فرم فاکتور نیز جذاب است، توان تضمین شده 2.4 گیگابایت برثانیه نیز چشمگیر است اما API نرم افزاری و سخت افزار شخصی سازی شده درون SOC است که آنچه که مایکروسافت بر انقلابی بودن آن عقیده دارد را عرضه میکند، روش جدیدی برای تقویت حافظه از طریق ذخیره سازی. ایده ای که حداقل درحالت پایه ، بسیار سرراست است.پکیج بازی که در فضای ذخیره سازی قرار دارد،در اصل به حافظه تعمیم یافته تبدیل میشود که به 100 گیگابایت از Asset های بازی اجازه میدهد تا توسط توسعه دهنده بلافاصله دردسترس باشند.این سیستمی است که مایکروسافت آن را معماری VeloCity ( به معنی سرعت) می نامد و خودSSD تنها بخشی از آن است.
" دومین بخش معماری ما ، یک بلاک فشرده سازی پرسرعت است که می تواندنرخی بیش از 6 گیگابایت در ثانیه را عرضه کند ، این یک بلاک خاص سیلیکونی برای برداشتن سربار اعمال decompression از روی CPU کنسول است و با SSD هماهنگ شده است تا هیچ گلوگاهی وجود نداشته باشد." بلاک فشرده سازی سخت افزاری از Zlib برای دیتا های اصلی و یک سیستم فشرده ساز جدید به نام BCPack ( برای تکسچر ها) پشتیبانی میکند که متناسب با GPU texturesاست که به طور معمول اکثر قریب به اتفاق پکیج های بازی را شامل میشود."- اندرو گوسن
مایکروسافت با همکاری Seagate اکسپنشن کارت هایی با اندازه ای بسیار کوچک با حجم 1 ترابایت به بالار را در نظر گرفته است
تامشکل کمبود حافظه نیز مرتفع شود ( این حافظه ها تا 4.8 گیگابایت سرعت دارند)
موئلفه نهایی برتری یک ابزار تعمیم یافته از DirectX است. Direct Storge یک آپگرید ضروری با در نظر گرفتن این که فایل های موجود پروتوکل های IO که به مدت 30 سال در حال درهم کنش هستند، به باز سازی نیاز دارند، و در فرم کنونی 2 هسته از پردازنده Zen 2 برای پوشش این سربار لازم میشود، اما با Direct Storge این به یک دهم یک هسته Zen تقلیل می یابد.
" به علاوه این یک مزیت دیگر هم وجود دارد که کمتر پنهان میشود و CPU را نجات میدهد.با بهترین راه حل رقابتی،ما فهمیدیم که با انجام decompression نرم افزار برای تطابق سرعت SSD، سه هسته از CPU Zen 2 را درگیر میکند.خب وقتی بار کاری IO را هم اضافه کنیم دو هسته دیگر هم داریم که سرجمع 5 هسته میشود. خب حالا با Direct Storge تنها یک دهم تک هسته zen 2 را درگیر میکند.به زبان دیگر شما برای این که به این عملکرد در اکس باکس سری اکس برسید باید یک PC با 13 هسته Zen 2 داشته باشید، که 7 هسته برای بازی، 1 هسته برای سیان عامل و Shell و 5 هسته برای فشرده سازی و IO باشد."
استریم Asset ها نیز وارد مرحله جدیدی شده است، اما مایکروسافت کارش اینجا تمام نشده است.نسل قبل ما جهش 16 برابری در سیستم ذخیره سازی داشتیم اما این نسل این مقدار 2 برابر است یا اگر Xbox One X را حالت پایه حساب کنیم 50 درصد.مایکروسافت پروسه بهینه سازی که چگونه، حافظه مورد استفاده قرار میگرد را با چند بهبود متحیر کننده آغاز کرده است.
ما به طور معمول مشاهده کردیم ، تنها درصدی اندک از بازی توسط حافظه بارگزاری میشود که همیشه دردسترس بوده است.این هدردهی در اصل از بافت ها (Texture) ها می آید.بافت ها بزرگترین مصرف کننده گسترده حافظه هستند.با این حال ، تنها کسری از حافظه هنگامی که در صحنه قرار دارد ، در اصل توسط GPU دردسترس است. به طور مثال بزرگترین میپ(mip) یک بافت 4K تقریبا 8 مگابایت یا اغلب بیشتر است اما در اصل تنها بخشی از این تکسچر در صحنه قابل دیدن است پس قاعدتا بخش کوچکی از آن باید توسط GPU خوانده شود."یک تکنیک به نام Simplar FeedBack Streaming ساخته شده ( برای رفع مشکل فوق) تا با درخواست های حافظه از GPU از نزدیک در ارتباط باشیم. مایکروسافت این جنبه را در نظر دارد که معماری Velocity یک تغییر دهنده بازی در این نسل باشد.
معماری ولوسیتی همچنین دیگر ویژگی هایی که روی کاغذ چشمگیر به نظر می آیند را تسهیل میکند اما این هنگامی است که خودشما برروی کنسول بازی میکنید ،قابل لمس تر خواهد بود .Quick Resume به طور موثر به بازیکن این اجازه را می دهد تا آزادانه بین اطلاعات ذخیره شده بازی های خود گردش کند .وقتی شما از بازی خارج میشوید سیستم رم ،اطلاعات آن بازی را درون SSD ذخیره می کند وقتی شما درون عنوان دیگری هستید،بعدا خود کش باز ترمیم میشود.از منظر خودبازی هیچ ایده ای که در پس زمینه چه اتفاقی می افتد وجود ندارد ، بازی به سادگی می انگارد که کاربر روی دکمه Giude را فشرده و بازی فقط به حال Resume معمول رفته است.
ما شاهد چرخش بین 4 بازی که FM7 (4K 60fp ، شماره اول HellBlade و SOD 2 و Cave (بازی XB 360 ) تنها در مدت 6.5 ثانیه بودیم که برای عناوینی که از XBOX ONE X برروی XBOX Series X اجرا میشود کاملا چشمگیر است. مایکروسافت از مقدار کش شده برروی SSD چیزی نگفته است اما این را بیان کردند که حداقل 3 بازی که برای سری اکس ساخته شده باشد می تواند از این ویژگی استفاده کند.