اگر کسی نمیخواد داستان بازی براش اسپویل بشه به هیچ وجه این تاپیک رو دنبال نکنه .
البته بنظر من الی بخاطر این که ابی تو تئاتر اون رو نکشت بیخیال کشتنش نشدداستایوفسکی رو قاطیه فن بازی هاتون نکنید ناموساً. مقدسه قلمش. عیبه. بزارید برای Last of Us 3.
منم کلی حرف دارم راجب داستان و گیم پلی ولی به خودم اجازه اظهار نظر نمیدم چون بازی نکردمش. چطوری این تاپیک 100 تا اومده جلو میدونید چرا میگم؟ چون همه ی دوستانی که TLOU بازی کردن امکان نداره بعضی لحظات توی بازی مکث نکرده باشن، امکان نداره یه جا وای نستاده باشن و ده بیست دقیقه به محیط زل نزده باشن. شمایی که متر و عیار نقد داستان برات صرف دیدن چهارتا ویدئو هست، اصلاً نمیتونی درست قضاوت کنی چون بازی گیمر رو میبره تو دنیای خودش، بهش فضا میده که از دنیای واقعی دست بکشه و به تنهایی خودش رجوع کنه. بهش میگن Self-Reflection. اتفاقی که هرگز با تماشای ویدئو در ضمیر انسان رخ نمیده. دقیقاً مصداق اینه که بگن "شنیدن کی بود مانند دیدن." ولی الان میگیم "دیدن کی بود مانند تجربه کردن"!
بشخصه فکر میکنم علت 99 درصد این هیت ورزی ها و اصرار بر ایراد گرفتن به بازی اینه که ما با دو عده افراد مواجهیم:
دسته اول اونایی هستن که با استناد بر استریم ها و یوتوب بازی رو نقد میکنن= این افراد 99 درصد مخالف بازی خواهند بود چون تنها چیزی که از بازی دیدن، داستان بازیه. کما اینکه همون داستان رو هم درست حسابی ندیدن و خیلی از استدلال هاشون بچگانه و پوچه. من خودم هم جزو افرادی هستم که فرصت تجربه بازی رو نداشتم ولی حتی به چشم یک استریم هم بهش نگاه کنم هرگز نمره ای کمتر از 10 از 10 به بخش داستانیش نمیدم. براش دلیل دارم ولی همونطور که گفتم، انقدر معرفت دارم که خودم رو هم رده ی کسایی که تو دنیای این بازی "زندگی" کردن قرار ندم و گلیمم رو از "تماشاچی" بودن فراتر نزارم.
دسته دوم اونایی هستن که به عمق داستان و گیم پلی زدن و از نزدیک خودشون همه ابعاد بازی رو بصورت یک پکیج کامل تجربه کردن. این دسته افراد 99 درصد از بازی خوششون میاد. حالا شاید ممکنه یکی بیاد بگه من 100 ساعت TLOU 2 رو پلی دادم ولی داستانش خوب نبود. بنظرم برای بررسی اینکه بازی داستان خوبی داشت یا نه، بهتره که اول تکلیف مون رو با خودمون مشخص کنیم. به چه داستانی میگیم "خوب"؟
1. شما اگر نویسنده بودی چطور تموم میکردی؟
2. تعریفت از کانسپت "خوب" چیه؟
-------
من حقیقتاً بازی رو از چنل theRadBrad بصورت کامل تماشا کردم و خطاب به دوستانی که مثل من، شناخت شون از دنیای بازی محدود به تماشای ویدئو بوده بگم که:
فرض رو بر این بزاریم که بازی قرار بود طبق پیش فرض های 99 درصد افراد پیش میرفت و تموم میشد. یعنی: جوئل کشته میشد- الی انتقام میگرفت- تمام.
سوالی که با فرض بالا پیش میاد اینه که "خسته نشدید ازین کلیشه ای فکر کردن؟" چنتا فیلم و سریال و بازی تابحال تجربه کردید که همین خط داستانی رو طی کردن؟
الان ممکنه بگید اگر قرار بود از جون ابی بگذره، چرا از جون تمام افرادی که در مسیر کشت نگذشت؟
بازی بهتون جواب این سوال رو میده. برای تشریح این مسئله به 2 تا سکانس نیازه که اشاره کنم:
1. وقتی که ابی به تئاتر نفوذ میکنه و الی رو خفت میکنه و به خاک سیاه می نشونه و براش خط و نشون میکشه که "دیگه نبینمت!".
2. وقتی که در نبرد نهایی، الی به ابی میگه که راهتو بگیر و برو.
از منظر زبانشناسی بزارید کمی براتون فرم و معنای این رو باز کنم:
یه زمان در انگلیسی میگیم : John washed the car= جان ماشین را شست.
یک زمان میگیم: The car was washed by John= ماشین توسط جان شسته شد.
با 2 فرم متفاوت، یک معنا رو بازتاب دادیم. یعنی اینکه در نهایت، چیزی که باقی مونده اینه که یه ماشینی داریم که شسته شده. حالا هرکسی شده یا نشسته مهم نیست. حقیقت امر عوض نمیشه. خب این چه ربطی به رابطه بین الی و ابی داره؟
1. ابی به الی میگه دیگه نبینمت
2.الی به ابی میگه راهتو بگیر و برو
محتوای پیام هر دو شخصیت : دست از سرم بردار و بیا آشتی کنیم و از سر تقصیرات هم بگذریم
الان ممکنه پیش خودتون بگید که ما پاسخ سوالمون رو نگرفتیم. سوال چی بود؟
»» اگر قرار بود الی از سر تقصیرات ابی بگذره، چرا این همه آدم رو کشت؟
بازی بهتون جواب رو میده. یک بار شما رو در مقام ابی و یک بار در مقام الی، مقابل شخصیتی که میخواین سر به تنش نباشه قرار میده و در هر دو موقعیت هم احتمال اینکه یکی از شخصیت ها بمیره 100 درصد بوده. در هر دو موقعیت چه اتفاقی میوفته؟
جواب: هر دو شخصیت زنده میمونن.
علت زنده موندن هر دو چیه؟
جواب: گذشت و بخشش
و ایده ای که جوئل در آخرین دیالوگش گفت "باهاش موافقم!" جوئل با چه چیزی موافق بود؟ مگر در آخرالزمان چیزی جز گذشت و کوتاه اومدن و ترحم حال دیگران و خودمون رو خوب میکنه؟ فرض رو بزارید که الی ابی رو میکشت. اون وقت هیچ تفاوتی بین الی و ابی نبود! بنظر من شاه کلید داستان بازی اینه که مهم نیست در انتها کی زنده میمونه، کی می بخشه. مهم اینه که چه کسی تا زمانی که فرصتش رو داشت "دیگران رو بخشید". الی و ابی ما هستیم. دو روی یک سکه هستند. خوب و بد مطلقی وجود نداره. هر دو نفر اشتباهاتی داشتن که باید بخاطرش مجازات میشدن و سرگذشتی داشتن که لایق رحم و ترحم باشن.
علت اینکه الی دیگران رو زنده نذاشت چی بود؟
جواب: دیگران رحم و مروت حالیشون نبود. در خیلی از موقعیت های بازی، الی یا ابی وقتی به دشمنا میرسن با یکی دو ضربه ممکنه اونا رو خلع سلاح کنن. در این حالتا کافی بود که به واکنش اون دشمنا که در برابر شما زانو زدن یا در مقامی قرار گرفتن که شما ممکنه بکشیدشون دقت کنید. بلا استثنا یا ازتون التماس میکنن که از جونشون بگذرید، یا شروع میکنن به لعن و نفرین. یعنی حالت وسط و میانه ای وجود نداره و در عین ناباوری فقط کافیه از کنار یکیشون رد بشید و دست از سرش بردارید. مشاهده میکنید که سریعاً یک چاقو یا تفنگ جاساز در میاره که شما رو بکشه!
میخوام باز هم برم سراغ زبانشناسی. علتش اینه که از اسفند منتظر آزمون دکترای زبان هستم و بیشتر مسائل رو از طیف زبان می سنجم و برای شما هم مطمئناً دلنشین خواهد بود این بحث:
به اسم قهرمان و ضدقهرمان داستان نگاه کنید:
Ellie و Abby
فرض کنید این دو اسم، دو کلمه در دیکشنری هستن. اگر چنین بود، میتونستیم چنین فونتیک (تلفظ) ای براشون بکشیم:
/eli / و /ebi/= این تلفظ در سیاتل و شمال غرب آمریکا رایج هست ولی گاهاً / abi/ هم تلفظ میکنن. مشاهده میکنید که تفاوت دو کلمه، فقط در حرف وسطی هست یعنی صدای l و b. در زبانشناسی اسمی که برای این مدل کلمات میزاریم : minimal pairs هست. یعنی دو چیز که تفاوتشون بسیار ناچیزه و محدود به یک شاخصه هست. اسم دیگری که میتونیم بگیم "جفت کمینه های مکمل" هست. خب این چه ارتباطی به دنیای بازی داره. کافیه به رابطه ای که بین الی و ابی هست دقت کنید. الی در انتهای داستان به رستگاری و هدف خودش رسید و به ابی نشون داد که "درسته نکشتمت، ولی چیزی که من و تو رو از هم متمایز میکنه، بخشش و ترحمی هست که تو موقع کشتن جوئل نداشتی!" بنظر من اصلاً بحث اصلی داستان درباره انتقام نیست و برعکس هدف اصلی کارگردان، به تصویر کشیدن کانسپت "بخشش و رستگاری" در یک آخرالزمان خونین، ترسناک، خشن، تاریک، تباه و.... هست و کاملاً در به تصویر کشیدن این مسئله موفق بوده. وگرنه در دنیایی که با کلماتی مثل "خونخواری، توحش، قتل، خشونت، تاریکی و..." توصیفش میکنیم، انتقام گرفتن از دیگران یک امر بشدت رایج، مرسوم، کلیشه ای، تیپیکال و پیش پا افتاده هست. اما کارگردان به دنبال نشون دادن این هست که در آخرالزمانی به این ترسناکی هم:
انسانیت و گذشت، "آخرین چیزی هست که از ما باقی میماند!"= Forgiveness is the last of us that remains
و به عنوان نکته ی آخر، عدد 6 انگلیسی میتونه 9 هم باشه! بستگی به زاویه ی دیدت داره! چیزی که برای من درست و قطعی هست، دلیلی نداره برای تو هم درست و قطعی نباشه! تو تونستی قضیه رو به شکل دیگری ببینی. من در پس این داستان چیزی جز اهمیت "انسانیت، بخشش و وحشی نبودن" ندیدم.
درگیر اسامی نشیم. درگیر حواشی نشیم. به پاس چنین کارگردانی و داستانی باید از نیل دراکمن متشکر باشیم. کاری که کرد شجاعت بسیاری می طلبید.
ببخشید طولانی شد.
البته بنظر من الی بخاطر این که ابی تو تئاتر اون رو نکشت بیخیال کشتنش نشد
موضوع خیلی دردناک تر از این حرفا برا الی بود که بیخیال جون ابی شد
و یه چیز دیگه این که بنظر من دراکمن تو این بازی اصلا نمی خواست موضوع بخشایش و بخشیدن رو مطرح کنه و حتی بحث درمورد انتقام که چه عواقبی داره
حتی شخصیت ابی که هدف بدست گرفتن کنترل کارکترش درک عواطف و احساسات اون بود در اخر و موضوع نهایی میفهمیم که این شخصیت در حقیقت باز یک شخصیت فرعی حساب میشده برای پرداخت بیشتر به کارکتر الی
دوست عزیز خودت داری می گی تجربه لذت پذیری نیست.... اگه داستان برای شما و خیلی ها قابل قبول و لذت بخش بود مشکل حل می شد و باز ساختار شکن نبود؟؟ ... مقوله ساختار شکن بودن یا نبودن یک اثر با توجه جهان بینی نویسنده و خالق اثر و مقایسه آن با اثار دیگر موجود در این مدیوم سنجیده می شه نه رضایت مندی یا عدم رضایت مخاطب... چه بسا خیلی از اثار بودند که در زمان انتشار درست دیده نشدند و حتی توسط منتقدین و مخاطب مورد بی مهری قرار گرفتند به واسطه ساختار شکنی خودش و زمان برده تا عظمت ان کشف بشه... تو سینما و موسیقی زیاد داریم مورد... حالا هم در صنعت گیم همچین موردی داریم....یک نکته ای که برام جالبه و توی صحبت دوستان میبینم اینه که مشکلات داستانی و پرداخت نامناسب شخصیت های بازی رو پای ساختارشکنی میذارن و انگار این بد شدنه پیامد طبیعی این اتفاقه!! یکی از دوستان چند صفحه پیش نوشته بود بازی کاری میکنه که شما ازش بدتون بیاد و اگه از بازی بدتون اومد درنتیجه بازی به هدفش رسیده و موفق بوده! یعنی با اینکه قبول کرده با بازی مشکل داره ولی اینو نکته ی مثبت موضوع در نظر گرفته! عجیب اما واقعی یا این دوستمون @magnolia2016 بالاتر کشتن شدن شخصیت محبوب رو بعنوان ساختارشکنی نوشته درصورتی که کشته شدن جوئل جز حس نارضایتی چیز دیگه ای بدنبال نداره (هرچند که ناتی داگ اولین بازی ای نساخته که شخصیت محبوبش رو حذف کرده که ساختارشکن در نظر گرفته شه!). ساختارشکنی(!) بعدی که دوستان میگن قرار گیری در نقش قاتل شخصیت محبوب بازی و روایت داستان از دید اونه. خب این چجور ساختارشکنی میتونه باشه وقتی تجربه ی رضایتمندی نیست پس یک جای این کار میلنگه! چراییش چندین بار گفته شده اما باز زیرسایه ی ساختارشکنی انکار میشه! و نیل هم با توجیح اینکه بازی قرار نیست همه خوششون بیاد از زیر بار همه نقدها شونه خالی میکنه. من این توهین های اخیر رو به هیچ وجه تایید نمیکنم ولی این خشم ها نشات از نارضایتی ای داره که اتفاق افتاده و میشه ریشه یابی بشه باید بهش توجه کرد نه اینکه صرفا تمام این ها رو کلا منکر شد و طوری رفتار بشه که انگار تمامش بی دلیله!
حرفامونو اینجا بارها زدیم و بارها هم راجع بهش صحبت کردیم . ولی قسمت جالبه ماجرا اینه که ما باید کلی نکته مثبت از فروش بسیار عالی گرفته تا متا و ... رو بذاریم کنار . بیایم همه اینجا عزاداری کنیم چرا جول کشتن و انتقامشو نگرفتن هیهات من الذله جول رو کشتن انتقامشم نگرفتن همه همجنس گراها هم زنده موندن خوب ؟ به من و شما ربطی داره که تو کار نویسنده دخالت کنیم ؟ دیدم تو تاپیک امتیازات گفتی باید جلوی این سیستم داستان نویسی گرفته بشه هر چه زودتر ! چشم جناب سرهنگ نذاریم امثال نیل دراکمن ساختار شکنی کنن و خزعبلات میکامی که شیطان درون میسازه رو فقط گیم بدونیم ؟ چون شما اینطوری دوست داری ؟ ببخشید! فقط همون کسی که نسخه ۱ رو برات نوشته حالا نسخه دومم نوشته . خالق شخصیت خودش بوده دوست داشته بکشتش ! انتقامشم نگیره ، به اینا نمیگن ایرادفنی . مختاری کاملا از لحاظ سلیقه ای شما باهاش ارتباط برقرار نکنی و خیلی های دیگه هم همینطور و بیان بگن با داستان ارتباط نگرفتیم .
حالا کسی که تونسته با این داستان سرایی ساختار شکنانه ، واقع گرایانه و بی رحم ارتباط برقرار کنه باید بیاد به شما جواب پس بده چرا میگی داستان خوبه ولی ناراحت و غمگینی ؟ داستان خوب فقط داستان شاد و هپی اندینگه ؟ نمیشه یه فیلم قوی از لحاظ فنی دید ولی ناراحت و اذیت شد ؟
عزیز میشه یکبار درست و حسابی مسئله محافظهکارانه و هپی اندینگ رو توضیح بدین و الکی با اینجور جملات طفره نرید؟ میاید انگهای سبک و خطرناک مثل "فیلمفارسی" رو به بازی و پایانش میزنید و فکر کنم حتی هیترای اینجا هم این رو قبول نداشته باشن و بدون هیچ تحلیلی فقط دارید میکوبید و کاملا مشخصه کوبیدنتون هم ناشی از "بازی نکردن" هست و نصف پیشزمینههای بازی رو ول کردید تا در عین سطحیانگاری پایان بازی رو ترول کنید.بابا این داستان که خیلی گوگولی و محافظهکار بود نمیدونم چرا فک میکنین مشکل ما هپی نبودنشه؟ lol هی هر روز ایراد و ادعا از ناکجا آباد بذارین تو دهن ما.
اذیت شدن به چندتا گالن خون و کشتن این و اون نیست. اتفاقا به نظرم شما دوست نداری واقعا چیزی به تصورت خدشه وارد کنه و اذیت بشی که همچین چیزی رو ویران کننده تصورات خام و رشد دهنده ذهن میدونی lol
عزیز من اتفاقا این چیزی که شما اینجوری میبینیش خیلی محافظهکار و هپی است و صرفا داره با هیاهوی اضافی برای خودش Credit میخره و خودش رو این چیزایی که شما بهش میچسبونی جا میزنه. فضای یاس و ناامیدی و کشتن این و اونو بازی با زاویه دید و اینارو دانشجوهای بیسواد ادبیات نمایشی باهاش اتود میزنن هورموناشو ارضا کنن اونوقت شما اینجا دارین بهش میگین ساختار شکنی lol
مهم صداقت و بینش پشت اثره واسه همینم همون TEW که تکلیف و اندازهش برای خود سازنده و ما معلومه قابل احترام تره تا شلم شوربای Part II.
من میخوام بازی بعدی تو دنیای خودش باشه یا حداقل اگه واکنش شخصیایه به اتفاقات جهان صادقانه و تاثیر گرفته از خود طرف باشه نه یه سری مضمون و موضوع که سود توشه در حال حاضر در نتیجه میخوام جلوش گرفته بشه خیلی بدیهیه نمیدونم این بحث شما از کجا میاد که داستان مال خود نویسندهست یا صرفا ارتباط نگرفتی مسئلهای نیست و ... . اگه کاری به این کار نداری که چیزی که به نظرت درسته تو دنیا دنبال بشه و چیزی که به نظرت ریاکارانهست ریشهکن بشه پس من واقعا نمیدونم شما خودتونو چی حساب میکنین اگه اینطوری فک نمیکنین.
عزیز میشه یکبار درست و حسابی مسئله محافظهکارانه و هپی اندینگ رو توضیح بدین و الکی با اینجور جملات طفره نرید؟ میاید انگهای سبک و خطرناک مثل "فیلمفارسی" رو به بازی و پایانش میزنید و فکر کنم حتی هیترای اینجا هم این رو قبول نداشته باشن و بدون هیچ تحلیلی فقط دارید میکوبید و کاملا مشخصه کوبیدنتون هم ناشی از "بازی نکردن" هست و نصف پیشزمینههای بازی رو ول کردید تا در عین سطحیانگاری پایان بازی رو ترول کنید.
من حقیقتش از اول اول پستهای شمارو که یادم میاد توضیح خاصی ندادین ولی خوشحال میشم نقدتونو به داستان بدونم که ببینم چه چیزی فیلمفارسیههمه صحبتهای این چیزی نبوده که شما دارین خلاصه میکنین. توضیح هم زیاد دادم. ولی میام تو یه پست مفصل جمع بندی میکنم. مخصوصا وجه اشتراکش با فیلمفارسی رو که مورد تفقد شماست
این داستان گوگولی مگولی که شمارو تا مرز سکته برده بود تو تاپیک امتیازات شاکی بودی بازی ریبوت شده بیخود کردن جول رو کشتن و این صحبت ها بعد با این حجم از منطق میگید چرا بحث متا و منتقد رو میکشید وسط بیاین بحث کنیم ؟بابا این داستان که خیلی گوگولی و محافظهکار بود نمیدونم چرا فک میکنین مشکل ما هپی نبودنشه؟ lol هی هر روز ایراد و ادعا از ناکجا آباد بذارین تو دهن ما.
اذیت شدن به چندتا گالن خون و کشتن این و اون نیست. اتفاقا به نظرم شما دوست نداری واقعا چیزی به تصورت خدشه وارد کنه و اذیت بشی که همچین چیزی رو ویران کننده تصورات خام و رشد دهنده ذهن میدونی lol
عزیز من اتفاقا این چیزی که شما اینجوری میبینیش خیلی محافظهکار و هپی است و صرفا داره با هیاهوی اضافی برای خودش Credit میخره و خودش رو این چیزایی که شما بهش میچسبونی جا میزنه. فضای یاس و ناامیدی و کشتن این و اونو بازی با زاویه دید و اینارو دانشجوهای بیسواد ادبیات نمایشی باهاش اتود میزنن هورموناشو ارضا کنن اونوقت شما اینجا دارین بهش میگین ساختار شکنی lol
مهم صداقت و بینش پشت اثره واسه همینم همون TEW که تکلیف و اندازهش برای خود سازنده و ما معلومه قابل احترام تره تا شلم شوربای Part II.
من میخوام بازی بعدی تو دنیای خودش باشه یا حداقل اگه واکنش شخصیایه به اتفاقات جهان صادقانه و تاثیر گرفته از خود طرف باشه نه یه سری مضمون و موضوع که سود توشه در حال حاضر در نتیجه میخوام جلوش گرفته بشه خیلی بدیهیه نمیدونم این بحث شما از کجا میاد که داستان مال خود نویسندهست یا صرفا ارتباط نگرفتی مسئلهای نیست و ... . اگه کاری به این کار نداری که چیزی که به نظرت درسته تو دنیا دنبال بشه و چیزی که به نظرت ریاکارانهست ریشهکن بشه پس من واقعا نمیدونم شما خودتونو چی حساب میکنین اگه اینطوری فک نمیکنین.
این داستان گوگولی مگولی که شمارو تا مرز سکته برده بود تو تاپیک امتیازات شاکی بودی بازی ریبوت شده بیخود کردن جول رو کشتن و این صحبت ها بعد با این حجم از منطق میگید چرا بحث متا و منتقد رو میکشید وسط بیاین بحث کنیم ؟
داستایوفسکی رو قاطیه فن بازی هاتون نکنید ناموساً. مقدسه قلمش. عیبه. بزارید برای Last of Us 3.
حاجی یه لطفی کن ادبیات نوشتاریتو از لحاظ نگارشی عوض کن من متوجه بشم چی میگی اصلا ! پاره پاره کامنت نذار که نه خودت متوجه بشی نه من ! مشکل فنی داستان رو لطف کن واسمتوضیح بده . ایراد داستان کجاشه ؟ فارسی سلیس بنویس فقط که من بفهمم چون سوادم کمه. مرسی .ببین من بحث کشته شدنشو نکردم از لحاظ فن بازی که ای وای چرا شخصیت مورد علاقه منو کشتید یعنی کلا بحثشو نکردم جز اون اول لیکها اومد گفتم خوبه ریسک کردن حالا این که در مجموع به چی رسیده بودن اون موقع معلوم نبود.
ولی الان به نظر من مرگ جول خودش خیلی جذاب و قانع کننده اتفاق نیوفتاد و داستانی هم که بر پایهش شکل گرفت اونم چیز خاصی از آب درنیومد خود جولم شخصیتش به جایی نرسید پس کلا همه چی این وسط So whatه. من نمیدونم میراث یه ip رو به فنا دادن اگه این نیست چیه؟
بازی نتونسته بالانس کنه احساسات رو بنابراین بازی nonsense یا اگزجره به نظر میاد. این خیلی طبیعیه ربطی به وای چرا جولِ منو کشتین نداره!
شاید در حال حاضر صرفا با این موفقیت بازی برای هر کسی تعریف میشه که بیاد ببینه داستان abby بعد از مرگ جول براش جذاب بوده یا همش داشته میگفته دارم چیکار میکنم؟ این شکاف و بالانس نبودن احساساته ینی داستان موفق نبوده حالا میخوای اینو ربط بدی به فن بازی و اینا بهش برچسب بزنی بیخیال. شما هم اگه واقعا راضی بودی منم برچسب خاصی نمیزنم گود فور یو.