چـــ
راستش من اصلا نمیدونستم داستان فیلم چیه و بدون هیچ پیش زمینه ای رفتم سینما فیلم رو ببینم، منتهی فکر می کردم هر چی که باشه مسیر دهلاویه-سوسنگرد که شهید میشه چمران توش قراره به نمایش کشیده شه... که اینطور نبود!
فیلم اصلا از نوع یه فیلم "زندگی نامه ای" نیست. چمران اصلا معرفی نمیشه و شما باید اون رو بشناسین از قبل... هیچ توضیحی در مورد عقبه این ادم داده نمیشه، فقط جای جای فیلم،توی دیالوگ ها، میگن مصطفی چمران، فلان کار در فلان سال، ... ! اینا رو باید مث پازل بچسبونین به هم تا یه چیزی دستتون بیاد.
داستان فیلم یک اتفاق از تایم لاین عمر شهید چمران هست که با یه تحریف در تاریخ به پایاین می رســه. جایی که اون مامور دولت وقت میشه که به
پاوه بره و با گروه کرد ضد انقلابی که تشکیلات مخوفی هم دارن اتفاقا، مذاکره کنه.
چمرانی که حاتمی کیه نشونش میده، پخمه، بیش از حد خونسرد، کم هوش و بی استعداده. در صورتی که اصلا چنین چیزی نبوده. حد اقل هوش و ذکاوت چمران رو نمی شه نادیده گرفت. 90 درصد مشکل شخصیتی چمران حاتمی کیا هم به بازیگرش برمی گرده. جایی که فریبرز عرب نیا یکی از Poker-Face ترین بازیگرای تاریخ سینما و تلویزیونه ایرانه؛ بعد از فیلمای آبکی سالای آخر دهه 70 تا اوایل دهه 80 ما فکر می کردیم تموم شدست این آدم... یه مختارنامه پخش شد و عرب نیا دوباره مطرح شد. اگر این نقش رو کسی که قرار بود از اول بازی کنه (پرویز پرستویی) بازی می کرد، به مراتب نتیجه کار بهتر در میومد.
فیلم سوتی هم داره، سکانسایی رو به حالت فیلم گریند پخش میکنه که فلش بک خورده به گذشته و چمران داره خاطرات خودش رو مرور میکنه، با همسر امریکاییش و بچه هاش که دارن بازی میکنن کنار ساحل! این سکانسها اگر برای بیننده هست که اون فیــــلـــتــر و قاب بندی مسخرش برای چیه؟! و اگر خود چمران داره نگاه می کنه، پس چرا شخص خودش هم توش دیده می شه و نما سوم شخصه؟ این سکانسا بیش تر از همه چی توی ذوق می زنن، جالبه که آخر فیلم با همین مدل سکاسنها تموم می شه!
در مورد تحریف تاریخ گفتم، توضیح بیشتر آخر فیلم رو اسپویل میکنه براتون ولی این عملیات بدونید که این مدلی تموم نمیشه! اینا توی یه پاسگاهی گیر افتادن و هلیکوپتر رژیم میاد و نجاتشون میده نه این چیزی که حاتمی کیا نشون داده...!
Alternative Ending در یک فیلم تاریخی!
ایراد دیگه این که فیلم شدیدا بی روحه. نمیدونم دوئل یا روز سوم رو دیدید یا نه، اما هر دوتاشون (با اینکه اونا هم فیلمای خوبی نیستن بخصوص دوئل) حداقل این مشکل رو ندارن. فیلم آنچنان هم مستند نیست که بگیم دست حاتمی کیا بسته بوده و نمیتونسته هر چی میخواد اضافه کنه. اتفاقا تا دلش خواسته توی تاریخ انگولک کرده، پس بنابراین لااقل انتظار میرفت انقدر فیلم یخ و خالی از احساس نباشه. سر از تن قطع می شه، آدم میمیره، شوهر جلوی زنش پر پر می شه، تمام این اتفاقات میفته، واکنش بیننده اینه: MEH...
10 / 6