PlayStation *SPOILER ALERT* گفتگو در مورد داستان The Last of Us Part II (پست اول با دقت خوانده شود)

  • Thread starter Thread starter Nima
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز
اگر کسی نمیخواد داستان بازی براش اسپویل بشه به هیچ وجه این تاپیک رو دنبال نکنه .
 
این کار رو قبلا تو Uncharted 3 انجام دادن، باز بخوان همون قضیه رو تکرار کنن دیگه مسخره هست :D

خب ظاهرا این ترفند رو توی تمام بازی هاشون بکار میبرند تا با انتظارات پلیر ها و فن ها بازی و غافلگیرشون کنند. چون نسخه اول هم از این ادیت های فیک و گمراه کننده توی تریلر هاش داشت که بعضا توی بازی نهایی به اون شکل نبودند.:D

ezgif.com-resize.gif

من با گلف زدنش مشکل ندارم چون بهرحال با یک چیزی باید کسی رو کشت ولی خب این تف اخر واقعا زیاده روی بود...قشنگ مادر و پدر بی احترامی به کرکتر جوئل بود. هنوزم بهش فکر میکنم اعصابم خورد میشه.

اون تف انداختن همونطور بقیه هم اشاره کردند بنظرم برای این هست که خشم و نفرت کرکتر رو بهتر نشون بده و داستان و کرکتر ها رو برای مخاطب باور پذیرتر کنه. چون وقتی بازی رو از نقطه نظر اونها تجربه مکنیم مثل بازیکن شناختی درستی از جول نداریم و طبیعی هست هیچ احترامی برای جول قائل نباشند.
 
من رشته تحصیلیم ادبیات بوده. یکی از درسای مهمی که پاس کردیم نقد ادبی بود. یکی از اولین کسایی که تو حوزه ی نقد کار کرده ارسطو بوده. ارسطو یه اعتقادی داشت که آثاری که با شکست شخصیت ( خیلی از مواقع مرگشون) پروتگنیست داستان شکل میگیرن باعث یه جور Catharsis توی خواننده میشن. بحثش طولانیه و از حوصله تاپیک خارجه. کلا اعتقاد داشت تراژدی بهتر از کمدیه.
مرگ کاراکتر قهرمان داستان همیشه یه وزنی تو داستان داره که مسلما مرگ یه NPC ساده نداره. شما باید اون شخصیتو دوست داشته باشی که مرگش برات معنایی داشته باشه. اگر شما انتقام جوئل رو آخر داستان بگیری یه رضایت لحظه ای پیدا میکنی و تمام ولی ناکامی شما تو این قضیه باعث میشه اون داستان بیشتر توی ذهنت بمونه و در نهایت همون کاتارسیسی که ارسطو مد نظرش بود رو تجربه کنی.
چیزی که نیل دراکمن تو نسخه اول بازی میگفت این بود که این دنیایی که من خلق کردم درش عدالت نیست. هیچ چیزش درست کار نمیکنه. دولت مرکزی فاسده. حتی با همون فساد هم قدرتی روی کل کشور نداره و هر کسی یه جا واسه خودش داره هر کاری میخواد میکنه. همه بفکر خودشونن. توی این دنیای تلخ تنها مسئله زنده موندنه و آدما برای زنده موندن همه کار میکنن.
راستشو بخوای کاری که ابی میکنه عین عدالته. جوئل هر چقدرم که ما دوسش داشته باشیم کسیه که بخاطر خواسته خودش باعث شده این همه آدم شانس نجاتشونو از دست بدن. انگار این دنیا عدالتی هم داره اما به سبک خودش
خلی دوست دارم ببینم داستان رو چجوری پیش میبره. مسلما از مردن جوئل هم ناراحت میشم ولی در نهایتش دوست دارم بازی که تموم میشه مثل نسخه اول سر اخلاقیات و باید و نباید ا بشه بحث کرد. نه مثل این داستانای زرد که آخرش قهرمانان داستان موفق تو افق محو میشه
دقیقا اتفاقا نیل دراکمن با این کارش یه جورایی کرکتر جوئل رو ابدی کرد
واقعا شجاعت میخواست این کارو کردن
من فقط حرفم این بود خدا کنه بشه از اون مرد که تف انداخت انتقام گرفت
همه حرفات درست دقیقا این عدالت بود اگه بخوایم بی طرفانه نگاه کنیم به ماجرا اما اون تف انداختن دیگه جزء عدالت نبود چون من به یاد ندارم که جوئل کسایی رو که کشته باش رو تف کنه روشون
جوئل به ناچار برای نجات دختر خوندش الی مجبور شد بکش
بازم میگم اتفاقا صحنه کشتن جوئل بسیار کم نقص کار شده بود و حتی همین تف انداختن نشونه کینه اون کرکتر از جوئل بود
ولی من دوس دارم حالا که نیل اینجوری صحنه رو تدارک دیده فرصت انتقام گیری رو هم به ما بده از اون کرکتر
 
در مورد کشته شدن جول هم قبلا گفتم شاید راه های بهتری هم برای اینکار بود. مخصوصا که از همین الان بازی داره متهم میشه به تقلید کردن از والکینگ دد و توی رست ارا هم دیدم بعضی ها میگفتند نیل دراکمن اپیزود اول فصل هفتم والکینگ دد رو دیده و پیش خودش گفته اره این بهترین ایده برای پیشبرد داستان هست.
شاید مثلا اگر این قضیه اینطور بود که ابی جول به شدت کتک میزد و در اخر هم چند تا تیر به پاش میزد و رهاش میکرد تا از شدت خونریزی بمیره. بعد وقتی که جول داره نفس های اخرش رو‌ میکشه الی از راه میرسه و خداحافظی اخر رو با هم میکنند و جول توی اغوش الی میمیره. یجورایی مثل مرگ سارا توی نسخه اول. شاید اینجوری impact و بار احساسی بیشتری روی مخاطب داشت و برای فن ها هم قابل تحمل تر بود، اما بنظرم این روش و یه چیز مشابه به اون کلیشه ای تر هست و یه چیز معمول و رایج توی داستان های درام و عاشقانه میبینیم که عاشق توی اغوش معشوق میگیره و یا بالعکس.
اونطوری بدتر بازی متهم میشد به فیلم هندی بودن و تکرار ایده ها و اینکه کلا با اون تم خشن و تاریک بازی زیاد جور در نمیومد. نیل دراکمن هم میخواد کلا از این کلیشه ها و تکرارها دوری کنه و اینطور اون خشم و نفرت کرکترها و دنیای بازی رو نشوند بده و بگه این دنیا به هیچ کس رحم نمیکنه و حتی جول ممکنه به سرنوشت کسایی که به دست خودش میکشته دچار بشه.
یه موضوع دیگه هم اینکه همونطور که دیدیم ما از منظر هر دو طرف به قضیه نگاه و داستان رو تجربه میکنیم تا بتونیم احساسات متفاوت کرکترها رو متوجه بشیم و در موردشون قضاوت کنیم و اگر داستان به اون شکلی که توصیف کردم بود این قضیه عملی نبود و مسلما به نریتیو و شخصیت پردازی کرکترها ضربه میزد.
در کل بنظرم نویسنده با توجه به کانتکست کلی داستان صلاح دونسته داستان به این شکل روایت بشه و فعلا باید به نظرش احترام بزارین و بهش اعتماد کنیم. هر وقت بازی اومد و خودمون کاملا تجربه اش کردیم میتونیم در مورد داستان قضاوت کنیم.
 
در مورد کشته شدن جول هم قبلا گفتم شاید راه های بهتری هم برای اینکار بود. مخصوصا که از همین الان بازی داره متهم میشه به تقلید کردن از والکینگ دد و توی رست ارا هم دیدم بعضی ها میگفتند نیل دراکمن اپیزود اول فصل هفتم والکینگ دد رو دیده و پیش خودش گفته اره این بهترین ایده برای پیشبرد داستان هست.
شاید مثلا اگر این قضیه اینطور بود که ابی جول به شدت کتک میزد و در اخر هم چند تا تیر به پاش میزد و رهاش میکرد تا از شدت خونریزی بمیره. بعد وقتی که جول داره نفس های اخرش رو‌ میکشه الی از راه میرسه و خداحافظی اخر رو با هم میکنند و جول توی اغوش الی میمیره. یجورایی مثل مرگ سارا توی نسخه اول. شاید اینجوری impact و بار احساسی بیشتری روی مخاطب داشت و برای فن ها هم قابل تحمل تر بود، اما بنظرم این روش و یه چیز مشابه به اون کلیشه ای تر هست و یه چیز معمول و رایج توی داستان های درام و عاشقانه میبینیم که عاشق توی اغوش معشوق میگیره و یا بالعکس.
اونطوری بدتر بازی متهم میشد به فیلم هندی بودن و تکرار ایده ها و اینکه کلا با اون تم خشن و تاریک بازی زیاد جور در نمیومد. نیل دراکمن هم میخواد کلا از این کلیشه ها و تکرارها دوری کنه و اینطور اون خشم و نفرت کرکترها و دنیای بازی رو نشوند بده و بگه این دنیا به هیچ کس رحم نمیکنه و حتی جول ممکنه به سرنوشت کسایی که به دست خودش میکشته دچار بشه.
یه موضوع دیگه هم اینکه همونطور که دیدیم ما از منظر هر دو طرف به قضیه نگاه و داستان رو تجربه میکنیم تا بتونیم احساسات متفاوت کرکترها رو متوجه بشیم و در موردشون قضاوت کنیم و اگر داستان به اون شکلی که توصیف کردم بود این قضیه عملی نبود و مسلما به نریتیو و شخصیت پردازی کرکترها ضربه میزد.
در کل بنظرم نویسنده با توجه به کانتکست کلی داستان صلاح دونسته داستان به این شکل روایت بشه و فعلا باید به نظرش احترام بزارین و بهش اعتماد کنیم. هر وقت بازی اومد و خودمون کاملا تجربه اش کردیم میتونیم در مورد داستان قضاوت کنیم.
ضربه ای که این لیکر محترم به بازی زد فقط این نبود که لیک کرده. خیلی بد لیک کرده. وقتی ناقص یه چیزی رو لیک میکنی همه دچار اشتباه میشن.
حال و هوا, دلایل کشته شدن جوئل و کلا شخصیت پردازی ابی اصلا کوچکترین شباهتی با WD نداره. اونجا شخصیت منفی بازی صرفا داره یه سری خشونت رو فقط برای خشونت بخرج میده تا رعب و وحشت بوجود بیاره. می خواد همه ازش اطاعت کنن. ولی ابی خشونتش محض نیست. در همون لحظه ای که جوئل رو میکشه الی رو هم می بخشه. اونای دیگه بجز دختره می خواستن الی رو هم بکشن و اگر ابی دخالت نمیکرد احتمالا همینم میشد. چیزی که تو فصل هفت واکینگ دد اصلا موضوعیت نداره.

ولی بنظرم نیل این روش کشتن رو انتخاب کرده چون خیلی نفرت انگیزه. تو اون بخش داستان اتفاقا می خواد شما با الی همراه باشی و اون صحنه مشمئزت کنه. حالت بهم بخوره. تو اون لحظه نمیدونی که قراره چه اتفاقاتی در ادامه بیفته و بناست با ابی نصف بازی رو بری (که لیکر اینم برامون خراب کرده).
بدبختانه (شما بخونید خوشبختانه) اطلاعات ما اینجا ته میکشه و نمیدونیم بعدا طی بازی چه اتفاقاتی قراره بیفته.

این صحنه رو دوبار قراره ببینیم. دفعه اول که خوب واضحه. اما بعد از اینکه یه سری تجربه بدست آوردیم در طی بازی و بعد از اینکه دید کامل تری نسبت به داستان پیدا کردیم نیل قراره یه بار دیگه اون صحنه رو نشونمون بده. اینبار ولی حس و حال و نتیجه اخلاقی کلا متفاوته.

چند بار تو این تاپیک گفتم. ریسک چنین روایتی خیلی بالاست. باید اینقدر مطمئن باشی که تا ته بازی پلیر رو کاملا طبق نقشه قبلیت متقاعد کنی. اون حس و حال رو درش بوجود بیاری که البته کار خیلی سختیه علی الخصوص که اون ضربه ی کاری مرگ جوئل رو هم بهش زدی. اگر موفق بشی احتمالا همه برات دست میزنن و کف همه رم میبری ولی اگر ریسکت نگیره همون وضعی پیش میاد که نیل ازش تو شماره اول می ترسید. آبروی ناتی داگ میره
 
جویل یکی از سه شخصیت top دنیای بازیها برای منه ولی همین که دچار کلیشه نشد خیلی خوبه
اینکه بتونی همچین کرکتر محبوبی رو بکشی و بازم سناریو رو زنده نگهداری کار بزرگیه....اگر دراکمن بتونه از پسش بربیاد اتفاقا میشه نقطه قوت داستان شماره 2

یه مطلبی هم که هست اینه که دنیای tlou با دنیای بازی کریتوس یا مسترچیف یا مارکوس و ..... فرق میکنه. اینا hero هستن مثه بتمن و سوپرمن و .... طبیعتا هم منطق دنیای بازی و هم تمایل بیننده همیشه سمت اینه که اینا تا ابد ناجی و قهرمان باشن
ولی دنیای tlou یه دنیای واقعیه که عدالتی توش نیس و همه برای بقا میجنگن از یه بچه گرفته تا یه پیرزن و ....... .جوئل هم جواب کارایی که شماره قبل انجام داد رو گرفت و این به‌نظرم هم بشدت تراژدی داستان رو عمیق میکنه و هم بعد واقعی و همذات پنداری بیشتره برای ادامه داستان به مخاطب میده و هم اتفاقا کرکتر جوئل رو باور پذیرتر میکنه

.
 
اًه ٱه رفتم توی اون یکی تاپیک حالم بهم خورد، جووش کامل با این تاپیک فرق میکنه و چند سال عقبن انگار
میگم لیست تروفی ای لیک نشده؟
این تاپیک در حدی به معنویات نزدیک شده که همه منتظر ل.خت شدن ابی و ترنس بودنش هستن
نه تنها لست 2 بحث میشه بلکه به طور موازی تئوری هایی از لست3 هم داره انالیز میشه

اون ور بنده خدا تنها دل خوشیشون لب گرفتن الی و دیناست =))=))=))=))
 
جویل یکی از سه شخصیت top دنیای بازیها برای منه ولی همین که دچار کلیشه نشد خیلی خوبه
اینکه بتونی همچین کرکتر محبوبی رو بکشی و بازم سناریو رو زنده نگهداری کار بزرگیه....اگر دراکمن بتونه از پسش بربیاد اتفاقا میشه نقطه قوت داستان شماره 2

یه مطلبی هم که هست اینه که دنیای tlou با دنیای بازی کریتوس یا مسترچیف یا مارکوس و ..... فرق میکنه. اینا hero هستن مثه بتمن و سوپرمن و .... طبیعتا هم منطق دنیای بازی و هم تمایل بیننده همیشه سمت اینه که اینا تا ابد ناجی و قهرمان باشن
ولی دنیای tlou یه دنیای واقعیه که عدالتی توش نیس و همه برای بقا میجنگن از یه بچه گرفته تا یه پیرزن و ....... .جوئل هم جواب کارایی که شماره قبل انجام داد رو گرفت و این به‌نظرم هم بشدت تراژدی داستان رو عمیق میکنه و هم بعد واقعی و همذات پنداری بیشتره برای ادامه داستان به مخاطب میده و هم اتفاقا کرکتر جوئل رو باور پذیرتر میکنه

.

برای کشتن super hero همیشه نیاز به یه villain قوی و برای کشتن یه ضد قهرمان مثل Joel هم نیاز به یه قهرمان / ضد قهرمان قوی داری ، شخصیتی که باهوشه ولی در عین بد ذاتیش مخاطب را به خودش جلب میکنه ، تا الان که شخصیت Abby تنها شبیه به یه جک بی مزه

است


139978
 
آخرین ویرایش:
برای کشتن super hero همیشه نیاز به یه villain قوی و برای کشتن یه ضد قهرمان مثل Joel هم نیاز به یه قهرمان / ضد قهرمان قوی داری ، شخصیتی که باهوشه ولی در عین بد ذاتیش مخاطب را به خودش جلب میکنه ، شخصیت Abby تنها شبیه به یه جک بی مزه است


والا اصلا مقیاس درستی نیست که شخصیتی مثل ایشون رو فقط با چند سکانس بسنجیم.
قضاوت کامل برای شخصیت اش وقتی صحیحه که بازی بیاد و مخاطب هایی مثل من و شما و بقیه دوستان بازی کرده باشیم، اونموقع میتونیم قضاوت درستی داشته باشیم، چه مثبت چه منفی!
خدا رو چه دیدی، ممکنه شخصیت پردازی قوی و چند لایه ایی داشته باشه.
فقط یک چیزی، خیلی ها ممکنه هر چقدرم بازی تلاش کنه بعد کاری که با جوئل کرده اصلا با شخصیت اش کنار نیان و اصلا لذتی از کنترل شخصیت اش نبرن.
این نظر شخصی خودمه و اصلا ممکنه خیلی ها کنار بیان ولی برای همین مسئله فکر میکنم بازی هم بیاد خیلی بعید میدونم 50/50 ایی بین مخاطب ها نیوفته.
 
والا اصلا مقیاس درستی نیست که شخصیتی مثل ایشون رو فقط با چند سکانس بسنجیم.
قضاوت کامل برای شخصیت اش وقتی صحیحه که بازی بیاد و مخاطب هایی مثل من و شما و بقیه دوستان بازی کرده باشیم، اونموقع میتونیم قضاوت درستی داشته باشیم، چه مثبت چه منفی!
خدا رو چه دیدی، ممکنه شخصیت پردازی قوی و چند لایه ایی داشته باشه.
فقط یک چیزی، خیلی ها ممکنه هر چقدرم بازی تلاش کنه بعد کاری که با جوئل کرده اصلا با شخصیت اش کنار نیان و اصلا لذتی از کنترل شخصیت اش نبرن.
این نظر شخصی خودمه و اصلا ممکنه خیلی ها کنار بیان ولی برای همین مسئله فکر میکنم بازی هم بیاد خیلی بعید میدونم 50/50 ایی بین مخاطب ها نیوفته.

باید دید character arc اش چجوریه ، فعلاً که فقط یه هیکل گنده بیشتر ندیدیم ازش
 
برای کشتن super hero همیشه نیاز به یه villain قوی و برای کشتن یه ضد قهرمان مثل Joel هم نیاز به یه قهرمان / ضد قهرمان قوی داری ، شخصیتی که باهوشه ولی در عین بد ذاتیش مخاطب را به خودش جلب میکنه ، تا الان که شخصیت Abby تنها شبیه به یه جک بی مزه

است



اولا که ما تا حالا چیزی از شخصیت پردازی این کرکتر ندیدیم و زوده برای شناخت این کرکتر فعلا

دوما جوئل یه کرکتر کاملا قابل لمس و نرمالی بود.....به هیچ عنوان قهرمان یا ضد قهرمان غلو آمیزی نبود که یه نیروی خفن و غلو آمیزی بتونه بکشتش.....در نتیجه ابی کرکتر پخته ای داشته باشه میخوره بهش که بتونه جوئل رو بکشه

سوما هم کلا از این ایدشون استقبال میکنم....همین که جرات ریسک کردن و اسیر تکرار نشدن را داشتن برا من جذابه......
باید دید نتیحه چی میشه

.
 
اولا که ما تا حالا چیزی از شخصیت پردازی این کرکتر ندیدیم و زوده برای شناخت این کرکتر فعلا

دوما جوئل یه کرکتر کاملا قابل لمس و نرمالی بود.....به هیچ عنوان قهرمان یا ضد قهرمان غلو آمیزی نبود که یه نیروی خفن و غلو آمیزی بتونه بکشتش.....در نتیجه ابی کرکتر پخته ای داشته باشه میخوره بهش که بتونه جوئل رو بکشه

سوما هم کلا از این ایدشون استقبال میکنم....همین که جرات ریسک کردن و اسیر تکرار نشدن را داشتن برا من جذابه......
باید دید نتیحه چی میشه

.

Joel یه survivor سخت جون بود ، همین باعث که شدیداً تاثیر گذار باشه ، اگر قراره Abby هم یه همچین چیزی باشه تو همین مایه ها نیاز به کلی back lore داریم در آخر خیلی خوبه که کلیشه نباشی , ولی برای همچین قماری باید دست پری داشته باشی .....


139989
 
  • Like
Reactions: Love Console
اولا که ما تا حالا چیزی از شخصیت پردازی این کرکتر ندیدیم و زوده برای شناخت این کرکتر فعلا

دوما جوئل یه کرکتر کاملا قابل لمس و نرمالی بود.....به هیچ عنوان قهرمان یا ضد قهرمان غلو آمیزی نبود که یه نیروی خفن و غلو آمیزی بتونه بکشتش.....در نتیجه ابی کرکتر پخته ای داشته باشه میخوره بهش که بتونه جوئل رو بکشه

سوما هم کلا از این ایدشون استقبال میکنم....همین که جرات ریسک کردن و اسیر تکرار نشدن را داشتن برا من جذابه......
باید دید نتیحه چی میشه

.
کشتن یک شخصیت همش به نوع روایت داستان بستگی داره,در فصل های اول WD و یا GoT به خاطر روایت عالی,مرگ ها به شدت جالب و تاثیر گذار بودن,در فصل های آخر به خاطر روایت افتضاح,نویسنده ها هر شخصیتی را قربانی کردن,دیگه هیچ تاثیری نداشت
کشتن شخصیت اصلی به خودی خود نه خلاقانه هست,نه ریسک پذیری,از زمان هیچکاک و قبل ترش هم وجود داشته,من منتظر روایت داستان می مونم,اگر خوب باشه,خیلی هم استقبال می کنم,ولی در مجموع مخالف ادامه داستان های کامل هستم
 
پایان اصلی بازی :-"8->

بنظرم که پایان بازی نه ابی و نه الی هیچ کدوم نمیمیرند. چون قبلا هم گفتم بعد از اون مبارزه کلا حرکت چیپی هست و زیاد با عقل جور در نمیاد. اما خب you never know :D

جدا از این موضوع این مرگ ها واقعا brutal هستند. یکی از نکات مثبت و جالب نسخه اول همین خشونت افسار گسیخته و واقگرایانه بازی بود. اینکه میتونستی با شاتگان مغز دشمن ها بترکونی و یا با بمب تیکه تیکه شون کنی خیلی حال میداد.:D
این ویدئو زیر بیشتر جنبه فان و طنز داره اما فکر کنم خیلی خوب عمق خشونت بازی رو نشون میده. :D

 
  • Like
Reactions: D.ace

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or