خب من تو حرفای شما و خودم تناقضی نمیبینم. مساله بهینهسازی فقط به معماری کنسولها برنمیگرده، مقدار زیادیش به وقت و حوصله سازنده برمیگرده. کنسولها هم به واسطه ساپورتی که از طرف شرکت سازندشون میشن، استودیوهای فرستپارتی دارن که باعث میشه خیلی بیشتر روی بهینهسازی بازی کار کنن. وجود سختافــزار ثابت کنسول هم به این قضیه کمک میکنه. ولی حرف من اینه که همه این فاکتورها روی هم، اونقدری بعضیا سعی دارن بزرگ جلوش بدن، نیست! یه سیستم به روز سال 2007-2008 با یه کارتی مثل 8800، همون موقع PS3 رو Outperform میکرد، الانم همین کارو میکنه! این که بازیهای PC توی یه نسل به واسطه پیشرفت سختافــزار از نظر گرافیکی بهتر و بهتر میشن و برای اجراشون با کیفیت بالا به کارتای قویتر احتیاج هست، معنیش این نیست که مثلاً کارت 8800 دیگه نمیتونه در حد کنسول بازی رو اجرا کنه! میتونه، فقط چون کیفیت بالاتر هم در دسترس هست، خیلیها وسوسه میشن که سختافـــزار قویتر تهیه کنن. کلاً بازار سختافــزار PC همینه و خیلی از مشتریها به خاطر زرق و برق بیشتر بازیها پول خرج میکنن که از نظر Price/Performance خیلی وقتا اصلاً هم به صرفه نیست. خلاصه لُپ کلام اینه، سختافزار کنسولها در سالهای اول به چالش کشیده میشه، بعد از 2-3 سال، و ساخت چند بازی توسط سازندههای پدر و مادر دار، حد و حدودش مشخص میشه، ولی هر چی جلوتر میریم شیب استفاده بهینه از سختافزار کمتر و کمتر میشه، تا جایی که آخر نسل دیگه حالت بده بستون پیدا میکنه و سازندههای درست و حسابی و کاربلد میدونن چطور این بالانس رو ایجاد کنن که از نظر بصری بازی بهتر شه و از نظر پرفرمنس ضربه نخوره. شما نسل قبل بعد از Gears و U2 دیگه اختلاف فاحش گرافیکی شاهد نبودید، بله سال به سال بازیهایی اومد که بهتر به نظر میومدن، ولی اون Leapـه اصلی رو توی همون 2-3 سال اول شاهد بودیم. U1 به U2 اختلاف واضحی داشت، ولی از U2 به U3 و TLOU این اختلاف کمتر و کمتر شد. هر چقدر هم که ND کارِش درست باشه، تا یه حدی میتونه از سختافزار خروجی بگیره.