خب نظر من راجع به انقلاب با نظر شما فرق داره.من بعد از gta 3 دیگه منتظر انقلاب نیستم،یعنی الان به مرحله ای توی این صنعت رسیدیم که فقط میشه بهینه کرد همه چیز رو.شاید اگر این دیدگاه رو نداشتم الان vanquish رو انقلاب حساب میکردم و یا demon souls رو خیلی بالاتر از بتمن های راک استیدی.
در مورد مقایسه 2 بازی هم باز شما داری بحث رو میکشونی به سمت کلاس درس برای سازنده های دیگه و مبناش رو هم بر این اصل گذاشتی چند تا بازی شبیه انچارتد هستند و چند تا بازی شبیه بتمن. ولی به این نکته توجه نمیکنی دلیل اینکه ما کلونهای انچارتدی کمتر داریم شاید به خاطر اینه که واقعا کار سختیه و کمتر شرکتی هم از لحاظ تلنت و سرمایه ای میتونه سراغش بره.
من نمیخوام مقایسه کنم این 2 تا بازی رو چون اصلا قابله مقایسه نیستند. ولی همونقدر که به نظر شما سیستم مبارزه بتمن کلاس درس هستش برای دولوپر ها همون قدر هم playable cutscenes که ناتی داگ سر و شکل داد( و شما اصلا قبولش نداری) کلاس درس هستش. به نظر من هیچ ایرادی نداره که یکی اصلا سبک سینماتیک رو دوست نداشته باشه و ارزشی براش نداشته باشه ولی این دلیل نمیشه که فکر کنیم کار راحتیه
ادیت در ضمن بازی the warriors فکر میکنم سیستم کانتر رو داشت همینطور اسسین کربد قبل از بتمن
ممنونم. آره قبول دارم. ولی قبول داری که خود همین به تکامل رسوندن یک سیستم یک مکانیزم طوری که حس تازگی رو القا کنه و ریزنکاتی داشته باشه که خودشو متمایز کنه از بازی های دیگه ، میتونه یه انقلاب به حساب بیاد؟ ببین من ازین جهت میگم "انقلاب" هست که نشت پیدا کرد تو بازی های آتی ....این خیلی مهمه .... این سرایت پیدا کردن ، مثلا تو سال 2015 شما نقد مدمکس رو میخونی بعد میبینی منتقد اشاره میکنه به بتمن (نه به اسپایدر نه به بازیه دیگه ای) ، این نشون میده بتمن به تکامل و اوج رسوند حالا بازیای دیگه سعی میکنن مثل اون شن. امیدوارم تونسته باشم منظورمو منتقل کنم.
خب طبق این چیزی که میگی ، این جریانات برای آنچارتد هم صدق میکنهالان آنچارتد هم با بهره گرفتن از المانهای قبل و به تکامل رسوندنش ، استانداردهای جدیدی برای سبک خودش به وجود آورده
![]()
در مورد اون اشاره کردن هم عموماً به یه بازی معروف و بعضاً جدید اشاره میکنن که همه نوع قشری که داره اون مطلب رو میخونه منظور طرف رو بفهمه ، چون اگه بخوان برن از بازیای 20 سال پیش حرف بزنن اون گیمری که الان 5 ساله گیمر شده هنگ میکنه چون عمرش به اون زمان کفاف نمیده.
بحث کلون نیست ، اون بازیایی هم که من گفتم کلون بتمن نیستن، بحث استفاده از یک مکانیک یا مکانیزم گیم پلی در یک بازی دیگه هست...من میگم از بتمن این تیکه گرفته میشه و مورد استفاده قرار میگیره درنتیجه ..In my book ...انقلاب به حساب میاد. ولی بازم اره مونده به تعریف اشخاص.
Sarcasm?![]()
حالا، 2012 سال خاصی نبود ... من از واکینگ دد خیلی لذت بردم ولی خب ...همچین گیم نبود.... ولی تازگی داشت ... من بشخصه دوست دارم صنعت گیم تو گیم پلی و داستان پیشرفت کنه ... نادی داگ رو به خاطر داستانش دوست دارم ولی خب فقط تو این خلاصه نمیشه ....لول دیزاین ، پیسینگ و همینطور گیم پلی همگی عالین ، و واکینگ دد هم روح تازه ای از لحاظ قدرت داستان بخشید ولی میتونست با اضافه کردن پازل های درست و حسابی گیم پلی خوبی هم داشته باشه.
جرنی یک اثر منحصر به فرد هست ...یه هنر... جرنی نشون داد که پتانسیل گیم فراتر از هر میدیم دیگه هست ...ازون بازیاس که میشه تو بحث "گیم بهترین مدیدیم است" آورد...آیا این انقلابه یه نه؟ تو تعریف من نه، چون من میگم انقلاب باید سرایت کنه به بازیای دیگه ...صنعتو ببره جلو .... بازی منحصر به فردی هست ...لنگه نداره ... و این اصلا ارزشش کمتر از "انقلاب" نیس. خیلی پیام ها رو میرسونه. و ما نیاز داریم به این بازیا.
فارکرای 3 هم دیگه فرنچایز رو تکمیل کرد و من واقعا لذت بردم ازین بازی
مس افکت 3 گند زد با اون اندینگ ...کلا اذیت کرد
بردرلندز دو رو من اونموقع نپسندیدم ولی الان که کوآپ میزنم با دوستم میفهمم چه جواهریه ....دیس آنرد یه گیم پلی فوق العاده تمیز و استلث ... عجب گیمی بود واقعا.
بازیای دیگه هم هست نمیرم سراغشون، ولی ویچر 2 بازی سالم بود....ولی الان میگم دیس آنرد (تاثیر زمان!) ... البته جرنی رو نزدم ولی به احتمال قوی اگه میزدم (همه چی دست به دست هم داد نشد) بازی سالم میشد.
- - -ویرایش - - -
ممنونم. آره قبول دارم. ولی قبول داری که خود همین به تکامل رسوندن یک سیستم یک مکانیزم طوری که حس تازگی رو القا کنه و ریزنکاتی داشته باشه که خودشو متمایز کنه از بازی های دیگه ، میتونه یه انقلاب به حساب بیاد؟ ببین من ازین جهت میگم "انقلاب" هست که نشت پیدا کرد تو بازی های آتی ....این خیلی مهمه .... این سرایت پیدا کردن ، مثلا تو سال 2015 شما نقد مدمکس رو میخونی بعد میبینی منتقد اشاره میکنه به بتمن (نه به اسپایدر نه به بازیه دیگه ای) ، این نشون میده بتمن به تکامل و اوج رسوند حالا بازیای دیگه سعی میکنن مثل اون شن. امیدوارم تونسته باشم منظورمو منتقل کنم.
دقیقا .... فقط هم نادی داگ میتونه بهبود بده ... حالا این سئوال : آیا ما در گیم پلی سری آنچارتد مکانیک یا مکانیزمی داریم که به بازی های دیگه سرایت کرده باشه؟ اون صحبت های منتقد رو هم بخونی متوجه میشی ...آنچارتد ..هسته گیم پلی آنچارتد یک شوتر سوم شخص ایندینا جونزی با صحنه های ست پیس بسیار و پلتفرمینگ و حل پازل هست ... اگزکیوشن فوق العاده.... غیر از اینه بگید تا منم بدونم.... بهبود داده ... ولی جایی کاربرد نداشته و حتی آنچارتد 1 هم الان Clunky شده ...خیلی سخت میشه بازیش کرد ... زمان روشون تاثیر میزاره، بازیی که المان انقلابی توی گیم پلیش باشه هیچ وقت زمان روش تاثیر نمیزاره ... الان برو بتمن 2009 رو بازی کن ببین اصلا حس زمختی داره ؟ خواهی دید که نداره ...ولی همین اسپایدر رو شاید ده دقیقه بزور بتونی بازی کنی .... برو هف لایف 2004 رو بازی کن ...بازم همینطور...برو BG2 عصر 90 رو بازی کن ...بازم همینطور.
کم لطفی نکن ...ولی استدلالت خوب بود ... ولی چند سال دیگه بیا ببینیم تو نقدا میگن "مد مکس" یا "بتمن" ... اون موقع استدلالت رد میشهمطمئن باش بتمن رو میگن ، mark my words... دلیل اصلیشم اینه که رو بتمن سیستم مبارزه بهتری نیومده ..تا وقتی که بیاد داستان همینه ... همیشه اون ...به اصطلاح Holy Grail مطرح هست ....آنچارتد Holy Grail بازی های سینمتیک بود تا وقتی که دلست اومد ...دلست الان این جام رو داره ... و بعید میدونم آنچارتد 4 بتونه ازش پس بگیره...خلاصه تو مبحث سینمتیک خاص هستن ... این خاص بودن خوبه ...درسته رو بازیای دیگه تاثیر نمیزاره ولی خب ارزش خودشو داره ... طرفداران این سبک که منو سلاخی کردن همیشه این بازیا رو بازی خواهند کرد لذت خواهند برد نوش جونشون
... ولی دائم این جام دست به دست میشه ... و این خیلی چیزارو نشون میده که نمیرم تو جزئیاتش .... درکل بحث من چیز دیگری بود که این دوستان عزیز اشتباه متوجه شدن و ...
اول بیا به ما بگو ببینم این انقلاب بتمن در کدوم بازی ها استفاده شده که کلون نیستند و برای خودشون یه چیز مجزا هستن و دارن راه بتمن رو میرن!
چون من دوتا بازی AAA به یاد دارم که دقیقا از این سیستم مبارزات بتمن استفاده کردن، یکی Middle Earth Shadow Of Mordor هست و اون یکی هم Mad Max و بر حسب اتفاق هردو کلون های بتمن و نسخه های فوق ضعیفش هستند، حالا چرا! یه چیز خیلی ساده درمیونه، ناشر های این دو بازی مثل بتمن WB هستند و خود WB از استدیو راکستدی میخواد که این فرمول سیستم مبارزات رو به استدیو های دیگه بده تا ازش استفاده کنن! پس اگه دقت کنی این انقلاب نبود که وقتی میاد منتقد از Mad Max مینویسه میگه از بتمن الهام گرفته یعنی بتمن اون موقع انقلاب و شروع کننده راه بوده و بقیه پیروی کردن، بلکه اون سیستم مدمکس دقیقا همون سیستم دانگرید شده بتمن به دستور ناشر بوده.
حالا واقعا ساعت 3 نصفه شب یادم نمیاد چه بازی های دیگه ای از این سیستم انقلابی استفاده کردن و به همین مورد ممنون میشم بیای بگی کدوم بازی ها! خواهشا فقط گوگل نکن.
انقلاب اون چیزیه وقتی یه بازی مادر (سری Tomb Raider) که چندین ساله به فرمول موفق خودش رسیده بوده میاد و دقیقا بر اساس حرف سازنده های بازی بصورت تمام کمال از بازی که خودش الهام گرفته از TR بوده ( Uncharted ) تقلید کامل میکنه و سعی میکنه به مدیوم و لول اونها برسه! این یعنی انقلاب، یعنی پیش بردن صنعت گیم، یعنی سبکی که اری توش بازی میسازی رو به حد جلو ببری که بازی مادر (TR) بیاد و در نسخه های بعدش از تو تقلید کنه و حاضر بشه کل سری رو بخاطر این مورد ریبوت کنه و فرمول های فوق موفق قبلیش رو دور بریزه!
دوست عزیز نظر من اینه که عقیده شما خیلی دگماتیکه .... و این چیزی که من فکر میکنم باید باشه تا چیزی خوب باشه ... حتی در مورد انقلاب هم تعریف دگماتیک و بدون انعطافیه ... اولا انقلاب خلق کردن نیست اون خلقته ... والا من تعریفی که از انقلاب دارم زیر و رو کردم چیزیه یا حتی بهبود بخشیدن به چیزی با اختلاف خیلی زیاد رو هم نوعی انقلاب خطاب میکنن ...
انقلاب صرفا اثراتش رو در خلقت و تاثیر پذیری اطرافیان نشون نمیده و صرفا انقلاب هم همیشه نتایج خوبی به همراه نداره ...
من خودم تکامل بخشیدن به چیزای خوب و اثبات شده رو ترجیح میدم به انقلاب شما ... و همین که چیزای خوب رو بهبود ببخشی و بهتر کنی .. همین خودش خیلی خیلی سختر تر از نواوریه ... هر چند با نظرتون در مورد بدون نو اوری بودن انچارتد هم مخالفم ولی قبول دارم چشمگیر نبوده ....
برگردیم سر جورنی و انقلاب .. اینکه میگم تو نظراتتون انعطافی وجود نداره اینه که تعاریفتون هیچ بند و تبصره نداره ایا؟ و انقلاب شما مختص میشه به تاثیر پذیری ؟
اینکه تاثیر پذیری محسوسی از جورنی وجود نداره .. به جرات بهتون میگم یکی از دلایلش ناتوانی بقیه در این کاره ... فقط شاید فامیتو اودا بتونه بازی با الهام از جورنی بسازه ....نه اینکه چیز منحصر به فرد و انقلابی در جورنی هست یا نه.... امیدوارم بازی برای استیم تایید بشه و تجربش کنید تا متوجه بشید چی میگم ...
حالا طبق نظر شما بر پایه انقلابی بودن بازی ها واکینگ دد نباید اصلا مقابل جورنی به حساب بیاد ... که من با این موضوع مخالفم .. هر بازی به خصوص بازی های تحسین شده .. ارزش ها و ویژگی های برجسته ای داشتن که به این جایگاه رسیدن ...
...........................................
ضمن اینکه این نظرتون در رابطه با به فراموشی گذاشتن انچارتد دو رو به پای کم اطلاعی میزارم ... الان هر لیست یهترین بازی تاریخ یا بهترین بازی نسل پیش سایت ها بیرون میدن .. انچارتد یکی از پایه های ثابت ده یا بیست تای اوله لیسته ... این چه جور فراموش شدگیه ... یا هنوزم منتقدین در جو زدگی به سر میبرن ؟ .... ؟
کلا ادعای عجیب و غریبی در مورد بازی مثل انچارتد کردید و مثالی اوردید گه کلی حالت نقض براش وجود داره ....
من سال ۲۰۱۲ رو مثال زدم چون نام واکینگ دد طی این سه سال تقریبا محو شد بر خلاف جورنی ... ولی چرا مثال های شما و دوستان متمرکز میشه روی دو تا بازی انحصاری و شاهکار های تحسین شده ناتی داگ ؟؟؟؟
ولی جایی کاربرد نداشته و حتی آنچارتد 1 هم الان Clunky شده ...خیلی سخت میشه بازیش کرد ... زمان روشون تاثیر میزاره، بازیی که المان انقلابی توی گیم پلیش باشه هیچ وقت زمان روش تاثیر نمیزاره ... الان برو بتمن 2009 رو بازی کن ببین اصلا حس زمختی داره ؟ خواهی دید که نداره ...ولی همین اسپایدر رو شاید ده دقیقه بزور بتونی بازی کنی .... برو هف لایف 2004 رو بازی کن ...بازم همینطور...برو BG2 عصر 90 رو بازی کن ...بازم همینطور.
خب نظر من راجع به انقلاب با نظر شما فرق داره.من بعد از gta 3 دیگه منتظر انقلاب نیستم،یعنی الان به مرحله ای توی این صنعت رسیدیم که فقط میشه بهینه کرد همه چیز رو.شاید اگر این دیدگاه رو نداشتم الان vanquish رو انقلاب حساب میکردم و یا demon souls رو خیلی بالاتر از بتمن های راک استیدی.
در مورد مقایسه 2 بازی هم باز شما داری بحث رو میکشونی به سمت کلاس درس برای سازنده های دیگه و مبناش رو هم بر این اصل گذاشتی چند تا بازی شبیه انچارتد هستند و چند تا بازی شبیه بتمن. ولی به این نکته توجه نمیکنی دلیل اینکه ما کلونهای انچارتدی کمتر داریم شاید به خاطر اینه که واقعا کار سختیه و کمتر شرکتی هم از لحاظ تلنت و سرمایه ای میتونه سراغش بره.
من نمیخوام مقایسه کنم این 2 تا بازی رو چون اصلا قابله مقایسه نیستند. ولی همونقدر که به نظر شما سیستم مبارزه بتمن کلاس درس هستش برای دولوپر ها همون قدر هم playable cutscenes که ناتی داگ سر و شکل داد( و شما اصلا قبولش نداری) کلاس درس هستش. به نظر من هیچ ایرادی نداره که یکی اصلا سبک سینماتیک رو دوست نداشته باشه و ارزشی براش نداشته باشه ولی این دلیل نمیشه که فکر کنیم کار راحتیه
ادیت: در ضمن بازی the warriors فکر میکنم سیستم کانتر رو داشت همینطور اسسین کربد قبل از بتمن
موضوع رو درست درک نکردینه تنها آنچارتد بلکه بتمن هم چیزی از خودش نداره که بخواد سرایت بده ، اینا بخشی از جریان یه سیر تکاملی هستن که الان به خاطر بهترین بودن توی سبک خودشون الگو برداری میشن. الگو ها همیشه چیزای خاص و نوآورانه نیستن، بعضی وقت ها یه تکامل هم می تونه الگو باشه.
با چیزایی که بالا گفتم اگه بازم سوالت همینه که کسی از انچارتد چیزی ورداشته یا نه که خب الان بزرگترین الهام گیرنده ـش رو خودت داری میبین (TR)
پ.ن : به نظرم همه چیز خیلی روشنه و بحث بیشتر از چیزی که نیاز داره ، کش دار شده
نکته بسیار جالب اینجاست، نه تنها شما بلکه تو اطرافیان خود من هم دیدم که دست میذارن روی آنچارتد 1 که کل سری آنچارتد رو خط باطل روش بکشن. اینو بهش میگن مغالطه ترکیب، که البته دفعه اول هم نیست که شما نو پستتون مغالطه میکنید.
clunky بودن آنچارد 1 چه ربطی میتونه به نسخه دوم و سومش داشته باشه؟ حداقل تا عرضه نسخه چهارم، نقطه عطف این سری نسخه دوم بوده، هیچ کدوم از فن های سری هم نگفتن آنچارتد 1 بازی بهتری بوده. شما اینجا آنچارتد 1 رو آوردی و در مقابل بتمن 2009 گذاشتی، که بگی بتمن بهتره، در حالی که بحث اصلا بین این آنچارتد 1 و بتمن نبوده.
در ادامه این پست، دعوت میکنم از همه که این ویدیوی تحلیلی از بازی های ND رو ببینن، تا گوشه ای از این که چرا ND با آنچارتد و TLOU انقدر تاثیر گذار بوده و به بقیه بازیسازها درس بازیسازی میده، رو متوجه بشن.
watch?v=k70_jvVOcG0
بتمن خب کامبت رو سرایت داد ... به چندتا بازی ...
اره میشه گفت توم ریدر 2015 بدون الهام گرفتن از سری آنچارتد وجود نمی داشت ، این توم ریدر حال حاضر با این که از آنچارتد فاصله گرفته ولی خب اول خواست مثل اون بشه ولی نتونست ....اما الان اون المانارو تلفیق کرده با ریشه های خودش و یه بازی ناب بوجود اومده ... اما یه مکانیک یا مکانیزم تو بطن گیم پلی آنچارتد نبود که سرایت پیدا کنه ....توم ریدر کلا خواست کلون شه که حرکت درستی نیست به نظر من ...ولی تو 2015 جبران کرد...همینم ..in the first place ..به لطف آنچارتد بود.
اره به نظرم همینجا تموم شه بهتره ، بحث خوبی بود ...ممنونم که شرکت کردی و نقطه نظراتتو به اشتراک گذاشتی ، برای من که مفید واقع شد ... درنهایت تا حدی از لحاظ تاثیرش روی ریبوت توم ریدر مجاب شدم و امیدوارم برای تو هم مفید واقع شده باشه.
شب خوش.
بتمن خب کامبت رو سرایت داد ... به چندتا بازی ...
اره میشه گفت توم ریدر 2015 بدون الهام گرفتن از سری آنچارتد وجود نمی داشت ، این توم ریدر حال حاضر با این که از آنچارتد فاصله گرفته ولی خب اول خواست مثل اون بشه ولی نتونست ....اما الان اون المانارو تلفیق کرده با ریشه های خودش و یه بازی ناب بوجود اومده ... اما یه مکانیک یا مکانیزم تو بطن گیم پلی آنچارتد نبود که سرایت پیدا کنه ....توم ریدر کلا خواست کلون شه که حرکت درستی نیست به نظر من ...ولی تو 2015 جبران کرد...همینم ..in the first place ..به لطف آنچارتد بود.
اره به نظرم همینجا تموم شه بهتره ، بحث خوبی بود ...ممنونم که شرکت کردی و نقطه نظراتتو به اشتراک گذاشتی ، برای من که مفید واقع شد ... درنهایت تا حدی از لحاظ تاثیرش روی ریبوت توم ریدر مجاب شدم و امیدوارم برای تو هم مفید واقع شده باشه.
شب خوش.
- - -ویرایش - - -
بله درسته ، بحث سر بتمن و آنچارتد 2 بود ...حق بدید حجم بحثا زیاد شد و ادم قاطی میکنه ...طبیعیه (مدرک : پستی که نقد یورو رو باز کردم) . ولی باز هم صحبت های من فقط به آنچارتد 1 خلاصه نشد، نقد یورو رو کامل باز کردم و نشون دادم ... شما هم به اونها توجه می داشتید بهتر میشد...درنتیجه شما Selective عمل کردین.
چندین بار تاکید کردم بحث من گیم پلی هست ، نه لول دیزاین نه پیسینگ ...اینا مشخصه... همیناس که بازی رو تبدیل به شاهکار کرده ...
How does Naughty Dog let you explore the worlds of Uncharted and The Last of Us without the clunky navigational aids found in other linear games? The answer: Through smart use of composition, eye-catching design, and in-world waypoints. Let's dig in.
Already known fact! درواقع این امر به خیلی از بازیسازهای شناخته شده دیگه مثل ولو صدق میکنه (همه نکات ویدیو رو تو هف لایف 2 بازی سال 2004 میتونید ببینید، مهر تایید صحبت های من، هف لایف 2 این تاثیری که شما صحبت میکنین (ویدیو) ازش رو 2004 پیاده کرده...چه بسا قبل تر ازون ...ولی من اولین بار تو هف لایف دیدم (انقلاب رخ داده و بازیسازا یاد گرفتن و پیاده کردن)) ... امید صنعت به همین سازنده هاست.... من یه نظر ساده یا سئوال ساده درباره گیم پلی مطرح کردم، نیازی به این همه بلبشو نبود از طرف دوستان، خوشبختانه با یکی از دوستان تقریبا به یه نتیجه ای رسیدیم ... گفتنی ها هم گفته شد...دیگه بعد این به تامل خودتون بستگی داره.
ویدیوی جالبی بود، ممنونم.
موفق باشید.