Id Software's Doom | PC

76871675394684053275.jpg
Publisher: Bethesda
Developer: id Software
Genre:Sci-Fi First-Person Shooter
Release Date: May 13, 2016
ESRB Rating : M​


ادامه ای بر مشهور ترین شوتر تاریخ...
شماره ی چهارم یا به نوعی Reboot شوتر فوق محبوب DOOM با استفاده از موتور Id Tech 6 که اینبار در غیاب خالق محبوب خود John Carmack بازهم ما را به شکار دوزخیان خواهد برد، با خشونت زیاد، بسیار زیاد!

17961599361561610946.jpg

DOOM – Fight Like Hell Campaign Trailer | 720


---------------------------
UPDATE 1 :




Bethesda با نمایش تیزری اعلام کرد DOOM جدید برای اولین بار در QuakeCon امسال که از 17 تا 20 July برگزار خواهد شد به نمایش در می آید.

دانلود تیزر



Upadate 2

Dinosaur:

سرانجام سال‌ها بعد از اعلام ساخت چهارمین نسخه Doom، در کنفرانس Bethesda شاهد نمایش کامل و جامعی از آن بودیم. در دموی نمایش داده شده شاهد دو مرحله بودیم. یکی از مراحل به پایگاه تحقیقاتی UAC در مریخ اختصاص داشت که توسط موجودات جهنمی مورد حمله قرار گرفته و بازیکن ماموریت پاکسازی آن را برعهده دارد. این مرحله از نظر طراحی تا حدودی به سومین نسخه شبیه بود و اکثر بخش‌های آن شامل راهروهای تنگ و باریک می‌شد. اولین موضوعی که با تماشای دمو به چشم می‌خورد، افزایش سرعت بازی نسبت به قبل بود و بازی از این نظر بیشتر به نسخه‌های کلاسیک نزدیک شده تا سومین نسخه که در آن با عنوانی کُندتر روبرو بودیم. دومین مرحله‌ای که در کنفرانس نمایش داده شد، به یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازی یعنی جهنم ارتباط داشت. لوکیشنی که طراحی متفاوتی نسبت به مرحله قبل داشت و با محیط بزرگ‌تر و بازتر خود یادآور بعضی از مراحل عظیم نسخه‌های قدیمی بود. در مجموع به نظر می‌رسد گیم‌پلی بازی کیفیت خوبی داشته و با افزایش سرعت و پرش‌های بلند، در کنار محیط‌های شلوغ و پر هرج و مرج لحظاتی جذاب و مهیج را فراهم می‌کند. موضوعی که می‌تواند تعادل فوق‌العاده نسخه‌های اولیه در ترکیب حس ترس و وحشت در کنار المان‌های اکشن را زنده کند.
در دموی نمایش داده شده یک بار دیگر با هیولاهای محبوب سری «دوم» ملاقات کردیم که از این میان می‌توان به موجوداتی چون Imp، Revenant، Cacodemon و Mancubus و ... اشاره کرد که در کنار شباهت‌هایی که به نمونه‌های قبلی خود دارند، با تغییرات ریز و درشتی همراه هستند. همچنین اسلحه‌های محبوب سری نیز حضور پررنگی در نمایش بازی داشتند و از شاتگان معمولی گرفته تا سوپر شاتگان و از پلاسماگان تا اره‌برقی معروف را در نمایش بازی شاهد بودیم. پایان دمو هم با حضور محبوب‌ترین هیولای سری یعنی Cyberdemon در کنار معروف‌ترین اسلحه بازی یعنی BFG همراه بود که صحنه‌ای به‌یادماندنی را رقم زد. خشونت بازی مانند قبل در سطح بالایی بوده و برای نمونه می‌توان به کندن دست یکی از اجساد حاضر در پایگاه UAC توسط کاراکتر اصلی و استفاده از آن برای اسکن و باز کردن در اشاره کرد. یا جایی که Revenant به سمت کاراکتر هجوم برده و با قطع کردن بازوی او، کتک جانانه‌ای توسط همین عضو بدنش به او می‌زند! در کنار این‌ها حرکات مخصوصی نیز در نظر گرفته شده که بازیکن می‌تواند روی هیولاهای زخمی اجرا کرده و با انیمیشن‌هایی جالب و خشن به زندگی آن‌ها پایان دهد.
در کنار بخش داستانی، شاهد نمایشی از قسمت مولتی‌پلیر نیز بودیم که در آنجا هم سرعت بالای بازی به خوبی دیده می‌شد. در کنار ویژگی‌های معمولی و البته بخش مخصوصی که در آن بازیکن با تبدیل شدن به هیولایی چون Revenant به مبارزه با سایرین می‌پردازد، ویژگی‌ای به نام Snapmap هم معرفی شد. بخشی که در آن بازیکن توانایی طراحی و ساخت انواع نقشه‌ها با جزییات فراوان را داشته و می‌تواند از خلاقیت خود به بهترین شکل ممکن استفاده کند و سناریوهای جالبی برای نقشه‌ها و مراحل مورد نظر خود ترتیب دهد.
در نهایت می‌توان گفت بازی «دوم» نمایشی رضایت‌بخش و زیبا داشت و در کنار جلوه‌های بصری قدرتمند که همواره جزو نکات مثبت این سری و سایر ساخته‌های id Software بوده‌اند، با گیم‌پلی سریع و هیجان‌انگیز و دیدار دوباره با هیولاها و اسلحه‌های کلاسیک، امیدها را برای بازگشت شکوهمند این سری بیشتر کرد.


DOOM E3 2015 trailer



CyberDemon 4K Shot




QuakeCon 2015 screens

 
آخرین ویرایش:
;
ظاهرا کاملا Legit هست؛ PC Gamer هم به نقل از Reddit تریلر رو منتشر کرده... خیلی خوب (خوفناک!) بود انصافا... نمیدونم فکر کنم 90 درصد هایپ ها و سورپرایز هارو گذاشتن دقیقا روزهای آخر مونده به انتشار بازی قشنگ ملت کپ کنند:D
لینک دانلود با کیفیت hd یا بیتشرش رو ندارید ؟
تشکر
 
sadegh93@
این تریلر توسط یک شخص نامعلوم لیک شده و به هیچ وجه رسمی نیست؛ سایت های دیگه مثل PC Gamer هم که تریلر رو گذاشتند این موضوع رو کاملا ذکر کردند، همچنین ظاهرا این تنها کیفیتی هست که لیک شده نمیدونم کیفیت بالاتر لیک شده یا نه...
======================

لایو استریم چند دقیقه پیش تموم شد؛ امیدوارم از دست نداده باشید. شخصا جواب تقریبا تمام سوال هایی که داشتم رو گرفتم، خیلی خوب بود، امکانات و مکانیک های مختلف گیم پلی رو نشون دادند، مثل Rune ها، قابلیت های آپگرید اسلحه ها و آرمور، رمز و راز هایی که تو نقاط عجیب غریب مپ ها قرار دادند، درجه سختی های مختلف بازی، منو ها و مپ بازی و اینترفیس بخش های مختلف، لول ها و لوکیشن هایی که تا حالا ندیده بودیم و خیلی چیزهای دیگه... همچنین یک سوالی که از Stratton پرسیدند و ایشون هم به بهترین شکل جواب داد طول بخش کمپین بازی بود که ایشون هم گفتند اولا به نحوه بازی طرف بستگی داره ولی در حالت نرمال و اگر با سرعت معمولی بازی کنید حداقل چیزی بین 13 تا 15 ساعت کمپین بازی طول خواهد کشید؛ حالا درجه سختی های بالاتر و دنبال رمز و رازها و آیتم های سیکرت بازی رفتن دیگه به جای خود... واقعا موضوع برای صحبت کردن خیلی زیاد هست و از طرفی نمیخوام این پستم هم مثل قبلی ها حسابی طولانی بشه، به همین خاطر پیشنهاد میکنم خودتون استریم رو ببینید فکر میکنم اینطوری خیلی بهتر باشه، و امیدوارم ورژن کامل این حتما تو یوتیوب بیاد.

خوشبختانه چیز زیادی هم تا ریلیز بازی نمونده و واقعا به نظرم از هر زاویه ای نگاه کنید حجم کانتنت های این بازی سرسام آور هست؛ بخش SP کامل، بخش MP کامل و یک بخش SnapMap عظیم با تعداد نامحدودی ماد... از همین الان خیلی از مادسازهای حرفه ای تو فکر بازسازی لول های کلاسیک بازی هستند دیگه مادهای مالتی پلیر و بقیه مادها بماند...

خب فکر کنم تنها چیزی که در حال حاضر باقی مونده صبر کردن برای pre-load استیم و بعد هم ریلیز رسمی بازی هست :d

Edit: این لینک رو الان تو یوتیوب پیدا کردم، کل استریم به طور کامل هست (کیفیت ویدئویی که آپلود شده به نظرم زیاد جالب نیست حتی رو 1080p، چون خودم استریم رو فول اچ دی تماشا کردم و کیفیت فوق العاده عالی و شارپ بود، ولی خب اینم فکر کنم فعلا از هیچی بهتر باشه تا کیفیت های بهتر آپلود بشه):
 
آخرین ویرایش:
خب منم گیم پلی های بازی رو دیدم.
راستش نمیخوام بگم بازی بده یا.... از لحاظ شوتر یه شوتر خیلی خوبه، ولی نظر منو جلب نکرد حقیقتا. من رویکرد اینارو توی نسخه 3 خیلی بیشتر میپسندیدم. دنیای DOOM 3 دنیای رئال و باورپذیری بود.
من خودم از طرفدارای شدید سری doom هستم ، با نسخه های کلاسیکشم بزرگ شدم ولی همون موقغ هم لول و سطح کیفی و دیزاین Quake 1 رو بیشتر میپسندیدم چون باورپذیرتر بود، سرعت اکشنش نسبت به DOOM پایین تر بود ولی سطح بازیو رو به جلو برده بود. از نظر من کار اینا توی این نسخه جدید با اینکه نزدیک شدن به نسخه های کلاسیک بود ولی از نظر من سطح ساخت و دیزاین بازیو رو به عقب بردن و یه جور به عقب گام برداشتن بود تا رو به جلو حرکت کردن. کاری که id سال 2004 کاملا برعکسش رو انجام داده بود و عنوان doom رو با حفظ اصالت و پایبندی به ریشه هاش و دنیای سری doom به سمت مدرن شدن سوق داده بود. به هیچ وجه نمیتونم کلاس ساخت این شماره رو با شماره 3 مقایسه کنم. نسخه های کلاسک متحول کننده و فوقالعاده بود ولی الگوهای مورد استفاده اون برای دهه 90 بودن، نه سال 2016.
با تمام علاقم به این سری بازی و استودیوی id ولی متاسفانه بازی نا امیدم کرد.
این بازی که دیگه داره منتشر میشه و کار تموم هست، فقط امیدوارم رومرو و آدریان کارمک با blackroom بتونن اون سبک و سیاقی رو که id در قبال شوترهای کلاسیکش پیش گرفته بود رو اینا انجام بدن، یعنی حفظ اصالت کلاسیک و در عین حال گام های رو به جلو در به تصویر کشیدن ایده های کلاسیک.
یه نکته دیگه اینکه صحبت های بالا صرفا علاقه مندی و نگرش شخصی من به این سری بود و به هیچ وجه منکر زیبایی های این نسخه و علی الخصوص گانینگ و گیم پلی بازی نیستم. واقعا برای کسانی که دنبال تجربه نسخه های کلاسیک با همون سبک و سیاق هستن فوق العادس و از این بهتر نمیتونستن بسازنش انصافا. همه چیز شبیه نسخه 1 بازیه کاملا.
 
آخرین ویرایش:
استریم بسیار لذت بخش بود.:D از فنون کاراته رو شیاطین (:D) گرفته تا طراحی اسلحه‌،مراحل،دشمن ها،همشون واقعا تو سطح خیلی‌ بالایی هستن.فقط به نظر من یکم تمرکز بیش از حد رو ضربات تمام کننده و خشونت هست که یکم به گانینگ ضربه می‌زنه،جدا از این, واقعا یک ساعت پر از لذت بود.
قبلا تو لیست بازی‌هایی‌ که حتما باید می‌خریدم بود،اما الان تو صدر اون جدول هست.:D

اتفاقا نظر من بر خلاف نظر علی‌ هست :D.خیلی‌ رو این تمرکز داشتن که پشت این گیمپلی دیوانه وار،یه داستان درست حسابی‌ هم هست و کسی‌ بخواد می‌تونه بره دنبال داستان و کشفش کنه. از نظر فضاسازی هم اتفاقا به نظرم خیلی‌ تاریک و شیطانی هست.:D 100% اون حالت Doom 3, Occult رو نداره اما فضای تاریک بازی یجورایی حتی می‌تونه باعث ترس و ناامنی هم بشه و بازی صرفاً یه بزن بزن شاد و خوشحال بدون ترس و هیجان نیست.:D
 
علی جان (uriel) نظرت برام خیلی محترم هست چون میدونم از چه زاویه ای داری به قضیه نگاه میکنی؛ ولی انصافا 4-5 بار پستت رو از بالا تا پایین خوندم ولی همچنان متوجه نشدم چرا دیزاین این نسخه رو حرکت رو به عقب میدونی؟ شخصا دنبال القا نظرم به کسی و یا تغییر دادن نظر کسی نیستم و علت اینکه میپرسم صرفا برای دونستن و کسب اطلاعات هست؛ به همین خاطر خوشحال میشم اگر قضیه رو بیشتر باز کنی...

در مورد ضربات تمام کننده یا همون Glory Kill که دوست عزیزمون (Destruction) ذکر کردند همونطور که تو استریم هم Marty Stratton اعلام کرد این ضربات کاملا optional و اختیاری هست و حتی میتونید اون حاله های زرد و نارنجی که دور دشمنان شکل میگیره رو کاملا از تو ستینگ بازی غیرفعال کنید؛ ضمن اینکه گزینه های دیگه برای غیرفعال کردن بقیه ی به قول گفتنی افکت های fancy و نورانی موجود در بازی هم در ستینگ به طور کامل وجود داره و از این نظر میشه به راحتی تقریبا همه چیز رو شبیه نسخه های قبلی و بدون این افکت های نور و زرق و برق کرد.

همچنین حالا که علی عزیز اسم اون دو نفر رو نام برد یه سری موارد به ذهنم رسید؛ ابتدا اینکه شخصا هیچ نظری در مورد آدرین ندارم و ترجیح میدم فعلا صحبتی در مورد ایشون نکنم، اما در مورد جان رومرو با اینکه برای ایشون به عنوان یک دیزاینر و عضو سابق id احترام قائل هستم اما ایشون 20 سال پیش یعنی در سال 1996 استودیوی id Software رو ترک کرد و ظاهرا اینطور که از شواهد و مدارک معلومه علت اصلی این قضیه کم کاری و بی مسئولیتی کامل ایشون در قبال استودیو و پروژه ها بوده، این صحبت شخص جان کارمک در سال 1996 در مورد ایشون هست:

xk3sgh8eyrtlzdnvzx6o.jpg

ایشون 20 سال پیش استودیو رو ترک کرد و نه تنها در طول این 20 سال هیچ عنوان یا کار برجسته خاصی از ایشون منتشر نشده بلکه دقیقا در آستانه انتشار DOOM جدید یدفعه ایشون یادشون افتاده که قراره انقلابی در صنعت و عناوین FPS کلاسیک ایجاد کنند و چپ و راست با کامنت ها و بعضا کلیپ هایی که بیرون میدند دارند در باغ سبز به ملت نشون میدند! سوال اینجاست که چرا الان؟ چرا دقیقا در آستانه ریلیز این IP؟ در صورتی که خیلی راحت میتونستند رفتار حرفه ای تر داشته باشند و بعد از ریلیز بازی (DOOM) و در موقعیت مناسب پروژه ـشون یا هرچیزی که هست رو معرفی کنند... شخصا هیچ موج مثبتی از رفتارها و حرکات ایشون دریافت نمیکنم، و کاملا باعث تاسف هست برای من که بعضی گیمرها اینهمه تلاش و حرکت برای ارتقا و پیشرفت این IP از سمت id Software رو نبینند و در عوض صرفا به صحبت های این آدم که در حال حاضر حرف هاش فقط در حد حرف هست و هنوز که هنوزه هیچ حرکت خاصی از ایشون ندیدیم اکتفا کنند؛ ضمن اینکه عنوان ایشون هرچیزی که هست (یا قراره باشه) به هیچ وجه DOOM نیست و هیچ دلیلی هم برای مقایسه اون با DOOM و عناوین id Software وجود نداره.
 
سیاوش ( MARSHAL ) و کاوه ( destruction ) عزیز:
اول بابت گفتمانی که استرتون و مارتین توی استریم داشتن و شما بخش هاییش رو بیان کردین واقعا ممنونم چون من استریم رو ندیدم متاسفانه، و فقط ویدئوهای گیم پلیش رو دانلود کردم و دیدم ( حجم استریم نزدیک 2 گیگ بود یکم تنبلیم اومد :D )
اول راجب داستان که کاوه گفت واقعا خیلی خوشحالم که اینطور تصمیم رو اتحاذ کردن و یه ساختار داستانی خوب رو شاهدیم ( امیدوارم ) و بازی رو طوری ساختن که اگه کسی خواست دنبال داستان بره از این بابت توی ذوقش نخوره و صرفا یه بکش بکش خالص نباشه. ببینید همونطور که گفتم doom هیچوقت با داستانش شناخته نمیشد ولی این برای دهه 90 میسر بود، الان باید کمی هم با معادلات روز گیمینگ جلو رفت، داستان مهمه چون نقش پررنگی رو برای جامعه گیمرهای امروزی داره. سیاوش جان اگه خاطرت باشه Doom 3 تعداد خیلی زیادی PDA داشت. یعنی خود id فهمیده بود که داستان داره به عرصه صنعت بازی های شوتر کشیده میشه ( بعد از انقلاب Half life ) ممکنه که ضعف در ساختار کارگردانی و عدم پیش روی قدرتمند داستانی در Doom 3 وجود داشته باشه ولی انکار این قضیه که id در این زمینه نسبت به عناوین دهه نود خودش به شدت پیشی گرفته بود غیر منطقیه. شماره 3 کاملا سعی داشت داستان نسخه های 1 و2 به شکل هالیوودی و شینمایی بیان کنه، اینو از خلق اتمسفر قدرتمند بازی میشد فهمید، ولی خب متاسفانه جزو اولین تجربه های id برای داستان سرایی در عناوین بازیش بود و ضعف زیاد داشت( بعد از return to castle wolfenstein که البته سازنده استودیدیوی دیگه ای بود و تحت نظارت id ساخته شده بود ) ولی به هیچ وجه شاکله ی داستانیه بدی نداشت از نظر من.
حالا منظورمو از طراحی بازی میگم، اینکه میگم DOOM 3 یه قدم رو به جلو بود به این علته که بازی هذفمند تر از نسخه های قبلش طراحی شده بود ( با وجود کاستی ها البته )، اول اینکه id خلق اتمسفر رو به عنوان پارامتر اصلی در نظر گرفته بود (که خودش در راستای توجه بیشتر به سیر داستانی و ورود اون به حوزه بازی ای مثل doom قرار میگیره) ، به طبع همون هم بود که سرعت های اکشن بازی خیلی پایین تر اومده بود. بازی روند طی کردن مراحل رو هدفمند تر کرده بود، کمی چاشنیه فکر کردن برای گذر از مراحل وارد بازی شده بود و فقط بازیباز رو در مواجهه با سیل عظیم دشمنان قرار نمیداد. شما مجبور بودید تاکتیک اتخاذ کنید چون تمام دشمنان به گونه ای طراحی شده بودن که باید عملکرد متفاوتی در مقابلشون داشتین، هوش مصنوعی و AI واقعا بی نظیر بود و شخصا به نظر من بهترین بود در میان شوترهای هم عصرش یعنی حتی از هاف لایف 2 و فارکرای و.... هم در جایگاه بالاتری قرار میگرفت، مثلا imp ها چندین نوع کامبت علیه پلیر داشتن، پرتاب توپ های آتشی برای فواصل دور ، دورخیز کردن و و پرش برای فواصلی که نه اونقدر دور بود که از توپ آتشی استفاده کنن و نه اونقدر نزدیک که با چنگال هاشون پلیر رو پاره پاره کنن، واسه همین دورخیز میکردن و با یه جهش ضربه محکمی با دندان هاشون به پلیر میزدن که حتی کارآمدتر از هر دو روش جاری کامبتشون بود. زامبی های چندین کلاس داشتن، نوع معمولی که کاملا دیوانه وار و فیزیکال به پلیر حمله میکردن و نوع هوشمندترشون که کماندوها بودن و سلاح داشتن، به کاور میرفتن ، دایو میزدن و.... و نوع فوق الغاده ای که سرعت رو چاشنی کارش کرده بود ( به عکس زامبی های رایج) و با مشت و لگد و لوله ای که به جای دست از آستینش در میومد و با اون به پلیر حمله میکرد.
از این بابت اگه بخوام بنویسم خیلی زیاد میتونم راجب عملکرد AI شماره 3 توضیح بدم چون واقعا بی نظیر بود، اونم برای بازی ای که تماما از هیولاهایی استفاده میکنه که همگی بیشتر savage و بدون فکر هستن و کاملا غریزی و فقط برای کشتن حمله میکنن و ساخته شدن که در نوع خودش بی نظیره.
پس طراحی AI یه قدم بزرگ بود برای پشت سر گذاشتن عناوین گذشته، همونطور که ورود داستان این کار رو تکمیل میکرد، همراه با کات سین ها و دیالوگ هایی که هیچوقت توی سری DOOM نبوده.
بازی درسته کریدری و فضای بسته بود ولی به هیچ وجه وقت بازی باز تلف نمیشد، و اونو درگیر مبارزات بی هدف برای نابودی سیل دشمنان نمیکرد کاری که عناوینی مثل painkiller serios sam انجام میدادن. شما توی هر موقعیت شاید 3 الی 4 دشمن در بیشترین حالت داشتین که باید عملکردتون کاملا سریع میبود چون هر کدوم به شکل متفاوتی حمله ور میشدن و باید در آنه واحد علاوه بر غلبه بر ترسی که توسط اتمسفر و طراحی هیولاها ایجاد شده بود مکیردید باید خیلی سریع هم تصمیم میگرفتین که چه کار کنین چون خیلی زود نابود میشدین، پس آوردن عنصر تفکر برای مبارزه با هیولاها هم در طراحی نسخه 3 اضافه شده بود و شمارو وادار به فکر برای تصمیم گیری میکرد. چیزی که در نسخه های قبلی کمتر معنا داشت. و همینطور به سرعت منطقه رو ترک میکردین، کاملا رو به جلو، گاهی صندوق های مهمات و ویدئو دیسک و pda ها شاید کمی وقت رو میگرفت ولی مجموعا بازی اصلا توقف نداشت، و شما باید از یه area به area بعدی نقل مکان میکردین و کاملا بدون اتلاف وقت پلیر رو به سمت هدف بازی پیش میبرد.
موسیقی های بازی فوق العاده بود، یعنی به نظر من بی نظیر بود، کاملا حس تعلیق و ورود نا شناخته ها به جهان مادی رو القا میکرد، عنصری که به جدیت میشه گفت در کنار گرافیک منحصر به فردش برای اینکه بازیباز رو وارد دنیای doom کنه به بهترین شکل ممکن ساخته شده بود. این چیزی بود که cristian antkow طراح صدای بازی های id بهش معتقد بود و میگفت نیمی از تجربه بصریست و نیمی از تجربه شنیداری، با خلق هر دو در بهترین کیفیت میتونیم تجربه کامل یه عنوان در مدیوم گیم رو برای بازیبار ها فراهم کنیم ، اینا گفته های خود antkow برای ساخت Doom 3 و Rage هست. چیزی که بازهم چندین پله جلوتر از شماره های 1 و 2 بود.
از همه مهمتر شکیل بودن طراحی ها بود، اگه یادتون باشه بسته های تیر و سلامت و... در عناوین کلاسیک دهه 90 id خیلی رنگارنگ و بعضا بزرگ بود که مقتضی طراحی های اون سال ها بود ولی توی دهه جدید و عصر نوین گیم، id تمام طراحی ها رو به روز کرده بود مثل health station های doom 3 و آرمورها و.... اونوقت توی این شماره در کمال تعجب من دیدم که کاملا آرکیدی و رنگارنگ طراحی شدن دوباره که البته سیاوش جان گفتن میشه اونارو از این حالت درآورد که واقعا خوشحال شدم، وگرنه یه جور فاجعه به حساب میومد برای من. از این دست طراحی ها زیاده و میشه راجبش زیاد صحبت کرد که متاسفانه همین الانم متنم خیلی طولانی شده.
راجب قدم های رو به جلوی id و فاصله گرفتن از عناصر موفقی که توی دوره خودشون باعث زلزله دنیای گیم شده بود ( توی نسخه های 1 و2 ) میشه خیلی زیاد صحبت کرد و این به معنای جاه طلبی و خواستن تغییرات از جانب id و عدم در جا زدن و تکرار الگوهای هرچند موفق بود که این برای من فوق العاده با ارزش بود که یه استودیو تا این حد دنبال تغییراته در حالی که میتونه برای جلب رضایت مخاطبین همون سیاق گذشته رو به کار بگیره و برای همینه که DOOM 3 رو در حد شاهکار میدونم. و تمام اینا در حالیه که بازی کاملا DOOM بود هنوز و بوی DOOM رو میشد از 100 فرسخی ازش فهمید، کاملا وفادار به جهان بازی و ستون های پایه ایه این عنوان بود، یعنی شوتر، شیطان، شاتگان و گان پلی.
راجب رومرو هم باید بگم که خب ایشون فوق العاده انسان مغرورری بودن، حتی برای تنبیهش id باس اصلی DOOM 2 رو کله رومرو در نظر گرفته بود که با کد تقلب میشد رفت و نابودش کرد :D یعنی شیطان واقعی در حقیقت رومرو بود :D. من صرفا از vision بازیشون خوشم اومده و البته به کارشون ایمان دارم، خیلی راجبش نمیتونم صحبت کنم ولی خیلی امیدوارم اون چیزی که مد نظرمه رو این ها بسازن. ولی خب واقعا دوست داشتم تمام این سازنده های بزرگ در کنار هم و در همون مجموعه id فعالیت میکردن....
ببخشید خیلی طولانی شد.
 
آخرین ویرایش:
همه صحبت هایی که کردی صحیح علی جان ولی من هنوز قانع نشدم که چطور از این موارد نتیجه گرفتید که DOOM جدید دارای حرکت رو به عقب هست؟! خیلی عجیبه برام؛ ببینید ما هنوز بازی رو تجربه نکردیم و تمام اطلاعات ما محدود به چندتا ویدئو گیم پلی و چند خبر دست و پا شکسته هست، هرچند با این حال اگر استریم رو کامل دیده باشید (که پیشنهاد میکنم حتما از اول با دقت ببینید) کلی مکانیک و قابلیت جدید به بازی اضافه شده! صحبت از PDA شد، خب اینجا بخش CODEX و انواع زیر منو هاش با خرواری از اطلاعات در مورد دشمن ها، Lore و داستان بازی، اطلاعات در مورد کارکنان UAC و هزاران چیز دیگه وجود داره که رسما به نظرم کل اطلاعات موجود در PDA رو قورت میده که هیچ یه آبم روش... در طرف دیگه نمیدونم چرا فکر میکنید AI بازی ممکنه ضعیف یا عقب تر از DOOM 3 باشه، اگر صحبت ها و گیم پلی Hugo Martin رو با دقت دیده باشید AI بازی در درجه سختی بالاتر عین آب خوردن شما رو له میکنه هرچند تو همین گیم پلی رو حالت نرمال هم مارتین با اینکه به قول خودش هزاران بار این قسمت رو بازی کرده بود با این حال چند بار در طول بازی مرد، و از طرفی این مورد رو هم ذکر کرد که اگر بعضی بخش ها رو خیلی راحت رد میکنم دلیلش تکرار زیاد این مراحل و به دست آوردن قلق ها هست وگرنه اگر شما بار اولتون باشه به این راحتی از پس این دشمن ها بر نمیاید...

لیست مواردی که به بازی اضافه شده واقعا زیاد هست، از Rune ها و قابلیت modify و آپگرید اسلحه ها و Suit گرفته تا اضافه شدن Map خیلی خوب به بازی و Challenge ها و دهها قابلیت کاملا جدید دیگه...کدوم یک از این موارد در DOOM 3 بود؟ و تازه همه اینها در کنار پیشرفت های گرافیکی و انیمشن ها و پیشرفت بسیار خوب داستانی و روندهای نوآورانه ی روایت داستان (چند نمونش رو تا الان مثل گوست ها و شبیه سازی وقایع اتفاق افتاده در گیم پلی دیدیم) هست؛ اگر اسم اینها پیشرفت و حرکت رو به جلو نیست پس به نظرتون چی هست؟

در مورد موسیقی هم متاسفانه نمیدونم چرا فکر میکنید موسیقی این عنوان ممکنه ضعیف تر از DOOM 3 باشه! این همه ساندترک قوی برای بازی کار شده، یه نمونه فوق العاده اش رو تو بتای مالتی پلیر دیدیم و شنیدیم...

در مجموع پیشنهاد من این هست که عجله نکنیم و تا ریلیز بازی صبر کنیم و بازی رو تجربه کنیم و بعد میتونیم بهتر در موردش صحبت کنیم...

==========================

Edit: خب اینم اولین Easter Egg ایی که از بازی میبینیم، مرحله E1M2 هست... انصافا مرحله رو که دیدم یه لحظه اشک تو چشمام جمع شد:D

همونطور که استردن هم در ویدئو ذکر میکنه وقتی Easter Egg رو پیدا میکنید و سیکرت داخلش رو فعال میکنید مرحله کامل اون Easter Egg به منوی اصلی بازی اضافه میشه و بعدا میتونید کل مرحله کلاسیک رو به طور کامل بازی کنید...

 
آخرین ویرایش:
اون استریم یک ساعته رو دیدم ......فوق العاده وحشی بود و کلی کیف کردم و رسما من رو برد به سالها قبل......رفتم تو جو DOOM1 ....... .:D

ولی من هم با دوستان موافقم که به روز بودن خودش یه هنر و خلاقیت و اگه سازنده ای بهش دقت نکنه ضربه می بینه .......درسته بازی عالیه ولی بیشتر فک کنم برای مخاطب قدیم مثل ماها تا مخاطب جدید...... .
یکی هم اینکه امیدوارم تنوع محیط بیشتری تو بازی ببینیم ، تا حالا که خیلی یکنواخت بوده محیطا(درسته دووم همیشه محیطاش فقط اینطور بوده ولی تو این دوره زمونه مثل 10....20 سال قبل نیست و اینجور مسایل برای مخاطب و منتقد مهمه)

.
 
  • Like
Reactions: uriel and sadegh93
به کسی بر نخوره نظرات کاملا شخصی، اما نمایش های جدیدش منو نا امید کرد . طراحی دشمن ها بچه گانه و نچسبه . هیچ حس ترسی تو بازی نیست . Re-spawn شدن صد باره دشمنان در قسمت های مختلف واقعا مسخره بود .کاراکتر بازی خودش همه کاره و سوپر من بود ( دل و روده بیرون میکشید، چشم در میاورد ،قلب میکند میکرد تو دهنشون، پرواز میکرد، با نقض قوانین فیزیک رو هوا دو بار پرش میزد) . دشمنان بازی هم یه مشت خیکی چاق بودن و سرعت بقیه دشمنان هم بسیار کمتر از انتظاره . در کل افتضاح بود برام.
 
واقعا من تو این بازی به یه لحظات سکوت و ترس احتیاج دارم یه مقدار تعداد دشمنا زیاده و کشتنشون ساده در واقع من doom3 دوس دارم نه serious sam اگه کله بازی همین گیم پلی باشه منو بعد اینهمه سال انتظار ناامید میکنه =((:-s
 
واقعا من تو این بازی به یه لحظات سکوت و ترس احتیاج دارم یه مقدار تعداد دشمنا زیاده و کشتنشون ساده در واقع من doom3 دوس دارم نه serious sam اگه کله بازی همین گیم پلی باشه منو بعد اینهمه سال انتظار ناامید میکنه =((:-s
از این لحاظ شبیه doom اولی هست به نظرم .
منکه سعی میکنم خودم امتحانش کنم بازم
چه امتیاز بالا یا پایین
 
  • Like
Reactions: uriel
همون طور که سیاوش جان گفتن، سازنده های بازی واقعاً وظیفه سخت و سنگینی روی دوششون بوده. نسخه های کلاسیک Doom و نسخه سوم تفاوت های زیادی با همدیگه داشتن و الآن دو گروه طرفدار Doom داریم. یه عده دنبال حال و هوای سریع تر و شلوغ تر نسخه های قدیمی هستن. نسخه هایی که خیلی سریع و اکشن بودن و بعدها سازنده های بازی هایی مثل Serious Sam و Painkiller هم به نوعی از همون Doom الهام گرفتن و اگه می بینین Doom جدید شبیه اون ها شده، به خاطر همین قضیه هست. :دی یه عده هم اون حس و حال تاریک و وحشتناک نسخه سوم رو میخوان با راهروهای تنگ و باریک و اتمسفر سنگین و ... که واقعاً عالی حس ترس رو به آدم منتقل میکرد. البته نسخه های قدیمی هم ترسناک بودن و هم بعضی جاها ترس آنی داشتن و هم لوکیشن های مخوف و المان های چندشی (!)، ولی خب غلظت این ها توی نسخه سوم خیلی بیشتر شد.
حداقل طبق چیزهایی که از گیم پلی بازی دیدم، به نظرم سازنده ها بد کار نکردن و یه ترکیبی از هر دو مورد رو توی بازی شاهد هستیم و من که به شخصه خیلی خوشم اومده. یعنی از یه طرف اکشن بازی خیلی سریع تر از Doom 3 هست و تعداد دشمن های موجود در هر لوکیشن هم به مراتب بیشتر شده، ولی از اون طرف بعضی طراحی ها و لوکیشن های داخلی هم شباهتی به Doom 3 داره و آدم رو یاد اون نسخه میندازه. در مجموع به عنوان کسی که اولین بازی کامپیوترم Doom II (در کنار Witchaven) بوده و بعدش هم بقیه نسخه ها رو تهیه کردم و کلی خاطره با بازی های کلاسیک این سری دارم و همین طور برای عرضه Doom 3 لحظه شماری میکردم و یادمه اون روزی که بازی به ایران رسید، خودم رو با سرعت نور به مجتمع کامپیوتر پایتخت رسوندم و خریدمش، از نمایش های نسخه جدید خیلی راضی هستم. البته اگه بحث شیرین (!) امتیازها مطرح بشه که بعید میدونم میانگین خیلی بالایی بگیره و احتمالاً از اون بازی هایی میشه که نظرات ضد و نقیض زیادی داشته باشه. یعنی یه عده خیلی حال کنن و بگن بازگشت حضرت Doom و یه عده هم بگن چرا این طوری هست و فلان طور نیست و ... ولی فکر میکنم خودم از بازی لذت زیادی ببرم و امیدوارم همین طور باشه. :دی
 
واقعا من تو این بازی به یه لحظات سکوت و ترس احتیاج دارم یه مقدار تعداد دشمنا زیاده و کشتنشون ساده در واقع من doom3 دوس دارم نه serious sam اگه کله بازی همین گیم پلی باشه منو بعد اینهمه سال انتظار ناامید میکنه =((:-s
اتفاقا Doom یعنی همین.....اونی که تو شماره ۳ عرضه کردن یه جور سعی در باز تعریف Doom بود و ماهیت اصلی Doom نبود.
به نظرم من هم یه Doom خوب ساختن و همینش باحال ولی اینکه میتونست کمی طراحی مراحل به روز تر باشه به نظرم شکی درش نیس

.
 
  • Like
Reactions: sadegh93 and uriel
اتفاقا Doom یعنی همین.....اونی که تو شماره ۳ عرضه کردن یه جور سعی در باز تعریف Doom بود و ماهیت اصلی Doom نبود.
به نظرم من هم یه Doom خوب ساختن و همینش باحال ولی اینکه میتونست کمی طراحی مراحل به روز تر باشه به نظرم شکی درش نیس

.
بازتعریف doom رو قبول دارم ولی اینکه ماهیتش doom نبود رو‌ نه.
توی پست های بالاتر هم‌گفتم رویکرد id برای ساخت نسخه ۳ به روز کردن و مدرن کردن بازی کلاسیکشون در تمام‌ابعاد بازیسازی بود. که خیلی هم موفق و هنرمندانه اینکارو‌کردن.
منم در کل از طراحی بازی نا امید شدم. با اینکه نسخه های کلاسیکشو تقریبا در همون زمان خودش بازی کردم(یکی دوسال اینور و‌اونور) و فوق العاده دوستشون دارم در کنار نسخه ۳ ، ولی اصلا نمیتونم با این نسخه کنار بیام، قبلا هم‌گفتم بازی یه شوتر خییلیی عاالیه ولی اونچیزی که سالها منتظرش بودم (تغییر و‌تحول) به هیچ وجه نبود.
باور کنین بازی همون نسخه های کلاسیکشم رویکرد serios sam و painkillrr رو نداشت، یه نگاه به شوترهای دهه نود ( doom clon ها) بندازین، استایل همگی شبیه به doom بود ولی هیچ شباهتی به ss یا pk نداشتند، در ضمن doom همیشه یه عنوان بازی تخیلی-ترسناک بود، حتی نسخه های کلاسیکش، به قول آریا شاید اندازه شماره ۳ بولد نبود عنصر ترس ، ولی همیشه در رده بازی های horror قرار میگرفت. ولی توی این شماره کلا زدن جو supernatural و ترسناک بازی رو نابود کردن با این حالت آرکیدی ای که بازیرو ساختن...
بخدا زمان نسخه های کلاسیک بازی هم اینقدر طراحی های رنگی و جینگول پینگول توی بازی نبود، زمان خودش اینقدر طبیعی و رئال بود که حد نداشت(تازه سه بعدی بودن وارد بازی ها شده بود و رنگبندی همه بازی ها همون شکلی بود) ولی اینا سال ۲۰۱۶ برداشتن شماره جدید رو اینشکلی ساختن، پر از رنگ های جیغ و دخترونه، واقعا بازاری ساختن، به دور از اصالت و کلاس جدی و مخوف doom ...
در کل من که کلا نا امید شدم ازش...
پ.ن : الان بازم گیم پلی هاشو نگاه کردم، ضعف بزرگ بعدی بازی هم دشمناشه، فقط و فقط ساخته شدن که به دست پلیر تیکه پاره بشن، بدون هیچی مغزی و بدون هیچ چلنجی، یعنی به فرض تفاوتی نمیکنه که شما در برابر یه hellnight یا mancubos قرار میگیرین یا در برابر یه زامبی یا imp ... همگی فقط برای لاشه لاشه شدن جلوی اسلحه doomguy قرار میگیرن، حالا میگیم نسخه 3 رو مثال نزنیم که توازن قدرت فوق العاده عااالی بین پلیر و دشمنا و همینطور بین خود دشمنا برقرار بود ( imp ایمپ بود و hellnight دقیقا hellknightt . وقتی hellknightt اسپان میشد دقیقا با وقتی که یه imp اسپان میشد متفاوت بود برای پلیر از نظر رویکرد مبارزه , ولی اینجا هیچ تفاوتی نمیکنه. ) میریم سراغ نسخه های کلاسیک، به جدیت همین الانم بهترین میزان چلنج رو میشه توی مبارزات با هر کدوم از هیولاها توش دید، باور کنین اون موقع ها که بازی میکردمش وقتی mancubos جلوم قرار میگرفت دیوانه میشدم، مگه به این آسونی میشد از پا درآوردش، یا baron of hell یا بدتر از همه اونا pain elemental که هر چی اون lost soul هارو میکشتی فایده ای نداشت تا وقتی که خودش زنده بود، چون مدام از توی دهانش اونارو اسپان میکرد. هر کدوم به شکل خاصی مبارزه میکردن و چالش ایجاد میکردن نه مثل این نسخه جدید فقط مثل فنر بیهوده بالا و پایین بپرن و حتی یه درصدم دمیج ایجاد نکنن برای پلی.
اینجا همشون فیزیکال حمله میکنن تقریبا، شیوه های دیگه ی مبارزاتشون هم هیچ فرقی با حالت فیزیکال و تهاجمیشون نداره، میزان چالشش حداقله. سلاح ها هم خوب بالانس نیستن توی این نمایش، revanant با دوتا یا سه تا راکت لانچر آخ هم نمیگه بعد با شاتگان راحت پاهش قطع میشه و.... به نظر من که جای دفاع نداره، بازی واقعا اونچیزی که باید بود نیست، همه میدونن من چقدر استودیوی id و عناوینشو دوست دارم ( محبوبترین استودیو باازیسازی برای منه ) ولی به همون اندازه هم اگه بازی بد بسازه منتقد بازی هاش هستم. سر Rage با وجود تمام انتقادها ولی من فوق العاده با بازی زندگی کردم و جدای از چند تا نکته منفی جزو بهترین شوترهای زندگیم بود ولی این بازی اصلا و ابدا داخل کلاس بازیسازی id قرار نمیگیره، فوق العاده ضعیف و پر اشکال بود توی این چندتا نمایشش. الته توقعی هم نمیشه داشت، بازی ای که هیچکدوم از سازنده های اصلیش بالای سرش نیستن بهتر از این هم نمیتونه ساخته بشه....
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or