بر اساس چیز های من این مدت فهمیدم
SSD گرافیک بازی درگرگون میکنه
سرنی گفت 20 ثانیه طول میکشه که 1 گیگ اطلاعات از هارد PS4 به RAM و APU برسه تا پردازش بشه
بازیساز ها مجبور بودن همیشه با نظر گرفتن این 20 ثانیه بازی خودشون طراحی کنن همین موضوع باعث می شد همیشه بخش بزرگی از حجم رم اشغال بشه دست بازیساز ها در استفاده از تکسچر ها رزولوشن بالا بسته بشه
مثلا
گیمر داخل یک خیابان با ماشین در حرکت از ابتدا تا انتها 6 تا مغازه وجود داره که امکان داره گیمر در طول این 20 ثانیه وارد یکی از اون ها بشه ممکن هست صرفا رد بشه
اما بازیساز مجبور بخشی از رم برای تکسچر های داخل این 6 تا مغازه اختصاص بده
اگه گیمر وارد یکی از مغازه شد با صفحه لودینگ مواجه نشه
بنابراین بازیساز با توجه به محدودیت 5.5/5 گیگ رم و این مشکل که همیشه بخش بزرگی از رم اشغال شده مجبور از تکسچر های با کیفیت کمتر استفاده کنه در نتیجه گرافیک بازی پایین تر میاد
یک مثال دیگه
گیمر وارد یه ساختمان 3 طبقه می شه
مثلا کل تکسچر های این ساختمان 1 گیگ از فضای رم اشغال می کنه
امکان داره وارد هر 3 طبقه بشه ممکن فقط طبقه اول بعد هم خارج بشه
در هر دو صورت تکسچر های سه طبقه 1گیگ از رم اشغال کردن
با PS5 این مشکل به طور کامل حل می شه
سرعت SSD در حدی بالاست که اجازه میده همزمان با حرکت گیمر تکسچر ها با بالاترین کیفیت 8K لود بشه اصلا نیازی نیز بخشی از رم از قبل اشغال بشه
در همون مثال ساختمان
دیگه مهم نیست تعداد طبقات 2 یا 3 یا 100
بازیساز می تونه هر طبقه با تکسچر های 8K و کاملا
Photorealistic بسازه نگرانی بابت حجمی از رم که قراره اشغال کنه نداشته باشه
SSD می تونه سریعتر از زمانی که گیمر از طبقه 1 به 2 می ره کل تکسچر های طبقه دوم به RAM و APU برسونه. APU هم در چند میلی ثانیه پردازش می شه
ببین نیاز نیست انقدر عصبی باشی من با دلیل بهت گفتم و بهت میگم که بیشتر این چیزهایی که میگن تبلیغاتی هستش. مواردی که مثال زدیم فقط برای هارد نیست بلکه یکی از دلایلش هارد هست که با باهوشی اومدن چندتا مورد رو باهم قاطی کردن(مثل لود شده محیط و کم کردن تنشن همزمان باهم) و با یک تیر چند نشون زدن.
ssd روی لول دیزاین ته ته تاثیرش بیشتر کردن جزئیات و بالا بردن سرعت لود هستش. حذف کردن مواردی مثل لول پیسینگ و جاهایی که تنشن رو کاهش میده!(که اینرو به تمسخر گرفتی!لول!) نابود کردن گیم پلی بازی هستش. شما تو نسل بعد توی تمام بازی ها جاهایی رو میبنی که هیچ کاری برای انجام دادن نداری و فقط باید یک مسیر رو طی کنی به هر نحو حالا چه رد شدن از غار و چه ...
در ضمن تمام اون بازیسازهای بزرگی که گفتن ssd میاد لول دیزاین بازی هارو عوض میکنه ایا مثالی هم براش زدن مثلا چی کار میکنی؟ یا فقط گفتن عوض میشه؟ تو رو خدا حذف غار و اینا رو نگو دوباره چون تو نسل بعد چیزهایی از این دست باز هستند و خواهی دید به دلایلی بجز لود شدن سریع.
اگر حرفشون رو قبول داری و میگی شعاری نیست، صبر میکنیم بازی های بعدی این بزرگواران رو ببینیم. اگر چیزی جز محیط های پرجزییات تر و لود شدن سریع مراحل دیدم اون وقت قبول میکنم که ssd روی لول دیزاین تاثیر شگرف میزاره.
پ.ن: حالا همه دارند از فتوگرامتری و اسون شدن کار صحبت میکنن ولی چیزی که واقعا وجود داره:
View attachment 142020
ایا کسی منکر خوب بودن فتوگرامتری شده؟قطعا خیر اما اصلا اون چیزی هم که همه فکر میکنن نیست. این در مورد بقیه بخش های دیگه این صنعت هم صادق. این مثال رو نزدم که بگی دارم بحث رو منحرف میکنما
زدم که ببینی چیزی که معولا تو press میبینی با چیزی که واقعا بکار میاد یکم متفاوت.
پ.ن2:این بخش رو جدا باز جواب میدم که باعث سوتفاهم نشه
دوست عزیز شما پست منو کامل نخوندی! گفتم این مورد خودش جایی برای کم کردن تنشن (معنیش فشار نیست، هرچند داشتی مسخره میکردی ولی مهم نیست) + لود مرحله بعد هستش و مکانی که بازیکن استراحت کن! یعنی قبلش شما اکشن داشتی و الان قرار ریلیز بشی تا بری سراغ پارت بعدی. یک مقاله هم که گذاشتم برات که دقیقا در مورد همین بهت میگه ولی خوب نخوندی قاعدتا.
پ.ن3: هر کسی که در مورد تاثیرنداشتن زیاد ssd روی لول دیزاین میگه باور کن هیتر سونی نیست.
چرا در بازی مثل horizon zero dawn امکان سوار شدن روی دایناسور پرنده نیست ؟
چرا در بازی ها جهان باز تعداد ساختمان های که گیمر می تونه واردش بشه کم ؟
در بازی های ابرقهرمانی بسیاری از ساختمان ها دکوری ؟
تا به حال ساخت بازی بر اساس شخصیت های مثل سوپر من و فلش ناممکن بوده ؟
و......
همه این ها به خاطر وجود HDD که دست سازنده در طراحی نقشه و مرحله بسته
در نسخه بعدی GTA راکستار می تونه اندازه نقشه 10 برابر کنه تعداد ساختمان ( نه دکوری ها ساختمان های که امکان ورود گیمر وجود داره ) 100 برابر کنه
در نسخه بعدی SPIDER MAN اینسامنیاک می تونه از دشمنان عظیم مثل مرد شنی دشمان با قابلیت عجیب مثل Mysterio استفاده کنه تعداد ساختمان ( نه دکوری ها ساختمان های که امکان ورود گیمر وجود داره ) تا هر کجا که نیاز داره افزایش بده
دیگه محدودیت از این نظر وجود نداره محدودیت صرفا تصمیم بازیساز ها و زمان ساخت