مصاحبه جدید ماسایوشی سوکن (آهنگساز فاینال فنتسی 16)
️ مصاحبه کننده: چطوری آهنگ هایی برای فاینال فنتسی 16 ساختین که با تاریخچه چندین ساله این فرنچایز مطابقت داشته باشه؟
️ ماسایوشی سوکن: در اوایل پروژه توسعه، من با نویسنده خلاق بازی یعنی کازویوتو ماهیرو صحبت های زیادی داشتم. اون بهم در مورد فضای داستان و المان هایی که باید حتما توی ساخت آهنگ ها رعایت میکردم گفت و همه اینا کمک زیادی بهم کرد. چند وقت بعد ماهیرو-سان سرش خیلی شلوغ شد بنابراین من با تهیه کننده فاینال فنتسی 16 یعنی نائوکی یوشیدا مشورت کردم.
️ ماسایوشی سوکن: من فهمیدم آهنگی که برای فاینال فنتسی 16 میسازم، باید حال و هوای کلاسیک داشته باشه تا مطابق با تم کلی فرنچایز بمونه. البته باید با شخصیت های داستان و فضای دارک جهانش هم به خوبی همخوانی داشته باشه و به طور کلی، نباید مثل یه تیکه جداگونه از جهان بازی بنظر بیاد.
️ ماسایوشی سوکن: یوشیدا-سان در ساخت آهنگ ها خیلی بهم کمک کردن حتی نمونه های کلاسیکی بهم نشون دادن تا ازشون الهام بگیرم. یوشیدا-سان هم به اندازه من در ساخت آهنگ ها جدی بود و بهشون اهمیت میداد.
️ آیا از آهنگ های نسخه های قدیمی فرنچایز (مثل آهنگ بخش Prelude) هم استفاده کردین؟
️ ماسایوشی سوکن: البته و این یکی از سخت ترین کار های من در پروژه توسعه بود. ما خیلی از آهنگ های اوماتسو-سان کمک گرفتیم و اونا رو با روش های مختلف به بازی کردیم. البته همونطور که گفتم واقعا سخت بود چون بیشتر آهنگ های اوماتسو-سان (مخصوصا اونایی که در مورد کریستال ها است) تم لایت و روشنی داره پس ما باید اونا رو دارک تر میکردیم تا با فضای بازی مطابقت داشته باشه. آهنگ های اوماتسو-سان مثل یه کلید اصلی و راهنما بودن بنابراین ما باید از روی اون یه کلید فرعی میساختیم تا کار رو جلو ببریم.
️ ماسایوشی سوکن: آهنگ رسمی بخش Prelude فاینال فنتسی 16 هنوز به طور رسمی منتشر نشده اما مطمئنم وقتی که بیاد، به راحتی از طریق پلتفرم های موسیقی در دسترس هست و میتونین بهش گوش بدین.
️ ماسایوشی سوکن: آهنگ Prelude فاینال فنتسی 16 نماد بخش دارک تر و بالغانه تر داستان هست و درست در نقطه مخالف Prelude فاینال فنتسی 14 (که خیلی لایت و مثل یه آسمان درخشان بنظر میاد) قرار گرفته.
️ مصاحبه کننده: آیا از تجربیات قبلی تون برای آهنگ های فاینال فنتسی 16 کمک گرفتین؟
️ ماسایوشی سوکن: بله البته، خیلی از موفقیت هام در فاینال فنتسی 16 رو مدیون کار کردن روی فاینال فنتسی 14 هستم.
️ ماسایوشی سوکن: همونطور که میدونین، من به طور همزمان روی فاینال فنتسی 16 و 14 کار میکنم. در واقع مدت هاست که روی فاینال فنتسی 14 کار میکنم بنابراین تجربه های خیلی با ارزشی بدست آوردم و ترفند های زیادی یاد گرفتم تا بفهمم چطوری یه آهنگ رو خاص جلوه بدم مثلا فهمیدم که استفاده از گروه کُر، میتونه باعث دارک تر کردن فضا بشه.
️ ماسایوشی سوکن: زمانی که بهم گفتن یه Victory Fanfare برای فاینال فنتسی 16 بسازم، من به راحتی از گروه کر استفاده کردم تا فضا رو دارک تر کنم و آهنگ رو با جهان بازی تطبیق بدم. من حتی زیاد در موردش فکر نکردم چون این یکی از چیزایی بود که در فاینال فنتسی 14 یاد گرفته بودم.
️ مصاحبه کننده: پس همه چیز برای ساخت Victory Fanfare راحت و بی دردسر پیش رفت؟
️ ماسایوشی سوکن: نه دقیقا، راستش اولین نسخهای که من از Victory Fanfare نوشتم به معنای واقعی کلمه افتضاح بود (میخنده) از اونجایی که میخواستم یه چیز کامل باشه، تا زمانی که یه شاهکار بشه روش کار کردم بنابراین فکر کنم حدود 30 نسخه مختلف از Fanfare ساختم.
️ ماسایوشی سوکن: البته من تنها نبودم. همکار قدیمی من از فاینال فنتسی 14 که الان مدیر بومی سازی فاینال فنتسی 16 شده (کوجی فاکس) هم خیلی بهم کمک کرد. هر موقع که میخواستم از گروه کر استفاده کنم، میتونستم با خیال راحت پیش کوجی برم و ازش بخوام که یه لیریک برام بنویسه همچنین کوجی در ساخت Fanfare هم خیلی من رو راهنمایی کرد.