من امروز بازیو تموم کردم و همینطور پلات هم شد. فکر کنم نزدیک دو هفتست دارم بازی میکنم هر روزم نزدیک 5-6 ساعت بازی کردم.
من قبل تر هم گفتم بعد نمایش SoP هایپم برای بازی کمتر شد و به نسبت بقیه اونقدر مشتاق نبودم براش...
بعد بازی کردن هم بنظرم بازی واقعا قدم جاهطلبانه و بزرگی بود برای SP. و به حد خیلی خوبی ازش موفق بیرون اومدن. ولی بازی خیلی جای کار بیشتری داشت... ریزه کاری هایی که حس یک تجربه پالیش نشده رو میداد و یکم ضدحال بود. این مسائل اگر اوکی میشد بازی جزو بهترین و جذاب ترین بازیای نسل میتونست باشه بنظرم.
اول از همه کامبت بازی واقعا خوبه. هرچند یکم زمان لازم داره تا قلقش دستمون بیاد ولی واقعا ارضا کننده و جذاب بود. از اون طرف مکانیزم های Ghost رو هم خیلی دوست داشتم. تک تکشون واقعا جذاب بودن (یسری چیز میز اضافی هم داشت البته. مثلا به شخصه اصلا از wind chimes ها استفاده نکردم. و حتی smoke bomb.) تیر کمون بازیم جذاب بود و دوست داشتم (هرچند Long Bow یکم میتونست خاص تر باشه.) و بازی خیلی روش های متفاوتی برای کشتن دستمون میزاره و در کل کمبت بازی واقعا جذاب بود.
بازی skill treeش اونقدر جالب نیست. یعنی من به شخصه خرج کردن tech point توی قسمت ابزار های حالت Ghost رو واقعا لذت بخش میدونستم. چون هر کدوم از اسکیل ها واقعا حس میشد که پیشرفت کردیم. ولی درختی که به داج و یا parry و یا ضربات شمشیر مربوط میشد، واقعا خیلی حس نمیشد که الان یک قابلیت جدید بهمون اضافه شده. فکر هم کنم تقریبا اول تمام بخش Ghost رو آپگرید کردم بعد رفتم سراق اونا
AI بازی خیلی خوب نیست. این بدیش به جایی میرسه که مثلا اواخر بازی توی لودینگ ها یبار خوندم نوشته بود گراز های وحشی از طریق بو میتونن دنبالت بیان. حالا من 70 ساعت بازی کردم و یک بارم به این بر نخوردم
وسط بحث هم بگم بازی از حیث سرعت لودینگ ها و فست تراول ها به حد وحشتناکی فوق العادست... همه لودینگ ها حد اکثر 5-6 ثانیست که خیلی عالیه. ولی مشکل اینجاست که فکت های خفن مینویسه و تا میای بخونی سریع میره
(پ.ن. این قضیه رو Tlou p2 با یک دکمه Continue اوکیش کرد. و از نسل بعد که لودینگا قراره حذف شه میترسم
)
دنیای بازی هم پره از فعالیت ها ی جالب. و اکتشاف در اون تا حدی rewarding هست. (در این مورد البته Fox Den ها یکم بعد یک مدت آف ترک شدن. توی همون اکت اول من همه charm slot هارو باز کردم و بنظرم باید کاری میکردن که بعدش میتونستیم این slot هارو برای major charm ها مورد استفاده قرار بدیم. چون reward اینا بعد باز شدت اسلات ها واقعا دیگه حس نشد...)
فقط اسب سواری بازی یکم اونقدر جذاب نیست... اوکی هست ولی بعد تجربه Tlou II و یا RDR2، اونقدر جذابیتی نداره...
گرافیک هنری بازی که تکه
بینظیر هم کمه براش
ولی گرافیک فنی اصلا تعریف خاصی نداره خیلی. هرچند خیلی بد هم نیست. طراحی های صورت ها مخصوصا خیلی جالب نیست.
انیمیشن های بازی هم خیلی خشکه!
خب برسیم به مهمترین قسمت های بازی. مراحل و بعدش هم داستان.
مراحل اصلی بازی تا تقریبا اواسط بازی اونقدر جذاب نبودن. ولی بعد اکت 2 جون گرفتن و مراحل جذابی رو داشتیم!
مراحل فرعی بازی تعدادشون کم نیست اصلا! به 3 قسمت هم میشه تقسیمشون کرد. اول Mythic tale ها که واقعا بی نظیرن و هم مراحل عالی ای دارن، هم داستان خیلی جذابی دارن و هم بسیار ریواردینگ هستن!! این مراحل از مراحل اصلی هم شاید جذاب تر بودن
دسته دوم داستان های کاراکتر ها هستن که فکر کنم 4 یا 5 کاراکتر فرعی داریم که برای هر کدوم چند مرحله داریم. اینا ها در کل لول دیزاینشون یکی دو لول پایین تره ولی بد هم نیست. اوکین. یکی دوتا شون 2-4 مرحلن که جذاب تر هم بودن. ولی بعضیاشون 9 تا مرحلن که یکم حس کردم دارن کشش میدن الکی. بعضی از مرحله هاشون واقعا الکی بودن. هرچند همشون داستان بدی ندارن و مخصوصا پایان هاشون واقعا زیباست.
دسته سوم هم ماموریت های ساده یک دونه ای هستن که اینا خیلی جذاب نیستن اکثرن. reward درست درمونیم ندارن اصلا. بعضا داستان خوبی دارن فقط
یک چیزیم که بود بنظرم خیلی میتونستن مراحل رو متنوع تر و جذاب تر کنن ولی اصلا اینکارو نکردن. مثلا ما یک تعداد دوئل داریم توی بازی، که همشون عین همن! از 30 ثانیه انیمیشن های اول دوئل بگیر تا حرکات دشمنا هم تا حد زیادی همش شبیه همه. جدای اینا خیلی از چیزای دیگه هم کپی پیست هم بود. انگار یچیز جذاب ساختن. حالا ده تا کپی ازش توی بازی مشاهده میشه! این مسئله برای خیلی از موارد داخل بازی هست.
در مورد داستان اصلی هم بگم خیلی باهاش تا اوایل اکت 2 حال نکردم. خیلی حس کردم دارن الکی طولانی و بزرگش میکنن. ولی بعد اکت 2 واقعا خوب میشه و مخصوصا اکت پایانی که خیلی به اندازه و خوب بود! پایان خیلی زیبایی هم داره بازی.
مشکل اصلی ولی کاراکتر ها هستن. بنظرم اکثر کاراکتر ها اصلا جذاب نیستن (مقوا
). خود جین اونقدر موندگار نیست. کاراکتر های فرعی با اینکه فرصت زیادی برای خودی نشون دادن داشتن (اکثر کاراکتر های مهم حتی خط داستانی مراحل فرعی خودشونم دارن) ولی جذاب نیستن اونقدر. ایشیکاوا و ماساکو اوکین. نوبیو رو هم دوست داشتم. یونا ولی بشدت رو اعصاب بود. کاراکتر شدیدا نچسبی بود.
کاراکتر های دیگه داستان هم خیلی پرداخت زیادی ندارن. این بین لرد شیمورا یکم اوکیه. ولی کاراکترایی مثل ریوزو و یا کان واقعا اونقدر پرداخت نشدن.
مشکل دیگه بنظرم دیالوگ هاعه. اصلا جذاب نیست. از طرفی طراحی چهره ها خیلی جالب نیست. انیمیشن های صورت هم اصلا در حدی که باید باشه نیست. همین باعث میشه اکثر کاتسین ها اونقدر جذاب نباشه. مشکل خیلی خیلی بزرگی که منو زیاد اذیت کرد اون سیاه شدن صفحه قبل و بعد کاتسین ها بود. که بنظرم خیلی حس گیم رو از بین میبرد. اصلا توی این دوران و این نسل واقعا اینقدر جدا شدن گیمپلی و کاتسین واقعا زشته
مشکل دیگش هم اینه که برای هر چیزی بازی مجبورمون میکنه یک کاتسین تماشا کنیم. یکی کمپو فتح میکنیم، یک گروگان رو ازاد میکنیم، در اسلوموشن ترین حالت صفحه سیاه میشه دو ثانیه بعد یک دیالوگ تکراری از جین رو باید بشنویم. بعد هم داستان گروگان و تشکراتش باید شنیده شه حتما. در این بین ما هیچکار نمیتونیم بکنیم. بعد دوباره صفحه سیاه میشه و میریم توی بازی.
یا هر صحبت با هر کسی مارو مجبور به مشاهده یک کاتسین با انیمیشن های ضعیف و دیالوگ های نچندان جالب و اسلو ترین حالت ممکن میکنه.
یک مرحله خیلی عادی : اول برای شروعش باید با طرف حرف بزنیم. خب صفحه سیاه میشه و کاتسین میشه. طرف میگه اینجا حرف نزنیم و بریم یک جای دیگه. حالا از کاتسین میاد بیرون. باید ده قدم دنبال طرف بریم. دوباره کاتسین شروع میشه و صفحه سیاه میشه.
فکر کنم خیلی زیادی توپیدم به بازی
نه در کل بازی خیلی خوب بود. تا حد 7.5 تا 8 شایدم 8.5 دوستش داشتم. ولی مشکل اینجاست که بازی متریال +90 داشت. میتونست به یکی از بهترین بازیای نسل تبدیل شه! ولی ایراد کم نداشت و باعث شد به لولی که باید نرسه. فکر کنم یک سال دیگه روی بازی کار میشد میتونست یک تجربه فوق العاده رو بسازه و SP رو در حد سانتا و ناوتی (حالا جو نگیریم ولی اقلا بالاتر از گریلا
) بیاره بالا...
در کل هم بشدت از این ریسک و قدم بزرگ sp خوشم اومد. دمشون گرم و امیدوارم سر بازی بعدی همینجوری بالاتر برن و در حد بهترینا بدرخشن
(بازی بعدیشونم IP جدید باشه
)