Multi Platform DOOM: The Dark Ages

سازنده
id Software
تاریخ انتشار
2025 May 15
ناشر
Bethesda Softworks
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S
DOOM-TheDarkAges_Premium_16x9.jpg

Developer: id Software
Publisher: Bethesda Softworks
Composer: Finishing Move
Engine: id Tech 8
Genre: First-person Shooter
Platforms: Microsoft Windows, Xbox Series X|S, PlayStation 5

Release Date: May 15th, 2025

DOOM,_The_Dark_Ages_Game_Cover.jpeg

Key Art


هشتمین نسخه از فرنچایز افسانه‌ای DOOM و سومین نسخه از از سری مدرن آن در شوکیس اکس باکس در 9 ژوئن 2024 معرفی شد. داستان این نسخه در ادامه نسخه Eternal روایت می‌شود و همانند نسخه قبلی، از لحاظ داستانی برای نسخه 2016 حکم پیش درآمد را دارد.
اید سافتور کار بر روی این نسخه را پس از انتشار آخرین بسته الحاقی اترنال، یعنی Ancient Gods شروع کرد و این بازی در سال 2022 وارد مرحله full production شد. بر خلاف دو نسخه قبلی که بر گیمپلی سریع و نفس‌گیر تاکید داشتند، این نسخه از دووم اسلیر یک تانک متحرک و مخرب ساخته است که با استفاده از سپر اره‌ای خود، دشمنان را قطعه قطعه می‌کند.

50a64b3a-b0e4-4dc8-a9a2-039c48084c26.jpg doom-the-dark-ages-demon.jpg

فضای این نسخه بر خلاف دو نسخه قبلی، تاثیرپذیرفته از المان‌های Dark Fantasy و قرون وسطایی است که می‌توان گفت روح جدیدی به این سری بخشیده است.
آهنگساز افسانه‌ای این سری یعنی میک گوردون، با توجه به دعاوی حقوقی که با ناشر این سری، یعنی بتزدا پیدا کرد، دیگر بر روی این سری کار نمی‌کند. هم‌اکنون، گروه Finishing Move که سابقه کار بر روی چند نسخه از Halo را در کارنامه خود دارند، وظیفه ساخت موسیقی برای این عنوان را بر عهده گرفته‌اند. باید دید که آیا آن‌ها می‌توانند جای خالی بزرگ میک گوردون را برای عاشقان این سری پر کنند یا خیر.

426810637_founditonreddit.png dtda_reveal_05.jpg

نکته متمایزکننده این نسخه با نسخه‌های قبلی آن این است که به بازیکن اجازه می‌دهد گیمپلی را بنا بر سلیقه دلخواه خود تغییر دهد، برای مثال سرعت آن را کم یا زیاد نماید. بنا بر ادعای اید سافتور، این نسخه بزرگ‌ترین بخش داستانی ساخته شده برای این فرنچایز را دارا خواهد بود.


 
آخرین ویرایش:
پلت بازى پى تايم خركى ميخواد يا نه؟
طبق گفته psnprofiles و پاورپیکس کلا ۲۰ ساعت طول میکشه و آسون هم هست.
فقط یه تروفیش گلیچ داره که نمیدونم آپدیت دادن براش یا نه. خودم منتظر اینم آپدیت بدن بازی رو بگیرم.
 
حتما تروفی دیفیکالتی نداره و اکسسبیلیتی یا مودیفایر هام ازاد هست برای پلت، برای همین راحت و یکی دو دور سریع پلت میشه.. شاید کالکتیبل هم زیاد نداشته باشه...

اصلا خوب نیست این رویکرد تازه بازی ها که پلت هاش اسون شده، درسته چالش در بازی هست میتونی تنظیمات خودت رو انجام بدی، این جای خود، اما "پلاتینیوم" کردن مفهومش باید تموم کردن در بهترین حالت باشه، کسب بیشترین مهارت هم باشه، این اصلا اتفاق عجیب غریبی نیست و هر بازی رو میشه با تمرین چه از اول چه بعد از یک دور بازی کردن، مهارت کافی برای رد کردن سخت ترین حالتش رو به دست بیاری،

حالا سخت ترین سخت ترینم نشد حداقل وری هارد،

باز خوبه بعضی ها مثل بعضی انحصاری های سونی، میان تروفی های مربوط به دیفیکالتی رو ادیشنال به بازی اضافه میکنند، خارج از پلت، این باز بد نیست چون مفهوم 100 درصد کردن همچنان میتونه به همراه داشته باشه...

*تروفی کالکتیبل البته ندوست :D کالکتیبل باید در مسیر داستان باشه مثل ویچر 3... بهترین حالتش اینه، ولی خب مدل اشیا یا متریال دارای اطلاعات و کودکس و لور اینا هم خب ذات "کالکتیبل" هست و بودنش اوکیه حتی اگر رو مخ باشه مجبور باشی همه رو بگیری برای پلت مخصوصا بعضی بازی ها که خییییلییییی زیاد این مدلی کالکتیبل دارند، باز بعضی ها تعدادش کمتره بهتره...

*** تروفی لیست دقیق و خوب و چالش برانگیز و مفرح و باحال و ایجاد کننده انگیزه تکرار بازی، یک امتیاز مثبت برای بازی هست...
 
الان که دارم بار دوم می روم و بیشتر دقت می کنم ، این شماره از اترنال کامل تره .

خیلی ها اترنال می گن ولی این کامل تره . کلی اسلحه به کنار ، خود سپر دنیا کاربرد داره و روح تازه ای به عمق مبارزات و استراتژی ها دمیده .

خروار ها آپگرید کاربردی برای هم اسلحه ها هم سپر .

بازی دووم از اسمش هم پیداست که باید جدی باشه . این شماره برخلاف اترنال ، فضای جدی و بسیار دارک و سنگینی دارد . آدم حال می کنه .

همه چیز تمومه

من آخرای بازی هستم در دور دوم . روحم جلا گرفت . داستان خوبی هم داره با کات سین های عالی .


اگر Doom 3 ریمیک بشود من از این فرانچایز چیز دیگه ای نمی خواهم. دووم ۳ خود خود جنسه . دد اسپیس از نگاه اول شخص
 
طبق گفته psnprofiles و پاورپیکس کلا ۲۰ ساعت طول میکشه و آسون هم هست.
فقط یه تروفیش گلیچ داره که نمیدونم آپدیت دادن براش یا نه. خودم منتظر اینم آپدیت بدن بازی رو بگیرم.
همه سکرت های مراحل رو ام باید پیدا کرد واسه تروفی یا نه؟
 
  • Like
Reactions: Thundersky

این ویدئو رو حتما ببینید، تاثیر دووم مخصوصا ۲ نسخه اول رو در عالم فیلم و سریال و به طور کلی اثرگذاریش بر فرهنگ دو دهه. DOOM و QUAKE تاثیر انکار ناپذیری نه تنها روی ژانر خودشون، بلکه بطور کلی در ویدئوگیم و فرهنگ بازیبازها و بازبسازها داشتن.
 
آخرین ویرایش:
خب من امروز موفق شدم بازی رو تجربه کنم و ۴ تا چپترش رو رفتم. به جدیت میتونم بگم نه تنها توی ژانر شوتر بلکه بطور کلی یک شاهکار بی بدیل هست این بازی. طوری همه چیز بازی ورای تصور زیباس که احساس میکنم دیگه نمیتونم برم سمت eternal حتی.
این نسخه به معنای واقعی کلمه یک Doom واقعی و خالص هست.
نکته اصلی اولیه که برای من این بازی رو در صدر ۳ گانه قرار میده story telling و میان پرده های سینمایی به شدت با کیفیت و زیبای بازی هست که قشنگ یاد فیلم های بلاک باستری اکشن هالیوود میندازتت، هیچ چیز بازی توی ذوقت نمیزنه و میان پرده ها به شدت اندازه، موجز، و کارگردانی شده هستن. دقیقا توی لوپ گیم پلی بسیار به موقع ظاهر میشن و پیچش های داستانی رو تحلیل میکنن یا گاهی سوال تازه ای در ذهنت ایجاد میکنن. در کل این نسخه بسیااار استوری بیس ساخته شده و اینکارو به شکل بینهایت عالی ای درآوردن.
نکته بعدی آرت دیزاین بازی و اسکیل مراحل هست که از نظر من یک تیم نابغه و به شدت خلاقی باید داشته باشه id software چون رنگبندی ها، طراحی ها و جز به جز آبجکت ها اینقدر زیبا دیزاین و انیمیت شدن که حد نداره.
بازی به لطف havok physix engine تخریب پذیری بسیار بالایی داره و فیزیک اجسام و حتی خود اسلیر به شدت قابل لمس و واقعی هست. تقریبا هرچیزی رو داخل بازی میتونید تخریبش کنید و خود اسلیر دقیقا شبیه به یک لودر میمونه که همه چیزو سر راه خودش داغون میکنه. من روی ۵ دارم بازی میکنم و میتونم بگم گرافیک بازی با تمام افکت های جذابش و اونهمه دشمن داخل محیط و سرعت بازی به لحاظ پرفورمنس کمترین ایرادی نداره و از نظر من یک معجزه هست حقیقتا.
بخش شوتر بازی یک نقطه قوت و یک نقطه ضعف نسبت به اترنال داره. نقطه قوت اینه که به دلیل فیزیک بهتر بازی و رسپانسیو بودن محیط و دشمنان، گان پلی به شدت قوی، واقعی، و مخربه و قشنگ حس شلیک اسلحه رو میتونید متوجه بشید. نقطه ضعفش اما اینه که بعضی سلاح ها مثل شاتگان خیلی over power هستن. البته کاملا دستتون بازه برای انتخاب سلاح چون مثلا پلاسما گان هم بینهایت تصویر زیبایی در صحنه های اکشن میده ولی خب نسبت بهداترنال و اون نوع استفاده حرفه ای از سلاح خب این نسخه شبیه به اون نیست.
زیباترین مرحله بازی تا ایتجا برای من Atlan mech بود حقیقتا احساس میکردی داری توی رینگ بوکس نبرد میکنی، ضربه ها به شدت قوی، عکس العمل ها به شدت جذاب و فینیشرها به گوشت تنت میشینه قشنگ.
بازی صداگذاری محیطیه خیلی خیلی قویتری نسبت به اترنال داره و اگر مثل نن با نسخه های کلاسیک و کلا آیپی های id بزرگ شده باشید این یک نقطه قوت بی همتا هست براتون. چون اون بازی های کلاسیک هم صدای هیولاها و محیط بازی قشنگ معلق تون میکرد داخل فضای بازی.
موزیک ها نقششون کم رنگ تر شده که خب واقعا بر میگرده به دایرکشن این بازی نسبت به دو نسخه قبل. کاملا به سلیقه افراد برمیگرده ولی برای من با این دایرکشن واقعا میچسبه موزیک هاش.
پرزانته ها، یوزر اینترفیس و کلا hud بازی واقعا جذاب و با کیفیت و های لول هست؛ رنگبندی ها کلا با چشمات بازی میکنه در جز به جز بازی.
تا ایتجای کار میتوتم بگم حقیقتا بهترین fps عمرمو تجربه کردم، بازی طوری ساخته شده که احساس ننیکنی خسته شدی و دلت میخواد یه ضرب بازی رو بری تا انتها.
راجب آپگریدها، کالکتیبل ها و... هم بعدا میام دوباره توضیح میدم.
 
من الان چپتر ۹ رسیدم، ببینید بازی توی کامبت سیستم و کامبت دیزاین واقعا انقلاب به حساب میاد، یعنی حتی نسبت به نسخه های قبلی خودشم حرف جدیدی به حساب میاد، در مقابل عناوین دیگه که بماند. فقط متاسفم برای منتقدین صنعت گیم، نمیدونم بازیرو از چه زاویه ای نگاه کردن، ولی این بازی درسته که به لحاظ میزان هاردکور بودن شاید به اترنال نرسه ولی یک سیستم بسیار مفرح تر و مخاطب پسندتری رو طراحی کرده. اسکیل مراحل بازی کمی بزرگتر از اترنال هست و ابدا اپن ورلد محسوب نمیشه. اکسپلوریشن بازی و اون آپگریدها و درخت ارتقا بازی واقعا اعتیاد آوره و دوست داری جای جای بازی رو بگردی و قدرت های جدیدی به دووم اسلیر اضافه کنی. طراحی مراحل بازی جادوییه.
توی این دوره زمونه که ساخت کرکترها رو با کلی القای احساسات بهشون و اکت و ری اکت در بستر سینمایی به مخاطب عرضه میکنن شما کرکتری رو میبینید که با سکوتش و راه رفتن و استایل و داستان پیرامونش که از رفتار کرکترهای دیگه بازی و تعاملشون باهاش حاصل میشه یکی از badass ترین کرکترهای ویدئوگیم رو میبینیم. Vilain این نسخه هم حقیقتا تا اینجا خیلی به دلم نشسته.
موزیک های بازی به شکل کلی تم مرموز تر و زمینه ای تری دارن که فقط در متن مبارزات احساسشون نمیکنید و وایب متال بازی ضمن اینکه حفظ شده ولی کلا شکل ارائه موزیک در این نسخه متفاوته.
در کل به نظر شخصی خودم تا به اینجا بازی قطعا در پله بالاتری از اترنال وایمیسه و کاملا تکامل و رشدش رو نسبت به نسخه قبلی بطور ملموس حس میکنم.
 
منم تمومش کردم و اولین جملم این بود که I WANT MORE! :D
خیلی خفن بود واقعا حال کردم. این فضای قرون وسطایی قشنگ به بازی نشسته بود. دووم گای گولاخ با flail و dreadmace؟؟؟؟ HELL YEAH! :D این استایل جدیدش با سپر و این سلاح های melee خیلی بهش میومد. خود فضای کلی بازی و طراحی متفاوت مراحل مختلف هم خفن بود. مخصوصا اون مراحل آبی.
باس فایت های آخر بازی هم به نظر باحال تر بودن از ایترنال. ایترنال یه باس فایت داشت باید هی‌‌میپریدی رو هوا طرفو میزدی خیلی رو اعصاب بود ولی جناب شازده تو این نسخه جنگیدن باهاش لذت بخش بود.
هر کدوم از نسخه های دووم فضای خاص خودشونو دارن ولی به نظرم این تمی که تو دارک ایجز دیدیم خیلی بهتره و من به ایترنال ترجیحش میدم.
همه تلاششونو کردن یه چیز متفاوت و با خلاقیت ارائه بدن و موفق هم شدن. تو این دوره که اکثرا یه فرمول تکراری رو هی میسازن این نوآوری ها تحسین برانگیزن.
درباره داستان هم بگم با وجود کاتسین های خفن مثل اونجا‌ که با کشتی از جهنم میزنه بیرون در کل سر دستی بود ولی خب انتظاری هم نداشتم ازشون تو بحث داستان.
در کل دمشون گرم فقط کاش مراحلش بیشتر بودن.
دووم بعدی کی میاد؟ :D

View attachment VID_20250605_113819_392.mp4
 
دوستان راهکاری برای این تروفی berserker دارید؟
تروفی رو بهم نداد
همه تروفیش ها رو گرفتم فقط این مونده
آپدیت دادن امروز و گفتن درستش کردن
----------
به‌روزرسانی ۱ اولین بسته به‌روزرسانی بزرگ برای DOOM: The Dark Ages است که بهبودهای کلی در تعادل بازی، ارتقاء میکس صدا و رفع اشکالات ذکرشده در زیر را به همراه دارد.
بهبودها و تنظیمات - همه پلتفرم‌ها
  • تنظیم میکس صدا برای تعادل بهتر موسیقی و جلوه‌های صوتی در سطوح پیش‌فرض (برای بهترین نتیجه، توصیه می‌کنیم تنظیمات صدا را به حالت پیش‌فرض بازنشانی کنید).
  • کاهش مدت زمان باقی ماندن آیتم‌های سلامتی در ماموریت‌های Atlan.
  • جلوه‌های بصری دویدن (Sprint VFX) برای دویدن خودکار غیرفعال شده است.
  • بهبودهای کلی در تعادل گیم‌پلی (برخی از این موارد قبلاً به‌عنوان تنظیمات فعال (Active Tunables) بودند که از آن مقاله حذف شده و در بهวงام‌پلی (برخی از این موارد قبلاً به‌عنوان تنظیمات فعال (Active Tunables) بودند که از آن مقاله حذف شده و در به‌روزرسانی ۱ به بازی اضافه شده‌اند). این موارد در زیر با علامت (*PT) به معنای «تنظیمات قبلی» مشخص شده‌اند.
Atlan
  • (*PT) کاهش مدت زمان باقی ماندن آیتم‌های سلامتی در دنیای بازی هنگام استفاده از Atlan.
  • (*PT) به‌روزرسانی سیستم کمبوی Atlan به‌گونه‌ای که پس از استفاده از یک Finisher، بازیکن همچنان بتواند از Finisher قبلی استفاده کند.
  • بازیکنان برای استفاده از Finisher هزینه زیادی پرداخت می‌کردند که منجر به ذخیره‌سازی برای حملات قدرتمندتر و سپس استفاده از آن‌ها می‌شد. این تغییر تجربه مبارزه پویاتری ایجاد می‌کند که ساخت چندین Finisher برای کمبوهای طولانی‌تر و تصمیم‌گیری‌های استراتژیک‌تر را پاداش می‌دهد.
Dragon
  • تجربه مبارزه با Dragon به‌روزرسانی شده تا بازیکنان بتوانند با سرعت بیشتری در این تجربه حرکت کنند.
  • اکثر دشمنانی که هنگام استفاده از Dragon با آن‌ها روبرو می‌شوید، اکنون فقط پرتابه‌های Hell Surge شلیک می‌کنند که فرصت‌های بیشتری برای تقویت Autocannon فراهم می‌کند.
  • حالت Empowered برای Autocannon اژدها اکنون مدت بیشتری دوام می‌آورد.
  • (*PT) شلیک‌های Empowered از Autocannon اژدها پس از جاخالی کامل (perfect dodge) اکنون از سپرهای پرتابه عبور می‌کنند.
رفع اشکالات - همه پلتفرم‌ها
دستاوردها
  • رفع مشکلی که برخی کاربران نمی‌توانستند دستاورد/تروفی Berserker را پس از دریافت ارتقاهای لازم باز کنند. این مشکل باید به‌صورت retroactive برای کاربران متأثر رفع شود.
صدا
  • رفع مشکلی که موسیقی ممکن بود هنگام انتقال بین مراحل متوقف شود.
  • رفع مشکلی که در آن صدای گفتار (VO) در سینماتیک پایانی برای The Holy City of Aratum قطع می‌شد.
Ultra-Nightmare
  • تنظیمات دشواری - برچسب (M*) اصلاح‌شده اکنون پس از بازگشت به تنظیمات پیش‌فرض در حالت Ultra-Nightmare باقی می‌ماند.
  • رفع مشکلی که نشانگر مرگ (Death Marker) نام دشمن را به‌درستی نمایش نمی‌داد وقتی توسط یک Leader یا Enforcer زره‌پوش کشته می‌شدید.
  • رفع نشانگر مرگ که دیگر «???» را نمایش نمی‌دهد وقتی بازیکن توسط حمله AoE spike زمین از هر نوع Cyberdemon کشته می‌شود.
  • به‌روزرسانی نشانگر مرگ برای نمایش صحیح نام Mancubus (که خطرات اسیدی شلیک می‌کند).
سینماتیک‌ها
  • رفع مشکلی که جلوه‌های صوتی در سکانس‌های بینابینی در مبارزه با باس The Old One به‌صورت مداوم پخش نمی‌شدند.
  • رفع مشکلی که موسیقی ممکن بود در سینماتیک‌ها قطع شود.
  • رفع مشکلات زمان‌بندی زیرنویس‌ها برای چندین زبان.
کرش‌ها
  • رفع کرش نادر پس از نابودی پورتال gore در Siege - Part 1.
گیم‌پلی
  • رفع مشکلی که Shredder پس از انجام حرکت اعدام (execute) ممکن بود عملکرد خود را از دست بدهد.
  • رفع باگی که Shield Saw پس از گیر کردن و سپس حمله melee به دشمن گیج‌شده ممکن بود عملکرد خود را از دست بدهد.
  • رفع مشکلی که عملکرد ارتقاها هنگام equip مجدد یک rune سپر پس از به حداکثر رساندن ارتقاها کار نمی‌کرد.
منوها
  • رفع مشکلی که برخی بازیکنان نمی‌توانستند The Holy City of Aratum را از طریق منوی انتخاب مرحله انتخاب و وارد کنند.
  • کدکس Battle Knight اکنون قابل دریافت است و در منوی کدکس ظاهر می‌شود.
  • رفع مشکلاتی که متن انتخاب فصل و عنصر UI Command Bar چشمک می‌زدند.
  • رفع مشکلی که در آن تکمیل نقشه کمپین برای برخی بازیکنان پس از به‌روزرسانی قبلی به ۲۵٪ بازنشانی شده بود.
  • رفع مشکلی که بازیکنان می‌توانستند با برجسته کردن مراحل آینده در منوی انتخاب مرحله به آن‌ها پرش کنند.
  • صفحه کدکس Arachnotron اکنون به‌صورت مداوم در Dossier ظاهر می‌شود.
  • رفع مشکلی که در آن اسلایدر منوی «Field Of View» پس از سینماتیک‌ها یا شکستن دیوار با سپر ممکن بود عملکرد خود را از دست بدهد.
  • رفع مشکلاتی که باز و بسته کردن Dossier و بارگذاری مجدد Checkpoints می‌توانست باعث unequip شدن ارتقای Shredder Barbed و equip شدن همزمان ارتقاهای Pincushion و Ricochet شود.
  • منوها - نشانگر (M*) اکنون روی فایل‌های ذخیره کمپین که تغییر کرده‌اند نمایش داده می‌شود.
رندرینگ
  • افزودن کنترل اضافی برای سفارشی‌سازی کنتراست تصویر هنگام استفاده از HDR برای رفع مشکلاتی که تصویر برای برخی کاربران کم‌رنگ به نظر می‌رسید
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or