اگر کسی نمیخواد داستان بازی براش اسپویل بشه به هیچ وجه این تاپیک رو دنبال نکنه .
در واقع زمانی که برای شخصیت جوئل در دنیای TLOU وجود داشته خیلی بیشتر بوده . اگه میخواستن کاری که شما میخواید انجام بشه باید اول یه بازی کامل رو میذاشتن برای ابی که اونموقع باز هم اعتراض میشد که این کیه دیگه من همون جوئل و الی رو میخوام و وضعیت به مراتب بدتر بود.نه اینکه شما ذوب در ولایت هستی اینکه با اینکه موافقید شخصیت جول بهتر از ابی پرداخت شده و نمیشه به همین راحتی از نقشش خارج شد رو مقصر مخاطب میدونی نه بازی.
بخدا اینو مسخره نمیکنم یا بخوام تیکه بندازم ، واقعا نظرم اینه که اگه ابی از لحاظ ظاهری جذابتر بود خیلیا راحت تر میتونستن بپذیرنش . این اصلا چیزه غیرطبیعی نیست به هر حال ظاهر شخصیت ها تاثیر کمی ندارن .چه نامردانه دارین قضاوت میکنین من حرف ها رو زدم و چیزی ندارم واقعا اضافه کنم منتها این برداشت های شما بیشتر از هر چیزی اون محو در بازی رو ثابت میکنه
و اینو بگم که دوست داشتن هم یک موضوع جداست اینجا کلی هستن که ابی رو دوست ندارن ولی درکش کردن. حالا ما اینو نمیپذیریم داریم میگیم هم چرا ولی خب بنظر مقصر ماییم که نمیفهمیم احتمالا و بازی مشکلی نداره
اولا که من هیچ کسو مقصر نمیدونم و گفتم هر کی هم همراه نشده با این داستان اوکیه نظرشچرا مشکل رو به گردن مخاطب ها میندازید؟! وقتی بازی قادر نبوده روایت و داستان ابی رو به اندازه کافی خوب شکل بده دیگه مشکل مخاطب نیست که نمیتونه از نقش جول دربیاد و به ابی اهمیت بده! این وظیفه ی بازیه نه مخاطب. ما از اول تاپیک داریم همینو میگیم ولی شما اونقدر محو در بازی شدین که حتی با وجود پذیرش این موضوع دارین مقصر رو مخاطب ها میدونین!
نه اینو حرف دارم براش و نکته منفی بود برام و بنظرم اینی که اخر بازی ابی رو به اون حالت استیصال انداخته بود که باعث میشد توی کشتنش انچنان مصمم نباشیم خودش میشه در رابطه باهاش صحبت کرد که حقیقتا فعلا از حوصلم خارجه.چهارما همین که خود شما اخر بازی بعد ۳۰ ساعت بازی میگی اگر ابی رو هم نمی کشتم اوکی بود یعنی نیل رسالتش رو انجام داده
بازی اگه نمیخواد به اندازه ای که به جول اهمیت دادیم به abby هم اهمیت بدیم پس چرا نصف بازی رو اختصاص داده به کنترل این شخصیت و دوست و همراهانش ؟ و اون سکانس معروف ازاد کردن گور خر رو و اشک های abby بعد مرگ باباش رو نشون میده ؟ اتفاقا دقیقا هدف نویسنده اینه که از بیرون به داستان نگاه کنی و به abby همحق بدی که جول رو میکشه . ولی چون پدر abby خودش یه شخصیت خاکستری هست و خود abby یه ادم بی رحمکله شق ! اینجا میشه که خیلی ها باهاش زاویه پیدا میکنن . در واقع مرگ جول اصلا مهمنیست که هیچ ! این که چه کسی میکشتش و وارد داستان میشه و کنترلش میکنیم خیلی اهمیت داره . و کنترل کردن یه شخصیت نچسبی ظاهری و شحصیتی که جونش برات اهمیتی نداشته باشه در ویدیو گیم اصلا جذاب نبوده و نیست ! چون اساسا فلسفه ویدیو گیم و تفاوت عمدش با مدیوم سینما کنترل شخصیت و اون حس همزادپنداری مثبتی هست که باید با کاراکتری که کنترل میکنی به دست بیاری !برای بار شونصدم! بازی به هیچ وجه نمیخواد شما به اندازهای که به جول اهمیت بدی، به ابی هم اهمیت بدی. تا حالا کلی سر اینکه همزادپنداری کردن با یه نفر به معنای دوست داشتن اون شخص نیست بحث شده و مثل اینکه هیچ فایدهای نداشته! شما ابی رو اندازهی جول دوست نداری چون جدای از تفاوت سطح کیفیت شخصیتپردازیشون، اول با جول آشنا شدی و باهاش همزادپنداری کردی، و چون شخصیتش شدیدا انسانی و relatable هست، همزادپنداری کردنت به علاقه تبدیل شد. من واقعا نمیدونم چرا فکر میکنید بازی ازتون میخواد ابی رو اندازهی جول دوست داشته باشید یا به همون اندازه بهش اهمیت بدید!
در کل فکر کنم همزادپنداری کردن از پایه تو جامعه بد تعریف شده و این انتظاراتی که مردم از شخصیتپردازی ابی دارن یه بازتاب خیلی جزئی از همون تعریف بده.
من واقعا نمیدونم چرا فکر میکنید بازی ازتون میخواد ابی رو اندازهی جول دوست داشته باشید یا به همون اندازه بهش اهمیت بدید!
البته به یه نکته ای اشاره کنم و اونم این که خیلی نمیشه به این موضوع حق انتخاب ایراد گرفت ، چون یه روال عرف در بازی های خطی داستان محور نیست اساسا . گاها داشتیم مورد های خیلی خاص که حق انتخاب دادن ولی این یه اتفاق عرف نیست . مهمتر از حق انتخابی که شما باید داشته باشی اون شخصیت پردازی و روایتی هست که شمارو مجاب کنه یه کاراکتر تازه ورود به داستان رو به خوبی درک کنی و بپذیریش ، اونم چه کاراکتری ؟ کسی که قاتل و سلاخی کننده قهرمان نسخه قبل هست و قرار نصف بازی کنترلش رو به دست داشته باشی .از نظر من الی اگه abby رو هم میکشت تاثیری در حل شدن مشکلات شخصیت پردازی abby نداشت .چون اگر اینطور نبود اخرش میتونست حق انتخاب رو به خودمون بده که بکشیم ابی رو یا زندش بزاریم؟ خوب ناتی داگ دوست داشته اونجوری که خودش دوست داره نتیجه گیری بکنه نه اون جوری که بازیکن می خواد...من تو تاپیک امتیازات بازی هم نوشتم که نیل دراکمن اخرش میتونست با ازادی حق انتخاب به کاربر متوجه بشه طرف تونسته ابی رو درک کنه یا نه ولی نخواست !
الان دوباره یکی دیگه میاد میگه چون شما جول مرده ناراحتی داری هر ایرادی به داستان میگیری برا اونه.
حرفت اونجا قرمر کردم رو قبول دارم...ببین داستان این بازی خیلی خاص بود و اصلا با هیچ بازی به نظر من قابل قیاس نیست که بشه مثال زد..حداقل برای من....این داستان روندش جوری پیش رفت که باید به ما در اخر داستان حق انتخاب می داد که نداد..که البته من فقط در یک صورت این حق رو میتونم به ناتی داگ بدم که پارتی 3 در کار و در دست ساخت باشه و بخوان این شخصیت رو دوباره بیارن تو بازی و به خاطر این شاید نخواستن اونجا حق انتخابی برای بازیکن قائل بشن .علی ایحال باهات درکل موافقم که شخصیت پردازی ابی باید خیلی قوی تر کار از این کار میشد و اون حق انتخاب فقط یکی از مشکلات داستان بود که به نظر من ایراد داشت حالا ممکنه از نظر شما نداشته باشه.البته به یه نکته ای اشاره کنم و اونم این که خیلی نمیشه به این موضوع حق انتخاب ایراد گرفت ، چون یه روال عرف در بازی های خطی داستان محور نیست اساسا . گاها داشتیم مورد های خیلی خاص که حق انتخاب دادن ولی این یه اتفاق عرف نیست . مهمتر از حق انتخابی که شما باید داشته باشی اون شخصیت پردازی و روایتی هست که شمارو مجاب کنه یه کاراکتر تازه ورود به داستان رو به خوبی درک کنی و بپذیریش ، اونم چه کاراکتری ؟ کسی که قاتل و سلاخی کننده قهرمان نسخه قبل هست و قرار نصف بازی کنترلش رو به دست داشته باشی .از نظر من الی اگه abby رو هم میکشت تاثیری در حل شدن مشکلات شخصیت پردازی abby نداشت .
نکته اینجاست که دادن حق انتخاب تو یه بازی داستان محور یه اتفاق خیلی خیلی نادره . واقعا نمیشه توقع چنین چیزی داشت . و این که بازم میگم و البته خودتمپذیرفتی . اگه اجازه هم به تو داده میشد که چاقو رو تا دسته فرو کنی تو قلب abby چیز خاصی تغییر نمیکرد واقعا ! این پایان میخواد چرخه انتقام رو تموم کنه و یه جایی دیگه بگه بسه . واسه همینم من نه تنها با اپنینگ بازی و کلیت داستان مشکلی ندارم . بلکه نکته منفی هم در اندینگ نمی بینم. حس و حال الی دقیقا حس و حال خانواده ای که یه قاتل فرزندشون رو ، بعد یک سال دادگاه و خرج و ... پای چوبه دار میبرن. ولی لحظه اخر میبخشنش و نمیکشن طرف رو.حرفت اونجا قرمر کردم رو قبول دارم...ببین داستان این بازی خیلی خاص بود و اصلا با هیچ بازی به نظر من قابل قیاس نیست که بشه مثال زد..حداقل برای من....این داستان روندش جوری پیش رفت که باید به ما در اخر داستان حق انتخاب می داد که نداد..که البته من فقط در یک صورت این حق رو میتونم به ناتی داگ بدم که پارتی 3 در کار و در دست ساخت باشه و بخوان این شخصیت رو دوباره بیارن تو بازی و به خاطر این شاید نخواستن اونجا حق انتخابی برای بازیکن قائل بشن .علی ایحال باهات درکل موافقم که شخصیت پردازی ابی باید خیلی قوی تر کار از این کار میشد و اون حق انتخاب فقط یکی از مشکلات داستان بود که به نظر من ایراد داشت حالا ممکنه از نظر شما نداشته باشه.
p.s : یه نکته دیگه در مورد داستان نسخه اول دیدممیگن از جول مگه باید اجازه میگرفتن ؟ معلومه که نه ! ولی مگه از خود الی اجازه گرفت بابای قهرمان و دوست داشتنی abby ؟ اگه بهش میگفتن میخوایماین کارو بکنیم و ممکنه بمیری و جول نخود اش میشد خیلی قضیه فرق میکرد .
در مجموع کلا یه سری از حرف ها که راجع به داستان نسخه اول و حق دادن به اون npc نسخه اول میشه رو من اصلا قبول ندارم مگر این که همون شخص سال ۲۰۱۳ هم چنین نظری با سند و مدرک داشته باشه وگرنه بقیش میشه تغییرات نظر در عرض یک شب !
باور کن این بازی به قدری از لحاظ کیفیت بصری و.... قوی بود که لست 2 با 10 داستان متفاوت دیگه هم روایت میشد امتیارات بالایی می گرفت چه بسا تا 96 هم می رفت...هرچی فکر میکنم میبینم چقدر باید یک ایپی قوی باشه که بشه از داخلش کلی داستان کشید بیرون با روایت های مختلف....بی صبرانه منتظر بازی بعدی نیل دراگمن هستم ولی نه بازی که با اَبــــــی شروع شهنکته اینجاست که دادن حق انتخاب تو یه بازی داستان محور یه اتفاق خیلی خیلی نادره . واقعا نمیشه توقع چنین چیزی داشت . و این که بازم میگم و البته خودتمپذیرفتی . اگه اجازه هم به تو داده میشد که چاقو رو تا دسته فرو کنی تو قلب abby چیز خاصی تغییر نمیکرد واقعا ! این پایان میخواد چرخه انتقام رو تموم کنه و یه جایی دیگه بگه بسه . واسه همینم من نه تنها با اپنینگ بازی و کلیت داستان مشکلی ندارم . بلکه نکته منفی هم در اندینگ نمی بینم. حس و حال الی دقیقا حس و حال خانواده ای که یه قاتل فرزندشون رو ، بعد یک سال دادگاه و خرج و ... پای چوبه دار میبرن. ولی لحظه اخر میبخشنش و نمیکشن طرف رو.
p.s : یه نکته دیگه در مورد داستان نسخه اول دیدممیگن از جول مگه باید اجازه میگرفتن ؟ معلومه که نه ! ولی مگه از خود الی اجازه گرفت بابای قهرمان و دوست داشتنی abby ؟ اگه بهش میگفتن میخوایماین کارو بکنیم و ممکنه بمیری و جول نخود اش میشد خیلی قضیه فرق میکرد .
در مجموع کلا یه سری از حرف ها که راجع به داستان نسخه اول و حق دادن به اون npc نسخه اول میشه رو من اصلا قبول ندارم مگر این که همون شخص سال ۲۰۱۳ هم چنین نظری با سند و مدرک داشته باشه وگرنه بقیش میشه تغییرات نظر در عرض یک شب !
سلام عرض شدنمیذاری نقل قولت نکنم !
یعنی تو این شک داری که الی خودش راضی بوده ؟! چرا وقتی فهمید داستان چیه اونطوری عصبانی شد و با جوئل قهر کرد ؟!! اینو 10 بار ازت پرسیدم و جواب نمیدی !!!
npc رو چیکار داری ؟! هدف Fireflies مشخص بوده ، الی رو خود مارلین به جوئل و تس داده که انتقالش بدن و در ازاش الی اسلحه هاشون رو پس بگیرن .
دیگه چه سند و مدرکی میخوای ؟! الان داری اتفاقات Part 1 رو هم اونطوری که خودت دلت میخواد جلوه میدی
سلام عرض شد
جواب دادم که من این سوالو کاملا .
اتفاقا به چه نکته قشنگی اشاره کردی واقعا ، الی ایا راضی بوده یا خیر ؟ اولا صرف به این که راضی بوده یا نه ربطی به توجیه کردن کار اون دکتر نداره ! ایشون و مارلین اجازه ای از خودش نگرفتن و ممکن بود بکشنش بدون درست کردن واکسن و بدون گرفتن اجازه از شخص خودش داشتن کار خودشون رو میکردن ! و اما یه نکته خیلی مهم اینه که تو فلش بکی که از جول و الی نشونمون میده شدت ناراحتی الی بیشتر از دروغیه که تو این سال ها جول بهش گفته و حتی براش قسمخورده ! رجوع کنید به پلات نهایی نسخه اول ! حالا این دقیقا کجا حقو به اون npc که یهو برای شما مهم شده میده ؟ خود بازی و دیالوگهای رد و بدل شده بین مارلین و اون دکتر و همچنین دیالوگ های رد و بدل شده بین abby و باباش نشون دهنده شخصیت خاکستری این npc نسخه اول هست کاملا . و دقیقا حالا تو این نسخه برای خیلی ها مهم شده . در نتیجه هر کسی سال ۲۰۱۳ حق نداد به جول میتونه الانم حق نده بهش و من ایرادی نمیبینم .بودن بچه هایی که اینو گفتن تو رو هم واقعا یادم نیست بین اون دسته بودی یا خیر اون زمان . اما بقیش از نظر من میشه تغییر نظر یک شب!
و در اخر این که مثل همیشه این نظر و برداشت منه . میتونه اشتباه یا درست باشه از نظر تو و خیلی های دیگه !