوارم تونسته باشم منظورمو منتقل کنم.

دوست عزیز نظر من اینه که عقیده شما خیلی دگماتیکه .... و این چیزی که من فکر میکنم باید باشه تا چیزی خوب باشه ... حتی در مورد انقلاب هم تعریف دگماتیک و بدون انعطافیه ... اولا انقلاب خلق کردن نیست اون خلقته ... والا من تعریفی که از انقلاب دارم زیر و رو کردم چیزیه یا حتی بهبود بخشیدن به چیزی با اختلاف خیلی زیاد رو هم نوعی انقلاب خطاب میکنن ...

انقلاب صرفا اثراتش رو در خلقت و تاثیر پذیری اطرافیان نشون نمیده و صرفا انقلاب هم همیشه نتایج خوبی به همراه نداره ...

من خودم تکامل بخشیدن به چیزای خوب و اثبات شده رو ترجیح میدم به انقلاب شما ... و همین که چیزای خوب رو بهبود ببخشی و بهتر کنی .. همین خودش خیلی خیلی سختر تر از نواوریه ... هر چند با نظرتون در مورد بدون نو اوری بودن انچارتد هم مخالفم ولی قبول دارم چشمگیر نبوده ....

برگردیم سر جورنی و انقلاب .. اینکه میگم تو نظراتتون انعطافی وجود نداره اینه که تعاریفتون هیچ بند و تبصره نداره ایا؟ و انقلاب شما مختص میشه به تاثیر پذیری ؟

اینکه تاثیر پذیری محسوسی از جورنی وجود نداره .. به جرات بهتون میگم یکی از دلایلش ناتوانی بقیه در این کاره ... فقط شاید فامیتو اودا بتونه بازی با الهام از جورنی بسازه .... نه اینکه چیز منحصر به فرد و انقلابی در جورنی هست یا نه .... امیدوارم بازی برای استیم تایید بشه و تجربش کنید تا متوجه بشید چی میگم ...

حالا طبق نظر شما بر پایه انقلابی بودن بازی ها واکینگ دد نباید اصلا مقابل جورنی به حساب بیاد ... که من با این موضوع مخالفم .. هر بازی به خصوص بازی های تحسین شده .. ارزش ها و ویژگی های برجسته ای داشتن که به این جایگاه رسیدن ...

...........................................

ضمن اینکه این نظرتون در رابطه با به فراموشی گذاشتن انچارتد دو رو به پای کم اطلاعی میزارم ... الان هر لیست یهترین بازی تاریخ یا بهترین بازی نسل پیش سایت ها بیرون میدن .. انچارتد یکی از پایه های ثابت ده یا بیست تای اوله لیسته ... این چه جور فراموش شدگیه ... یا هنوزم منتقدین در جو زدگی به سر میبرن ؟ .... ؟

کلا ادعای عجیب و غریبی در مورد بازی مثل انچارتد کردید و مثالی اوردید گه کلی حالت نقض براش وجود داره ....

من سال ۲۰۱۲ رو مثال زدم چون نام واکینگ دد طی این سه سال تقریبا محو شد بر خلاف جورنی ... ولی چرا مثال های شما و دوستان متمرکز میشه روی دو تا بازی انحصاری و شاهکار های تحسین شده ناتی داگ ؟؟؟؟
 
آخرین ویرایش:

Kainé

Kuraudo Sutoraifu
کاربر سایت
May 29, 2009
10,102
نام
احسان
دقیقا .... فقط هم نادی داگ میتونه بهبود بده ... حالا این سئوال : آیا ما در گیم پلی سری آنچارتد مکانیک یا مکانیزمی داریم که به بازی های دیگه سرایت کرده باشه؟ اون صحبت های منتقد رو هم بخونی متوجه میشی ...آنچارتد ..هسته گیم پلی آنچارتد یک شوتر سوم شخص ایندینا جونزی با صحنه های ست پیس بسیار و پلتفرمینگ و حل پازل هست ... اگزکیوشن فوق العاده.... غیر از اینه بگید تا منم بدونم.... بهبود داده ... ولی جایی کاربرد نداشته و حتی آنچارتد 1 هم الان Clunky شده ...خیلی سخت میشه بازیش کرد ... زمان روشون تاثیر میزاره، بازیی که المان انقلابی توی گیم پلیش باشه هیچ وقت زمان روش تاثیر نمیزاره ... الان برو بتمن 2009 رو بازی کن ببین اصلا حس زمختی داره ؟ خواهی دید که نداره ...ولی همین اسپایدر رو شاید ده دقیقه بزور بتونی بازی کنی .... برو هف لایف 2004 رو بازی کن ...بازم همینطور...برو BG2 عصر 90 رو بازی کن ...بازم همینطور.
کم لطفی نکن ...ولی استدلالت خوب بود ... ولی چند سال دیگه بیا ببینیم تو نقدا میگن "مد مکس" یا "بتمن" ... اون موقع استدلالت رد میشه :D مطمئن باش بتمن رو میگن ، mark my words... دلیل اصلیشم اینه که رو بتمن سیستم مبارزه بهتری نیومده ..تا وقتی که بیاد داستان همینه ... همیشه اون ...به اصطلاح Holy Grail مطرح هست ....آنچارتد Holy Grail بازی های سینمتیک بود تا وقتی که دلست اومد ...دلست الان این جام رو داره ... و بعید میدونم آنچارتد 4 بتونه ازش پس بگیره...خلاصه تو مبحث سینمتیک خاص هستن ... این خاص بودن خوبه ...درسته رو بازیای دیگه تاثیر نمیزاره ولی خب ارزش خودشو داره ... طرفداران این سبک که منو سلاخی کردن همیشه این بازیا رو بازی خواهند کرد لذت خواهند برد نوش جونشون :D ... ولی دائم این جام دست به دست میشه ... و این خیلی چیزارو نشون میده که نمیرم تو جزئیاتش .... درکل بحث من چیز دیگری بود که این دوستان عزیز اشتباه متوجه شدن و ...

موضوع رو درست درک نکردی :D نه تنها آنچارتد بلکه بتمن هم چیزی از خودش نداره که بخواد سرایت بده ، اینا بخشی از جریان یه سیر تکاملی هستن که الان به خاطر بهترین بودن توی سبک خودشون الگو برداری میشن. الگو ها همیشه چیزای خاص و نوآورانه نیستن، بعضی وقت ها یه تکامل هم می تونه الگو باشه.
با چیزایی که بالا گفتم اگه بازم سوالت همینه که کسی از انچارتد چیزی ورداشته یا نه که خب الان بزرگترین الهام گیرنده ـش رو خودت داری میبین (TR) :D

پ.ن : به نظرم همه چیز خیلی روشنه و بحث بیشتر از چیزی که نیاز داره ، کش دار شده
 
آخرین ویرایش:

JOKERACN7

کاربر سایت
Aug 8, 2014
379
نام
حمید
اول بیا به ما بگو ببینم این انقلاب بتمن در کدوم بازی ها استفاده شده که کلون نیستند و برای خودشون یه چیز مجزا هستن و دارن راه بتمن رو میرن!

چون من دوتا بازی AAA به یاد دارم که دقیقا از این سیستم مبارزات بتمن استفاده کردن، یکی Middle Earth Shadow Of Mordor هست و اون یکی هم Mad Max و بر حسب اتفاق هردو کلون های بتمن و نسخه های فوق ضعیفش هستند، حالا چرا! یه چیز خیلی ساده درمیونه، ناشر های این دو بازی مثل بتمن WB هستند و خود WB از استدیو راکستدی میخواد که این فرمول سیستم مبارزات رو به استدیو های دیگه بده تا ازش استفاده کنن! پس اگه دقت کنی این انقلاب نبود که وقتی میاد منتقد از Mad Max مینویسه میگه از بتمن الهام گرفته یعنی بتمن اون موقع انقلاب و شروع کننده راه بوده و بقیه پیروی کردن، بلکه اون سیستم مدمکس دقیقا همون سیستم دانگرید شده بتمن به دستور ناشر بوده.
حالا واقعا ساعت 3 نصفه شب یادم نمیاد چه بازی های دیگه ای از این سیستم انقلابی استفاده کردن و به همین مورد ممنون میشم بیای بگی کدوم بازی ها! خواهشا فقط گوگل نکن.

انقلاب اون چیزیه وقتی یه بازی مادر (سری Tomb Raider) که چندین ساله به فرمول موفق خودش رسیده بوده میاد و دقیقا بر اساس حرف سازنده های بازی بصورت تمام کمال از بازی که خودش الهام گرفته از TR بوده ( Uncharted ) تقلید کامل میکنه و سعی میکنه به مدیوم و لول اونها برسه! این یعنی انقلاب، یعنی پیش بردن صنعت گیم، یعنی سبکی که اری توش بازی میسازی رو به حد جلو ببری که بازی مادر (TR) بیاد و در نسخه های بعدش از تو تقلید کنه و حاضر بشه کل سری رو بخاطر این مورد ریبوت کنه و فرمول های فوق موفق قبلیش رو دور بریزه!


اسلیپینگ داگز رو هم اضافه کنین ...منم حوصله سرچ ندارم..... خب خودتون گفتین...بتمن شروع کننده و انقلاب اون مسیر بوده ... و این دلیل زیرشاخه بودن هم کم لطفیه.

پیچیدش کردین ...ی بازی بیاد از مادر تقلید کنه بعد مادر بیاد از اون بازی تقلید کنه درنتیجه اون بازی بشه انقلاب؟!
تا حدی فهمیدم تعریفتون رو از انقلاب. ببینید تعاریف متفاوتن ...
، تاکید من روی گیم پلی هست ، از اول هم بحث این بود ، این که آنچارتد روح تازه ای به دنیای سینمتیک بخشید و حتی میتونیم بگیم آغازگر بود ، کاملا مشخصه ... اینو دیگه من انتظار دارم به عنوان تعریف پایه همه قبول داشته باشن، بحث از اول روی گیم پلی بود ... سئوال این بود که کدوم مکانیک یا مکانیزم آنچارتد در بازیای دیگه استفاده شد ؟ اگه مدعی هستید که صنعت رو برد جلو خب این تاثیر کجاست ؟ آنچارتد خودشو برد جلو ....یجورایی دلست ازون متولد شد ... گیم پلی دلست واقعا بهتر از آنچارتد هست، این نشون میده نادی داگ خودش درس گرفته و گم پلی بهتری ارائه داده ...خود بازی دلست آو آس حرف منو تایید میکنه، همین دلست هم در گیم پلی نوآوری نداره که سرایت کنه به بازیای دیگه (اگزکیوشنش شاهکار) .. خلاصه بحث رو از مسیر اصلی که گیم پلی بود منحرف کردید ...
درضمن معنی ریبوت یعنی شروع دوباره ....یه جورایی انگار یک آی پی جدید هست ، با این حال توم ریدر امسال بهتر از توم ریدری که سعی کرد شبیه آنچارتد باشه ، شده .... این هم حرف منو تایید میکنه...

- - -ویرایش - - -

دوست عزیز نظر من اینه که عقیده شما خیلی دگماتیکه .... و این چیزی که من فکر میکنم باید باشه تا چیزی خوب باشه ... حتی در مورد انقلاب هم تعریف دگماتیک و بدون انعطافیه ... اولا انقلاب خلق کردن نیست اون خلقته ... والا من تعریفی که از انقلاب دارم زیر و رو کردم چیزیه یا حتی بهبود بخشیدن به چیزی با اختلاف خیلی زیاد رو هم نوعی انقلاب خطاب میکنن ...

انقلاب صرفا اثراتش رو در خلقت و تاثیر پذیری اطرافیان نشون نمیده و صرفا انقلاب هم همیشه نتایج خوبی به همراه نداره ...

من خودم تکامل بخشیدن به چیزای خوب و اثبات شده رو ترجیح میدم به انقلاب شما ... و همین که چیزای خوب رو بهبود ببخشی و بهتر کنی .. همین خودش خیلی خیلی سختر تر از نواوریه ... هر چند با نظرتون در مورد بدون نو اوری بودن انچارتد هم مخالفم ولی قبول دارم چشمگیر نبوده ....

برگردیم سر جورنی و انقلاب .. اینکه میگم تو نظراتتون انعطافی وجود نداره اینه که تعاریفتون هیچ بند و تبصره نداره ایا؟ و انقلاب شما مختص میشه به تاثیر پذیری ؟

اینکه تاثیر پذیری محسوسی از جورنی وجود نداره .. به جرات بهتون میگم یکی از دلایلش ناتوانی بقیه در این کاره ... فقط شاید فامیتو اودا بتونه بازی با الهام از جورنی بسازه ....نه اینکه چیز منحصر به فرد و انقلابی در جورنی هست یا نه.... امیدوارم بازی برای استیم تایید بشه و تجربش کنید تا متوجه بشید چی میگم ...

حالا طبق نظر شما بر پایه انقلابی بودن بازی ها واکینگ دد نباید اصلا مقابل جورنی به حساب بیاد ... که من با این موضوع مخالفم .. هر بازی به خصوص بازی های تحسین شده .. ارزش ها و ویژگی های برجسته ای داشتن که به این جایگاه رسیدن ...

...........................................

ضمن اینکه این نظرتون در رابطه با به فراموشی گذاشتن انچارتد دو رو به پای کم اطلاعی میزارم ... الان هر لیست یهترین بازی تاریخ یا بهترین بازی نسل پیش سایت ها بیرون میدن .. انچارتد یکی از پایه های ثابت ده یا بیست تای اوله لیسته ... این چه جور فراموش شدگیه ... یا هنوزم منتقدین در جو زدگی به سر میبرن ؟ .... ؟

کلا ادعای عجیب و غریبی در مورد بازی مثل انچارتد کردید و مثالی اوردید گه کلی حالت نقض براش وجود داره ....

من سال ۲۰۱۲ رو مثال زدم چون نام واکینگ دد طی این سه سال تقریبا محو شد بر خلاف جورنی ... ولی چرا مثال های شما و دوستان متمرکز میشه روی دو تا بازی انحصاری و شاهکار های تحسین شده ناتی داگ ؟؟؟؟

بتمن هم در کنار آنچارتد هست تو لیستا ...اینا فراموش نمیشن ....من گفتم فراموش میشن؟ هرگز.

انقلاب باید تاثیر داشته باشه ... ببینید الان یه خرده بحث انقلابمون کلی شده ...من از اول بحثم رو گیم پلی بود ... چون این انقلاب در گیم پلی هست که سرایت میکنه به بازیای دیگه ..همونطور که درباره جرنی صدق میکنه ... جرنی تو کتاب من انقلابی نیست ولی منحصر به فرد هست و همین ارزشش بیشتر از انقلابی نباشه کمتر نیست ...جرنی بازیی هست که شما 100 سال دیگه هم میتونی بزنی ... ارزشی بالاتر از این؟ !

من با کسی اینجا آشنا نیستم :d.... من خواستم به دوستمون بگم که نگران نباشن بلادبرن تحویل گرفته نشد ... بلادبرن در گذز زمان عیارش معلوم میشه همونطور که برا بتمن معلوم شد و بعد مثلا آنچارتد و بتمن رو آوردم که آنچارتد 100 تا جایزه بیشتر داشت ولی درحال حاضر تاثیری که گیم پلی بتمن رو صنعت گذاشته آنچارتد نزاشته... حرف اصلی این بود. الان ویچر3 بازی محبوب من انقلابی تو زمینه داستان برنچینگ در آر پی جی هست ، یک کلاس درس، باید منتظر بمونیم ببینیم این ویچر انقلابش سرایت میکنه یا نه ...سرایت نکنه بازی برا من تبدیل میشه به یک اثر منحصر به فرد ولی از ارزشش کم میشه ؟ نه! ولی در زمینه گیم پلی انقلابی نیست ، آشناست ، بحث ما هم که اینجا گیم پلی بوده ....بحث اگه داستان بود من از همون اول ویچر رو میاوردم ..... مثلا همین نوآوری که کوجیما تو متال 5 پیاده کرد اگه در آینده تو بازیای دیگه به کار گرفته بشه باید قبول کنیم که ... انقلاب کرد ....بازی های دیگه ازش استفاده کردن ...به صنعت کمک کرد ...اینا اهمیتشون خیلی بالاست. باز هم میگم تاکید رو انقلاب در دپارتمان گیم پلی هست.

واکینگ دد و اینا که گفتم ....بزور گیم به حساب میان، برا منی که دارم رو گیم پلی پافشاری میکنم اصلا واکینگ دد مطرح نیست الان.
 

Victarion

Loyal Member
Oct 25, 2006
8,922
ولی جایی کاربرد نداشته و حتی آنچارتد 1 هم الان Clunky شده ...خیلی سخت میشه بازیش کرد ... زمان روشون تاثیر میزاره، بازیی که المان انقلابی توی گیم پلیش باشه هیچ وقت زمان روش تاثیر نمیزاره ... الان برو بتمن 2009 رو بازی کن ببین اصلا حس زمختی داره ؟ خواهی دید که نداره ...ولی همین اسپایدر رو شاید ده دقیقه بزور بتونی بازی کنی .... برو هف لایف 2004 رو بازی کن ...بازم همینطور...برو BG2 عصر 90 رو بازی کن ...بازم همینطور.


نکته بسیار جالب اینجاست، نه تنها شما بلکه تو اطرافیان خود من هم دیدم که دست میذارن روی آنچارتد 1 که کل سری آنچارتد رو خط باطل روش بکشن. اینو بهش میگن مغالطه ترکیب، که البته دفعه اول هم نیست که شما نو پستتون مغالطه میکنید.
clunky بودن آنچارد 1 چه ربطی میتونه به نسخه دوم و سومش داشته باشه؟ حداقل تا عرضه نسخه چهارم، نقطه عطف این سری نسخه دوم بوده، هیچ کدوم از فن های سری هم نگفتن آنچارتد 1 بازی بهتری بوده. شما اینجا آنچارتد 1 رو آوردی و در مقابل بتمن 2009 گذاشتی، که بگی بتمن بهتره، در حالی که بحث اصلا بین این آنچارتد 1 و بتمن نبوده.

خب نظر من راجع به انقلاب با نظر شما فرق داره.من بعد از gta 3 دیگه منتظر انقلاب نیستم،یعنی الان به مرحله ای توی این صنعت رسیدیم که فقط میشه بهینه کرد همه چیز رو.شاید اگر این دیدگاه رو نداشتم الان vanquish رو انقلاب حساب میکردم و یا demon souls رو خیلی بالاتر از بتمن های راک استیدی.
در مورد مقایسه 2 بازی هم باز شما داری بحث رو میکشونی به سمت کلاس درس برای سازنده های دیگه و مبناش رو هم بر این اصل گذاشتی چند تا بازی شبیه انچارتد هستند و چند تا بازی شبیه بتمن. ولی به این نکته توجه نمیکنی دلیل اینکه ما کلونهای انچارتدی کمتر داریم شاید به خاطر اینه که واقعا کار سختیه و کمتر شرکتی هم از لحاظ تلنت و سرمایه ای میتونه سراغش بره.
من نمیخوام مقایسه کنم این 2 تا بازی رو چون اصلا قابله مقایسه نیستند. ولی همونقدر که به نظر شما سیستم مبارزه بتمن کلاس درس هستش برای دولوپر ها همون قدر هم playable cutscenes که ناتی داگ سر و شکل داد( و شما اصلا قبولش نداری) کلاس درس هستش. به نظر من هیچ ایرادی نداره که یکی اصلا سبک سینماتیک رو دوست نداشته باشه و ارزشی براش نداشته باشه ولی این دلیل نمیشه که فکر کنیم کار راحتیه
ادیت: در ضمن بازی the warriors فکر میکنم سیستم کانتر رو داشت همینطور اسسین کربد قبل از بتمن

در ادامه این پست، دعوت میکنم از همه که این ویدیوی تحلیلی از بازی های ND رو ببینن، تا گوشه ای از این که چرا ND با آنچارتد و TLOU انقدر تاثیر گذار بوده و به بقیه بازیسازها درس بازیسازی میده، رو متوجه بشن.
watch?v=k70_jvVOcG0
 
آخرین ویرایش:

JOKERACN7

کاربر سایت
Aug 8, 2014
379
نام
حمید
موضوع رو درست درک نکردی :D نه تنها آنچارتد بلکه بتمن هم چیزی از خودش نداره که بخواد سرایت بده ، اینا بخشی از جریان یه سیر تکاملی هستن که الان به خاطر بهترین بودن توی سبک خودشون الگو برداری میشن. الگو ها همیشه چیزای خاص و نوآورانه نیستن، بعضی وقت ها یه تکامل هم می تونه الگو باشه.
با چیزایی که بالا گفتم اگه بازم سوالت همینه که کسی از انچارتد چیزی ورداشته یا نه که خب الان بزرگترین الهام گیرنده ـش رو خودت داری میبین (TR) :D

پ.ن : به نظرم همه چیز خیلی روشنه و بحث بیشتر از چیزی که نیاز داره ، کش دار شده

بتمن خب کامبت رو سرایت داد ... به چندتا بازی ...

اره میشه گفت توم ریدر 2015 بدون الهام گرفتن از سری آنچارتد وجود نمی داشت ، این توم ریدر حال حاضر با این که از آنچارتد فاصله گرفته ولی خب اول خواست مثل اون بشه ولی نتونست ....اما الان اون المانارو تلفیق کرده با ریشه های خودش و یه بازی ناب بوجود اومده ... اما یه مکانیک یا مکانیزم تو بطن گیم پلی آنچارتد نبود که سرایت پیدا کنه ....توم ریدر کلا خواست کلون شه که حرکت درستی نیست به نظر من ...ولی تو 2015 جبران کرد...همینم ..in the first place ..به لطف آنچارتد بود.

اره به نظرم همینجا تموم شه بهتره ، بحث خوبی بود ...ممنونم که شرکت کردی و نقطه نظراتتو به اشتراک گذاشتی ، برای من که مفید واقع شد ... درنهایت تا حدی از لحاظ تاثیرش روی ریبوت توم ریدر مجاب شدم و امیدوارم برای تو هم مفید واقع شده باشه.

شب خوش.

- - -ویرایش - - -

نکته بسیار جالب اینجاست، نه تنها شما بلکه تو اطرافیان خود من هم دیدم که دست میذارن روی آنچارتد 1 که کل سری آنچارتد رو خط باطل روش بکشن. اینو بهش میگن مغالطه ترکیب، که البته دفعه اول هم نیست که شما نو پستتون مغالطه میکنید.
clunky بودن آنچارد 1 چه ربطی میتونه به نسخه دوم و سومش داشته باشه؟ حداقل تا عرضه نسخه چهارم، نقطه عطف این سری نسخه دوم بوده، هیچ کدوم از فن های سری هم نگفتن آنچارتد 1 بازی بهتری بوده. شما اینجا آنچارتد 1 رو آوردی و در مقابل بتمن 2009 گذاشتی، که بگی بتمن بهتره، در حالی که بحث اصلا بین این آنچارتد 1 و بتمن نبوده.



در ادامه این پست، دعوت میکنم از همه که این ویدیوی تحلیلی از بازی های ND رو ببینن، تا گوشه ای از این که چرا ND با آنچارتد و TLOU انقدر تاثیر گذار بوده و به بقیه بازیسازها درس بازیسازی میده، رو متوجه بشن.
watch?v=k70_jvVOcG0

بله درسته ، بحث سر بتمن و آنچارتد 2 بود ...حق بدید حجم بحثا زیاد شد و ادم قاطی میکنه ...طبیعیه (مدرک : پستی که نقد یورو رو باز کردم) . ولی باز هم صحبت های من فقط به آنچارتد 1 خلاصه نشد، نقد یورو رو کامل باز کردم و نشون دادم ... شما هم به اونها توجه می داشتید بهتر میشد...درنتیجه شما Selective عمل کردین.

چندین بار تاکید کردم بحث من گیم پلی هست ، نه لول دیزاین نه پیسینگ ...اینا مشخصه... همیناس که بازی رو تبدیل به شاهکار کرده ...
How does Naughty Dog let you explore the worlds of Uncharted and The Last of Us without the clunky navigational aids found in other linear games? The answer: Through smart use of composition, eye-catching design, and in-world waypoints. Let's dig in.

Already known fact! درواقع این امر به خیلی از بازیسازهای شناخته شده دیگه مثل ولو صدق میکنه (همه نکات ویدیو رو تو هف لایف 2 بازی سال 2004 میتونید ببینید، مهر تایید صحبت های من، هف لایف 2 این تاثیری که شما صحبت میکنین (ویدیو) ازش رو 2004 پیاده کرده...چه بسا قبل تر ازون ...ولی من اولین بار تو هف لایف دیدم (انقلاب رخ داده و بازیسازا یاد گرفتن و پیاده کردن)) ... امید صنعت به همین سازنده هاست.... من یه نظر ساده یا سئوال ساده درباره گیم پلی مطرح کردم، نیازی به این همه بلبشو نبود از طرف دوستان، خوشبختانه با یکی از دوستان تقریبا به یه نتیجه ای رسیدیم ... گفتنی ها هم گفته شد...دیگه بعد این به تامل خودتون بستگی داره.

ویدیوی جالبی بود، ممنونم.

موفق باشید.
 
آخرین ویرایش:

Kainé

Kuraudo Sutoraifu
کاربر سایت
May 29, 2009
10,102
نام
احسان
بتمن خب کامبت رو سرایت داد ... به چندتا بازی ...

اره میشه گفت توم ریدر 2015 بدون الهام گرفتن از سری آنچارتد وجود نمی داشت ، این توم ریدر حال حاضر با این که از آنچارتد فاصله گرفته ولی خب اول خواست مثل اون بشه ولی نتونست ....اما الان اون المانارو تلفیق کرده با ریشه های خودش و یه بازی ناب بوجود اومده ... اما یه مکانیک یا مکانیزم تو بطن گیم پلی آنچارتد نبود که سرایت پیدا کنه ....توم ریدر کلا خواست کلون شه که حرکت درستی نیست به نظر من ...ولی تو 2015 جبران کرد...همینم ..in the first place ..به لطف آنچارتد بود.

اره به نظرم همینجا تموم شه بهتره ، بحث خوبی بود ...ممنونم که شرکت کردی و نقطه نظراتتو به اشتراک گذاشتی ، برای من که مفید واقع شد ... درنهایت تا حدی از لحاظ تاثیرش روی ریبوت توم ریدر مجاب شدم و امیدوارم برای تو هم مفید واقع شده باشه.

شب خوش.

بتمن باعث گسترش کامبت توی بقیه بازی ها شد ؟! :D یــا خدا :D

کلاً هر چی ما توضیح بدیم آخرش میشه آنچارتد هیچی توی بطن خودش نداشته ولی بتمن داشته :D برای اینکه به یه نتیجه ای برای خودت برسی توصیه می کنم بیشتر در مورد باقی سبک ها و اتفاقاتی که توشون افتاده و می افته تحقیق کنی :D حرف دیگه ای بود توی پ.خ هستیم در خدمتت :D
 

ArianAwesome

کاربر سایت
Aug 24, 2014
1,483
بتمن خب کامبت رو سرایت داد ... به چندتا بازی ...

اره میشه گفت توم ریدر 2015 بدون الهام گرفتن از سری آنچارتد وجود نمی داشت ، این توم ریدر حال حاضر با این که از آنچارتد فاصله گرفته ولی خب اول خواست مثل اون بشه ولی نتونست ....اما الان اون المانارو تلفیق کرده با ریشه های خودش و یه بازی ناب بوجود اومده ... اما یه مکانیک یا مکانیزم تو بطن گیم پلی آنچارتد نبود که سرایت پیدا کنه ....توم ریدر کلا خواست کلون شه که حرکت درستی نیست به نظر من ...ولی تو 2015 جبران کرد...همینم ..in the first place ..به لطف آنچارتد بود.

اره به نظرم همینجا تموم شه بهتره ، بحث خوبی بود ...ممنونم که شرکت کردی و نقطه نظراتتو به اشتراک گذاشتی ، برای من که مفید واقع شد ... درنهایت تا حدی از لحاظ تاثیرش روی ریبوت توم ریدر مجاب شدم و امیدوارم برای تو هم مفید واقع شده باشه.

شب خوش.

- - -ویرایش - - -



بله درسته ، بحث سر بتمن و آنچارتد 2 بود ...حق بدید حجم بحثا زیاد شد و ادم قاطی میکنه ...طبیعیه (مدرک : پستی که نقد یورو رو باز کردم) . ولی باز هم صحبت های من فقط به آنچارتد 1 خلاصه نشد، نقد یورو رو کامل باز کردم و نشون دادم ... شما هم به اونها توجه می داشتید بهتر میشد...درنتیجه شما Selective عمل کردین.

چندین بار تاکید کردم بحث من گیم پلی هست ، نه لول دیزاین نه پیسینگ ...اینا مشخصه... همیناس که بازی رو تبدیل به شاهکار کرده ...
How does Naughty Dog let you explore the worlds of Uncharted and The Last of Us without the clunky navigational aids found in other linear games? The answer: Through smart use of composition, eye-catching design, and in-world waypoints. Let's dig in.

Already known fact! درواقع این امر به خیلی از بازیسازهای شناخته شده دیگه مثل ولو صدق میکنه (همه نکات ویدیو رو تو هف لایف 2 بازی سال 2004 میتونید ببینید، مهر تایید صحبت های من، هف لایف 2 این تاثیری که شما صحبت میکنین (ویدیو) ازش رو 2004 پیاده کرده...چه بسا قبل تر ازون ...ولی من اولین بار تو هف لایف دیدم (انقلاب رخ داده و بازیسازا یاد گرفتن و پیاده کردن)) ... امید صنعت به همین سازنده هاست.... من یه نظر ساده یا سئوال ساده درباره گیم پلی مطرح کردم، نیازی به این همه بلبشو نبود از طرف دوستان، خوشبختانه با یکی از دوستان تقریبا به یه نتیجه ای رسیدیم ... گفتنی ها هم گفته شد...دیگه بعد این به تامل خودتون بستگی داره.

ویدیوی جالبی بود، ممنونم.

موفق باشید.

یه نکته ای که من اشاره کردم بهش و شما نادیده گرفتی همینه...
همه ی بازی ها نباید از لحاظ مکانیزم گیم پلی برتر باشن و انقلابی باشن که بخوایم اونهارو بست این جن انتخاب کنیم...

آنچارتد دو بنظر من مهم ترین تعییری که توی صنعت داد تغییر توی نحوه ی روایت و پیسینگ بازی بود.

شما یه نیم نگاهی به اپنینگ بازی داشته باش نیتن روی صندلی قطار از خواب بی هوشی در میاد متوجه میشین قطار در حا سقوط هست
ورتیکالیتی این لول خیلی ساده رو نگاه کنین...
از قطار میرین بالا ضرب آهنگ بازی تند میشه سریع حرکت میکنین میزین روی زمین...
اینجا سازنده یه شک ریز به شما میده و دوباره ضرب آهنگ بازی تغییر میکنه. اینجا یه سکشن اکسپلوریشن هست با ضزب آهنگ آروم...
بعدش فلش بک و رسوندن داستان دوباره به این مرحله...

شما بالاتر تو حرفاتون ذکر کردین که توی پیسینگ نمیشه انقلاب کرد در حالی که بنظر من آنچارتد دو یه انقلاب به تمام معنا توی پیسینگ و نحوه ی روایت بود (روایت سینماتیک)
که روایت سینماتیک به معنای انترکتیو نبودن بازی نیست... بلکه کاملا برعکس.صحنه هایی که قبلا به عنوان کات سین توی بازی نمایش داده میشد حالا قابل بازی هستن و بازیباز میتونه توی اونها نقش داشته باشه...

اینجاست که ناتی داگ میگه والکینگ سکشن ها برای ما توی تنظیم پیسینگ بازی خیلی مهم هستن.
یعنی تجزیه درست و بجای هیجان توی جای جای بازی و اینترکتیو نگه داشتن بازی در سراسر بازی




یه سوالی هم کردین در مورد اینکه آیا اگه شما بری الان بتمن رو بازی کنی احساس میکنی گیم پلیش مشکل داره یا نه؟

منم میخوام جواب بدم بله. اتفاقا بعد از پایان آرکهام نایت تصمیم گرفتم دوباره بهترین سه گانه زندگیم رو از اول بازی کنم و اولین چیزی که روی نروم رفت سیستم مبارزات نسخه ی اول بود. توی نسخه ی اول توی یسری لحظات همه ی تاگ ها روی زمین بودن و چون موو ستی برای این لحظات در نظر گرفته نشده بود کامبو من از بین میرفت... تعداد و تنوع دشمن ها کمتر از دو سری دیگه هست بشدت و همینطور گجت ها بسیا کمتر و محدود تر
که توی سکشن های استلث این موضوع خیلی روی مخم میرفت معماهای ریدلر که اصلا دیگه هیچ چلنجی نداشتن نود درصدشون و صرفا برای آنلاک کردن تیپ ها دنبالشون میرفتم.
بعد از تجربه ی دو بازی کامل مثل سیتی و نایت (اورجینز رو ذکر نمیکنم چون مبارزات کاملا آنبالانس بود) تجربه ی آرکهام اسایلم کاملا یه پین این د اس بود و میتونم بگم دیگه فقط و فقط اتمسفر خارق العاده و داستان و اکتینگ بازی منو مجاب به ادامه میکرد
نه سیستم کامبت و معماهای بازی

پ.ن:بازهم میگم سو برداشت نشه من سری آرکهام و آنچارتد هردو سری های محبوب زندگیم هستن اصلا برای تجربه همین دو سری به نسل جدید مهاجرت کردم خیلی زود. این حرف های من دلی بر بد بودن آرکهام اسایلم نیست. من خودم گوتی های سال 2009 و 2011 برام همین سری آرکهام بوده...امسال هم آرکهام نایت جزو تاپ تری گیم هایی هست که تجربه کردم و اصلا قصد ترول سری رو ندارم.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر