قبل از هر چیزی بگم مدیریت استدیو ها و مخصوصا مدیریت لاین اپ بازی ها، در اکس باکس شدیدا جای کار داره و هیچ شکی توش نیست.
تمامی صحبت هایی که می کنم اصلا جمله بالا رو نقض نمی کنه.
من فکر می کنم مشکل شخص مت بوتی نیست. باید نگاه کرد xgs (نه بتزدا) چه استدیو هایی داشته و از 2008 چه استدیو هایی رو اضافه کرده.
در مورد اینیشیتیو که اصلا جای صحبتی نیست و به شخصه فکر می کنم عملکردشون افتضاح بود، تامام. (بعید می دونم تا پایان نسل این استدیو دوام بیاره)
این بین شما نینجا تئوری، ابسدین، پلی گراند و دابل فاین رو دارید که کارشون رو بلدن و نگرانی در مورد کارشون نسبتا کم تره و پروژه هاشون هم به نظر کمتر مشکل داره. البته هیچ کدوم از این استدیو ها هم استدیو AAA ساز goty بگیر نبودن قبلش.
اما باقی استدیو ها شامل این اگزایل، کامپالشن، اندد لبز میشن. هر سه استدیو موقعی که جذب اکس باکس شدن بسیار استدیو های کوچکی بودن. طبیعی هست شما یه استدیو aa می خری بعد انتظار داشته باشی در عرض دو سال بشه aaa ، ریسک بسیار بالایی داره. همین مورد هم دقیقا در مورد این استدیو ها دیده میشه، گرچه به کامپالشن و این اگزایل خوش بین تر هستم.
استدیو هایی که از قبل داشتن هم شامل 343 ، کوالیژن ، rare ، ترن تن ، موجانگ و وردز ادج (عملا استدیو کامل محسوب نمی شه) و برند xgsp هست، که تقریبا در همون سطحی که بودن ظاهر شدن و این طور نیست بگیم این چند سال نه خیلی رشد کردن و نه خیلی افت داشتن.
خلاصه صبحتم اینه که هیچ وقت نمی شه اندد لبز رو با استدیو های تاچ ناچ صنعت مقایسه کرد و بعد گفت چرا sod3 در حد tlou نیست. این استدیو اصلا در این حد و اندازه نیست و مقصر این موضوع مت بوتی نیست. اکس باکس استدیو aa خریده و باید انتظار متناسب باهاش رو داشته باشه. اکس باکس اگر بازی AAA می خواد باید استدیو AAA هم بخره، بعد اون موقع منتظر مدیریت مت بوتی باشه.
در مقام مقایسه اگر کسی انتظار ساخت بازی AAA اکشن ادونچر با پروداکشن ولیو خیلی بالا از هاوس مارکی یا مدیا مولکول یا Pixelopus یا تیم اسوبی داشته باشه، احتمالا یا تولید همچین بازی خیلی طول بکشه یا اصلا به عرضه/موفقیت نرسه.
من شخصا فعلا نقدم اینکه چرا استدیوهای سونی اینطور سریع بازی میسازن ولی برای مایکروسافت اینقد طول میکشه، این برام خیلی سواله!!؟
چون اکس باکس خیلی دیر به فکر گسترش استدیو هاش افتاد. همین الان یه بازی مثل فوربیدن وست با این که ادامه به عنوان موفق بوده ولی از 2017 تو دست توسعه بوده. اکس باکس تازه تابستون 2018 خبر خریدهاش رو شروع کرده. خیلی هاشون هم پروژه هایی از قبل داشتن که باید می بستن اش.
این وسط مشکل اینه که تیم مدیریت باید متوجه می شد لاین اپ اش تا 2023 آماده نمی شه و با چند تا توسعه دهنده ترد پارتی زودتر شروع می کرد. یا چند تا بازی مثل دث لوپ و فوراسپوکن رو انحصاری می کرد که عملا این کارو نکردن.
الان هم از دو حالت خارج نیست. یا لاین اپ تا اخر سال کچل هست که مسئولیت اش به عهده خود اسپنسر هست. ( وقتی خودت بازی نداری برو چهار تا بازی انحصاری کن) یا این که یکی دو تا عنوان سوپرایز (من چشمم آب نمی خوره!) تا اخر سال دارن، که مارکتینگ شون بسیار احمقانه عمل کرده. یه ریسک مسخره کردن که یه کنفرانس مثلا پر سوپرایز تحویل بدن ولی این وسط شش ماه ملت تو بی خبری و جو منفی پیرامون لاین اپ سر کردن.