خبر رسمی UNREAL ENGINE 5 معرفی شد، اولین دمو ریل تایم PS5

گرافیک تکسچر اتفاقا دقیقا به سرعت SSD و RAM و حجم RAM بستگی داره. رزولوشن بالاتر تکسچر هزینه پردازشی خاصی نداره و فقط بحث اینه که اطلاعات تکسچر رو به موقع به GPU برسونی.
بحث اينه كه هزينه پدازشي نداره يعني چي؟
يعني چه مقدار حداقل توان gpu بايد باشه كه تكسچرها رو پردازش كنه؟
 
  • Like
Reactions: Bax
بحث اينه كه هزينه پدازشي نداره يعني چي؟
يعني چه مقدار حداقل توان gpu بايد باشه كه تكسچرها رو پردازش كنه؟
یعنی تکسچر 1K و 8K خیلی فرقی نداره از نظر GPU:D تکسچر اینجوری کار می کنه که می گن فلان پیکسل صفحه که متناظر با فلان قسمت از فلان مدله (مثلا پیکسل مختصات (323,236) می شه اونجا مدل سنگ!)، رنگش رو بر پایه فلان پیکسل از فلان عکس (که بهش می گن فلان تکسل از فلان تکسچر:D) درست می کنیم. در واقع میان میگن که هر ورتکس از مدل متناظر با یه مختصات از تکسچر می شه، و قسمت های وسط پالیگان با Interpolation به یه مختصات از تکسچر می رسن. مثلا یه پالیگان مربعی داری، میگی که هر گوشش متناظر با هر گوشه یه عکس 1024*1024ـه. حالا وسط اون پالیگان (فرضا اگه ابعاد پالیگان 1 در 1 باشه و مبدا گوشه پایین سمت چپ باشه، وسط می شه نقطه (0.5,0.5) ) رو با توجه به مختصاتی که داره میان می گن کجای اون تکسچر می شه (اینجا اگه این کار رو کنیم می شه نقطه (512,512) ) و پیکسل اون نقطه از تکسچر رو به عنوان رنگ اون نقطه از مدل انتخاب می کنن. خیلی ارتباطی با رزولوشن تکسچر نداره این پروسه، یعنی رزولوشن تکسچر کم یا زیاد بشه خیلی تفاوتی نمی کنه. مگر در اینکه تکسچر به موقع از RAM و Storage به GPU نرسه، یعنی I/O گلوگاه بشه که اون دقیقا می شه سرعت SSD و RAM. مسئله Fillrateـه خلاصه، نه ترافلاپس.

پ.ن: مختصات پالیگان سه (شایدم چهار:D) بعدیه و Interpolation هم انواع خاصی داره، من یه مثال بیش از حد ساده سازی شده زدم. برید اینجا، با جزئیات و کد توضیح داده.
 
یعنی تکسچر 1K و 8K خیلی فرقی نداره از نظر GPU:D تکسچر اینجوری کار می کنه که می گن فلان پیکسل صفحه که متناظر با فلان قسمت از فلان مدله (مثلا پیکسل مختصات (323,236) می شه اونجا مدل سنگ!)، رنگش رو بر پایه فلان پیکسل از فلان عکس (که بهش می گن فلان تکسل از فلان تکسچر:D) درست می کنیم. در واقع میان میگن که هر ورتکس از مدل متناظر با یه مختصات از تکسچر می شه، و قسمت های وسط پالیگان با Interpolation به یه مختصات از تکسچر می رسن. مثلا یه پالیگان مربعی داری، میگی که هر گوشش متناظر با هر گوشه یه عکس 1024*1024ـه. حالا وسط اون پالیگان (فرضا اگه ابعاد پالیگان 1 در 1 باشه و مبدا گوشه پایین سمت چپ باشه، وسط می شه نقطه (0.5,0.5) ) رو با توجه به مختصاتی که داره میان می گن کجای اون تکسچر می شه (اینجا اگه این کار رو کنیم می شه نقطه (512,512) ) و پیکسل اون نقطه از تکسچر رو به عنوان رنگ اون نقطه از مدل انتخاب می کنن. خیلی ارتباطی با رزولوشن تکسچر نداره این پروسه، یعنی رزولوشن تکسچر کم یا زیاد بشه خیلی تفاوتی نمی کنه. مگر در اینکه تکسچر به موقع از RAM و Storage به GPU نرسه، یعنی I/O گلوگاه بشه که اون دقیقا می شه سرعت SSD و RAM.

پ.ن: مختصات پالیگان سه (شایدم چهار:D) بعدیه و Interpolation هم انواع خاصی داره، من یه مثال بیش از حد ساده سازی شده زدم. برید اینجا، با جزئیات و کد توضیح داده.
خوب بحث اينه كه چقدر روي گرافيك تاثير ميذاره
يعني بر فرض مثال اگه روي كارت ١٠٨٠ تايتان بجاي رم ١٦ گيگ از ٨ گيگ رم به اضافه ٥٠٠ گيگ ssd استفاده كنيم
همون گرافيك رو به ما ميده؟
يعني ميدوني بحث اينه كه حتي خود رم چقدر تو پردازش گرافيكي تاثير داره
شما كه نميتوني واحد پردازنده گرافيك رو ضعيف كني و بگي تكسچرها رو كه ssd كارشو انجام ميده
پس من تو خروجي ١٠٨٠ خودم عملا دارم تصوير ٨كا ميبينم :D
ضمن اينكه فقط تو gpu كه تكسچر رندر نميشه كه بگيم خوب بار زيادي نداره تمام المانهاي محيط و كاركترها و موشن هاشون دارن پردازش ميشن

حالا در كل بحث اينه ايا ميشه توي هر سيستمي با كاهش قدرت gpu و افزايش سرعت رم و ssd به همون خروجي رسيد

الان كه بحث اينه كه ssd خروجي يه كارت مثلا ٢٠٧٠ رو به ٢٠٨٠ تايتان ميرسونه !
 
  • Like
Reactions: Bax
خوب بحث اينه كه چقدر روي گرافيك تاثير ميذاره
يعني بر فرض مثال اگه روي كارت ١٠٨٠ تايتان بجاي رم ١٦ گيگ از ٨ گيگ رم به اضافه ٥٠٠ گيگ ssd استفاده كنيم
همون گرافيك رو به ما ميده؟
يعني ميدوني بحث اينه كه حتي خود رم چقدر تو پردازش گرافيكي تاثير داره
شما كه نميتوني واحد پردازنده گرافيك رو ضعيف كني و بگي تكسچرها رو كه ssd كارشو انجام ميده
پس من تو خروجي ١٠٨٠ خودم عملا دارم تصوير ٨كا ميبينم :D
ضمن اينكه فقط تو gpu كه تكسچر رندر نميشه كه بگيم خوب بار زيادي نداره تمام المانهاي محيط و كاركترها و موشن هاشون دارن پردازش ميشن

حالا در كل بحث اينه ايا ميشه توي هر سيستمي با كاهش قدرت gpu و افزايش سرعت رم و ssd به همون خروجي رسيد

الان كه بحث اينه كه ssd خروجي يه كارت مثلا ٢٠٧٠ رو به ٢٠٨٠ تايتان ميرسونه !
ببین خوب بحث رو کلا بردی یه ور دیگه. صد در صد SSD نمی تونه کار پردازش رو انجام بده، همونطور که قسمت پردازش نمی تونه کار I/O انجام بده. حالا تو این یه مورد تکسچر که گفتی اتفاقا بیشتر I/O درگیره تا CU ها.
 
دوست من شما اصلا لازم نیست چیزی رو توضیح بدی که کار به لول گفتن و استیکر گذاشتانت برسه ! اینطوری خسته هم ‌نمیشی ! بزرگان این صنعت گفتنی هارو گفتن قبلا با دلیل و مدرک هم ثابت شده .چرا سفسطه نا فرجام میکنی ؟ tension چه ربطی به صحبت های من در رابطه با level disign داره ؟ وقتی خود سازنده رسما اعلام‌ میکنه به خاطر محدودیت ها مجبور میشدم وجود اسانسور و راهرو های پیچ در پیچ تو بازی رو زیاد کنم شما دوست داری همشو بندازی گردن کاستن فشار و هیجان بر روی گیمر و tension ؟ :) بله شاید سازنده دوست داره یه جایی استراحت بده به بازی و یا حتی اسانسور و راهرو جزئی از طراحیش باشه حتی با هارد ssd ، ولی مثال خیلی واضحی برات زدم ‌و نمی دونم‌چرا نخوندی !در بازی gow و هنگام سوییچ کردن دنیاها چه فشار و هیجانی روی گیمر هست ؟:) سازنده رسما اعلام‌میکنه هارد ssd برای بارگزاری سریع در اختیار نداشتیم و مجبور بودیم یه سری انیمیشن و اتفاق تکراری برای لود دنیاها ایجاد کنیم ! در نتیجه این موضوع تاثیر مستقیم‌در طراحی level disign بازی ها برای کارگردان ها میذاره.
تاثیر سرعت هارد رو اگه در level disign مراحل مهم ‌ندونیم ، رسما صنعت گیم و بازیسازی رو زیر سوال بردیم ! کاری که شما می کنی و بر خلاف کل دنیا قویا اعلام می‌کنی ssd هیچ تاثیری در طراحی level disign بازی ها نداره ! اینقدر این قضیه ملموس و روشنه حتی حوصله گذاشتن لینک مصاحبه ده ها کارگردان بزرگ این صنعت رو هم‌ندارم + شما میتونی بر خلاف کل دنیا تصور کنی ssd تاثیری در level disign نداره !

موفق باشیم

ببین نیاز نیست انقدر عصبی باشی من با دلیل بهت گفتم و بهت میگم که بیشتر این چیزهایی که میگن تبلیغاتی هستش. مواردی که مثال زدیم فقط برای هارد نیست بلکه یکی از دلایلش هارد هست که با باهوشی اومدن چندتا مورد رو باهم قاطی کردن(مثل لود شده محیط و کم کردن تنشن همزمان باهم) و با یک تیر چند نشون زدن.
ssd روی لول دیزاین ته ته تاثیرش بیشتر کردن جزئیات و بالا بردن سرعت لود هستش. حذف کردن مواردی مثل لول پیسینگ و جاهایی که تنشن رو کاهش میده!(که اینرو به تمسخر گرفتی!لول!) نابود کردن گیم پلی بازی هستش. شما تو نسل بعد توی تمام بازی ها جاهایی رو میبنی که هیچ کاری برای انجام دادن نداری و فقط باید یک مسیر رو طی کنی به هر نحو حالا چه رد شدن از غار و چه ...
در ضمن تمام اون بازیسازهای بزرگی که گفتن ssd میاد لول دیزاین بازی هارو عوض میکنه ایا مثالی هم براش زدن مثلا چی کار میکنی؟ یا فقط گفتن عوض میشه؟ تو رو خدا حذف غار و اینا رو نگو دوباره چون تو نسل بعد چیزهایی از این دست باز هستند و خواهی دید به دلایلی بجز لود شدن سریع.
اگر حرفشون رو قبول داری و میگی شعاری نیست، صبر میکنیم بازی های بعدی این بزرگواران رو ببینیم. اگر چیزی جز محیط های پرجزییات تر و لود شدن سریع مراحل دیدم اون وقت قبول میکنم که ssd روی لول دیزاین تاثیر شگرف میزاره.
پ.ن: حالا همه دارند از فتوگرامتری و اسون شدن کار صحبت میکنن ولی چیزی که واقعا وجود داره:
142020
ایا کسی منکر خوب بودن فتوگرامتری شده؟قطعا خیر اما اصلا اون چیزی هم که همه فکر میکنن نیست. این در مورد بقیه بخش های دیگه این صنعت هم صادق. این مثال رو نزدم که بگی دارم بحث رو منحرف میکنما:D زدم که ببینی چیزی که معولا تو press میبینی با چیزی که واقعا بکار میاد یکم متفاوت.

پ.ن2:این بخش رو جدا باز جواب میدم که باعث سوتفاهم نشه:D
مثال خیلی واضحی برات زدم ‌و نمی دونم‌چرا نخوندی !در بازی gow و هنگام سوییچ کردن دنیاها چه فشار و هیجانی روی گیمر هست ؟
دوست عزیز شما پست منو کامل نخوندی! گفتم این مورد خودش جایی برای کم کردن تنشن (معنیش فشار نیست، هرچند داشتی مسخره میکردی ولی مهم نیست) + لود مرحله بعد هستش و مکانی که بازیکن استراحت کن! یعنی قبلش شما اکشن داشتی و الان قرار ریلیز بشی تا بری سراغ پارت بعدی. یک مقاله هم که گذاشتم برات که دقیقا در مورد همین بهت میگه ولی خوب نخوندی قاعدتا.

پ.ن3: هر کسی که در مورد تاثیرنداشتن زیاد ssd روی لول دیزاین میگه باور کن هیتر سونی نیست.
 
آخرین ویرایش:
من فقط يه نكته بگم
مسلما رو كنسولهايي كه رمشون ١٦ هست ssd تاثير مثبتي داره مثله همين medium كه شما ميتوني فضا رو تو كمتر از چند دهم ثانيه سوويچ كني

منتهي روي گرافيك تكسچرها و محيط تاثيري نداره قطعا يعني كيفيت بصري رو تغيير نميده واضحا

روي پي سي هم شما با اضافه كردن رم كاملا ميتوني جاي ssd رو با سرعت بالاتري پر كني .
اتفاقا تو محیطهای باز و اوپن ورلد هم تو گرافیک هم تو تکسچرها هم روی انیمیشن هم روی فیزیک بازی و کراکترها تاثیر مستقیم داره ssd.
همین بازی GOT بنظرت اگر رم ps4 دو برابر بود یا یه ssd پرسرعت داشت مثل ps5 بنظرت الان مجبور بودن دانگرید گرافیک کنن نسبت به نمایش اولیه بازی؟
از هشت گیگ رم ps4 فقط 5.5 گیگ برای بازی هست و 2.5 رزرو برای سیستم.
حالا سازنده بیچاره مجبوره با همین 5.5 محیطی به اون بزرگی رو رندر کنه و هارد مکانیکی ps4 هم سرعتش به لعنت خدا نمی ارزه که بشه به سرعت اطلاعات یه جای دیگه مپ به سرعت بارگذاری بشه روی رم سیستم.

برای بازیهای نسل بعد رو pc اگه شما قراره بازیها رو از روی هارد مکانیکی لود کنی که اکثر گیمرها بخاطر حجم زیاد بازی مجبورن از هارد مکانیکی استفاده کنن و سازنده بازیها روی پلتفرم pc همین مبنا رو قرار میدن،شما مجبوری لود های طولانی اول اجرای بازی تحمل کنی بعلاوه رم سیستم بسیار بالا نیاز داری.
HZD مگه اپن ورلد نبود روي همين پلتفورم چقدر مجبور داونكريد شدن؟
کدوم پلتفرم؟
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: lomis
Hz
اتفاقا تو محیطهای باز و اوپن ورلد هم تو گرافیک هم تو تکسچرها هم روی انیمیشن هم روی فیزیک بازی و کراکترها تاثیر مستقیم داره ssd.
همین بازی GOT بنظرت اگر رم ps4 دو برابر بود یا یه ssd پرسرعت داشت مثل ps5 بنظرت الان مجبور بودن دانگرید گرافیک کنن نسبت به نمایش اولیه بازی؟
از هشت گیگ رم ps4 فقط 5.5 گیگ برای بازی هست و 2.5 رزرو برای سیستم.
حالا سازنده بیچاره مجبوره با همین 5.5 محیطی به اون بزرگی رو رندر کنه و هارد مکانیکی ps4 هم سرعتش به لعنت خدا نمی ارزه که بشه به سرعت اطلاعات یه جای دیگه مپ به سرعت بارگذاری بشه روی رم سیستم.

برای بازیهای نسل بعد رو pc اگه شما قراره بازیها رو از روی هارد مکانیکی لود کنی که اکثر گیمرها بخاطر حجم زیاد بازی مجبورن از هارد مکانیکی استفاده کنن و سازنده بازیها روی پلتفرم pc همین مبنا رو قرار میدن،شما مجبوری لود های طولانی اول اجرای بازی تحمل کنی بعلاوه رم سیستم بسیار بالا نیاز داری.

HZD مگه اپن ورلد نبود روي همين پلتفورم چقدر مجبور داونكريد شدن؟
 
اتفاقا تو محیطهای باز و اوپن ورلد هم تو گرافیک هم تو تکسچرها هم روی انیمیشن هم روی فیزیک بازی و کراکترها تاثیر مستقیم داره ssd.
چوری ssd روی فیزیک بازی تاثیر میزاره؟ چون نمی دونم دارم میپرسم. مقاله ای هست در موردش؟
 
بر اساس چیز های من این مدت فهمیدم
SSD گرافیک بازی درگرگون میکنه
1589541649051.png

سرنی گفت 20 ثانیه طول میکشه که 1 گیگ اطلاعات از هارد PS4 به RAM و APU برسه تا پردازش بشه
بازیساز ها مجبور بودن همیشه با نظر گرفتن این 20 ثانیه بازی خودشون طراحی کنن همین موضوع باعث می شد همیشه بخش بزرگی از حجم رم اشغال بشه دست بازیساز ها در استفاده از تکسچر ها رزولوشن بالا بسته بشه
مثلا
گیمر داخل یک خیابان با ماشین در حرکت از ابتدا تا انتها 6 تا مغازه وجود داره که امکان داره گیمر در طول این 20 ثانیه وارد یکی از اون ها بشه ممکن هست صرفا رد بشه
اما بازیساز مجبور بخشی از رم برای تکسچر های داخل این 6 تا مغازه اختصاص بده
اگه گیمر وارد یکی از مغازه شد با صفحه لودینگ مواجه نشه
بنابراین بازیساز با توجه به محدودیت 5.5/5 گیگ رم و این مشکل که همیشه بخش بزرگی از رم اشغال شده مجبور از تکسچر های با کیفیت کمتر استفاده کنه در نتیجه گرافیک بازی پایین تر میاد
یک مثال دیگه
گیمر وارد یه ساختمان 3 طبقه می شه
مثلا کل تکسچر های این ساختمان 1 گیگ از فضای رم اشغال می کنه
امکان داره وارد هر 3 طبقه بشه ممکن فقط طبقه اول بعد هم خارج بشه
در هر دو صورت تکسچر های سه طبقه 1گیگ از رم اشغال کردن


با PS5 این مشکل به طور کامل حل می شه
سرعت SSD در حدی بالاست که اجازه میده همزمان با حرکت گیمر تکسچر ها با بالاترین کیفیت 8K لود بشه اصلا نیازی نیز بخشی از رم از قبل اشغال بشه
در همون مثال ساختمان
دیگه مهم نیست تعداد طبقات 2 یا 3 یا 100
بازیساز می تونه هر طبقه با تکسچر های 8K و کاملا Photorealistic بسازه نگرانی بابت حجمی از رم که قراره اشغال کنه نداشته باشه
SSD می تونه سریعتر از زمانی که گیمر از طبقه 1 به 2 می ره کل تکسچر های طبقه دوم به RAM و APU برسونه. APU هم در چند میلی ثانیه پردازش می شه

ببین نیاز نیست انقدر عصبی باشی من با دلیل بهت گفتم و بهت میگم که بیشتر این چیزهایی که میگن تبلیغاتی هستش. مواردی که مثال زدیم فقط برای هارد نیست بلکه یکی از دلایلش هارد هست که با باهوشی اومدن چندتا مورد رو باهم قاطی کردن(مثل لود شده محیط و کم کردن تنشن همزمان باهم) و با یک تیر چند نشون زدن.
ssd روی لول دیزاین ته ته تاثیرش بیشتر کردن جزئیات و بالا بردن سرعت لود هستش. حذف کردن مواردی مثل لول پیسینگ و جاهایی که تنشن رو کاهش میده!(که اینرو به تمسخر گرفتی!لول!) نابود کردن گیم پلی بازی هستش. شما تو نسل بعد توی تمام بازی ها جاهایی رو میبنی که هیچ کاری برای انجام دادن نداری و فقط باید یک مسیر رو طی کنی به هر نحو حالا چه رد شدن از غار و چه ...
در ضمن تمام اون بازیسازهای بزرگی که گفتن ssd میاد لول دیزاین بازی هارو عوض میکنه ایا مثالی هم براش زدن مثلا چی کار میکنی؟ یا فقط گفتن عوض میشه؟ تو رو خدا حذف غار و اینا رو نگو دوباره چون تو نسل بعد چیزهایی از این دست باز هستند و خواهی دید به دلایلی بجز لود شدن سریع.
اگر حرفشون رو قبول داری و میگی شعاری نیست، صبر میکنیم بازی های بعدی این بزرگواران رو ببینیم. اگر چیزی جز محیط های پرجزییات تر و لود شدن سریع مراحل دیدم اون وقت قبول میکنم که ssd روی لول دیزاین تاثیر شگرف میزاره.
پ.ن: حالا همه دارند از فتوگرامتری و اسون شدن کار صحبت میکنن ولی چیزی که واقعا وجود داره:
View attachment 142020
ایا کسی منکر خوب بودن فتوگرامتری شده؟قطعا خیر اما اصلا اون چیزی هم که همه فکر میکنن نیست. این در مورد بقیه بخش های دیگه این صنعت هم صادق. این مثال رو نزدم که بگی دارم بحث رو منحرف میکنما:D زدم که ببینی چیزی که معولا تو press میبینی با چیزی که واقعا بکار میاد یکم متفاوت.

پ.ن2:این بخش رو جدا باز جواب میدم که باعث سوتفاهم نشه:D

دوست عزیز شما پست منو کامل نخوندی! گفتم این مورد خودش جایی برای کم کردن تنشن (معنیش فشار نیست، هرچند داشتی مسخره میکردی ولی مهم نیست) + لود مرحله بعد هستش و مکانی که بازیکن استراحت کن! یعنی قبلش شما اکشن داشتی و الان قرار ریلیز بشی تا بری سراغ پارت بعدی. یک مقاله هم که گذاشتم برات که دقیقا در مورد همین بهت میگه ولی خوب نخوندی قاعدتا.

پ.ن3: هر کسی که در مورد تاثیرنداشتن زیاد ssd روی لول دیزاین میگه باور کن هیتر سونی نیست.

چرا در بازی مثل horizon zero dawn امکان سوار شدن روی دایناسور پرنده نیست ؟
چرا در بازی ها جهان باز تعداد ساختمان های که گیمر می تونه واردش بشه کم ؟
در بازی های ابرقهرمانی بسیاری از ساختمان ها دکوری ؟
تا به حال ساخت بازی بر اساس شخصیت های مثل سوپر من و فلش ناممکن بوده ؟
و......
همه این ها به خاطر وجود HDD که دست سازنده در طراحی نقشه و مرحله بسته
در نسخه بعدی GTA راکستار می تونه اندازه نقشه 10 برابر کنه تعداد ساختمان ( نه دکوری ها ساختمان های که امکان ورود گیمر وجود داره ) 100 برابر کنه
در نسخه بعدی SPIDER MAN اینسامنیاک می تونه از دشمنان عظیم مثل مرد شنی دشمان با قابلیت عجیب مثل Mysterio استفاده کنه تعداد ساختمان ( نه دکوری ها ساختمان های که امکان ورود گیمر وجود داره ) تا هر کجا که نیاز داره افزایش بده
دیگه محدودیت از این نظر وجود نداره محدودیت صرفا تصمیم بازیساز ها و زمان ساخت
 
آخرین ویرایش:
سرعت پردازش :
بعد از CPU و VGA .

اول رم
(حجم ، پهنای باند ، زمان تاخیر)
دوم حافظه
(SSD یا HDD)


با تکنیک های مختلف میشه ضعف هر قسمت رو پوشش داد . پس خودتون رو اینقدر درگیر این چیزا نکنید .
توی بازی مولتی پلیر ، محدودیت هر دو کنسول سنجیده میشه و طبق همین ها بازی نهایی میاد بیرون . (مثلا SSD از سری X و GPU از PS4)
توی بازی های انحصاری هم همشون گل میکارن . خیالتون راحت .

اما یک مثال برای این پوشش دادن ضعف ها :

چیپ های SSD اصولا 4 مدل دارن . SLC-DLC-TLC-QLC .
به ترتیب از چپ به راست میگه هر سلول چند بیت میتونه ذخیره کنه . خوب QLC مثلا به ازای هر سلول 4بیت ذخیره میکنه .
مزیتش اینه حجم بیشتر و قیمت تموم شده رو کمتر میکنه ولی سرعتش کمتره !

خوب برای پوشش این ضعف راهکار های مختلفی داره که بسته به فریمویر اون SSD و کنترلرش پیاده میشه .

دو نمونش رو مثال میزنم .

اولی : قسمتی رو به عنوان SLC در نظر میگیرن . این باعث میشه یه کش پر سرعتی ایجاد بشه و دیتا سریعا با سرعت زیاد جا ب جا بشه . (سپس وقتی که اصلا متوجهش نیستی دیتا وارد قسمت کم سرعت تر میشه) .
دومی : SSD ها میان تا نصف ظرفیتشون بصورت DLC کار میکنن (2بیت به ازای هر سلول ) مثلا و وقتی بقیه ظرفیت لازم شد میان و از بقیه ظرفیت استفاده میکنن . یعنی حدودا تا نصف ظرفیت سرعت بالا است و از اون به بعد سرعت کم میشود .
 
  • Like
Reactions: Alien87
این هم یکی دیگه از بزرگنمایی های تبلیغاتی هستش. اس‌اس‌دی هیچ تفاوتی بزرگی تو بخش لول دیزاین نمیزاره. هیچ ایده ای وجود نداره که بگه ssd میخواد کاری رو توی بخش لول دیزاین انجام بده که قبلاً انجام نشده. بزرگی محیط و لود شدن سریع تر محیط خوب مگه الان rdr2 رو نداریم یا قبل تر هورایزون و ویچر۳. تنوع پوشش گیاهی و npc و این چیزا همین rdr2 همین الانش هم به این رسیده بدون ssd.
Ssd تنها کاری که خیلی خیلی خوب انجامش میده همونیه که وظیفشه، دادن محتوای خام به CPU و gpu برای پردازش با سرعت خیلی خیلی بیشتر. این همه برنامه تبلیغاتی فقط و فقط برای اینکه این طوری شرکت های بیشتر می تونن اون محیط بزرگ و با جزییات رو خلق کنند با تعداد نفرات کمشون و نه فقط چندتا استدیو هیولا مثل راکستار. و شرکت های مثل راکستار می تونن محیط های متنوعی تری خلق کنند با توجه به بزرگی شرکتشون.
یه جوری حرف می زنید ده تا بازی ساختید

دیگه اولش حرف فن ها بود.. به خاطر دانش نداشته دو طرف میشد قبولش نکرد، ولی الان که دیگه هر چی دولوپر داره اون ادعا ها رو تایید میکنه، دیگه این فاز اصرار و انکارتون رو درک نمیکنم...
 
یه جوری حرف می زنید ده تا بازی ساختید

دیگه اولش حرف فن ها بود.. به خاطر دانش نداشته دو طرف میشد قبولش نکرد، ولی الان که دیگه هر چی دولوپر داره اون ادعا ها رو تایید میکنه، دیگه این فاز اصرار و انکارتون رو درک نمیکنم...
ده تا نساختم اما حداقل تو 7 تا پروژه کوچیک و بزرگ، موبایل و pc بودم و هنوز هم دارم کار میکنم، اگر دوست داشتید ادرس بدم بیاید دفتر باهم یک گپی بزنیم:D. در ضمن مگه من شمارو بر اساس نظراتتون قضاوت میکنم که شما به خودتون این اجازه رو میدید بکنید؟

چرا در بازی مثل horizon zero dawn امکان سوار شدن روی دایناسور پرنده نیست ؟
چرا در بازی ها جهان باز تعداد ساختمان های که گیمر می تونه واردش بشه کم ؟
در بازی های ابرقهرمانی بسیاری از ساختمان ها دکوری ؟
تا به حال ساخت بازی بر اساس شخصیت های مثل سوپر من و فلش ناممکن بوده ؟
و......
همه این ها به خاطر وجود HDD که دست سازنده در طراحی نقشه و مرحله بسته
در نسخه بعدی GTA راکستار می تونه اندازه نقشه 10 برابر کنه تعداد ساختمان ( نه دکوری ها ساختمان های که امکان ورود گیمر وجود داره ) 100 برابر کنه
در نسخه بعدی SPIDER MAN اینسامنیاک می تونه از دشمنان عظیم مثل مرد شنی دشمان با قابلیت عجیب مثل Mysterio استفاده کنه تعداد ساختمان ( نه دکوری ها ساختمان های که امکان ورود گیمر وجود داره ) تا هر کجا که نیاز داره افزایش بده
دیگه محدودیت از این نظر وجود نداره محدودیت صرفا تصمیم بازیساز ها و زمان ساخت
جواب خیلی خیلی سادست! زمان و هزینه بر شدن پروسه ساخت! ساخت gta v 5 سال زمان برد یا همین rdr2 نزدیک 6 سال با اون هم جزییات! بیشتر از این دیگه نمیکشه. نمیشه همه چیز رو طراحی کرد. زمان میخواد پول می خواد، کلی نیرو میخواد، کلی ارتیست می خواد و لول دیزاینر، انیماتور می خواد، اینا چه ربطی به هارد دارند؟! طراحی و برنامه نویسی و تولید ارت و انیمیشن رو که هارد انجام نمیده، شخص انجام میده. سوالاتت واقعا تو دیوار بود:D بحث دسترسی به هارد خیلی بحث کوچیکی هست در قیاس با درست کردن فیچر های یک بازی!
وقتی اول پروژه میشینند پروژه رو تعریف میکنند نمیان حداکثر رو نگاه کنن و بعدش تو پروژه بگن چون هارد نمیکشه این فیچر رو حذف میکنیم! یعنی چی جدا، اگر هارد سریع باشه ساختمان دکوری نمیشه؟! کی اون پشت باید اونو طراحی کنه، هارد؟ چقدر به زمان ساخت و هزینه ها ی پروژه اضافه میشه اگر بخوان تمام ساختمان هارو طراحی کنن؟ یعنی تا الان فکر میکردی سرعت هارد جلوی اینارو گرفت؟
 
من میدونم این اعتماد به نفس دوستان از کجا ناشی میشه و همون بحث نسل هفت که از کجا میدونید این, اونور اجرا نمیشه... سنگر خیلی قابل اتکایی هم بود.
قرار نیست تو بازی های مولتی چیز متفاوتی بین کنسول ها ببینیم و انحصاری ها هم تهش همون سنگر دو نسل قبل هست... پس حرف ما ثابت میشه...

ولی دوستان که به کلی تاثیر ssd رو انگار میکنن یه فاکتور اساسی رو تو پروژه انکارشون از قلم انداختن.

تفاوت نسل

شما اگه بازی های نسل هفت و هشت رو نگاه کنید جز بهبود گرافیک و نهایتش بهبود پوشش گیاهی تفاوت خاصی تو اساس بازی ها و مکانیزم ها نمیبینید و همون جریانی که سرنی بهش میگه اولوشن...

تفاوت بازی های نسل بعد با این نسل کاملا نشون خواهد داد کی درست می‌گفته کی نه... که سرنی بهش میگه رولوشن

به هر حال سازنده ای که 6 سال وقت نیمزاشته برای یه بازی این نسل هم نمیزاره...

جالبه که بازی سازای بزرگ دنیا رو هم با دو کلمه بازاریابی و تبلیغات انکار میکنن. به همین سادگی

در نهایت

I dont expect Microsoft first party benefit from the xbsx's ssd more than third parties do.
But some of Sony games will be where the Impact of the ps5's ssd will really be able to shine.

این موضوع مدتیه جای بحث نداره و بسته شده
به زودی با معرفی ps5 و تموم شدن محدودیت های راز داری، افراد بیشتری در این مورد حرف میزنن...
 
آخرین ویرایش:
ببین نیاز نیست انقدر عصبی باشی من با دلیل بهت گفتم و بهت میگم که بیشتر این چیزهایی که میگن تبلیغاتی هستش. مواردی که مثال زدیم فقط برای هارد نیست بلکه یکی از دلایلش هارد هست که با باهوشی اومدن چندتا مورد رو باهم قاطی کردن(مثل لود شده محیط و کم کردن تنشن همزمان باهم) و با یک تیر چند نشون زدن.
ssd روی لول دیزاین ته ته تاثیرش بیشتر کردن جزئیات و بالا بردن سرعت لود هستش. حذف کردن مواردی مثل لول پیسینگ و جاهایی که تنشن رو کاهش میده!(که اینرو به تمسخر گرفتی!لول!) نابود کردن گیم پلی بازی هستش. شما تو نسل بعد توی تمام بازی ها جاهایی رو میبنی که هیچ کاری برای انجام دادن نداری و فقط باید یک مسیر رو طی کنی به هر نحو حالا چه رد شدن از غار و چه ...
در ضمن تمام اون بازیسازهای بزرگی که گفتن ssd میاد لول دیزاین بازی هارو عوض میکنه ایا مثالی هم براش زدن مثلا چی کار میکنی؟ یا فقط گفتن عوض میشه؟ تو رو خدا حذف غار و اینا رو نگو دوباره چون تو نسل بعد چیزهایی از این دست باز هستند و خواهی دید به دلایلی بجز لود شدن سریع.
اگر حرفشون رو قبول داری و میگی شعاری نیست، صبر میکنیم بازی های بعدی این بزرگواران رو ببینیم. اگر چیزی جز محیط های پرجزییات تر و لود شدن سریع مراحل دیدم اون وقت قبول میکنم که ssd روی لول دیزاین تاثیر شگرف میزاره.
پ.ن: حالا همه دارند از فتوگرامتری و اسون شدن کار صحبت میکنن ولی چیزی که واقعا وجود داره:
View attachment 142020
ایا کسی منکر خوب بودن فتوگرامتری شده؟قطعا خیر اما اصلا اون چیزی هم که همه فکر میکنن نیست. این در مورد بقیه بخش های دیگه این صنعت هم صادق. این مثال رو نزدم که بگی دارم بحث رو منحرف میکنما:D زدم که ببینی چیزی که معولا تو press میبینی با چیزی که واقعا بکار میاد یکم متفاوت.

پ.ن2:این بخش رو جدا باز جواب میدم که باعث سوتفاهم نشه:D

دوست عزیز شما پست منو کامل نخوندی! گفتم این مورد خودش جایی برای کم کردن تنشن (معنیش فشار نیست، هرچند داشتی مسخره میکردی ولی مهم نیست) + لود مرحله بعد هستش و مکانی که بازیکن استراحت کن! یعنی قبلش شما اکشن داشتی و الان قرار ریلیز بشی تا بری سراغ پارت بعدی. یک مقاله هم که گذاشتم برات که دقیقا در مورد همین بهت میگه ولی خوب نخوندی قاعدتا.

پ.ن3: هر کسی که در مورد تاثیرنداشتن زیاد ssd روی لول دیزاین میگه باور کن هیتر سونی نیست.
عصبانیت ؟:D چرا واقعا فکر می کنی من باید حرف کلی بازیساز ریز و درشت در مورد تاثیرات ssd تو level disign بازی ها رو کنار بذارم و به خاطر کامنت cj_sa عصبانی بشم ؟ :D
در بازی gow قبل از رسیدن به بخش تغییر در دنیای بازی ها هیچ تنشی وجود نداره ، شما قبل از ورود به این محیط سلاح هاتو اپگرید می کنی و دشمنی هم‌ نکشتی ! خبری از اکشن و ریلیز شدن بعدش نیست ! اوکی ؟ تا اینجا فارسی سلیس توضیح دادم دیگه ؟ در نتیجه اونهمه انیمیشن و افکت تکراری و طولانی و خسته کننده ای که برای تغییر در دنیای بازی ها میبینی به علت ضعف در هارد هست . با اومدن ssd این مشکلات حل میشه و میتونیم یه تغییر و جهش فوق العاده در طراحی level disign بازی ها داشته باشیم .این مصاحبه رسمی خود سازندگان در رابطه با level disign بازی هاشون و نیاز مبرمشون به هارد ssd هست . حالا شما میتونی هر نظر شخصی دوست داری داشته باشی ولی در اصل قضیه تغییری ایجاد نمی‌کنه .

p.s : ارتباط فتوگرامتری و هیتر سونی و اندرز و شقایق هم‌نشون دهنده این هست که من بیشتر از ظرفیت بحث دارم برای شما وقت میذارم . توضیحاتم تا به اینجا کاملا واضح بوده. اخرین کامنتم بود و شما درست میگید .
 
نمیدونستیم SSD و RAM کیفیت تکسچرها رو بالا میبره و ارتباط مستقیمی داره که امروز به لطف دوستان یاد گرفتیم:D
فقط اون VRAM تراشه گرافیکی بدبخت که تمام هندلینگ تکسچرها به عهده‌اش هست داره غاز میچرونه این وسط.......
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or