چه طور وقتی Ryse روی 30 فریم و رزولوشن 900p بود بزرگترین مشکل تاریخ بشریت بعد از سوراخ شدن لایه اُزون بود ولی حالا هیچ مشکلی نیست..!
چه طوری وقتی دم از 1080p و 60 فریم می زدین و بازی های کنسول رغیب رو که بیچاره لانچ بودن و زمان کافی برای ساختشون نبوده رو مسخره می کردین اما الان مشکلی نیست..
خیر ببینی این دو تا رو جواب بده روشن شیم..
در مورد نبود CO-OP و مولتی هم قبول کن ضعف سازندست و گرنه تو دنیایی آنلاین امروز که هر دو شرکت سونی و ماکرو بزرگترین هزینه ها رو روی بخش آنلاین انجام دادن ولی حالا یک بازی اونم تو سال 2014 اونم انحصاری از این قابلیت استفاده نکنه شما چی میگن بهش..؟
30fps بودن Ryse که اگه افت فریم نداشته باشه مشکلی نداره. KZ: Shadow Fall هم توی بخش داستانی 60fps نبود یا DriveClub هم 30fps هست. Infamous: Second Son هم 30fps هست. نمیدونم کلاً بحث سر چیه !

یه جوری میگین که انگار The Order اولین بازی 30fps کنسول PS4 هست ! بحث های مقایسه ای بیشتر در مورد این بوده که PS4 بازی X رو با فریم ریت بالاتر اجرا میکرده تا X1. یا مثلاً فلان بازی توی PS4 به شکل 60fps اجرا میشده و توی X1 به شکل 30fps. در مورد Ryse هم بیشترین بحث ها سر رزولوشنش بود نه فریم ریتش. بحثی هم اگه در مورد فریم ریتش بوده به این برمیگشته که فلان بازی با کیفیت بصری نزدیک به Ryse ، فریم ریت بالاتری از اون داشته. نه اینکه 30fps بودن کفر محسوب بشه !
قضیه رزولوشن این دو بازی با هم فرق میکنه. Ryse نسبت ابعادش معمولی هست و قرار بوده 1080p باشه و Greenberg هم گفته بود 1080p Native هست ! ولی وقتی سازنده های بازی دیدن اون کیفیت توی 1080p عملی نیست ، تبدیل شد به 900p. ولی در مورد The Order از روز اول قرار بوده اون نوارهای سیاه وجود داشته باشه تا به هدفشون برسن. هدفشون هم این بوده که نسبت و ابعاد تصویر جوری باشه که یه تجربه سینمایی ارائه بده. حالا یه عده با این قضیه خیلی حال کردن و ازش سوژه ساختن ، یه بحث دیگه هست. در نظر نمیگیرن که یه سری از بازی های کنسول محبوبشون هم ادعای ارائه تجربیات سینمایی و سریالی دارن. این طوری نبوده که اول بدون اون نوارها کارشون رو شروع کنن و بعد ببینن بازی نمیکشه. بعدش دور هم جلسه بذارن و بگن چیکار کنیم ، یه نفر بالای سرش یه لامپ دربیاد و بگه برای گول زدن ملت نوار سیاه میذاریم !!!

اگه میخواستن از پردازش بازی کم کنن ، خیلی شیک 900p میذاشتن و حدود 100 هزار تا پیکسل هم صرفه جویی میکردن. چون پردازش توی 900p راحت تر از حالت فعلی The Order با این نوارها هست. همین الآن شینجی میکامی هم توی The Evil Within سراغ نوارهای سیاه رفته و کسی نمیاد یقه ـش رو بگیره که چرا داری سر ملت رو شیره میمالی تا پردازش بازی راحت تر بشه. (البته اون بازی مولتی پلتفورم هست و گیر دادنش به نوارهای سیاهش جایز نیست !

)
چیزی که توی این مدت مشخص شده اینه که PS4 مشکلی با اجرای بازی ها به صورت 1080p نداره و احتمالاً این رزولوشن به یه استاندارد بین بازی های این کنسول تبدیل میشه. تا همین امروز هم اگه اشتباه نکنم تمام بازی های انحصاری و مولتی پلتفورم این کنسول 1080p بودن به جز BF4 که همون هم توی X1 به صورت 720p اجرا میشد و توی PS4 به صورت 900p. ولی بحث فریم ریت جدا هست و از همین اول راه هم مشخصه که همه بازی های این نسل 60fps نخواهند بود. نیاز به پیش بینی خیلی سخت و جان فرسایی هم نداشت و خودم 2.5 سال پیش به عنوان یه گیمر معمولی (نه جناب استاد Pachter) این رو
پیش بینی کرده بودم. زمان PS1 با رزولوشن افتضاح بازی 60fps داشتیم ، زمان PS2 رزولوشن بالاتر رفت و بازی 60fps داشتیم ، نسل قبل بازی ها 720p شدن و بازی 60fps داشتیم ، این نسل هم بازی ها 1080p میشن و بازی 60 داریم. یعنی بازی ها هر نسل به دو دسته 30fps و 60fps تقسیم میشن ، ولی چیزی که همیشه افزایش داشته رزولوشن بوده و هر نسل بالاتر رفته و یه استاندارد هست ، چون نمایشگرها کیفیت ـشون بالاتر میره و نیاز هست که تصویر زیباتر و با کیفیت تری درست بشه. همون طور که The Order هم الآن به عنوان یه بازی 1080p محسوب میشه و اونجاهایی که تصویر وجود داره رزولوشن بالاتری نسبت به یه بازی 720p و 900p داره. ولی فریم ریت چیزی نیست که همه سازنده ها سراغ 60fps کردن بازی هاشون برن و همین نسل هم کلی بازی روی هر دو کنسول خواهیم داشت که 30fps باشن. بدون شک 60fps بهتر از 30fps هست. سازنده های The Order هم برای بالا بردن کیفیت بصری بازی رفتن سراغ 30fps ، چون کارهای بیشتری میشه توی فریم ریت پایین تر انجام داد. همون طور که در آینده خیلی بازی های دیگه هم احتمالاً 30fps هستن ولی با رزولوشن 1080p.
Co-op و مولتی پلیر هم هیچ ربطی به ضعف و قوت بازیساز نداره. همون طور که سازنده های Batman: Arkham City از Batman: Arkham Origins ضعیف تر نبودن ، در حالی که اولی مولتی پلیر نداشت و دومی داره. نصف مولتی پلیرهایی که توی بازی های مختلف هست بی کیفیت و داغونه و فقط برای رفع تکلیف ساخته شده. حالا توی The Order دیدن مولتی پلیر به این بازی نمیخوره ، نیومدن به زور یه چیزی بچپونن که ملت ساکت بشن. خود من فکر میکردم یه بخش Horde مانند توی The Order باشه یا حالت Co-op داشته باشه (هنوز هم بعید نمیدونم در آینده همچین بخش هایی طراحی بشه) ، ولی خب مثل اینکه خبری نیست و این طور به نظرشون رسیده که وقتشون رو فقط روی بخش داستانی بذارن. ولی این اسمش ضعف نمیشه !!!