ببین CPU و GPU سرعتشون بطور کلی خیلی زیاده . این وسط حتی سرعت رم هم از این دو کمتره . برای همین ما تو CPU نیاز به کش داریم . که داده های پر استفاده رو هی نخوایم از رم بخونیم و زمان رو از دست بدیم . چون مثلا خوندن داده از رم مثلا 5 دستورالعمل میشه ، ولی وقت روی کش باشه با 3 دستورالعمل انجام میشه . پس این یعنی تعداد دستور بیشتری که بتونیم تو یک بازه زمانی خاص مثلا یه ثانیه انجام بدیم .
برای همین هم رم ها مرتب دارن استاندارد بالاتری پیدا میکنن و سرعت بیشتری . (استاندارد های DDR که بزودی (2021-2022) شاهد رم های DDR5 روی PC ها خواهیم بود .
بعد از رم هارد ها بودن که سرعت کمشون دردسر ساز بود ، الان این مسیله تا حد زیادی بهبود پیدا میکنه . این روی تجربه کلی بصری بازی تاثیر گزاره .
اینک بخوایم بگیم خوب این SSD میتونه اون گپ حدود 2ترافلاپسی رو از پسش بر بیاد یا نه ؟! این یک مسیله دیگس . بنظرم بی تاثیر نیست اما چقدر تاثیر داره نمیدونم زمان اینو نشون میده .
چطوری بی تاثیر نیست ؟ ببین فک کن VGA میتونه مثلا در ثانیه یک میلیون داده رو پردازش کنه . حالا اگر تو نهایت بتونی 800 هزارتا داده در ثانیه بهش بدی VGA هم همون 800 هزارتارو پردازش میکنه در صورتی که پتانسیلش بیشتره .
اما یک خبری دیگه هم چندروز پیشا خونده بودم که GPU سونی PS5 علاوه بر معماری RDNA2 ، یه ریزه هایی هم از معماری نسل بعدتری RDNA3 رو داره . و شاید این باعث بشه یه تفاوتی ایجاد بشه یا حداقل این فاصله به چشم نیاد .
چون قدرت خام یک چیزه ولی معماری و توابع یک چیز دیگه . به عنوان مثال یک کارت RDNA در مقایسه با RDNA2 با مشخصات یکسان ، عملکرد پایینتری باید داشته باشه . البته این خبر بصورت شایعه است و باید صبر کرد و دید که چه اتفاقی خواهد افتاد .