Id Software's Doom | PC

76871675394684053275.jpg
Publisher: Bethesda
Developer: id Software
Genre:Sci-Fi First-Person Shooter
Release Date: May 13, 2016
ESRB Rating : M​


ادامه ای بر مشهور ترین شوتر تاریخ...
شماره ی چهارم یا به نوعی Reboot شوتر فوق محبوب DOOM با استفاده از موتور Id Tech 6 که اینبار در غیاب خالق محبوب خود John Carmack بازهم ما را به شکار دوزخیان خواهد برد، با خشونت زیاد، بسیار زیاد!

17961599361561610946.jpg

DOOM – Fight Like Hell Campaign Trailer | 720


---------------------------
UPDATE 1 :




Bethesda با نمایش تیزری اعلام کرد DOOM جدید برای اولین بار در QuakeCon امسال که از 17 تا 20 July برگزار خواهد شد به نمایش در می آید.

دانلود تیزر



Upadate 2

Dinosaur:

سرانجام سال‌ها بعد از اعلام ساخت چهارمین نسخه Doom، در کنفرانس Bethesda شاهد نمایش کامل و جامعی از آن بودیم. در دموی نمایش داده شده شاهد دو مرحله بودیم. یکی از مراحل به پایگاه تحقیقاتی UAC در مریخ اختصاص داشت که توسط موجودات جهنمی مورد حمله قرار گرفته و بازیکن ماموریت پاکسازی آن را برعهده دارد. این مرحله از نظر طراحی تا حدودی به سومین نسخه شبیه بود و اکثر بخش‌های آن شامل راهروهای تنگ و باریک می‌شد. اولین موضوعی که با تماشای دمو به چشم می‌خورد، افزایش سرعت بازی نسبت به قبل بود و بازی از این نظر بیشتر به نسخه‌های کلاسیک نزدیک شده تا سومین نسخه که در آن با عنوانی کُندتر روبرو بودیم. دومین مرحله‌ای که در کنفرانس نمایش داده شد، به یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازی یعنی جهنم ارتباط داشت. لوکیشنی که طراحی متفاوتی نسبت به مرحله قبل داشت و با محیط بزرگ‌تر و بازتر خود یادآور بعضی از مراحل عظیم نسخه‌های قدیمی بود. در مجموع به نظر می‌رسد گیم‌پلی بازی کیفیت خوبی داشته و با افزایش سرعت و پرش‌های بلند، در کنار محیط‌های شلوغ و پر هرج و مرج لحظاتی جذاب و مهیج را فراهم می‌کند. موضوعی که می‌تواند تعادل فوق‌العاده نسخه‌های اولیه در ترکیب حس ترس و وحشت در کنار المان‌های اکشن را زنده کند.
در دموی نمایش داده شده یک بار دیگر با هیولاهای محبوب سری «دوم» ملاقات کردیم که از این میان می‌توان به موجوداتی چون Imp، Revenant، Cacodemon و Mancubus و ... اشاره کرد که در کنار شباهت‌هایی که به نمونه‌های قبلی خود دارند، با تغییرات ریز و درشتی همراه هستند. همچنین اسلحه‌های محبوب سری نیز حضور پررنگی در نمایش بازی داشتند و از شاتگان معمولی گرفته تا سوپر شاتگان و از پلاسماگان تا اره‌برقی معروف را در نمایش بازی شاهد بودیم. پایان دمو هم با حضور محبوب‌ترین هیولای سری یعنی Cyberdemon در کنار معروف‌ترین اسلحه بازی یعنی BFG همراه بود که صحنه‌ای به‌یادماندنی را رقم زد. خشونت بازی مانند قبل در سطح بالایی بوده و برای نمونه می‌توان به کندن دست یکی از اجساد حاضر در پایگاه UAC توسط کاراکتر اصلی و استفاده از آن برای اسکن و باز کردن در اشاره کرد. یا جایی که Revenant به سمت کاراکتر هجوم برده و با قطع کردن بازوی او، کتک جانانه‌ای توسط همین عضو بدنش به او می‌زند! در کنار این‌ها حرکات مخصوصی نیز در نظر گرفته شده که بازیکن می‌تواند روی هیولاهای زخمی اجرا کرده و با انیمیشن‌هایی جالب و خشن به زندگی آن‌ها پایان دهد.
در کنار بخش داستانی، شاهد نمایشی از قسمت مولتی‌پلیر نیز بودیم که در آنجا هم سرعت بالای بازی به خوبی دیده می‌شد. در کنار ویژگی‌های معمولی و البته بخش مخصوصی که در آن بازیکن با تبدیل شدن به هیولایی چون Revenant به مبارزه با سایرین می‌پردازد، ویژگی‌ای به نام Snapmap هم معرفی شد. بخشی که در آن بازیکن توانایی طراحی و ساخت انواع نقشه‌ها با جزییات فراوان را داشته و می‌تواند از خلاقیت خود به بهترین شکل ممکن استفاده کند و سناریوهای جالبی برای نقشه‌ها و مراحل مورد نظر خود ترتیب دهد.
در نهایت می‌توان گفت بازی «دوم» نمایشی رضایت‌بخش و زیبا داشت و در کنار جلوه‌های بصری قدرتمند که همواره جزو نکات مثبت این سری و سایر ساخته‌های id Software بوده‌اند، با گیم‌پلی سریع و هیجان‌انگیز و دیدار دوباره با هیولاها و اسلحه‌های کلاسیک، امیدها را برای بازگشت شکوهمند این سری بیشتر کرد.


DOOM E3 2015 trailer



CyberDemon 4K Shot




QuakeCon 2015 screens

 
آخرین ویرایش:
نکته اینه که اکثر نقد‌های منفی‌ نظر خودشون رو فقط در مورد Multiplayer گفتن. بتا بازی الان از استیم برداشته شده اما اکثر نقد‌ها به این هم اشاره کردن که دوم رو باید یه عنوان مستقلا Single player در نظر بگیریم و با توجه به قیمتش،به هیچوجه نباید برا MP خریداریش کرد.تمرکز خود بازی هم رو SP هست و کسایی‌ که بازی رو خریدن یا قرار هست بخرن هم الان دیگه کاملا میدونن با چی‌ طرف هستن.در صورتی‌ که تو بخش SP هم نظرات ضدّ و نقیضی رو شاهد نباشیم (که بعید هست این اتفاق بیفته چون هسته SP با MP فرق داره)،من هنوز‌م معتقدم بازی کاملا موفق می‌شه.:D
به نظرم اصلی‌‌ترین مشکل این بتا که خیلی‌‌ها ازش خوششون نیومده, Static بودن گیمپلی بود.سبک بازی‌های مختلفی‌ رو نمی‌شد پیاده کرد و صرفاً خلاصه شده بود تو انتخاب Pattern درست و شلیک کردن،خیلی‌ جاها حتا حرکت Mouse هم نیاز نبود.:D به همین دلیل بعد یه مدت خسته کننده میشد، تشویق به سرعت تو گیمپلی با Overpower کردن یکی‌ از سلاح‌ها و تنبیه پلیر‌هایی‌ که میخواستن جور دیگه‌ای بازی کنن, با مذاق خیلی‌‌ها خوش نیومد،برا همین میگن که بازی Halo با Level design کال اف دیوتی هست.:D
اگه نظر شخصی‌ من رو بخواهین،به نظرم خیلی‌ هم خوب بود.:D از اول هم انتظار یه MP خیلی‌ عالی‌ رو نداشتم،اما روان بودن گیمپلی و همین خشونتی که داره تو کوتاه مدت خیلی‌ خوب باعث سرگرمی میشه.
البته به نظرم عنصر جوگیری هم تو این‌Review ها تاثیر گذاشته :D.در واقع یه Bandwagon راه افتاد که "هر کی‌ از بازی خوب بگه خر هست".بسیاری از نقد‌ها با اینکه محتویات منفی‌ نداشتن،در آخر نمره منفی‌ میدادن،این اتفاق این اواخر متأسفانه سر چند تا بازی دیگه هم اومد(البته با توجه به بتا بودنش و تمرکز رو SP،فکر نکنم نقد‌های بازی اصلی‌ به این شدت منفی‌ باشن).
در هر حال با توجه به اینکه جامعه کنسولی از بتا خیلی‌ هم راضی‌ بودن،فکر نکنم تغییرات زیادی توش اعمال بشه.در بهترین حالت چند تا از مشکلات Balancing رو حل می‌کنن و تمام. که به نظر منی‌ که تازه Fan سری شدم،خیلی‌ هم خوب هست.:D
 
DOOM به ذات یک بازی Single-Player محور بوده و هست؛ حالا در کنار کمپین یک مالتی بسیار خوب هم به بازی اضافه کردند که به نظرم فوق العاده لذت بخش و درگیر کننده هست، ضمن اینکه این هم همونطور که اسمش روش هست فقط یک Beta برای تست سرورها، نت کد و پرفورمنس کلی انجین هست و بازی از لحاظ تکنیکی مانند Quake یکی از بهترین و بهینه ترین نت کد های صنعت گیم رو داره و از لحاظ responsive بودن اسلحه ها و نداشتن هیچ گونه delay (منظور فاصله زمانی بین فشار دادن دکمه توسط گیمر و شلیک اصلی اسلحه توسط کاراکتر در بازی و همچنین فاصله زمانی دقیق برخورد به هدف هست) به لطف برنامه نویسی فوق العاده جان کارمک در ساختار بیس انجین بازی بدون اغراق جز بهترین ها و شاید بهترین هست! گرافیک بازی و پرفورمنس کلی انجین هم با اینکه هنوز گزینه های Advanced فعال نیستند کاملا عالی و کم نقص هست، کیفیت تکسچر ها بسیار خوب هست، نورپردازی و سایه پردازی داینامیک و افکت های مدرن Particle و فیزیک بازی فوق العاده عالی رو کالبد بازی و انجین نشستند و به زحمت میشه ایراد خاصی ازشون گرفت، حتی تصور سینگل بازی با این گرافیک و پرفورمنس خوب واقعا وسوسه کننده است!
مقایسه بازی با UT هم از بیخ و بن اشتباه هست؛ UT یک بازی کاملا براساس مالتی پلیر هست و به نظرم اصلا ربطی به DOOM نداره، قطعا هرچیزی که گرد بود قرار نیست بهش بگیم گردو...
-خیر SP محور نیست، به پایین مراجعه کن. حداقل تو تبلیغات خیلی دم از بازگشت به اصل Arena Shooter میزنن و تاکید زیاد دارن روی قسمت مولتی.
-انجینش همیشه مشکلات عدیده ی داشته، این یکی هم احتمالا داره، اگر Rage رو بازی کرده باشی مشکل Texture هاش باید یادت باشه. این که بازی بهترین نت کد صنعت رو داره میشه بگی از کجا اوردی الان؟ کارمک هم مدتیه رفته اصلا معلوم نیست چقدر این انجین کار اون بوده.
-کلا پیاده شو با هم بریم، یه جوری می گی انگار سنگین ترین انجین حال هست، اگر بود زیر انجین های دیگه له نمیشد.
-چرا نشه مقایسه کرد؟ بازی که دم از Arena shooter میزنه با Arena shooter هم مقایسه میشه، حالا چون SP داره نمیشه مقایسه کرد؟

مطمینا بازی که بیاد راضی میشید گیم پلی e3 رو باز ببینید. برا مخالفان هم باید گفت مولتیپلیر فازش جداست. دوم=سینگل . الان اینی که از سینگل نشون دادن همون دوومیه که همه انتظار دارند البته برای اونایی که دووم های قبلیو رفتن نه این همه نوویس زیر 20 سال.طرف نمیدونه دووم مادر این سبکه میاد میگه بنظرم بازیش اصالت نداره یا حس نمیده. این همه چیز دووم 3 رو هم توش داره با نگاه به شوتینگ کلاسیک دوم 1 و 2 با یک گرافیک بینظر. اخه گرافیک درمولتیپلیر کی ملاک بوده که اونم مسیله زیادی نداره. اگه کسی می خواد بدونه دووم چیه بره از دووم3 بازی کنه حداقل بعد بیاد نظربده.
-خدایی شما هنوز دلت رو خوش می کنی به گیم پلی های e3؟ چند بار دیدیم که بازی اصلا اونی نیست که نشون دادن؟ بعد از یه ویدیو فهمیدی بازی تهشه؟
-شما که ادعا داری با سابقه هستی تو این بازی، و خوب می دونی Doom مادر سبکه بعد میگی doom = single؟ اون موقع ها ما تو ایران نه Gamenet داشتیم نه نت که اصلا بدونیم چی به چیه ولی doom مولتی خیلی قوی داشت و به قول خارجی ها scene قوی. این ویدیو از یه Death match تو مسابقات سال 1996
-این همه دم از Doom می زنی بعد هی حواله میدی به Doom 3 که اکثریت غریب به اتفاق اعتقاد دارن ضعیف ترین Doom بود. خودشون هم بعد از 3 دیگه کلا بیخیال شدن.
-اتفاقا کسانی که از بازی انتقاد می کنن اکثرا از بازی کن های قدیمی هستن، وگرنه تازه کارا که با امثال Halo بزرگ شدن مشکلی ندارن. من خودم اصلا از Modern shooter خوشم نمیاد و یه روزی خودم رو خفه کردم با UT. خیلی هم خوشحال بودم بعد از بوقی یه بازی AAA تو این سبک داره میاد، این بازی رو امتحان کردم تو Alpha، دیدم Loadout داره ، Damage number داره بازی رو بستم بیخیال شدم. بازی هر چی باشه اصلا Arena shooter نیست. گرافیک هم ملاک هست، چرا نباشه؟ این طراحی هنریش هم مشکل داره همه چیز نارنجی زرده!

در پایان هم، هر کس میگه doom فقط SP معلومه چیز زیادی نمی دونه از این سری اصلا، یه گشت ساده تو نت بزنید می بینید که چه Multi قوی داشت حتی از همون شماره اول. به جرات می تونم بگم تعداد بیشتری برای Multi این بازی رو می خواستن، نه SP. الان وضعی هست که بازی UT با اینکه مجانی هست، هنوز تو Pre alpha هست این Doom رو قورت میده تو Multi! دیگه تا تهش بخونید. حالا اگر شما برای SP میخواید بازی رو، حداقل صبر کنید بیاد 4 تا نقد بشه بعد بشینید به به چه چه کنید.
 
@aiat_gamer

استاد واقعا سپاسگزارم از شما که یه جماعتی رو از جهالت و نادانی در آوردید، انقدر پستتون پر محتوا و پر مغز هست که آدم نمیدونه کجاش رو نقل قول کنه! جسارتا نمیدونم چه اصراری هست وقتی اطلاعات کافی در مورد موضوعی ندارید بیایید همینجوری یه پستی وسط تاپیک بدید اونم با این لحن و طرز صحبت کردن... متاسفانه باتوجه به سابقه شما در این سایت دلیلی به جواب دادن پستتون نمیبینم چون نتیجه اش فقط شروع سلسله مراتب پست های تهاجمی و بی ربط هست که از وقت و حوصله همه خارج هست ولی این پستتون رو استثنائا جواب میدم و قطعا به خاطر دلیل ذکر شده اگر پست های بعدی هم به همین صورت باشه جواب دیگه ای دریافت نخواهید کرد.

و اما جواب:

درست متوجه نشدم داشتن بخش مالتی پلیر چه ربطی به Single Player محور بودن یا نبودن داره؟! با توجه به منطق شما احتمالا همه Crysis و Far Cry و Return To Castle Wolfenstein و n تا بازی دیگه رو فقط به خاطر بخش مالتی پلیرش میخرند؟ بازی SP محور یعنی اینکه بخش زیادی از بودجه و تمرکز ساخت برروی بخش SP بازی هست و بودجه و نیروی به نسبت کمتری برای بخش های دیگه صرف میشه.

DOOM یک بازی سینگل پلیر محور بوده و هست؛ بخش عظیم این بازی طراحی و تنوع دشمن ها، دیمون ها، اتمسفر و تم satanic، طراحی مپ ها، اسلحه ها و موسیقی و لول دیزاین فوق العاده اش هست، و همونطور که جان کارمک و دیگر طراحان id Software بارها تکرار کردند "Doom is all about Demons & Shotguns"... ملت DOOM رو میخرند که با شیاطین و نیروهای جهنمی مبارزه کنند و بخش عظیمی از داستان و روایت بازی در لا به لای اتمسفر، نوع موسیقی های به کار رفته، نوع مراحل و لول دیزاین بازی نهفته است که از سورس های مختلف (مانند انجیل، تورات و موضوعات فلسفی) الهام گرفته شده؛ اگر به صفحات قبلی تاپیک مراجعه کنید هم خود من و هم سایر دوستان ویدئو های جالب مختلفی رو در این باره گذاشتیم که برای اطلاعات بیشتر میتونید بهشون مراجعه کنید. ضمن اینکه اولین DOOM که در سال 1993 منتشر شد مود مالتی پلیرش کاملا آفلاین بود و تنهای به صورت Local روی LAN قابل بازی کردن بود و تنها دو مود Co-Op و DM داشت. بعده ها سرویسی به نام Dial-Up Wide Area Network Game Operation معرفی شد که سرویسی پولی و هزینه بر بود ولی از این طریق میشد بخش مالتی بازی رو به صورت Online با دوستان بازی کرد ولی همچنان محدودیت های خاص خودش رو داشت.

اما در مورد انجین؛ همونطور که در این پست بیان کردم شروع کار برروی انجین id Tech 6 در سال 2009 و حتی قبل از انتشار RAGE بوده، و موارد زیادی در این انجین پیاده سازی شده و انجین تماما توسط شخص جان کارمک و تیم اش طراحی شده و اگر توییت ها و اخباری که در بعد از جدایی ایشون از id دنبال کرده باشید بارها اعلام شده که ایشون قبل از جدایی کارشون رو به طور کامل برروی انجین تمام کردند. بعد از جدایی ایشون هم یکسری تغییرات برروی انجین اعمال شده ولی بیس کلی انجین همون هست، ضمن اینک طبق اعلام Pete Hines که در این پست بیان کردم استفاده انجین از MT بسیار محدود تر از قبل هست و همین عامل همونطور که در بتا دیدیم افزایش کیفیت بسیار خوبی رو در کیفیت کلی تکسچرها نسبت به قبل ایجاد کرده. برای اطلاعات بیشتر در مورد افکت های داینامیک اضافه شده و تغییرات انجین نسبت به موتور RAGE میتونید به پست های قبلی من تو این تاپیک مراجعه کنید.

اما در مورد نت کد و پرفورمنس انجین اگر Keynote های جان کارمک رو در QuakeCon دنبال کرده باشید تمام صحبت هایی که در اینباره بیان کردم عین صحبت های خود جان کارمک هست و جدای از اون قضیه ی برتری واضح نت کد Quake یه موضوع ثابت شده هست و یادمه یک تست تکنیکال به صورت دقیق روی انجین انجام داده بودند که همونطور که تو پست قبلیم گفته بودم میزان دقیق دیلی و تاخیری که برای پردازش دستورات شلیک و Collision در بازی بکار میره رو اندازه گیری کرده بودند. متاسفانه الان لینکش رو ندارم ولی اگر پیدا کنم حتما براتون میگذارم.

در مورد بحث Arena Shooter و UT هم باید بگم اولین Quake توسط id Software در سال 1996 ساخته شد (اولین UT در اواخر سال 1999 و ابتدای سال 2000 عرضه شد) و اگر کسی باشه که خوب بدونه Arena Shooter یعنی چی اون id Software هست چون خودش با Quake از پایه گذاران این سبک بوده. وقتی میگم مقایسه DOOM با UT اشتباه هست به این خاطره که در UT تمام تمرکز و بودجه برروی ساخت مالتی پلیر هست و حتی سینگل بازی هم همون مالتی با bot هست و کلا از ریشه بحث بازی با DOOM فرق داره. ولی در DOOM تمرکز اصلی برروی SP و بخش کمپین بازی هست و حالا id در یک اقدام جالب بخش مالتی بازی رو متحول کرده و به میزان زیادی شبیه عنوان دیگه ی خودش یعنی Quake کرده و اینو حتی در منفی ترین کامنت ها هم میتونید ببیند که بسیار معتقدند که مالتی بازی شبیه به Quake 3 هست... ضمن اینکه در مورد دیدن اعداد دمیج و غیره میتونید اونها در تنظیمات بازی غیر فعال کنید و طبق فیدبک ها ظاهرا id در نظر داره گزینه های دیگری رو برای کاستومایز کردن این موارد در عنوان نهایی اضافه کنه.
 
من چند مدتی خبرهای این بازی رو دنبال نکردم، ولی از آقای .MARSHAL. تشکر میکنم بابت اطلاع رسانی این خبر که مالتی پلیر بازی شبیه Quake 3 شده.
اگر درست بخاطر داشته باشم، روی Windows 98 اوایل سال 2000 بازی کردم و اون موقع هم کسی دنبال Multiplayer نبود(حداقل داخل ایران) ولی بازی کردن با bot خیلی لذت بخش بود. :D
کسی یادش هست...
Demo ورودی بازی شخصیت اصلی رو نشون میداد که از آسانسور با سیگار به لب بیرون میومد و Demon ها شروع به حمله میکردن؟ =((
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: .MARSHAL.
@aiat_gamer

استاد واقعا سپاسگزارم از شما که یه جماعتی رو از جهالت و نادانی در آوردید، انقدر پستتون پر محتوا و پر مغز هست که آدم نمیدونه کجاش رو نقل قول کنه! جسارتا نمیدونم چه اصراری هست وقتی اطلاعات کافی در مورد موضوعی ندارید بیایید همینجوری یه پستی وسط تاپیک بدید اونم با این لحن و طرز صحبت کردن... متاسفانه باتوجه به سابقه شما در این سایت دلیلی به جواب دادن پستتون نمیبینم چون نتیجه اش فقط شروع سلسله مراتب پست های تهاجمی و بی ربط هست که از وقت و حوصله همه خارج هست ولی این پستتون رو استثنائا جواب میدم و قطعا به خاطر دلیل ذکر شده اگر پست های بعدی هم به همین صورت باشه جواب دیگه ای دریافت نخواهید کرد.
بعد از 8 سال تو این سایت بودن و 3500 و خرده ای پست، دیگه عادت کردم به این جور جواب دادن ها، من پستت رو نخوندم چون گفتی دلیلی نداری جواب بدی ولی باز هم نتونستی خودت رو نگه داری و یه انشا نوشتی.
در راستای اینکه این Doom خیلی ها امیدشون به این Doom بازگشت به دوران خوب Arena shooter بود، بازخورد بد بتا نشون دهنده خیلی چیزا بود. حالا مگر اینکه طرفدارهای این بازی معتقدن هر کس نظر منفی داره از روی لج و منظور داشتن بوده. در کل یه امید داشتیم به بازگشت این سبک که پرپر شد رفت. حالا ممکنه بازی به مذاق خیلی ها خوش بیاد که ربطی به این قضیه نداره.
 
ظاهرا هفته آینده قراره یه footage جدید از بخش سینگل بازی نمایش داده بشه، همینطور از ابزارهای مادسازی و قابلیت snap map هم قراره نمایشی داشته باشه و اطلاعاتی ارائه بده. ظاهرا دوشنبه بخش مرتبت با snap map و روز چهارشنبه نمایش سینگل بازی رو خواهیم دید.
New Doom single-player footage and SnapMap details coming next week
 
آخرین ویرایش:
سیاوش جان ( MARSHA ) ، من به شخصه زیاد با این doom جدید حال نکردم. زیاد دنبال مولتی نیستم. ولی بخش سینگلی که نشون دادند اصلا حال و هوای doom نداشت . کلا حس ترس از بین رفته بود.
ولی بابت پستی که با نهایت ادب و احترام دادی واقعا ازت ممنونم. چیزی که بعضی از دوستان کلا فراموش کردند
 
  • Like
Reactions: .MARSHAL.
خب استریم بخش Snap Map تقریبا نیم ساعت پیش شروع شده، تا اینجا جالب بوده، متاسفانه الان سرکار هستم ولی دارم سعی میکنم جاهای مهمش رو از دست ندم. شب که رفتم خونه جمع بندی کلی به علاوه یسری صحبت های تکمیلی رو اینجا براتون میگذارم.

استریم رو همین الان از این لینک میتونید ببینید:

Twitch
 
اگه بعد از اتمام استریم کسی تونست لینک دانلود ویدئو رو بزاره ممنون میشم.
سیاوش جان متاسفانه نمیتونم استریم رو ببینم، اگه یه سری از توضیحات رو قرار بدی ممنون‌میشم.
 
من به شخصه زیاد با این doom جدید حال نکردم. زیاد دنبال مولتی نیستم. ولی بخش سینگلی که نشون دادند اصلا حال و هوای doom نداشت . کلا حس ترس از بین رفته بود.

خب قبل از اینکه برم سراغ SnapMap و لایو استریم امروز؛ یه صحبتی هست که چند وقته میخوام بیان کنم متاسفانه به علت مشغله زیاد مدام یادم میره یا فرصت مناسبش پیش نمیاد، به هرحال حالا که این دوستمون دیدگاه ـشون رو بیان کردند به نظرم بهترین فرصت هست که در موردش چند خطی بنویسم:

به قول یکی از منتقدین ریبوت کردن و کلا ساخت نسخه ی جدیدی از فرنچایز های بزرگی مثل DOOM با این سابقه و قدمت یکی از مشکل ترین و گاهی اوقات ناممکن ترین کارهایی هست که در این صنعت میشه انجام داد! چرا که تحت هیچ شرایطی نمیشه همه (یا حداقل اکثریت طرفدارها) رو راضی نگه داشت، دلیل اصلیش هم قدمت و روند تکاملی هست که این فرنچایز از 23 سال پیش تا الان طی کرده. به فرض مثال اگر سازنده ها نخوان تغییرات خاصی تو بازی اعمال کنند و تصمیم بگیرند کلیت بازی رو مثل قدیم نگه دارند سریعا محکوم به تکرار مکررات و ارائه یک محصول با فرمول های تاریخ مصرف گذشته و غیره میشند؛ و اگر هم بخواند به هر بخش بازی دست بزنند و چیزهای کاملا نو و جدیدی اضافه کنند محکوم به دوری از اصل و اساس و از بین بردن اصالت ها و فرمول های قدیمی میشند!

این دقیقا چیزی هست که امروز در مورد DOOM داره اتفاق میفته، مخصوصا که به نظر من این مشکل الان مضاعف هم هست به این خاطر که به نظرم این فرنچایز یک بار سر DOOM 3 تقریبا ریبوت کامل شد و همین عامل طرفدارهای بسیار تازه و جدیدی رو برای این IP رقم زد و از طرفی سیل عظیم طرفدار های قدیمی هم هرکدوم با یک رویکرد و دیدگاه خاص خودشون به DOOM 3 نزدیک شدند؛ درواقع بعضی ها که اکثرا هم جزو طرفدارهای جدید سری بودند کند شدن سرعت بازی و اضافه شدن المان های ترس و تاریکی رو ستایش کردند و در نهایت از این دست پخت جدید ابراز رضایتمندی کردند، در طرف دیگه یه عده که همچنان فقط خواهان همون گیم پلی سریع و کلاسیک بودند زیاد از این دست پخت خوششون نیومد و در آرزوی یک دووم به سبک کلاسیک انواع و اقسام ویدئو ها و متن های انتقادی و اعتراضی رو از سر و روی اینترنت آویزون کردند و لحظه ای دست از انتقاد از این نسخه برنداشتند؛ و اما همچنین یک گروه دیگه از طرفدارهای قدیمی و کلاسیک بازی بودند که تونستند با دید درست و منطقی هم اصالت های بازی و هم ایده های جدیدش رو درست دریافت و درک کنند و از این معجون خوش طعمی که بوجود اومده بود نهایت لذت رو ببرند.

چیزی که امروز این بازی باهاش طرف هست دقیقا همین مشکل هست و id Software تمام تلاشش رو کرده و داره میکنه تا بتونه با ترکیب صحیح و بالانس شده ای از روند سریع و جنون آمیز نسخه های کلاسیک و همچنین روند آهسته، تاریک و مملو از ترس DOOM 3 تا جایی که امکان داره بتونه نظر اکثریت رو جلب کنه... و به نظرم با چیزهایی که تا به امروز از بازی دیدیم به مقدار خیلی زیادی دارند به هدفشون نزدیک میشند؛ ولی اینکه منتقد ها تا چه حد با این قضیه کنار بیاند و هرکدوم با چه دیدگاه و نظر شخصی به این بازی نزدیک بشند واقعا هیچ جوری نمیشه حدس زد و همین مورد آینده امتیازات و قضاوت در مورد بازی رو شدیدا نامعلوم و غیرقابل پیش بینی میکنه...

ولی چیزی که برای من به عنوان یک طرفدار مشخصه اینه که id داره تمام تلاشش رو میکنه، این نسخه از بازی چندین سال در Development Hell به سر میبرد و بودجه و وقت و انرژی عظیمی سر این موضوع هدر رفت ولی id دوباره تلاشش رو کرد و با دیدگاه ها و ایده های بسیار خوب و جدیدی دوباره پا به میدون گذاشت و به نظرم بازگشت ـشون واقعا خوب و قابل ستایش بوده. بازی در حال حاضر یک بخش SP کامل داره، در طرف دیگه یک مالتی بسیار خوب و سرگرم کننده ( به نظر من) با کلی مپ، مود و مشخصات جدید و تازه خودش داره، و علاوه بر همه اینها یک ابزار ماد سازی رایگان و فوق العاده به نام SnapMap داره که نمایششون امروز از این بخش فوق العاده بود!

SnapMap

متاسفانه هنوز ویدئوی کامل این استریم ظاهرا تا این لحظه بیرون نیومده و ویدئو هایی هم که تا الان تک و توک آپلود شدند هرکدوم فقط چند دقیقه کوتاه از استریم رو منتشر کردند. و نمایش این بخش واقعا جوری بود که باید خودتون ببینید و زیاد نمیشه با کلمات چیزی رو تعریف کرد و همه چیز کاملا ویژوال بود.

اما خلاصه قضیه این بود که کلکسیون بسیار بسیار متنوعی از انواع و اقسام مادهایی که برای بازی میشه ساخت رو نشون دادند، و واقعا تنوعشون جوری بود که خیلی هاش رو حتی تصورش رو هم نمیتونید بکنید که طرف چجوری همچین ایده ای به ذهن اش رسیده؛ انصافا واقعا خلاقانه بود، از مادهایی در مورد بازی های ساده مثل بسکتبال و فوتبال، انواع مادهای بازی هوش و بازی های ساده ولی عجیب و غریب گرفته تا بازسازی لول های کلاسیک و بسیار سخت بازی و خیلی چیزای دیگه که با ابزارهای فوق العاده و کامل این بخش قابل پیاده سازی هستند، واقعا تعداد و تنوع مادهایی که با SM میشه ساخت نامحدود هست! و نکته جالب اینکه تمام مادهایی که یوزرها میسازند Cross-Platform هست و به راحتی میشه اونو برای تمام پلتفرم ها پابلیش کرد! به عنوان مثال شما یه ماد با PS4 ـتون میسازید و پابلیش اش میکنید بقیه همه میتونند روی Xbox One و PC راحت ماد شما رو بازی کنند و حتی اون رو ادیت کنند و دوباره به عنوان یک ماد جدید پابلیش کنند و هزاران قابلیت و ویژگی مختلف دیگه...

واقعا چیزی که در این ویدئوی یک ساعته نشون دادند سرشار از انواع تنوع و همچنین تنها بخش کوچکی از قابلیت های این بخش بود، و در مجموع به نظرم این SnapMap یک پکیج کامل هست که باتوجه به قیمت بازی در کنار تمام بخش های دیگه بازی ارائه شده و میتونه ساعت های نامحدودی از fun و سرگرمی رو بوجود بیاره، شخصا توقع ام خیلی پایین تر از این حرفا بود و اصلا فکرشو نمیکردم انقد این بخش گسترده باشه...

اینم یه ویدئو 13 دقیقه ای هست که از یک بخش از استریم برداشته شده و بعضی قابلیت هارو نشون میده. (برای کاهش سایز و راحتی دانلود کیفیت 480p رو براتون آپلود کردم، برای دیدن کیفیت 1080p و 60 فریم میتونید لینک یوتیوب رو ببینید)

دوستانی که تونستند فایل رو دانلود کنند لطفا تو یه سایت بهتر برای سایر دوستان آپلود کنند متاسفانه من از اینجا دسترسی درست و حسابی به آپلودر های ایرانی ندارم، نصف بیشتر لینک هاشون اصلا از اینجا برام باز نمیشند یا سرعتشون فوق العاده پایین هست، این سایت رو هم شانسی پیدا کردم:D
 
آخرین ویرایش:
خب درست قبل از شروع لایو استریم بخش سینگل بازی یه تریلر عجیب از بخش سینگل لیک شده و معلوم هم نیست از کجا و توسط کی لیک شده و ظاهرا یکی از کاربرای Reddit اونو لیک کرده و حتی تاریخ تریلر هم معلوم نیست که مال قدیم هست یا جدید ولی ظاهرا کاملا جدید میاد. چیزی نمیگم خودتون ببینید. خیلی کم هایپ بودیم اینم اضافه شد!

حجم فایل کم هست حدود 10 مگ...

لینک دانلود

ضمنا لایو استریم بخش کمپین هم تقریبا یک ساعت و ده دقیقه دیگه شروع میشه که مثل قبل از کانال توییچ Bethesda میتونید استریم رو نگاه کنید.

Twitch
 
ظاهرا کاملا Legit هست؛ PC Gamer هم به نقل از Reddit تریلر رو منتشر کرده... خیلی خوب (خوفناک!) بود انصافا... نمیدونم فکر کنم 90 درصد هایپ ها و سورپرایز هارو گذاشتن دقیقا روزهای آخر مونده به انتشار بازی قشنگ ملت کپ کنند:دی
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or