SotC (بهترین گیم زندگیم!برای بازی ای که حدود 10 سال در حال ساخت بوده و هی این نسل اون نسل میکردن، و با توجه به پیشینه ueda و استودیو ژاپن، متای 83 اصلا قابل قبول نیست.
نه اینطور نیستSotC (بهترین گیم زندگیم!) متاش همین حدوداست. بنظرم اصلا مشکلی نداره نمره هاش.
برای بازی ای که حدود 10 سال در حال ساخت بوده و هی این نسل اون نسل میکردن، و با توجه به پیشینه ueda و استودیو ژاپن، متای 83 اصلا قابل قبول نیست.
دمت گرم ولی قشنگ رمان نوشتیا فکر نکنم 5 درصدم تا تهش خونده باشن ولی چون دیدن عکس داره و قشنگه لایک زدن دمتون گرم هنوز حوصله دارین از این مطالب طولانی بنویسیدسلام، اکانت قبلی مشکل داشت و قصه اش طولانی ـه و گور پدر اکانت به کل
پست طولانی ای از برداشت و حس ام و اتفاقی که تو این سالها و تو این نقدهای فعلی افتاده می خواستم داده باشم کسی حوصله داره و فکر می کنه ارزش داره بخونه، می زارم تو اسپویلر که اسکرول الکی هم کسی نکنه بخاطرش.
![]()
دیشب جداً سخت خوابم برد. این کار گره قلبی یک سری آدم تو این سالها بود و رسیدن به این نقطه خیلی سخت و همراه با مسخره شدن بود ولی ارزشش رو داشت و از خنده اش گرفته تا بغض و گریه اش تو خاطره می مونه، یادم می اد Ico / SotC رو 3 سال پیش بلافاصله بعد The Last of Us رفتم یعنی از دل بازی نسل هفتمی با بالاترین استانداردهای فنی صنعت پریدم تو دنیایی که چمن مسطح داره با تکسچرهایی که از 1 متری پیکسل شماری می شن با کلی افکت زمخت و "می گن" دوربین بدی هم داشته و کنترل کرکترش stiff و clumsy ـه ولی چی شد ترکیب اینا؟ این دو تا شدن بهترین تجربه های زندگی ام! تو همین فروم آدمی هست که با املاتور PS2X و تمام اون مشخصات بالایی با فریم ریت 20 و رزولوشن SD همین 2 سال پیش SotC رو رفته ولی خُب ازش بپرسین تجربه اش چی شد؟ حالا ازش بپرسین RE4 برای اولین بار الان رفتی چی شد؟
اصن بحث اینکه کی به کی برتری داره نیست، ما اصن بهترین سازنده تاریخ و بهترین بازی تاریخ و به کل "بهترین" نداریم چون سلیقه است اینها ولی بعضی آدما تَک ان و تو این چند سال فکر می کردم همیشه که آدم بیخیالی که رشته دانشگاهی اش رو هنر انتزاعی انتخاب می کنه نه از سر علاقه چون می خواد دو روز مونده به تحویل پروژه یک چیزی سر هم کنه و مدرک فقط بگیره، آدمی که کلاس دانشگاه رو می اومده ازش بیرون و 48 ساعت با موتور تنها می زده به دل جاده، آدم بیخیالِ تنهایی عین این چی کار مگه با دو تا IP کرد که تو دهه ای که خودش نیست هم استدیوهای فرد محوری غالباً اسمشون تو بهترین های نسل و تاریخ می گرده که بیشترین تأثیر زندگیشون رو از همین آدم گرفتن حالا از Miyazaki با Dark Souls گرفته تا Druckmann و Straley با TLoU و خیلی های دیگه از Fish و Fares گرفته تا Chen و Journey اش. Ueda از هر بُعدی بهش نگاه کنی سازنده عادی نیست، اتحت تأثیر هیچ کدوم از سازنده های شناخته شده نیست و هر چی ارائه می ده مال خودِ خودش بوده حالا از سبک هنری اش گرفته تا فلسفه پشت طراحی کرکترش، از نوع قصه نویسی و شیوه روایتش گرفته تا کارگردانی اش، از نگاهی که به گیم پلی داره تا طراحی مکانیک و Level Design و این می شه که کنفرانسی عین Design By Subtraction آدمی عین Fish رو روانی می کنه! انصافاً چند نفر تو این صنعت داریم که هر بار New IP بسازن و هر بار دغدغه اشون فقط یه جمله باشه "an experience people have never had"؟
این مقدمه رو گفتم تا به این برسم که اون کسی که اولین تجربه اش از این ادم و تیمش هست این کار رو حتی یک روزم عقب نندازه، گفتم به این برسم که نتیجه این تفکر و به کل "استعداد ذاتی" هیچ وقت محدود به اعداد نمی مونه و این عدد چه 7 تا بالاتر و چه 4 تا پائین تر باشه عیار کار رو تعیین نمی کنه چون عیار هیچ کار هنری که هیچی، حتی "بازی" کلیشه ای رو هم "عدد" تعیین نمی کنه و بخاطر همین اگه واقعاً کسی فکر می کنه که Last Guardian الان عددش شده 82 پس یعنی "خوب نه بیشتر" و "در حد WD2 ـه چون عدد جفتشون اینو می گه" این برداشتها رو بکنه ولی اینا حقیقت نیست، با فرمول ریاضی می خوایم یک روزی به "نقد" هم برسیم؟ جمع بندی نقدهای داخل متا رو خوندم - تا جایی که می شد بدون اسپویل - و عصاره نقد و دغدغه های اساسی "اکثریت" پیداست یعنی مشکلات فنی ـه از قضا پرتعداد از دوربین و کنترل کرکتر گرفته تا باگ و گلیچ و فریم ریت "قطعاً" درگیری ذهنی کسایی بوده که نمره پائین دادن و حتی وقتی ایراداتی غیر اینا هم گرفته شده کنار این حجم مشکلات فنی ـه که بیشتر تو چشم می آد و نمره می شه 4 مگرنه آخه 4؟ تو کیفیت خود محتوا نظر "اکثریت" اهمیت داره عین هر اثری تو هر صنعتی، خودت رو کشتی از 55 تا نقد 10 تا پیدا کردی که می گن مکانیک های گیم پلی ایراد داره – که تو همونم frustrating بحث دیگه ای داره و خود Ueda عیناً این قضیه رو پیش بینی کرد ولی بیخیال - در نتیجه گیم پلی بدرد زمان خودش می خورده؟ AI ایراد داره؟ قصه بده؟
بیست تا نقد جلوی "تک تک" اینها می شه گذاشت که دقیقاً تا مرز بی نقصی بردنشون بالا، از کسی که گیم پلی رو نه unique که anachronic می دونه و از pacing تا مکانیکها رو pure perfection محض می دونه تا کسی که قصه رو از بهترین های صنعت، خُب حق با کی هست این وسط؟ تو نقدهای SotC منتقد هست که می گه قصه معمولی و بی هدفه ولی دست خوشی گیم پلی اش 8/10 بعد نتیجه چهار تا نقد این شکلی لابد می شه داستان ضعیف SotC؟ پس اون مقالاتی که تا همین پارسال و طرف می گفت تو lore نویسی Ueda و Miyazaki چی ان پس؟ جواب این تناقض یه جمله است "سلیقه و فهم مختلف" گیم پلی وقتی مشکل داره که اکثریت اینو ذکر کنن نه اینکه این همه منتقد تو نقطه مقابل "فوق العاده" بدوننش! قصه وقتی مشکل داره که اکثریت اینو ذکر کنن نه اینکه این همه آدم "تکان دهنده" بدوننش! این اختلاف نظرات مقتضای سبک و گیم پلی تازه ای که این کار داره، آخه کی کار این شکلی تو سطح AAA ساخته که دست آوردش باهاش قیاس بشه تو نسل فعلی؟ سلایق همینجوری اش هم درباره یه بازی تو ژانر جا افتاده با گیم پلی مرسوم هم متفاوته چه برسه به Last Guardian که تو همه چی خودش خاصه و غالباً می گن چیزی واسه مثال زدن بهش پیدا نمی کنیم. با این شرایط اصلاً ده نفر بگن همه چی اش بد دیگه از این بیشتر و پر اغراق تر، خُب چی رو می خواد اثبات کنه؟ اصن بیست نفر؟ خب بیست نفر تو چه جمعیتی؟ منتقدی همین الان هست که تو پیش نمایش خودش عیناً نوشته بود "I don't understand its appeal" یعنی اصن با فلسفه و جذابیت این کار مشکل داشت خُب این آدم 6 می ده عجیبه؟
ممکنه کسی بگه خب بخاطر نقص که 6 می ده و اینا رو نداشت یهویی می شد 10 ولی این اتفاق نمی افتاد، یه سوال الان AI مشکل داره؟ AIـه TLoU مشکلی نداشت؟ ND با این ادعا نتونست فکری واسه الی کنه و "ناچاراً" باید تمام ما چشم پوشی کنیم قضیه رو و این سوای ایراداتی بود که حتی به هوش کلیکر گرفته می شد یعنی حتی TLoU هم مشکل AI داره بلأخره تو بخش های مختلف ولی خُب این جلوی 10 گرفتن رو ازش گرفت؟ نقدی هست که می گه بنیان قصه TLoU – بخاطر بحث ایمن بودن الی – به کل مشکل داره ولی بهش 10 رو نداد؟ SotC فریم ریت 20 و حتی گاهاً 15 داره و تمام مشکلات دوربین و کنترل کرکتر رو داشت ولی چی شد؟ چرا اونجا این حجمه نبود؟ توضیحش ساده است The Last Guardian تو تصور عموم که همین منتقدین هم شاملش می شن کاری بوده که ده سال در حال ساخت بوده – شبیه همین حرف رو طرف موقع انباکسینگ می زد و از جماعتی که U2 رو با U4 تشخیص نمی دن همین انتظار می رفت – و یک عده فکر می کردن لابد "پالیش شده تا حد مرگه" و تو این شرایط مشکلات فنی اونم وقتی به نسل بعدی سخت افزار آورده شده - انصافاً این فاکتورها رو مرور کنین تو ذهن - "ده برابر" حالت عادی واسشون عجیب بوده یعنی فرق اتفاقی که برای این کار با SotC افتاد این بوده که اونموقع شرایط عادی بود و "خواستن" چشم پوشی کنن، الان "نمی خوان" چشم پوشی کنن، SotC هم با این شرایط توسعه و حساسیت منتشر می شد الان 80 می شد، چی اش عجیب؟
منتها سوال سخت تر، The Last Guardian مگه چی داره که آدمایی سوای همچین مشکلاتی "اصرار" داشتن بهش این تعداد نمره کامل رو بدن؟ چرا یکی می گه minor flaws و nothing ـه اینا جلوی عظمت کار؟ مگه عظمت اش چی بوده؟ این مشکلات فنی پرتعداد برعکس اثبات می کنن گیم پلی و قصه و محتوا به معنی محتوا اونقدر قوی و یونیک بوده که "مجبور کرده" منتقد رو چشم پوشی کنه، چرا کسی درباره این بُعد عجیب قضیه حرف نمی زنه؟ Ueda یه نفر آدمه و هر چند آدمای درست درمونی تربیت کرده ولی اونام عین خودش طراح هنری و قصه نویس ان اکثراً عین Hosono باید چیکار کنه وقتی تیم فنی زیر دستش ND نیست؟ وقتی از PS3 پروژه منتقل شده چطوری تو 2 سال ریشه های این قضیه رو از بین ببره؟ این مشکلات اجتناب ناپذیر بوده و ربطی به نبوغ و استعداد نداره که، کار تیمی و شرایط توسعه است و کسایی که نمره کامل می دن اینا رو می فهمن و نتیجتاً واسشون "کوچیک" جلوه می کنه. این وسط می خواین باور بکنین، می خواین نکنین، Last Guardian این حجم از مشکلات فنی رو و این شکل حساسیت توسعه رو نداشت خیلی از 9 های فعلی 10 بود - بخونین - و خیلی از نمرات پائین فعلی معقول و معقول تر می شد و تو این حالت عدد 90 ـی که واسش می میرن یک عده رو هم بهش می رسید چه بسا، شاخ و دم نداره که عدد 90 شدن. منتها از تمام اینها برداشت اشتباهی نشه. "به هیچ وجه" نمی گم الان متا هر چند 82 مثلا شده ولی در حقیقت با حذف مشکلات فنی می شه 90! همه اینا رو گفتم که به این برسم که برعکس متا همین 83 ـه و این اختلاف "7 نمره" ای تا کعبه دل یک سری باقی بمونه ای کاش چون حس می کنم داریم فکر می کنیم دو تا کار قبل بخاطر 90 و 91 بودن به جایگاه فعلی رسیدن و Dark Souls هم چون 89 شد به این جایگاه رسید؟ خب این همه 89 و 90 و حتی خیلی بالاتر چرا اسم یک سری تو نسل و تاریخ و دهن سازنده های مختلف می مونه ولی مابقی نه؟ به خدا دلیل موندگاری و بزرگی The Last of Us متا 95 اش نبود، حتی 80 هم می بود ازش دفاع می کردم چون جنبه هایی داره که موقع غیر از "سلیقه" هیچ استدلالی نمی شه واسه تنقیصشون آورد.
پیرو حرف های طائل، هیچ کدوم این نقدهای فعلی نه اونی که 10/10 داده و نه 6/10 "نقد" نیست، جفت طرفین رو می زنم چون استدلالی داخلشون نیست و حتی بلد نیستن بگن چراperfect i ـه اونم چون غالباً هم سوادش رو ندارن و اگرم دارن مخاطب همین شکل فعلی رو ترجیح می ده، تعریف می کنن که این شد، اون شد و اگه مبنا اینه الان طرف آزاده فکر کنه که Last Guardian شده 82، WD2 شده 83، R & C شده 87، پس در نتیجه اینم یکی عین هموناست حتی پائین تر! The Last Guardian با یک اجماع اکثریتی از طرف کسایی که می دونیم قبلاً Ico و SotC رو عاشقانه دوس داشتن تو همین نقدهای فعلی دو تا کار قبلی رو "با اختلاف" و لفظ های عجیب رد کرده، می دونیم magnum opus و the brightest gem in Ueda's clutch و این همه جمله دیگه درباره این قضیه یعنی چی؟ این کار موفق تر و بزرگ تر شده ولی واسه ذهن ریاضی این قضیه ارور می ده چون می پرسه یعنی 90 < 82؟ خیلی از متا تو این سالها دفاع کردم منتها از این بُعدش که به مخاطب عام جهت می ده و تو فروش تاثیر می ذاره پس بدرد می خوره ولی فرای این هیچ کارکردی نداره و تو سینما کسی میدفینگر هم حواله همچین نقدهایی نمی ده و روی "عدد" بحث نمی کنن ولی وقتی انقدر خود آدمای داخل این صنعت همه چی رو ریاضی می بینین پس بی جا می کنیم گله می کنیم که X چرا گفت "بازی" نمی تونه "هنر" و Druckmann بی جا می کنه ناراحت می شه که طرف با لحن تحقیرآمیز می تو مصاحبه اش می گه ""قصه و احساسات" تو "بازی" گرفتی ما رو؟"
The Last Guardian شرایطش عین Beyond نیست، هیچ شباهتی به هم ندارن چون اونجا اکثریت اجماع داشتن مشکل داره و اگرم نمره حتی 9 می گرفت طرف عیناً می گفت بخاطر قصه اش دادم ولی به این کار همه کسایی که 9 به بالا دادن می گن masterpiece! نیازی به ترحم و دلسوزی نداره که "آخ چرا شد 82" چون این خط و اینم نشون، ادعای غیر قابل اثباتی که نمی کنیم و دست ما هم نتیجه اش نیست ولی The Last Guardian "تازه اومده که باشه" و به قول طرف will live forever in gaming industry حتی با جایگاهی بالاتر از Ico و SotC که خودشون همیشه پای ثابت لیستهای مختلف بودن و این غیب گویی نیست. آینده نگری ـه چون جداً فکر می کنین کسایی که این کار رو از دو تا قبلی بهتر می دونن بعد این بیخیال می شن؟ اون طرفی که تو Eurogamer می گه it does so much more تازه حرفای خودش و تیم تحریریه اشون شروع شده همونطور که طرف دیروز از Guardian نمره کامل داد امروز می گه بازی سال همینه! مقالات / پادکستها / نوشته های بلاگ درباره قصه و گیم پلی و حرف سوم و تازه Ueda بعد این تازه شروع می شه و اقلیت فعلی داخلش هضم می شن به مرور، هر چی بیشتر بگذره بیشتر هضم می شن. چیزی به اسم timeless تو بحث فنی نداریم ولی تو محتوا داریم و زمان ارزشمندترشون می کنه همونطور که SotC نامزد بهترین بازی سالش نیست ولی نامزد بهترین بازی دهه کنار HLF2 می شه؟ خاصیت زمان همینه همونطور که Dark Souls تو سالش دیده نشد و متا 94 نداشت ولی الان اون 94 ـی انصافاً کجاست و DS کجا؟ این کار حقیقتاً یونیک و one of a kind ـه از هر جهتی و بخاطر همین عبارتهای افق های تازه ای رو بهت نشون می ده و شبیه به این حرف تازه نقطه شروع تمام این حرفهاست که همین الانش هم خیلی زیادن... "The Last Guardian will change everything you know about video games" هر چقدر صنعت بیشتر به سمت جدی و هنر خونده شدن بره اعتبار این کار و امثالش که تو سطح AAA از انگشت های یه دستم کمترن بیشتر می شه، زنده باشیم می بینیم.
صبحی از خوشحالی شبیه به همین گیف اولی امروز صبح به جاده زل زده بودم و بعض کرده بودم، انقدر خوشحالم! لحظه شماری می کنم ببینم چی ساخته این ادم با تیمش ولی شرایط و مشغله هایی هست که تا عید هم فکر نمی کنم ما برسیم به تجربه اش یعنی هنوز به کل PS4 ندارم در این حد بگمبخاطر اسپویل شدنش باید رفت تا مدت نامعلومی ولی قبلش می خواستم تبریک گفته باشم به تمام کسایی که این چند وقته منتظرش بودن و بگم که جداً منتظر نقدهای همگی هستیم منتها تک تک بخوام اسم بیارم پست طولانی می شه...
مطمئنم تجربه های حیرت انگیزی واسه این قشر رقم می خوره با این کار چون مشکل فنی که لطمه بزنه داشت به کل نمره کامل نمی گرفت. هیچ وقت هم بخدا نمی گم خیلی بلدم و چه اطلاعاتی و چه حرفهایی، اخه غرور از چی؟ غرور رو سازنده اش باید داشته باشه نه ما منتها "خیلی" درباره این آدم، تیمش، کارهاش خوندم یعنی مقالات و حرفهایی درباره قصه و گیم پلی و فلسفه پشت اینها که شاید هزار نفر حوصله اش رو نداشته باشه ولی این کارا کردم چون لذت می بردم از هر ثانیه اش و با این نیمچه اطلاعات از یک سال قبل مداوم درباره کنترل کرکتر و دوربین و این بحث های فنی پاشنه آشیل فعلی و طراحی کرکتر در حد سوادم می گفتم و فکر می کنم ادمای تاپیک قبلی کاملاً امادگی حجمه فعلی به همچین بخش هایی رو داشتن و هیچ تعجبی نمی کنن چون دربارشون بحث کردیم و همینطور عیناً یادمه به این نتیجه رسیدیم همگی تو هفته های قبل که 5 و 6 می گیره ولی 9 و 10 هم می گیره و "منتظر کلمات masterpiece و art باشین" انصافاً این اتفاقات عین به عین نیافتاد، این کلمات رو کم دیدین؟ یک نگاهی به نقدهای متا بکنین؟ این ادعای فعلی هم که طائل می کنه، ما می کنیم عین همون قبلی هاست منتها قابل پیش بینی تر. هر چند به این حرفها واسه کوچیک کردن آدما می گن معناگرایی و گُنده حرف زدن ولی حقیقت ماجرا همیناست و اگه دو سه سال بعد این اتفاقات درباره Last Guardian و هر کاری با این ویژگیها عملی نشد به همه ما بخندین. این پست جواب به هیتری نیست که به نمایش E3 2015 گفت آشغال و شرط بندی کرد که قرمز می شه ولی الان نگران شده که به چی ایراد گرفتن، ولمون کن تو رو قرآن یعنی ما یادمون نمی آد تو رو؟ الحمدلله که Ueda آخرین انحصاری اش رو هم ساخت و راحت شد از این بحث های versus! از اونطرف اطمینان دادن به هوادار هم نیست چون چه نیازی به این پستها دارن آخه؟ فقط می خواستم تو این برهه حرف های قلب و ذهنم رو عین بقیه بزنم که فکر می کنم منطقی هم بودن، دیگه هر کسی خودش می دونه.
موفق باشین.
متا SotC که 91 هست، Ico هم 90 هستSotC (بهترین گیم زندگیم!) متاش همین حدوداست. بنظرم اصلا مشکلی نداره نمره هاش.
بخشی از حرفات درسته مثلا اینکه برا بالا بردن یه بازی نباید یه بازی دیگه رو کوبید ولی اون بنده خدا هم فقط R&C رو مثال زد (که البته متاش 85 هست) , برا شخص خودم R&C یکی از بهترین تجربه های امسالم بود و به همه دوستام هم گفتم حتما بخرید فوق العادست و شاید میتونست بیشتر از 85 هم بشه اگه edge نمره 6 نمیداد ولی الان هم شما دقیقا همین کاری رو که میگی کردی یعنی یه بازی رو کوبیدی که یه بازی که دوست داری رو ببری بالاتر !! درسته من خودم هنوز TLG رو بازی نکردم قطعا این چند روزه میخرم ولی از بازی های قبلی ueda و نقدایی که خوندم (مثل یوروگیمر) میدونم چی قراره در انتظارم باشه , این که بگی بازی 10 ساله از یه کنسول به یه کنسول دیگه اومده و هنوزم فلانه و مشکل داره احترام به مشتری نیست نهایت بی انصافیه ! بازی اصلا رو PS3 ساختش نتونست استارت بخوره و دلیلش هم معلومه به هیچ عنوان رو PS3 نمیتونسته که ساخته بشه (یادمه DF هم یه مقاله راجب همین نوشته بود) پس دست به دست نشده به نوعی وقت و هزینه بیشتری برده و اتفاقا TLG مثال بارز نشونه احترام به طرفداره , هیچ شرکتی نمیاد یه بازی که مخاطب هاش خاصه ممکنه خیلی نفروشه و تقریبا پروژش کنسل شده , کارگردانش از استدیو رفته و کلی ترولش میکنند برا محو شدنش رو دوباره ساختش رو استارت بزنه این همه سال کلی هزینه کنه , خوده ueda برگرده دوباره روش کلی وقت بذاره بخاطره چی ؟ بخاطره طرفدارهاش . وگرنه خیلی راحت میشد کنسلش کرد اینقدر هم ریسک نمیکردن ! بله بازی مشکل تکنیکی و افت فریم داره اولین بازی هم نیست که اینطوریه (برا مثال تو خوده R&C که از نظره تکنیکی عالی بود هم من برا باره دوم یا سوم که داشتم میرفتم (برا لول 10 کردن همه اسلحه ها) تو یه باگ عجیب غریب افتادم که هیچ راهی غیر از new game نبود که انجام بدم ! کاربره Akiba هم در جریانه) درسته مشکلات تکنیکی میگن داره مثل باگ و افت فریم و زاویه دوربین ولی این که بگی TLG گرافیک و محیط های خفن نداره دیگه خیلی عجیبه برام ! نمیگم با یه پچ میشه بازی رو زیر و رو کنند ولی حداقل افت فریم ها رو خیلی میتونن بهتر کنند . TLG یه بازی کاملا خاصه ممکنه هر کسی باهاش ارتباط برقرار نکنه اونم برا گیمرهای نسل کنونی , مثلا در همین متاکریتیک از 60 نقد 14 نمره 7 و پایین تر داره ولی بازم متاش 83 هست چون از اونطرف 23 تا نمره 9 به بالا و 8 تا 10 هم داره که خودش گویای حرفم هست . متای 83 با این شرایطی که این بازی داشته و داره از نظره من خیلی خوبه و قطعا برا طرفدارهاش این بازی مثل ICO و SOTC میتونه باشهیارو نه هنوز بازی رو خریده، نه هنوز بازی کرده، نه هنوز اصلا کنسول PS4 داره و میاد میگه چرا R&C متاش شده 87 و TLG شده 83 !!! با یه لحن کنایه آمیز و مثلا خفن طورم میگه که انگاری مثلا R&C یه بولشت دم دستی هست.
عزیزم اینو با اطمینان کامل میگم که TLG با وجود اون مفهوم های عمیق و کلفت و ذهن فرافکنش که فقط تو و دوستات که جزو جوامع خفن این بشریت هستید و بازی نکرده و با توجه به حرف خودشون کنسول نداشته متوجه میشید در مقابل R&C که یه نشونه از احترام کامل به مشتری ( نه 10 سال تو پروسه ساخت بود، نه اینهمه مشکلات مزخرف فنی داره بعد اینهمه سال) و قیمت 40 دلاریش به جد و اطمینان کامل از TLG بهتره و اونم نه در حد اختلاف متای 4 نمره ای بلکه در حد یه بازی خوب در مقابل یه بازی عالی.
حال ادمو بهم زدید واقعا، 80 درصد کسایی که اینجا دارن زرت و زورت از بازی تعریف میکنن و نقد ها رو ایراد میگیرن هنوز بازی رو نخریدن هنوز تو دستگاهشون نذاشتن میان اینجوری با اطمینان حرف میزنن. یجور حق به جانب هم صحبت میکنن که فقط خودشون میفهمن TLG چیه و هرکی از اینا نباشه به عرفان و تکامل نرسیده.
بابا پاشید برید جمع کنید، بازی 10 ساله از این نسل به اون نسل شده از یه کنسول با اون قدرت به یه کنسول چند برابر کنسول قبلی منتقل شده هنوز مشکلات فنی و افت فریم های داغون داره! کاشکی حداقل گرافیک یا محیط های گنده خفن داشت کاشکی یه چیزی بود ادم دلش نمیسوخت! یه خوشا دل هستن کسایی که فکر میکنن بازی با چندتا پچ این مشکلاتش حل میشه! ویچر 3 20 گیگ آپدیت داد هنوز افت فریم هاش و باگ هاش پابرجا هستن! تازه اون بدبخت یه عظمتی داشت که این مشکلاتش رو از نظر فنی قابل توجیه میکرد این TLG دیگه والا خیلی رو میخواد.
حالا بیاید نقل قول کنید و به ما هم لقب افراد چیپ و بدون درک بدید و یا چمیدونم به ساده ترین روش بگید هیتر هستی و درک نمیکنی و فقط ما خوبیم. بابا حداقل بازی رو بخرید بشینید دو دقیقه بازی کنید بعد اینجوری بقیه بازی ها رو به گند بکشید که بخواید این ..... 10 ساله رو بالا ببرید!! بازی رو نخریدید حداقل کنسول رو بخرید!
انصافا برای منی که n ساله منتظر بازیم هم meh...بود![]()
![]()
در کنار این بحث هابه امید خدا اگه نمیزنین، قبول دارین باکس شات بازی خیلی خیلی بد؟
یجوری هست...![]()
مشکل خاصی نداره ولی گرافیک تاریخ مصرف گذشته هست.
به امید خدا ایشالا این TLG هیچوقت عرضه نشه، عملا هیتر شدید هستم و حتی در 000000001. درصد هم که عرضه باشه با این پروسه چیز خوبی نمیشه.
برای خودش میگه ! بازی که 8 الی 9 ساله از تاریخش گذشته باید بندازی سطل اشغال!
دوست عزیز بابت متنت ممنون ... ولی ایرادم بهش اینه که چرا اصلا این رو نوشتی .. اونایی که باید متوجه شن که از متناقض بودن نمرات و نقد ها متوجه میشن ... اونایی هم متوجه نمیشن تا هفته بعد هم استدلال بیاری قبول نمیکن . شما همین که میبین که همون نمرات زرد رو یه تیکه کوچکش رو کندن اوردن اینجا ... تو ده صفحه نقل قول میکننن .... و یه جوری هم اوضاع رو نشون میدن که انگار تمام ۵-۶ نمره ای که کسر شده به خاطر همون یه خطی که نقل قول کردن و حق هم میدن به این سایت ها ... خوب شما خودت باید متوجه شده باشی ... حالا از فردا هم پتکشون میشه sotc و ico ... دقیقا مثل همون وضعیتی که برای بیاند و هوی رین پیش اوردن ...سلام، اکانت قبلی مشکل داشت و قصه اش طولانی ـه و گور پدر اکانت به کل
پست طولانی ای از برداشت و حس ام و اتفاقی که تو این سالها و تو این نقدهای فعلی افتاده می خواستم داده باشم کسی حوصله داره و فکر می کنه ارزش داره بخونه، می زارم تو اسپویلر که اسکرول الکی هم کسی نکنه بخاطرش.
![]()
دیشب جداً سخت خوابم برد. این کار گره قلبی یک سری آدم تو این سالها بود و رسیدن به این نقطه خیلی سخت و همراه با مسخره شدن بود ولی ارزشش رو داشت و از خنده اش گرفته تا بغض و گریه اش تو خاطره می مونه، یادم می اد Ico / SotC رو 3 سال پیش بلافاصله بعد The Last of Us رفتم یعنی از دل بازی نسل هفتمی با بالاترین استانداردهای فنی صنعت پریدم تو دنیایی که چمن مسطح داره با تکسچرهایی که از 1 متری پیکسل شماری می شن با کلی افکت زمخت و "می گن" دوربین بدی هم داشته و کنترل کرکترش stiff و clumsy ـه ولی چی شد ترکیب اینا؟ این دو تا شدن بهترین تجربه های زندگی ام! تو همین فروم آدمی هست که با املاتور PS2X و تمام اون مشخصات بالایی با فریم ریت 20 و رزولوشن SD همین 2 سال پیش SotC رو رفته ولی خُب ازش بپرسین تجربه اش چی شد؟ حالا ازش بپرسین RE4 برای اولین بار الان رفتی چی شد؟
اصن بحث اینکه کی به کی برتری داره نیست، ما اصن بهترین سازنده تاریخ و بهترین بازی تاریخ و به کل "بهترین" نداریم چون سلیقه است اینها ولی بعضی آدما تَک ان و تو این چند سال فکر می کردم همیشه که آدم بیخیالی که رشته دانشگاهی اش رو هنر انتزاعی انتخاب می کنه نه از سر علاقه چون می خواد دو روز مونده به تحویل پروژه یک چیزی سر هم کنه و مدرک فقط بگیره، آدمی که کلاس دانشگاه رو می اومده ازش بیرون و 48 ساعت با موتور تنها می زده به دل جاده، آدم بیخیالِ تنهایی عین این چی کار مگه با دو تا IP کرد که تو دهه ای که خودش نیست هم استدیوهای فرد محوری غالباً اسمشون تو بهترین های نسل و تاریخ می گرده که بیشترین تأثیر زندگیشون رو از همین آدم گرفتن حالا از Miyazaki با Dark Souls گرفته تا Druckmann و Straley با TLoU و خیلی های دیگه از Fish و Fares گرفته تا Chen و Journey اش. Ueda از هر بُعدی بهش نگاه کنی سازنده عادی نیست، اتحت تأثیر هیچ کدوم از سازنده های شناخته شده نیست و هر چی ارائه می ده مال خودِ خودش بوده حالا از سبک هنری اش گرفته تا فلسفه پشت طراحی کرکترش، از نوع قصه نویسی و شیوه روایتش گرفته تا کارگردانی اش، از نگاهی که به گیم پلی داره تا طراحی مکانیک و Level Design و این می شه که کنفرانسی عین Design By Subtraction آدمی عین Fish رو روانی می کنه! انصافاً چند نفر تو این صنعت داریم که هر بار New IP بسازن و هر بار دغدغه اشون فقط یه جمله باشه "an experience people have never had"؟
این مقدمه رو گفتم تا به این برسم که اون کسی که اولین تجربه اش از این ادم و تیمش هست این کار رو حتی یک روزم عقب نندازه، گفتم به این برسم که نتیجه این تفکر و به کل "استعداد ذاتی" هیچ وقت محدود به اعداد نمی مونه و این عدد چه 7 تا بالاتر و چه 4 تا پائین تر باشه عیار کار رو تعیین نمی کنه چون عیار هیچ کار هنری که هیچی، حتی "بازی" کلیشه ای رو هم "عدد" تعیین نمی کنه و بخاطر همین اگه واقعاً کسی فکر می کنه که Last Guardian الان عددش شده 82 پس یعنی "خوب نه بیشتر" و "در حد WD2 ـه چون عدد جفتشون اینو می گه" این برداشتها رو بکنه ولی اینا حقیقت نیست، با فرمول ریاضی می خوایم یک روزی به "نقد" هم برسیم؟ جمع بندی نقدهای داخل متا رو خوندم - تا جایی که می شد بدون اسپویل - و عصاره نقد و دغدغه های اساسی "اکثریت" پیداست یعنی مشکلات فنی ـه از قضا پرتعداد از دوربین و کنترل کرکتر گرفته تا باگ و گلیچ و فریم ریت "قطعاً" درگیری ذهنی کسایی بوده که نمره پائین دادن و حتی وقتی ایراداتی غیر اینا هم گرفته شده کنار این حجم مشکلات فنی ـه که بیشتر تو چشم می آد و نمره می شه 4 مگرنه آخه 4؟ تو کیفیت خود محتوا نظر "اکثریت" اهمیت داره عین هر اثری تو هر صنعتی، خودت رو کشتی از 55 تا نقد 10 تا پیدا کردی که می گن مکانیک های گیم پلی ایراد داره – که تو همونم frustrating بحث دیگه ای داره و خود Ueda عیناً این قضیه رو پیش بینی کرد ولی بیخیال - در نتیجه گیم پلی بدرد زمان خودش می خورده؟ AI ایراد داره؟ قصه بده؟
بیست تا نقد جلوی "تک تک" اینها می شه گذاشت که دقیقاً تا مرز بی نقصی بردنشون بالا، از کسی که گیم پلی رو نه unique که anachronic می دونه و از pacing تا مکانیکها رو pure perfection محض می دونه تا کسی که قصه رو از بهترین های صنعت، خُب حق با کی هست این وسط؟ تو نقدهای SotC منتقد هست که می گه قصه معمولی و بی هدفه ولی دست خوشی گیم پلی اش 8/10 بعد نتیجه چهار تا نقد این شکلی لابد می شه داستان ضعیف SotC؟ پس اون مقالاتی که تا همین پارسال و طرف می گفت تو lore نویسی Ueda و Miyazaki چی ان پس؟ جواب این تناقض یه جمله است "سلیقه و فهم مختلف" گیم پلی وقتی مشکل داره که اکثریت اینو ذکر کنن نه اینکه این همه منتقد تو نقطه مقابل "فوق العاده" بدوننش! قصه وقتی مشکل داره که اکثریت اینو ذکر کنن نه اینکه این همه آدم "تکان دهنده" بدوننش! این اختلاف نظرات مقتضای سبک و گیم پلی تازه ای که این کار داره، آخه کی کار این شکلی تو سطح AAA ساخته که دست آوردش باهاش قیاس بشه تو نسل فعلی؟ سلایق همینجوری اش هم درباره یه بازی تو ژانر جا افتاده با گیم پلی مرسوم هم متفاوته چه برسه به Last Guardian که تو همه چی خودش خاصه و غالباً می گن چیزی واسه مثال زدن بهش پیدا نمی کنیم. با این شرایط اصلاً ده نفر بگن همه چی اش بد دیگه از این بیشتر و پر اغراق تر، خُب چی رو می خواد اثبات کنه؟ اصن بیست نفر؟ خب بیست نفر تو چه جمعیتی؟ منتقدی همین الان هست که تو پیش نمایش خودش عیناً نوشته بود "I don't understand its appeal" یعنی اصن با فلسفه و جذابیت این کار مشکل داشت خُب این آدم 6 می ده عجیبه؟
ممکنه کسی بگه خب بخاطر نقص که 6 می ده و اینا رو نداشت یهویی می شد 10 ولی این اتفاق نمی افتاد، یه سوال الان AI مشکل داره؟ AIـه TLoU مشکلی نداشت؟ ND با این ادعا نتونست فکری واسه الی کنه و "ناچاراً" باید تمام ما چشم پوشی کنیم قضیه رو و این سوای ایراداتی بود که حتی به هوش کلیکر گرفته می شد یعنی حتی TLoU هم مشکل AI داره بلأخره تو بخش های مختلف ولی خُب این جلوی 10 گرفتن رو ازش گرفت؟ نقدی هست که می گه بنیان قصه TLoU – بخاطر بحث ایمن بودن الی – به کل مشکل داره ولی بهش 10 رو نداد؟ SotC فریم ریت 20 و حتی گاهاً 15 داره و تمام مشکلات دوربین و کنترل کرکتر رو داشت ولی چی شد؟ چرا اونجا این حجمه نبود؟ توضیحش ساده است The Last Guardian تو تصور عموم که همین منتقدین هم شاملش می شن کاری بوده که ده سال در حال ساخت بوده – شبیه همین حرف رو طرف موقع انباکسینگ می زد و از جماعتی که U2 رو با U4 تشخیص نمی دن همین انتظار می رفت – و یک عده فکر می کردن لابد "پالیش شده تا حد مرگه" و تو این شرایط مشکلات فنی اونم وقتی به نسل بعدی سخت افزار آورده شده - انصافاً این فاکتورها رو مرور کنین تو ذهن - "ده برابر" حالت عادی واسشون عجیب بوده یعنی فرق اتفاقی که برای این کار با SotC افتاد این بوده که اونموقع شرایط عادی بود و "خواستن" چشم پوشی کنن، الان "نمی خوان" چشم پوشی کنن، SotC هم با این شرایط توسعه و حساسیت منتشر می شد الان 80 می شد، چی اش عجیب؟
منتها سوال سخت تر، The Last Guardian مگه چی داره که آدمایی سوای همچین مشکلاتی "اصرار" داشتن بهش این تعداد نمره کامل رو بدن؟ چرا یکی می گه minor flaws و nothing ـه اینا جلوی عظمت کار؟ مگه عظمت اش چی بوده؟ این مشکلات فنی پرتعداد برعکس اثبات می کنن گیم پلی و قصه و محتوا به معنی محتوا اونقدر قوی و یونیک بوده که "مجبور کرده" منتقد رو چشم پوشی کنه، چرا کسی درباره این بُعد عجیب قضیه حرف نمی زنه؟ Ueda یه نفر آدمه و هر چند آدمای درست درمونی تربیت کرده ولی اونام عین خودش طراح هنری و قصه نویس ان اکثراً عین Hosono باید چیکار کنه وقتی تیم فنی زیر دستش ND نیست؟ وقتی از PS3 پروژه منتقل شده چطوری تو 2 سال ریشه های این قضیه رو از بین ببره؟ این مشکلات اجتناب ناپذیر بوده و ربطی به نبوغ و استعداد نداره که، کار تیمی و شرایط توسعه است و کسایی که نمره کامل می دن اینا رو می فهمن و نتیجتاً واسشون "کوچیک" جلوه می کنه. این وسط می خواین باور بکنین، می خواین نکنین، Last Guardian این حجم از مشکلات فنی رو و این شکل حساسیت توسعه رو نداشت خیلی از 9 های فعلی 10 بود - بخونین - و خیلی از نمرات پائین فعلی معقول و معقول تر می شد و تو این حالت عدد 90 ـی که واسش می میرن یک عده رو هم بهش می رسید چه بسا، شاخ و دم نداره که عدد 90 شدن. منتها از تمام اینها برداشت اشتباهی نشه. "به هیچ وجه" نمی گم الان متا هر چند 82 مثلا شده ولی در حقیقت با حذف مشکلات فنی می شه 90! همه اینا رو گفتم که به این برسم که برعکس متا همین 83 ـه و این اختلاف "7 نمره" ای تا کعبه دل یک سری باقی بمونه ای کاش چون حس می کنم داریم فکر می کنیم دو تا کار قبل بخاطر 90 و 91 بودن به جایگاه فعلی رسیدن و Dark Souls هم چون 89 شد به این جایگاه رسید؟ خب این همه 89 و 90 و حتی خیلی بالاتر چرا اسم یک سری تو نسل و تاریخ و دهن سازنده های مختلف می مونه ولی مابقی نه؟ به خدا دلیل موندگاری و بزرگی The Last of Us متا 95 اش نبود، حتی 80 هم می بود ازش دفاع می کردم چون جنبه هایی داره که موقع غیر از "سلیقه" هیچ استدلالی نمی شه واسه تنقیصشون آورد.
پیرو حرف های طائل، هیچ کدوم این نقدهای فعلی نه اونی که 10/10 داده و نه 6/10 "نقد" نیست، جفت طرفین رو می زنم چون استدلالی داخلشون نیست و حتی بلد نیستن بگن چراperfect i ـه اونم چون غالباً هم سوادش رو ندارن و اگرم دارن مخاطب همین شکل فعلی رو ترجیح می ده، تعریف می کنن که این شد، اون شد و اگه مبنا اینه الان طرف آزاده فکر کنه که Last Guardian شده 82، WD2 شده 83، R & C شده 87، پس در نتیجه اینم یکی عین هموناست حتی پائین تر! The Last Guardian با یک اجماع اکثریتی از طرف کسایی که می دونیم قبلاً Ico و SotC رو عاشقانه دوس داشتن تو همین نقدهای فعلی دو تا کار قبلی رو "با اختلاف" و لفظ های عجیب رد کرده، می دونیم magnum opus و the brightest gem in Ueda's clutch و این همه جمله دیگه درباره این قضیه یعنی چی؟ این کار موفق تر و بزرگ تر شده ولی واسه ذهن ریاضی این قضیه ارور می ده چون می پرسه یعنی 90 < 82؟ خیلی از متا تو این سالها دفاع کردم منتها از این بُعدش که به مخاطب عام جهت می ده و تو فروش تاثیر می ذاره پس بدرد می خوره ولی فرای این هیچ کارکردی نداره و تو سینما کسی میدفینگر هم حواله همچین نقدهایی نمی ده و روی "عدد" بحث نمی کنن ولی وقتی انقدر خود آدمای داخل این صنعت همه چی رو ریاضی می بینین پس بی جا می کنیم گله می کنیم که X چرا گفت "بازی" نمی تونه "هنر" و Druckmann بی جا می کنه ناراحت می شه که طرف با لحن تحقیرآمیز می تو مصاحبه اش می گه ""قصه و احساسات" تو "بازی" گرفتی ما رو؟"
The Last Guardian شرایطش عین Beyond نیست، هیچ شباهتی به هم ندارن چون اونجا اکثریت اجماع داشتن مشکل داره و اگرم نمره حتی 9 می گرفت طرف عیناً می گفت بخاطر قصه اش دادم ولی به این کار همه کسایی که 9 به بالا دادن می گن masterpiece! نیازی به ترحم و دلسوزی نداره که "آخ چرا شد 82" چون این خط و اینم نشون، ادعای غیر قابل اثباتی که نمی کنیم و دست ما هم نتیجه اش نیست ولی The Last Guardian "تازه اومده که باشه" و به قول طرف will live forever in gaming industry حتی با جایگاهی بالاتر از Ico و SotC که خودشون همیشه پای ثابت لیستهای مختلف بودن و این غیب گویی نیست. آینده نگری ـه چون جداً فکر می کنین کسایی که این کار رو از دو تا قبلی بهتر می دونن بعد این بیخیال می شن؟ اون طرفی که تو Eurogamer می گه it does so much more تازه حرفای خودش و تیم تحریریه اشون شروع شده همونطور که طرف دیروز از Guardian نمره کامل داد امروز می گه بازی سال همینه! مقالات / پادکستها / نوشته های بلاگ درباره قصه و گیم پلی و حرف سوم و تازه Ueda بعد این تازه شروع می شه و اقلیت فعلی داخلش هضم می شن به مرور، هر چی بیشتر بگذره بیشتر هضم می شن. چیزی به اسم timeless تو بحث فنی نداریم ولی تو محتوا داریم و زمان ارزشمندترشون می کنه همونطور که SotC نامزد بهترین بازی سالش نیست ولی نامزد بهترین بازی دهه کنار HLF2 می شه؟ خاصیت زمان همینه همونطور که Dark Souls تو سالش دیده نشد و متا 94 نداشت ولی الان اون 94 ـی انصافاً کجاست و DS کجا؟ این کار حقیقتاً یونیک و one of a kind ـه از هر جهتی و بخاطر همین عبارتهای افق های تازه ای رو بهت نشون می ده و شبیه به این حرف تازه نقطه شروع تمام این حرفهاست که همین الانش هم خیلی زیادن... "The Last Guardian will change everything you know about video games" هر چقدر صنعت بیشتر به سمت جدی و هنر خونده شدن بره اعتبار این کار و امثالش که تو سطح AAA از انگشت های یه دستم کمترن بیشتر می شه، زنده باشیم می بینیم.
صبحی از خوشحالی شبیه به همین گیف اولی امروز صبح به جاده زل زده بودم و بعض کرده بودم، انقدر خوشحالم! لحظه شماری می کنم ببینم چی ساخته این ادم با تیمش ولی شرایط و مشغله هایی هست که تا عید هم فکر نمی کنم ما برسیم به تجربه اش یعنی هنوز به کل PS4 ندارم در این حد بگمبخاطر اسپویل شدنش باید رفت تا مدت نامعلومی ولی قبلش می خواستم تبریک گفته باشم به تمام کسایی که این چند وقته منتظرش بودن و بگم که جداً منتظر نقدهای همگی هستیم منتها تک تک بخوام اسم بیارم پست طولانی می شه...
مطمئنم تجربه های حیرت انگیزی واسه این قشر رقم می خوره با این کار چون مشکل فنی که لطمه بزنه داشت به کل نمره کامل نمی گرفت. هیچ وقت هم بخدا نمی گم خیلی بلدم و چه اطلاعاتی و چه حرفهایی، اخه غرور از چی؟ غرور رو سازنده اش باید داشته باشه نه ما منتها "خیلی" درباره این آدم، تیمش، کارهاش خوندم یعنی مقالات و حرفهایی درباره قصه و گیم پلی و فلسفه پشت اینها که شاید هزار نفر حوصله اش رو نداشته باشه ولی این کارا کردم چون لذت می بردم از هر ثانیه اش و با این نیمچه اطلاعات از یک سال قبل مداوم درباره کنترل کرکتر و دوربین و این بحث های فنی پاشنه آشیل فعلی و طراحی کرکتر در حد سوادم می گفتم و فکر می کنم ادمای تاپیک قبلی کاملاً امادگی حجمه فعلی به همچین بخش هایی رو داشتن و هیچ تعجبی نمی کنن چون دربارشون بحث کردیم و همینطور عیناً یادمه به این نتیجه رسیدیم همگی تو هفته های قبل که 5 و 6 می گیره ولی 9 و 10 هم می گیره و "منتظر کلمات masterpiece و art باشین" انصافاً این اتفاقات عین به عین نیافتاد، این کلمات رو کم دیدین؟ یک نگاهی به نقدهای متا بکنین؟ این ادعای فعلی هم که طائل می کنه، ما می کنیم عین همون قبلی هاست منتها قابل پیش بینی تر. هر چند به این حرفها واسه کوچیک کردن آدما می گن معناگرایی و گُنده حرف زدن ولی حقیقت ماجرا همیناست و اگه دو سه سال بعد این اتفاقات درباره Last Guardian و هر کاری با این ویژگیها عملی نشد به همه ما بخندین. این پست جواب به هیتری نیست که به نمایش E3 2015 گفت آشغال و شرط بندی کرد که قرمز می شه ولی الان نگران شده که به چی ایراد گرفتن، ولمون کن تو رو قرآن یعنی ما یادمون نمی آد تو رو؟ الحمدلله که Ueda آخرین انحصاری اش رو هم ساخت و راحت شد از این بحث های versus! از اونطرف اطمینان دادن به هوادار هم نیست چون چه نیازی به این پستها دارن آخه؟ فقط می خواستم تو این برهه حرف های قلب و ذهنم رو عین بقیه بزنم که فکر می کنم منطقی هم بودن، دیگه هر کسی خودش می دونه.
موفق باشین.
@Red V
تمام توهین هایی که زیرپوستی کردی که خُب کردی، ازت گلگی ندارم چون از 5-6 سال قبل می شناسمت و برعکس اگه ناظمی می بینه این پست رو "خواهش می کنم جداً" بزاره این پست آخر باشه چون هیچ تنش و توهینی هم از قضا داخلش نیست تحت هیچ شرایطی. من نوعی از روی "هیچی" حرف نمی زنم و وقتی منتقدهای همین Easy Allies فعلی رو به همین قرآن با اسم کوچیک می شناسم یعنی سلیقه خودمو قبلاً باهاشون چک کردم، منطقشون رو چک کردم، به نقد این آدم می شه اعتماد کرد و خیلی منتقدها همچین شرایطی رو دارن، این نوع اطمینان پیدا کردن از تجربه و همچین حرفایی رو قبل تجربه زدن چی اش غیرمنطقی ـه؟ وقتی نمایش از یک کاری می بینم و عاشق اش می شم چرا نباید به نقدی اعتماد کنم که می گه "فراتر از چیزایی که دیدین"؟ منطقاً نباید حساب کار بیاد دستم که یعنی اونی که دیدی رو تجربه کلی تعمیم داده حتی بیشر؟ اگه این غیرمنطقی بودنه خُب ما غیر منطقی.
بُعد دوم قضیه، به هیچ وجه به R&C تیکه ای ننداختم و پست دارم عیناً که گفتم متا فوق العاده ای گرفته این کار بعد چطوری بهش تیکه می توم بندازم؟ حرف منطقی منتها دارم می زنم که R&C حتی با این متا چند سال بعد جایگاهی که داره با The Last Guardian فرق می کنه منتها الان نه به اولی توهین داره می شه و نه از دومی تمجید، پیش بینی اینه که "اکثریت" چه تیپ کاری رو موندگار "تر" می کنن، شاید اکثریت اصن اشتباه می کنن ولی خُب پیش بینی ـه اگه اشتباه شد بعد فحش اش رو بدین.
همه اینا رو گفتم، اینا سابقه چند ساله تو درباره The Last Guardian و همش رو جمع کرده بودم واسه این لحظه که گفته باشم من نفهم، من پرادعا ولی انصافاً تو رو به هر کی می پرستین انتظار دارین این آدم از Last Guardian تعریف کنه؟ جداً کی هیتره؟ کی غیرمنطقی ـه؟ کاری که ازش فقط یک دونه تریلر 2 دقیقه ای بوده رو قبل معرفی دوباره اش گفته 000000/1 هم موفق نمی تونه باشه و آشغاله؟ خب این منطقی ـه بعد این همه آدم نسخه نهایی رو masterpiece بدونن و کسی بر مبنای اینا حرف بزنه منطقی نیست؟
تو این 1-2 سال همش زده این کار رو! کسی که به اون تریلر می گه meh خُب مثلاً کلیت این گیم پلی مگه چه فرقی با اون تیکه داره که یهویی نظرش تغییر کنه؟ خودش علناً گفته "هیترم!" "آخرین باری" بود که نقل قول شدی چون اینا مشت نمونه خرواره، از من بدت می آد چون طرفدار این کار بودم همیشه و از این کار بدت می اد چون تمام معادلات ذهنی و پیش بینی های که می کنی رو بهم می زنه و چندین بار از بحث وجود خارجی داشتنش تا معرفی شدنش و موفق شدنش و بحث تربچه ای که خودت راه انداختی ضایعت کرد، ادم منصف می تونه تصمیمش رو بگیره.
این آخرین پستم بود، نفهمیدم هیچ وقت چرا ولی یک عده حس می کنن من از سر غرور حرف می زنم و آی که کی هستم ولی باور کنین لحن صحبتم همین شکلی ـه حتی از کسایی بپرسین که باهاشون رفیق بودم، پوستم هم کلفت تر این حرفاست ولی خسته شدم از بس تیکه مستقیم و غیر مستقیم تو این سالها خوردیم... همه مظلوم و واقع گرایانه ان فقط ما توهم زدیم... اینو فقط بدونیم که سوای این بحثها تجربه هیچ کدوم از ما و این منتقدین هیچ تأثیری نهایتاً روی همدیگه نداره، همین. موفق باشین
در کنار این بحث هابه امید خدا اگه نمیزنین، قبول دارین باکس شات بازی خیلی خیلی بد؟
یجوری هست...![]()
به امید خدا ایشالا این TLG هیچوقت عرضه نشه، عملا هیتر شدید هستم و حتی در 000000001. درصد هم که عرضه باشه با این پروسه چیز خوبی نمیشه.