جای جای بازیم مثلا تو فال اوت 4 پر از دم و دستگاهی هست که (اکثر اوقات) وزنم سنگین شده و بعد مجبور شدم این ور اون ور جاساز کنم، حالا نه لزوما توالت

اما تعداد زیادی کمد و کتاب خونه و کابینت و فولان هست که وقتی لوتم بیش از حد سنگین میشه اون جا جاساز میکنم تا بعدا بیام بردارم یا نمیدونم حتی جاهای خاص که درگیری شکل میگیره (مثل لوکیشن هایی که اشغال میشند و باید کلییر کنی یا نقاط استراتژیک مرکزی مپ نزدیک جاهای مهم)
وقتی Legit و بدون ماد مخصوصا بازی میکنی این امکانات پایه ای به شدت رو گیم پلی تاثیر دارند، عجیبه که به این موضوع توجه نمیکنید، یا وقتی رو سخت ترین درجه بازی میکنی چنان به کوچک ترین لوت هات وابسته میشی (مخصوصا قبل OP شدن) که واقعا نمیتونی حتی از یک دونه اش هم دل بکنی، یا ازشون مستقیم استفاده میکنی یا با عنوان متریال برای داد و ستد و کسب کارنسی و نتیجتا خرج کردن برای به دست اوردن متریال بهتر.... یعنی بار ها شده وسط بازی متوجه این موضوع شدم که چقدر این پویایی متریال و جایگاه های جاسازی تو دنیای بازی مفیده و حس غوطه وری به ادم میده، الکی الکی هزار ساعته اشون که نمیکنیم
برای یک بازی با تمرکز رو لوت اینا واقعا نقطه قوت نیست؟
این جدای از به شدت بهتر کردن ایمرشن بازی، وقتی بحث ساخت و ساز و ستلمنت مطرح میشه باز هم اهمیت بیشتری پیدا میکنه، شما تصور کنید یک مپ خیلی بزرگ داریم، درونش چندین و چند ستلمنت؛ خب وقتی ابجکت ها کاربرد خاص خودشون رو داشته باشند شخصیت خودشون رو داشته باشند هر کدوم دقیق یک جای خاصی به کار برند، در دنیای بازی همیشگی باشند فیزیک داشته باشند و قابل انتقال باشند، چقدر دسترسی و توانایی و امکانات برای ساخت و مدیریت این ستلمنت ها بیشتر میشه؟ وقتی شما جای جای مپ بتونی لوت کنی و اون لوت رو به صورت حساب شده ذخیره منتقل یا استفاده کنی، ایا رو سیستم ساخت و سازت تاثیر مثبت نداره؟ حتی دنیای واقعی هم همینه و وقتی لوجستیک قوی داری با متریال سالم در دسترس و قابل انتقال در یک سیستم پویا اون وقت راحت تر میتونی توسعه انجام بدی،
پس حتی رو گیم پلی و پویایی اش هم این زنده بودن بازی و ابجکت ها موثر هست، و نتیجه این میشه یک دنیای به شدت غنی با چگالی بالا که تاثیر پذیری زیاد و امکانات مدیریتی کافی هم در اختیارت قرار میده، دنیایی که از سر تا پاش از در و دیوارش "کار" برای انجام دادن برای تحریک و Stimulate کردن سیستم پاداش مغز گیمر وجود داره، این به شدت هماهنگ هست حتی با اینکه تقریبا هر ان پی سی در بازی های بتزدا زندگی خاص خودش رو داره و صرفا یک عروسک نیست که وقتی باهاش حرف میزنی جواب بده، همه اینا بخشی از سیستم نقش افرینی بتزدا هستند، اینطوری در این دنیا نقش افرینی میکنی در کنار نرتیو و فکشن ها... نقش افرینی اینجا فقط نرتیو و تاثیر انتخاب ها نیست... کل دنیا بخشی از نقش افرینی بتزداست...
اصن این شبیه ساز انگاری مدل بتزدا، این پویایی و اجازه شخصی سازی که نتیجتا به گیمر از اون دنیا میده، به شدت رو وابستگی و غرق شدن گیمر تو بازی تاثیر داره، رسما تو بازی بتزدا پلیر "حکومت" میکنه، رو همه چی کنترل داری این حتی در ماد پذیری و باز بودن دست پلیر رو پی سی برای کد و اینا هم خودش رو نشون میده، همه ی اینا بخشی از هویت اصلی بازی های بتزداست، وگرنه چه فرقی بود بین بتزدا و باقی؟ بدیهیاته واقعا... و مشخص هست که از قبل با همین هدف بازی ها به این صورت طراحی شده از همون نسل هفت تا حالا... یعنی خواست بازیساز هست که بازی اینطور بشه و اره، به شدت هم جواب داده و میده و نتیجه اش شده عشق ملت و غرق شدن ملت در بازی های بتزدا به مدت چند صد ساعت در طول چندین و چند سال... حتی این همه ماد مستقل که دنیای خودش رو در بازی های بتزدا داره هم در امتداد همین گسترده و باز و وسیع بودن بازی های بتزداست، حتی رندوم ایونت های خاص و خلاقانه بازی از نوازنده ای که تو دشت ازت سکه میگیره و اواز میخونه و میگه (قبول داری تو طبیعت اواز خوندن یک چیز دیگه است؟) در مقابل روستا که این رو نمیگه و کلافه و عجول جواب میده، تا باقی هم بخشی از این حس پویایی بازی هست که به عناوین مختلف بازتاب پیدا میکنه...
ادا کجا بود

شوخی میکنین؟
این ها از ویژگی های خاص دنیاهای بتزدایی هست، بازی های بتزدا اگر فقط نقش افرینی جهان باز بود چه فرقی با باقی بازی های نزدیک به خودش داشت؟ اگر فقط جهان باز بود چه فرقی با جهان باز ها میکرد؟ همه چی که گیم پلی لحظه به لحظه نیست، و مجموع این سیستم گیم پلی هست که هویت یک بازی رو شکل میده، خیلی مهمه که بازی ها شبیه هم نباشند، اصلا قرار نیست بازی بتزدا شبیه بازی راک استار یا یوبی سافت یا بازی های دیپ سیلور مثلا باشه، اینا هر کدوم باید هویت خاص خودشون رو داشته باشند، اشتباه ترین رویکرد این هست که بازی هارو شبیه هم بخوایم...
مشکل پرفورمنس بتزدا باید از طریق دیگر حل بشه، یک ورزشکار حرفه ای که چاق شده باید با رژیم و تمرین لاغر کنه، نه
لیپو ساکشن و جدا کردن بخش های مهم هویتی فیزیکی و ورزشی از خودش...