یک بازی نباید به ترتیب (گیم پلی/گرافیک/صداگذاری/داستان) نقد بشه، نیابد بخش های مختلف بازی رو جدا کنید و تک تک نقد کنید باید ترکیب تمامی عناصر یک بازی باهم نقد بشنمیان بحث هاتون.. به نظر منم همانطور که دوستان اشاره کردند یک بازی اول از همه باید به ترتیب (گیم پلی/گرافیک/صداگذاری/داستان) نقد بشه چون بازی مورد نظر قبل از هر چیزی یک بازیه. این یعنی نقد یک ویدئو گیم . همچنین مطمئنا منظور نقد و منتقد حرفه ای..
Does the successor to Ico and Shadow of the Colossus live up to its lineage? It does so much more.
ایشون تصورش اینه که چون فلان اثر را از فلان زمان دنبال کرده، دانای کل و استاد بی همتا درباره اون اثر(بازی یا سری) هست و بقیه از پشت کوه اومدن دارن نظر میدن. برای همین هم کلا نظراتشون غلط و منسوخ و رده.و از اونجایی که نظر ایشون کاملا درسته، نظر کسایی که مخالفش فکر می کنند، باید کوبیده بشه. حالا این وسط اگه لازم باشه، از آسمون به ریسمون بافتن هم دریغ نمی کنن.انگار نه انگار که بقیه ای هم ممکنه بسیار بیشتر از ایشون پیگیر ماجرا بوده باشن.و چه بسا تسلط بیشتری روی موضوع داشته باشن و نظرشون درست تر و قابل استناد تر باشه.اون بحث تاپیک ffxv هم که شاهدش بودیم ... جوری به سلیقه دیگران بی احترامی کردید و میکنید که انگار جواز این کار رو دارید و هیچ کس هم نباید غیر از چیزی که فکر میکنید درسته , فکر کنه . چرا فکر نمیکنید اون تمسخرا و تحقیری که نسبت به یه بازی دیگه به اون شکل انجام میدید موجب رنجش و ازار دیگران میشه ؟
من تو بعضی نقد ها خوندم بازی جوریه که به نظر میاد باید مثل یه حیوون خونگی توریکو رو تربیت کنی و خیلی مواقع باید نازش رو بکشی ... و وقتی سر اینجور مسایل میگم گیم پلی سر راست و باب طبع گیمر های امروزی نیست .. یه نمکدون صفحه قبل میپره وسط حرف از افت فریم بازی میزنه .من فقط خیلی دوست داریم بدونم از کی یهو میانگین نمرات زیر90 شده بد که همه اینجوری رفتار می کنن. یا بازی باید 90 به بالا بگیره یا باید بندازی دور انگار از نظر بر و بچ اینجا.
من که بازی نکردم فعلا ولی اینجوری که دیدم شاید یکی از مشکلات اصلی AI این جونوره هست، یه عده اونو به حساب طبیعی بودن دونستن یه عده هم نه مشکل. اینم که افت فریمش در حدی بد هست که تو ویدیو ها کامل دیده میشه خیلی تو ذوق زد نمی دونم چجور میشه توجیحش کرد. در کل هم اونایی که هی دارن می گن 10 ساله تو دست ساخته اولا کسی نمی دونه واقعا داشتن مداوم می ساختنش این همه مدت، دوما حالا زمان گذاشتن دلیل نمی شه بازی شاهکار بشه والا.
اون آره ولی بازم مثلا طرف تو ویدیو می گفت بعضی وقتا که اون بشکه ها رو پرت می کنی طرفش هیچ عکس العملی نشون نمی ده و میذاره بخوره به کله اش بیفته زمین، که این رو در مورد هیچ حیوونی نمی بینی. یا یه سری جاها تو نقطه ای که قرار میگیره کاری رو که باید انجام بده، نمی کنه و باید هی منتظر باشی. یا منطقی پشت جاهایی که می تونه بپره یا نه نیست.من تو بعضی نقد ها خوندم بازی جوریه که به نظر میاد باید مثل یه حیوون خونگی توریکو رو تربیت کنی و خیلی مواقع باید نازش رو بکشی ... و وقتی سر اینجور مسایل میگم گیم پلی سر راست و باب طبع گیمر های امروزی نیست .. یه نمکدون صفحه قبل میپره وسط حرف از افت فریم بازی میزنه .
شما در نظر بگیرید! از تاریخ گذشته شدن گیم پلی و افت فریم های وحشتناک شده نشونه های هاردکور بودن یه بازی!
حرفهات درسته و باهات موافقماین گیم پلی از مد افتاده تاریخ مصرف گذشته که پر از ایرادات فنی هست چطور تونسته این همه 10 و 9 بگیره، از جمله از گیم اسپات و در نهایت هم متاش 83 بشه؟
من نمیدونم چرا دارید خودتون رو الکی سردرگم میکنید، مشکلات فنی TLG به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست، حتی فن های پر و پا قرض اودا هم به حق انتظار دارن وقتی TLG یه گرافیک خیلی عظیم و خفنی نداره، و به این این علت خیلی ها این ایراد رو میگیرن که نسل قبلیه، حداقل دیگه افت فریم نداشته باشه!! کم کاری تیم فنی رو به نظر من نمیشه اصلا توجیح کرد، با وجود این همه تاخیر وقتی فقط باید Pro داشته باشی تا بازی لطف کنه روی 30 فریم ثابت بمونه به نظر من دست کمی از فاجعه نداره. در نتیجه TLG اصلا بازی بی ایرادی نیست و نبایدم به کسایی که به این مشکلات اشاره کردن رو محکوم به چیزی کرد، اما از طرف دیگه یه نکته خیلی مهم هم اینه که TLG مثل همه Art Game های دنیا، و از جمله Ico و SotC با متاهای +90، برای همه گیمرها ساخته نشده. اگه فقط یه لحظه به این نکته توجه کنیم دیگه بحثی باقی نمیمونه. TLG رو قرار نیست هرکسی بازی کرد بگه wow عجب بازی خفنی، خیلی ها شاید اصلا حالشون هم بهم بخوره ازش. مثل Ico که فروش فوقالعاده کمش روی کنسولی با اون Installed Base عظیم نشون میده که یه درصد خیلی خیلی خیلی محدود و کمی باهاش حال کردن. و این مشخصه یه بازی نیچه. بازی که 80 تا 90٪ مخاطب ها ازش متنفر میشن اما درصد باقی مونده برعکس بی نهایت باهاش حال میکنن.
من از چندسال پیش که شایعه شد TLG قراره بیاد رو PS4 (سر اون صحبت یوشیدا) گفتم دیگه نباید از این بازی انتظار کامل بودن داشت. حتی واقعا فکر میکردم متاش زرد هم میشه چون منم فکر میکردم گیم پلیش دموده شده، اما وقتی علی رغم همه این مساول باز به این متا خوب میرسه و خیلی از منتقدها انقدر از گیم پلی خوششون میاد که میتونن تا جد زیادی روی مشکلات فنی هم چشم بزارن، یعنی برعکس ایده های بازی ورای نسل ها و تکراره و انقدر نو و بدیع هست که تکراری شدن یا دموده شدن براش معنی نداشته باشه. وگرنه اگه قرار بود گیم پلی هم یه چیز تاریخ مصرف گذشته به نظر برسه الان یه چیزی مثل Knack و Order شده بود. همین یک دلیل هم برای اینکه فن های این مدل بازی ها باور کنن که TLG یه تجربه خیلی متفاوت و جذاب هست و میتونه ارضاشون کنه کافیه. باقی دوستان هم که علاقه ای به این ژانر ندارن تکلیفشون مشخصه، TLG برای اون ها نیست و حتی اگه از نظر فنی هم سوپر پرفکت باشه بازم بعیده بیشتر از چند ساعت تحملش کنن. عین من که مثلا بهترین ریسینگ دنیا رو هم بزارن جلوم بعیده بیشتر از یک ساعت بتونم بازی کنم.
اما در مورد ترول متا 83 و یا کلا بد دونستنش من سوال میکنم این نسل مگه چندتا بازی +90 امده که چنین انتظاری رو دارید؟ چندتا از IP های خفن نسل قبل تونستن تو این نسل هم +90 بمونن؟ غیر از UC4 و MGSV و TW3 چندتا بازی دیگه رو میشه مثال زد که نسل قبل هم +90 بودن و الان هم +90 موندن؟
LBP3 از متای +90 رسید به 79!
SFV از متای +90 رسید به 77!
KZ:SF از متای +90 رسید به 73!
Halo 5 از متای +90 رسید به 84!
GeoW4 از متای +90 رسید به 85!
و بگذریم از انحصاری ها و یا مالتی های بزرگی که با یه عالم هایپ امدن و دست آخر یه افتضاح اساسی بودن.
TLG بازی بی ایرادی نیست و مشکلات غیر قابل توجیحی هم داره، اما با این وجود باز گیم پلی و ماهیت بازی انقدر جذاب بوده که نجات پیدا کنه و بتونه امتیازات خوبی بگیره. در نتیجه هم متای خوبی داره و هم برای فن های این مدل بازی ها حکم جواهری که شاید تا آخر نسل دیگه مشابهش رو نبینن. یه بازی هنری AAA... واقعا بعیده ساخته بشه و در نهایت بازی های ایندی طور دنبال این گیم پلی ها میرن.