PlayStation *SPOILER ALERT* گفتگو در مورد داستان The Last of Us Part II (پست اول با دقت خوانده شود)

  • Thread starter Thread starter Nima
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز
اگر کسی نمیخواد داستان بازی براش اسپویل بشه به هیچ وجه این تاپیک رو دنبال نکنه .
 
یکی از نکات جالبی که الآن با تموم کردن بازی و ورود به این تاپیک بهش رسیدم اینه که تعداد زیادی از بچه‌هایی که از داستان شاکی هستن، همون‌هایی هستن که بازی از هفته‌ها قبل از انتشار براشون لو رفته بوده. :D یعنی یه سری از بچه‌هایی که به شدت می‌خوان ثابت کنن داستان مشکل داره، قبل از تجربه کامل بازی به دست خودشون در جریان بخش‌هایی از داستان و یه سری از کاتسین‌ها قرار گرفته بودن، اون هم به طور ناقص و تیکه تیکه.
البته منظورم این نیست که هرکی بدون اطلاع قبلی بازی کرده حتماً خوشش اومده. نه، خیلی از این افراد هم ممکنه کلی مشکل داشته باشن با داستان. به هر حال سلیقه‌ها متفاوته و طبیعی هست که یه عده خوششون بیاد و یه عده بدشون بیاد. ولی حداقل چیزی که من توی بازیسنتر دارم می‌بینم اینه که تعداد افراد دسته دوم خیلی کمتر از دسته اول هست. یعنی مختصر و مفید اینکه اصغر که لیک‌خور شده، احتمال عصبانیتش از داستان بیشتر بوده تا اکبر که لیک‌خور نشده و خودش بازی رو تجربه کرده. :D
یکی از دلایلش هم می‌تونه این باشه که به هر حال بازی‌ای که حدود ۳۰ ساعت طول می‌کشه و بخش اعظمی از ماجراها و احساسات مختلف شخصیت‌ها توی خود گیم‌پلی و نوشته‌ها و... هست، با یه سری لیک هدفمند از بخش‌های خاص بازی آسیب می‌بینه. فردی که بازی براش لیک شده هم دیگه ناخودآگاه یه ذهنیت منفی پیدا کرده و حتی اگه خودش هم سراغ بازی بره، چون از قبل در جریان بعضی چیزها هست نمی‌تونه اون لذت کامل رو ببره.
در مجموع خیلی خوشحالم که هم خودم در مقابل لیک‌ها مقاومت کردم و هم شانس آوردم که گیر اون عزیزانی نیفتادم که هر جای بی‌ربطی داستان رو لو می‌دادن و کم مونده در بخش نظرات همبرگر کاله توی دیجیکالا هم یه چیزی راجع به داستان بگن! «پاک بازی کردن» باعث شد از لحظه اول بدون اطلاع از خیلی چیزها برم سراغش و پیچش‌های داستانی و اتفاقات مختلف و پایان و... برام تازگی داشته باشه و داستان و نحوه روایتش برای من تبدیل بشه به یه چیز فوق‌العاده.
 
یکی از نکات جالبی که الآن با تموم کردن بازی و ورود به این تاپیک بهش رسیدم اینه که تعداد زیادی از بچه‌هایی که از داستان شاکی هستن، همون‌هایی هستن که بازی از هفته‌ها قبل از انتشار براشون لو رفته بوده. :D یعنی یه سری از بچه‌هایی که به شدت می‌خوان ثابت کنن داستان مشکل داره، قبل از تجربه کامل بازی به دست خودشون در جریان بخش‌هایی از داستان و یه سری از کاتسین‌ها قرار گرفته بودن، اون هم به طور ناقص و تیکه تیکه.
البته منظورم این نیست که هرکی بدون اطلاع قبلی بازی کرده حتماً خوشش اومده. نه، خیلی از این افراد هم ممکنه کلی مشکل داشته باشن با داستان. به هر حال سلیقه‌ها متفاوته و طبیعی هست که یه عده خوششون بیاد و یه عده بدشون بیاد. ولی حداقل چیزی که من توی بازیسنتر دارم می‌بینم اینه که تعداد افراد دسته دوم خیلی کمتر از دسته اول هست. یعنی مختصر و مفید اینکه اصغر که لیک‌خور شده، احتمال عصبانیتش از داستان بیشتر بوده تا اکبر که لیک‌خور نشده و خودش بازی رو تجربه کرده. :D
یکی از دلایلش هم می‌تونه این باشه که به هر حال بازی‌ای که حدود ۳۰ ساعت طول می‌کشه و بخش اعظمی از ماجراها و احساسات مختلف شخصیت‌ها توی خود گیم‌پلی و نوشته‌ها و... هست، با یه سری لیک هدفمند از بخش‌های خاص بازی آسیب می‌بینه. فردی که بازی براش لیک شده هم دیگه ناخودآگاه یه ذهنیت منفی پیدا کرده و حتی اگه خودش هم سراغ بازی بره، چون از قبل در جریان بعضی چیزها هست نمی‌تونه اون لذت کامل رو ببره.
در مجموع خیلی خوشحالم که هم خودم در مقابل لیک‌ها مقاومت کردم و هم شانس آوردم که گیر اون عزیزانی نیفتادم که هر جای بی‌ربطی داستان رو لو می‌دادن و کم مونده در بخش نظرات همبرگر کاله توی دیجیکالا هم یه چیزی راجع به داستان بگن! «پاک بازی کردن» باعث شد از لحظه اول بدون اطلاع از خیلی چیزها برم سراغش و پیچش‌های داستانی و اتفاقات مختلف و پایان و... برام تازگی داشته باشه و داستان و نحوه روایتش برای من تبدیل بشه به یه چیز فوق‌العاده.
یه عده خیلی زیادی ریشه یابی کنی میبینی کلا قبل لیک ها با بازی و همجنسگرایی و انحطاط جوامع غربی اینا مشکل داشتن الان دارن از مربع زدن تو بازی و نبودن حق انتخاب داستانی:D ایراد میگیرن. بیشتر ازین ناراحتن که چرا دراکمن گفته ما برای هموفوب ها بازی نمیسازیم اینا بیشتر دوست دارن ثابت کنن دیدید حق با ما بود دراکمن sjw بود و ما میگفتیم ناتی داگ به گند میکشه و...

البته دوستان دیگه هم لا به لای این عزیزان دیدم که میتونم درک کنم دیدگاهشون ولی تعدادشون به قول خودت خیلی کم.
 
یکی از قضایایی که من درکش نمی‌کنم اینه که به داستان انتقاد می‌کنند چون ناتی‌داگ تو تریلر‌ها یک چیز دیگه نشون داده. اولا اینکه این یک کاری بوده که دراکمن گفت از نمایشای متال‌گیر ۲ الگو گرفته این قضیه رو. دوما اصلی‌ترین مبحث بازی مرگ جوله و یک چیزیه که سورپرایز اصلی بازیه و نباید طبیعتا تو تریلرها نشون داده میشد. ناتی چجوری باید ذهن‌هارو از این قضیه دور می‌کرد تا داستانش اسپویل نشه؟ و این قضیه‌ای هم هست که همون اول بازی اتفاق میوفته. طبیعتا باید ذهن‌هارو به سمت مرگ یک فرد دیگه منحرف می‌کرد.
 
یکی از نکات جالبی که الآن با تموم کردن بازی و ورود به این تاپیک بهش رسیدم اینه که تعداد زیادی از بچه‌هایی که از داستان شاکی هستن، همون‌هایی هستن که بازی از هفته‌ها قبل از انتشار براشون لو رفته بوده. :D یعنی یه سری از بچه‌هایی که به شدت می‌خوان ثابت کنن داستان مشکل داره، قبل از تجربه کامل بازی به دست خودشون در جریان بخش‌هایی از داستان و یه سری از کاتسین‌ها قرار گرفته بودن، اون هم به طور ناقص و تیکه تیکه.
البته منظورم این نیست که هرکی بدون اطلاع قبلی بازی کرده حتماً خوشش اومده. نه، خیلی از این افراد هم ممکنه کلی مشکل داشته باشن با داستان. به هر حال سلیقه‌ها متفاوته و طبیعی هست که یه عده خوششون بیاد و یه عده بدشون بیاد. ولی حداقل چیزی که من توی بازیسنتر دارم می‌بینم اینه که تعداد افراد دسته دوم خیلی کمتر از دسته اول هست. یعنی مختصر و مفید اینکه اصغر که لیک‌خور شده، احتمال عصبانیتش از داستان بیشتر بوده تا اکبر که لیک‌خور نشده و خودش بازی رو تجربه کرده. :D
یکی از دلایلش هم می‌تونه این باشه که به هر حال بازی‌ای که حدود ۳۰ ساعت طول می‌کشه و بخش اعظمی از ماجراها و احساسات مختلف شخصیت‌ها توی خود گیم‌پلی و نوشته‌ها و... هست، با یه سری لیک هدفمند از بخش‌های خاص بازی آسیب می‌بینه. فردی که بازی براش لیک شده هم دیگه ناخودآگاه یه ذهنیت منفی پیدا کرده و حتی اگه خودش هم سراغ بازی بره، چون از قبل در جریان بعضی چیزها هست نمی‌تونه اون لذت کامل رو ببره.
در مجموع خیلی خوشحالم که هم خودم در مقابل لیک‌ها مقاومت کردم و هم شانس آوردم که گیر اون عزیزانی نیفتادم که هر جای بی‌ربطی داستان رو لو می‌دادن و کم مونده در بخش نظرات همبرگر کاله توی دیجیکالا هم یه چیزی راجع به داستان بگن! «پاک بازی کردن» باعث شد از لحظه اول بدون اطلاع از خیلی چیزها برم سراغش و پیچش‌های داستانی و اتفاقات مختلف و پایان و... برام تازگی داشته باشه و داستان و نحوه روایتش برای من تبدیل بشه به یه چیز فوق‌العاده.

دقیقا همینه ، الان از صفحه ی اول این تاپیک که بخونی میبینی یه سری افراد هستن که از همون چند تا کاتسین و لیک ها بازی براشون تموم شده و فقط فرقش با الان اینه که اونموقع چون اینجا بی صاحاب بود و کسی سر نمیزد ترول و مسخره میکردن و دور هم خوش میگذروندن، بعد که دیدن دیگه روش قبلی جواب نمیده و باید با کلاس تر برخورد کنن ، بحث رو تکنیکی کردن و روی آوردن به پلات هول و داستایوفسکی :D
حتی بعضیا اول جزء این دسته بودن و وقتی بازی کردن واقعا ( روی PS4 ) نظرشون کاملا عوض شد.

حالا یه تعدادی هم هستن که خب واقعا بازی کردن و با داستان مشکل دارن ...

یکی از قضایایی که من درکش نمی‌کنم اینه که به داستان انتقاد می‌کنند چون ناتی‌داگ تو تریلر‌ها یک چیز دیگه نشون داده. اولا اینکه این یک کاری بوده که دراکمن گفت از نمایشای متال‌گیر ۲ الگو گرفته این قضیه رو. دوما اصلی‌ترین مبحث بازی مرگ جوله و یک چیزیه که سورپرایز اصلی بازیه و نباید طبیعتا تو تریلرها نشون داده میشد. ناتی چجوری باید ذهن‌هارو از این قضیه دور می‌کرد تا داستانش اسپویل نشه؟ و این قضیه‌ای هم هست که همون اول بازی اتفاق میوفته. طبیعتا باید ذهن‌هارو به سمت مرگ یک فرد دیگه منحرف می‌کرد.
خب نظرشون این نیست که بخاطر اسپویل نشدن این کار رو کردن ...
من توی اینستا دیدم زیر عکس یک پیج فروشگاهی که بازی رو میفروخت یکی نوشته بود " این حرومزاده ها ما رو گول زدن که بازی رو بخریم ، من اگه میدونستم جوئل اول بازی میمیره هیچوقت نمیخریدم " :D
 
یه عده خیلی زیادی ریشه یابی کنی میبینی کلا قبل لیک ها با بازی و همجنسگرایی و انحطاط جوامع غربی اینا مشکل داشتن الان دارن از مربع زدن تو بازی و نبودن حق انتخاب داستانی:D ایراد میگیرن. بیشتر ازین ناراحتن که چرا دراکمن گفته ما برای هموفوب ها بازی نمیسازیم اینا بیشتر دوست دارن ثابت کنن دیدید حق با ما بود دراکمن sjw بود و ما میگفتیم ناتی داگ به گند میکشه و...

البته دوستان دیگه هم لا به لای این عزیزان دیدم که میتونم درک کنم دیدگاهشون ولی تعدادشون به قول خودت خیلی کم.

خیلی خوب میشد یه روز این اتفاقات و مباحث عادی بشه و فرقی بین یه آدم عادی با یه دگرباش جنسی نبلشه که شاهد این کل‌کل‌های مسخره نباشیم یا یکی تو نقدش بگه تو بازیشون تبلیغ میکنن به نفع یه عده خاص، ولی خب در اون صورت دیگه آویزون چی بشن و از چی ایراد بگیرن :D من حتی چند مورد دیدم که ملت میگن تو بازی تبلیغ دین یهودیت میشه. جدی گرخیدم. ۲بار اون بخش بازی که با دینا هستیم و در مورد یهودیت توضیح میده رو دیدم همچین حسی نداشتم. حالا مثلا اونجا در مورد اسلام و مسیحیت توضیح میدادن حل بود؟ :D البته این مسائل هیچوقت از بین نمیرن و تبدیل به یه موضوع روتین نمیشن
 
نکته جالب درباره کسایی که میخوان از بازی دفاع کنند همه اش به فرد نقد کننده حمله میکنند

بازی رو تجربه نکردی
لیک ها خاطرات بد برات گذاشته
اکس باکس فن هستی
هموفوب هستی
نژادپرستی
زن ستییزی (که اساسا کل دلست 2 یک بازی هست که با ماهیت وجودی زن سراسر توهین میکنه و از زن یک تصویر پورنطور ارائه میکنه)
و ...

البته وقتی خوده نیل دراکمن هم در توییتر همینجوری به منتقد های بازی حمله میکنه از طرفدارهای بازی تعجب خاصی نیست. به بیان بهتر هر زمان یک خالق از اثر ش خارج از فرم دفاع کرد بدونید خودش هم میدونه خراب کرده
 
خیلی خوب میشد یه روز این اتفاقات و مباحث عادی بشه و فرقی بین یه آدم عادی با یه دگرباش جنسی نبلشه که شاهد این کل‌کل‌های مسخره نباشیم یا یکی تو نقدش بگه تو بازیشون تبلیغ میکنن به نفع یه عده خاص، ولی خب در اون صورت دیگه آویزون چی بشن و از چی ایراد بگیرن :D من حتی چند مورد دیدم که ملت میگن تو بازی تبلیغ دین یهودیت میشه. جدی گرخیدم. ۲بار اون بخش بازی که با دینا هستیم و در مورد یهودیت توضیح میده رو دیدم همچین حسی نداشتم. حالا مثلا اونجا در مورد اسلام و مسیحیت توضیح میدادن حل بود؟ :D البته این مسائل هیچوقت از بین نمیرن و تبدیل به یه موضوع روتین نمیشن
همه اینا به کنار یه ایدی هست تو بازیسنتر خیلی ها میشناسنش :D من هر روز میبینم میاد اینجا کامنت هارو میخونه و مخالفارو لایک میکنه میره :D بازی رو که اصلا انجام نداده و برند ps هم میبینه کهیر میزنه تازه :D یاللعجب :D
 
نکته جالب درباره کسایی که میخوان از بازی دفاع کنند همه اش به فرد نقد کننده حمله میکنند

بازی رو تجربه نکردی
لیک ها خاطرات بد برات گذاشته
اکس باکس فن هستی
هموفوب هستی
نژادپرستی
زن ستییزی (که اساسا کل دلست 2 یک بازی هست که با ماهیت وجودی زن سراسر توهین میکنه و از زن یک تصویر پورنطور ارائه میکنه)
و ...

البته وقتی خوده نیل دراکمن هم در توییتر همینجوری به منتقد های بازی حمله میکنه از طرفدارهای بازی تعجب خاصی نیست. به بیان بهتر هر زمان یک خالق از اثر ش خارج از فرم دفاع کرد بدونید خودش هم میدونه خراب کرده
این قضیه توهین به ماهیت زن و پورنطور بودنش جدیده؟ :D والا ما همچین چیزی تو بازی ندیدیما. مثال بزن کدوم سکانس
 
این قضیه توهین به ماهیت زن و پورنطور بودنش جدیده؟ :D والا ما همچین چیزی تو بازی ندیدیما. مثال بزن کدوم سکانس

نیل کاکمن برخلاف کوجیما هیچگاه یک محقق و اندیشمند نبوده و فاقد ویژگی های موئلف بودن هست. در بازی در گیمپلی در تمامی سکانس ها میتونی چیزایی به من نشون بدی که ابی و الی ویژگی های از زن بودن رو دارند؟ ماهیت زن بودن چیست در دلست2؟

ایا غیر از اینکه نیل دراکمن میاد زن ها رو در قالب شخصیت های سرکش بدون صبر، بدون منطق عضلانی پورن وار جلوه میده؟ عشق و محبت مادر در دلست2 کجاست؟ غاصب جلوه دادن زن کافی نیست؟

هرچند من تموم نکردم بازی رو ولی خب خیلی دوست دارم تو این بخش چیزایی بنویسم چون داره از دید به دور میمونه. نیل دراکمن به زن ها یک تصویر شهوانی حیوانی داره که باید هویت شون رو در کشتن و برتری فیزیکی مقابل مردها پیدا کنیم، نه ان چیزی که واقعا زن رو زن میسازه.

در همین حین بازم پیشنهاد میکنم متال گیر سالید 3 رو به خاطر بیارید، که باس چه طور به عنوان یک زن از خودگذشتگی کرد و نقش مادر آمریکا رو ایفا کرد. جایی که نیکد اسنیک در مقابلش چیزی جز حقارت نداره و همونطور که از اسم ش مشخصه در مقابل باس یک شخصیت لخت و بی هویته و این باس هست قهرمان و بزرگ اصلی داستان متال گیر سالید 3 هست. یک بازی ای مثل MGS3 مقام و بزرگی که یک زن میتونه از خودش رو به جای بگذاره رو نشون میده. نقشی که مادر در زندگی داره.

در همین حین قبل از ریپلی کردن پیشنهاد میکنم باشو غریبه کوچک بهرام بضیایی رو ببینی تا بفهمی چه طور میشه یک "زن" رو به تصویر کشید نه این تصویرهای خیالی و آب زده نیل از زن
 
نظرم خیلی خلاصه می خوام بگم:
در مورد گیم پلی و ما بقیه قضایا قطعا خوب بود
اما در مورد داستان زیادی خوب بود برا همین بد بود D:
من عاشق سینما و بسیار زیاد در موردش حرفه ای مطالعه کردم
از فیلم های معنایی گرایی که Krzysztof Kieślowski ساخته لذت بردم تا فیلم quentin tarantino بیسش داستان سرایی
فیلم خوب فیلمی که تو رو میخکوب کنه و از اول تا آخر مجذوب فیلم شی و ببینی، خلاصش گفتم
ممکنه مفاهیمش با اعتقادت متضاد باشه ولی باعث نمیشه ارزش هنری فیلم زیر سوال بره
داستان آخرین ما داستان جویل و الی نبود داستان انسانیت بود خیلی هم داستان زیبایی مطرح کرد ولی سینمایی بود
نمیشه به روایت داستانش ایراد گیرفت اما توقع اکثر گیمر ها داستان گیمری بود گیمر پذیرای این سطح از داستان و یاد اوری انسانیت نیست
دنبال هیجان هستش دنبال چیزی که تخلیه کنه خودش وگرنه نمی رفت گیم بخره می رفت فیلم می خرید
از دید هنری و معنی گرایی : داستان حرف نداشت
از دید گیمری: گیم پلی جذاب بود ولی داستان تخلیه هیجان لازم نکرد D:
داستانش از بس خوب بود خیلی بد شد نمی دونم منظورم رسوندم یا نه خودم از پایانش خوشم نیومد ولی بهترین پایان بود از دید یک فیلم که قرار بود پیام انسانیت برسونه D:
دقیقا همینه.سر بازیهای دیوید کیج هم اکثر گیمرها بهش میتوبن که ما فیلم نمیخایم و گیم میخایم در صورتی که از نظر داستان کارش حرف نداره.حالا بماند که سبکشون فرق میکنه و کیج بهت حق انتخاب سناریو میده عوضش بار گیم پلی رو آورده پایین.ولی در مورد لست 2 علاوه بر داستان غنی گیم پلی هم جزو بهترین ها در سبک خودشه ولی ملت از اونجایی که همیشه دنبال یه هیرو میگردن به مذاقشون خوش نیومده بازی(البته فقط یه عده منظورمه)
 
  • Like
Reactions: Peyman_sata
به نظر من این قضایای زیاده روی در پرداخت به مسائل lgbt و کشته شدن جول و بازی در نقش قاتل و... کاملا چرت و پرته و به بازی وارد نیست. یعنی از هر زاویه ای نگاه بکنی تصمیمات درست و با ظرافتی در موردشون گرفته شده. ولی ولی :دی به نظرتون آیا روایت بازی واقعا بهتر از این نمیتونست باشه؟ یعنی به جز یه سری نکات ریز که اونا هم یه جورایی توجیه پذیرن، وقتی قطعات پازل داستان رو کنار هم میچینی و نگاه میکنی واقعا فوق العاده ن و خصوصا اندینگ و یک سوم آخر، همه جوره بازی رو جمع بندی میکنه. ولی اون انسجام در روایت و شخصیت پردازی ای که نسخه اول داشت رو به نظرم نداره (و فکر میکنم دلیل اینکه خیلیا میگن ای بابا این ابی چی بود و جول رو نباید میکشتن و میذاشتن با همون جول و الی بریم همینه :دی). یعنی شخصیت ابی و اوون به اندازه کافی شخصیت های خوب پرداخته شده ای هستن، ولی روایت بازی اجازه نمیده اون عمقی که تو نسخه اول شخصیت جول و الی پیدا کردن برای این دو هم اتفاق بیفته. حتی با اینکه بازی سعی کرده بخش اعظم تنوعش رو چه در گیمپلی چه محیط ها چه موزیک و... بیاره توی نیمه دوم بازی، ولی اون ارتباطی که باید رو برقرار نمیکنه و خصوصا در شروع نیمه دوم یه حس پوچی ریزی به پلیر دست میده.چون بازی کارت های اصلی داستان رو تا همونجا رو میکنه (انگیزه ابی در حالی که هیچی از شخصیتش نمیدونیم هنوز، و دروغ جول به الی) در هر صورت بازم نیمه دوم به اون اوجی که باید، میرسه و خیلی عرفانی تموم میشه :دی
 
نیل کاکمن برخلاف کوجیما هیچگاه یک محقق و اندیشمند نبوده و فاقد ویژگی های موئلف بودن هست. در بازی در گیمپلی در تمامی سکانس ها میتونی چیزایی به من نشون بدی که ابی و الی ویژگی های از زن بودن رو دارند؟ ماهیت زن بودن چیست در دلست2؟

ایا غیر از اینکه نیل دراکمن میاد زن ها رو در قالب شخصیت های سرکش بدون صبر، بدون منطق عضلانی پورن وار جلوه میده؟ عشق و محبت مادر در دلست2 کجاست؟ غاصب جلوه دادن زن کافی نیست؟

هرچند من تموم نکردم بازی رو ولی خب خیلی دوست دارم تو این بخش چیزایی بنویسم چون داره از دید به دور میمونه. نیل دراکمن به زن ها یک تصویر شهوانی حیوانی داره که باید هویت شون رو در کشتن و برتری فیزیکی مقابل مردها پیدا کنیم، نه ان چیزی که واقعا زن رو زن میسازه.

در همین حین بازم پیشنهاد میکنم متال گیر سالید 3 رو به خاطر بیارید، که باس چه طور به عنوان یک زن از خودگذشتگی کرد و نقش مادر آمریکا رو ایفا کرد. جایی که نیکد اسنیک در مقابلش چیزی جز حقارت نداره و همونطور که از اسم ش مشخصه در مقابل باس یک شخصیت لخت و بی هویته و این باس هست قهرمان و بزرگ اصلی داستان متال گیر سالید 3 هست. یک بازی ای مثل MGS3 مقام و بزرگی که یک زن میتونه از خودش رو به جای بگذاره رو نشون میده. نقشی که مادر در زندگی داره.

در همین حین قبل از ریپلی کردن پیشنهاد میکنم باشو غریبه کوچک بهرام بضیایی رو ببینی تا بفهمی چه طور میشه یک "زن" رو به تصویر کشید نه این تصویرهای خیالی و آب زده نیل از زن
مشکل بزرگ اینه که زن و مرد رو اول پدر و مادر میبینید بعد آدم.
عشق و محبت رو به مادر نسبت میدید و قدرت و خشم رو به پدر
زنانه گی و مردانه گی دو واژه تهوع آوریه که تا مغز استخان بشر نفوذ کرده
 
نیل کاکمن برخلاف کوجیما هیچگاه یک محقق و اندیشمند نبوده و فاقد ویژگی های موئلف بودن هست. در بازی در گیمپلی در تمامی سکانس ها میتونی چیزایی به من نشون بدی که ابی و الی ویژگی های از زن بودن رو دارند؟ ماهیت زن بودن چیست در دلست2؟

ایا غیر از اینکه نیل دراکمن میاد زن ها رو در قالب شخصیت های سرکش بدون صبر، بدون منطق عضلانی پورن وار جلوه میده؟ عشق و محبت مادر در دلست2 کجاست؟ غاصب جلوه دادن زن کافی نیست؟

هرچند من تموم نکردم بازی رو ولی خب خیلی دوست دارم تو این بخش چیزایی بنویسم چون داره از دید به دور میمونه. نیل دراکمن به زن ها یک تصویر شهوانی حیوانی داره که باید هویت شون رو در کشتن و برتری فیزیکی مقابل مردها پیدا کنیم، نه ان چیزی که واقعا زن رو زن میسازه

در همین حین قبل از ریپلی کردن پیشنهاد میکنم باشو غریبه کوچک بهرام بضیایی رو ببینی تا بفهمی چه طور میشه یک "زن" رو به تصویر کشید نه این تصویرهای خیالی و آب زده نیل از زن
ببین علی جان من از تمام بچه های اینجا کوجیما فن ترم و این به راحتی میتونم ثابت کنم:D لطفا و خواهشا اون کاری که تو این سایت با میکامی کردن با کوجیما نکن. منم عاشقشم ولی هیچوقت نمیام در قیاس هیچ کارگردان دیگه ای بخوام سنگ کوجیما رو تو سر کسی بزنم. این رفتار شما باعث میشه بقیه در مقابل این شخص موضع بگیرن. این از این.

نکته دوم تعریف شما از ماهیت "زن" هست که اینقدر عجیب بود من یاد همون حرف اون عزیز انداخت که هفته پیش گفت طبیعت زن ظریف و نباید بدنسازی بره. این تعاریف و کلیشه هایی که از جنسیت داری جدا از مبحث نقد کلا تفکر منسوخی. وقتی داری یه اثری رو نقد میکنی باید به یه شخص رو خارج از مبحث جنسیت نگاه کنی. یعنی هیچ منتقدی درست حسابی رو شما پیدا نمیکنی که مثلا بیاد تو شخصیت پردازی یه اثر کلیشه های جنسیتی رو لحاظ کنه.

دوما برای شخصیت پردازی یه تعدادی مشخصه ارزشمند هستن و باید رعایت بشن. یکیش تعادل شخصیت با شرایطی که توش زندگی میکنه. یعنی شما نمیتونی تو اون شرایط بازی از الی یا ابی انتظار داشته باشی بیان مثل سوسن تسلیمی تو باشو رفتار کنن:D

نکته آخر اون پورنطور توضیح ندادی آخر برای چی بود؟ :D
 
نیل کاکمن برخلاف کوجیما هیچگاه یک محقق و اندیشمند نبوده و فاقد ویژگی های موئلف بودن هست. در بازی در گیمپلی در تمامی سکانس ها میتونی چیزایی به من نشون بدی که ابی و الی ویژگی های از زن بودن رو دارند؟ ماهیت زن بودن چیست در دلست2؟

ایا غیر از اینکه نیل دراکمن میاد زن ها رو در قالب شخصیت های سرکش بدون صبر، بدون منطق عضلانی پورن وار جلوه میده؟ عشق و محبت مادر در دلست2 کجاست؟ غاصب جلوه دادن زن کافی نیست؟

هرچند من تموم نکردم بازی رو ولی خب خیلی دوست دارم تو این بخش چیزایی بنویسم چون داره از دید به دور میمونه. نیل دراکمن به زن ها یک تصویر شهوانی حیوانی داره که باید هویت شون رو در کشتن و برتری فیزیکی مقابل مردها پیدا کنیم، نه ان چیزی که واقعا زن رو زن میسازه.

در همین حین بازم پیشنهاد میکنم متال گیر سالید 3 رو به خاطر بیارید، که باس چه طور به عنوان یک زن از خودگذشتگی کرد و نقش مادر آمریکا رو ایفا کرد. جایی که نیکد اسنیک در مقابلش چیزی جز حقارت نداره و همونطور که از اسم ش مشخصه در مقابل باس یک شخصیت لخت و بی هویته و این باس هست قهرمان و بزرگ اصلی داستان متال گیر سالید 3 هست. یک بازی ای مثل MGS3 مقام و بزرگی که یک زن میتونه از خودش رو به جای بگذاره رو نشون میده. نقشی که مادر در زندگی داره.

در همین حین قبل از ریپلی کردن پیشنهاد میکنم باشو غریبه کوچک بهرام بضیایی رو ببینی تا بفهمی چه طور میشه یک "زن" رو به تصویر کشید نه این تصویرهای خیالی و آب زده نیل از زن
ببین یه سری مسائل و فکر کنم با بی توجهی از کنارشون رد می شی . چون از MGS 3 مثال زدی می گم . MGS3 واسه من در کنار مافیا 1 بهترین بازیه تاریخه . یعنی این دوتا برام حکم آیات آسمانی رو دارن
ولی تو همون MGS3 ما کاراکتر ایو رو داریم که صرفا کوجیما ازش بهره برداری جنسی می کنه . از زوم کردن روی باسن خانوم موقع لباس عوض کردن گرفته تا موقعیت های دیگه . اصلا خود طراحی لباسش سر تا پا در جهت استفاده ی بصری از جنسیتشه . از اونور اگه تصویری که دراکمن به قول تو از کاراکترای زنش ارائه میده در برتری فیزیکی و کشتن مردها خلاصه بشه ، اینور هم توی متالگیر3 باس یه تنه به تمام مردهای بازی برتری داره . روی پل اوایل بازی به راحتی نیکد اسنیک رو شکست میده و ازون بالا میندازتش پایین . از بقیه ی کاراکترهای داستان هم که برتره و در انتها اگه نمی خواست خودشو به خاطر هدفش فدا کنه صدتای بیگ باس و کلونهاشم حریفش نمی شدن . اگه اینا اونجا ایراد نیست ، چجوری اینجا ایراد محسوب میشه .
بعد میگی باشو غریبه ای کوچکو ببینید ؟ خب مرد مومن مادر فیلم باشو داره توی محیط آروم و بدور از استرس و تنش جنگ زندگی می کنه . یه مادری که مرغ و خروس فقط دیده و با اینکه همزمان تو جنوب کشورش جنگ شده ، هیچکدوم از مصائبی که جنوبیا دارن می کشن و این آدم حتی لمس هم نمی کنه . بعد انتظار داری از چنین آدمی که توی چنین محیط لطیفی داره زندگی می کنه چیزی جز عشق و محبت ببینی ؟
یه نکته ای که کسی توجهی نمی کنه اینه که توی دنیای تلو ، آدما زندگی روز به روز دارن . یعنی چی ؟ یعنی اینکه اگه یه روز و بتونی به شب برسونی بدون اینکه کشته بشی یا تبدیل به یه اینفکتد بشی شانس آوردی و باید کلاهتو بندازی هوا . اصلا اینکه روایت بازی به شیوه ی روز به روز انتخاب شده تاکید روی این موضوعه . شما از صبح تاشب اینقدر حادثه برات اتفاق میوفته که فقط باید شانس بیاری که تاشب زنده بمونی .
بعد توی یک چنین اوضاع و احوالی شما انتظار عشق مادرانه داری ؟ اینجا آدما دیگه بر اساس جنسیتشون توی جامعه ای که توش زندگی می کنن دسته بندی نمی شن . یک زن صرفا وظیفه ی باروری و مراقبت از بچه ها رو نداره . الی و دینا به همراه بقیه ی مردا توی کارهایی که به بیرون از کمپ و پاکسازی اینفکتد ها مربوط میشه شرکت می کنن به صورت روزانه هم شرکت می کنن . هر روز باید برن یه سری مناطق و سر بزنن و پاکسازی کنن . اونوقت از چنین فضایی انتظار چه چیزی میشه داشت ؟
اتفاقا با تمام این فشارهایی که جو و حال و احوال دنیای پسا آخر الزمانی به کاراکترها داره وارد می کنه هنوز یه چیزهایی توشون زنده است . همون ابی با وجود اندام ورزیده و خلق و خوی مردونه ش ، جون خودشو برای نجات لو و خواهرش به خطر میندازه . ( اگه اینکارو جول برای الی انجام بده میشه حس پدرانه ولی اگه ابی انجام بده میشه پروپاگاندای نیل دراکمن ؟ )
همین ابی به خاطر این دوتا بچه در مقابل افراد خودش وای میسه و اونها رو می کشه با وجود اینکه براش سخته این انتخاب . اینا حس زنانگی و عشق و علاقه نیست ؟
رویای الی و دینا چیه ؟ جواب ... تشکیل یه خانواده به همراه بچه ی دینا توی اون مزرعه ... زنانگیشون اینجا کشکه ؟
خدایی ایراد می گیرید صرفا یه چیزی نگید که مخالفتی با قضیه کرده باشید یه مقدار عمیق تر داستان رو بررسی کنید خودتون جواب سوالهاتونو می گیرید .
کوجیمایی که من بزرگترین بازیساز تاریخ می دونمش و ارادتم بهش بعد از DS حتی بیشتر شد ، خودش توی MGSv به خاطر نحوه ی انتخاب لباس کوایت کلی زیر سواله بعد اینجا ما نسبت به خیلی از آثار دیگه کمترین میزان صحنه های جنسی رو داریم . یعنی صحنه های جنسی این بازی از ویچر و هوی رین و اینا بیشتره ؟
اونجا این چیزا خوبه اینجا بد ؟ توی مس افکت بتونید با همجنس خودتون بخوابید باعث میشه بگی دم سازنده گرم اینجا میشه اخ ؟
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or