سینا برو یوتیوب و مونولوگ تام کروز واسه اسکار 2002 و بعد از اتفاقات 11 سپتامبر رو ببین. درحالی که حرفش سیاسی و توی ترسناک ترین چند ساله اخیر امریکا بودش، اول و آخرش حرف از مهم بودن آرت فیلمسازی خصوصا توی یه همچین زمانی رو توضیح میده. الان اسکار فقط یه سیرک واسه Social Justice Warrior ها شده. حتی 3-4 سال پیش هم اینطوری نبودش.
توی همین اسکار، سخنرانی Gary Oldman رو با Frances McDormand مقایسه کن. اولدمن از مادرش، عوامل فیلم و چرچیل تشکر میکنه و فرانسس راجب feminism و نامزد های زن صحبت میکنه. توی سالی که Avatar ریلیز و نامزد شد، یه خانوم جایزه بهترین کارگردانی رو برد. ولی SJW های هالییود یادشون میره این چیزارو.
در مورد equal pay هم که یه چیز خیلی واضحی هست و خودتم گفتی. Robert Downey Jr. واسه اونجرز 50 میلیون + یه درصدی از فروش رو میگیره چون فیلمش 1 بیلیون میفروشه. هیچ بازیگر زنی، به خصوص جنیفر لاورنس (یکی از کسانی که این بحث equal pay رو کشید وسط) یک پنجم فروش فیلم های کسانی مثل RDJ یا Dwayne Johsnon رو نداره.
اون سالی که کاترین بیگلو برد نمیگفتن به خاطر زن بودنش بهش جایزه دادن، چون اون موقع این فضای SJW/Anti-SJW برقرار نبود. اون موقع میگفتن به خاطر اینکه به ارباب قدرت خوش خدمتی کرده بهش جایزه دادن.
Hurt Locker از نظر فیلمسازی هیچ جوره جلوی Avatar کم نمیاره. با 15 میلیون دلار (ساخت) پا شد رفت تو بیابونهای اردن هزار ساعت راش گرفت و اومد یه همچین فیلم intenseی درآورد که از نظر پیام و مفهوم با شرایط ساخت خودش در تضاد نیست. جرمی رنر و آنتونی مکی رو مطرح کرد.
حالا آواتار میاد پوکوهانتس رو با بهرهگیری از تکنولوژیهایی که خودشون تولید کردن و بودجۀ 400-500 میلیونی (ساخت+تبلیغ که از نظام سرمایهداری گرفته) میسازه و تو فیلمش میاد از نظام سرمایهداری انتقاد میکنه. آواتار یه بلاکباستر جاهطلبانه بود که کاملاً همه چیزش (به جز اکثر بازیها) درست از آب در اومده بود.
مقیاس دو تا فیلم شدیداً متفاوته اما بزرگتر یا کوچکتر بودن فیلمها در دلیل بر خوب و بدیشون نیست مثلاً سالی که Star Wars کاندید بود جوایز رو آنی هال برد. Hurt Locker انقدر جنبههای خوب داره که "به خاطر اینکه کاترین بیگلو زن بوده بهش جایزه دادن" حرف غلطی باشه.
بین فیلمهای اون سال، اگه این قراردادهای حمایت از اقلیتها یا همجنسگراها برقرار بود، چرا جوایز رو Precious و A Single Man جارو نکردن؟
اگه به من باشه بین کاندیداهای اون سال باید بهترین فیلم و کارگردانی میرسید به Inglorious Bastards.
بدترین جایزۀ اون سال بخش بهترین فیلم خارجی بود که با وجود White Ribbon و Prophet یه فیلمی مثل Secret in their Eyes جایزه رو گرفت!
خیلی دنبال منطق قابل پیش بینی تو جوایز نباشیم، کار خودشون رو میکنن و حساب و کتابی نداره وگرنه شکسپیر عاشق یا Crash (اونی که کروننبرگ ساخته بود مناسبتر بود واسه اسکار گرفتن

) با هیچ فرمونی نباید اسکار بهترین فیلم رو بگیرن و جالبتر اینکه رقیب اصلی یکیشون یه فیلم "آمریکایی قهرمانپرورانه" بود و رقیب اون یکی هم یه فیلم با محوریت همجنسگراها.
جایزه دادنها هیچ گونه ثباتی ندارن. شاید تو 20 سال اخیر تو 5 مورد به فیلمی جایزه داده باشن که جزء 5 تا فیلم مورد علاقۀ من تو سال اکرانشون باشه. عماد (Elvish Hero) خدا بیامرز اگه بود خیلی خیلی بهتر از من میتونست این روندها بی حساب و کتاب تاریخی رو بشکافه.
امسال خیلیا ادعا داشتن جوایز رو Call me by Your Name درو میکنه یا Get Out اما آیا بعد از اینکه تعصباتشون توی صورتشون ترکید سکوت کردن؟ نه، اومدن گفتن Shape of Water هم در راستای حمایت از روابط غیرمتعارف بود. البته ما اینجا کسی رو داشتیم که معتقد بوده جلوههای ویژۀ Gravity چیز خاصی نبوده و خودش میتونسته تو خونه با استفاده از نرم افزار فلان و فلان به راحتی طراحیشون کنه. ما اینجا فیلمسازی که هیچ فیلمی نساخته و منتقدی که تو سایت انگلیسی user review به زبون فارسی مینوشته هم داشتیم و همۀ این افراد انتظار داشتن باهاشون مثل کارشناس برخورد بشه چون مثل رضا رشیدپور بلدن بگن دکوپاژ، میزانسن و ... پس هیچ ادعایی غیرمنتظره نیست به طور کلی
واقعیت اینه که Shape of Water به همون دلایلی اسکار میگیره که کارایی مثل Artist یا Birdman اسکار میگیرن، عشقورزی به سینما و هنر فیلمسازی. King's Speech جوایز گروههای فیلمساز (SAG-DGA-PGA) و در نهایت اسکار رو میبره چون برای این گروهها فیلمی که راجب یه اجرای رادیویی موفقیتآمیز با طراحیهای صحنه و لباس خوشکل خوشکله جذابتر از فیلمی در مورد نوکیسهای قرن 21مه (Social Network) که تقریباً تمام جوایز منتقدها رو برد. واسه طراحی لباس Blade Runner حتی کاندید هم نمیشه و گاندی جایزه رو میبره. یه سالی Rocky اسکار رو جارو میکنه و همه بعد از این همه سال معتقدن که حق Taxi Driver بود ولی به نظر من Network از هر دوشون بهتره

اسکار پر از این انتخابهاست، وزن اضافهای غیر از پایان بخش یک سال سینمایی نباید بهش داد.
اون بحث حقوق برابر هم که لارنس مطرح کرد نظرش به سمت کارهای بلاکباستری نبود و حرفش رو سر جریان American Hustle مطرح کرد. کسی کاری به فیلمهای بلاکباستری نداره، اونجرز و هانگر گیمز و توایلایت رو منم بازی کنم همونقدر میفروشن و استودیوها برای حفظ ثبات اون فیلمها مجبور میشن حقوقهای یامفت بدن (برای همین بود که بعد از Iron Man 2 مارول با هر کی قرارداد میبست واسۀ حضور تو 10-12 تا فیلم میبست که با معضل RDJ رو به رو نشه)
مسئله اینه که به طور کلی برای کار مشابه حقوق یکسان داده نمیشه، بازیگر مرد از بازیگر زن بیشتر میگیره و بازیگر سفیدپوست از سیاهپوست بیشتر و ... مورد اخیرش هم جریان مارک والبرگ و میشل ویلیامز بود که برای کار مشابه، مارک والبرگ 1 میلیون دلار گرفته بود و میشل ویلیامز ساعتی حقوق گرفته بود!