اخبار و شایعات پیرامون Xbox Series X | S

176699
thet_rib.jpg


176713
176727
176728
176729
176737
176730
176731
176732
176736
176733
176714
-The Medium ساخته استودیوی لهستانی Bloober در ژانر ترسناک روانشناختی که برای XSX|S و PC در دست ساخت قرار دارد. لینک تاپیک بازی The Medium
-بازی Scorn که توسط Ebb Software برای PC و XSX|S در دست توسعه قرار دارد. لینک تاپیک Scorn
-بازی Call of the sea که در سبک ماجراجویی توسط Out of the blue games برای PC و XSX|S در دست توسعه قرار دارد.
-بازی The Ascent که توسط Neon Giant و در سبک اکشن نقش آفرینی سایبرپانکی برای XONE و XSX|S در دست ساخت قرار دارد. لینک تاپیک Scorn
-بازی Second Extinction که توسط Systemic Reaction و در سبک شوتر اول شخص برای XONE و XSX|S در دست ساخت قرار دارد.
-کمپین بازی Crossfire X که توسط رمدی برای PC و XSX|S در دست ساخت قرار دارد.
482d_tech.png

3me3_poweryourspecs.jpg

176712
-فناوری VRS که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا به شکل بهینه‌ای از تمام قدرت Xbox Series X/S استفاده کنند. بجای آن که تمام سیکل‌های گرافیک را برای تک تک پیکسل‌های روی نمایشگر به کار گیرند، آنها می‌توانند روی بخش‌های خاصی از شخصیت‌های بازی یا اشیاء مهم محیط اولویت بندی کنند. این تکنیک اجازه می‌دهد تا شاهد فریم ریتی پایدار و وضوحی بالاتر باشیم که البته روی کیفیت نهایی تصاویر نیز تاثیر گذار نخواهد بود
-شتاب دهنده سخت افزاری DirectX Ray Tracing که به معنی نورپردازی نزدیک به واقعیت و بازتاب‌های دقیق به صورت real time خواهد بود.
-استفاده از پورت HDMI 2.1 که باعث حالت Low Latency و Variable Refresh Rate در کنسول جدید میشود
-همکاری با کمپانی Seagate برای عرضه هاردهای 1 ترابایتی SSD مخصوص این کنسول که مشابه با کارتریج ویژه سریX|S طراحی میشوند. کنسول این هارد اضافی را نیز به عنوان حافظه ی اصلی شناسایی میکند. این هارد ها، همزمان با کنسول های نسل بعد به بازار عرضه میشوند.
176709
132210

  • دارای D-Pad جدید و دکمه‌ی Share
  • استفاده از بلوتوث کم انرژی یا BTLE که در آن داده‌ها به صورت منقطع و محدود ارسال می‌شوند و در عوض مصرف کم انرژی از اولویت بالاتری برخوردار است
  • دارای کمترین Latency با استفاده از تکنولوژی DLI
  • قابلیت پشتیبانی از دستگاه های مختلفی مانند گوشی های هوشمند
  • قابلیت استفاده از پک های باطری قابل شارژ معرفی شده برای کنترلر های elite مایکرسافت
  • امکان به یادآوردم چند دستگاه مختلف (کنسول، کامپیوترهای خانگی یا گوشی های هوشمند) توسط کنترلر که میتولند باعث راحتی هرچه بیشتر جابجایی بدون نیاز به سیم بین آن ها شود.
  • وجود درگاه USB-C که به گیمر اجازه میدهد بدون نیاز به شارژ کنترلر و با اتصال آن به دستگاه، از آن استفاده کند.
  • اضافه کردن یک الگوی نقطه لمسی بر روی بامپر ها و تریگر ها که باعث بهبود احساس و عملکرد در هنگام بازی می شود
مقاله سایت بازی سنتر در مورد کنترلر Xbox Series X|S
176708
ویژگی های جدید

  • قابلیت quick resume برای اولین بار برای کنسول های نسل هشت معرفی شد که اجازه میداد در حین انجام بازی به داشبورد کنسول خود رفته و در هر زمان دلخواه، بازی را به سرعت ادامه داد. حال با گسترش این ویژگی امکان استفاده همزمان آن برای چند بازی وجود دارد.
  • تاثیر پویا ورودی یا DLI که میتواند ورودی را بدون تاخیر با چیزی که نمایش داده می‌شود همگام سازی کند تا شاهد کنترلی دقیق‌تر و پاسخگوتر باشیم.
  • ویژگی Smart Delivery که اجازه می دهد تا با تهیه یک نسخه از بازی، به سایر نسخه های بازی نیز بدون پرداخت هزینه اضافی، دسترسی داشت. این قابلیت به خصوص در صورتی که شایعات مربوط معرفی کنسول دوم مایکروسافت حقیقت داشته باشد، می تواند بسیار جالب باشد. گفتنیست گرچه تمام بازی های ساخته شده توسط استودیو های داخلی مایکروسافت از این ویژگی استفاده خواهند کرد، اما استفاده از آن توسط سایر توسعه دهندگان به انتخاب خود آن ها بستگی دارد. با اینحال CD Project Red اولین شرکتی بود که حمایت خود از این ویژگی را اعلام کرد. بر این اساس با تهیه نسخه نسل حاضر بازی بسیار مورد انتظار Cyberpunk 2077 ،بدون پراخت هزینه اضافی به نسخه بهبودیافته نسل بعد این بازی نیز دسترسی خواهید داشت.
سرویس Backward Compatibility

  • مایکروسافت پشتیبانی کنسول خود از سرویس بکوارد را تایید کرده است. برخلاف رقیب، سرویس بکوارد مایکروسافت، نه تنها شامل تمام بازی های نسل 8 میشود، بلکه در مجموع 616 بازی از نسل های شش و هفت نیز تحت این سرویس قرار میگیرند.
  • تکنیک بازسازی HDR سری اکس باعث میشود تا تمام بازی های اکس باکس اوریجینال و اکس باکس 360، به صورت اتوماتیک و بدون داشتن اثر منفی منفی روی پرفورمنس بازی، از این ویژگی بهره مند شوند.
  • بر اساس صحبت های جیسون رونالد، تیم بکوارد مایکروسافت، با اختراع تکنیک هایی جدید، امکان دوبرابر شدن نرخ فریم مجموعه مشخصی از بازی های بکوارد، روی XSX|S را فراهم کرده اند. به این صورت که برخی بازی های 30 فریم به 60، و برخی بازی های 60 به 120 فریم بر ثانیه ارتفا می یابند.
  • تایید شده است که قابلیت Quick Resume ، بر روی تمام عناوین نسل های گذشته اکس باکس هم قابل اجرا می باشد و منحصر به بازی های نسل آینده نمیشود.
176707
177104 177105 177106 177107 177108 177109 177110 177111 177112 177113 177114
177115


176706

nmas_poll.png
 
بدون ایپی هم استودیوها فروش میره چه برسه به بقیه. فروشای امبریسر نشون میده،خیلی هم سخت نیست.
منظورت اینه که مایکروسافت بیلدینگ استودیو رو بفروشه؟ اخه چرا باید اینکار رو بکنه.:-?
تیم اصلی داشت گوست میساخت، گوست ریلیز 2022 هست و های فای راش ریلیز 2023
هر دو هم از 2018 شروع کردن به ساخت.
خب سوال من این بود که دیتایی مبنی بر هزینه ساخت این بازی هست یا خیر؟ چون شما تاکید دارید که بودجه این بازی خیلی کم بوده. منم مخالفتی ندارم فقط میخام بدونم تحلیل شخصی خودتونه یا اطلاعات موثقی در این مورد وجود داره.
در مورد رد فال، وقتی یه بازی ریلیز نزدیک داشته و کنسل میشه و استودیو بسته میشه، یعنی تصمیم خلق الساعه هست. بعد ریلیز ماکرو برا درست کردن ردفال استخدام کرده و نتیجه نهایی نزدیک بوده و حتی قرار بوده تو آپدیت، نیاز به آنلاین بودن رفع بشه و یدفعه استودیو بسته میشه و ریلیز نمیشه. اینکه اجازه ساپورتو بدی و یدفعه ببندی، میشه تصمیم خلق الساعه
یعنی قرار بوده کار دیگه ای بکنن و چنین تصمیمی نداشتن و یدفعه تغییر میدن برنامه ها رو.
اینو قبول دارم که تصمیم خلق الساعه گرفته شده. حالا دلیل این مدل تصمیم گیری چی میتونسته باشه رو باید فهمید.
حالا احتمالن اینسایدرها به زودی اطلاعات جدیدتری رو منتشر خاهند کرد
 
متاسفانه عدم مدیریت به شدت در لایه های مختلف ایکس باکس قابل مشاهده هست و اون مومنتوم خوبی که حداقل از سال 2018 با خرید استدیوها شروع شده بود عملا بعد از حوالی سال 2021 با تصمیمات اشتباه پی در پی از بین رفت.

من خودم خرید بتسدا را با توجه به وضعیت ضعیف فرست پارتی ایکس باکس و البته مشکلات مالی بتسدا قابل درک میدونستم ولی بعدش گفتم امیدوارم دیگه نرن سراغ ناشر چون اداره این همه ناشر سخت و هزینه بره ولی خب اکتی را هم خریدن و به نظر میاد با توجه به هزینه سنگینی که کردن به اهداف مالی نرسیدن یا فرمت حاضر دیگه براشون توجیه نداره (که البته این خودش علل داره دیگه حس توضیح نیست). یک پنجره زمانی خوب دوران کرونا داشتن با توجه به افزایش تقاضا برای بهبود وضعیت فروش که اونم به عواملی مثل نداشتن هیچ بازی فرست پارتی درست حسابی و فرستادن کنسول ها به سرورهای کلاد و غیره باختن.

بستن Tango هم واقعا هیچ توجیهی نداره و به شدت از روزی که خبر اومد اعصابم خراب شد (حالا یک سری مشکلات شخصی زندگی هم دقیقا همزمان شد باهاش، نور علی نور) چون یکی از استدیوهای مورد علاقه ام بود و هرچند گوتی کانتندر نمی ساخت ولی عناوین متفاوت و درخوری عرضه میکرد و اوج کارشون هم HIFi Rush بود که قطعا جز بهترین خروجی ها ماکرو تو 10 سال اخیر بود. اینکه بیای یک استدیو با سطح کیفی خوب و البته کمیت نسبت خوب خروجی را اینجوری ببندی واقعا دیگه مصداق بارز ریدمان است. البته بستن Arkane Austin هم یک شاهکار مدیریتی دیگه بود که اومدن استدیو را مجبور کردن بازی غیر تخصصی بسازه و بعدش هم با اصرار پروژه را ادامه دادن و بعد ترکیدن پروژه استدیو را تخته کردن.

از اونور هم عملا یک بخش زیادی از بازی های در حال ساخت XGS هم رفتن تو کما مثل Perfect Dark, Everwildو حتی Contraband و مشخصه اونجا هم مدیریت درستی وجود نداره.

از طرف دیگه هم تا دو هفته یکی از مهم ترین بازی های چندسال اخیرشون را دارن بدون تبلیغ تو این شرایط و جو روانی عرضه میکنن که نشون میده اندازه نخود از مارکتینگ سرشون نمیشه و گنده بک گرینبرگ گند زده به اون قسمت.

عملا Vision بخش Xbox و Microsoft Gaming در حال حاضر مشخص نیست و واقعا نیازه بیان مشخص کنن با خودشون و ملت چندچندن. وضعیت استدیوهای و زیرمجموعه ها خوب نیست؛ سیاست های کلان نامشخصه، تبلیغات و مارکتینگ در حد فاجعه است، پشتیبانی و عرضه کنسول در خیلی از نقاط جهان درست حسابی نیست، استور PC و گیم پس عملا ناقص هست و شانسی نداره در مقابل رقبا، سیاست عرضه بازی ها روی پلتفرم های دیگه نامشخصه و...

حالا بالا گفتم مخالف خرید اکتی بودم و هستم ولی عملا الان اکتی داره Drive میکنه قضیه را هیچ بعید نیست در آینده تبدیل بشن به اکتی بزرگ تر با تمرکز بر روی Call Of Duty, Diablo, Warcraft, Fallout, TESو شاید هواریزن و ماینکرفت و یکی دوتا ip بزرگ دیگه بقیه هم بشن استدیو ساپورت.

نکته آخر بگم که وضعیت کلی صنعت گیم خوب نیست ولی نباید بزرگ ترین شرکت دنیا با ارزش 3bn اینجوری یک زیرمجموعه اش را اداره کنه.
 
سطح مارکتینگو x_x

View attachment 336702
ضعف تو مارکتینگ مایکروسافت همیشه بوده.
ولی هلبلید تقریبن تو اکثر مراسم های ایکس باکس حضور داشته.
تو گیم آوارد هم که یه نمایش خفن داشت.
جالبه که تو تاپیک خود بازی بحث سر این بود که استثناعن روی این یه بازی مارکتینگ بیش از اندازه انجام شده طوری که توقع همه رو بالا برده.

حالا بازهم هرجور صلاحه. الان که از دیدگاه دوستان مایکروسافت کوشته شده و حلواشم خوردن.
 
  • Like
Reactions: wave
#فوری
جیسون شرایر ( بلومبرگ ) :
-کاهش هزینه ها در ایکس باکس هنوز صورت نگرفته و اخراج/بسته شدن های بیشتری در راه است.
-مدیران مایکروسافت بعد از خرید ۷۰ میلیارد دلاری اکتیویژن حالا نظارت بیشتری بر روی ایکس باکس دارند.
-عنوان Hellblade II دیگر انحصاری ایکس باکس است که برای انتشار بر روی PS5 برنامه ریزی میشود.
-تانگو برنامه داشت نسخه ی بعدی Hi-fi Rush را بسازد و آرکین بعد از شکست در ساخت بازی مولتی پلیر میخواست به بازی های داستانی برگشته و نسخه ی جدید Dishonored را عرضه کند...
-ایکس باکس هنوز مطمئن نیست که Call Of Duty را راهی گیم پس کند یا نه ، زیرا سود زیادی را از دست میدهد.
-قیمت گیم پس احتمالا افزایش پیدا خواهد کرد.

Microsoft’s Xbox Is Planning More Cuts After Studio Closings
 
توجه فرمودید چی شد؟
استین میخاسته Dishonored جدید بسازه و تانگو هم نسخه بعدی Hi-fi Rush رو.
خلاصه همه چیز داشته خیلی خوب و رنگین کمونی پیش میرفته تا اینکه اسپنسر شیطان صفت با مدیریت اشتباهش وارد شده و تمام استودیو ها رو نابود کرده :))

یعنی مزحک تر از این نمیشد باشه. ولی شده.
چی بگم والا. حتمن یه خیریتی توشه.
 
آخرین پست امشبم رو بدم و دیگه برم

همین شرایر چند وقت پیش یه گزارشی منتشر کرده که 70 درصد از پرسنل ارکین استین حین تولید ردفال این استودیو رو ترک کردن.
با استناد به همون گزارش ، الان واقعن برای کسی سوال پیش نمیاد که این Dishonored جدید رو کی میخاسته بسازه؟

ایشون یا حافظه کوتاه مدتی دارن و گزارش قبلی رو فراموش کردن. یا به شناخت خوبی نسبت به مخاطبهاشون رسیدن.
 
  • Like
Reactions: Milad.Samavati
بیایید واقع بین باشیم. مشکلات xbox از کالبد مایکروسافت به وجود اومده. کالبد مایکروسافت یه شرکت enterprise هست که عمده درآمدش از شرکت های مدیوم تا لارج هست که بشدت به خدمات و محصولات مایکروسافت وابسته هستند بواسطه خدمات کلود و دیتا سنترایی که داره. من همیشه نگران این موضوع بودم که xbox یک برند entertainment هست و هیچ سنخیتی با روح و بدنه شرکتی که خدمات enterprise ارائه میده نداره. هیچ وقت هیچ محصول مصرف کننده یا entertainment موفقی که موفقیتش رو ادامه بده نداشته. Zune, Windows Phone, Hololens, Band, Skype, Kinect اینها همه محصولات سرگرمی و مصرف کننده بودن که شروع و ایده اولیه خوبی داشتند ولی همشون بخاطر مدیریت ضعیف و نابلدی مدیریت ارشد مایکروسافت در ادامه با مخ خوردن زمین. تنها محصولات خوب مایکروسافت تو این قسمت Xbox و Surface بودند که اینها رو هم با سرکار آوردن آدم های اشتباه دارن نابود میکنن...
من همیشه نگران این ضعف مایکروسافت بودم و فکر میکردم اسپنسر داره با کارهایی که اون اوایل انجام داد مخصوصا از ۲۰۱۸ به بعد و خرید استودیو های بیشتر و تنوع در استودیو ها داره مسیر درست رو میره ولی هرچی جلوتر اومدیم بیشتر ضعف هاش رو نشون داد تا جایی که من مطمئن شدم این اقا اصلا هیچ درک درستی از کنسول گیمینگ نداره و توانایی مدیریت این مجموعه رو اصلا نداره. شاید میتونست مثلا توی بخش مدیریت پلتفرم مدیر موفقی باشه ولی نه رهبر مجموعه xbox.
من واقعا دیگه امیدی به آینده xbox ندارم چون بعید میدونم اینا بخوان یا بتونن آدم درستی رو بالاسر xbox بزارن.
ناراحتی و نگرانی من آینده استودیو های خوب و توانمندی مثل Playground و Obsidian, Ninja Theory, The Coalition, iDsoftware هست که قراره چه اتفاقی براشون بی افته و امیدوارم خطری این استودیو ها رو تهدید نکنه یا اگه احساس خطر کردند بتونن راهی پیدا کنن و دوباره مستقل بشن. چقدر من از Fable جدید چیزهای خوبی شنیدم و صد حیف که مایکروسافت لیاقت داشتن چنین بازی و استودیویی رو نداره...
و این رو بگم که هر بازی با کیفیتی که مایکروسافت منتشر کرده ۱۰۰ درصد بخاطر توانمندی و مدیریت درست خود اون استودیو بوده و خواهد بود. اینا هر استودیوی خوبی که خودشون درست کردند(343, Turn10, Initiative) رو با دست خودشون نابود کردند...

فقط یه نمایش خوب از Fable , Gears 6 Everwild میتونه حال منو خوب کنه بعد این اخبار و امیدوارم تو شوکیسشون ریخت اسپنسر شومن رو نبینیم حداقل...

در ضمن شیاد تر از جیسون شرایر توی ژورانالیست ها وجود نداره...
 
آخرین ویرایش:
ولی کاشکی واقعا این مدیران ایکس باکس ، میز رو برای همیشه ترک کنند. دائم دم از بازی کوچیک و آزادی عمل و خلاقیت و... میزنن ، بعد میرن درشون رو تخته میکنن.
فاصله حرف و عمل خیلی زیاد شده ، ایکس باکس شده مضحکه عام و خاص، اونم همش نشئت گرفته از حرف های ضد و نقیض هست
حداقل یکی مثل کوتیک بیاد بالاسر برند ، دیگه همه حداقل تکلیف خودمون رو بدونیم و سران مایکروسافت هم احتمالا راضی تر باشن ، چون احتمالا هدف شیردوشی از ip های بلاک باستری و بزرگ باشه، که ایکس باکس تو این مورد اصلا کم نداره ، دیگهHifi rush و prey کجا به چشم میاد
نه این که همش لاف بزنی و برعکس عمل کنی....
الان هیچجوره نمیشه این لکه ننگ رو شست ، هر حرفی بزنن فقط خودشون رو مسخره کردند
 
با به وجود اومدن ترند کوییر و دایورسیتی و برابری جنسیتی و لفتیسم در چند سال گذشته، مایکروسافت واقعن فکر کرد که در یک دنیای فانتزی/رنگین کمونی داره بیزینس میکنه.
کمپانی های بزرگ سالهاست که مخالف به وجود اومدن اتحادیه بازیسازها بودند.
من خودم برام سوال بود که چرا اینها با اینکه در دنیای آزاد و دموکراتیک هستند، انقدر ظالمانه با بازیسازها برخورد میکنن و حتی اجازه تاسیس یک اتحادیه هم بهشون نمیدن.
جواب این سوال رو چندوقتیه که پیدا کردم.
بازیسازها جنبه اعتماد و آزادی عمل بی قید و شرط رو ندارند!
و اگر کمپانی مادر بهشون اعتماد کنه و آزادی عمل بده، همین بلایی سرش میاد که سر مایکروسافت اومد.
....................................
اولین مشکل مدیریتی:
نمیشه یه کمپنای عریض و طویل رو با میلیاردها دلار سرمایه گذاری، بر پایه دایورسیتی/کوییر/برابری جنسیتی/لفتیسم بنا کرد و به موفقیت رسید. اگر حتی ذره ای در گزینش کارکنان این موارد دارای امتیاز و برتری نسبت به شایسته سالاری باشند، دقیقن از همونجا باید منتظر یه آسیب جدی بود. حالا هرچی کمپانی بزرگتر باشه و تاکید روی این موارد بیشتر باشه، ضربه جدی تر خاهد بود.

دومین مشکل مدیریتی:
اعتماد بیش از حد به استودیوها و ایمان به اینکه دموکراسی در صنعت میتونه جواب بده.
خیلی سادس. بهترین و بزرگترین بازیهای صنعت کرانچ دارن. حتی میشه اینطور تعبیر کرد که هیچ بازی خوبی بدون کرانچ ساخته نخاهد شد.
اسپنسر نه تنها به این موارد باور نداشت، بلکه فکر میکرد آزادی عمل باعث خلاقیت میشه.
با پول و پاداش میشه برای بازیساز انگیزه ایجاد کرد.
ولی نتیجه این رویکرد فقط و فقط سو استفاده استودیو ها و بازیسازها بود.
شما تک تک استودیوهای ایکس باکس و خروجی هاشون رو که بررسی کنید، به جز یکی دو مورد، به راحتی متوجه سو استفاده اینها از آزادی و دموکراسی که اسپنسر براشون آورده بود، خاهید شد.
قاعدتن این موارد برای استودیوهای تردپارتی و مستقل، صدق نمیکنه. چون اینها بودجه ای ندارن و همیشه لب پرتگاه هستند. با شرایطی که در حال حاضر صنعت داره، اولین اشتباهشون تبدیل میشه به آخرین اشتباه.
ولی زمانی که بحث بودجه و کمپانی مادر میاد وسط، بازیسازها خودشون رو در یک دایره امن میبینن که استرس سقوط روهم ندارن.
اینجاست که اگر مدیریت درست نباشه، همه چیز به مشکل خاهد خورد.
......................................

مشکل اول رو بعید میدونم اسپنسر و کلن مدیریت مایکروسافت، بخان از ریشه حل کنن. ولی خب با توجه به تغییرات و اخراجهای اخیر، میشه امیدوار بود که به مرور این مشکل در حال حل شدن باشه و افراد شایسته جایگزین بشن.

ولی در مورد مشکل دوم، به نظر من هرچند دیر ولی اسپنسر بلخره متوجه شده که این سیستم مدیریتی جوابگو نیست.
با آزادی دادن و رویکرد دموکراتیک و سرازیر کردن پول، نه تنها خلاقیت و بازی با کیفیت بالا بیرون نمیاد، بلکه همین امر باعث میشه در نهایت به خود بازیسازها هم آسیب بزنه.
برخورد قهری اسمش روشه. خوشایند نیست ولی بعضی وقتها لازمه که انجام بشه. چون دیر یا زود باید این اتفاق میوفتاد. و سیاست های مدیریتی تغییر میکرد تا از ضرر بیشتر جلوگیری بشه.
و الان همون زمانیه که این اتفاق داره میوفته.
تو این مسیر اگر لازم باشه یه سری استودیو دیگه هم بسته بشه. من میگم بزار بشه.
بزار ایکس باکس دوباره متولد بشه ولی اینبار قدرتمندتر از همیشه. ))
 
با به وجود اومدن ترند کوییر و دایورسیتی و برابری جنسیتی و لفتیسم در چند سال گذشته، مایکروسافت واقعن فکر کرد که در یک دنیای فانتزی/رنگین کمونی داره بیزینس میکنه.
کمپانی های بزرگ سالهاست که مخالف به وجود اومدن اتحادیه بازیسازها بودند.
من خودم برام سوال بود که چرا اینها با اینکه در دنیای آزاد و دموکراتیک هستند، انقدر ظالمانه با بازیسازها برخورد میکنن و حتی اجازه تاسیس یک اتحادیه هم بهشون نمیدن.
جواب این سوال رو چندوقتیه که پیدا کردم.
بازیسازها جنبه اعتماد و آزادی عمل بی قید و شرط رو ندارند!
و اگر کمپانی مادر بهشون اعتماد کنه و آزادی عمل بده، همین بلایی سرش میاد که سر مایکروسافت اومد.
....................................
اولین مشکل مدیریتی:
نمیشه یه کمپنای عریض و طویل رو با میلیاردها دلار سرمایه گذاری، بر پایه دایورسیتی/کوییر/برابری جنسیتی/لفتیسم بنا کرد و به موفقیت رسید. اگر حتی ذره ای در گزینش کارکنان این موارد دارای امتیاز و برتری نسبت به شایسته سالاری باشند، دقیقن از همونجا باید منتظر یه آسیب جدی بود. حالا هرچی کمپانی بزرگتر باشه و تاکید روی این موارد بیشتر باشه، ضربه جدی تر خاهد بود.

دومین مشکل مدیریتی:
اعتماد بیش از حد به استودیوها و ایمان به اینکه دموکراسی در صنعت میتونه جواب بده.
خیلی سادس. بهترین و بزرگترین بازیهای صنعت کرانچ دارن. حتی میشه اینطور تعبیر کرد که هیچ بازی خوبی بدون کرانچ ساخته نخاهد شد.
اسپنسر نه تنها به این موارد باور نداشت، بلکه فکر میکرد آزادی عمل باعث خلاقیت میشه.
با پول و پاداش میشه برای بازیساز انگیزه ایجاد کرد.
ولی نتیجه این رویکرد فقط و فقط سو استفاده استودیو ها و بازیسازها بود.
شما تک تک استودیوهای ایکس باکس و خروجی هاشون رو که بررسی کنید، به جز یکی دو مورد، به راحتی متوجه سو استفاده اینها از آزادی و دموکراسی که اسپنسر براشون آورده بود، خاهید شد.
قاعدتن این موارد برای استودیوهای تردپارتی و مستقل، صدق نمیکنه. چون اینها بودجه ای ندارن و همیشه لب پرتگاه هستند. با شرایطی که در حال حاضر صنعت داره، اولین اشتباهشون تبدیل میشه به آخرین اشتباه.
ولی زمانی که بحث بودجه و کمپانی مادر میاد وسط، بازیسازها خودشون رو در یک دایره امن میبینن که استرس سقوط روهم ندارن.
اینجاست که اگر مدیریت درست نباشه، همه چیز به مشکل خاهد خورد.
......................................

مشکل اول رو بعید میدونم اسپنسر و کلن مدیریت مایکروسافت، بخان از ریشه حل کنن. ولی خب با توجه به تغییرات و اخراجهای اخیر، میشه امیدوار بود که به مرور این مشکل در حال حل شدن باشه و افراد شایسته جایگزین بشن.

ولی در مورد مشکل دوم، به نظر من هرچند دیر ولی اسپنسر بلخره متوجه شده که این سیستم مدیریتی جوابگو نیست.
با آزادی دادن و رویکرد دموکراتیک و سرازیر کردن پول، نه تنها خلاقیت و بازی با کیفیت بالا بیرون نمیاد، بلکه همین امر باعث میشه در نهایت به خود بازیسازها هم آسیب بزنه.
برخورد قهری اسمش روشه. خوشایند نیست ولی بعضی وقتها لازمه که انجام بشه. چون دیر یا زود باید این اتفاق میوفتاد. و سیاست های مدیریتی تغییر میکرد تا از ضرر بیشتر جلوگیری بشه.
و الان همون زمانیه که این اتفاق داره میوفته.
تو این مسیر اگر لازم باشه یه سری استودیو دیگه هم بسته بشه. من میگم بزار بشه.
بزار ایکس باکس دوباره متولد بشه ولی اینبار قدرتمندتر از همیشه. ))
خب مرد مومن تو که همه چیز را بخوبی گفتی و کلیت حرفت درسته ولی اینم اضافه میکردی چیزی که ما از اول هم می‌گفتیم گیمپس باعث این وضعیت شده.
شما بازیی که میسازی میدونی قراره رو سرویس عرضه بشه. کارفرما و ناشر قطعا ازت انتظار ساخت محصولی که فروش میلیونی داشته باشه نداره. بازیت ۷۰ دلار قیمت نداره و اکثر مخاطبانت در هر صورت عموما راضی هستن چون بازیت رو سرویسه و ۷۰ دلار محض نیست که شما مجبور باشی اونقدر رو کیفیت بازیت کار کنی که توجیه قیمت ۷۰ دلاری براش بیاری. اینها نتیجش میشه به یه ور گرفتن و گشادبازی. نتیجش میشه یه محصولی مثل FM8 که هنوزم که هنوزه ایراد داره. شعار بیلد فرام گراند آپ داشت ولی خیلی است ها و مدلهاش کپی از نسلهای گذشته بود و کلی مثال بازیهای دیگه حتی مثل استارفیلد که همه گفتن اونی نبود که راجبش قبل از ریلیز میگفتن. اینها علتش اینه که سازنده با حضور محصولش رو سرویس یه حاشیه امنی رو میبینه اما وقتی از اون طرف گیمپس رشدی نمیکنه و سودآوری در کار نیست و گزارش های مالی بد میرسه به بالایی ها پای مدیران بالاتر میاد وسط و میان میبینن این محصول که فروش و سودآوری نداشته پس درشو تخته کنید. نتیجش میشه چیزی که الان اتفاق افتاده و بازم اتفاق خواهد افتاد.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

  • Top
    رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
    اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
    or