اگر کسی نمیخواد داستان بازی براش اسپویل بشه به هیچ وجه این تاپیک رو دنبال نکنه .
موافقم پارت ۲ کیلومترها از پارت ۱ جلوتره
متاسفانه حیف که یک انحصاری اکس باکسه و دیگه نمیتونم بگم ... دو برای من دنباله و مکمل یکه و قابل تفکیک نیستن ...
......
ولی خب از نظر فنی و لول دیزاین دو تو یه منظومه دیگه است ...
این کلیومترها فاصله رو هم هیچ متر و معیاری نمیگه و اثبات نمیکنه..........وگرنه من هم میتونم بگم فلان بازی کیلومترها بهتر و بدتر از بازی دیگس پس ملت فن هستن که دوسش دارن
آقا علی ما هنوز منتظر نقد شما هستیم چی شد ؟! خدایی نکرده vpnتون تمومشده نتونستید بقیه walkthrough رو نگاه کنید ؟گیمپلی هم دلست یک با محدودیت های سخت افزاری ps3 نسبت به PS4 خیلی بهتری بود نسبت به زمان عرضه تا دلست 2 و منطقی تر. برای مثال تو نسخه اول هوش مصنوعی همراه ها تو دیواره و دشمن ها نسبت به این همراه ها واکنش نشون نمیدند ولی حداقل خیلی بهتر از این بود که در نسخه دوم هم این مشکل هوض مصنوعی نصف و نیمه هست و بدتر این بار گیمر به خاطر هوش مصنوعی مشکل داره بازی مجازات میشه و با دیده شدن همراه ها شما باید وارده مبارزه بشین و یا کلی محیطهای بزرگ و زیادی که برای لوت خسته کننده وجود داره، از مراحل لو که کلا اضافیه و یا مخفی کاری بازی با اینکه محیطها بزرگتر شده خیلی دم دستی هست. نسخه اول هم مخفی کاری پیچیده ای نداشت ولی محدود بودن محیطها خودش یک فورسی روی پلیر برای دور زدن دشمن ها به وجود می اورد در حالی که اینجا با باز شدن محیطها لول دیزاین بازی آسیب خورده
و همین که میگی داستان و موسیقی و غیره سلیقه ای هست یعنی بد! اینکه کارکترت خارج از شخصیت تعریف شده باشه، اینکه پایانت به قول یکی از دوستانم out of lore باشه ربطی به سلیقه نداره، ایناها عیب و ایراد هست که به وضوح درون بازی مشخصه و این همه پست توجیح و توجیح و توجیح برای همین ضعف خط داستانی هست! وگرنه هیچ کدوم از افرادی که اینجا بازی رو تجربه کردند، نه عقب افتاده ذهنی هستند، نه همشون فن اکس باکس اند و نه هیتر اند و نه مورد خاصی ! نه این بحث واختلاف نظرها صرفا به خاطر شخصیت پردازی مشکل داره بازی هست. و گفتم این توجیات اکثرا برای مورادی هست که پشت دوربین رخ داده و هیچ سندیتی نداره ! (مثل اینکه جوئل در طول این چندسال آدم نرمی شده! در حالی که ما همچین چیزی ندیدیم و یکهو با جوئل احمقی طرف هستیم که 180 درجه فرق کرده)
وقتی میگم فاصله بین دلست 1 و 2 کیلومترهاست برای اینکه کل کنش گر اصلی دلست 2 که حدودا در دو ساعت اول داستان رخ میده و کل بار داستان تا ثانیه آخر روی این اتفاق میچرخه کشته شدن جوئل هست، جوئلی که کل باره شخصیت پردازی ش در یک شکل گرفته و اساسا دلست 2 به عنوان یک اثر مستقل هنری هیچ دستاورد ادبی در داستان سرایی نداره و صرفا از کاشته های فوق العاده دلست 1 برای روایت یک داستان از هم گیسخته است. و همونطوری که مبینیم دلست 2 در خلق شخصیت ابی به عنوان یک پروتاگونیست موفق عمل نکرده و نتونسته به اون عمق الی و جوئل در نسخه اول برسه. (نه اینکه ابی بد باشه، نه شاید هم به قول معروف جزییات بیشتری از خیلی کارکترهای نسل هشتمی داشته باشه ولی گفتم بحث در مقایسه با نسخه اول است که فاصله به مایل ها میرسه)
و جسارت نشه، باقی نوشته های شما صحبت های فرامتنی هست! چه جامعه اماری برای مطالعه داشتید که لیک باعث میشه فروش افت و یا حتی افزایش پیدا کنه و نظرات درباره متا و غیره!
بخش عمده جذابیت دلست 2 در جلوه های بصری و اورانیمتد بودنش هست که با گذرزمان و پیشرفت باقی استدیو و تکنولوژی ها رنگ خواهد باخت (به قول خیلیها حتی ترول میشه، الان جلوه و انیمیشن های دلست 2 از بازیهای معرفی شده نسل بعدی تره) ولی گفتم با گذرزمان این برتری از بین خواهد رفت همونطوری که الان دلست 1 گرافیک روز نیست و انیمیشن هاشم با گذرزمان کهنه شده ولی اون ادبیات و داستان هست که جاودانه اش کرده
دلست 2 ممکنه حتی بهترین بازی سال هم شناخته بشه ولی قاعدتا با گذرزمان ارزش فعلش رو خواهد داشت؟
من قبول دارم، برای خیلی ها ممکنه سخت باشه که نتونند قبول کنند ناتی داگ نسل هفت > ناتی داگ نسل هشت و این افت درسته به فضاحت استدیوهایی مثل بایوور نبوده ولی کاملا ملموسه و اینجاست اون رگ فن بودند واکنش غریزی نشون میده
پس بذار گذر زمان خودش اثبات کنهگذر زمان اثبات کننده است! همین الان دلست 2 با این همه پیشرفت صنعت گیم برای بسیاری پشت سره دلست یک هست سندیت محکمی داره
من ۲ بار بازی رو روی درجه هارد تموم کردم، یکبار هم همچین موردی رو ندیدم.گیمر به خاطر هوش مصنوعی مشکل داره بازی مجازات میشه و با دیده شدن همراه ها شما باید وارده مبارزه بشین و یا کلی محیطهای بزرگ و زیادی که برای لوت خسته کننده وجود داره
گذر زمان اثبات کننده است! همین الان دلست 2 با این همه پیشرفت صنعت گیم برای بسیاری پشت سره دلست یک هست سندیت محکمی داره
علی میشه out of lore بودن پایان بازی و اضافی بودن بخش لو رو کامل توضیح بدی؟ تو وقتی میگی لو کلا اضافیه مشخصه که اصا پایان برات معنی نمیده چون یکی از پایههای پایان بازی lev عه. بعد میگی پارت دو روی کاشتههای نسخه اول ساخته شده و این حرفت واقعا مضحکه چرا؟ چون حتی اسم بازی هم تلو دو نیست و تلو پارت دوعه و اساسا باید ادامه همون باشه و طبیعتا قرار نیس که دوباره بیاد جول و الی رو از اول شخصیتپرداری کنه. بعد نرم بودن کارکتر جول کاملا توی فلشبکها مشخصه و اصا نیازی نیس رفرنس بدم. بعد اینکه شخصیت ابی عمق جول و الی رو نداره اصا نمیفهممش. اینکه شما اندازه جول باهاش ارتباط نگرفتی دلیلش این نیس که این کارکتر عمق نداره. دلیلش اینه که پیشزمینه شما راجب جول و الی تو ابتدای بازی کاملا خنثی بوده ولی پیشزمینه حس شما نسبت به ابی تنفر بوده و اینکه باید کارکتر تو ذهنیت شما از تنفر به خنثی بودن برسه و سپس برسه به علاقه و ینی اینکه نسبت به جول و الی یک مرحله عقبتره و زده یکی از بهترین کارکترهای ویدیوگیم هم کشته بدون اینکه تا وسط بازی دلیلش رو بدونیم. تازه حتی ناتی سر این کارکتر باج هم نمیده و از نظر ظاهری و جنسی جذابیتی براش نزاشته و اینطوری جذب مخاطب براش خیلی سختتره. البته فکر کنم شما به کارکترهایی مثل کوایت علاقه داری که بدون شخصیتپردازی و حتی یک عکس میتونه مخاطب رو به سمت خودش بکشه حالا از اون دو دلیلی که گفتم بگذریم کارکتر ابی حدود دوماه قبل از انتشار توی دوتا لیک به خیلی از مردم شناسونده شد که رسما زد کارکترسازی رو نابود کرد. دوتا لیکی که کارکتر ابی رو یک کارکتر وحشی و غیرمنطقی و زمخت معرفی میکرد، یکی کاتسین کشتن جول و یکی هم کاتسین حمله به الی و دینا. یعنی مخاطب دوماه وقت داشت که توی ذهنش راجب این کارکتر تنفر بچینه و هی ازش فاصله و فاصله بگیره و حتی به بازی اجازه نده که شخصیتپردازیش کنه و دقیقا زمانی که بازی میره سمتش، دسته رو میکوبه تو دیوار و میگه:" وای چرا اینا منو مجبور میکنن که با این کارکتر بازی کنم و اصا دیگه نمیخوام این ۷ ۸ ساعت رو ادامه بدم." مجموع این دلایلی که بهت گفتم مخصوصا دلیل آخر باعث میشه که این کارکتر تا این حد آندریتد باشه در صورتی که جزییات شخصیتپردازیش جز ۳ تای برتر این نسله به راحتی و هیچ ایرادی تو شخصیتپردازیش وجود نداره و از اکتینگش هم نمیخوام حرفی بزنم دیگه. اون مقایسهات با رد دد هم جالب نبود اصا و واقعا متوجه نشدم که چه ایرادی میخوای بگیری. اینکه سلایق و تفاسیر مردم اینقدر نسبت به یک بازی متفاوته اتفاقا دلیل بر برتری اون بازیه و بهترین فیلمهای تاریخ هم حتی تو زمان عرضهشون باعث دفع خیلی از سلایق شدن و این عمل هم کاملا خودآگاه بوده و دراکمن خودش هم ۴ سال پیش حتی قبل از ساخت این نسخه گفت که نصف طرفدارها ازش متنفر میشن.و همین که میگی داستان و موسیقی و غیره سلیقه ای هست یعنی بد! اینکه کارکترت خارج از شخصیت تعریف شده باشه، اینکه پایانت به قول یکی از دوستانم out of lore باشه ربطی به سلیقه نداره، ایناها عیب و ایراد هست که به وضوح درون بازی مشخصه و این همه پست توجیح و توجیح و توجیح برای همین ضعف خط داستانی هست! وگرنه هیچ کدوم از افرادی که اینجا بازی رو تجربه کردند، نه عقب افتاده ذهنی هستند، نه همشون فن اکس باکس اند و نه هیتر اند و نه مورد خاصی ! نه این بحث واختلاف نظرها صرفا به خاطر شخصیت پردازی مشکل داره بازی هست. و گفتم این توجیات اکثرا برای مورادی هست که پشت دوربین رخ داده و هیچ سندیتی نداره ! (مثل اینکه جوئل در طول این چندسال آدم نرمی شده! در حالی که ما همچین چیزی ندیدیم و یکهو با جوئل احمقی طرف هستیم که 180 درجه فرق کرده)
وقتی میگم فاصله بین دلست 1 و 2 کیلومترهاست برای اینکه کل کنش گر اصلی دلست 2 که حدودا در دو ساعت اول داستان رخ میده و کل بار داستان تا ثانیه آخر روی این اتفاق میچرخه کشته شدن جوئل هست، جوئلی که کل باره شخصیت پردازی ش در یک شکل گرفته و اساسا دلست 2 به عنوان یک اثر مستقل هنری هیچ دستاورد ادبی در داستان سرایی نداره و صرفا از کاشته های فوق العاده دلست 1 برای روایت یک داستان از هم گیسخته است. و همونطوری که مبینیم دلست 2 در خلق شخصیت ابی به عنوان یک پروتاگونیست موفق عمل نکرده و نتونسته به اون عمق الی و جوئل در نسخه اول برسه. (نه اینکه ابی بد باشه، نه شاید هم به قول معروف جزییات بیشتری از خیلی کارکترهای نسل هشتمی داشته باشه ولی گفتم بحث در مقایسه با نسخه اول است که فاصله به مایل ها میرسه)
و جسارت نشه، باقی نوشته های شما صحبت های فرامتنی هست! چه جامعه اماری برای مطالعه داشتید که لیک باعث میشه فروش افت و یا حتی افزایش پیدا کنه و نظرات درباره متا و غیره!
بخش عمده جذابیت دلست 2 در جلوه های بصری و اورانیمتد بودنش هست که با گذرزمان و پیشرفت باقی استدیو و تکنولوژی ها رنگ خواهد باخت (به قول خیلیها حتی ترول میشه، الان جلوه و انیمیشن های دلست 2 از بازیهای معرفی شده نسل بعدی تره) ولی گفتم با گذرزمان این برتری از بین خواهد رفت همونطوری که الان دلست 1 گرافیک روز نیست و انیمیشن هاشم با گذرزمان کهنه شده ولی اون ادبیات و داستان هست که جاودانه اش کرده
گیمر به خاطر هوش مصنوعی مشکل داره بازی مجازات میشه و با دیده شدن همراه ها شما باید وارده مبارزه بشین و یا کلی محیطهای بزرگ و زیادی که برای لوت خسته کننده وجود داره
بازی میخواد همینو بگه دیگه
بازی داره میگه همه انسانها صرفا خوب یا صرفا بد نیستن و بسته به شرایط گاها دست به کارهای خوب یا بدی میزنن(برعکس بقیه شخصیتای صنعت بازی که همش قهرمانن و هر کاری میکنن باحاله)
جویل پدر خوبی بود....برادر خوبی بود....ولی قاچاقچی بدی بود و گذشته تاریکی هم داشت(خودش چندین بار گفته بود)....کلی آدم بی گناه هم تو بیمارستان کشت (که نه اینفکتد بودن و نه دشمن جویل)
ابی دختر بابایی بود.....ولی دوست دختر خوبی نبود و بخاطر انتقام رابطشو با اوون داغون کرد.....به همه کمک میکرد و روحیه کمک داشت........ولی از اونطرف از خون پدرش نگذشت و انتقامشو تمام و کمال از جویل گرفت
الی هم همینطور بود.....
جالبه هفت سال پیش کسی نمیگفت جوئل یه قاتل هست و فایرفلای مظلوم واقع شدن و جوئل جون میلیاردها انسان رو به خطر انداخت و این حرفها، تازه کسی هم یه انتقاد کوچیک میکرد از جوئل مورد عنایت دوستان قرار میگرفت.بازی میخواد همینو بگه دیگه
بازی داره میگه همه انسانها صرفا خوب یا صرفا بد نیستن و بسته به شرایط گاها دست به کارهای خوب یا بدی میزنن(برعکس بقیه شخصیتای صنعت بازی که همش قهرمانن و هر کاری میکنن باحاله)
جویل پدر خوبی بود....برادر خوبی بود....ولی قاچاقچی بدی بود و گذشته تاریکی هم داشت(خودش چندین بار گفته بود)....کلی آدم بی گناه هم تو بیمارستان کشت (که نه اینفکتد بودن و نه دشمن جویل)
ابی دختر بابایی بود.....ولی دوست دختر خوبی نبود و بخاطر انتقام رابطشو با اوون داغون کرد.....به همه کمک میکرد و روحیه کمک داشت........ولی از اونطرف از خون پدرش نگذشت و انتقامشو تمام و کمال از جویل گرفت
الی هم همینطور بود............. .
در اون لحظه بسته به شرایط جویل یه تصمیم گرفت که جان دهها انسان بی گناه در بیمارستان رو گرفت و احتمالا جان میلیاردها نفر در آینده(اگر ویروسی کشف میشد) ولی در عوض اون کسی که بهش علاقه داشت رو نجات داد. از نظر انسانی تصمیم درستی نبود ولی از لحاظ عاطفی جویل به ندای قلبش گوش کرد
.
در مورد گیمپلی که فقط میتونم بگم مخالفم و بس! یعنی هم هوش مصنوعی فوقالعاده هست از نظر من (و جالبه که اگه در کل ۳۰ ساعت بازی یه بار هم اشتباه کنه، بعد از کشته شدن دشمنها معذرتخواهی میکنه و میگه ببخشید که باعث شدم دشمن خبردار بشه. خودم این رو ندیدم، ولی بقیه گویا تجربهش رو داشتن) و هم مخفیکاری نسبت به فضای بازی خیلی خوبه. مطمئناً در حد MGS نیست، چون سبک بازی هم نمیطلبیده همچین چیزی رو، ولی برای بازیای مثل TLoU خیلی عالیه. مراحل لو هم جزو بهترین بخشهای بازی هستن به نظر من و حتی بهتر از خیلی بخشهای الی.گیمپلی هم دلست یک با محدودیت های سخت افزاری ps3 نسبت به PS4 خیلی بهتری بود نسبت به زمان عرضه تا دلست 2 و منطقی تر. برای مثال تو نسخه اول هوش مصنوعی همراه ها تو دیواره و دشمن ها نسبت به این همراه ها واکنش نشون نمیدند ولی حداقل خیلی بهتر از این بود که در نسخه دوم هم این مشکل هوض مصنوعی نصف و نیمه هست و بدتر این بار گیمر به خاطر هوش مصنوعی مشکل داره بازی مجازات میشه و با دیده شدن همراه ها شما باید وارده مبارزه بشین و یا کلی محیطهای بزرگ و زیادی که برای لوت خسته کننده وجود داره، از مراحل لو که کلا اضافیه و یا مخفی کاری بازی با اینکه محیطها بزرگتر شده خیلی دم دستی هست. نسخه اول هم مخفی کاری پیچیده ای نداشت ولی محدود بودن محیطها خودش یک فورسی روی پلیر برای دور زدن دشمن ها به وجود می اورد در حالی که اینجا با باز شدن محیطها لول دیزاین بازی آسیب خورده
و همین که میگی داستان و موسیقی و غیره سلیقه ای هست یعنی بد! اینکه کارکترت خارج از شخصیت تعریف شده باشه، اینکه پایانت به قول یکی از دوستانم out of lore باشه ربطی به سلیقه نداره، ایناها عیب و ایراد هست که به وضوح درون بازی مشخصه و این همه پست توجیح و توجیح و توجیح برای همین ضعف خط داستانی هست! وگرنه هیچ کدوم از افرادی که اینجا بازی رو تجربه کردند، نه عقب افتاده ذهنی هستند، نه همشون فن اکس باکس اند و نه هیتر اند و نه مورد خاصی ! نه این بحث واختلاف نظرها صرفا به خاطر شخصیت پردازی مشکل داره بازی هست. و گفتم این توجیات اکثرا برای مورادی هست که پشت دوربین رخ داده و هیچ سندیتی نداره ! (مثل اینکه جوئل در طول این چندسال آدم نرمی شده! در حالی که ما همچین چیزی ندیدیم و یکهو با جوئل احمقی طرف هستیم که 180 درجه فرق کرده)
وقتی میگم فاصله بین دلست 1 و 2 کیلومترهاست برای اینکه کل کنش گر اصلی دلست 2 که حدودا در دو ساعت اول داستان رخ میده و کل بار داستان تا ثانیه آخر روی این اتفاق میچرخه کشته شدن جوئل هست، جوئلی که کل باره شخصیت پردازی ش در یک شکل گرفته و اساسا دلست 2 به عنوان یک اثر مستقل هنری هیچ دستاورد ادبی در داستان سرایی نداره و صرفا از کاشته های فوق العاده دلست 1 برای روایت یک داستان از هم گیسخته است. و همونطوری که مبینیم دلست 2 در خلق شخصیت ابی به عنوان یک پروتاگونیست موفق عمل نکرده و نتونسته به اون عمق الی و جوئل در نسخه اول برسه. (نه اینکه ابی بد باشه، نه شاید هم به قول معروف جزییات بیشتری از خیلی کارکترهای نسل هشتمی داشته باشه ولی گفتم بحث در مقایسه با نسخه اول است که فاصله به مایل ها میرسه)
و جسارت نشه، باقی نوشته های شما صحبت های فرامتنی هست! چه جامعه اماری برای مطالعه داشتید که لیک باعث میشه فروش افت و یا حتی افزایش پیدا کنه و نظرات درباره متا و غیره!
بخش عمده جذابیت دلست 2 در جلوه های بصری و اورانیمتد بودنش هست که با گذرزمان و پیشرفت باقی استدیو و تکنولوژی ها رنگ خواهد باخت (به قول خیلیها حتی ترول میشه، الان جلوه و انیمیشن های دلست 2 از بازیهای معرفی شده نسل بعدی تره) ولی گفتم با گذرزمان این برتری از بین خواهد رفت همونطوری که الان دلست 1 گرافیک روز نیست و انیمیشن هاشم با گذرزمان کهنه شده ولی اون ادبیات و داستان هست که جاودانه اش کرده
دلست 2 ممکنه حتی بهترین بازی سال هم شناخته بشه ولی قاعدتا با گذرزمان ارزش فعلش رو خواهد داشت؟
من قبول دارم، برای خیلی ها ممکنه سخت باشه که نتونند قبول کنند ناتی داگ نسل هفت > ناتی داگ نسل هشت و این افت درسته به فضاحت استدیوهایی مثل بایوور نبوده ولی کاملا ملموسه و اینجاست اون رگ فن بودند واکنش غریزی نشون میده
اتفاقاً همون زمان هم خیلیها مثل من اون کار جول رو نقد میکردن. این یه سری از پستهای من برای سالها قبل هست، زمانی که اصلاً TLoU2 معرفی نشده بود چه برسه به اینکه داستانش رو بدونیم:جالبه هفت سال پیش کسی نمیگفت جوئل یه قاتل هست و فایرفلای مظلوم واقع شدن و جوئل جون میلیاردها انسان رو به خطر انداخت و این حرفها، تازه کسی هم یه انتقاد کوچیک میکرد از جوئل مورد عنایت دوستان قرار میگرفت.
الان بعد از 7 سال کلا جوئل شد شخصیت بد بازی. قاچاقچی. قاتل. شکنجه گر.
واقعا باید تبریک گفت به نویسنده داستان و کارگردان بازی که اینطوری نظرات رو برگردوند.
چی رو چند چندی؟هدف پارت ۲ همین بود دیگه
چند چندن بعضیا با خودشون من نمیدونم
در مورد گیمپلی که فقط میتونم بگم مخالفم و بس! یعنی هم هوش مصنوعی فوقالعاده هست از نظر من (و جالبه که اگه در کل ۳۰ ساعت بازی یه بار هم اشتباه کنه، بعد از کشته شدن دشمنها معذرتخواهی میکنه و میگه ببخشید که باعث شدم دشمن خبردار بشه. خودم این رو ندیدم، ولی بقیه گویا تجربهش رو داشتن) و هم مخفیکاری نسبت به فضای بازی خیلی خوبه. مطمئناً در حد MGS نیست، چون سبک بازی هم نمیطلبیده همچین چیزی رو، ولی برای بازیای مثل TLoU خیلی عالیه. مراحل لو هم جزو بهترین بخشهای بازی هستن به نظر من و حتی بهتر از خیلی بخشهای الی.
اینکه داستان سلیقهای باشه یعنی بد؟! کی همچین حرفی رو زده؟ داستان TLoU2 و مهمتر از اون نحوه روایتش یه چیز متفاوتی نسبت به اکثر بازیها هست و برای همین جنجال درست کردنش هم عجیب نیست. وقتی مخاطب عاشق شخصیتی مثل جول هست و همون اول بازی این شخصیت به شکل فجیعی میمیره و بعدش هم کنترل قاتل رو میدن دست گیمر، طبیعیه که بحث و جنجال پیش میاد ولی این نشوندهنده بد بودن بازی نیست به هیچ وجه. بحث سلیقه هست و یکی با این قضیه کنار میاد و یکی هم نمیاد.
کلاً بعضی موارد هستن که سلیقهای تر از چیزهای دیگه از آب درمیان و این اصلاً مفهومش بد بودن نیست. شما الآن یه FPS استاندارد با کیفیت مناسب بسازی، احتمال اینکه فروش بالایی بکنه خیلی بیشتر از اینه که یه بازی متفاوت بسازی که تا حالا گیمپلی مشابهش وجود نداشته و سلیقهای هست. این نشوندهنده کیفیت پایین بازی دومه؟ نه! نحوه روایت TLoU2 هم مشابه نداشته (یا حداقل من نمیشناسم) و چیزی هست که خیلیها باهاش حال میکنن و خیلیها هم ممکنه ازش عصبانی بشن (یه جایی دیدم با بازیهای Prototype مقایسه شده بود که فقط باید بگم الله اکبر! ).
قبلاً در مورد تکتک بخشهای بازی توی این تاپیک صحبت شده و دیگه خیلی تکراری میشه، ولی هیچ چیزی توی بازی نیست که توجیهی پشتش نباشه. مثلاً همین قضیه که باز در مورد جول مطرح کردی، قبلاً خیلی در موردش بحث شده و این تامی هست که خودش و جول رو لو میده و توی اون صحنه هم ابی با شنیدن اسم جول (از زبون تامی) تعجب میکنه، ولی باز هر دفعه میاین میگین چرا جول احمق شد! دیگه وقتی تامی به ابی گفته این اسمش جول هست، بعدش که جول نمیتونه بگه برادرم زوال عقل داره و من قاسم هستم نه جول!
در مورد ابی هم طبیعتاً شخصیتی که توی نسخه دوم از راه میرسه و قهرمان نسخه اول رو جوری میکشه که آدم از فکر کردن بهش ناراحت میشه، نمیتونه در حد شخصیتهای بازی اول محبوب بشه (من از ۹۰٪ صحنههای بازی عکس گرفتم ولی از صحنه مرگ جول هیچ عکسی نگرفتم، اون هم با وجود دو بار تموم کردن بازی. چون صحنه به شدت فجیعی بود). ولی اتفاقاً عمق خیلی خوبی داره شخصیتپردازی ابی و بازی موفق میشه کاری کنه که خیلیها مثل من بهش حق میدن جول رو (قهرمان بازی محبوبمون رو) بکشه. الآن باز یکی میاد میگه به چه جرئتی از ابی دفاع کردی و این یعنی جول عوضی بود و باید میمرد؟! نه، بحث از زاویه دید ابی هست که پیش خودش میگه یه قاچاقچی اومده پدر من رو که قرار بود بشریت رو نجات بده کشته و حالا من میخوام انتقام بگیرم. باز یکی دیگه میگه به قهرمان عزیز ما گفتی قاچاقچی؟! تُف بر تو! بله، از زاویه دید ابی، جول «نه قهرمان بلکه یه قاچاقچی» هست که «برای رسیدن به اهداف خودش» یه دختری رو آورده اونجا و قرار بوده پدر ابی با مطالعه بدن اون دختر یه واکسن برای نجات انسانها بسازه، ولی قاچاقچیه هم واکسن رو منهدم کرده و هم پدر ابی رو کشته. زیبایی داستان TLoU2 برای من توی همین چیزاست که کاری میکنه که آدم از زوایای مختلف یه ماجرایی رو دنبال کنه و فقط به یه شخصیت خاص حق نده.
و جالبه که همین قاتل که از نظر فیزیک و ظاهر هم نسبت به ۹۰٪ شخصیتهای زن بازیهای ویدیویی متفاوت هست و خبری از اون شکل و شمایل ســـکسی و دلربا نیست و کلاً شکل و شمایلش یه دافعهای برای آدم ایجاد میکنه، محبوبیت کمی هم بدست نیاورده و طرفدار پیدا کرده. مطمئناً نه به اندازه الی و جول، ولی در نوع خودش کم هم طرفدار نداره. یعنی دراکمن با این کار اوج هنرش رو نشون داده که شاید با هیکل اون مدلی و قیافه نهچندان زیبا انتخاب کرده که قهرمان بازی اول رو هم میکشه، ولی در انتهای بازی خیلیها میگن طرف حق داشت و خیلیها مثل من هم آخر بازی که الی داره ابی رو خفه میکنه، به الی فحش میدن و از این کارش ناراحت هستن. بله، از طرف دیگه هم خیلیها حالشون از ابی بهم میخوره و خوششون نمیاد، ولی دلیل نمیشه فکت صادر کنیم که شخصیت به درد نخوریه.
اینکه لیک شدن بازی بهش آسیب زد هم انصافاً انقدر مشخصه که نیازی به جامعه آماری نداره. TLoU2 بخش مولتیپلیر نداره که ملت به خاطر اون بازی رو بگیرن. بخش داستانی هم حالت نقشآفرینی نداره یا اپنورلد ۷۰ ساعته نیست که بگن حالا داستان اصلی به کنار، بازی رو میگیریم و سرگرم مأموریتهای جانبی و گشت و گذار توی محیط میشیم. یه داستان خطی هست که یه سری بخشهای به شدت مهم داره که مخاطب تا قبل از تجربه بازی نباید در جریانشون باشه تا تأثیر داستان حفظ بشه. حالا اون بخشهای مهم مدتها قبل از انتشار بازی لو رفتن و توی هر گوشه و کنار اینترنت پرتاب میشدن توی صورت مردم که فلانی میمیره و فلانی فلان طور میشه و... (برای بار چندم میگم حتی توی دیوار هم ملت اسپویل میکردن! واقعاً خیلی پدیده عجیبی بود!) خیلی طبیعیه که اشتیاق اونهایی که لیکخور شدن برای تجربه بازی کمتر بشه و خیلیهاشون بگن حالا که داستان بازی رو فهمیدیم، چرا ۶۰ دلار براش بدیم؟ گیمپلی بازی فوقالعاده هست، ولی توی این بازی داستان هم نقش بسیار پررنگی داره و وقتی لو میره، خیلیها بیخیالش میشن و ۶۰ دلار رو میدن برای یه چیز دیگه و چند ماه بعد که بازی تخفیف خورد میرن سراغش.
اونهایی که بازی رو خریدن هم اگه از قبل لیکخور شده بودن، امکان نداره تونسته باشن اون حسی رو از بازی بگیرن که من نوعی بدون اسپویل شدن تجربهش کردم. یعنی امکان نداره (واقعاً امکان نداره) شما از قبل در جریان ماجراهای بازی باشی و تأثیری که صحنه مرگ جول روت میذاره در اون حد خفن باشه یا لحظهای که کنترل ابی رو میگیری و بعد میفهمی جریان پدرش چیه یا متوجه میشی باید باهاش کلی بازی کنی و سراغ الی بری و...، هیچکدوم از اینا در صورت اسپویل شدن داستان نمیتونن اون تأثیر عجیب رو روی مخاطب بذارن و رسماً گند میخوره به فلسفه داستان و روایت بازی.
در مورد گذر زمان هم معلوم نیست، باید صبر کنیم ببینیم چی میشه. من از زاویه دید خودم TLoU2 رو یه شاهکار میدونم و تنها بازی ۳۰ ساعته کل عمرم هم هست که انقدر زود دو بار پشت سر هم تمومش کردم، یعنی در این حد ازش خوشم اومد. این چه ربطی به فن بازی داره؟! یعنی پیش خودم گفتم عیبی نداره که بازی کیلومترها با نسخه اول فاصله داره و داستانش پر از ایراده، ولی چون فنبوی هستم باید بشینم به زور دوباره تمومش کنم و هی زجر بکشم و به دراکمن فحش بدم ولی از آرمانهای فنبویانه خودم عقبنشینی نکنم؟ اون هم در حالی که بازیهایی مثل God of War و Horizon رو هم با اینکه به شدت دوست داشتم دو بار تموم نکردم یا همون نسخه اول TLoU رو انقدر زود دو بار پشت سر هم نرفتم، با اینکه کوتاهتر از این یکی هم بود. کلاً خیلی اشتباهه که این همه آدمی که اینجا یا توی ریستارا از بازی خوششون اومده یا اون همه منتقدی که بهترین امتیازها رو دادن، یه مشت فن بدونیم که فقط به خاطر بحثهای چیپ اینترنتی دارن از بازی تعریف میکنن.
اتفاقاً همون زمان هم خیلیها مثل من اون کار جول رو نقد میکردن. این یه سری از پستهای من برای سالها قبل هست، زمانی که اصلاً TLoU2 معرفی نشده بود چه برسه به اینکه داستانش رو بدونیم:
یعنی بارها توی بحثهای مختلف گفتم اون کار جول باعث شد یه قهرمان کلیشهای نباشه که به فکر نجات بشریت هست و برعکس، به فکر خودش و دختر معنویش بوده و با این کار شانس احیای بشریت رو نابود کرد. همین قضیه هم یکی از جالبترین ویژگیهای داستان TLoU برای من بود و به شدت خوشحالم که توی نسخه دوم هم دقیقاً سراغ همین ماجرا رفتن و با گسترش اون یه داستان جالب رو طراحی کردن.
عزیز کسی نمیگه جویل بد یا خوبجالبه هفت سال پیش کسی نمیگفت جوئل یه قاتل هست و فایرفلای مظلوم واقع شدن و جوئل جون میلیاردها انسان رو به خطر انداخت و این حرفها، تازه کسی هم یه انتقاد کوچیک میکرد از جوئل مورد عنایت دوستان قرار میگرفت.
الان بعد از 7 سال کلا جوئل شد شخصیت بد بازی. قاچاقچی. قاتل. شکنجه گر.
واقعا باید تبریک گفت به نویسنده داستان و کارگردان بازی که اینطوری نظرات رو برگردوند.