اگر کسی نمیخواد داستان بازی براش اسپویل بشه به هیچ وجه این تاپیک رو دنبال نکنه .
یه عده خیلی زیادی ریشه یابی کنی میبینی کلا قبل لیک ها با بازی و همجنسگرایی و انحطاط جوامع غربی اینا مشکل داشتن الان دارن از مربع زدن تو بازی و نبودن حق انتخاب داستانی ایراد میگیرن. بیشتر ازین ناراحتن که چرا دراکمن گفته ما برای هموفوب ها بازی نمیسازیم اینا بیشتر دوست دارن ثابت کنن دیدید حق با ما بود دراکمن sjw بود و ما میگفتیم ناتی داگ به گند میکشه و...یکی از نکات جالبی که الآن با تموم کردن بازی و ورود به این تاپیک بهش رسیدم اینه که تعداد زیادی از بچههایی که از داستان شاکی هستن، همونهایی هستن که بازی از هفتهها قبل از انتشار براشون لو رفته بوده. یعنی یه سری از بچههایی که به شدت میخوان ثابت کنن داستان مشکل داره، قبل از تجربه کامل بازی به دست خودشون در جریان بخشهایی از داستان و یه سری از کاتسینها قرار گرفته بودن، اون هم به طور ناقص و تیکه تیکه.
البته منظورم این نیست که هرکی بدون اطلاع قبلی بازی کرده حتماً خوشش اومده. نه، خیلی از این افراد هم ممکنه کلی مشکل داشته باشن با داستان. به هر حال سلیقهها متفاوته و طبیعی هست که یه عده خوششون بیاد و یه عده بدشون بیاد. ولی حداقل چیزی که من توی بازیسنتر دارم میبینم اینه که تعداد افراد دسته دوم خیلی کمتر از دسته اول هست. یعنی مختصر و مفید اینکه اصغر که لیکخور شده، احتمال عصبانیتش از داستان بیشتر بوده تا اکبر که لیکخور نشده و خودش بازی رو تجربه کرده.
یکی از دلایلش هم میتونه این باشه که به هر حال بازیای که حدود ۳۰ ساعت طول میکشه و بخش اعظمی از ماجراها و احساسات مختلف شخصیتها توی خود گیمپلی و نوشتهها و... هست، با یه سری لیک هدفمند از بخشهای خاص بازی آسیب میبینه. فردی که بازی براش لیک شده هم دیگه ناخودآگاه یه ذهنیت منفی پیدا کرده و حتی اگه خودش هم سراغ بازی بره، چون از قبل در جریان بعضی چیزها هست نمیتونه اون لذت کامل رو ببره.
در مجموع خیلی خوشحالم که هم خودم در مقابل لیکها مقاومت کردم و هم شانس آوردم که گیر اون عزیزانی نیفتادم که هر جای بیربطی داستان رو لو میدادن و کم مونده در بخش نظرات همبرگر کاله توی دیجیکالا هم یه چیزی راجع به داستان بگن! «پاک بازی کردن» باعث شد از لحظه اول بدون اطلاع از خیلی چیزها برم سراغش و پیچشهای داستانی و اتفاقات مختلف و پایان و... برام تازگی داشته باشه و داستان و نحوه روایتش برای من تبدیل بشه به یه چیز فوقالعاده.
یکی از نکات جالبی که الآن با تموم کردن بازی و ورود به این تاپیک بهش رسیدم اینه که تعداد زیادی از بچههایی که از داستان شاکی هستن، همونهایی هستن که بازی از هفتهها قبل از انتشار براشون لو رفته بوده. یعنی یه سری از بچههایی که به شدت میخوان ثابت کنن داستان مشکل داره، قبل از تجربه کامل بازی به دست خودشون در جریان بخشهایی از داستان و یه سری از کاتسینها قرار گرفته بودن، اون هم به طور ناقص و تیکه تیکه.
البته منظورم این نیست که هرکی بدون اطلاع قبلی بازی کرده حتماً خوشش اومده. نه، خیلی از این افراد هم ممکنه کلی مشکل داشته باشن با داستان. به هر حال سلیقهها متفاوته و طبیعی هست که یه عده خوششون بیاد و یه عده بدشون بیاد. ولی حداقل چیزی که من توی بازیسنتر دارم میبینم اینه که تعداد افراد دسته دوم خیلی کمتر از دسته اول هست. یعنی مختصر و مفید اینکه اصغر که لیکخور شده، احتمال عصبانیتش از داستان بیشتر بوده تا اکبر که لیکخور نشده و خودش بازی رو تجربه کرده.
یکی از دلایلش هم میتونه این باشه که به هر حال بازیای که حدود ۳۰ ساعت طول میکشه و بخش اعظمی از ماجراها و احساسات مختلف شخصیتها توی خود گیمپلی و نوشتهها و... هست، با یه سری لیک هدفمند از بخشهای خاص بازی آسیب میبینه. فردی که بازی براش لیک شده هم دیگه ناخودآگاه یه ذهنیت منفی پیدا کرده و حتی اگه خودش هم سراغ بازی بره، چون از قبل در جریان بعضی چیزها هست نمیتونه اون لذت کامل رو ببره.
در مجموع خیلی خوشحالم که هم خودم در مقابل لیکها مقاومت کردم و هم شانس آوردم که گیر اون عزیزانی نیفتادم که هر جای بیربطی داستان رو لو میدادن و کم مونده در بخش نظرات همبرگر کاله توی دیجیکالا هم یه چیزی راجع به داستان بگن! «پاک بازی کردن» باعث شد از لحظه اول بدون اطلاع از خیلی چیزها برم سراغش و پیچشهای داستانی و اتفاقات مختلف و پایان و... برام تازگی داشته باشه و داستان و نحوه روایتش برای من تبدیل بشه به یه چیز فوقالعاده.
خب نظرشون این نیست که بخاطر اسپویل نشدن این کار رو کردن ...یکی از قضایایی که من درکش نمیکنم اینه که به داستان انتقاد میکنند چون ناتیداگ تو تریلرها یک چیز دیگه نشون داده. اولا اینکه این یک کاری بوده که دراکمن گفت از نمایشای متالگیر ۲ الگو گرفته این قضیه رو. دوما اصلیترین مبحث بازی مرگ جوله و یک چیزیه که سورپرایز اصلی بازیه و نباید طبیعتا تو تریلرها نشون داده میشد. ناتی چجوری باید ذهنهارو از این قضیه دور میکرد تا داستانش اسپویل نشه؟ و این قضیهای هم هست که همون اول بازی اتفاق میوفته. طبیعتا باید ذهنهارو به سمت مرگ یک فرد دیگه منحرف میکرد.
یه عده خیلی زیادی ریشه یابی کنی میبینی کلا قبل لیک ها با بازی و همجنسگرایی و انحطاط جوامع غربی اینا مشکل داشتن الان دارن از مربع زدن تو بازی و نبودن حق انتخاب داستانی ایراد میگیرن. بیشتر ازین ناراحتن که چرا دراکمن گفته ما برای هموفوب ها بازی نمیسازیم اینا بیشتر دوست دارن ثابت کنن دیدید حق با ما بود دراکمن sjw بود و ما میگفتیم ناتی داگ به گند میکشه و...
البته دوستان دیگه هم لا به لای این عزیزان دیدم که میتونم درک کنم دیدگاهشون ولی تعدادشون به قول خودت خیلی کم.
همه اینا به کنار یه ایدی هست تو بازیسنتر خیلی ها میشناسنش من هر روز میبینم میاد اینجا کامنت هارو میخونه و مخالفارو لایک میکنه میره بازی رو که اصلا انجام نداده و برند ps هم میبینه کهیر میزنه تازه یاللعجبخیلی خوب میشد یه روز این اتفاقات و مباحث عادی بشه و فرقی بین یه آدم عادی با یه دگرباش جنسی نبلشه که شاهد این کلکلهای مسخره نباشیم یا یکی تو نقدش بگه تو بازیشون تبلیغ میکنن به نفع یه عده خاص، ولی خب در اون صورت دیگه آویزون چی بشن و از چی ایراد بگیرن من حتی چند مورد دیدم که ملت میگن تو بازی تبلیغ دین یهودیت میشه. جدی گرخیدم. ۲بار اون بخش بازی که با دینا هستیم و در مورد یهودیت توضیح میده رو دیدم همچین حسی نداشتم. حالا مثلا اونجا در مورد اسلام و مسیحیت توضیح میدادن حل بود؟ البته این مسائل هیچوقت از بین نمیرن و تبدیل به یه موضوع روتین نمیشن
این قضیه توهین به ماهیت زن و پورنطور بودنش جدیده؟ والا ما همچین چیزی تو بازی ندیدیما. مثال بزن کدوم سکانسنکته جالب درباره کسایی که میخوان از بازی دفاع کنند همه اش به فرد نقد کننده حمله میکنند
بازی رو تجربه نکردی
لیک ها خاطرات بد برات گذاشته
اکس باکس فن هستی
هموفوب هستی
نژادپرستی
زن ستییزی (که اساسا کل دلست 2 یک بازی هست که با ماهیت وجودی زن سراسر توهین میکنه و از زن یک تصویر پورنطور ارائه میکنه)
و ...
البته وقتی خوده نیل دراکمن هم در توییتر همینجوری به منتقد های بازی حمله میکنه از طرفدارهای بازی تعجب خاصی نیست. به بیان بهتر هر زمان یک خالق از اثر ش خارج از فرم دفاع کرد بدونید خودش هم میدونه خراب کرده
این قضیه توهین به ماهیت زن و پورنطور بودنش جدیده؟ والا ما همچین چیزی تو بازی ندیدیما. مثال بزن کدوم سکانس
دقیقا همینه.سر بازیهای دیوید کیج هم اکثر گیمرها بهش میتوبن که ما فیلم نمیخایم و گیم میخایم در صورتی که از نظر داستان کارش حرف نداره.حالا بماند که سبکشون فرق میکنه و کیج بهت حق انتخاب سناریو میده عوضش بار گیم پلی رو آورده پایین.ولی در مورد لست 2 علاوه بر داستان غنی گیم پلی هم جزو بهترین ها در سبک خودشه ولی ملت از اونجایی که همیشه دنبال یه هیرو میگردن به مذاقشون خوش نیومده بازی(البته فقط یه عده منظورمه)نظرم خیلی خلاصه می خوام بگم:
در مورد گیم پلی و ما بقیه قضایا قطعا خوب بود
اما در مورد داستان زیادی خوب بود برا همین بد بود D:
من عاشق سینما و بسیار زیاد در موردش حرفه ای مطالعه کردم
از فیلم های معنایی گرایی که Krzysztof Kieślowski ساخته لذت بردم تا فیلم quentin tarantino بیسش داستان سرایی
فیلم خوب فیلمی که تو رو میخکوب کنه و از اول تا آخر مجذوب فیلم شی و ببینی، خلاصش گفتم
ممکنه مفاهیمش با اعتقادت متضاد باشه ولی باعث نمیشه ارزش هنری فیلم زیر سوال بره
داستان آخرین ما داستان جویل و الی نبود داستان انسانیت بود خیلی هم داستان زیبایی مطرح کرد ولی سینمایی بود
نمیشه به روایت داستانش ایراد گیرفت اما توقع اکثر گیمر ها داستان گیمری بود گیمر پذیرای این سطح از داستان و یاد اوری انسانیت نیست
دنبال هیجان هستش دنبال چیزی که تخلیه کنه خودش وگرنه نمی رفت گیم بخره می رفت فیلم می خرید
از دید هنری و معنی گرایی : داستان حرف نداشت
از دید گیمری: گیم پلی جذاب بود ولی داستان تخلیه هیجان لازم نکرد D:
داستانش از بس خوب بود خیلی بد شد نمی دونم منظورم رسوندم یا نه خودم از پایانش خوشم نیومد ولی بهترین پایان بود از دید یک فیلم که قرار بود پیام انسانیت برسونه D:
مشکل بزرگ اینه که زن و مرد رو اول پدر و مادر میبینید بعد آدم.نیل کاکمن برخلاف کوجیما هیچگاه یک محقق و اندیشمند نبوده و فاقد ویژگی های موئلف بودن هست. در بازی در گیمپلی در تمامی سکانس ها میتونی چیزایی به من نشون بدی که ابی و الی ویژگی های از زن بودن رو دارند؟ ماهیت زن بودن چیست در دلست2؟
ایا غیر از اینکه نیل دراکمن میاد زن ها رو در قالب شخصیت های سرکش بدون صبر، بدون منطق عضلانی پورن وار جلوه میده؟ عشق و محبت مادر در دلست2 کجاست؟ غاصب جلوه دادن زن کافی نیست؟
هرچند من تموم نکردم بازی رو ولی خب خیلی دوست دارم تو این بخش چیزایی بنویسم چون داره از دید به دور میمونه. نیل دراکمن به زن ها یک تصویر شهوانی حیوانی داره که باید هویت شون رو در کشتن و برتری فیزیکی مقابل مردها پیدا کنیم، نه ان چیزی که واقعا زن رو زن میسازه.
در همین حین بازم پیشنهاد میکنم متال گیر سالید 3 رو به خاطر بیارید، که باس چه طور به عنوان یک زن از خودگذشتگی کرد و نقش مادر آمریکا رو ایفا کرد. جایی که نیکد اسنیک در مقابلش چیزی جز حقارت نداره و همونطور که از اسم ش مشخصه در مقابل باس یک شخصیت لخت و بی هویته و این باس هست قهرمان و بزرگ اصلی داستان متال گیر سالید 3 هست. یک بازی ای مثل MGS3 مقام و بزرگی که یک زن میتونه از خودش رو به جای بگذاره رو نشون میده. نقشی که مادر در زندگی داره.
در همین حین قبل از ریپلی کردن پیشنهاد میکنم باشو غریبه کوچک بهرام بضیایی رو ببینی تا بفهمی چه طور میشه یک "زن" رو به تصویر کشید نه این تصویرهای خیالی و آب زده نیل از زن
ببین علی جان من از تمام بچه های اینجا کوجیما فن ترم و این به راحتی میتونم ثابت کنم لطفا و خواهشا اون کاری که تو این سایت با میکامی کردن با کوجیما نکن. منم عاشقشم ولی هیچوقت نمیام در قیاس هیچ کارگردان دیگه ای بخوام سنگ کوجیما رو تو سر کسی بزنم. این رفتار شما باعث میشه بقیه در مقابل این شخص موضع بگیرن. این از این.نیل کاکمن برخلاف کوجیما هیچگاه یک محقق و اندیشمند نبوده و فاقد ویژگی های موئلف بودن هست. در بازی در گیمپلی در تمامی سکانس ها میتونی چیزایی به من نشون بدی که ابی و الی ویژگی های از زن بودن رو دارند؟ ماهیت زن بودن چیست در دلست2؟
ایا غیر از اینکه نیل دراکمن میاد زن ها رو در قالب شخصیت های سرکش بدون صبر، بدون منطق عضلانی پورن وار جلوه میده؟ عشق و محبت مادر در دلست2 کجاست؟ غاصب جلوه دادن زن کافی نیست؟
هرچند من تموم نکردم بازی رو ولی خب خیلی دوست دارم تو این بخش چیزایی بنویسم چون داره از دید به دور میمونه. نیل دراکمن به زن ها یک تصویر شهوانی حیوانی داره که باید هویت شون رو در کشتن و برتری فیزیکی مقابل مردها پیدا کنیم، نه ان چیزی که واقعا زن رو زن میسازه
در همین حین قبل از ریپلی کردن پیشنهاد میکنم باشو غریبه کوچک بهرام بضیایی رو ببینی تا بفهمی چه طور میشه یک "زن" رو به تصویر کشید نه این تصویرهای خیالی و آب زده نیل از زن
ببین یه سری مسائل و فکر کنم با بی توجهی از کنارشون رد می شی . چون از MGS 3 مثال زدی می گم . MGS3 واسه من در کنار مافیا 1 بهترین بازیه تاریخه . یعنی این دوتا برام حکم آیات آسمانی رو دارننیل کاکمن برخلاف کوجیما هیچگاه یک محقق و اندیشمند نبوده و فاقد ویژگی های موئلف بودن هست. در بازی در گیمپلی در تمامی سکانس ها میتونی چیزایی به من نشون بدی که ابی و الی ویژگی های از زن بودن رو دارند؟ ماهیت زن بودن چیست در دلست2؟
ایا غیر از اینکه نیل دراکمن میاد زن ها رو در قالب شخصیت های سرکش بدون صبر، بدون منطق عضلانی پورن وار جلوه میده؟ عشق و محبت مادر در دلست2 کجاست؟ غاصب جلوه دادن زن کافی نیست؟
هرچند من تموم نکردم بازی رو ولی خب خیلی دوست دارم تو این بخش چیزایی بنویسم چون داره از دید به دور میمونه. نیل دراکمن به زن ها یک تصویر شهوانی حیوانی داره که باید هویت شون رو در کشتن و برتری فیزیکی مقابل مردها پیدا کنیم، نه ان چیزی که واقعا زن رو زن میسازه.
در همین حین بازم پیشنهاد میکنم متال گیر سالید 3 رو به خاطر بیارید، که باس چه طور به عنوان یک زن از خودگذشتگی کرد و نقش مادر آمریکا رو ایفا کرد. جایی که نیکد اسنیک در مقابلش چیزی جز حقارت نداره و همونطور که از اسم ش مشخصه در مقابل باس یک شخصیت لخت و بی هویته و این باس هست قهرمان و بزرگ اصلی داستان متال گیر سالید 3 هست. یک بازی ای مثل MGS3 مقام و بزرگی که یک زن میتونه از خودش رو به جای بگذاره رو نشون میده. نقشی که مادر در زندگی داره.
در همین حین قبل از ریپلی کردن پیشنهاد میکنم باشو غریبه کوچک بهرام بضیایی رو ببینی تا بفهمی چه طور میشه یک "زن" رو به تصویر کشید نه این تصویرهای خیالی و آب زده نیل از زن