مثلا اون 15 تا پردازنده ظاهرا ربطی به پردازش بازیها نداره و بیشتر برای کارای Multitasking و ... کاربرد داره یا ESRAM هم یه بوستر هست برای جبران پهنای باند حافظه اصلی که واقعا هیچ دلیل منطقی وجود نداره که بگیم در نهایت میتونه از یک حافظه یکپارچه با پهنای باند بالا ( GDDR5 ) نتیجه بهتری بده ... GPU هم که طبق شواهد با اختلاف قابل توجهی بنفع PS4 هست ... CPU هم که جفتشون شبیه هم هستن و اگر کلاک PS4 همون 1.6 باشه خب در اینجا برتری با X1 هست ولی در نهایت خود تو از این شواهد و مشخصات چی برداشت میکنی ؟!
شواهد و مشخصاتی که شما داری دربارش صحبت میکنی خیلیاش منعکس کننده واقعیت نیست.
اولا علاوه بر اون 15 تا پردازنده 4 تا Command processor هم وجود داره که دوتاشون دستورات گرافیکی رو پردازش میکنن دوتاشون دستورات محاسباتی که دو برابر تعداد Command processor ها تو پردازنده های گرافیکی متعارف هستن.
15 تا پردازنده 8 تاش پردازنده صوتی هست که کار CPU رو offload میکنه خوب تا اینجا یعنی اینکه اون 8 تا پردازنده یک مقدار درصدی از کار CPU رو سبک میکنن حالا بین 5 تا 18 درصد در شرایط مختلف نظر کارشناسای سخت افزار هست که رقم کمی نیست همین حداقل درصد رو در هم نظر بگیریم که 5 درصد باشه خودش میتونه از ایجاد Bottleneck جلوگیری کنه.
4 تاپردازنده DME هستن که کارشون نقل و انتقال داده ها به موازات پردازنده هست چون کل رم باید آدرس دهی و مدیریت بشه ، خود مدیریت حافظه منابع زیادی از سیستم هدر میده مقدار این منابع مشخص نیست ولی موقع نقل و انتقال داده ها همیشه تعدادی از ISA های روی پردازنده مشغول مدیریت و کنترل و نقل و انتقال داده های روی حافظه میشن که میتونن در صورت آزاد موندن به عنوان منبع برای کارهای دیگه مورد استفاده قرار بگیرن پس این 4 تا DME تو بالا بردن راندمان تاثیر داره.
video encode, video decode , video compositor/resizer هم سه تا دیگه از پردازنده های کمکی هستن که بازم کار GPU رو offload میکنن میتونن تو سناریوهایی برای بازی تاثیر داشته باشن.
پس این 15 تا پردازنده برعکس تصور شما و اکثر سونی فنایی که این روزا تو نت میبینی و کلا نظرشون اینه که Xbox به درد نمیخوره حتی اگه ابر کامپیوتر باشه بی تاثیر نیستن.حالا اینکه مقدار تاثیرشون چقدر هست چیزی نیست که بشه با عدد بیان کرد و فعلا مایکروسافتم علاقه ای به اعلام یه درصد مشخص از تاثیر عملکرد اینها نشون نداده ولی گفته که تاثیر قابل توجهی دارن و حرفشونم غیر منطقی نیست.
eSRAM هم که قبلا در بارش با خودت زیاد بحث کردیم اگه حرفام منطقی بوده و راضی شدی که هیچی اگرم نه که بازم هیچی الانم بی تاثیره ، هر چند نقش eSRAM بالاتر از نقش یه آلترناتیو برای جبران پهنای بانده ولی کلا از حوصله و سطح بحث تو یه انجمن گیم خارجه در مورد صحبت بشه.
کلاک CPU و کلاک GPU هم که مشخصه خود همین بالا بردن کلاک تو بعضی پردازشها نقش بالایی داره مخصوصا وقتی پردازش موازی زیاد مطرح نیست بالا رفتن کلاک تاثیر مستقیم داره ... خلاصه حرفام :
بازم میگم قدرت خام رو نمیشه همیشه ملاک مقایسه قرار داد نمونه هم ازش زیاده طبق گفته یکی از مهندسای ارشد AMD تو سایت B3D وقتی داشتن GPU رو تو X one با کارت 7790 که یه کارت 1.8 ترافلاپسی هست مقایسه میکردن گفته که اگه از eSRAM تو X one درست استفاده بشه منابع گرافیکی X one منظورش فقط GPU نبوده خیلی واضح داره اسم از Subsystem میاره یعنی همون Data move engine ها و پردازنده های دستورات گرافیکی و محاسباتی به علاوه GPU با هم فاصله خیلی خیلی زیادی با یه کارت 1.8 ترافلاپسی داره.
I would wager, that when the ESRAM is used effectively, the performance of the Xbox One's graphics subsystem will far an away outstrip any of those discrete parts you mention