اگر کسی نمیخواد داستان بازی براش اسپویل بشه به هیچ وجه این تاپیک رو دنبال نکنه .
به این میگن مشیت الهی.جسی رو در حال دویدن و بلافاصله بعد از خروج از اتاق و حداقل فاصله 4 5 متری هدشات میکنه
تامی ک لش کرده کف اتاق با فاصله نیم متری رو تیر بهش میماسونه . . .
این تکنیک شوک و سورپرایز یک تکنیک کاملا قدیمی و مفید سینماست. و اصلا ربطی به پلات هول و اینجور چیزا نداره. و برای مثالش هم میشه به یکی از برترین سریال های تاریخ اشاره کرد (GOT):این چیزایی که شما میگید کاملا درسته و در رابطه با ساخت گیمپلی ، مبارزات و خشونت استفاده شده در بازی هست . ولی هیچ ربطی به مشکلات پلات هولی که اشاره کردم نداره . قطعا nd یه تیمتوانمند و خاص که هر کاری رو با بیشترین جزییات ممکن انجام میده . اما این که کارگردان برای نشون دادن یه شوک ولیو یه صحنه اغراق امیز خلق کنه ( کشته شدن تامی ) که در ادامه شما رو سورپرایز کنه(زنده موندن تامی) ربطی به این دقت در جزئیات نداره . خون پاشیده شده روی زمین و فاصله شلیک شده به سر تامی یه شوک ولیو برای مخاطب که مرگ تامی رو باور کنه و در ادامه سورپرایز بشه مثلا که زندست هنوز !
اینکه نتیجه گیری کردی تامی مرده ... ربطی به تیم سازنده نداره ... من کل مدت درگیری ابی و الی و بعدش تو مزرعه فقط منتظر این بودم ببینم تامی چی شد ... بر عکس برای من لحظه ای که دینا تیر میخوره خیلی بیشتر این شک و تصور اینجا میشه که دینا هم مرد تا تامی .... که خوب چون صحنه دینا چند ثانیه بیشتر طول نمیکشه شاید کمتر کسی رو شاکی کرد باشه تا تامی که چند دقیقه طول میکشه (و تو داستان حدود ۲ سال)تا وضعیتش مشخص بشه ...این چیزایی که شما میگید کاملا درسته و در رابطه با ساخت گیمپلی ، مبارزات و خشونت استفاده شده در بازی هست . ولی هیچ ربطی به مشکلات پلات هولی که اشاره کردم نداره . قطعا nd یه تیمتوانمند و خاص که هر کاری رو با بیشترین جزییات ممکن انجام میده . اما این که کارگردان برای نشون دادن یه شوک ولیو یه صحنه اغراق امیز خلق کنه ( کشته شدن تامی ) که در ادامه شما رو سورپرایز کنه(زنده موندن تامی) ربطی به این دقت در جزئیات نداره . خون پاشیده شده روی زمین و فاصله شلیک شده به سر تامی یه شوک ولیو برای مخاطب که مرگ تامی رو باور کنه و در ادامه سورپرایز بشه مثلا که زندست هنوز !
این تکنیک شوک و سورپرایز یک تکنیک کاملا قدیمی و مفید سینماست. و اصلا ربطی به پلات هول و اینجور چیزا نداره. و برای مثالش هم میشه به یکی از برترین سریال های تاریخ اشاره کرد (GOT):
همچین سکانس های تعدادش توی بهترین آثار سینمایی بی انتهاست.TLOU2 هم از این قضیه مسثنا نیست.بارها کارگردان و نویسنده در طول داستان به ما القا میکنن بنجامین استارک کشته شده ولی سر به زنگاه پیداش میشه و به بقیه کمک میکنه
تو این که نسخهی اول بینقصتره شکی نیست واقعا. اما خب اگه بخوای منصفانه نگاه کنی، اولا درسته همون صحنهی زخمی شدن جول به طرز بینظیری به تصویر کشیده شده، اما بیا واقعبین باشیم، چقدر امکان داره یه آدم از دست یه همچین زخم عمیقی، توسط یه دختر 14 ساله بتونه نجات پیدا کنه؟ دوما داستان و خصوصا روایت پارت دو خیلی پیچیدهتره و در نتیجه اجرا کردنش سختتر از پارت اوله. من قبول دارم بعضی صحنهها مثل همون صحنهی تامی میتونست بهتر روایت بشه، ولی اینجوری در نظر بگیر قضیه رو که با این شدت سخت گیری بقیه بازیا اوضاعشون خیلی خراب میشه! به هر حال پارت دو در نهایت یه بازیه و شما با این شدت از سختگیری میتونی از خیلی از فیلما و سریالهای برتر تاریخ هم ایراد در بیاری. اما در کل کاملا متوجه احوالت میشم. همهش از علاقهی بیش از حد به TLoU نشئت میگیره!ببین من هر وقت به داستان ، شخصیت پردازی و پلات های این بازی نگاه میکنم نا خوداگاه با نسخه اول قیاسش میکنم و این یه اتفاق طبیعی . کاری به بازی دیگه ای ندارم . نسخه اول به قدری توقعات رو بالا برد و مسیر داستان و کلیت پلات ها رو واقع گرایانه و ملموس نشون داد که من نوعی پلات های این چنینی نسخه دوم تو ذوقم میخوره . مثلا یه قیاس کنیم با پلات زخمی شدن جول تو نسخه اول و مسیری که طی میکنه و اتفاقاتی که باعث زنده موندنش میشه . همونجایی که میله میره توی پهلوش و کم کم خونریزی میکنه و نهایتا سوار اسب که میشه از درد و خونریزی غش میکنه.
View attachment 153508
منم نمیگم سر صحنه تامی حساسیت خاصی داشته باشیم . ولی میتونه کارگردان یه پلات ملموس مثل این ارائه بده . وقتی مغز یارو با اون حجم از خون میپاشه رو زمین یعنی دوسن داری به ما بگی کشتیش ! حالا این که بعدش قبول کنیم تیر کمونه کرده و این صحبت ها بیشتر شبیه توجیه پلات هست تا صحبت منطقی . باز من به حجم خون اشاره میکنم که تئوری کمونه رو بیخیال بشن دوستان !
در مورد یارا هم باز با نسخه اول قیاس کنیم . جایی که جول با افسر بی رحم مواجه میشه و ما منتظر مرگ اونم هستیم ولی تامی سر میرسه و میکشه یارو رو . تامی دقیقا قبلش اینجا به جول میگه فرار کن
View attachment 153509
درب پشتی این خونه میشه اینجا و چند ثانیه بعد ما با افسر روبرو میشیم تو این محیط
View attachment 153510
بقیه ماجرارم که هممون میدونیم . اینجا سر رسیدن تامی اصلا نمیتونه یه پلات هول و اتفاق غیر عادی باشه به قدری که فاصله زمانی و محیطی کمه . ولی اینو قیاس کن با صحنه ای که یهو یارا از نا کجا اباد بعد طی یه مسیر طولانی تعقیب و گریز ما با تامی یهو تله پورت میکنه و از غیب میرسه. و باید دوباره با ذهنمون مثل صحنه پاشیده شدن اون حجم از خون و مغز رویا بافی کنیم این راه مخفی رو پیدا کرده یهو رسید اینجا
در اخر این که در مورد یه سری شخصیت پردازی ها هم همونطور که خودت اشاره کردی بازی در برابر نسخه اول ضعیفتر نشون میده . شخصیت هایی که تو طول داستان نسخه اول وجود داشتن و به شدت عالی کار شده بودن و یه سری شخصیت ها که تو این نسخه اصلا قوی کار نشدن . در نهایت من فن نیل دراکمن بوده ، هستم و خواهم ماند . از کلی از پلات ها و پیچش های داستانی نسخه دوم لذت بردم . اما نسخه ۱ رو از لحاظ داستان ، پلات و شخصیت پردازی کاملا قوی تر میدونم و ترجیحش میدم به این نسخه .
میشه مشکلات بازیو بگی ؟پروژه چنان problemهای بنیادینی داره که احساس میکنم اینایی که به زنده موندن تامی گیر میدین به کنترل جو منفی دور بازی کمک میکنن
صدبار گفتیم بازم میگیم مسئله اصلی اینه که خیلی ساده این ip و این پروژه تحت تاثیر مسائل حاشیهای شکل گرفته. به این معنا که پروژه اساسا حول یک سری از تفکرات و مضمونها و موضوعات قرار شده توسعه پیدا کنه و در اولویت قرار بگیرن.
مشکل من با این مضمونها و موضوعات نیست. چه بسا تو مدیا آثار با ارزش و برای من جذاب هم پیدا میشه که موضوعات یکسانی دارن. ولی اینجا این باعث شده داستان سکته و سوراخ و گیر زیاد داشته باشه. این چیزیه که من بدیهی حساب میکنم.
من با این پروژه رسما تفاوت زیادی نمیبینم بین ناتی داگ و تهیهکنندهای که میاد تو ایران با مضمونهای انقلابی بودجه کلان میگیره فیلم بد میسازه و باعث لعن و نفرین خودش میشه چون پول منو و بقیه رو هدر داده. رویکرد یکیه ولی خب اونا با استعدادترن.
حالا اینقد اگه کسی معذرت میخوام خودباختهست که این مسائل رو در بازی احساس میکنه ولی با خودش میگه ناتی داگه دیگه دراکمن دیگه دلشون خواسته پیگیر این جور چیزا باشن حتی به قیمت به سکته افتادن داستان و بیش از حد اگزوتیک شدنش یا هرچی اشکال نداره اونا بیشتر میفهمن، دیگه من نمیدونم باید به این آدم چیگفت. نمیگم از بازی کسی نباید خوشش بیاد، چرا منم کنسول دستم برسه با ولع میشینم تموم میکنم، میگم در عین همهچی با این فرصت طلبیها نباید عادی برخورد کرد. مشکل منم پر شدن جیب کسی یا وصل شدنش به جاهای بالاتر یا خودشیرینی و اینا نیست(حتی بحث رو اخلاقی نمیکنیم) اینا به خود دست اندر کاران ربط داره، نوش جونشون، مشکل اینجاست که اینا باعث شده بازی به حاشیه بیوفته و همه چی تحت تاثیر اون مسائل قرار بگیره و خیلی از مشکلات داستانی و متقاعد کننده نبودن بازی ناشی از همین زورچاپون کردنه(بحثی در این مورد ندارم جزو بدیهیات حسیه برام).
یه سری هم که رسما حرف آخرشون بهت اینه که آقامون دراکمن خواسته اینجوری بسازه دیگه، من کیم من چیم من چی میگم؟! درسته من با دلار ۲۰ هزار تومن ۶۰ دلار پای بازی دادم ولی سلیقه و خواست و فرهنگ و احساسات من چه اهمیتی داره؟!(میدونم ظرفیتی گرفتی)
آفرین چون هیچ مشکلی ندارهنه
اصل کار همون سقوط جول توی میله بود!باز هم میگم تیر به سرش نمیخوره .
اتفاقا اون مسیر طولانی نیست ، یعنی اگه بدون احتیاط و ترس از اسنایپ شدن اون مسیر رو بخوای طی کنی اصلا زمان نمیبره ، تو اینو در نظر بگیر که زمانی که وارد ساختمون شدن یارا میتونه این مسیر رو بدون مزاحم سریع طی کرده باشه ، این دیگه واقعا چیزه عجیب یا بقول تو پلات هول نیست !!!
حالا اصلا فکر کنیم که کاملا حق با توئه ، اینا پلات هول () ... چرا به اون قسمت سوالم جواب ندادی که این قضیه پلات هول که سر TLOU II مد شد و این سخت گیری های عجیبی که بوجود اومده ، تا الان کجا بوده در نقد ویدیوگیم ؟! در همون شماره 1 که محبوب قلبها شده الان ، چطور سارا بقل جوئل بود و تیر خورد و مرد ولی جوئل که همون لحظه چرخید یدونه گلوله هم نخورد ؟!! یا چطور تو اون لحظه ی آخر تامی از غیب رسید و اون مامور رو کشت ؟!
یا چطور زمانی که جوئل توی گاراژ لنگ در هوا آویزون بود و کلی اینفکتد حمله کرده بودن ، بیل باز دوباره لحظه آخر از غیب میرسه و نجاتش میده ؟!
ببین تا صبح برات پلات هول () در میارم از هر بازی که عاشقشی و عاشقشم و یا متنفری و متنفرم ....
ولی اینا اصلا مهم نیست برای من ، چون برای پیش برد داستان لازمه و ما در نهایت با یک ویدیوگیم طرفیم نه با یک فیلم مستند !!!
در مورد بحث شلیک و اینا بچهها خیلی صحبت کردن و من هرچی بگم تکراری میشه و با اینکه متوجه هستم منظورت رو، ولی مشکلی هم با اون صحنه ندارم.این که یه سری با قصد و غرض دنبال مسخره بازی و ترول کردن بازی هستن که هدفشون و حالشون مشخصه و نیازی به بحث نداره . ولی این که فکر کنیم داستان ، پلات ها و شخصیت پردازی ها به هیچ وجه مشکلی نداشته یا بهتر بگم هر کسی نگاه صد بهش نداشته باشه و بخواد به داستان ۸۰ بده اشتباه فنی رخ داده . سطحی نگاه کرده یا هر چیز دیگه ای کاملا یک دید اشتباه و متعصبانه است ! حالا چه اونی که تعصب داره تا اسم nd میاد کلا ترول کنه و مسخره بازی در بیاره . چه اونی که تعصب داره تا اسم nd میاد فقط دفاع کنه و کوچکترین روزنه نفوذ و ایرادی به داستان و پلات و شخصیت پردازی ها رو نپذیره . چیزی که پر واضحه خیلی از فن های نسخه اول بازی که نه هیتر هستن ، نه لیک شدن و نه گیمر یکی دو ساله هستن ! با بخش هایی از داستان و پلات ها مشکل دارن و این ایراد ها کاملا وارده .
شما نمونهی بارز به گند کشیدن یه جریانِ بحث درست حسابی هستی. الان چند صفحهی اخیر رو یه نگاه بنداز. همه بر اساس تجربهشون از بازی دارن نظرات موافق یا مخالفشون رو بیان میکنن و هیچ اتفاقی نیوفتاده، بعد یهو شما میای یه مشت nonsense میندازی وسط تاپیک و هم اون بحثی که داشت شکل میگرفت رو با یه پارازیت بهم میریزی، هم تو تاپیک انتقادات شاکی میشی که چرا اینجا کالت محوره.نه
تو اصلا کامنت های منو نمیخونی نیما ! یا میخونی و من بد نوشتم و تو متوجه نمیشی . این که میگی هنوزم میگی تیر به سرش نخورده با اون حجم از خونی که برات توضیح دادمنشون دهنده تعصب و لجبازیهاینو همه اینجا اکثرا قبول کردن جز تو ، منم بحثی ندارم سر این واقعا تو نظرته بگو خورده به چشم کمونه کرده . ولی در مورد سوالت پاسخ دادم اتفاقا و میگم که نمیخونی کامنتهامو منبع قیاس من نسخه اول هست و به بازی ها دیگه اصلا کاری ندارم . کاملا با گذاشتن تصویر همین ۴ تا پست بالاتر فرق پلات های ملموس و بسیار منطقی تر نسخه اول رو با پلات هول های این نسخه برات توضیح دادم. حتی به رسیدن تامی و زخمی شدن جول اشاره کردم و این تعصبه اجازه نمیده قبول کنی شلیک نیم متری به سمت مغز و کاسه خون و زنده موندن تامی ؟ برای من تو ویدیو گیم این چیزا هم خیلی مهمه و چون تو نسخه اول نقص به این اشکاری ندیدم دوست نداشتم تو نسخه دوم هم ببینم. شاید برای تو مهم نباشه و ایرادی هم نداره .واسه من و خیلی ها هم مهمه.باز هم میگم تیر به سرش نمیخوره .
اتفاقا اون مسیر طولانی نیست ، یعنی اگه بدون احتیاط و ترس از اسنایپ شدن اون مسیر رو بخوای طی کنی اصلا زمان نمیبره ، تو اینو در نظر بگیر که زمانی که وارد ساختمون شدن یارا میتونه این مسیر رو بدون مزاحم سریع طی کرده باشه ، این دیگه واقعا چیزه عجیب یا بقول تو پلات هول نیست !!!
حالا اصلا فکر کنیم که کاملا حق با توئه ، اینا پلات هول () ... چرا به اون قسمت سوالم جواب ندادی که این قضیه پلات هول که سر TLOU II مد شد و این سخت گیری های عجیبی که بوجود اومده ، تا الان کجا بوده در نقد ویدیوگیم ؟! در همون شماره 1 که محبوب قلبها شده الان ، چطور سارا بقل جوئل بود و تیر خورد و مرد ولی جوئل که همون لحظه چرخید یدونه گلوله هم نخورد ؟!! یا چطور تو اون لحظه ی آخر تامی از غیب رسید و اون مامور رو کشت ؟!
یا چطور زمانی که جوئل توی گاراژ لنگ در هوا آویزون بود و کلی اینفکتد حمله کرده بودن ، بیل باز دوباره لحظه آخر از غیب میرسه و نجاتش میده ؟!
ببین تا صبح برات پلات هول () در میارم از هر بازی که عاشقشی و عاشقشم و یا متنفری و متنفرم ....
ولی اینا اصلا مهم نیست برای من ، چون برای پیش برد داستان لازمه و ما در نهایت با یک ویدیوگیم طرفیم نه با یک فیلم مستند !!!