Movie Center

آقا من امروز بالاخره بعد مدت‌ها که دیدم این‌ور اون‌ور از این فیلم تعریف کردن نشستم "نجات سرباز رایان" رو دیدم.
والله حاتمی‌کیا رو حقش رو خوردن! به قول یه دوستی اگر حاتمی‌کیا آمریکایی بود و توی هالیوود فیلم می‌ساخت پتانسیل ساختن همچین چیزی رو داشت کاملاً.:D من موندم پخش شدن سرود حماسی حین کشتن سربازهای بدبخت آلمانی یا جون‌دادن و تیکه‌پاره شدن سربازهای آمریکایی و بخصوص نشون دادن پرچم آمریکا اون تهش و اولش یعنی چی؟:D یعنی جنگ خیلی کار خوبی بود مثلاً.:D بعد این که سربازهای آلمانی هیچ نکته‌ای نداشتن چون فیلم فیلم "آمریکایی" بود رو من نمی‌فهمم.:D
چند دقیقه اول فیلم معرکست چون هنوز اسپیلبرگ وقت نمی‌کنه گند بزنه با این حماسه‌سازی از جنگش.:D خیلی روی اعصاب بود نحوه‌ی روایتش از جنگ. حالا کاشکی روایتش خوب بود!:D کلاً اصلاً خوشم نیومد. به نظرم هم‌چنان بهترین فیلمی که موضوعش جنگ باشه Full Metal Jacket ـه.:D البته هنوز مونده باقی فیلم‌ها. میخوام Thin Red Line رو هم ببینم.
Thin Red line خیلی خوبه :D من دوست دارم :D خیلی اکشن نیست ولی کلا جالبه بازیگر نقش اولم کلا تو یه فضای عرفانی سیر میکنه :D
در مورد نجات سرباز رایان هم مشخصه آمریکایی به نفع خودشون فیلم میسازن :دی
 
خوب اینم طبیعی هست. جنگ جهانی دوم رو آلمانی ها شروع کردن باعث قتل و عام مردم شدن، نمیشه نیروی متخاصم رو جز به این شکل نشون داد، مگه اینکه یه کار ضد جنگ باشه و فارغ از ملیت و مرزها به مساله مرگ انسان ها تو جنگ و طبعاتی که داره بپردازه.

هر جنگی نیاز به یه ایدئولوژی داره تا مرگ انسان ها پوچ و بی ارزش و در جهت ارضای نیازهای سیاست مدارها به نظر نرسه، برعکس بشه یه عمل شجاعانه، و ایثارگونه برای حفظ ارزش های بعضا معنوی. و همیشه کلید واژه های خودش رو داره. مثلا دفاع مقدس. یا همین الان به کسایی که پول میگیرن تا بجنگن، و بلواقع مزدور هستن، میگن مدافع حرم تا با دست گذاشتن روی مذهب و اعتقادات مردم هم این جنگ رو شرعی و قانونی جلوه بدن و هم مردم رو راضی به مبارزه و کشته شدن. وقتی که یه فیلمی در این راستا و با این هدف و مضمون ساخته میشه، طبیعی هست که دشمن رو آدم هایی تصویر کنه به قایت وحشی که اگه دستشون به ما برسه فولان میکنن و ... و به این طریق بیاد ارزش رشادت و ایثار رزمنده هاشون رو بولد کنه.

در مورد جنگ ایران و عراق هم اتفاقا دقیقا همین مساله وجود داره، تو عملا همه فیلم هایی که در مورد جنگ ساخته شده سربازهای عراقی هیچ وقت شخصیت انسانی نداشتن، بلعکس گلچینی از پپه ترین آدم های روی زمین بودن که حتی انیمیشن های مردنشون کامیک گونه هست. و این تصویر ضمن ابله نشون دادن دشمن و تمسخرش، کمک میکنه به اینکه مخاطب درک کنه اگه شهدا نبودن و عراق میومد ایران چه بلایی سر ما میومد. البته این مساله رو خیلی از رزمنده ها نپسندیدن و معتقد بودن وقتی عراقیا انقد پخمه تصویر میشن بلواقع ارزش کار ما زیر سوال میره که چطور این گاگول هارو راحت شکست ندادیم و جنگ 8 سال طول کشید!

به هر صورت به ژانر و تم کار هم باید نگاه کنی بعد ایراد بگیری!:D
خب من می‌گم.:دی من اصلاً برام مهم نیست که فیلم آمریکاییه یا نه. چون شخصاً آمریکایی نیستم و حتی اگر فیلمی راجب تاریخ مملکت خودم ساخته دوست ندارم توش اجحاف شه چه برسه به یه فیلم از یه مملکت دیگه که خود اون کشور کم در حق دنیا جنایت نکرده!:دی
خلاصه من حرفتو قبول دارم. بنده می‌گم من توقع نداشتم توی این ژانر باشه، چه بسا اگر می‌دونستم نگاه نمی‌کردم! همونطور که آخرین ساخته کلینت ایستوود "تیرانداز آمریکایی" رو نگاه نکردم.:دی چون برام فرقی نداره فیلم سفارشی مشکل داره حالا این‌ور باشه یا اون‌ور.
وقتی توی این فیلم به صورت خیلی کلیشه‌ای و مسخره
ون‌دیزل سر یه دختر که نمی‌تونستن ببرنش و دست‌آخر پسش دادن دست خونوادش کشته می‌شه تا مثلاً احساساتتو برانگیزه. وقتی اسنایپر آلمانی یه آدم صرفاً سنگ‌دله که داره می‌کشه.:دی
وقتی میای جلوتر اون یارو آلمانیه که چشم‌بند می‌بندن رو صورتش و همه می‌خوان بکشنش ولی بیخیال میشن و بعداً اگر اشتباه نکنم برمی‌گرده و اون یهودیه رو می‌کشه(فک کنم همون بود نه؟)
یا اون سخنرانی مسخره هنکس که میگه من معلمم و فلان که مثلاً می‌خواد حماسه سازی کنه.:دی
من کاملاً قبول دارم فیلم از نظر تکنیکال توی اوجه.(جدا از قسمت‌های مربوط به فیلم‌نامه البته:دی) ولی از نظر بیان به شدت با اغماض و یک‌طرفه هست.
میگم آخه پخش موسیقی با گام ماژور و تم حماسی روی صحنه‌ی تیکه‌تیکه‌شدن سربازها واقعاً کاری جز خوب نشون دادن جنگ نداره به نظرم. اقلاً این کار رو نمی‌کرد.:دی اقلاً می‌ذاشت فقط صدای گلوله و تفنگ باشه.:دی من از موسیقی این فیلم متنفرم. حالم به هم خورد واقعاً.:دی شاید اگر بدون موسیقی بود خیلی نظرم عوض می‌شد.
 
مثل اینکه بالاخره قرار شده فیلم فرهادی پخش بشه یسری ها هم شدیدا مخالف قضین
کیهان یه مطلب خیلی تندی نوشته راجع به این قضیه
"حوزه هنری که معمولا نمایش فیلم‌های ضدفرهنگی را در سینماهای خود تحریم می‌کند، این بار و تحت فشار مافیای شبه‌روشنفکری قصد دارد تا به اکران فیلم سفارشی شرکت‌های غربی-عربی با مضمون "غیرت‌ستیزی" تن دهد."
خیلی های دیگم هستن. گویا قراره یه بلایی هم سر لانتوری بیارن :D
 
  • Like
Reactions: IMANOKA
خوب اینم طبیعی هست. جنگ جهانی دوم رو آلمانی ها شروع کردن باعث قتل و عام مردم شدن، نمیشه نیروی متخاصم رو جز به این شکل نشون داد، مگه اینکه یه کار ضد جنگ باشه و فارغ از ملیت و مرزها به مساله مرگ انسان ها تو جنگ و طبعاتی که داره بپردازه.

هر جنگی نیاز به یه ایدئولوژی داره تا مرگ انسان ها پوچ و بی ارزش و در جهت ارضای نیازهای سیاست مدارها به نظر نرسه، برعکس بشه یه عمل شجاعانه، و ایثارگونه برای حفظ ارزش های بعضا معنوی. و همیشه کلید واژه های خودش رو داره. مثلا دفاع مقدس. یا همین الان به کسایی که پول میگیرن تا بجنگن، و بلواقع مزدور هستن، میگن مدافع حرم تا با دست گذاشتن روی مذهب و اعتقادات مردم هم این جنگ رو شرعی و قانونی جلوه بدن و هم مردم رو راضی به مبارزه و کشته شدن. وقتی که یه فیلمی در این راستا و با این هدف و مضمون ساخته میشه، طبیعی هست که دشمن رو آدم هایی تصویر کنه به قایت وحشی که اگه دستشون به ما برسه فولان میکنن و ... و به این طریق بیاد ارزش رشادت و ایثار رزمنده هاشون رو بولد کنه.

در مورد جنگ ایران و عراق هم اتفاقا دقیقا همین مساله وجود داره، تو عملا همه فیلم هایی که در مورد جنگ ساخته شده سربازهای عراقی هیچ وقت شخصیت انسانی نداشتن، بلعکس گلچینی از پپه ترین آدم های روی زمین بودن که حتی انیمیشن های مردنشون کامیک گونه هست. و این تصویر ضمن ابله نشون دادن دشمن و تمسخرش، کمک میکنه به اینکه مخاطب درک کنه اگه شهدا نبودن و عراق میومد ایران چه بلایی سر ما میومد. البته این مساله رو خیلی از رزمنده ها نپسندیدن و معتقد بودن وقتی عراقیا انقد پخمه تصویر میشن بلواقع ارزش کار ما زیر سوال میره که چطور این گاگول هارو راحت شکست ندادیم و جنگ 8 سال طول کشید!

به هر صورت به ژانر و تم کار هم باید نگاه کنی بعد ایراد بگیری!:D

یعنی ما باید اول بدونیم ک فیلم میخواد چ مزخرفاتی به خوردمون بده بعد ک فهمیدیم آها این بنده خدا قصدش همین چرت و پرتا بوده دیگه ازش ایراد نگیریم؟ :دی چرا فکر میکنی خود تم قابل ایرادگیری نیست؟ در صورتی ک از نظر تکنیکی بخوایم نگاه کنیم «نجات دروغین سرباز رایان» فیلم خوبیه:دی

نمیدونم طرف قبل سنایپ کردن آدم‌ها دعا بخونه(وای موهای تنم سیخ شد :دی) یا تام هنکس دستش میلرزه بشکن بزنه بقیه نفهمن(بغض حضار) و اون داستانی ک رایان و سربازا قبل از حمله المان ها تعریف میکنن(لبخند غم‌انگیز حضار)....این فیلم انقدر با غلیان احساسات حال بهم زن شده ک حد نداره :دی

حالا این ک زیاد ایرادی نداره،چون اون فیلمای دفاع مقدس ما رو هم ک کیارستمی نساخته ک،یا یه سری فیلمای جنگی دیگه هالییوودی،یه سری آماتور ساختنش ک گناهش بزرگ نیست،اما بحث اصلی اینجاست ک همچین مضمون و ایده‌های زیان‌باری بره زیر دست کارگردان ماهری همچون سپیلبرگ ک شاهکار دوئل رو ساخته،اینجاست ک کارگردان از تمام مهارتش استفاده میکنه تا زشتی ها رو زیبا نشون بده و بدی ها رو خوب نشون بده، و شستشو فکری رو به غایت مرزش برسونه و جزو گناهان کبیره حساب بشه :دی سپیلبرگ ی جنگِ زیبا رو نشون میده(پارادوکس رو داری؟جنگ زیبا) ک اگر یه بچه(نمیدونم درجه سنی فیلم چنده قفل این ی کلمه نشو فقط :دی) تو سینما باشه موقع خروج داره فقط توهم جنگیدن و ارزش‌ها و رشادت‌هاش رو میزنه :دی

ببینی تم فیلم چیه بعد ایراد بگیری چ صیغه‌ایه دیگه؟:دی همین تفاوت تم هاست که یکی میره راه های افتخار میسازه یکی میره نجات دروغین سرباز رایان،یکی میشه کوبریک یکی هم میشه سپیلبرگ :دی
 
خدایی چه توقعاتی از اسپیلبرگ دارید طرف یهودیه همیشه هم به همه چیز یه طرفه و جانب دارانه نگاه کرده همه فیلم هاش هم همینطوره حالا یه سری فیلم هاش فرمشون درست و حسابی نیست مثل همین نجات سرباز رایان یه سری هاشون هم که فرمشون تا حدودی در اومده مثل مونیخ و حتی ایندیاناجونز
اسپیلبرگ همیشه همین بوده تغییری هم نمی کنه حالا می خواد شیندلر لیست بسازه یا مونیخ تو همشون همیشه حق با یهودیاست :D
 
ea0eb502329e2b500c3e4a527871b723.jpg

bdc9916db736097bd22d6c368b65c432.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
خدایی چه توقعاتی از اسپیلبرگ دارید طرف یهودیه همیشه هم به همه چیز یه طرفه و جانب دارانه نگاه کرده همه فیلم هاش هم همینطوره حالا یه سری فیلم هاش فرمشون درست و حسابی نیست مثل همین نجات سرباز رایان یه سری هاشون هم که فرمشون تا حدودی در اومده مثل مونیخ و حتی ایندیاناجونز
اسپیلبرگ همیشه همین بوده تغییری هم نمی کنه حالا می خواد شیندلر لیست بسازه یا مونیخ تو همشون همیشه حق با یهودیاست :D
مونیخ یه واقعیت تاریخی رو نشون میده. قضیه کلی فیلم که هیچی. تو پایان فیلم شاهد یه نما از برج های دو قلو هم هستیم! یه سکانس هم اون مامور عرب میگه ما این جنگ رو پیروز میشیم، حتی اگه خیلی سال طول بکشه و فیلم هم همین رو میخواد بگه. کشته شدن آدم های بی گناه و با گناه در درگیری‌هایی که دو طرف دارن تموم نشدنیه. من در طول فیلم این پیام که بگه یهودیا حقشونه بکشن ندیدم. فیلم توی اسرائیل به مشکل برخورد چون از این حقیقت که سران اسرائیل رسما دست به تلافی به شکل تروریستی زدن پرده برداشت. در رابطه با فهرست شیندلر هم یک حقیقت کلی رو بیان میکنه. مگر همه ما اینجا عقیده مون با اون دوستمون که فرد مهم کشور بود و رسما جار میزد هلوکاست یه دروغ محضه یکی باشه:دی به احتمال خیلی زیاد آب و تاب قضیه هم زیاده اما بحث اینه در قالب یک فیلم، یک شاهکار بلامنازع هست.
نجات سرباز رایان ابدا از نظر من یک فیلم ضد جنگ نیست. کسی که با این دید سراغ فیلم بره مسلما باید هم بدش بیاد. تم فیلم یه فضا رو بین سربازها در طول جنگ نشون میده. اثری مثل The Thin Red Line واقعا متفاوته جریانش. آمریکا بعد از پیروزی جنگ جهانی تبدیل به یک ابرقدرت کامل شد و این جنگ براشون مهم هست. فیلم تقریبا ستایشیه از کاری که سربازان آمریکایی کردن و این اثر رو هم یک کارگردان آمریکایی ساخته. ما نمونه های دیگه ای داریم در رابطه با این که چرا آدم ها تو چیز کثیفی مثل جنگ الکی می میرن و سربازها بازیچه دست سیاستمداران. من فکر نمیکنم نجات سرباز رایان شعارش این باشه. در کل من هم موافقم اثر زیاد جالبی از نظر داستان برای غیر آمریکایی ها نیست و از نظر ساخت، خیلی بی نظیره. فراموش هم نکنیم آلمانیا شروع کننده جنگ جهانی دوم بودن و این کشتار همش به خاطر اینه که از فرد دیوانه ای مثل هیتلر حمایت شد. فردی که به مقوله پاک سازی نژاد شدیدا اعتقاد داشت. این امر فقط در مورد یهودیا هم نبوده. نمیگم درب و داغون نشونشون بدن اما اونی که فاتح شده، طبیعتا باید در رابطه با پیروزیش تو هرجایی حرف بزنه. من فیلمی به خوبی نجات سرباز رایان تو این قضیه پیدا نکردم. جایگاه فیلم برای امریکایی هایی که فاتح جنگ بودند، مسلما بالاست.
Apocalypse Now و Full Metal Jacket قضیه متفاوتی دارن. جنگ ویتنام یه باتلاق وحشتناک برای آمریکایی ها بود که تو اون سربازان آمریکایی در جایی که رسمن جهنم بود، میکشتن و کشته میشدن. بدون هیچ گونه هدفی. اگه تو جنگ جهانی هدف پایان کشت و کشتار تو سراسر دنیا بود، جنگ ویتنام هیچی نداشت. آمریکایی ها نمیدونستن دارن برای چی میجنگن. هزینه های سنگین جنگ هم عملا صدای همه رو در آورده بود. پس فضای خوبیه برای این که نشون بدیم جنگ همیشه چیز فاجعه ایه.
 
مونیخ یه واقعیت تاریخی رو نشون میده. قضیه کلی فیلم که هیچی. تو پایان فیلم شاهد یه نما از برج های دو قلو هم هستیم! یه سکانس هم اون مامور عرب میگه ما این جنگ رو پیروز میشیم، حتی اگه خیلی سال طول بکشه و فیلم هم همین رو میخواد بگه. کشته شدن آدم های بی گناه و با گناه در درگیری‌هایی که دو طرف دارن تموم نشدنیه. من در طول فیلم این پیام که بگه یهودیا حقشونه بکشن ندیدم. فیلم توی اسرائیل به مشکل برخورد چون از این حقیقت که سران اسرائیل رسما دست به تلافی به شکل تروریستی زدن پرده برداشت. در رابطه با فهرست شیندلر هم یک حقیقت کلی رو بیان میکنه. مگر همه ما اینجا عقیده مون با اون دوستمون که فرد مهم کشور بود و رسما جار میزد هلوکاست یه دروغ محضه یکی باشه:D به احتمال خیلی زیاد آب و تاب قضیه هم زیاده اما بحث اینه در قالب یک فیلم، یک شاهکار بلامنازع هست.
جایی دیدی که من بگم شیندلر لیست فیلم بدیه ؟؟؟:D یا فکر می کنی رفیق فابم ا.ن :D که هلوکاست رو قبول نداشته باشم :D من حرفم خیلی ساده است اونم اینه که اسپیلبرگ همیشه یه طرفه قضیه رو می بینه اگه دقت کنی گفتم مونیخ فرمش خوبه دقیقا برعکس سرباز رایان ولی حتی تو فیلم مونیخ که مثلا خیلی سعی کرد بی طرفانه قضاوت کنه بازم بی طرفانه برخورد نکرد و حق و جانب رو به اسرائیلی ها داد علتشم اینه که شروع کننده قضیه رو فلسطینی ها می دونه
این که بگیم واقعه تاریخیه و باید چشم بسته قبولش کرد اشتباهه باید بدونیم که فاتحان تاریخ رو می نویسند خیلی از قضایا رو به سود خودشون تحریف می کنند هیچ واقعه تاریخی رو نمیشه به طور دقیق و مطابق با واقعیت به تصویر کشید
 
جایی دیدی که من بگم شیندلر لیست فیلم بدیه ؟؟؟:D یا فکر می کنی رفیق فابم ا.ن :D که هلوکاست رو قبول نداشته باشم :D من حرفم خیلی ساده است اونم اینه که اسپیلبرگ همیشه یه طرفه قضیه رو می بینه اگه دقت کنی گفتم مونیخ فرمش خوبه دقیقا برعکس سرباز رایان ولی حتی تو فیلم مونیخ که مثلا خیلی سعی کرد بی طرفانه قضاوت کنه بازم بی طرفانه برخورد نکرد و حق و جانب رو به اسرائیلی ها داد علتشم اینه که شروع کننده قضیه رو فلسطینی ها می دونه
این که بگیم واقعه تاریخیه و باید چشم بسته قبولش کرد اشتباهه باید بدونیم که فاتحان تاریخ رو می نویسند خیلی از قضایا رو به سود خودشون تحریف می کنند هیچ واقعه تاریخی رو نمیشه به طور دقیق و مطابق با واقعیت به تصویر کشید
من اصلا نگفتم شما از فهرست شیندلر بدت میاد یا نه:دی فقط گفتم که دیگه همه چیز رو یک طرفه هم نبینیم. به طور کلی مخاطبم فقط شما نبودی. شرمنده اگه بد نوشتم تو پست قبلی:دی
مونیخ داستان شروع تشکیل اسرائیل نیست. داستان یه خشونت علیه ورزشکارای اسرائیلی ( کسایی که دخلی به سیاست ندارن ) هست که اسرائیل این عمل رو به همون شکل تروریستی جواب میده. هدف کلیش نشون دادن حق و حق دار نیست. بازم میگم از نظر من فیلم روایتیه از این که دنیا این خشونت ها توش بوده، هست و خواهد بود و معلوم نیست کی تموم میشه. افراد بی گناه در اون بین کشته میشن. فارغ از این که کی داره درست میگه و کی غلط.
 
دوستان شرمنده اگه دارم این سوال را جای اشتباهی مطرح می کنم:
امروز انیمیشن فروزن را دیدم.یه سوال برام پیش اومده و اونم اینه که چیه این انیمیشن باعث شده اینقدر محبوب بشه؟به نظر من از یه اثر متوسط فراتر نمی رفت.داستان که هیچ کششی برای من نداشت.به شخصه انتظار داشتم که انا نیرویی مخالف السا داشته باشه و اینجوری همه چیز به تعادل برسه.اما کل پلات به طرز بی معنی ای ساده و قابل پیش بینی بود و همه چیز هم یکطرفه پیش رفت.شخصیت ها هم هیچ کششی نداشتن.فقط اولاف خوب دراومده بود که اونم نقشش کمتر از چیزی که باید تو داستان حضور داشت.خبری هم از بدمن نبود که بتونه کششی ایجاد کنه برام. در کل این اولین انیمیشنی بود که دوست نداشتم و هیچ حس خاصی نسبت به کاراکتر هاش و سرنوشتشون نداشتم.
دوست ندارم وارد مسائل تئوری توطئه بشم،اما تو کل فیلم حس می کردم که این فیلم به دلیلی غیر از کیفیتش انقدر ستایش شده(چون یه اثر متوسطه) و تو نت هم که سرچ کردم و مسائل پیرامونش را دیدم این ظنم تقویت شد.همچین حسی را برای how to train your dragon هم داشتم با این تفاوت که اون فیلم را دوست داشتم و البته این دفعه این حس خیلی بیشتر بود.

خوشحال میشم نظرات دوستان را بدونم.
 
دوستان شرمنده اگه دارم این سوال را جای اشتباهی مطرح می کنم:
امروز انیمیشن فروزن را دیدم.یه سوال برام پیش اومده و اونم اینه که چیه این انیمیشن باعث شده اینقدر محبوب بشه؟به نظر من از یه اثر متوسط فراتر نمی رفت.داستان که هیچ کششی برای من نداشت.به شخصه انتظار داشتم که انا نیرویی مخالف السا داشته باشه و اینجوری همه چیز به تعادل برسه.اما کل پلات به طرز بی معنی ای ساده و قابل پیش بینی بود و همه چیز هم یکطرفه پیش رفت.شخصیت ها هم هیچ کششی نداشتن.فقط اولاف خوب دراومده بود که اونم نقشش کمتر از چیزی که باید تو داستان حضور داشت.خبری هم از بدمن نبود که بتونه کششی ایجاد کنه برام. در کل این اولین انیمیشنی بود که دوست نداشتم و هیچ حس خاصی نسبت به کاراکتر هاش و سرنوشتشون نداشتم.
دوست ندارم وارد مسائل تئوری توطئه بشم،اما تو کل فیلم حس می کردم که این فیلم به دلیلی غیر از کیفیتش انقدر ستایش شده(چون یه اثر متوسطه) و تو نت هم که سرچ کردم و مسائل پیرامونش را دیدم این ظنم تقویت شد.همچین حسی را برای how to train your dragon هم داشتم با این تفاوت که اون فیلم را دوست داشتم و البته این دفعه این حس خیلی بیشتر بود.

خوشحال میشم نظرات دوستان را بدونم.
دقیقا منم همچین نظری داشتم و دلیل این همه پرفروش بودن و پرطرفدار بودن این انیمیشن نمیدونم
به نظرم انیمیشن های روز دیگه مث زوتوپیا کشش بیشتری نسبت به فروزن داشتن
خیلی دوست دارم بدونم دلیل این همه سروصدا برای چیه؟
 
  • Like
Reactions: Oakenshield
دوستان من نظرم رو راجب به اسپیلبرگ میگم به نظر من بهترین فیلمش فهرست شیندلر هست که اونم به نظر من کاملا متوسط هست و نمیشه ازش به عنوان شاهکار نام برد:D سیاه و سفید بودن و در وسط فیلم رنگی نشون دادن دختر یهودی در فهرست شیندلر یکی از نقاط قوت فیلمه که کارگردانی خوب اسپیلبرگ رو نشون میده در ابتدا روند فیلم خوب پیش میره اما ناگهان تبدیل به مستند ضد نازی میشه تکلیف فیلم با خودش مشخص نیست میخواد زندگی شیندلر رو تعریف کنه یا بدبختی های یهودی هارو نشون بده و اگر قصدش هر دو هست به شدت بده و شکست خورده:D . سکانس آخر که دیالوگ فراموش نشدنی و به یاد ماندنی فیلم هم از نقات قوتش هست .آخر فیلم یکجوری نشون میده که انگار اسرائیل به حقه و یجورایی فیلم رو پیام زده میکنه .من با رتبه های imdb موافق نیستم اما به اسکار یکم بها میدم :Dابتدا فکر میکردم که فیلم رقیب خوبی نداشته که این همه اسکار درو کرده اما وقتی فهمیدم رقیب هاش "به نام پدر" و "پیانو" بودن دقیقا اینجوری شدم:@-) که خوشبختانه این اتفاق برای فیلم هایی مثل "نجات سرباز رایان" و "پیانیست" رخ نداد .
در مورد نجات سرباز رایان هم من حتی این فیلم رو از The Hurt Locker و Patton (عجیبه کسی به پاتن اشاره نکرد شاید عالی نباشه اما قابل قبوله) بدتر میدونم چه برسه به سه گانه شاهکار کوبریک در مورد جنگ دلیلش هم این هست این فیلم جوری نازی ها رو عقب افتاده نشون میده که انگار نه انگار اینا داشتن کل اروپا رو میگرفتن فقط یکسری بدشانسی اوردن که باعث شد نتیجه جنگ عوض بشه حالا این به کنار فیلمنامه به شدت عقب افتاده هست :Dفقط و فقط سکانس های اکشن که صدابرداری و فیلمبرداری خوبی داره نقاط قوت فیلمه.دیالوگ ها هم شاید به تنهایی قوی و تاثیر گذار باشه اما در روند فیلم درنیومده(:D)
 
خب من امروز فارگو (۱۹۹۶) رو دیدم.:دی
سریال رو همین زمستون دیده بودم، بازم به نظرم فیلم خیلی معمولی بود.:دی در واقع فیلم این‌جور داشت نشون می‌داد که چقدر همه چیزای ساده و بی‌معنی باعث رخ‌دادن اتفاقای بزرگ می‌شن و به قولی معنا رو رد می‌کرد ولی شدیداً دنبال معنا بود به نظرم.:دی نمی‌دونم چجوری بگم. یه حس تناقضی توش داشت که نتونستم باهاش زیاد ارتباط برقرار کنم. کسی می‌تونه روشنم کنه این روایت ساده قرار بود منظورش چی باشه؟ آیا اصلاً منظوری داشت؟
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or