فعلاً که نه، ولی بعید نیست در آیندهای نهچندان دور به اونجا هم برسیم.
تا امروز کنسولها SSD نداشتن و بازیسازها مجبور بودن بازیهاشون رو جوری طراحی کنن که مشکلی برای میلیونها مشتری کنسولی پیش نیاد. ولی وقتی کنسولها هم به سمت SSD میرن، بازیسازها میتونن خیلی راحتتر از ویژگیهای اون استفاده کنن و به تدریج ممکنه این قضیه به یه استاندارد تبدیل بشه.
شاید الآن برامون عجیب به نظر برسه ولی چند تا بازی معروف که این مدلی تولید بشن و بقیه هم بیفتن دنبال این کار، دیگه یه روزی میبینیم ای دل غافل! نیاز به SSD هم یکی از ملزومات اجرای بازی هست!
یعنی همونطور که ارتقای ویندوز یا رم بیشتر و خرید قطعات پیشرفتهتر برای اجرای بازیها نیاز هست و نمیشه رفت پیش فلان استودیو و چونه زد که تو رو خدا یه کاری کنین بازی ۲۰۲۰ روی سختافزار ۲۰۱۰ ما اجرا بشه، ممکنه استفاده از SSD هم برای راه افتادن بازی اجباری بشه و دیگه از یه روزی به بعد بگن این هم بخشی از سختافزار موردنیاز اجرای بازیهاست و اگه نداری، به سلامت! همونطور که اگه حداقل فلان مدل کارت گرافیک و پردازنده رو نداری به سلامت!
رسماً ژانر وحشت رو یه مرحله جلوتر برد!
یعنی فکر کن آدم با خیال راحت و ریلکس داره بازی میکنه و یه دفعه همچین اتفاقی بیفته، از PT هم ترسناکتره انصافاً!
آریا سایت تایم گاد همین الان با یه خبر این حرف رو تایید کرد .
اونم نه تازه SSD های معمول و ساتا ، SSD هایی با استاندارد PICE4 X4 . چون فقط این رابط هست که میتونه اون سرعت رو فراهم کنه و فعلا فقطم AMD از PCIE4 پشتیبانی میکنه . پس تا اینجا اینتل هیچ . فقط نگاه .
(PS5 و XBX هر دو از APU AMD استفاده میکنن که از PCIE4 پشتیبانی میکنه و رسیدن به چنین سرعتی رو براش مقدور ساخته)
تقریبا تا آخر امسال و میتونم بگم اوایل 2021 همون موقع که کنسولا میان PC ها هم به همچین SSD پر سرعتی میرسن .
آقا نیما در رابطه با DRAW Distance گفتن و اینک آبجکت ها بیشتر لود میشن و ... خب این مقوله تا الان بیشترین تاثیر رو روش حافظه رم گرافیک داشته ولی خود همین مسیله که الان SSD ها پرسرعت تر میشن باعث میشه که از رم گرافیک خیلی خیلی بهینه تر استفاده بشه و همینطور از کش اون .
در رابطه با CELL . مقایسه اون با Core i3 و ... کلا از پایه غلطه . CELL هنوز هم به لحاظ معماری CPU خاصی هست . ولی کار باهاش و بازی سازی باهاش سخته . اصلا مناسب بازی ساختن نیست بطور کلی ! چرا ؟
برا اینک بهینه سازی و استفاده از چندین نخ و هسته هنوز یچیز نرمال نیست برا بازی ساز ها که از این نسل این چنین خواهد شد . بخاطر همین هم هنوز عملکرد تک هسته ای تاثیر بسزایی روی فرآیند کلی بازی داره . حالا Cell کلا یک سی پی یو تک هسته ای هست با 6 یا 7 زیر هسته . (این یعنی سپردن هر پردازش جدا به یک قسمت خاص تو سی پی یو) در صورتی که اون زمان CPU 360 یک CPU 3 هسته ای بود . در نتیجه کار به PS3 پیچیدگی زیادی میطلبید .
در آخر بیایم قبول کنیم این SSD یک استاندارد جدید رو داره معرفی میکنه که سونی پیشرو اون هست . البته تا زمان عرضه PS5 به این استاندارد میرسیم تو PC .
و اما آینده PC Gaming هم به سمت مادربرد هایی با دو شکاف nvme m2 هست . چون استفاده از این رابط و حافظه های پر سرعت معمول میشه .
حافظه های SSD ساتا استفاده ای برای بک آپ و ذخیره سازی رو به عهده خواهند گرفت . هارد دیسک های مکانیکی فقط مخصوص آرشیو و دیتا سنتر ها و سرور ها خواهند شد .
در واقع سونی با این حرکت یک پله تکنولوژی ذخیره سازی رو مجبور به جلو رفتن کرد . چیزی که ما میدیدیم بخاطر قیمت SSD ها هنوز هم آنچنان جا نیفتادن !
خوبه اینم بدونیم که محدود کننده و گلوگاه اصلی و فعلی PC ها ، همین درایو های مکانیکی و هارد ها هستن .
همینطور الان ما یک APU با 8 هسته داریم ، این باعث میشه که بازی های آینده برای عملکرد های چند هسته ای خیلی بهتر بهینه بشن و بنظر من برای نسل آینده حداقل یک CPU هشت هسته ای AMD لازمه و سی پی یو 12 هسته ای اون گزینه بهتریه .
در رابطه با گرافیک به نظر من پرچمدار نسل بعدی RDNA3 یعنی جوابگوی کل نسل هست . مگر اینک دوباره ما شاهد کنسول های بین نسلی باشیم .
همینطور باید 32 گیگابایت رم رو برای سیستم های جدید با آینده نگری نسبی یک استاندارد دونست .
پس بیایم قبول کنیم این SSD یک انقلاب تو سرعت پردازش و عملکرد کلی سیستم ها ایجاد خواهد کرد .
تمام