من نظرم رو درباره سیاست های لانچ سونی در نسل نهم در جایی گفته بودم و اگر کسی دوست داشت و قابل دونست میتونه بره صحبت هام رو بخونه
نظراتی درباره رویکرد انتشار بازی های لانچ سونی در نسل نهم نسبت به نسل هشتم.
جیم رایان تو سال 2020 اومده بود مصاحبه ای کرده بود و گفته بود که IP های جدید بسیار ریسکی و پر خطر هستن
در مصاحبه ای با GQ ، مدیرعامل Sony Interactive Entertainment ، جیم رایان اضهار نظری داشت و گفته بود که انتشار یک IP جدید، یعنی به معنای یک عنوان کاملاً جدید، به لطف هزینه های هنگفت مرتبط با چنین نسخه هایی ، اقدامی "بسیار پر خطر" است.
سونی در نسل هشتم ( اگر تعداد ای پی های جدید رو کم و زیاد میکنم حضور ذهن ندارم و آی پی های بزرگ رو دارم اشاره میکنم و در توضیحات کاری به نسخه های ریمیک و ریسمتر و ... ندارم ) the order 1886 رو در سال 2015 منتشر کرد که با شکست مواجه شد. عنوان Driveclub رو در سال 2015 منتشر کرد و با شکست مواجه شد. ( توضیحات کامل تر در رابطه با این بازی های اول نسل هشتم رو در لینک مقاله بالا برای دوستان گذاشتم )
بازی killzone shadow fall در زمان لانچ و سال 2013 منتشر شد و این هم شکست خورد.
یعنی سه IP اول نسل با شکست مواجه شدن !!! ( حالا مقایسه کنید با بازی های لانچ اول نسل نهمی سونی و واقعا اول نسل کدوم بهتر کار کردن ؟ نسل هشتم ؟ یا نسل نهم ؟ )
بعد خبر آن چنانی از IP های جدید نبود، تا این که بازی horizon zero dawn منتشر شد و موفقیت بسیار بزرگی رو تونست این بازی کسب کنه. همین طور دوستان حواسشون باشه که Guerrilla Games یه آی پی کاملا جدید قبل این بازی هم در دست توسعه داشت که نیمه کاره موند و مورد قبول مدیران وقت اون زمان سونی قرار نگرفت. یعنی به عبارتی همین بازی کنسل شده هم کلی هزینه باید رو دستشون گذاشته باشه.
سر آخر در اواخر نسل باز هم سر و کله IP های جدید پیدا شد .
همین طور بازی Days Gone در سال 2019 که فروش خوبی داشت. ولی از نظر متا و منتقدین با چالش هایی روبرو بود بازی Ghost of Tsushima که در سال 2020 منتشر شد و موفقیت بسیار بزرگی این بازی داشت.
بازی Dreams در سال 2020 که بازی موفقی بود ولی کلا از سوی سونی در بازار یابی مورد حمایت قرار نگرفت.
این موارد اشاره شد ( اگر بازی IP بزرگ دیگه ای بوده که من حضور ذهن نداشتم اشاره کنید خودتون ) یعنی آی پی های جدید بلاک باستر و پر هزینه ای که سونی در نسل هشتم منتشر کرد . آی پی های جدیدی که در اول نسل هشتم منتشر کردن به صورت کلی شکست خوردن و ترکشش به بسته شدن Evolution Studios هم رسید و خبر بسیار بدی برای طرفداران این استودیو و بازی هایی که منتشر میکرد بود.
بازی GOD OF WAR 2018 هم یادم اومد و به نوعی این آی پی هم جدید بوده و بازسازی اساسی بر روی این آی پی صورت گرفت که موفقیتی بسیار بزرگ برای سونی در بر داشت.
مابقی آی پی های جدید رفتن از اواسط نسل هشتم به بعد که همگی موفق بودن. منطق شما چی میگه ؟ آی پی های جدید این اول نسل مثلا منتشر بشن ؟! بعد کنسول هم که هنوز به میزان فروشی نرسیده که جواب گوی فروش آی پی های جدید باشه و کنسول ها باید تو خونه اکثر طرفداران سونی و گیمر ها بیاد تا بعد آی پی های جدید به فروش برن و اگر موفق بودن به سود آوری برسن.
کلا ساخت آی پی های جدید پر ریسک هستش ولی جیم رایان مشخصه آدم محافظه کاری هستش. باید عملکرد این شخص رو مدتی صبر کرد و دید. اگر این شخص نتونست آی پی های جددید رو از وسط نسل نهم به بعد رو کنه حداقل از دید من نوعی میتونم بگم که عملکرد جیم رایان خوب نبوده و فقط افتاده به شیر دوشی آی پی های گذشته و میخواد رو همونا کار کنه. اگر این شد، بله اون وقت میتونیم بگیم جیم رایان مدیر لایقی در این زمینه حداقل نبوده.
فعلا که پلی استیشن 5 در لانچ به شدت موفق عمل کرده و بازی های انحصاری بسیار خوبی رو موقع لانچ داشته. از این نظر نمیشه ایرادی فعلا ( اشاره کردم فعلا ) به جیم رایان و هرمان هالست و تیم مدیریتی سونی گرفت. کنسولی هم که ساختن کنسول قدرتمند همراه با کنترلر مدرن و به طور کنسول نسل نهمی بوده و فعلا موفق عمل کرده.
درباره آی پی های جدید هم خبر هایی به گوش میرسه که سانتا مونیکا داره رو آی پی جدیدی در کنار ساخت گاد اف وار کار میکنه. همین طور گوریلا گیمز هم میگن داره در کنار هورایزون بر روی یه نسخه ریمیک و یا یک آی پی جدید کار میکنه. استودیوی بند هم داره روی یه آی پی جدید کار میکنه. ناتی داگ هم گفته شده داره روی یه آی پی جدید کار میکنه در کنار ساخت ریمیک TLOU ( که البته من خودم هم به ساخت نسخه ریمیک این بازی انتقاد دارم و اصلا نیازی به این کار نبود چنین وقت و هزینه ای سر ریمیک این نسخه هدر بره !!! )
باقی استودیو های سونی و ... مشخص نیست دارن چی کار میکنن و زمان باید بگذره تا نتیجه کار های جیم رایان و هرمان هالست رو ببینیم. هرمان هالست هم با مدیریت قدرتمندش سر ساخت بازی Horizon Zero Dawn واقعا تونست استودیو گوریلا رو نجات بده و از تعطیل شدن این استودیو جلو گیری کنه.
در آخر این رو بگم جیم رایان از پر ریسک بودن آی پی های جدید گفت. بله ای پی های جدید پر ریسک هستن ولی به این نکته هم باید اشاره میکرد که درسته که آی پی های جدید توسعه و تولید و هزینه و ... زیادی و گرفتاری های زیادی با خودش به همراه داره ولی اگر موفق بشن میتونن برند مورد نظر رو چندین پله جلو سوق بدن و سرمایه گذاری ها و استراتژی های این شرکت به وضوح منجر به بازدهی این ریسک شده و بازی های جدید برای سونی تونستن به نماد این کنسول تبدیل بشن.
کلا این حقیقت رو باید قبول کرد که ریسک پذیری تمامی کمپانی ها در نسل هشتم نسبت به نسل هفتم به قبل به شدت پایین اومده. اصلا نمیشه کتمانش کرد. وقتی هم بازی های آنلاین پر رونق شدن، به طبع خب بخش بزرگی از سیاست و بودجه کمپانی ها رفت به سمت و سوی بازی های آنلاین. اگر نسبت دهی کنیم سونی واقعا نسل هشتم تونست نجات بده صنعت گیم رو در بخش بازی های داستانی ( در کنار یه سری استودیوهای مستقل دیگه .... ) درسته تو بازی های اول شخص و ماشینی پر کار نبودن ولی به صورت کلی تونستن تو باقی سبک ها صنعت گیم رو نجات بدن. اون GOD Of War 2108 کوری بارلوگ واقعا صنعت گیم رو نجات داد تو بخش بازی های داستانی و موج بعدی بازی ها مثل Horizon Zero Dawn و Ghost of Tsushima و .. بماند ( روی صحبتم بیشتر در این گفته هام، آی پی های جدید هستن )
من خودم به شخصه فعلا هیچ نظری درباره جیم رایان و هرمان هالست و تیم مدیریتی سونی در نسل نهم ندارم. تا بدین جای کار که خوب کار کردن و عملکردشون موفقیت آمیز بوده و حالا یه سری میگن این موفقیت اول نسل نهم رو باید مدیون شان لیدن باشیم و یه سری هم میگن نه و جیم رایان و هرمان هالست در این موفقیت سهیم بودن.
زمان همه چیز رو به ما نشون میده و فقط کمی باید صبر کرد و میدونم دیدگاه ها به شدت در این زمینه متفاوت هستش و خیلی از طرفداران سونی دوست دارن اون سونی رو ببینن که در نسل ششم کار میکرد. ولی این نکته رو چه دوست داشته باشیم و چه نه زمانه عوض شده و اگر یک بازی بلاک باستر پر هزینه شکست بخوره امکان داره منجر به تعطیلی استودیوی مربوطه بشه. چیزی که واقعا در نسل ششم این گونه نبود و اگر بازی های بزرگی هم شکست میخوردن تا این حد افراطی مثل نسل هشتم به بعد منجر به سقوط کمپانی و استودیوی مربوطه نمیشد. البته حرص و طمع کمپانی های امروزی هم نسبت به گذشته بیشتر شده و این داستان جنبه های دیگری هم داره !
اینا یه سری درصد هایی که به صورت زنجیر وار در کنار هم قرار میگیرن و سیاست های کمپانی ها رو در نسل های اخیر نشون میدن وگرنه اون بخش مثبت داستان کیه که ندونه همون قدر که ساخت و هزینه بازی های بلاک باستر زیاد شده در کنار سود آوری کمپانی ها هم به شدت زیاد شده . قشر مخاطب گیمر نسبت به نسل های گذشته در سراسر جهان بیشتر شده و همین طور بازی های آنلاین هم تونستن برای کمپانی ها به شدت سود آور باشن و صد البته همین ایکس باکس نتورک و PSN و کلی موارد دیگه تونسته برای سونی و مایکروسافت و .... سود آور باشه.
شما اگر پای منبر مدیران کمپانی ها و ... بخواین سر صحبت هاشون بشینین همیشه دارن ناله میکنن و جنبه های منفی داستان رو برای گیمر ها شرح میدن ولی وقتی روی دیگر سکه رو نگاهی بهش میندازیم داستان انقدر هم تیره و تار نیست. صنعت گیم به شدت وسعتش زیاد شده و سرمایه گذاری های زیادی روش از طریق تجار و اسپانسر ها و ... صورت گرفته و این داره به معنای ناب کلمه نشون میده که صنعت گیم در کنار ضرر و زیان و آن روی سکه سود آوری های گسترده ای برای کمپانی ها در بر داشته.