شرایر مهمون Minnmax بوده و در مورد یسری مسائل حرف میزنن مخصوصا قضیه ND و ریمیک نسخه اول و BEND
من فقط پارت nd شو گوش کردم. اول میکه مقاله یک مقاله کانترورشال نبود که بگه سونی داره safe بازی میکنه و ... اتفاقا ما پارسال Tlou P2 رو داشتیم که رسما مخالف safe بازی کردنه. مشکلی که هست توجه بیشتر به ND عه این وسط... (تهش یجور قضیه رو تشبیه میکنه که ND یک سیاره بزرگه و سیاره های کوچیک دور بر خودشو به خودش جذب میکنه.)
قضایای VASG رو بگیم دوباره. اینا 2018 میان یک تیم اصلی تشکیل بدن که از فاز ساپورت تیم بودن بیاد بیرون. دقیقا همون تیمی که شایعه شده بود میخوان توی سن دیگو آنچارتد بسازن. ولی نه اینا خیلی کوچیک بودن و ابدا نمیتونستن رضایت سونی رو برای ip بزرگی مثل آنچارتد بگیرن. در نتیجه بهترین قدم برای بزرگ شدن خودشون ریمیک کردن یک بازی میبینن. سال 2018 ریمیک رو استارت میزنن (که بنظر قرار نبوده بازیگری ها و ... دوباره انجام بشه. صرفا از نظر گرافیکی به روز شه، gameplay هم به روز شه و فیچر های P2 رو اضافه کنن.) سال 2019 که تاریخ عرضه ابتدایی پارت 2 بوده (از نظر داخلی) و تاخیر میخوره به 2020، این تیم یک دفعه مجبور به کمک به ND میشن برای اتمام بازی. و بعد اتمام توسعه پارت 2، یسری پروگرمر از ND میان سمت VASG که در ساخت ریمیک کمک کنن. مخصوصا که با انجین خود ND اشنا بودن و ... . حالا اینکه تیم VASG خیلی کوچیک بودن و افراد ND بزرگتر میشن در این توسعه، رسما اروم اروم هدایت بازی به دست ND میرسه و بودجه از خود ND حساب میشه. خود ND هم تازگی گفتن اصلا توانایی چند تیمه بودن رو ندارن و فول پروداکشن صرفا روی یک بازی هستن. (که الان میشه این ریمیک)
حالا قضیه قبول کردن ریمیک: اینکه اینا سر پارت 2 و اینکه 3-4 سال یک دولوپمنت سنگین رو تجربه کردن (مقالات پارسال شرایر) و اگر سریع روی یک بازی ps5 سوییچ میکردن، رسما این روش قبل رو ادامه میدادن (یک بازی جدید، پلتفرم جدید، چالش های جدید و الی اخر). اینا میان از این ریمیک استفاده میکنن و صرف دستگرمی با سخت افزار PS5، اینو اول توسعه میدن و قرار رو میزارن بعد با اشنایی بهتر با کنسول، برن سر بازی بعدیشون که توسعه رو هم راحت تر کنه و یک توسعه پر فشار رخ نده. (در کل بنظر اون مسائل کرانچ داخل استدیو هم کم تاثیر نبوده روی این تصمیم)
سر همین مورد، گویا تمام بازی های در دست ساخت ND، در مراحل Pre-production و ایده دهی هستن و تقریبا هیچی جلو نرفتن (البته بجز مولتی پارت 2 و صد البته همین ریمیک که بازی روی توسعه اصلی استدیو هست)
پیشبینی شخصی منم اینه که بنظرم امسال ریمیک رو مشاهده کنیم و اواخر سال یا سال بعد استارت پروداکشن عنوان بعدیشون بخوره...
الان نشستم قسمت Bend شم دیدم...
داستان از این قراره که کلی بگم از قبل عرضه دیزگان، این Minnmaxیی ها (که واقعا ازشون خوشم نیومد. خیلی بایاس بودن) میگفتن سر کاوریج GameInformer رفته بودن داخل استدیو و مشکلات مدیریتی و رفتارایی دیده بودن که تو ذوقشون خورده بود. مثلا John Garvin نویسنده بازی تکرار میکرده که تک تک کلماتی که شما داخل بازی میبینین رو من نوشتم
شرایر هم تایید میکنه و میگه همچین مشکلاتی بوده. و کلا Bend با این مسائلی دست و پنجه نرم میکرده که (از اونجایی که استدیو خیلی قدیمی هست) خیلی به حالت Old school وارانه ای مدیریت میشده و برای الان این شیوع مدیریتش مناسب نبوده.
حالا مسئله اینجاست که تقریبا بلافاصله بعد عرضه Days gone، جان گاروین (نویسنده) از استدیو میره (خبرش بعد یک سال اعلام میشه). اینا ایده شون برای دیزگان 2 تایید نمیشه. میرن کمک دست ND برای مد مولتی پلیر. در این بین از اونجایی که اینا سازنده های Uc: Golden abyss هم بودن، میرن روی یک بازی آنچارتد دیگه کار کنن (اسپین آف)، و خب یسری کمک از سمت ND به کمک اینا میاد تا جلوتر ببرن کار رو. و قطعا از اونجایی که آنچارتد بچه خود ND هست و اینا یک اسپین آف کوچیک زمان امی هنیگ ساخته بودن نمیشد بشون کامل اعتماد کرد، ND بیشتر دخیل میشه و تصمیمات کلیدی تری میگیرن و بعد خود افراد Bend میترسن یجور مهره زیردست ND بشن. شرایر میگه از چند نفر داخل خود ND هم میشنوه که به شوخی میگن اره ما یک ND North داریم (بند) و یک ND South (VASG که داستانشو بالاتر گفتیم)
در آخر همین مارچ 2021 (چند هفته پیش) چراغ سبز رو برای بازی جدید خودشون میگیرن و پروژه آنچارتد هم بنظر کاملا خاموش میشه (هرچند هنوز کمک مد مولتی Tlou هستن). دقیق هیچ معلوم نیست که آنچارتد در انجام هست یا نه، ولی Bend سر پروژه خودشه الان و ND هم سر ریمیکه و بنظر بعیده اصلا دست خود ND بیوفته چون در واقع این بازی بـند بوده نه ناوتی... احتمالا "این پروژه" فعلا قرار نیست زنده بشه
در مورد خود بند هم یادم رفت بگم اینا رسما نویسندشون بعد دیزگان استدیو رو ترک میکنه. اینا چند بار تیم های نویسنده ای میارن برای پروژه هاشون (احتمالا آنچارتد و بازی جدید و شاید ایده دیزگان 2) که سر ایناهم یسری مشکل میخورن. کارگردان خلاق میارن و اون به مشکل میخوره و ... . در کل بنظر بند این 2 سال خیلی اوضاع درست حسابی نداشته و از درون یسری مسائلی بوده که نمیتونستن درست یک تیم ببندن.
در مورد چراغ قرمز پروژه دیزگان 2... میگه این تصمیم که بازی سود آور بوده کافی نیست. همونطور که مثلا EA میاد 3 نسخه دد اسپیس میسازه و در کمال اینکه به سود دهی میرسن ولی ادامه نمیده چونکه بازی اونقدر بزرگ نمیشه که به پیشرفت برسونه کمپانی و سازنده رو... قطعا یسری محاسبات پیچیده ای هست که سونی به این تصمیم رسیده وگرنه حرف ساده ای نیست که بگیم نه چون سود اوره پس بیاین و ادامش بدید... حتی زمان معرفی هم خیلی از کاربران لیبل Open world Tlou به بازی میزدن و در کل چه بازی و چه تیم سازنده هیچوقت جایگاه مهمی برای سونی و کاربران پیدا نکرد.
خود توسعه دیزگان هم مشکل کم نداشته. بازی حدود 7-8 سال در توسعه بوده. (اسم اولیش فکر کنم Dead dont ride بوده که خیلی جذاب تره بنظرم
) مشکلات زمان ساختش هم کم نبوده و حتی اون زمان یکی دو نفر توی خود سونی بنظر خیلی سنگین پشت این تیم بودن و از کنسل شدن بازی جلوگیری کردن. در کل با این مشکلات خود تیم، کم بودن سود دهی و بزرگ نشدن IP و ... مسائلی بودن که باعث شدن ادامه دیزگان ساخته نشه و بنظر خود "دیزگان" باعث این reject شدن پروژه سیکوئل شده و نه "ایده نسخه بعدی"