PlayStation *SPOILER ALERT* گفتگو در مورد داستان The Last of Us Part II (پست اول با دقت خوانده شود)

  • Thread starter Thread starter Nima
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز
اگر کسی نمیخواد داستان بازی براش اسپویل بشه به هیچ وجه این تاپیک رو دنبال نکنه .
 
دقیقا هدف نویسنده همین بوده . این که بدونی جول هم یه ادم عادی بوده که میتونه کشته بشه .و خبری از قهرمان پروری نیست . وقتی میگیم ساختار شکنی کرده منظورمون دقیقا همینه . و ازهمه مهمتر اینکه انتقامشم نمیگیره تا ساختار شکنیش کامل بشه ! نوشتن یه سناریو قهرمان پروری دیگه تا پارت دهم هم کاری نداشته براشون . ولی دقیقا کاری رو کردن که میخواستن بکنن و تاوانشم میپذیرن .
با تک تک حرفات موافقم...
دقیقا ازین نحو کارگردانی من لذت کامل رو بردم
حتی یه اهنگ خشک و خالی هم پخش نشد و بیننده کاملا تو شوک بود
فقط وفقط من نگران کریتوس هستم....هممون میدونیم که چه اتفاقی در انتظار کریتوس هستش...فقط چون تم و دنیای بازی فرق داره توقع دارم اگه صحنه مرگی وجود داشته باشه که من احتمال میدم هست...امیدوارم حماسی ساخته بشه و مثل مرگ عزیزمون جول نباشه
 
من نمیدونم مشکل از کجاست، اما واقعا نمیتونم بفهمم منظورتون از مثال هایی که زدید چیه. :D

اتهامی که به اشرف اسماعیل و Avellone وارد شد (چه به حق و چه ناحق) هیچ ربطی به این تاپیک و این بحثمون نداره. Sarkeesian هم همینطور، هر کاری که انجام داده و نداده و ادعاهایی که داشته، چند وقت پیش رسما تایید شد که این آدم هیچ دخالتی توی ساخت پارت 2 نداشته. اگه شما از اعضای استودیوی ناتی داگ بیشتر از این موضوع خبر داری که ما خوشحال میشیم اطلاعات بیشتری رو به دست بیاریم. :D

خط اول مربوط به همه کساییه که دارن این توئیت رو میخونن. والا چیزی که شما میگید فقط برداشت خودتونه. مگه همین اسکیل آپ با بلدوزر از روی بازی رد نشد؟ مگه گیم اسپات کلی از شخصیت های بازی ایراد نگرفت؟ همین الان به احتمال 99 درصد جفتشون کد Ghost of Tsushima رو از سونی تحویل گرفتن و دارن نقدش رو مینویسن. :D

من شرمندم اگه موضوع یکم داره آف تاپیک پیش میره. اگه موضوع بحثتون اینه که بازی توی پرداخت به یه سری مسائل داره زیاده روی میکنه که خیلی راحت میشه در موردش صحبت کرد و نظر داد. دیگه این همه تئوری بافتن نداره که. :D من هیچ ایده ای ندارم که چرا جاینت بامب نقد بازی رو منتشر نکرده ولی اگه اشتباه نکنم نقد FF7 رو هم هنوز نذاشتن... به هر حال ما مثل شما از پشت پرده خبر نداریم و نمیدونیم جریان چیه. :D

اتهامی که به اشرف اسماعیل و Avellone اسمش حمله است نه ترول های که نیل دراکمن منتشر کرده

کار های نیل دراکمن مرور کنیم

ماجرای e3 2018
لیک بازی و قرار دادن abuser of characters داخل توییتر اش
این پست اینستاگرام
1594019059164.png

بعد از انتشار بازی
1594019116525.png

این
1594019256699.png

false advertising
1594019423403.png 1594019490882.png 1594019550695.png

نیل دراکمن هر کاری که توانش بوده برای درگیری با فن ها و عصبی کردن ملت انجام داده
نحوه مرگ توهین امیز جول و تف انداختن سر جنازه اش قطعا خشم فن ها به دنبال داره / وقتی بعد از لیک واکنش عجیب نشون میده /وقتی ترول های که به متا حمله کردن مسخره می کنه / در اوج نفرت فن ها از صحنه عجیب مرگ جول اون پست منتشر میکنه / رسما اعلام میکنه فن های نسخه اول ممکنه از بازی نفرت پیدا کنن و این برای ما اهمیتی نداره / از ترس ضربه خوردن فروش بازی تبلیغ دروغین میکنه و حتی یک ثانیه از گیم پلی ابی منتشر نمی کنه
طبیعیه که چنین واکنش های دریافت کنه

به قول معروف
زدی ضربتی
، ضربتی نوش کن

حالا تمام تلاش های که برای عصبی کردن ملت کرده به نتیجه رسیده می خواد از این موضوع به عنوان پیراهن عثمان استفاده کنه:-??



1594020674349.png 1594020732276.png

---------------
دقیقا مشابه همین کار anita sarkeesian انجام داد و موفق بود
---------------------
اگه به اسکیل آپ کد Ghost of Tsushima نمی دادن , رسما یه ابرویزی بزرگ برای سونی بود
افراد کمتر شناخته شده ای مثل DreamcastGuy کد Ghost of Tsushima نگرفتن . خودش می گفت با سونی هم صحبت کرده و جوابی نگرفته دوستان اش هم که part 2 دوست نداشتن کد نگرفتن
 
آخرین ویرایش:
سه هفته گذشته , چرا giant bomb نقد خودش در مورد بازی منتشر نمی کنه ؟
به جز ترس از واکنش سونی و حمله فن ها دلیل دیگه ای داره ؟

چون Giant Bomb آخرین بازی ای که نقد کرده DOOM Eternal بوده و بعد از اون هیچ نقدی منتشر نکرده . این تحلیل ها رو چطوری بهش میرسی ؟
 
سه هفته گذشته , چرا giant bomb نقد خودش در مورد بازی منتشر نمی کنه ؟
به جز ترس از واکنش سونی و حمله فن ها دلیل دیگه ای داره ؟
منتقد جاینت بمب با بازی ناجور حال کرده بود و اگه نقدی منتشر میکرد به احتمال 99 درصد نمرش 10 از 10 بود دیگه بدترین حالت رو در نظر بگیریم 8 میداد باید خدارو شکر کنی یه سالی میشه دیگه بازیارو نقد نمیکنن :lol:
با همین جملت معلوم میشه سطح تمام طومارهات در همین حده و ذره ای دانش و تحقیق هم حداقل پشتشون نیست !
من نمیدونم مجبوریم مگه وقتی ذره ای راجب چیزی اطلاعات نداریم دربارش نظر بدیم ؟
 
به قول معروف
زدی ضربتی
، ضربتی نوش کن
حالا چه جوری میخواید بهش ضربتی نوش کنید ؟ :D فروش بازی که رویایی بوده . نمراتم که ترکونده . سونی هم همچنان چشم بسته قبولش داره . قصه ممنوع الورود کردن ترامپ به ایرانه ؟ :D
 
دقیقا هدف نویسنده همین بوده . این که بدونی جول هم یه ادم عادی بوده که میتونه کشته بشه .و خبری از قهرمان پروری نیست . وقتی میگیم ساختار شکنی کرده منظورمون دقیقا همینه . و ازهمه مهمتر اینکه انتقامشم نمیگیره تا ساختار شکنیش کامل بشه ! نوشتن یه سناریو قهرمان پروری دیگه تا پارت دهم هم کاری نداشته براشون . ولی دقیقا کاری رو کردن که میخواستن بکنن و تاوانشم میپذیرن .
آخه مشکل اینه که تو نسخه 1 اصلاً جلوه ندادن که جول یه آدم عادی که می تونه به این راحتی کشته شه، قشنگ هیولا بود :D به هر حال ساختار شکنی هم زمان مناسبش داره هم نوع مناسبش رو و قطعاً هر ساختار شکنی به مذاق همه خوش نمیاد اینو دیگه خود نیل هم گفت که خیلی ها از داستان بازی متنفر میشن و فکر می کنم قصدش هم همین بود. نظر من اینه که کاراکتر جول هنوز جای پرداخت و پختگی داشت و لایق مرگی بود که تو مخاطب اون حس Respect برانگیخته شه!
مثلاً آرتور مورگان یا جان مارستون در حالی که تو همون بازی ای که اولین بار حضور داشتن کشته شدن کمتر بازخورد های این چنینی بوجود اومد، بخاطر اینکه تو همون نسخه متولد شدن، شکل گرفتن، تکمیل شدن و بعد هم مردن اون هم به صورتی که مخاطب به احترامشون وایمیستاد. یه مثال مشابه دیگه هم تو فیلد سینما Iron man هست، ولی جول هم بد موقع مرد هم بد مرد :D
 
یک نکته ای که برام جالبه و توی صحبت دوستان میبینم اینه که مشکلات داستانی و پرداخت نامناسب شخصیت های بازی رو پای ساختارشکنی میذارن و انگار این بد شدنه پیامد طبیعی این اتفاقه!! یکی از دوستان چند صفحه پیش نوشته بود بازی کاری میکنه که شما ازش بدتون بیاد و اگه از بازی بدتون اومد درنتیجه بازی به هدفش رسیده و موفق بوده! یعنی با اینکه قبول کرده با بازی مشکل داره ولی اینو نکته ی مثبت موضوع در نظر گرفته! عجیب اما واقعی :D یا این دوستمون @magnolia2016 بالاتر کشتن شدن شخصیت محبوب رو بعنوان ساختارشکنی نوشته درصورتی که کشته شدن جوئل جز حس نارضایتی چیز دیگه ای بدنبال نداره (هرچند که ناتی داگ اولین بازی ای نساخته که شخصیت محبوبش رو حذف کرده که ساختارشکن در نظر گرفته شه!). ساختارشکنی(!) بعدی که دوستان میگن قرار گیری در نقش قاتل شخصیت محبوب بازی و روایت داستان از دید اونه. خب این چجور ساختارشکنی میتونه باشه وقتی تجربه ی رضایتمندی نیست پس یک جای این کار میلنگه! چراییش چندین بار گفته شده اما باز زیرسایه ی ساختارشکنی انکار میشه! و نیل هم با توجیح اینکه بازی قرار نیست همه خوششون بیاد از زیر بار همه نقدها شونه خالی میکنه. من این توهین های اخیر رو به هیچ وجه تایید نمیکنم ولی این خشم ها نشات از نارضایتی ای داره که اتفاق افتاده و میشه ریشه یابی بشه باید بهش توجه کرد نه اینکه صرفا تمام این ها رو کلا منکر شد و طوری رفتار بشه که انگار تمامش بی دلیله!
 
یک نکته ای که برام جالبه و توی صحبت دوستان میبینم اینه که مشکلات داستانی و پرداخت نامناسب شخصیت های بازی رو پای ساختارشکنی میذارن و انگار این بد شدنه پیامد طبیعی این اتفاقه!! یکی از دوستان چند صفحه پیش نوشته بود بازی کاری میکنه که شما ازش بدتون بیاد و اگه از بازی بدتون اومد درنتیجه بازی به هدفش رسیده و موفق بوده! یعنی با اینکه قبول کرده با بازی مشکل داره ولی اینو نکته ی مثبت موضوع در نظر گرفته! عجیب اما واقعی :D یا این دوستمون @magnolia2016 بالاتر کشتن شدن شخصیت محبوب رو بعنوان ساختارشکنی نوشته درصورتی که کشته شدن جوئل جز حس نارضایتی چیز دیگه ای بدنبال نداره (هرچند که ناتی داگ اولین بازی ای نساخته که شخصیت محبوبش رو حذف کرده که ساختارشکن در نظر گرفته شه!). ساختارشکنی(!) بعدی که دوستان میگن قرار گیری در نقش قاتل شخصیت محبوب بازی و روایت داستان از دید اونه. خب این چجور ساختارشکنی میتونه باشه وقتی تجربه ی رضایتمندی نیست پس یک جای این کار میلنگه! چراییش چندین بار گفته شده اما باز زیرسایه ی ساختارشکنی انکار میشه! و نیل هم با توجیح اینکه بازی قرار نیست همه خوششون بیاد از زیر بار همه نقدها شونه خالی میکنه. من این توهین های اخیر رو به هیچ وجه تایید نمیکنم ولی این خشم ها نشات از نارضایتی ای داره که اتفاق افتاده و میشه ریشه یابی بشه باید بهش توجه کرد نه اینکه صرفا تمام این ها رو کلا منکر شد و طوری رفتار بشه که انگار تمامش بی دلیله!
و یه نکته جالب دیگه این هستش که واقعا اینقدر درک یک داستان به شدت دارک و تراژدی سخته که شماها اونو پای مشکلات داستانی و عدم شخصیت پردازی مناسب میدونید؟
و نکته دیگه کی گفته بازی داره کاری میکنه که ازش بدت بیاد بازی شاهکاره اونم از همه لحاظ مخصوصا داستانش واقعا چرا یکی به خاطر صرفا غمگین بودن یک داستان باید از بازی بدش بیاد؟!!!
 
یک نکته ای که برام جالبه و توی صحبت دوستان میبینم اینه که مشکلات داستانی و پرداخت نامناسب شخصیت های بازی رو پای ساختارشکنی میذارن و انگار این بد شدنه پیامد طبیعی این اتفاقه!! یکی از دوستان چند صفحه پیش نوشته بود بازی کاری میکنه که شما ازش بدتون بیاد و اگه از بازی بدتون اومد درنتیجه بازی به هدفش رسیده و موفق بوده! یعنی با اینکه قبول کرده با بازی مشکل داره ولی اینو نکته ی مثبت موضوع در نظر گرفته! عجیب اما واقعی :D یا این دوستمون @magnolia2016 بالاتر کشتن شدن شخصیت محبوب رو بعنوان ساختارشکنی نوشته درصورتی که کشته شدن جوئل جز حس نارضایتی چیز دیگه ای بدنبال نداره (هرچند که ناتی داگ اولین بازی ای نساخته که شخصیت محبوبش رو حذف کرده که ساختارشکن در نظر گرفته شه!). ساختارشکنی(!) بعدی که دوستان میگن قرار گیری در نقش قاتل شخصیت محبوب بازی و روایت داستان از دید اونه. خب این چجور ساختارشکنی میتونه باشه وقتی تجربه ی رضایتمندی نیست پس یک جای این کار میلنگه! چراییش چندین بار گفته شده اما باز زیرسایه ی ساختارشکنی انکار میشه! و نیل هم با توجیح اینکه بازی قرار نیست همه خوششون بیاد از زیر بار همه نقدها شونه خالی میکنه. من این توهین های اخیر رو به هیچ وجه تایید نمیکنم ولی این خشم ها نشات از نارضایتی ای داره که اتفاق افتاده و میشه ریشه یابی بشه باید بهش توجه کرد نه اینکه صرفا تمام این ها رو کلا منکر شد و طوری رفتار بشه که انگار تمامش بی دلیله!

والا کوجیما 30 سال پیش بازی ساخته که در نقش قاتل بازی 25 سال بعدش قرار میگرفتی )MGSV( کسی نمیگه ساختار شکن!!

یا این همه شخصیت اصلی بازیهای داستانی کشته شدند! انگار اولین باره!
 
و یه نکته جالب دیگه این هستش که واقعا اینقدر درک یک داستان به شدت دارک و تراژدی سخته که شماها اونو پای مشکلات داستانی و عدم شخصیت پردازی مناسب میدونید؟
و نکته دیگه کی گفته بازی داره کاری میکنه که ازش بدت بیاد بازی شاهکاره اونم از همه لحاظ مخصوصا داستانش واقعا چرا یکی به خاطر صرفا غمگین بودن یک داستان باید از بازی بدش بیاد؟!!!
"عدم درک یک داستان دارک" جالب بود :D ولی اصلا موضوع نداشتن فهم برای درک فضای داستانی نیست، نمیدونم چرا همچون برداشتی کردی ولی اینکه خیلی بخاطر مرگ جول خشمگینن یا از اینکه نصف بازی رو مجبور شدن جای شخصیتی بازی کنن که ازش متنفر بودن رو نمیشه پای داستان دارک گذاشت!
 
یک نکته ای که برام جالبه و توی صحبت دوستان میبینم اینه که مشکلات داستانی و پرداخت نامناسب شخصیت های بازی رو پای ساختارشکنی میذارن و انگار این بد شدنه پیامد طبیعی این اتفاقه!! یکی از دوستان چند صفحه پیش نوشته بود بازی کاری میکنه که شما ازش بدتون بیاد و اگه از بازی بدتون اومد درنتیجه بازی به هدفش رسیده و موفق بوده! یعنی با اینکه قبول کرده با بازی مشکل داره ولی اینو نکته ی مثبت موضوع در نظر گرفته! عجیب اما واقعی :D یا این دوستمون @magnolia2016 بالاتر کشتن شدن شخصیت محبوب رو بعنوان ساختارشکنی نوشته درصورتی که کشته شدن جوئل جز حس نارضایتی چیز دیگه ای بدنبال نداره (هرچند که ناتی داگ اولین بازی ای نساخته که شخصیت محبوبش رو حذف کرده که ساختارشکن در نظر گرفته شه!). ساختارشکنی(!) بعدی که دوستان میگن قرار گیری در نقش قاتل شخصیت محبوب بازی و روایت داستان از دید اونه. خب این چجور ساختارشکنی میتونه باشه وقتی تجربه ی رضایتمندی نیست پس یک جای این کار میلنگه! چراییش چندین بار گفته شده اما باز زیرسایه ی ساختارشکنی انکار میشه! و نیل هم با توجیح اینکه بازی قرار نیست همه خوششون بیاد از زیر بار همه نقدها شونه خالی میکنه. من این توهین های اخیر رو به هیچ وجه تایید نمیکنم ولی این خشم ها نشات از نارضایتی ای داره که اتفاق افتاده و میشه ریشه یابی بشه باید بهش توجه کرد نه اینکه صرفا تمام این ها رو کلا منکر شد و طوری رفتار بشه که انگار تمامش بی دلیله!
حالا سوال بزرگتری که این وسط پیش میاد اینه که چطور با این حجم از مشکلات فنی در داستان چیزی نزدیک به ۱۰۰ تا منتقد از طرف press های معتبر این مشکلاتو نفهمیدن و فقط یه سری یوزر متوجه این مشکلات شدن ؟ :D عجیب اما واقعی ! یوزرهایی که نصفشون دشمنان قسم خورده و فعال تو تاپیک vs هستن و دارن شمارو لایک میکنن الان :Dیعنی چون بازی کنترل قاتل جول رو به دستان شما میده و شما نمیتونی ارتباط برقرار کنی مشکل فنی وجود داره و ساختار شکنی نیست ؟ یا چون قهرمان نسخه قبل رو کشتن و شما نارحت شدی داستان مشکلات فنی داره ؟ خوب مشکل افکاریتون دقیقا همینجاست . تو یه داستان تراژدی بی رحم‌حال مخاطب خوب نیست قطعا .قرار نیست حالش خوب باشه و اینو تو مدیوم سینما توفرمت های مختلف بارها تجربه کردیم .در ویدیو گیم‌ هم من مشابه اتفاقی که در اخرین‌ما ۲ افتاده سراغ ندارم . اگه ساختار شکنی نمیکرد که شما باید طبق روال عادی این سال ها همه چیزو تو بازی گل و بلبل تجربه میکردی و اخرم همه به به و چه چه میکردید . من خودم بارها گفتم قطعا بازی تو یه سری از شخصیت پردازی ها و پلات ها ضعف هایی داره . میشد استراکچر رو مقداری تغییر داد و ... ولی همه این ها تاثیری بر موفق بودن ، تاثیر گذار بودن و خاص بودن داستان نداره .
 
بابا ول کنید این Press و متا و اینارو. اگه داستان براتون engaging بوده بیاید توصیف کنید شاید ما واقعا به این نتیجه رسیدیم کم هوشیم که تحت تاثیر قرار نگرفتیم. Press رو چیکار دارید. اون تو نت هست می‌رم می‌خونم حرفی از خودت داری بیا بزن.
 
  • Wow
Reactions: Ali Venom
لزوما هر ساختارشکنی قرار نیست خوب باشه..امروز نیل دراکمن یه توضیحی داده که قرار نبود داستان این شکلی باشه قرار بوده

وقتی جول ابی رو نجات میده ، ابی تصمیم میگیره با جول به جسکون بره..و حتی اونجا چند ماموریت رو با جول انجام بده و بعد میکشش جول رو

به نظر میرسه روایت این داستان بهتر از ایده قبلی باشه که به همین راحتی جول و تامی گول بخورن و جول کشته بشه...اصلا تو مخیلات من نمی گنجه جول و تامی با اون همه ذکاوت و باهوشی به همین راحتی تو اون سکانس جول کشته بشه...بهتره منصفانه نقد کنیم و دوری کنیم از کوبیدن الکی و یا دفاع کورکورانه که داستان هیچ نقصی نداره.
 
بابا ول کنید این Press و متا و اینارو. اگه داستان براتون engaging بوده بیاید توصیف کنید شاید ما واقعا به این نتیجه رسیدیم کم هوشیم که تحت تاثیر قرار نگرفتیم. Press رو چیکار دارید. اون تو نت هست می‌رم می‌خونم حرفی از خودت داری بیا بزن.
حرفامونو اینجا بارها زدیم و بارها هم‌ راجع بهش صحبت کردیم . ولی قسمت جالبه ماجرا اینه که ما باید کلی نکته مثبت از فروش بسیار عالی گرفته تا متا و ... رو بذاریم کنار . بیایم همه اینجا عزاداری کنیم چرا جول کشتن و انتقامشو نگرفتن :D هیهات من الذله :D جول رو کشتن انتقامشم نگرفتن همه همجنس گراها هم زنده موندن خوب ؟ به من و شما ربطی داره که تو کار نویسنده دخالت کنیم ؟ دیدم تو تاپیک امتیازات گفتی باید جلوی این سیستم داستان نویسی گرفته بشه هر چه زودتر ! چشم جناب سرهنگ :) نذاریم امثال نیل دراکمن ساختار شکنی کنن و خزعبلات میکامی که شیطان درون میسازه رو فقط گیم بدونیم ؟ :)چون شما اینطوری دوست داری ؟ ببخشید! فقط همون کسی که نسخه ۱ رو برات نوشته حالا نسخه دومم نوشته . خالق شخصیت خودش بوده دوست داشته بکشتش ! انتقامشم نگیره ، به اینا نمیگن ایرادفنی . مختاری کاملا از لحاظ سلیقه ای شما باهاش ارتباط برقرار نکنی و خیلی های دیگه هم همینطور و بیان بگن با داستان ارتباط نگرفتیم .
حالا کسی که تونسته با این داستان سرایی ساختار شکنانه ، واقع گرایانه و بی رحم ارتباط برقرار کنه باید بیاد به شما جواب پس بده چرا میگی داستان خوبه ولی ناراحت و غمگینی ؟ داستان خوب فقط داستان شاد و هپی اندینگه ؟ نمیشه یه فیلم قوی از لحاظ فنی دید ولی ناراحت و اذیت شد ؟
 
داستایوفسکی رو قاطیه فن بازی هاتون نکنید ناموساً. مقدسه قلمش:D. عیبه. بزارید برای Last of Us 3.:-j

منم کلی حرف دارم راجب داستان و گیم پلی ولی به خودم اجازه اظهار نظر نمیدم چون بازی نکردمش. چطوری این تاپیک 100 تا اومده جلو:D:> میدونید چرا میگم؟ چون همه ی دوستانی که TLOU بازی کردن امکان نداره بعضی لحظات توی بازی مکث نکرده باشن، امکان نداره یه جا وای نستاده باشن و ده بیست دقیقه به محیط زل نزده باشن. شمایی که متر و عیار نقد داستان برات صرف دیدن چهارتا ویدئو هست، اصلاً نمیتونی درست قضاوت کنی چون بازی گیمر رو میبره تو دنیای خودش، بهش فضا میده که از دنیای واقعی دست بکشه و به تنهایی خودش رجوع کنه. بهش میگن Self-Reflection. اتفاقی که هرگز با تماشای ویدئو در ضمیر انسان رخ نمیده. دقیقاً مصداق اینه که بگن "شنیدن کی بود مانند دیدن." ولی الان میگیم "دیدن کی بود مانند تجربه کردن"!

بشخصه فکر میکنم علت 99 درصد این هیت ورزی ها و اصرار بر ایراد گرفتن به بازی اینه که ما با دو عده افراد مواجهیم:


دسته اول اونایی هستن که با استناد بر استریم ها و یوتوب بازی رو نقد میکنن= این افراد 99 درصد مخالف بازی خواهند بود چون تنها چیزی که از بازی دیدن، داستان بازیه. کما اینکه همون داستان رو هم درست حسابی ندیدن و خیلی از استدلال هاشون بچگانه و پوچه. من خودم هم جزو افرادی هستم که فرصت تجربه بازی رو نداشتم ولی حتی به چشم یک استریم هم بهش نگاه کنم هرگز نمره ای کمتر از 10 از 10 به بخش داستانیش نمیدم. براش دلیل دارم ولی همونطور که گفتم، انقدر معرفت دارم که خودم رو هم رده ی کسایی که تو دنیای این بازی "زندگی" کردن قرار ندم و گلیمم رو از "تماشاچی" بودن فراتر نزارم.

دسته دوم اونایی هستن که به عمق داستان و گیم پلی زدن و از نزدیک خودشون همه ابعاد بازی رو بصورت یک پکیج کامل تجربه کردن. این دسته افراد 99 درصد از بازی خوششون میاد. حالا شاید ممکنه یکی بیاد بگه من 100 ساعت TLOU 2 رو پلی دادم ولی داستانش خوب نبود. بنظرم برای بررسی اینکه بازی داستان خوبی داشت یا نه، بهتره که اول تکلیف مون رو با خودمون مشخص کنیم. به چه داستانی میگیم "خوب"؟

1. شما اگر نویسنده بودی چطور تموم میکردی؟
2. تعریفت از کانسپت "خوب" چیه؟

-------
من حقیقتاً بازی رو از چنل theRadBrad بصورت کامل تماشا کردم و خطاب به دوستانی که مثل من، شناخت شون از دنیای بازی محدود به تماشای ویدئو بوده بگم که:

فرض رو بر این بزاریم که بازی قرار بود طبق پیش فرض های 99 درصد افراد پیش میرفت و تموم میشد. یعنی: جوئل کشته میشد- الی انتقام میگرفت- تمام.

سوالی که با فرض بالا پیش میاد اینه که "خسته نشدید ازین کلیشه ای فکر کردن؟" چنتا فیلم و سریال و بازی تابحال تجربه کردید که همین خط داستانی رو طی کردن؟

الان ممکنه بگید اگر قرار بود از جون ابی بگذره، چرا از جون تمام افرادی که در مسیر کشت نگذشت؟

بازی بهتون جواب این سوال رو میده. برای تشریح این مسئله به 2 تا سکانس نیازه که اشاره کنم:

1. وقتی که ابی به تئاتر نفوذ میکنه و الی رو خفت میکنه و به خاک سیاه می نشونه و براش خط و نشون میکشه که "دیگه نبینمت!".
2. وقتی که در نبرد نهایی، الی به ابی میگه که راهتو بگیر و برو.


از منظر زبانشناسی بزارید کمی براتون فرم و معنای این رو باز کنم:

یه زمان در انگلیسی میگیم : John washed the car= جان ماشین را شست.
یک زمان میگیم: The car was washed by John= ماشین توسط جان شسته شد.

با 2 فرم متفاوت، یک معنا رو بازتاب دادیم. یعنی اینکه در نهایت، چیزی که باقی مونده اینه که یه ماشینی داریم که شسته شده. حالا هرکسی شده یا نشسته مهم نیست. حقیقت امر عوض نمیشه. خب این چه ربطی به رابطه بین الی و ابی داره؟

1. ابی به الی میگه دیگه نبینمت
2.الی به ابی میگه راهتو بگیر و برو

محتوای پیام هر دو شخصیت : دست از سرم بردار و بیا آشتی کنیم و از سر تقصیرات هم بگذریم

الان ممکنه پیش خودتون بگید که ما پاسخ سوالمون رو نگرفتیم. سوال چی بود؟

»» اگر قرار بود الی از سر تقصیرات ابی بگذره، چرا این همه آدم رو کشت؟

بازی بهتون جواب رو میده. یک بار شما رو در مقام ابی و یک بار در مقام الی، مقابل شخصیتی که میخواین سر به تنش نباشه قرار میده و در هر دو موقعیت هم احتمال اینکه یکی از شخصیت ها بمیره 100 درصد بوده. در هر دو موقعیت چه اتفاقی میوفته؟

جواب: هر دو شخصیت زنده میمونن.

علت زنده موندن هر دو چیه؟

جواب: گذشت و بخشش
و ایده ای که جوئل در آخرین دیالوگش گفت "باهاش موافقم!" جوئل با چه چیزی موافق بود؟ مگر در آخرالزمان چیزی جز گذشت و کوتاه اومدن و ترحم حال دیگران و خودمون رو خوب میکنه؟ فرض رو بزارید که الی ابی رو میکشت. اون وقت هیچ تفاوتی بین الی و ابی نبود! بنظر من شاه کلید داستان بازی اینه که مهم نیست در انتها کی زنده میمونه، کی می بخشه. مهم اینه که چه کسی تا زمانی که فرصتش رو داشت "دیگران رو بخشید". الی و ابی ما هستیم. دو روی یک سکه هستند. خوب و بد مطلقی وجود نداره. هر دو نفر اشتباهاتی داشتن که باید بخاطرش مجازات میشدن و سرگذشتی داشتن که لایق رحم و ترحم باشن.

علت اینکه الی دیگران رو زنده نذاشت چی بود؟

جواب: دیگران رحم و مروت حالیشون نبود. در خیلی از موقعیت های بازی، الی یا ابی وقتی به دشمنا میرسن با یکی دو ضربه ممکنه اونا رو خلع سلاح کنن. در این حالتا کافی بود که به واکنش اون دشمنا که در برابر شما زانو زدن یا در مقامی قرار گرفتن که شما ممکنه بکشیدشون دقت کنید. بلا استثنا یا ازتون التماس میکنن که از جونشون بگذرید، یا شروع میکنن به لعن و نفرین. یعنی حالت وسط و میانه ای وجود نداره و در عین ناباوری فقط کافیه از کنار یکیشون رد بشید و دست از سرش بردارید. مشاهده میکنید که سریعاً یک چاقو یا تفنگ جاساز در میاره که شما رو بکشه!



میخوام باز هم برم سراغ زبانشناسی. علتش اینه که از اسفند منتظر آزمون دکترای زبان هستم و بیشتر مسائل رو از طیف زبان می سنجم و برای شما هم مطمئناً دلنشین خواهد بود این بحث:



به اسم قهرمان و ضدقهرمان داستان نگاه کنید:

Ellie و Abby

فرض کنید این دو اسم، دو کلمه در دیکشنری هستن. اگر چنین بود، میتونستیم چنین فونتیک (تلفظ) ای براشون بکشیم:
/eli / و /ebi/= این تلفظ در سیاتل و شمال غرب آمریکا رایج هست ولی گاهاً / abi/ هم تلفظ میکنن. مشاهده میکنید که تفاوت دو کلمه، فقط در حرف وسطی هست یعنی صدای l و b. در زبانشناسی اسمی که برای این مدل کلمات میزاریم : minimal pairs هست. یعنی دو چیز که تفاوتشون بسیار ناچیزه و محدود به یک شاخصه هست. اسم دیگری که میتونیم بگیم "جفت کمینه های مکمل" هست. خب این چه ارتباطی به دنیای بازی داره. کافیه به رابطه ای که بین الی و ابی هست دقت کنید. الی در انتهای داستان به رستگاری و هدف خودش رسید و به ابی نشون داد که "درسته نکشتمت، ولی چیزی که من و تو رو از هم متمایز میکنه، بخشش و ترحمی هست که تو موقع کشتن جوئل نداشتی!" بنظر من اصلاً بحث اصلی داستان درباره انتقام نیست و برعکس هدف اصلی کارگردان، به تصویر کشیدن کانسپت "بخشش و رستگاری" در یک آخرالزمان خونین، ترسناک، خشن، تاریک، تباه و.... هست و کاملاً در به تصویر کشیدن این مسئله موفق بوده. وگرنه در دنیایی که با کلماتی مثل "خونخواری، توحش، قتل، خشونت، تاریکی و..." توصیفش میکنیم، انتقام گرفتن از دیگران یک امر بشدت رایج، مرسوم، کلیشه ای، تیپیکال و پیش پا افتاده هست. اما کارگردان به دنبال نشون دادن این هست که در آخرالزمانی به این ترسناکی هم:

انسانیت و گذشت، "آخرین چیزی هست که از ما باقی می‌ماند!"= Forgiveness is the last of us that remains

و به عنوان نکته ی آخر، عدد 6 انگلیسی میتونه 9 هم باشه! بستگی به زاویه ی دیدت داره! چیزی که برای من درست و قطعی هست، دلیلی نداره برای تو هم درست و قطعی نباشه! تو تونستی قضیه رو به شکل دیگری ببینی. من در پس این داستان چیزی جز اهمیت "انسانیت، بخشش و وحشی نبودن" ندیدم.

درگیر اسامی نشیم. درگیر حواشی نشیم. به پاس چنین کارگردانی و داستانی باید از نیل دراکمن متشکر باشیم. کاری که کرد شجاعت بسیاری می طلبید.


ببخشید طولانی شد.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or