خوب من یه نقد کوچک از بازی بنویسم:
مهم ترین عنصر توی بازی های هیلو گیم پلی اون ها هست که اول از همه به اون می پردازم:
گیم پلی:
قسمت اصلی گیم پلی بازی با هیلو های قبلی تغییر خیلی زیادی نداشته و شاهد همون گیم پلی بی نظیر بازی هستیم. البته برای هماهنگ شدن بیشتر با امکانات جدید بازی ، کارکرد بعضی از دکمه ها تغییر کرده به این صورت که به جای RB دکمه ی X کار تعویض خشاب رو انجام میده و در عوض این دکمه به حمله ی تن به تن اختصاص داده شده. و همچنین دکمه ی B که قبلا برای حمله نزدیک استفاده می شد الان برای سوئیچ کردن بین نارنجک ها استفاده میشه. و دکمه ی LB هم برای استفاده از armor ability هاست. در مجموع تغییرات در کنترل بازی به طرز مناسبی اعمال شدند و کاملا استفاده از اونا راحت هست با این حال اگه از این نوع کنترل خوشتون نمیاد می تونید توی تنظیمات همون کنترل قبلی رو انتخاب کنید.
مهم ترین ویژگی اضافه شده به گیم پلی این نسخه armor ability ها هستند که انصافا بسیار خوب کار شدند و عموما بالانس هستند. البته بعضی از اونا مانند active camo و hologram زیاد توی بخش تک نفره ی بازی مفید نیستند اما به نظر میرسه که در بخش چند نفره کارکرد بهتری رو داشته باشند.
کنترل وسایل نقلیه نسبت به نسخه ی قبلی تغییر چندانی نکرده و همچنان از آنالوگ راست برای کنترل کردن و از آنالوگ چپ برای سرعت دادن استفاده میشه. یعنی در واقع شما با کنترل دوربین ماشین رو کنترل می کنید که اتفاقا کنترل بسیار خوب و روونی هست (اگه این طور نبود بازی هایی مثل borderlands و rage نمیومدن دقیقا از همین سیستم استفاده کنند).
همچنان بازی به صورت sanbox هست و در مبارزه ها آزادی عمل بالایی دارید و همه چیز اسکریپت شده نیست (بر خلاف بعضی بازی ها
). که این باعث میشه ارزش تکرار بازی بسیار بالاتر بره. چون هر بار بازی کردن با دفعه قبلی متفاوته.
در مورد دشمنا یه مقدار تغییرات درشون به وجود اومده به این صورت که grunt ها نسبت به قبل کمی قوی تر شده اند که کاملا حرکت مثبتی هست چون توی halo3 که بیشتر به یک شوخی شبیه بودند
. در عوض قدرت brute هایی که gravity sword دارن به شدت کاهش پیدا کرده و دیگه مثل قبل به طرز غیر طبیعی قوی نیستند ( یادمه توی هیلو 3 به یکی از اینا انقدر تیر زدم که فکر کردم حتما یه باگی چیزی هست و اینا اصلا نمی میرند
)
اسلحه های بازی هم مثل همیشه عالی هستند و تا حد زیادی هم بالانس طراحی شدند. (من خودم به شدت از DMR خوشم اومد)
به نظرم بازی نسبت به halo 3 و ODST آسون تر شده (شایدم من حرفه ای تر شدم b-) :d) ولی همچنان بازی بر روی درجه ی سختی legendary شما را به F می دهد :d .
متاستفانه چک پوینت های بازی بسیار بد طراحی شدن و گاهی اوقات چند بار پشت سر هم به چک پوینت می رسید و گاهی اوقات هم مدت طولانی هیچ چک پوینتی نمی گیرید که می تواند بر روی درجه ی سختی legendary اذیت کننده باشد.
نمره ی من به گیم پلی: 9.9 (اون 0.1 رو هم با کمال نامردی به خاطر چک پوینت هاش کم کردم
)
گرافیک:
گرافیک بازی به اندازه ی یک نسل نسبت به نسخه ی قبلی پیشرفت کرده
. (کاملا جدی می گم یه مقایسه دیدم که اسلحه های هیلو 2 و3 و ریچ رو با هم مقایسه می کرد و انصافا پیشرفت ریچ نسبت به هیلو 3 تا پیشرفت هیلو 3 نسبت به هیلو 2 بیشتر بود
)
در بازی از افکت motion blur به خوبی استفاده شده و رنگ بندی بازی هم مثل همیشه عالی هست. بافت های بازی هم بسیار عالی کار شده ( به دوستانی که از گرافیک بازی ایراد می گیرند پیشنهاد میکنم که برن و بافت های دیوار های مرحله ی 5 رو از نزدیک ببینند) در مجموع بعضی از بافت ها به حدی عالی هستند که به شخصه نظیرشون رو توی هیچ بازی دیگه ای ندیدم. همچنین طراحی چمن ها در forge world بسیار عالی هست و مانند 90% بازی ها از یک مدل 2 بعدی استفاده نشده و چمن ها کاملا 3 بعدی هستند. هنگامی که تمام این ها رو با محیط های بسیار بزرگ بازی ترکیب کنیم می بینیم که گرافیک بازی واقعا فوق العاده هست و کار بانجی در این زمینه واقعا تحسین برانگیزه. در ضمن من فقط دو جا از بازی با افت فریم مواجه شدک که یکی در اواخر مرحله ی دوم و دیگری در اواخر مرحله ی 9 بودند و هر دو تا هم خیلی سریع رفع شدند نمی دونم چرا بعضی ها با مشکل سرعت فریم رو به رو شدند (بازی رو نصب بکنبد ببینید درست میشه؟)
به شخصه به نظرم این بازی در بین بازی های xbox 360 بهترین گرافیک رو داره.
نمره ی من به گرافیک این بازی: 9.5 (که این 0.5 نمره رو هم دوباره با کمال نامردی به خاطر فقط دو بار افت سرعت فریم که هر کدوم هم 4-5 ثانیه بیشتر طول نکشیدند کم کردم.)
داستان: برای این که چیزی اسپویل نشه توضیح نمیدم و فقط نمره میدم.
نمره ی من به داستان این بازی: 9
موسیقی و صدا گذاری: موسیقی این بازی که اصلا نیاز به تعریف نداره و به نظرم در بین بازی های کامپیوتری بهترین موسیقی رو داره. توی بعضی جاها از بازی موسیقی هایی از شماره های قبلی (یا با تم اون ها ) می شنویم که کاملا حس نوستالوژیک آدم رو شعله ور میکنه
صدا گذاری بازی هم بسیار خوب کار شده و صدای شخصیت ها کاملا با اونا متناسب هست و صدای اسلحه ها هم عالی کار شده و شما فقط با گوش دادن به صدای اسلحه ها می تونید به راحتی نوعشون رو تشخیص بدید که توی گیم پلی بازی هم تاثیر گذار هست (امری که توی کم تر بازی ای شاهدش هستیم.) و صدا گذاری محیط هم عالی انجام شده.
نمره ی من به موسیقی و صداگذاری بازی: 10
نمره ی کلی من به بازی (میانگین نیست):9.8
البته توجه کنید که این نمره فقط به بخش تک نفره ی بازی داده شده و فعلا مشغول حال کردن با firefight هستم
. تازه اونم تک نفره که شاید یک دهم لذت 4 نفره رو هم نداشته باشه. شاید بعدن یه نقد هم از بخش firefight و چند نفره ی بازی نوشتم.