Soul 2020
6/10
وقتی اسم پیکسار میاد همه آماده دیدن یک انیمیشن با موضوعی خاص و یه سر و گردن بالاتر از سایر انیمیشن های سینما میشیم! پیکسار توی انیمیشن Soul دست روی یک موضوع نو (البته در عالم انیمیشن) میذاره! اما لقمه ای که برمیداره به لحاظ عمق موضوعی خیـــــلی بزرگتر از چارچوب و مخاطبان یک انیمیشنه! من موقع تماشای Soul، انیمیشن Inside Out خیلی برام تداعی شد که یه جورایی خیلی شبیه این کار بود و یک ایده کاملا نو و موضوع خوب در چارچوب یک انیمیشن (که بیشتر مخاطباش بچه ها هستن) گنجانده شده بود.
موضوع Soul به صورت خلاصه بگم مشابه اون شعر مولاناست با این مضمون که ما از کجا آمده ایم؟، به کجا میرویم؟ و آمدن ـمون بهر چه بوده؟!! به جرات میشه گفت عمیق ترین سوال و بزرگترین چالش فلسفی زندگی هر انسان! که پیکسار اونو با چاشنی طنز موضوع یک انیمیشن یک ساعت و نیمی کرده!
اینکه از کجا آمدیم و به کجا میرویم در انیمیشن تا حد زیادی از تعالیم ادیان مختلف و تجربه های نزدیک به مرگ افراد (گذر از یک تونل تاریک که انتهاش نوره) الهام گرفته شد اما حرف اصلی Soul پیدا کردن معنا و هدف زندگی یک انسان نوعی بود!
من با کاراکتر اصلی ارتباط نگرفتم و به نظرم یکی از نچسب ترین نقش اول های های پیکسار بوده! واقعا برای پرداخت به همچین موضوعی چرا موزیسین جَز؟؟! خیلی گزینه های بهتری میشد انتخاب کرد. پرداخت جهانی که ارواح قبل از به دنیا اومدنشون در اونجا آماده میشن هم واقعا برام غیر قابل قبول و عجیب بود! در مجموع با وجود شروع بد و توسعه نه چندان جالب مفاهیم، پایان و جمع بندی Soul برام قابل قبول بود.
Godzilla vs Kong
دیگه قبل از تماشای فیلم می دونستم که باید سطح توقعمو خیلی بیارم پایین، انقدر پایین که دیگه رسما چیزی جز 2 ساعت هیجان و زد خورد به سبک فیلمای رولند امریک و مایکل بی نخوام! دیگه حتی اسم فیلمم داره داد میزنه که این فیلم هیچ هدفی جز نمایش گلاویز شدن گودزیلا و کُنگ نداره و تکلیفش با مخاطب کاملا روشنه! توی سال 2021 هم بعد از این همه سال باید به این سبک فیلما عادت کرده باشیم دیگه از روز استقلال بگیر تا ترنسفرمرزها و ... همگی فیلمنامه های آبکی، شخصیت های به قول فراستی ماقبل مقوا و فقط هیجان و آدرنالین برای سرگرم کردن بیننده ای که دنبال چیز دیگه ای جز 2 ساعت هیجان هم نیست!
خب ازونجایی که این فیلم رسما فاقد فیلمنامه و روایت بود و شخصیت ها کلا مثل من و شما تماشاچی بودن ناچارا بریم سراغ کیفیت تصویر و جلوه های ویژه!
، یکی از دوستان میگفت فیلم تاریکه که اصلا اینطور نبود و در قیاس با گودزیلا 2014 که موقع تماشاش چشمام یه شماره ضعیف شد این فیلم خیلی خوب بود و صحنه های نبرد این دو تا وسط نورهای شهری هنگ کنگ واقعا عالی و چشمگیر بود. کلا از جلوه های تصویری فیلم خوشم اومد (هر چند توی این مدل زد و خوردها و تخریب ساختمان ها کارگردانی مایکل بی تکه!) و واقعا باید فیلم روی یه نمایشگر بزرگ دیده بشه نه لپ تاپ و تبلت و ... . گودزیلا و کنگ کلا دیگه بیش از حد نسبت به اون چیزایی که از فیلمای قدیمی تر به یاد داریم قُلچماق شدن و عملا هیچ گونه سلاحی بهشون کارگر نیست. دیگه واقعا نمی دونم توی فیلمای بعدی چجور هیولایی میخوان بسازن بندازن به جون هم دیگه!
اما چه امتیازی بدم؟! اینطوری بگم که اگه مثلا ترنسفرمرز سال 2007 و گودزیلای سال 1998 و حتی Skull Island رو از این سبک فیلما به عنوان رفرنس در نظر بگیرم!! و بهشون 10/10 بدم!! در بهترین حالت به لطف 20 دقیقه آخر به این فیلم نمره
6/10 رو تقدیم می کنم.
اما اگر کلا بخوایم با استاندارد یک فیلم سینمایی مقایسه کنیم که طبیعتا باید یک فیلمنامه خوب داشته باشیم، کاراکترها چیزی فراتر از تماشاچی کاغذی باشن و کلا فیلم چیزی بیشتر از 2 ساعت زد و خورد باشه با ارفاق زیاد به خاطر گُل روی کینگ کنگ به فیلم نمره
0.5/10 میدم!