اگر کسی نمیخواد داستان بازی براش اسپویل بشه به هیچ وجه این تاپیک رو دنبال نکنه .
دیگه وقتی برخورد ها اینطوری صفر و صدی باشه جایی برای بحث هم باقی نمیمونه من خودم قبلا گفتم داستان مخلوطی از نقاط قوت و ضعفه و اصلا نمیشه کامل ضعیف دونستش ولی خب کیه که گوش کنهخوب دقیقا مشکل اینه هیچ ایراد اساسی نمیشه به بازی گرفت
که اگه میشد الن مثبت ۹۰ نبود
اونایی که شما اینجا تکرار میکنی ایراد نیست اختلاف نظر
وگرنه ابیگلی که میگن ایراد هست واسه من و خیلیای دیگه نقطه قوت بازیه
خب از نظر "شما" ایراد اساسی نداره ولی از نظر "ما" داره. به همین سادگی به همین خوشمزگیمن اصلا به بازی دیگه ای کار ندارم اسم نبر
حرف من اینه بازی هیچ ایراد اساسی نداره و همه اینایی که اینجا میگن از روی اینه که خودشونو جلو تلو قرار دادن
یه جوری از بازی بد میگن انگار با یه شت گیم طرفیم
بازم میگم هیچ ایراد اساسی نداره (البته اگه معرفی کردن تامی و جول ایراد اساسی حساب میشه که هیچی)
عزیز خب مثال میزنم، مثلا من الان داشتم یه نقد و بررسی از "درخشش" میدیدم که اتفاقا فراستی هم یه طرف نقد بود. میگفت خیلی از مباحث شخصیتپردازی که توی کتاب کینگ هست اصلا توی فیلم کوبریک نیست. مثلا توی فیلم کوبریک جز "مهربان بودن، دلسوز بودن" دیگه چه ویژگیای میتونی برای وندی بیاری؟ از طرفی این کوبریکه و جز ۳ تا کارگردان برتر سینماس و از طرفی اون استیون کینگه و جز نویسندههای متوسط حدودا حساب میشه.
ولی نباید خارج از مدیوم بزنی. هرکاری کنی ادبیات از سینما و ویدیوگیم از حیث شخصیتپردازی جلوتره. اگه میخوای داستان تلو رو بکوبی یا نقد کنی خب مثال از خود مدیوم بیار و سکانس به سکانس مقایسه کن نه اینکه بیای بگی الان معیار داستایوفسکیه و صنعتی که تازه داره وارد مبحث "داستانسرایی"میشه رو مقایسه کنی با اون.
بدون شک شخصیتپردازی توی ویدیوگیم کار خیلی سختتریه چون تو باید "گیمپلی" هم درنظر بگیری و پا به پای اون پیش بری و تمام اینا باید توی شالوده اثر باشن.
آقا من واقعا این منطق صحبتتون رو درک نمیکنم یعنی چی بری بچرخی حرف 4 تا دلقک رو بزاری اینجا یعنی فقط نقل قول های گل و بلبلی که از سیر تا پیاز بازی رو تعریف کردن مجبوریم شیر کنیم و کسایی که از بازی انتقاد دارن رو نباید ازشون حرفی بزنیم؟ این حذف کردن مخالفا که میگم همینه. کلا تحمل حرف مخالف ندارید و مشکل اصلی منم با همین رفتارتونه.دقیقا حرف منم همین دیگه
میگم لازم نیست کسی بچرخ تو نت حرف ۴تا دلقک رو اینجا کپی کنه بازی فروش و متا و جوایزشو سیو کرده
از نظر شماها هم بازی بد به همین سادگی و خوشمزگی
لیک ها ملت و ما رو شستشو مغزی دادن.البته لطف کردن برای یه عده بسیار کوچیکی این حق رو قائل شدن که از بازی خوششون نیاد اونم چون سلیقشون یه طوریه مگرنه ایراد اساسی که نمیشه به بازی گرفت
مگه میشه جایی که کوروش کبیر و علی ونوم ، دست در دست هم میدون داری کنن ، جذاب و بامزه نباشه ...این تاپیک هر روز داره بامزهتر میشه
یک اثر اقتباسی رو مثال زدم دلیلش این بود که بتونم درستتر مدیومارو مقایسه کنم، بعله صددرصد فیلمهای اقتباسی خوبی هم وجود دارن ولی خوب بودن اونها، اونهارو از کتابشون جلوتر نمیبره. دقیقا منم منظورم همینه که ویدیوگیم یک مدیوم نوپاست و ادبیات و سینمارو به خاطر قدمتشون نمیتونی راحت مقایسه کنی ویدیوگیم مگر گذشتن چندینسال. راجب اینکه اگر بازی rpg نباشه نویسندگی براش راحته و زیاد نسبت به سینما سخت نیست که حرفتون از پایه و بن ایراد داره.(اصلا منظور من از سختی نویسندگی ویدیوگیم هم این نبود حجم نویسندگی بیشتره یا کمتر) اصلا کاری به حجم نویسندگی تلو و تعداد کارکترا و دونه دونه نوتها و .... ندارم. من میگم توی ویدیوگیم وقتی نویسنده مینویسه که پای کارکتر قطع شد، این قضیه باید توی گیمپلی هم نمود پیداکنه و باعث از بین رفتن ریتم بازی نشه و المانهای مخصوص خودش رو داشته باشه برای اینکه یکپارچگی داستان و گیم پلی از دست نره ولی توی سینما بحث فرق میکنه و گیمپلیای وجود نداره که تا حد خود داستان، مهم باشه پرداختن بهش. جدا از این مبحث هم تلو پارت ۲ یکی از پرکارکترترین بازیها توی خط داستانی "اصلی" هست و یکی از جاهطلبانهترین بازیها از این نظر که باید تک تک کارکترا خوب پرداخته بشن و به سرانجام برسن. دراوردن چنین چیزی توی ویدیوگیم طبیعتا مثلا از گات سختتره که توی سریالهاول باید بگم The Last of Us 2 یک اثر اقتباسی نیست ثانیاً بحث تفاوت نظر در اقتباس همیشه داغ بوده و هست ، همین مشکل را هم کریستوفر تالکین با پیتر جکسون در مورد ارباب حلقهها داشت با اینکه هم کوبریک و هم پیتر جکسون از نوابغ کارگردانی
به حساب میان ولی دلیل نمیشه به نقد هر دو نویسنده توجه نکنیم ، جهت اطلاع هم بگم که استیون کینگ یکی از بهترینها در نقل روایت هست مخصوصاً تو ژانر thriller suspense و horror که کارگردانهای سینما عاشقشون هستن
دلیل جلوتر بودن ادبیات قدیمیتر بودنش هست ولی این دلیلی نیست که فیلمهایی قوی با داستانهای عالی نداشته باشیم یه نمونهاش فیلم Pulp Fiction از تارانتینو ، همین مثال در بازیهای ویدیویی هم صادقه که تاثیرگذاریشون به مراتب خیلی بیشتر از
فیلم و ادبیات هست. یه زمانی داستان بازهای ویدیویی اصلاً برای منتقدین اهمیت نداشت ولی از اون زمان 20 سال میگذره، مخصوصاً بعد از بازهایی مثل The Walking Dead ، Heavy Rain ، Witcher ، Life is Strange و همین The Last
of Us شرایط خیلی تغییر کرده و به همین نسبت معیارها هم باید تغییر کنند، Gamesopt یک منتقد خوب داشت به نام Kevin vanOrd که الان تو استودیوی Larian داره کار میکنه تو مصاحبهاش یه حرف خیلی جالب زد :
“The most important feedback is from more negative point of view because that’s where we learn the most”
اگر این بازی RPG بود و بازیکن چندین حق انتخاب در تغییر داستان یا حتی روایت داشت ، اون موقع میگفتم کار سختیه ولی در The Last of Us 2 شما تنها یک بیننده هستید نه بیشتر
چون، صلاحیت نظر دادن در مورد این بازی و داستان اش فقط دست اون افراد خاص(کسایی که خوششون اومده ) نیست.یه نکته ی جالب دیگه در مورد این بازی اینه که چرا اینقدر فعالیت افرادی که از بازی خوششون نمیاد زیاده ؟!
چون، صلاحیت نظر دادن در مورد این بازی و داستان اش فقط دست اون افراد خاص(کسایی که خوششون اومده ) نیست.
اینکه کسایی که خوششون نیومده هم پستی بدن، بختک و نفرت پراکنی حرفا هم نیست، فقط دارن نظرشون رو میگن.
اینجا دقیقا مشکل اش اینه:
ابراز عشق به بازی=نظر درست
انتقاد از بازی=نظر غلط و نفرت پراکنی
حالا نمیدونم چطوری ایشون شده نماد احترام به زن و یکی مثل دراکمن که هیچ چیزی تو بازیش مربوط به جنسیت نمیشه و کرکترها دقیقا براساس پیشینه و انگیزشون عمل میکنن میشه زن ستیز.
یک اثر اقتباسی رو مثال زدم دلیلش این بود که بتونم درستتر مدیومارو مقایسه کنم، بعله صددرصد فیلمهای اقتباسی خوبی هم وجود دارن ولی خوب بودن اونها، اونهارو از کتابشون جلوتر نمیبره. دقیقا منم منظورم همینه که ویدیوگیم یک مدیوم نوپاست و ادبیات و سینمارو به خاطر قدمتشون نمیتونی راحت مقایسه کنی ویدیوگیم مگر گذشتن چندینسال. راجب اینکه اگر بازی rpg نباشه نویسندگی براش راحته و زیاد نسبت به سینما سخت نیست که حرفتون از پایه و بن ایراد داره.(اصلا منظور من از سختی نویسندگی ویدیوگیم هم این نبود حجم نویسندگی بیشتره یا کمتر) اصلا کاری به حجم نویسندگی تلو و تعداد کارکترا و دونه دونه نوتها و .... ندارم. من میگم توی ویدیوگیم وقتی نویسنده مینویسه که پای کارکتر قطع شد، این قضیه باید توی گیمپلی هم نمود پیداکنه و باعث از بین رفتن ریتم بازی نشه و المانهای مخصوص خودش رو داشته باشه برای اینکه یکپارچگی داستان و گیم پلی از دست نره ولی توی سینما بحث فرق میکنه و گیمپلیای وجود نداره که تا حد خود داستان، مهم باشه پرداختن بهش. جدا از این مبحث هم تلو پارت ۲ یکی از پرکارکترترین بازیها توی خط داستانی "اصلی" هست و یکی از جاهطلبانهترین بازیها از این نظر که باید تک تک کارکترا خوب پرداخته بشن و به سرانجام برسن. دراوردن چنین چیزی توی ویدیوگیم طبیعتا مثلا از گات سختتره که توی سریاله